Jump to content

Problem att hamna i ketos

MrKarisma

Recommended Posts

Har ätit liberal lchf och striktare periodvis i ca 8.5 år nu. Har varit i ketos från och till under dessa år. Nu efter en period med väldigt liberal lchf försöker jag medvetet hamna i ketos igen men lyckas inte efter ca 6 dagar.. Jag började med 48 timmars fasta och har bara ätit en gång om dagen de senaste fyra dagarna. Min middag de senaste fyra dagarna har bestått av bacon, ägg, tillskott(omega3 magnesium zink D-vitamin) , en halv deciliter kallpressad kokosfett per dag, EN stor tallrik Naturell yoghurt i förrgår med 4.5% fett, kyckling thaigryta (hemmagjord med max 5g kh/100g), sammanlagt 10st paranötter, 1-3 koppar svart earl grey om dagen.. Vilken eller var finns den dolda högkolhydrat-källan? Är det yoghurten eller nåt av tillskotten?? Eller sker övergången till fettförbränning så smidigt att jag knappt märker det längre? Märkte redan igår hur mina leder känns tio år yngre när jag gick till jobbet -vilket brukar vara ett tecken på ketos.. Hade dessutom den kraftigaste huvudvärken på många år i förrgår kväll efter ett styrketräningspass under dagen.. Så om jag nu faktiskt är i ketos, varför har jag inte fått den omissigenkänliga ketos-klådan i hårbotten, på bröstet och i ljumskarna som jag ALLTID fått alla andra tillfällen jag hamnat i ketos tidigare? Känner mig lite förvirrad kring det här och hoppas någon kan ge mig tips eller en förklaring.. Kanske behövs det några dagar till för att hamna i ketos, men för mig har alltid 48 timmar fasta alltid kick-startat ketosen.. Förstår inte varför det inte händer.. Har inte direkt känt mig tröttare under dessa dagar trots att jag fått från ganska högt kolhydratsintag till gissningsvis under 5g/dag de sista 6 dygnen +23 timmars fasta varje dag.. Tacksam för hjälp och tips/erfarenheter.

Du kanske inte har lika mycket att rensa ut som de tidigare tillfällena du kommit i ketos? Därav slipper du klådan.

Om du mår mycket bättre, ketos är ju bara ett begrepp, rimligen är det vad du stoppar i dig som räknas. Om jag skulle vilja plocka bort något av det du nämner så är det yoghurten som får stryka på foten.

Lite grönsaker är aldrig fel, men du kanske bara skippar dem tillfälligt för att få effekt.

• Like 1

Enklaste sättet att hamna i Ketos är att dra ner på och nästan utesluta alla synbara/tänkbara kolhydrater samt minska på kalorierna generellt!

Låt säga cirka 20 gram kolisar eller cirka 5E% kolisar per dag.. samt hålla ner kalorierna.. samt se till att fett är cirka 70-80E%!

Grejen är.. går man som överviktig från junkfood, till LCHF/Paleo.. och håller ner kalorierna så hamnar man nästan automatiskt i ketos.. iallafall i tre fyra veckor!

Dolt socker i te:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18561230.ab

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

det haer boerjar breda ut sig och staemmer inte helt.. om man koeper tepaasar med olika smaker och tillsatser saa kan det vara socker i det. koer man rent loestee aer det inget I. lite urban myth som jag boerjat hoera oftare. laes paa paketet helt enkelt.

• 2 weeks later...

Jag försöker också komma i ketos men lyckas ej. Det är nog inte så enkelt som att undvika kolhydrater. Man måste komma ihåg att det finns tre processer som påverkar blodsockret, Proteiner kan nedbrytas till glukos. Glykogen bryts ned till glukos vid lågt glukosintag. Dessutom går glukoneogenesen vid svält. Denna bildar glukos. Jag äter ingenting efter kl 18 på kvällen. Ändå ligger mitt fastevärde på mellan 6.5 - 7.0. En ytterligare förklaring kan vara att det bildas cortisol på morgonen i syfte att förbereda uppvaknandet. Detta sker genom att det bildas bkodsocker. Hur detta socker bildas vet jag inte. Kanske någon av er som vet?

Jag försöker också komma i ketos men lyckas ej. Det är nog inte så enkelt som att undvika kolhydrater. Man måste komma ihåg att det finns tre processer som påverkar blodsockret, Proteiner kan nedbrytas till glukos. Glykogen bryts ned till glukos vid lågt glukosintag. Dessutom går glukoneogenesen vid svält. Denna bildar glukos. Jag äter ingenting efter kl 18 på kvällen. Ändå ligger mitt fastevärde på mellan 6.5 - 7.0. En ytterligare förklaring kan vara att det bildas cortisol på morgonen i syfte att förbereda uppvaknandet. Detta sker genom att det bildas bkodsocker. Hur detta socker bildas vet jag inte. Kanske någon av er som vet?

Tränar ni? Fastar ni?

Vill man komma i ketos snabbt, fastar man några dagar och därefter övergår man till en så strikt kost att man stannar i Ketos... detta kontrollerar man genom att mäta B-OHB förslagsvis på morgonen (fastande). Det är en ganska enkel och rättfram metod...betydligt bättre än att gå runt månad efter månad och undra om man är i ketos... ;-)  (om man nu tycker att detta är viktigt.  ;-)

Ketone-figures-5-645x545.jpg

• Like 3

En fundering bara. Är inte lågt blodsocker=lågt insulin.

Har alltid lågt blodsocker.

Mnjaeä.. det beror på.

Högt insulin kan hos vissa sänka blodsockret.

Normalt fastesocker bland frisk brukar hamna mellan 4-6.

Lågt beroende av glukos kan leda till normalt/lågt insulin.

Låter lite som mig. Vad kan jag göra för att minska insulinet?

Är hungrig/sugen. Svårt att gå ner i vikt. Äter för stora portioner för att jag äter så fort, är ju så hungrig;-)

Testa strikt LCHF i minst tre månader!

Dvs cirka 5E%K,15E%P,80E%F.

Som regel iallafall om man har rätt hög vikt så brukar aptiten sjunka.. när fettet i måltiden ökar och därmed insulinet sjunka som en sten.

Cravingsen kan ioförsej öka under tiden.. men det botas rätt lätt genom att ta en ostskiva med smör.

• Like 1

Äter lchf;-) kan inte bara hitta riktigt rätt. Äta tre gånger om dagen eller fett kaffe på morgonen och sen äta två gånger. I min ålder, 52 år, verkar man inte kunna äta mycket utan att vikten stiger. Spelar ingen roll hur rätt man äter, kan det vara så tråkigt så kaloriräkning måste in. Vill inte hålla på med sånt. Håller man igen för mycket kommer hungern ifatt en och man hetsäter istället.

Nu har jag iof inte så mycket övervikt men det kryper uppåt. Är 164 cm och väger ca 65 kilo.

• Like 2

Du har alldeles rätt i att när man väl är medelålders och över så kan man inte längre äta vad man vill, hur mycket man vill, hur ofta man vill!

Sen så, är man kvinna och 52 så är knappast 65 kilo något större problem hälsomässigt, så länge det är jämnt fördelat, samt på höften!

Det är så gott som alltid värre om vikten sitter i magtrakten, det gäller således både män och kvinnor.

En av hörnpelarna med LCHF.. och andra hälsosamma dieter är att man skall kunna slippa räkna kalorier, äta riktig mat, bli mätt på den och sen oftast äta färre gånger per dag!

Altså kalorierna är där hur som helst, grejen med LCHF är att olika kalorier påverkar kroppen på olika sätt, kolisar och protein höjer insulin!

Protein är essentiellt, så det får lov att höja insulinet, kolisarna är inte essentiella, varvid man kan reducera dessa till ett minimum!

Det är i princip bara fett och kolhydrater som är energikällor.. anledningen till att protein är essentiellt är att de främst fungerar som byggstenar i kroppen.

Det är främst på en ketogenare diet som överskott av och spillover från proteinsyntesen bidrar med energi.. via glukogenes.

Såå.. räknar man med att "banta" på LCHF så får man således oxå hålla koll på proteinet, varken för mycket eller för lite.. vi brukar säga 1-1,5 gram per kilo.

Oså på det.. Intermitent fasta.. enklast är att hoppa frukosten.. tycker jag!

Andra föredrar att äta frukost/dricka fettkaffe.. och hoppa lunchen, för att äta middag när man kommer hem!

• Like 1

Summasumarum...om man är rimligt normalviktig (t ex 164 cm, ca 65 kilo, 40+ år) och antingen vill ha ett synligt sixpack eller bli "fotomodellsmal" då måste man kämpa hårt, det är nog ytterst få som får det på att "bara" äta LCHF... mycket träning och/eller fasta krävs.

• Like 1

Summasumarum...om man är rimligt normalviktig (t ex 164 cm, ca 65 kilo, 40+ år) och antingen vill ha ett synligt sixpack eller bli "fotomodellsmal" då måste man kämpa hårt, det är nog ytterst få som får det på att "bara" äta LCHF... mycket träning och/eller fasta krävs.

Jag skulle nog vilja säga att det inte alls är så mycket kamp som behövs. Men kanske att man släpper in tanken på kalorirestriktion igen. För när man äter lchf utan blodsockerhöjande kolhydrater så blir man ju mättare och kan helt enkelt klara sig bättre på den mängd mat som kroppen behöver och inte "åka dit på" onödiga fika-kalorier. På så vis kan man äta mkt nyttigt, vara mätt och nöjd men ändå hamna på energiunderskott och få en långsam fett-vikt -nedgång. Så jätte- mkt träning behövs inte heller, om man nu inte vill träna för att få lite proportion mellan fett och muskelmassa och andra effekter som kondition osv. Fasta  som 24 timmars 1 gång i veckan kan vara ett superbra knep just för att få till denna kalorirestriktion, samtidigt som det kanske är bra att låta "systemet" vila från mat ibland.

• Like 1

Jag kan ju bara svara för mig själv, men skulle jag vara mätt och nöjd hela tiden skulle jag snart äta mig till en övervikt trots bra lchf mat.

Ja, jag vet ju att det är skillnad på mätt och mätt liksom. Proppmätt menade jag inte men snarare energifylld, ohungrig och behöver inte tänka på mat på flera tillar eftersom jag inte behöver något, inget fattas mig.

Jag kan ju bara svara för mig själv, men skulle jag vara mätt och nöjd hela tiden skulle jag snart äta mig till en övervikt trots bra lchf mat.

Jag skulle av egen erfarenhet göra skillnad mellan mätt och nöjd.. för nöjda blir vi sällan, speciellt inte om vi frestas!

Nämenaltså, nu tangerar vi igen kalorihypotesen.. den är liksom inte helt fel.. det handlar mer om att bara äta äcklig mat.. alldrig frestas av alla godsaker som erbjuds i affären/trugas på oss av familj, släkt och vänner!

Enklaste sättet är att först o främst vara ekonomiskt oberoende, eremit, alldrig handla i en affär.. inte ha varken vänner, barn eller släktingar.. och bara äta sådant som man själv kan odla/föda upp samt sådant man finner i skogen.

Oså då kan man lätt inse att det handlar om perspektiv.. svårt nog hur som helst om man lever i Sverige, har ett jobb, barn, familj, släkt, vänner.. what ever!

Grejen då brukar koka ner till att det är himla svårt att avstå från en massa saker.. tex Julmust!

Altså, jag har redan syndat.. druckit en Julmust.. till familjens/min fars traditionella julmiddag.. och dessutom, min svägerska är Thailändska, så det serverades ris!

Såå.. här har syndats redan.. och jag får be om syndernas förlåtelse.. grejen är att jag inte tror på sådant samt att Sverige är i huvudsak protestantiskt.. dvs vi får lixom alldrig någon förlåtelse utan allt skall läggas dig till last på den yttersta dagen!

Renlevnad och askelse är vår livslott!

• Like 4