Jump to content

Hjärtklappning av kosttillskott eller träning?

MariaF

Recommended Posts

Kan man få hjärtklappning av D-vitamin eller 5-htp? Som flera av er redan vet lade jag om min träning till en lågpulsvariant (MAF) under hösten och har även ökat till ganska många timmar i veckan fördelat på ca 5 pass. Det blir minst 1,5tim/gång. Eftersom det är höst har jag också ökat på kosttillskotten för att bli lite piggare i vintermörkret liksom börjat använda min ljusterapilampa. Tidigare år har jag använt lampa och senare år lagt till D-vitamin. Nytt för i år är 5-htp som är ett förstadie till serotonin (och melatonin) och jag äter en kapsel tidig morgon och en vid lunch/tidig eftermiddag.

Nu har jag börjat känna av en oro i bröstet som jag uppfattar som hjärtklappning även om jag inte räknat slagen eller så. Det kommer ibland, inte hela tiden men några gånger om dagen. Funderar över vad som kan orsaka detta, är det min dos D (4500IU/dygn), 5-htp:n eller min nötande träning? Först trodde jag på 5-htp:n för jag märkte det på kvällen och hade svårt att somna men trots att jag tagit bort den på kvällen (på burken står det 3ggr/dag) känner jag av detta lite då och då, även på kvällen.

Jag tänker förstås vända mig till allvetande Google men tänkte att allvetande Forumet kan vara ett bra ställe att börja på för att minska antalet felträffar. Nån som kan leda in mig på rätt spår?

• Like 1

Är du i åldern för början av "klimakteriet"? "Hjärtklappning" är i så fall ett ganska vanligt fenomen  :(

Usch jo! Men den biverkningen har jag missat...?! Tycker jag läser allt om hormoner numera och eftersom hjärtklappningen kommit nu kändes det som att det sammanfallit med förändringarna under hösten men det skulle det ju absolut kunna vara.  :(

• Like 1

Först och främst tycker jag du ska fastställa om det är hjärtklappning eller inte tex genom pulsmätare. Om så är faller bör man kolla det med en läkare även om det sällan är något fel på hjätat vid hjärtklappning.

Sedan undrar jag grundorsaken till att du tar 5-HTP? Det kan för all del vara ett alternativ till SSRI läkemedel men om man inte har behov av sådana ser jag ingen anledning att ta 5-HTP heller. För info skall SSRI och 5-HTP aldrig kombineras då det kan bli farligt.

5-HTP verkar inte bara i hjärnan utan även tex i hjärtat. Har sett sällsynta fall av problem med detta i studier. Normalt tar man det på kvällen så om det inte fungerade bra för dig känns det som du kanske är en av dem som reagerar lite utanför genomsnittet så att säga.

Sammanfattning

1. Är det hjärtklappning?

2. Om ja, Läkarbesök och/eller plocka bort 5-HTP

3. Om nej, plocka bort 5-HTP, känns bättre ?

• Like 4

Jag tar också 5htp men upplever inte någon hjärtklappning av det eller D-vitaminet som jag också tar. 

Däremot.....Klimakteriet. :lol: Yes

Som Syster nämnde så är det mycket vanligt med hjärtklappning i klimakteriet.

Jag har haft det en hel del under senaste tre åren men det har avtagit i frekvens precis som de andra klimakterie-symtomen.

Problem med nattsömnen hänger dock envist fast, Det hade jag aldrig före klimakteriet.

Jag tycker 5htp hjälper bra mot nattångest(obefogad) och vilket förbättrat sömnen lite. Jag vaknar ofta kl.03 men slipper nu demonerna i alla fall.

Tänk att livet har så mycket härligt att erbjuda ;)

• Like 2

En orsak till hjärtklappning KAN vara Magnesium- och/eller Salt-brist.

När man börjar med D-vitamintillskott och har en låg D-vitaminnivå (vilket många har), så drar man sannolikt igång ett antal processer i kroppen som tidigare inte kunnat köras pga. för lite D-vitamin. Många av dessa processer innebär också en förbrukning av Magnesium vilket naturligtvis sänker nivån av tillgängligt magnesium i kroppen.

Därför bör man ta magnesiumtillskott (eller äta magnesium rik föda) samtidigt med D-vitamintillskott.

---

• Like 2

Sedan undrar jag grundorsaken till att du tar 5-HTP? 

Det är pga SAD, den förbannade (ursäkta språket) vintertröttheten. Den som vill sova 15tim/dygn när den är obehandlad. Jag har använt mig av ljusterapi sedan 1990 och de senaste åren även lagt till D-vitamin. Nåt år provade jag med enbart D-vitamin men det funkade dåligt så ljuset blev kvar.

En läkare konstaterade för några år sedan att mina grundnivåer av serotonin ligger lågt (men melatonin tycks jag ha massor av, åtminstone på vintern, egen reflektion) så när jag nu hittat 5-htp ville jag testa. 

Jag tror jag ska köra pulsbandet en hel dag så kanske jag kan se om det verkligen är hjärtklappning.

Magnesiumtillskott tar jag också, liksom omega-3, om dessa kan påverka.

• Like 1

• 1 year later...

Hej Maria F!

Då finns det alltså fler som fått den biverkningen. Jag fick det efter fyra dagar med en kapsel 5HTP per dag mitt på dagen och hjärtklappningen kom en till två gånger per dag. Jag har haft hjärtklappning tidigare men aldrig så hårt. Jag har heller aldrig haft problem med hjärtat. Jag förstod efter tre dagar att det var 5thp trots att jag inte hade läst någonstans att det kunde ha den biverkningen och trots att jag inte hade några kända hjärtproblem sedan tidigare. Det tycks som att effekten av 5htp har ett par tre dagars eftersläpning, och alltså har fler effekter på den tiden, inte bara humörhöjande effekt inom en timme som jag hade läst. Efter att jag slutade så har jag inte haft någon mer hjärtklappning. Nu är vi ju i ett läge där vi inte får info om detta av läkare men jag tänker då absolut kolla upp mitt hjärta och göra ett arbets EKG. Nu ska jag i stället prova vanligt tryptofan i stället. Önskar dig all lycka till och skriv gärna om effekter som du upplever av kosttillskott mot depression!

• Like 2

Hej Menina, välkommen till forumet! :)
Nu är det försommar med högsommarvärme och jag har stoppat undan 5-htp för säsongen. Det som jag aldrig skrev här var att efter ett tag lade sig hjärtklappningen, som att kroppen vande sig. I vintras, 2017/2018 tog jag 5-htp lite då och då istället (med några dagars mellanrum alltså, av lite rädsla för hjärtklappning) och provade vid olika tider på dygnet fast jag märkte ingen skillnad på det. Tryptofan är ju stadiet innan 5-htp så det borde absolut funka också. Det finns väl en hel del i pumpafrö vill jag minnas, om man inte vill köpa tillskott.

• Like 3

18 timmar sedan, The Biochemist sade:

Ville bara flika in att tryptofan och 5-HTP bör man inte leka med om man tar SSRI. Samt att BCAA (viket finns i energidrycker och lite överallt nu för tiden) motverkar både tryptofan/5-HTP och SSRI så det bör man också undvika (det sänker serotonin). 

Allt eftersom åren gått har jag förstått att det finns ganska mycket som sänker serotoninet och ligger man då naturligt lågt så gör man helt rätt i att vara försiktig!

• Like 4

2 timmar sedan, MariaF sade:

Allt eftersom åren gått har jag förstått att det finns ganska mycket som sänker serotoninet och ligger man då naturligt lågt så gör man helt rätt i att vara försiktig!

Japp serotonin is da shit.. dvs för allt vad jag läst så verkar det mest handla om social status?

Iallafall SSRI har visat sig vara ett av de sämst fungerande läkemedlena, iomed att det främst angriper symptom men inte social status!

Oandrasidan hjärtklappning är min sängkamrat.. antagligen i brist på annan sängkamrat.. så jag går i princip aldrig och lägger mig fören jag nästan har svårt att gå till sängen.

Och jag har lixom inte jättesvårt för att teoretisera vad det beror på, dvs när man väl lägger sig så tar man med sig alla bekymmer man dragit på sig under dagen!

Iallafall.. man blir äldre, barnen har flyttat hemifrån, jobbet är llixom ingen utmaning längre utan man är mer orolig för om man får fortsätta tills 65?

Nya chefer inför nya agendor.. iallafall så brukar nya chefer flytta runt folk och möbler, det måste synas att man har en ny chef och att hen vill sätta sin prägel på organisationen!

Dvs samma skit i princip.. värst är väl om man fick flytta till ett rum längre ner i korridoren, dvs jag skiter i det, men jag är trött på att flytta för varje ny chef!

Iallafall.. snart så går jag i pension.. inte så himla många år kvar.. jag inser och försöker berabeta att jag inte längre kommer att ha samma betydelse, dvs verksamheten har redan förändrats, dvs de är inte lika beroende utav mig längre och när jag går i pension.. får ragnarök i princip inträffa.. men inte före jag fyllt 65!

• Like 1
  • Sad 2

8 minuter sedan, Zepp sade:

för allt vad jag läst så verkar det mest handla om social status?

Nu hängde jag inte med i filosoferandet...? Har mina låga serotoninhalter med min sociala status att göra? :blink:

• Like 2
  • Confused 1

Guest jala
6 minuter sedan, MariaF sade:

Har mina låga serotoninhalter med min sociala status att göra? 

Har Zepp sagt det så får vi tro på honom.

38 minuter sedan, MariaF sade:

Nu hängde jag inte med i filosoferandet...? Har mina låga serotoninhalter med min sociala status att göra? :blink:

Mm.. eller att du blivit äldre!

Dvs om vi skall dra slutsatser från rundmaskar och andra djur så betyder lägre seretoninhalt.. byt habitat!

Dvs Serotonin handlar om bekräftelse.. för lägre stående djur att de befinner sig i en miljö/ett habitat där de kan leva och frodas.. för oss mänskor är det dock betydligt mer komplicerat, iomed att vi tarvar social bekräftelse, dvs något som visar att vi har en mening!

Oså på det, vem har mätt upp dina låga serotoninnivåer?

På det andra så finns det de som menar att svinhöga insulinnivåer ger mer Tryptofan till hjärnan.. de har lixom inte koll på något för Tryptofan/andra aminosyror är tillräckligt insulinogena redan som de är utan understöd av extra insulin.

Och om det vore sant så skulle det inte finnas en enda diabetiker som har lågt seretonin!

Och det finns en rätt enkel förklaring till att SSRI är ett av de sämsta läkemedel som framställts.. möljigen god tvåa efter Statiner, dvs SSRI är altså seretoninåterupptagshämmare, dvs de minskar tillfälligtvis nedbrytningen av Seretonin,, tills kroppen anpassat sig.. det kan man då i bästa fall använda om man har någon effekt till att förändra sitt liv/typ rundmaskar byta habitat!

O andrasidan så har SSRI en icke önskad och rätt otäck bieffekt.. rätt låg men ändå och det är ökad sucidalrisk, dvs man inser att det finns lixom ingen chans att byta habitat till något bättre!

• Like 2

16 timmar sedan, Zepp sade:

Dvs om vi skall dra slutsatser från rundmaskar och andra djur så betyder lägre seretoninhalt.. byt habitat!

Hm.... jobbet har jag redan bytt... så då är det gubben och villan som bör ryka nu då...?! ? Eller behöver jag en ny MC kanske..? :D
Eller, med tanke på att jag haft problem med lågt serotonin hela livet (av symptomen att döma, företagsläkarens reflektion) så kanske jag borde satsa på reinkarnation och börja om från början..? Gör om, gör rätt! :)

• Like 1
  • Haha 5

5 timmar sedan, MariaF sade:

Hm.... jobbet har jag redan bytt... så då är det gubben och villan som bör ryka nu då...?! ? Eller behöver jag en ny MC kanske..? :D
Eller, med tanke på att jag haft problem med lågt serotonin hela livet (av symptomen att döma, företagsläkarens reflektion) så kanske jag borde satsa på reinkarnation och börja om från början..? Gör om, gör rätt! :)

Jag fattar att du fattar vad jag menar.. och varken du eller jag är purunga med hela livet framför oss.. det är trist.. framförallt när man känner att det knappast blir så mycket bättre om man bytte habitat.. så då handlar det mer om att hålla fast vid vad man redan uppnått.

Dvs då kan det liknas vid en transportsträcka.. fram tills man får njuta sitt välförtjänta Otium!

Jomenvisst.. fick man leva om sitt liv så kanske man skulle gjort annorlunda val.. iallafall så är det en frestande tanke.. back to reality, dvs de flesta skulle leva ungefär samma liv, med samma förutsättningar!

Sen så till företagsläkarens reflektion.. det finns i princip bara ett fåtal alphahannar/alphahonor i varje flock.. om vi talar om Serotonin altså!

Man får vara glad om man är alpha-hanne/-hona i sin egen lilla familj!

Hur som helst.. mänskligt mående tenderar att vara cykliskt.. genom hela livet.. dvs det går i princip i 2-4års cykler, nya habitatiska  förändringar tenderar att upplevas som nya.. iallafall i två år.. sen kan det ta två år till tills man är tillbaka på ruta ett, dvs då är de redan passe.. handlar om det mänskliga psyket.. dvs vi kräver dels förändring, dels utveckling!

För att exemplifiera det.. när man lever i ett förhållande.. eller bytar förhållande.. vilket som, och till stora delar beroende på hur tålamodig man är och hur mycket man kräver ständig utveckling.. så förr eller senare så når man sitt max.. sen så går det utför och då summeras ens liv på något sätt, barnen har flyttat hemifrån, de har inte tid med sin mor/far, de har sitt eget liv, likaså på jobbet, det kommer in 20åringar med färsk utbildning/nya ideer/man tycker att en del ideer är rent ut sagt dumma.. iallafall så har man redan hamnat i bakvattnet!

Iallafall.. om ens partner är en hyfsat reko person så bör man fundilera på om man inte skall ändra lite inriktning på livet.. och det kan då se lite olika ut.. man kan skaffa hund eller köpa varsin HD eller om man är lite mer kontant sälja allt och flytta till Portugalien!

• Like 2

Det är inte alltid så lätt att hänga med i dina utläggningar, Zepp, men visst är serotonin och ett antal andra må bra-substanser i allra högsta grad påverkade av stress! Sedan om stressen kommer av missnöje med livet, egna och andras krav på sig eller ödet, det spelar förstås ingen roll.
För många år sen, när jag var en riktig sökare, såg jag en metafor-teckning i form av en tank med en liten läckande kran längst ner. Stoppar påfyllningen upptill droppar serotoninet ändå ut där längst ner (eller livsgläjden/oxytocinet/endofinerna...). Sedan är det nog värt att påminna sig att ingen annan är skyldig att göra en lycklig, det är var och ens eget ansvar. Visst är det kul med förälskelse, oavsett om det är en ny man, ny bil, nytt jobb men om man inte fyller på sin burk kontinuerligt blir det ändå tomt till slut för allt blir vanligt efter ett tag. Man brukar säga att gräset inte är grönare på andra sidan och det tror jag stämmer bra. Det gäller att fylla på sina må bra-substanser pö om pö i form av skratt, sex, hudkontakt, rörelse, osv men också att jorda sig med skogspromenader, trädgårdsarbete och annat. Återhämtning är lika viktigt som roliga aktiviteter, och kanske ännu viktigare om man har ont om roliga saker i sitt liv. Vi människor har ofta glömt naturens läkande kraft. Jag menar, hur många går ut på våren med termosen i ryggsäcken och kikaren runt halsen och kollar hur många flyttfåglar som kommit? 
På lördag ska jag göra just det, fylla på och återhämta mig; då ska jag varva maskrosrensande med hoj-rally! Ja, inte den snabba sorten utan den där när man åker på rad i makligt tempo och visar upp sig och sina bullriga maskiner.

• Like 6
  • Thanks 1

48 minuter sedan, MariaF sade:

Det är inte alltid så lätt att hänga med i dina utläggningar, Zepp, men visst är serotonin och ett antal andra må bra-substanser i allra högsta grad påverkade av stress! Sedan om stressen kommer av missnöje med livet, egna och andras krav på sig eller ödet, det spelar förstås ingen roll.
För många år sen, när jag var en riktig sökare, såg jag en metafor-teckning i form av en tank med en liten läckande kran längst ner. Stoppar påfyllningen upptill droppar serotoninet ändå ut där längst ner (eller livsgläjden/oxytocinet/endofinerna...). Sedan är det nog värt att påminna sig att ingen annan är skyldig att göra en lycklig, det är var och ens eget ansvar. Visst är det kul med förälskelse, oavsett om det är en ny man, ny bil, nytt jobb men om man inte fyller på sin burk kontinuerligt blir det ändå tomt till slut för allt blir vanligt efter ett tag. Man brukar säga att gräset inte är grönare på andra sidan och det tror jag stämmer bra. Det gäller att fylla på sina må bra-substanser pö om pö i form av skratt, sex, hudkontakt, rörelse, osv men också att jorda sig med skogspromenader, trädgårdsarbete och annat. Återhämtning är lika viktigt som roliga aktiviteter, och kanske ännu viktigare om man har ont om roliga saker i sitt liv. Vi människor har ofta glömt naturens läkande kraft. Jag menar, hur många går ut på våren med termosen i ryggsäcken och kikaren runt halsen och kollar hur många flyttfåglar som kommit? 
På lördag ska jag göra just det, fylla på och återhämta mig; då ska jag varva maskrosrensande med hoj-rally! Ja, inte den snabba sorten utan den där när man åker på rad i makligt tempo och visar upp sig och sina bullriga maskiner.

Som sagt vad.. jag fattar att du fattar vad jag menar.

Och jag ber om ursäkt om det är svårt att hänga med i mina olika utläggningar.. misstänker starkt att det i själva verket mest handlar om att skriva av mig?

Aså sen till stress.. när man är ung och har hela livet framför sig så är det värsta perioden av stress.. men det är oxå en helt naturlig situation.. man har för f*n nästan för många valmöjlgheter.. så merparten är naturliga och kan som regel sorteras in i epitetet positiv stress, dvs det har funktionen att man blir tvungen att välja.. utbildning/karriär, partner, bostad, livssituation, en massa annat.. inte minst vad man skall äta för mat/hälsoaspekter/barnens välmående/partners välmående.. dvs det handlar om att bli vuxen!

Som någon skrev, det gör ont när knoppar brister!

Iallafall knoppningstiden för dig och mig är väl mest ett minne.. soo wtf hur går man då vidare.. vi kan konstatera att även den perioden var stress.. även om det kunde vara lite kul ibland?

Oså är det såå himla bekvämt att hänge sig till senaste vetenskapliga rön/kost/SSRI/ eller något annat.. grejen är och förblir att man ändå har hela sitt bagage att släpa vidare i livet och på något sätt göra något vettigt av detta.. trots allt bagaget!

Hur som helst så går det i 2-4årscykler.. efter det så byttar man partner eller köper ny MC/skaffar katt eller hund.. ah, vi kräver förändring/utveckling!

Grejen är.. finns de som slänger ut barnet med badvattnet.. dvs om partnern är snäll/kärlleksfull/empatisk och MCn/bilen/villan/grillen fungerar för de få tillfällena på sommaren som man har som mest kul med dessa så är det rätt sällan grönare gräs på andra sidan ån.. man får lixom inse detta!

Dvs det gör först ont när knoppar brister.. sen så gör det ont när det inte knoppar något mer!

Men altså fore sure.. hormoner finns där och jag slår vad om att Oxytocinet inte når lika höga nivåer längre, med samma partner.. likaså  Serotonin sedan barnen flýttat hemifrån och på jobbet när det kommer  nybakade 25åringar!

Soo WTF har man att glädja sig åt när man redan passerat medelåldern.. ja det skulle då kunna vara ett bra partnerskap.. hyfsad ekonomi, bra förutsättningar för pensioneriongen/ friska barn som klarar sig själva tack vare eller trots alllt hur man var som förälder/barnbarn/vänner/egen betald bostad.. dvs sådant som många skulle önska att de hade!

• Like 1

Låga serotoninnivåer har nog flera orsaker och säkert vanligt med en blandning av flera.

Jag har inte mätt mina serotoninnivåer någonstans men vet att jag får höstdepp varenda år sedan tonåren. Där kan man alltså utesluta att det för min del har med åldern,livssituation, parter och spänning att göra. 

Stress och oro kan garanterat dränera serotoninförrådet snabbt. Check!

Hormonerna ställer till det mer än aldrig förr under klimakteriet. Kanske finns liknande svackor för män.

Har under många år provat div. lösningar för att höja serotoninet. Tycker att 5htp hjälper en del, GABA lugnar.

Jag testade för första gången i höstas att inta SSRI för att sedan utvärdera resultatet. Hm. Sammanfattat så upplevde jag mig dels skönt avtrubbad, slapp det mesta av oro, ångest och sov bättre. Å andra sidan kände jag mig ointresserad, korkad och seg vilket blev jobbigt på arbetet.

Som det känns nu så kommer jag hålla mig till kosttillskott och träning och planerar att köpa mig en solterapilampa innan hösten.

Ang. trådfrågan så ja, jag känner ibland av(sällan) hjärtklappning/andningssvårigheter när jag lägger mig direkt efter intag av 5htp och GABA. Släpper då om jag reser mig upp en liten stund. Kan nog undvikas med lägre dos och tillvänjning.

• Like 3

1 timme sedan, DRAKULLA sade:

Jag har inte mätt mina serotoninnivåer någonstans men vet att jag får höstdepp varenda år sedan tonåren. Där kan man alltså utesluta att det för min del har med åldern,livssituation, parter och spänning att göra. 

Samma här, dragits med SAD hela livet (fast mitt slår till på våren). Enligt mamma sedan 3-årsåldern i alla fall. Mina nivåer är inte heller uppmätta men företagsläkaren beskrev det som att man har ett intervall där man står och svänger och går man under önskat min-läge, då 'deppar' man. Jag testar DHEA nu för klimakteriet men har funderat på GABA  istället.  

• Like 2

1 timme sedan, DRAKULLA sade:

Låga serotoninnivåer har nog flera orsaker och säkert vanligt med en blandning av flera.

Stress och oro kan garanterat dränera serotoninförrådet snabbt. Check!

Hormonerna ställer till det mer än aldrig förr under klimakteriet. Kanske finns liknande svackor för män.

Har under många år provat div. lösningar för att höja serotoninet. Tycker att 5htp hjälper en del, GABA lugnar.

Jag testade för första gången i höstas att inta SSRI för att sedan utvärdera resultatet. Hm. Sammanfattat så upplevde jag mig dels skönt avtrubbad, slapp det mesta av oro, ångest och sov bättre. Å andra sidan kände jag mig ointresserad, korkad och seg vilket blev jobbigt på arbetet.

Som det känns nu så kommer jag hålla mig till kosttillskott och träning och planerar att köpa mig en solterapilampa innan hösten.

Ang. trådfrågan så ja, jag känner ibland av(sällan) hjärtklappning/andningssvårigheter när jag lägger mig direkt efter intag av 5htp och GABA. Släpper då om jag reser mig upp en liten stund. Kan nog undvikas med lägre dos och tillvänjning.

Har du provat höga doser av D-vitamin? Jag hade ofta höstsvacka tidigare men sen jag började äta D-vitamin regelbundet, från september till april, så är det mycket mera överkomligt.

Har också ätit SSRI några gånger, för utmattningsdepression, men har samma upplevelse som du - utslätad...

• Like 5

2 minuter sedan, MariaF sade:

Samma här, dragits med SAD hela livet (fast mitt slår till på våren). Enligt mamma sedan 3-årsåldern i alla fall. Mina nivåer är inte heller uppmätta men företagsläkaren beskrev det som att man har ett intervall där man står och svänger och går man under önskat min-läge, då 'deppar' man. Jag testar DHEA nu för klimakteriet men har funderat på GABA  istället.  

Rätt klassiskt om man ser till D-vitaminnivåerna... Det är ju på våren de tar "slut" de man fått i sig via solen sommaren innan. Men det kan ju vara så att det inte räcker med D-vitamintillskott...

• Like 5

5 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Rätt klassiskt om man ser till D-vitaminnivåerna... Det är ju på våren de tar "slut" de man fått i sig via solen sommaren innan. Men det kan ju vara så att det inte räcker med D-vitamintillskott...

För några år sedan lade jag till D-vitamin och testade att ta bort ljuset... Och numera blir det både och. Min ljuslampa är guld värd! Då sover jag mindre under vintern och dippar mindre under våren. Lampan påverkar förresten seortoninnivåerna. Mörkret gör att tallkottkörteln ordnar fram mer melatonin och den ligger på samma balansbräda som serotoninet (samma byggstenar, bl a 5-htp). När melatoninet ökar, minskar serotoninet. 

• Like 3
  • Thanks 1

6 minuter sedan, MariaF sade:

För några år sedan lade jag till D-vitamin och testade att ta bort ljuset... Och numera blir det både och. Min ljuslampa är guld värd! Då sover jag mindre under vintern och dippar mindre under våren. Lampan påverkar förresten seortoninnivåerna. Mörkret gör att tallkottkörteln ordnar fram mer melatonin och den ligger på samma balansbräda som serotoninet (samma byggstenar, bl a 5-htp). När melatoninet ökar, minskar serotoninet. 

Ljuslampa har jag också funderat på tidigare... Har du en Wake-up-lamp eller är det nån annan modell?

Ja det är en balansgång det kär med kroppen och hormoner..

• Like 4

13 minuter sedan, jala sade:

Lampan finns ej.

Det verkar inte så, nej, men det är en sån jag har. Den är nog 5år nu. Har den stående på skrivbordet på jobbet hela förmiddagarna på vintern (istället för en halvtimme sittandes 20cm ifrån den, ju längre avstånd, desto längre tid). Det finns säkert nyare modeller.

• Like 4

10 timmar sedan, MariaF sade:

Det verkar inte så, nej, men det är en sån jag har. Den är nog 5år nu. Har den stående på skrivbordet på jobbet hela förmiddagarna på vintern (istället för en halvtimme sittandes 20cm ifrån den, ju längre avstånd, desto längre tid). Det finns säkert nyare modeller.

Man kan följa länken som talar om att den inte finns så kommer det fram andra alternativ.

• Like 3

On 2018-05-17 at 10:21, MariaF sade:

Skippa den lampan.. kräv att man byter ut ljusrören i din arbetslokal  mot dagsljuslysrör!

https://www.secalight.se/sv/andamal/dagsljus-vaxtbelysning/lysror-t8/

Dvs det är litta samma här.. dvs det är en j*vla skillnad att jobba i en gruva.. 8 timmar om dagen i skift och i norraste Norrland och att leva i södra Sverige över jord!

Iallafall lampor hit och dit, man bör visstas åtminstone 5-8 timmar om dagen även på smällkallaste vintern!

När man blir äldre är det förmodligen ännu viktigare?

26 minuter sedan, Zepp sade:

Skippa den lampan.. kräv att man byter ut ljusrören i din arbetslokal  mot dagsljuslysrör!

Vad jag ska skippa ska du inte lägga dig i! <_<
Jag HAR faktiskt redan dagsljuslysrör i armaturerna i mitt rum - och min lampa. Och om det förändras när man blir äldre vet jag inte. Har inte slagit ihjäl nån på snart 30år; så länge har jag behandlat mig själv med ljus. ^_^

10% av Nordens befolkning har problem vintertid, 2% går ner i djupa depressioner är siffror jag läst nånstans.

• Like 2
  • Haha 1

15 minuter sedan, MariaF sade:

10% av Nordens befolkning har problem vintertid, 2% går ner i djupa depressioner är siffror jag läst nånstans.

Jag vågar påstå att cirka 110/%  har problem med vintern.. ju äldre man blir ju fler som får problem!

Dvs det är knappast vintern per se som är problemet utan livet och åldern!

Iallafall så förefaller det som att det knappast handlar om varken närings eller energi- brist.. snarare tvärt om.. främst då energiöverskott som man inte har tid eller ork att få ordning på!

Det skulle man ha ordnat redan i 20-30 årsåldern.. minst 4-5 barn.. gärna med samma partner, men för f*n många fixar det med 2-3 olika partners.. det är brist på bra partners!

• Haha 1

1 timme sedan, Zepp sade:

Dvs det är knappast vintern per se som är problemet utan livet och åldern!

Nä, nu blir jag orolig för dig, du återkommer till åldern i var och varannan tråd...?! Ska man hårddra det är livet en resa från vaggan till graven, vet du... ;) Är du åldersfixerad? Åldersnojig? Besviken på livet? Jag tänker att vid snart 50 har jag hälften kvar! Och tänk så mycket klokare jag är efter första halvan!! :D Och inte speciellt bekymrad om vad folk ska säga (de tänker ändå bara på vad de själva ska, och inte ska, göra för att inte folk ska prata...)!
Mörkret, inte snö och kyla, är ett problem, det förändrar vår biokemiska status och inte alltid till det bättre. Motsatta problemet på sommaren då många får för lite sömn pga av ljuset.

• Like 5
  • Thanks 1

1 timme sedan, Zepp sade:

Det skulle man ha ordnat redan i 20-30 årsåldern.. minst 4-5 barn.. gärna med samma partner, men för f*n många fixar det med 2-3 olika partners.. det är brist på bra partners!

Nu blir jag kanske för privat (jag också), men min nedstämdhet i livet har haft en tydlig koppling till relationer, dvs när jag levt i relation med en man har jag varit deppig, och när jag varit singel har jag varit glad, nöjd och lycklig. I mitt fall alltså varken koppling till årstider eller ålder ?

• Like 6

12 timmar sedan, MariaF sade:

Nä, nu blir jag orolig för dig, du återkommer till åldern i var och varannan tråd...?! Ska man hårddra det är livet en resa från vaggan till graven, vet du... ;) Är du åldersfixerad? Åldersnojig? Besviken på livet? Jag tänker att vid snart 50 har jag hälften kvar! Och tänk så mycket klokare jag är efter första halvan!! :D Och inte speciellt bekymrad om vad folk ska säga (de tänker ändå bara på vad de själva ska, och inte ska, göra för att inte folk ska prata...)!
Mörkret, inte snö och kyla, är ett problem, det förändrar vår biokemiska status och inte alltid till det bättre. Motsatta problemet på sommaren då många får för lite sömn pga av ljuset.

Åldersnoja är mitt förnamn.. pensionsparande är mitt efternamn!

Dvs när man väl passerat 60, så summeras en hel del!

Iallafall så är jag inte särskildt bekymrad.. utan det handlar då mer om att man inser att ens yrkesverksamma liv närmar sig sitt slut!

Dvs nog kan man vara lite besviken.. men man får inse att det till största delen handlar om egna val.. och att andra inte alltid kunde göra egna val.. sådå får man förlika sig med de tillkortakommandena man gjort!

Dvs alla åldrar har sina ups and downs.. förr eller senare så får man hur som helst njuta sitt Otium.. eller lida av det om man har den läggningen!

Iallafall så har jag haft lönesamtal med min nya VD.. jag får 2,5%.. lite förvånad, trodde de skulle satsa mer på de yngre.. inte så mycket på gamla stötar som mig!

• Like 1

12 timmar sedan, SGK sade:

Nu blir jag kanske för privat (jag också), men min nedstämdhet i livet har haft en tydlig koppling till relationer, dvs när jag levt i relation med en man har jag varit deppig, och när jag varit singel har jag varit glad, nöjd och lycklig. I mitt fall alltså varken koppling till årstider eller ålder ?

Mm.. om du fattat det rätt så skriver jag oxå till stora delar utifrån privata funderingar?

Dvs det är komplicerat med relationer.. på något sätt så har jag lixom kommit underfund med att det delvis iallafall handlar om mig själv.. dvs förmågan att leva i ett partnerförhållande/välja rätt partner!

Oså funderar jag på hur alla de som lever i hyperlyckliga förhållanden gör.. hur de hanterar alla tillkortakommanden?

Dvs jag inbillar mig att det knappast finns några hyperlyckliga förhållanden.. utan att det mer handlar om hur man grejar alla dagliga privata problem/praktiska göromål!

Iallafall.. och jag hoppas att du tar det rätt för på något sätt så är det alla ens tillkortakommanden som summerar ens liv, för möjligheterna och olika partners är i princip oändliga!

• Like 1
  • Confused 1

5 timmar sedan, Zepp sade:

Dvs det är komplicerat med relationer.. på något sätt så har jag lixom kommit underfund med att det delvis iallafall handlar om mig själv.. dvs förmågan att leva i ett partnerförhållande/välja rätt partner!

Som vanligt drar våra trådar iväg... men strunt samma! :)
Som jag nämnt ägnade jag mig åt inre sökande för en massa år sen. Kortfattat började det med att jag blev dumpad 10 dagar före vad jag trodde skulle bli vår bröllopsdag. Han var amerikan, jag var på väg att emigrera. Vi hade varit ihop nåt drygt år. Det praktiska löste sig ganska snart även om jag hunnit sälja av det mesta av mina möbler och sagt upp mig från jobbet. Det var en rejäl smäll och efter ett antal månader då jag mest satt och tittade in i en vägg på kvällarna insåg till sist  jag att jag behövde hjälp. Jag insåg snart att psykolog-terapi inte riktigt funkade, istället valde jag workshops av olika slag på temat "personlig utveckling".
Hur som helst, under denna period var jag väldigt intresserad av tvåsamhet och dansen man ägnar sig åt i alla relationer. För nånstans tyckte jag att jag tänkte så rätt med mycket i livet och det blev ofta så fel. (Det tog förresten 7år innan jag träffade min man efter den smällen.) Vid något tillfälle fick jag det beskrivet för mig att när vi träffar nån vi känner oss attraherade av så är det en "krok", dvs vi hakar tag i nån som kan hjälpa oss att se saker vi behöver jobba med. Väljer vi att inte jobba med detta, att komma vidare i vår resa, så tar förhållandet slut, vi träffar en ny krok och snurran fortsätter. Det är detta fenomen, menade man, som gör att man upplever att "alla män (kvinnor) är likadana". Om man istället söker sig till en helt annan typ finns förutsättningar att få det att funka. (Jag gjorde det förresten, inget jag rekommenderar - #metoo...) Vad jag vill säga med detta är att det är bra att känna sig själv, hitta någon man våga labba lite med och framför allt vara medveten om spiralen och vad syftet med den är istället för att förbanna livet, ödet, omständigheterna eller vad det nu kan vara. ?

• Like 7