Jump to content

Hund med epilepsi

R2D2
 Share

Recommended Posts

Hej, jag såg en grupp på Facebook där det diskuterades hundar med epilepsi, och det pratades om ketogen kost som möjlig behandling. I diskussionen kom detta också fram :

http://www.nature.com/news/dog-s-dinner-was-key-to-domestication-1.12280

och det skrevs att en hund utsattes för plågsam svält om man lät den äta ketogent (protein, fett) därför att hunden är anpassad till kolhydrater?

Någon som har någon kunskap inom detta? Eller kan bena ut artikeln ? Har själv en hund med epilepsi och vill hitta alternativa lösningar då medicinen får hunden att må dåligt. 

Såg även denna kommentaren

"Ketogen kost fungerar på människor för att metabolismen ställer om sig (till ketos). Hundar kan inte göra det. det innebär att det bara är plågsam svält. Däremot har man visat att tillsats av samma ämnen som skulle bildas OM ketos kunde initieras sannolikt hjälper."

• Like 1

Det är snarare tvärt om, förmodligen alla spannmål i deras mat som är problemet. Här är mycket info om hundar och näring. 

http://www.canine-epilepsy.com/healthydiet.html

The Possible Connection between Grains and Seizures:

1. The vitamins and minerals in grains have low bioavailability to the digestive tract. (Simply, grains offer little to no nutritional value to a canine diet).
2. Grains contain components considered "anti-nutrients" that can cause negative biological consequences (including autoimmune problems, allergies, digestive, gallbladder and liver problems all of which can cause seizures). Certain auto-immune diseases (e.g. insulin dependent diabetes mellitus IDDM) increases in animal models when they are fed high cereal grain diets.
3. Grains have high phytate content which impairs mineral absorption (particularly relevent since magnesium, zinc, calcium and other mineral deficiencies are linked to seizures).
4. For canines, it is well documented that three of the most common food allergens are wheat, corn and soy, primary ingredients in many commercial dog foods. (Allergies are a cause of some seizures.)
5. In human epileptics, it is believed that the grains high in gluten content (like wheat, rye, oats) stimulate opiod receptors in the brain, making them more susceptible to seizures.  Although grains further "removed" from wheat (like corn and rice) are allowed in gluten free diets, the other issues listed here concerning grains in the diet would still exist.
6. Complex carbohydrates found in grains quickly turn to sugar in the body. (Since a dog's metabolism is considerably faster than ours,  this might in turn mean that a quicker crash from a sugar "high" would occur. Hypoglycemia is another cause of some seizures.)
7. Unsupplemented canine diets of commercial foods high in cereal (grains) and vegetable proteins are likely to be deficient in amino acids. Taurine is the building block of all of the amino acids. (Deficiencies in taurine are linked to seizures and epilepsy.) Cereal grains are also low in Essential Fatty Acids, important for neurological function.

• Like 1

Jeg tror det handler mer om at hunder er mer tolerante ovenfor karbohydrater enn sine slektninger:

"Our results indicate that novel adaptations allowing the early ancestors of modern dogs to thrive on a diet rich in starch, relative to the carnivorous diet of wolves, constituted a crucial step in the early domestication of dogs."

Men de får likevel livsstilssykdommene menneskene får, men mye av det kan komme av sukker, altså fruktosen.

Hundar är väl liksom oss människor "allätare", vilket jag får en känsla av att inte katter är i samma utsträckning. Vi har alltid haft hund i familjen, vilka samtliga själv har till exempel plockat bär från bärbuskarna och även smultron och jordgubbar. Det har jag aldrig sett en katt göra. Många hundar älskar ju även råa grönsaker och allehanda sockerstinna produkter som kakor, godis, kex och chips, precis som vi  ^_^

Men jag har aldrig sett en katt "tigga" grönsaker, chips och godis

Men jag kan inte förstå varför en hund skulle dö av svält av en ketogen kost, alla som ger BARF till sina hundar, det måste väl vara en ketogen kost?

• Like 1

Dagens hundar är väl ganska rejält sönderavlade och förändrade jämfört vargen.

Vår hund kan inte äta kyckling och inte spannmål. Blir även dålig i magen av fett från ko och gris om för mycket. 

Hon går upp i vikt av väldigt proteinrikt foder (glukoneogenesis ?), så vi ger henne "pensionärsfoder" med viss mängd protein och stor mängd resistent stärkelse vilket håller henne mätt utan att hon går upp i vikt. 

Vargar äter väl väldigt sällan men då blir det ett skrovmål, som de somnar på. Hundar får väl mat i små portioner flera gånger om dagen. 

Jag tänker mig att om en hund svälter fast den äter kött och fett att det i så fall är för ensidig kost, typ kaninsvält hos människor.

Jag följer en tjej på Instagram som har en Siberian Husky. Hon är extremt noga med vad han äter, och på alla bilder ser han pigg och frisk ut, och bra päls. Här är en av hennes poster där hon visar vad hon blandar ihop åt honom. Ingen färdig hundmat här inte:
https://www.instagram.com/p/BMhvPLMAyMP/?taken-by=goldilocksandthewolf

Sedan är det ju förstås aldrig bra att gå direkt från hundfoder till rått kött och fett. Som 'goldilocks' skriver i nedanstående post:
"he was on kibble as a puppy. I wasn't aware of raw diets back then. After that he was switched to dehydrated raw with partial raw and a year ago I transitioned to a full raw diet. Which was the best choice ever!"
https://www.instagram.com/p/BJO-Y5FgiEU/?taken-by=goldilocksandthewolf

Mina hundar är troligtvis ketogena. Jag mäter inte ketoner på dem. De får kolhydratsfritt foder i form av färskfoder. Detta kompletterar jag med fiskolja eftersom lilleman vägrar äta lax. Att börja med detta botade min större hunds tarminflammation på ett par veckor och det har inte kommit tillbaka. I 3,5 år har de ätit såhär. För ett årsedan började jag byta ut godiset också, nu torkar jag själv av kött eller lever, grishjärta. Efter det så blev den större hunden fri från sin ständigt återkommande öroninflammation! Så veterinärbesöken har minskat rejält här hemma, med våra åldrande hundar. Ska jag tillägga att de luktar gott i munnen och har fina tänder utan plaque off. Ibland får de lite kokosolja på kanten av matskålen, det kan de slicka isig som tandvård.

De är musklade och fina utan att vara träningsnarkomaner.

Det finns studier, länkarna är publicerade här av en forumsmedlem, i USA där cancersjuka hundar behandlas med ketogen kost och om jag fattade det rätt så fick de även MCT olja ev c vitamin men där är jag osäker på mitt minne. Men resultaten var helt fantastiska.

• Like 5