shapeshifter Posted November 27, 2016 Share Posted November 27, 2016 http://www.gp.se/livsstil/h%C3%A4lsa/sju-anledningar-till-att-sluta-%C3%A4ta-k%C3%B6tt-1.3995362 Finns det nån strategi för att bekämpa dessa uppenbara lögner? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 27, 2016 Share Posted November 27, 2016 Det är en väldigt bra fråga. Denna ständiga kategoriska köttkritik som så många ser som otvivelaktig sanning är väldigt naiv men också väldigt oroande. Vi behöver FLER (!) naturbetesdjur för att hjälpa miljö och klimat. Vi behöver drastiskt minska storindustrin inom BÅDE odling och djurhållning. Och vi behöver sluta processa, transportera och förpacka mat (och kosttillskott) till förbannelse.Ja vem med inflytande värnar detta? 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 Det är en väldigt bra fråga. Denna ständiga kategoriska köttkritik som så många ser som otvivelaktig sanning är väldigt naiv men också väldigt oroande. Vi behöver FLER (!) naturbetesdjur för att hjälpa miljö och klimat. Vi behöver drastiskt minska storindustrin inom BÅDE odling och djurhållning. Och vi behöver sluta transportera och förpacka mat (och kosttillskott) till förbannelse. Ja vem med inflytande värnar detta? Frågan jag ofta ställer mig är varför så få med motsatt elller alternativ åsikt deltar i den offentliga debatten. Det läget som är nu är att det nästan bara är politiskt korekta politiker och veganer som upprepar att kött är viktigaste grejen att undvika för att rädda miljön. Samtidigt som de har bil, flyger till Tailand och äter massor av industrimat fraktad med flyg från världen runt. Men i debatten är det ganska tomt på mothugg. Varför? Att diskutera här inne leder inte så långt. Jag menar såklart att jag är lika kass själv på detta. Men varför funkar det så att "alla" plötsligt har en enda åsikt offentligt? Ingen politiker eller annan inflytelserik skulle börja problematisera bil och flygresor på allvar eftersom det är en mkt svpårare fråga för folk och svårare att ändra på. Äta med soyabönor är lätt i jämförelse med att börja ta cykel och kollektivtrafik ist f bilen när man handlar tex. Eller att avstå från den D vitaminkicken det kanske är för många välbeställda svenskar att resa med flyg till värmen flera ggr per år. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 De studier som de hänvisar till verkar ju rätt luddiga. Diskussioner om köttet t.ex djurskötsel, antibiotika, miljöpåverkar mm kan jag förstå. Där finns ju en hel del övrigt att önska. Däremot hur vi mår av att äta kött låter ju som rent påhitt av någon som just börjat äta grönsaker. Vi köttätare verkar ju inte äta grönsaker alls. Det är klart att om man har ätit skräpmat tidigare och börjar äta grönsaker och leva hälsosammare öht så är det klart att man mår bättre. Allting är ju relativt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 Jag irriterar mig ofta over den där propagandan. Det framställs som en sanning att kött är dåligt och vegetariskt är bra; inte bara I debattartiklar, utan som små kommentarer I alla möjliga sammanhang - det är liksom självklart. Allt kött skärs over en kam. Och enda anledningen till att man ater kött är för att det är gott, och man inte har upptäckt hur mycket god vegetarisk mat det finns. Jag sager emot ibland om det dyker upp på sociala medier. Och får alltid samma argument tillbaka, gang på gang, om de ens bemödar sig om att svara. Jag har fel. Allt kött är dåligt. Det är synd om djuren I djurindustrin. Marken ger mer föda om man odlar vegetabilier som vi äter direct, än om man odlar spannmål och soja till djuren. Etc etc. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 Dufva skrev om människan och blandkost i ett tidigare inlägg: http://forum.kostdoktorn.se/topic/6870-%C3%A4r-vi-verkligen-gjorda-f%C3%B6r-att-%C3%A4ta-k%C3%B6tt/#entry92238 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 http://www.gp.se/livsstil/h%C3%A4lsa/sju-anledningar-till-att-sluta-%C3%A4ta-k%C3%B6tt-1.3995362 Finns det nån strategi för att bekämpa dessa uppenbara lögner? Det är väl bara att börja besvara dessa åsikter mer synligt utanför detta forum. Här inne håller de flesta med så det skapar ingen större skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 Det är väl bara att börja besvara dessa åsikter mer synligt utanför detta forum. Här inne håller de flesta med så det skapar ingen större skillnad. Kavla upp ärmarna och ut och gör skillnad utanför det trygga boet i LCHF forumet. Många här har massor av kunskap och bra saker att säga i denna debatt så kör på vetja. Trygghet kan man ha hemma fast man säger vad man tycker i en webdebatt, för de mesta, om man inte är kvinnlig politiker eller journalist som visar bild på sig själv i media, 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 Jag vet inte vad som är rätt och fel i frågan men jag tror att många äter alldeles för mycket kött. Och då pratar jag inte nödvändigtvis om oss som äter LCHF. Om fler åt mindre kött (lagom för att få i sig det protein de behöver och inte mer) så skulle färre djur behöva leva i köttfabriken och fler utomhus på grönbete för att äta det som är naturligt för dem. En annan sak jag tycker är lite obehaglig också, även om jag äter mejerier själv då och då, är att många kalvar slaktas bara för att vi ska kunna få just mjölk. Det känns så onödigt på något vis. Men det känns som att just köttportionerna bara blir större och större, även på restauranger. Överkonsumption är aldrig bra, vad det än är. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 Jag vet inte vad som är rätt och fel i frågan men jag tror att många äter alldeles för mycket kött. Och då pratar jag inte nödvändigtvis om oss som äter LCHF. Om fler åt mindre kött (lagom för att få i sig det protein de behöver och inte mer) så skulle färre djur behöva leva i köttfabriken och fler utomhus på grönbete för att äta det som är naturligt för dem. En annan sak jag tycker är lite obehaglig också, även om jag äter mejerier själv då och då, är att många kalvar slaktas bara för att vi ska kunna få just mjölk. Det känns så onödigt på något vis. Men det känns som att just köttportionerna bara blir större och större, även på restauranger. Överkonsumption är aldrig bra, vad det än är. Mjölkprodukterna borde debatteras mer. De är minst lika stort problem som nötkött från industrin. Vegetarianer och blandkostare och lchfare ärer tillsammans stora mängder ost, grädde, Cf, glass, kvarg, yoghurt, fil mm från kor som plågas svårt av att mjölkas till döds. Men det är det oxå ganska tyst om. Eftersom det nog är mysigt att säga att man inte äter röt kött pga miljöhänsyn, men sen lever på fulägg kvarg och annat från djur i livsmedelsindustrins produktion. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 http://www.gp.se/livsstil/h%C3%A4lsa/sju-anledningar-till-att-sluta-%C3%A4ta-k%C3%B6tt-1.3995362 Finns det nån strategi för att bekämpa dessa uppenbara lögner? Mnjae.. det är uttryck för en sekt! I bästa fall ett uttryck för att vi lever iett av världens rikaste länder där man faktiskt har råd med att äta riktig mat oavsett den är LCHF, vegetarisk, vegansk eller något annat! Och på det så är det en till stora delar missriktad kritik mot allt mer storskalig djuruppfödning.. med industriella metoder, kemikalier, antibiotika osv. Sen på det.. i världen för övrigt.. främst den sk tredje världen så är den främsta bristen i kosten brist på högvärdigt protein! Men sådant slipper man oroa sig för i de rika länderna där man har råd att köpa/äta matprodukter som fraktas hit för dyra pengar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 Hjälpte 11-åringen med läxan häromkvällen och där stod det en del om kött och dess påverkan på hälsa och miljö. T ex stod det att kött från djur som man inte matar, t ex vilt har ingen miljöpåverkan. Svensken äter i snitt 88 kg kött per år varav 2 kg är viltkött. Jordbruksverket angavs som källa. Ibland blir man positivt överaskad av skolböckerna :-) Själv äter jag i stort sett bara egenskjutet vilt när det gäller kött. Känns rätt på många sätt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post iAnna Posted November 29, 2016 Popular Post Share Posted November 29, 2016 "T ex stod det att kött från djur som man inte matar, t ex vilt har ingen miljöpåverkan." Så om vi släpper ut korna i hagen och skogen året om, då är det ok att äta! ??? 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Och idag läste jag en insändare I Metro. Sammanfattning: Försök inte lura I mig att rödbetsbiffar och kålrot är lika goda som en riktig biff; låt mig fortsätta äta det jag tycker är gott! Elaka jag misstänker att det är en insändare som ingår I vego-kampanjen; den bara låtsas vara skriven av en köttätare... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 "T ex stod det att kött från djur som man inte matar, t ex vilt har ingen miljöpåverkan." Så om vi släpper ut korna i hagen och skogen året om, då är det ok att äta! Japp, då är det gräsbetat och ingår i det naturliga kretsloppet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shapeshifter Posted November 29, 2016 Author Share Posted November 29, 2016 Jag tycker naturligtvis som alla andra att det säger sig självt att idisslare skall äta närodlat gräs och inte importerade sojaprodukter m.m.Men då invänder kött hatarna med att det inte finns tillräckligt med betesmark om vi alla skall fortsätta äta kött som nu.I det sammanhanget har jag iakttaget den enorma produktionen av ensilagebollar som ligger ute på landsbygden överallt. Man undrar hur kossorna skall kunna äta allt detta? - Och det GÖR DOM INTE för när våren kommer ligger det massvis med ensilagebollar kvar som blir till gödsel som bonder sprider på åkrarna - luktar inte gott! Med tanke på att vi använder enstaka procent av marken för odling överhuvudtaget så inser man ju hur rent lögnaktigt påståendet är - att betesmarken inte räcker. Men var finns då alla dessa informatörer och ledare inom köttnäringen och jordbruket i debatten? Det är ju deras jobb, som dom har lön för, att driva dessa frågor och inte som oss lchf idealister som har andra jobb som tar all vår tid. Eller är det så att massmedia är en sådan ointaglig borg att endast PK-debattörer ges utrymme? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 " Eller är det så att massmedia är en sådan ointaglig borg att endast PK-debattörer ges utrymme? " Klart att det är på det viset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Om betesmarkernas räcker till eller ej beror nog på vilken del av världen man talar om. I Sverige och andra platser på våra breddgrader ska det i vart fall inte vara något problem då vi har väldiga arealer som inte passar för odling. De är för kalla, för kuperade, för blöta osv. Däremot växer gärna gräs där!Om man skulle använda en del av denna mark för bete kan antalet betesdjur t.o.m öka rejält utan att konkurrera med odling. De enda som skulle drabbas är möjligen skogsnäringen men den biologiska mångfalden skulle samtidigt gynnas!Jag tycker att de gamla klassiska miljöargumenten saknas i veggoförespråkarnas arsenal. Kanske är det så att den kunskapen ofta saknas eller är det så att mångfald och ekologi förstör idealbilden och att de helt enkelt inte är intresserade av annat än minskat köttätande per se 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Det förekommer enstaka vettiga insändare, debattartiklar, kommentarer...de bemöts normalt med "det är fel", "de har inte tagit till sig den senaste forskningen", djurindustri och soja (även om man pratar gräsbete), "finns inte tillräckligt med land", "effektivare odla grönsaker på åkrarna" (även om man pratar om icke odlingsbar jord). Gång på gang på gang, särskilt om det är inlägg på fb. Jag försöker dela artiklar och saga emot; jag övertygar ju aldrig motståndarna, men kanske är det någon inte helt övertygad som då anar att världen inte är så svart och vit. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Jag tycker naturligtvis som alla andra att det säger sig självt att idisslare skall äta närodlat gräs och inte importerade sojaprodukter m.m. Men då invänder kött hatarna med att det inte finns tillräckligt med betesmark om vi alla skall fortsätta äta kött som nu. I det sammanhanget har jag iakttaget den enorma produktionen av ensilagebollar som ligger ute på landsbygden överallt. Man undrar hur kossorna skall kunna äta allt detta? - Och det GÖR DOM INTE för när våren kommer ligger det massvis med ensilagebollar kvar som blir till gödsel som bonder sprider på åkrarna - luktar inte gott! Med tanke på att vi använder enstaka procent av marken för odling överhuvudtaget så inser man ju hur rent lögnaktigt påståendet är - att betesmarken inte räcker. Men var finns då alla dessa informatörer och ledare inom köttnäringen och jordbruket i debatten? Det är ju deras jobb, som dom har lön för, att driva dessa frågor och inte som oss lchf idealister som har andra jobb som tar all vår tid. Eller är det så att massmedia är en sådan ointaglig borg att endast PK-debattörer ges utrymme? Nämenaltså.. jag kan iallafall hålla med om vissa argument, tex den om industriuppfödning av animalier! Oandrasidan så är det rätt lite sådant jag köper.. iomed att jag är svensk och lever i ett av världens rikaste länder/jobbar heltid/singel.. dessutom så är jag såpass gammal att jag redan har betalat av mina lån. Sen så.. det är ett problem med att ge alla gräsbeteskött även i Sverige.. det problemet har vi löst genom att ge miljarder av skattepengar för att plantera gran på bördig jordbruksmark? Dvs det är det småskaliga jordbruket ofta då utanför våra slätter, som vi valt genom demokratiska val att lägga ner. Och då kommer man osökt in på frågan varför? Jo.. för att hålla ner priserna och göra konsumenterna till lags! Det är och förblir alltid den sista resursen som sätter priset på marknaden. Dvs det behövs en uppreglering av priserna för att det skall löna sig att idka jordbruk generellt utanför våra slätter. Som väl är så finns det fortfarande ett fåtal som envisas med att bedriva jordbruk i utmarkerna.. iallafall om de ligger något så när i närheten av någon större stad. De säljer via gårdsbutiker och kammar in lönsamheten från folk som vill ha riktig mat.. det kan som regel kosta någon krona mer per kilo/liter. Grejen är att det oxå handlar om att överleva på landsbygden. Vill vi ha en levande landsbygd? Vad får det lov att kosta? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 En levande landsbygd handlar naturligtvis om en omfördelning av våra skattepengar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 http://www.gp.se/livsstil/hälsa/sju-anledningar-till-att-sluta-äta-kött-1.3995362 Finns det nån strategi för att bekämpa dessa uppenbara lögner? Tja, den här kanske kan hjälpa på det. "Ni skyller på mina kor – och drar till Thailand. Mjölkbonde: Det är inte vi utan flygresorna som är hotet mot klimatet" http://www.aftonbladet.se/debatt/a/v2np5/ni-skyller-pa-mina-kor--och-drar-till-thailand 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tipp Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 Enligt denna österrikiska studie så var veganer sjukare än köttätare på de flesta punkter http://www.science20.com/news_articles/vegetarians_found_to_have_more_cancer_allergies_and_mental_health_disorders-133332. När människan började äta kött så fick hjärnan tillgång till mer energi och utvecklades snabbare. Och som någon tillade, gorillorna sitter kvar och tuggar grönt hela dagarna och hinner inte med mycket mer. Och är det inte så att växtätande djur ägnar mycket större del av sin tid med att äta. Lejon vargar tar sig ett skrovmål och sen behöver de inte göra mer på några dagar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 Och som någon tillade, gorillorna sitter kvar och tuggar grönt hela dagarna och hinner inte med mycket mer. Which reminds me ... (det är visserligen en orangutang, men ändå) 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 Enligt denna österrikiska studie så var veganer sjukare än köttätare på de flesta punkter http://www.science20.com/news_articles/vegetarians_found_to_have_more_cancer_allergies_and_mental_health_disorders-133332. När människan började äta kött så fick hjärnan tillgång till mer energi och utvecklades snabbare. Och som någon tillade, gorillorna sitter kvar och tuggar grönt hela dagarna och hinner inte med mycket mer. Och är det inte så att växtätande djur ägnar mycket större del av sin tid med att äta. Lejon vargar tar sig ett skrovmål och sen behöver de inte göra mer på några dagar. Det kan vara så.. men måste inte nödvändigtvis vara så om man kan sin näringslära något så när. Jag kan slå vad om att det finns folk som äter LCHF på dålig mat och kan bli sjukare oxå. Hur som helst Gorillor är Foliovorer, Lejon är Carniovorer medans vi är Omniovorer. Ord eller? Mnajeä.. det är evolutionen som gjort att vi och de andra djuren utvecklats på ett visst sätt och kräver specefik föda. Det har anpassat matsmältning, tänder, tarmflora, magsyra och ensymer till viss kost. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 3, 2016 Share Posted December 3, 2016 Gorillor är bladätare (heter det foliovorer? låter rimligt). Det är därför de har så stor mage. Bladen är näringsfattiga, och de måste äta konstant för att få i sig tillräckligt med energi (för vad då? jag har för mig att de helst inte rör sig heller, för att inte göra av med energin) Lejon är köttätare (carnivorer). Inbillar mig att de äter allt på bytesdjuren och får i sig lite växter genom maginnehåll. Så gör vilda hundar, har jag hört, apropå om hundar äter enbart kött. Och människor är allätare, omnivorer. Vi kan äta och frodas på det mesta; kanske inte så bra på modern västerländsk kost, men de flesta överlever, längre eller kortare tid. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 3, 2016 Share Posted December 3, 2016 Inte nog med det.. Gorillor är oxå sk bakjäsare, dvs bladen innehåller inte så mycket lättspjälkad energi.. så de har utvecklat en stor tjocktarm där de jäser fibrer till SCFA! Och de kan således få upp till 80E% av sin energi från detta i form av fett! Vi kan få max upp till 5E% från SCFA. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Verkligen intressant jämförelse mellan betesdjur och köttätande djur. Alla veganer jag känner bakar och fixar mkt med små snacks, tillbehör, sötsaker osv. De säger också att de måste äta stor volym mat ofta för att hålla sig mätta. trots att detta är personer som äter raw-food och ofta bra kvalité , tex ekogrönsaker och mkt kålväxter, nötter samt groddad eko-soya, så är de konstant hungriga och sugna och faller ofta för att ta en kaka eller ett snacks som de inte tänkt äta, för att de har ett sug efter mer mat, Inget problem med det egentligen, i framtiden sägs det ju att vi alla kommer att vara överflödiga i och med att robotar kan göra allt som vi nu "måste" göra. Då kan vi sitta stilla och mumsa blad hela dagarna. Och ägna oss åt att läsa, lyssna och konversera. Om vi ser till att anpassa modet efter förändringen(tänkte på gorillan) så kan det nog bli bekvämt också. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Har ni sett senaste tillskottet i filmvärlden: Food Choices? Bänkade mig framför Netflix och hoppades på ett par timmars underhållning. Men icke sa Nicke. Ett par timmars veganpropaganda. Och vad är en veganfilm utan Colin T Campbell? Så tröttsamt... Och som vi konstaterat förut så är det ju klart att man förbättrar hälsan om man övergår från skräpmat till växtbaserad kost. Skickat från min iPhone med Tapatalk 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts