EvaLeva Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Lyssnar på den mycket inspirerande boken "Hjärnstark" på Storytel som ger en rejält ökad motivation att fortsätta både löpträna o styrketräna ?. Tycker själv det går så mkt bättre med all träning på Lchf jämfört med förr om åren när jag åt "normalkost" . Men... I kapitel 5 skriver han att nybildning av hjärnceller försämras av stress, dålig sömn, alkohol och en kost med mycket mättat fett. Nån som har boken o kan ge mig referens till detta? Gissar att det finns källor angivna i den fysiska boken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Detta väckte mitt intresse så jag googlade lite på "brain saturated fat" och hittade bl.a. https://mic.com/articles/8673/saturated-fat-is-not-bad-for-your-brain-and-you-ve-been-lied-to#.w4tbYe763 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Jag läste nånstans att minst 60% av hjärnan är fett, varav 60% är mättat (och 20% är omega3). Låter orimligt för mig att intag av mättat fett skulle vara negativt för hjärnan. Kroppsfettet som används som bränsle och byggmaterial, hur stor del av det är mättat? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Kokosolja som alla hyllar som bra för hjärnan är till 92% mättat fett. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Det förekommer olika uppgifter om hjärnan lipidsammansättning helt enkelt för att den varierar med intaget. Kroppen i helhet har ungefär 45% enkekomättat, 40% mättat, 15% fleromättat fett. I hjärnan är andelen fleromättat högre. Framförallt långa omega-3 (EPA, DPA, DHA) är högre, typ 30%. Försök med apor som endast fått vegetabiliska oljor har omega-3 gått ned till 1% och omega-6 skjutit i höjden. I människor vet man att tex IQ korrelerar med omega-3 innehåll i hjärnan. Många läkare verkar se mättat fett som motsatsen till omega-3 så tror det är därför de tolkar studier om omega 3 lite som de vill. Om hjärnan inte har brist på någon fettsyra fixar den rätt koncentration av dem i hjärnan. Egentligen är det bara brist på fett som kan vars ett problem. Ett undantag är dock transfetter som inkorporerad i cellmembran av misstag då det ser ut som mättat fett men är en onaturlig form av omättat fett. Detta skapar diverse problem för alla celler. Transfett deklarerades dock som mättar fett på innehållsförteckningen fram till nyligen vilket gör att många tidigare studier på mättat fett inte har särskilt detta från transfett. Detta verkar också ha bidragit till förvirringen kring egenskaperna hos mättat fett. Kokosfett är ett bränsle för hjärnan men används inte som byggmaterial. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts