Jump to content

Tandläkarbesök

SGK

Recommended Posts

Det roligaste med att gå till tandläkaren är att han förvånat meddelar att det inte var några hål den här gången heller. Det som är roligt är att jag då säger att det beror på att jag äter LCHF och får chans att förklara hur det hänger ihop. Det mindre roliga är att nästa år är det samma sak igen, han har inte lärt sig nåt!

• Like 6

Ja, då har jag klarat av årets kontroll av tandstatusen. Jag brukar vara ganska kaxig och berätta för folk att jag inte haft några tandproblem sen jag började med LCHF. Men när man sitter där i tandläkarstolen, och tandläkaren svänger sig med en massa tjusigt tandläkarspråk som man inte förstår ett jota av, då kan kaxigheten flyga sin kos, och nervositeten inta dess plats.

Men jag behövde tydligen inte oroa mig. Inga tecken på hål denna gång heller. Och inget om de där ställena med början till hål som jag skulle tänka på att rengöra extra noga förr innan jag la om kosten.

Trots att tandläkaren förhörde mig om mina rengöringsvanor höll jag tyst om att jag oftast bara borstar tänderna en gång per dag, och att jag aldrig använder tandkräm, istället tar jag kokosolja på eltandborsten. Det tycks fungera tillräckligt bra.

Nåväl, nu kan jag fortsätta att vara kaxig åtminstone 18 månader till, innan det är dags för nästa tandläkarbesök. :P

Kokosolja på eltandborsten låter som en utmärkt idé. Jag brukar ha svårt att få till det där med oil-pulling, även om jag vet att det ska vara bra, så nu ska jag testa att borsta med kokosolja. Tack för tipset!

• Like 1