Susanne Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 Jag tappade hakan idag när jag var på min vc och skulle lämna de årliga proverna dvs socker, lever, kolesterol etc etc.Sist fick jag "tjabba" lite med min nye läkare som ville behandla mina, enligt mig, fina kolesterolvärde!Så idag frågade jag sköterskan om de kunde ta även en apo-kvot men till min häpnad sa hon att de tar inte kolesterolprov längre över huvud taget!Frågade varför men fick egentligen inget bra svar bara att "nä det är våra nya riktlinjer".Är detta något ni hört talas om?Jag ska träffa läkaren nästa vecka och bl a få svar på mina andra prover och ta blodtrycket etc så jag tänkte faktiskt fråga varför de inte tar kolesterolet!Vill ju ha ett svar om "varför" - man kan ju undra om de helt plötsligt inte tycker det är så viktigt längre när de för ett år sedan ville behandla mig!?Är kostdoktorn själv här inne och kollar i forumet så får gärna han också tycka till lite om detta - skulle vara intressant. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 Det låter ju mycket märkligt. Dom kanske skriver ut statiner i förbyggande syfte till alla och struntar i vad värdena ligger på? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 Jag tappade hakan idag när jag var på min vc och skulle lämna de årliga proverna dvs socker, lever, kolesterol etc etc. Sist fick jag "tjabba" lite med min nye läkare som ville behandla mina, enligt mig, fina kolesterolvärde! Så idag frågade jag sköterskan om de kunde ta även en apo-kvot men till min häpnad sa hon att de tar inte kolesterolprov längre över huvud taget! Frågade varför men fick egentligen inget bra svar bara att "nä det är våra nya riktlinjer". Är detta något ni hört talas om? Jag ska träffa läkaren nästa vecka och bl a få svar på mina andra prover och ta blodtrycket etc så jag tänkte faktiskt fråga varför de inte tar kolesterolet! Vill ju ha ett svar om "varför" - man kan ju undra om de helt plötsligt inte tycker det är så viktigt längre när de för ett år sedan ville behandla mig!? Är kostdoktorn själv här inne och kollar i forumet så får gärna han också tycka till lite om detta - skulle vara intressant. Inressant! Undrar om denna regel finns på fler vc? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted November 28, 2016 Author Share Posted November 28, 2016 Det låter ju mycket märkligt. Dom kanske skriver ut statiner i förbyggande syfte till alla och struntar i vad värdena ligger på? Usch det får man ju verkligen inte hoppas! Till mig ska de i alla fall inte skriva ut några! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 Detsamma hände mig på företagshälsovården för ett par år sedan. De brukar vara noggranna och de tog mycket riktigt många värden, men inte kolesterol. Jag propsade inte på det heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 Märkligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts