Annamaria

LCHF-tankar (kanske jag skiter i det blå skåpet nu...)

Recommended Posts

Det är som du säger helt beroende på av vilken anledning man har gått över till LCHF om man klarar av alternativ eller inte. Jag äter ju primärt inte för vikten, så i början hade jag jättesvårt att vara utan mackor och bakade nötbröd. Jag ville också bjuda på "godkänt" kaffebröd när vi hade gäster. Jag letade hejvilt efter substitut som skulle ersätta kolhydraterna i maten.

Jag har slutat med allt sånt nu. Enda gången vi över huvud taget har nån form av kaka/efterrätt är när vi har familjemiddag några gånger per år. Bröd bakar jag bara när vi ska göra utflykt med barnbarn. (fast dottersonen älskar absolut bananpannkakor och vill alltid att jag ska göra sådana - det är ju jättebra alternativ till honom). Jag försöker inte göra pastaersättning och bryr mej inte om LCHF-pizzor. Vi äter grönsaker och raclette - eller varm PUMa som vi kallar det (Pålägg Utan Macka).

För de flesta är det nog ett övergående problem innan man helt har anpassat sej till kosten.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måste alla äta LCHF på exakt samma vis? Folk är olika. Själv behöver jag mellis. Kan inte äta mig mer än mätt till lunch och står mig sedan inte i 6-7 timmar till middag. Det är inte jag som rår över det, det är min kropp som bestämmer.

Jag tänker mest på de som ska starta upp med LCHF, har många som frågat "hur har du gjort" säger jag då LCHF, och de börjar googla och hittar XX´s matbloggar så tror jag det är lätt att börja i fel "ända" och då går det lätt åt pipsvängen  :P  klart alla är olika, men jag tror att man måste börja från scratch och sen våga sig på att exprimentera efter hand, inte börja i kak-och bakträsket   ;)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som du säger helt beroende på av vilken anledning man har gått över till LCHF om man klarar av alternativ eller inte. Jag äter ju primärt inte för vikten, så i början hade jag jättesvårt att vara utan mackor och bakade nötbröd. Jag ville också bjuda på "godkänt" kaffebröd när vi hade gäster. Jag letade hejvilt efter substitut som skulle ersätta kolhydraterna i maten.

Jag har slutat med allt sånt nu. Enda gången vi över huvud taget har nån form av kaka/efterrätt är när vi har familjemiddag några gånger per år. Bröd bakar jag bara när vi ska göra utflykt med barnbarn. (fast dottersonen älskar absolut bananpannkakor och vill alltid att jag ska göra sådana - det är ju jättebra alternativ till honom). Jag försöker inte göra pastaersättning och bryr mej inte om LCHF-pizzor. Vi äter grönsaker och raclette - eller varm PUMa som vi kallar det (Pålägg Utan Macka).

För de flesta är det nog ett övergående problem innan man helt har anpassat sej till kosten.

Eller tvärtom, man kanske inte kommer längre än till att starta med LCHF om man lockas in i det av alla "dessertbloggar" De nya, de som inget hellre vill än att bli av med sitt sockerberoende men börjar bakvägen och inte kommer vidare, då de tappar sugen när de inte går ner i vikt, undrar varför, "de äter ju LCHF"  :P

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dikt? Ser så tjusigt ut...

Mig trampar du inte på tårna. Jag håller fullständigt med. Mellanmål, bröd, kakor och desserter...jo, det hander, men jag mår battre utan. Och oftast är det substitut, "I-stället-för"-mat, som I bästa fall är nästan lika bra som originalet...nej, jag gillar inte sådant.

Tack, haha nja nån dikt blev det inte, utan ord och inga visor  ;)  som jag svarat andra är jag mest rädd för att man ger "fel bild" av LCHF, nu finns det ju, ska gudarna veta, "många olika bilder av LCHF" och ingen är kanske direkt fel, men ska man precis börja är det lätt att invaggas i en falsk trygghet när man ser alla tjusiga mat-och bakbloggar, och tror att man kan äta nästan likadant fast med mandelmjöl istället. Alla är vi olika och många kan äta det inte jag kan, lyckosar  :P  men i början tror jag det är viktigt att man kör "på rätt sätt" (enlig mig då :D ) och sen provar på att sväva ut lite och pröva vad som går och inte gå, men det är ju jag det, och vad vet jag egentligen, som sagt bara tankar  :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, folk får väl göra det som passar dem bäst. Men för egen del: gud vad det är skönt att slippa dessert-träsket!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Genom att jag gick över till LCHF, valde jag 
att äta som det rekommenderas, dvs 
äta rent, äta vanlig rejäl mat.

För mig är målet att bli av med sockerberoendet och bli av med småätandet, 
bli av med suget mellan måltiderna, och jag kan bara säga att 
än sålänge fungerar det bra.

Men i de flesta bloggar jag hittar, så hittar jag även; 
mellisar, och en massa desserter, för att inte tala om
olika sk LCHF-bröd 
just det som jag vill få bort.

Det verkar som att man försöker göra LCHF mer intressant, 
genom att exprimentera med detta, 
locka fler att äta LCHF, men 
är det inte lite att luras?

Beroende på vad ens syfte är med att köra LCHF, så 
kan jag tycka att man dras in i ett falskt LCHF, där man lockas att tro att 
mellis, lchfkakor, lchfbröd och lchfdesserter är något som ingår i ett sunt LCHFliv?

Målet måste ju vara att kunna äta MAT, 
att äta så man blir mätt och på det viset klara sig utan 
mellisar; bröd och bakverk och desserter?
Åtminstone är det mitt mål, och jag trodde i min naivitet att 
det även var andras övertygelse?

Naturligtvis, vid extra festliga tillfällen, 
så kanske man vill kunna erbjuda och själv äta något
"festligt" men det kan ju inte vara det man strävar efter.

Därför har jag lite svårt med ganska många bloggar, så fort 
man öppnar upp en, för mig ny blogg så poppar det upp
en massa substitut för "fika" "mellis" "bröd" "kakor" 
osv
är det inte det vi ska klara oss utan?

(med risk för att trampa folk på tårna :wacko: )

Håller verkligen med dig och har tänkt så länge! När jag började äta lchf 2012 var en kokboksförfattare populär för att hen gjorde lchf varianter på alla slags bakverk man ville äta. Nu om man bara slänger ett öga på de flesta av bloggarna som länkas till kostdoktorn (medveten om att jag generaliserar nu) så är det varannan dag gottis och "festa till det lite" grejer som man kan äta om man redan är i superform och äter det sällan. De andra dagarna är det tips på hur man kan gå ner i vikt/äta strikt på lchf. Otroligt förvirrande i början när man inte kan sålla och man törstigt söker kunskap om hur man kan äta bättre.

Nu hoppar jag helt över att läsa bloggar med fokus på godis av den anledningen att jag alltid älskat mat mer än efterrätt. Om jag vill baka så googlar jag en stund efter lämpligt recept. I övrigt söker jag info om vidare optimering, så gott det går.

Tips på alternativ ketoboll som jag gör idag: Inte för att den "passar framför tv n", utan för att den är ett enkelt sätt att få i sig den vedervärdiga gurkmejan :).

Kokosfett

smör

gurkmeja

timjan

oregano

kanel

C vitaminpulver

ingefära

rulla i himalaya grovsalt.

Sluka 1 innan frukost så har du fått ditt dagsbehov av några nyttiheter.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller verkligen med dig och har tänkt så länge! När jag började äta lchf 2012 var en kokboksförfattare populär för att hen gjorde lchf varianter på alla slags bakverk man ville äta. Nu om man bara slänger ett öga på de flesta av bloggarna som länkas till kostdoktorn (medveten om att jag generaliserar nu) så är det varannan dag gottis och "festa till det lite" grejer som man kan äta om man redan är i superform och äter det sällan. De andra dagarna är det tips på hur man kan gå ner i vikt/äta strikt på lchf. Otroligt förvirrande i början när man inte kan sålla och man törstigt söker kunskap om hur man kan äta bättre.

Nu hoppar jag helt över att läsa bloggar med fokus på godis av den anledningen att jag alltid älskat mat mer än efterrätt. Om jag vill baka så googlar jag en stund efter lämpligt recept. I övrigt söker jag info om vidare optimering, så gott det går.

Tips på alternativ ketoboll som jag gör idag: Inte för att den "passar framför tv n", utan för att den är ett enkelt sätt att få i sig den vedervärdiga gurkmejan :).

Kokosfett

smör

gurkmeja

timjan

oregano

kanel

C vitaminpulver

ingefära

rulla i himalaya grovsalt.

Sluka 1 innan frukost så har du fått ditt dagsbehov av några nyttiheter.

Tack, känns som du förstod hur jag menade  :)  det är ju naturligtvis så att alla själva avgör HUR de ska äta LCHF, (nästan ;) ) men jag tänker på de stackars nya LCHF:arna som går in på XX-blogg, ser den supersmala söta LCHFbloggaren och alla recept på både desserter, bröd och annat, då som ny och grön på området är det lätt att hamna fel från början, man blir inte av med suget, och man går inte ner i vikt; och då avpoletterar man LCHF, det var "inget för mig" inget händer medmin vikt..

Min tränare frågade "hur gör du"  "vad äter du" Och jag svara LCHF och får till svar "jaha, smör och ost" -ehh ja vad säger man...gå in på kostdoktorn och läs, lämpligtvis, men många gör nog inte det, utan börjar äta det dom fått för sig är LCHF, och så kanske de ramlar in på en sk. LCHF-Blogg man får hoppas de då hittar en bra LCHF-blogg ;)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, känns som du förstod hur jag menade  :)  det är ju naturligtvis så att alla själva avgör HUR de ska äta LCHF, (nästan ;) ) men jag tänker på de stackars nya LCHF:arna som går in på XX-blogg, ser den supersmala söta LCHFbloggaren och alla recept på både desserter, bröd och annat, då som ny och grön på området är det lätt att hamna fel från början, man blir inte av med suget, och man går inte ner i vikt; och då avpoletterar man LCHF, det var "inget för mig" inget händer medmin vikt..

Min tränare frågade "hur gör du"  "vad äter du" Och jag svara LCHF och får till svar "jaha, smör och ost" -ehh ja vad säger man...gå in på kostdoktorn och läs, lämpligtvis, men många gör nog inte det, utan börjar äta det dom fått för sig är LCHF, och så kanske de ramlar in på en sk. LCHF-Blogg man får hoppas de då hittar en bra LCHF-blogg ;)

Bra skrivet!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, folk får väl göra det som passar dem bäst. Men för egen del: gud vad det är skönt att slippa dessert-träsket!

Gillade inte substitutmat hos Viktväktarna heller (fast det var faktiskt där jag lärde mig att man kunde ha grädde I maten; jag hade kunnat sträcka mig till standardmjölk om jag ville ha det riktigt fett). Janssons frestelse, med lättmjölk och torrmjölk och förkokt potatis...

Jag avstår hellre, eller äter lite av den äkta varan. Om det är värt det.

Men jag svarar ju bara för mig själv. Om substitut och mellanmål och desserter hjälper eller stjälper...det får ju var och en komma fram till själv. Men det är nog bra att vara medveten om att det inte funkar för alla och ska ifrågasättas.

Ja fy! Har nästan glömt bort 80-90-tals maten :). Grovt köpebröd (kallas surdegsbröd) utan smör, med lättmjukost med "grevésmak", naturell extra mager lättjogurt med lätthallonsylt, apelsijuice från koncentrat som kallas "färskpressad". God frukost?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det hänga på hur man har ätit förut? Vi är en mat familj i stora mått.. Maken är kock och jag är och har alltid varit efterrättsansvarig. Nu när jag har strejkat och vägrat socker.. och "tvingar" med barn och make på tåget, har jag varit ganska frikostig med "substitut" till dem. Barnen för att de inte skall känna att de måste ta godis och socker oavsett vart de är för det finns inte något hemma som de tycker är gott, och jag för att jag kan tycka att det är lite gott i bland (läs lite för ofta ibland) med en chokladbit eller så.

Men som det påpekas uppe i tråden, så försvinner behovet av att småäta mer och mer. Man blir nöjdare med mindre. Sedan tror jag att det är lite betingat det där med att man skall hitta substitut. 

På t ex viktväktarna gjorde man samma sak.. du kan ta lättmjölk i stället för grädde och nu du kan ta grädde i stället för lättmjölk.. :D

Ganska kul helomvändning man får vara med om i livet där med mjölk/grädde inställningen. När jag var barn avskydde jag den feta obehandlade mjölken med grädde på toppen som min pappa köpte hos en bonde när vi var i sommarstugan. Jag ville bara dricka den lätta blåaktiga lättmjölken,. Den var lite som vatten men ändå lite smak och mer mättande. Perfekt till en laddning rostat vitt bröd med , faktiskt, smör på. Nu skulle jag väl falla ihop av socker chock av detta.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller tvärtom, man kanske inte kommer längre än till att starta med LCHF om man lockas in i det av alla "dessertbloggar" De nya, de som inget hellre vill än att bli av med sitt sockerberoende men börjar bakvägen och inte kommer vidare, då de tappar sugen när de inte går ner i vikt, undrar varför, "de äter ju LCHF"  :P

Ett stort problem som kostdoktorm till slut måste deala med. Många som slagit sig mer ro med att man kan äta till man är "mätt" utan att ha koll på energibehov/mängd när man äter lchf, samt att man inte behöver röra på sig, "eftersom det inte leder till viktnedgång" Som om viktnedgång var den enda livsstilsaspekten att räkna med. Sen träffar man samma människa 5 år senare och de sitter fortfarande stilla, äter tills de är mätta och går inte ner i vikt. Men de gör allt rätt. Men än så länge vill man nog mest marknadsföra fördelarna hos kostdoktorn, vilket nog är bra trots allt med tanke på alternativen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå ketoboll för att få i sig gurkmeja. Lägg till svartpeppar så blir det bättre. Den behövs för att man ska tillgodogöra sig gurkmejan.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cecilia Folkesson konstaterade uppgivet härom sistens att det inte spelar någon roll hur många goda och nyttiga recept hon lägger ut, flest träffar får godis/bakverk. LCHF är ett brett ramverk, som jag ser det, och det är på gott och på ont. Många dumheter ryms inom ramverket. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cecilia Folkesson konstaterade uppgivet härom sistens att det inte spelar någon roll hur många goda och nyttiga recept hon lägger ut, flest träffar får godis/bakverk. LCHF är ett brett ramverk, som jag ser det, och det är på gott och på ont. Många dumheter ryms inom ramverket. 

Precis. Många väljer LCHF för att gå ner i vikt och sen tror de att de mer eller mindre kan äta obegränsat av godsakerna för att sen ge upp därför att LCHF inte fungerar för dem...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå ketoboll för att få i sig gurkmeja. Lägg till svartpeppar så blir det bättre. Den behövs för att man ska tillgodogöra sig gurkmejan.

Det är det i dem :) Men goda...nä inte så delicata att jag skulle bjuda någon stackars oinvigd på dem :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår absolut frågeställningen och håller med om att det kan vara förvirrande när man får så många olika budskap.

Och som sagt mycket ryms inom ramverket för LCHF, även dumheter.

Det skulle dock vara frustrerande om ramverket var mycket snävt och med pekpinnar om vad man inte får äta.

Vi har ju alla olika förutsättningar(orättvist ibland,ja) och mål med kosten och var och en måste ta beslut om sina egna "regler"

och vara källkritisk och göra medvetna val. Inte så lätt alla gånger.

Det handlar ju inte bara om vilka födoämnen som är okej inom LCHF, det är också mängd, frekvens(antal/dag/vecka), triggers

och vad man äter för övrigt samma dag etc.

Många av de snaskiga recepten på bloggar är kanske mer tänkta som något man kan bjuda på vid festliga tillfällen. 

Absolut men jag blir lite sorgsen när jag ser alla nybörjare som inte vågar äta en ekologisk bukett broccoli extra med sen slevar i sig smaksatt kvarg, lchf gott och "glutenfri industripasta".

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut men jag blir lite sorgsen när jag ser alla nybörjare som inte vågar äta en ekologisk bukett broccoli extra med sen slevar i sig smaksatt kvarg, lchf gott och "glutenfri industripasta".

Jag håller med. Det är riktigt sorgligt för då har man inte någon koll alls.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, visst är det sorgligt. Trodde jag hade en lchf-kompis på jobbet, men han gav upp, "jag klarar inte av att äta allt fett" sa han. Han åt en smaksatt kvarg med extra grädde varje fm-fika ...  :mellow:

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm.. prexis!

Folk har noll koll, de vill gå ner i vikt eller testa en ny modern hälsosam kost!

Oså till bloggarna.. hur många gånger kan man skriva om ägg o bacon?

Varför slänger sig inte folk över ägg o bacon.. som mellanmål.. om man nu nödvändigtvis måste äta mellanmål?

Varför inte äta rejäla måltider så att man står sig på två måltider per dag.. ibland bara en!

Desserter är gott, kakor och bullar oxå, men de blir aldrig.. rätt sällan iallafall, näringsrik mat med essentiell näring.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:D  :D  :D  :D  :D

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och då kommer vi osökt in på den minst sålda LCHF-boken.. troligen i hela världen.. och märk väl att kommentarerna i ett LCHF-forum är kritiska!

Dvs Per och fru Wikholms bok!

"LCHF till vardags - Riktig mat för familjer med tunna plånböcker"!

http://www.lchfrecept.com/ShowComment.aspx?ID=975

Dvs det är en bok typ LCHF for Dummies.. och knaper ekonomi/barn att sätta mat på bordet för!

Grejen är att det knappast behövs en bok för ägg och bacon, ägg o kaviar!

En annan bok som man däremot borde köpa/låna på bibblan är Pers och Lars-Eriks bok!

"Ideologin och pengarna bakom kostråden"

http://www.adlibris.com/se/bok/ideologin-och-pengarna-bakom-kostraden-9789172411425

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm.. prexis!

Folk har noll koll, de vill gå ner i vikt eller testa en ny modern hälsosam kost!

Varför slänger sig inte folk över ägg o bacon.. som mellanmål.. om man nu nödvändigtvis måste äta mellanmål?

Varför inte äta rejäla måltider så att man står sig på två måltider per dag.. ibland bara en!

Desserter är gott, kakor och bullar oxå, men de blir aldrig.. rätt sällan iallafall, näringsrik mat med essentiell näring.

Många av bloggarna vill nog ha läsare varje dag för att få det att bli större av olika själ. När man inte har något nytt att skriva,  tar man då de gamla godingarna ganska ofta ,. Som "Jag tar en fett kaffe" "ägg till frukost" eller "köttfärs idag igen" för hundrade gången.

Att ha en intressant blogg som har en meningsfull innehåll hela tiden kräver en hel del mer än att bara vara människa med vardagsfunderingar. vilket säkert kan vara svårt om man inte har ett stort intresse av att söka vidare kunskap om hur lchf mat kan utvecklas och optimeras, eller alla intressanta utvecklings tankar om kost och hälsa, utan mest vill tala till många i största allmänhet, så som vi gör här inne. Fast här är det inte en huvudperson utan alla pratar på samma nivå. :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett stort problem som kostdoktorm till slut måste deala med. Många som slagit sig mer ro med att man kan äta till man är "mätt" utan att ha koll på energibehov/mängd när man äter lchf, samt att man inte behöver röra på sig, "eftersom det inte leder till viktnedgång" Som om viktnedgång var den enda livsstilsaspekten att räkna med. Sen träffar man samma människa 5 år senare och de sitter fortfarande stilla, äter tills de är mätta och går inte ner i vikt. Men de gör allt rätt. Men än så länge vill man nog mest marknadsföra fördelarna hos kostdoktorn, vilket nog är bra trots allt med tanke på alternativen.

Nu menar jag inte att man måste gå ner i vikt men om samma människa efter fem år säger att broccoli bromsar viktnedgången som de jobbat med sittande och lchf gofikaätande i fem år börjar jag undra om inte detta också är en form av jojjobantning.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu menar jag inte att man måste gå ner i vikt men om samma människa efter fem år säger att broccoli bromsar viktnedgången som de jobbat med sittande och lchf gofikaätande i fem år börjar jag undra om inte detta också är en form av jojjobantning.

Som i alla former av viktminskning gäller det ju att man är påläst. Andra dieter.. och jag vet att jag hela tiden tar upp VV men det är för att jag är skadad i grunden, och det är det enda sättet som jag har "bantat" på på riktigt förut, är att där får man en bok och pluppar, eller points eller vad de nu har som säger. 

-Det här får du äta

-Det här får du inte äta

På LCHF säger man.. ät bra mat, typ all mat med mindre än 5 g kolhydrater/100 g och ät tills du är mätt. Problemet är att man kanske inte vet när man är mätt om man inte först är hungrig?

Jag tror att det bästa är om man som nybörjare gör som Baloo (?) som är här, och läser på lite först, och sedan säger jag som jag säger till barnen, tycker du att det är alldeles för gott.. är det förmodligen inte nyttigt  :blink:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som i alla former av viktminskning gäller det ju att man är påläst. Andra dieter.. och jag vet att jag hela tiden tar upp VV men det är för att jag är skadad i grunden, och det är det enda sättet som jag har "bantat" på på riktigt förut, är att där får man en bok och pluppar, eller points eller vad de nu har som säger. 

-Det här får du äta

-Det här får du inte äta

På LCHF säger man.. ät bra mat, typ all mat med mindre än 5 g kolhydrater/100 g och ät tills du är mätt. Problemet är att man kanske inte vet när man är mätt om man inte först är hungrig?

Jag tror att det bästa är om man som nybörjare gör som Baloo (?) som är här, och läser på lite först, och sedan säger jag som jag säger till barnen, tycker du att det är alldeles för gott.. är det förmodligen inte nyttigt  :blink:

"tycker du att det är alldeles för gott.. är det förmodligen inte nyttigt   :blink:"

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  precis så är det

Jämför också mycket med VV, kommer därifrån,.....

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hör till dem som mest googlar på pajer, bröd och bakverk. Inte för att jag bakar ofta, det gör jag inte. Jag lagar mest mat, men där behöver jag inte så ofta recept. Men jag kan få göra många sökningar - och många provbakningar - innan jag hittar recept på fikabröd som uppfyller mina specifika krav. Sockerfritt, eller åtminstone nästintill, lite 70%-ig choklad kan godtas undantagsvis. Fritt från sötningsmedel, jag bakar varken med sötströ eller canderel m.fl. Fritt från nötter, inklusive mandelmjöl, krävs om fikat ska bakas eller ätas i skolan, likaså om alla i familjen ska kunna äta det. Sen ska det ju helst smaka gott också, vilket inte är så lätt att få till med övriga krav uppfyllda. Framför allt som den som i första hand ska tycka att det smakar gott är en trettonåring. Fika och godsaker är inte störst eller viktigast, men det tillhör absolut det svåraste. Därför letar jag recept på just sådant. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg