MariaF

Hjärtklappning av kosttillskott eller träning?

Recommended Posts

1 timme sedan, DRAKULLA sade:

Låga serotoninnivåer har nog flera orsaker och säkert vanligt med en blandning av flera.

Jag har inte mätt mina serotoninnivåer någonstans men vet att jag får höstdepp varenda år sedan tonåren. Där kan man alltså utesluta att det för min del har med åldern,livssituation, parter och spänning att göra. 

Stress och oro kan garanterat dränera serotoninförrådet snabbt. Check!

Hormonerna ställer till det mer än aldrig förr under klimakteriet. Kanske finns liknande svackor för män.

Har under många år provat div. lösningar för att höja serotoninet. Tycker att 5htp hjälper en del, GABA lugnar.

Jag testade för första gången i höstas att inta SSRI för att sedan utvärdera resultatet. Hm. Sammanfattat så upplevde jag mig dels skönt avtrubbad, slapp det mesta av oro, ångest och sov bättre. Å andra sidan kände jag mig ointresserad, korkad och seg vilket blev jobbigt på arbetet.

Som det känns nu så kommer jag hålla mig till kosttillskott och träning och planerar att köpa mig en solterapilampa innan hösten.

Ang. trådfrågan så ja, jag känner ibland av(sällan) hjärtklappning/andningssvårigheter när jag lägger mig direkt efter intag av 5htp och GABA. Släpper då om jag reser mig upp en liten stund. Kan nog undvikas med lägre dos och tillvänjning.

Har du provat höga doser av D-vitamin? Jag hade ofta höstsvacka tidigare men sen jag började äta D-vitamin regelbundet, från september till april, så är det mycket mera överkomligt.

Har också ätit SSRI några gånger, för utmattningsdepression, men har samma upplevelse som du - utslätad...

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, MariaF sade:

Samma här, dragits med SAD hela livet (fast mitt slår till på våren). Enligt mamma sedan 3-årsåldern i alla fall. Mina nivåer är inte heller uppmätta men företagsläkaren beskrev det som att man har ett intervall där man står och svänger och går man under önskat min-läge, då 'deppar' man. Jag testar DHEA nu för klimakteriet men har funderat på GABA  istället.  

Rätt klassiskt om man ser till D-vitaminnivåerna... Det är ju på våren de tar "slut" de man fått i sig via solen sommaren innan. Men det kan ju vara så att det inte räcker med D-vitamintillskott...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Rätt klassiskt om man ser till D-vitaminnivåerna... Det är ju på våren de tar "slut" de man fått i sig via solen sommaren innan. Men det kan ju vara så att det inte räcker med D-vitamintillskott...

För några år sedan lade jag till D-vitamin och testade att ta bort ljuset... Och numera blir det både och. Min ljuslampa är guld värd! Då sover jag mindre under vintern och dippar mindre under våren. Lampan påverkar förresten seortoninnivåerna. Mörkret gör att tallkottkörteln ordnar fram mer melatonin och den ligger på samma balansbräda som serotoninet (samma byggstenar, bl a 5-htp). När melatoninet ökar, minskar serotoninet. 

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, MariaF sade:

För några år sedan lade jag till D-vitamin och testade att ta bort ljuset... Och numera blir det både och. Min ljuslampa är guld värd! Då sover jag mindre under vintern och dippar mindre under våren. Lampan påverkar förresten seortoninnivåerna. Mörkret gör att tallkottkörteln ordnar fram mer melatonin och den ligger på samma balansbräda som serotoninet (samma byggstenar, bl a 5-htp). När melatoninet ökar, minskar serotoninet. 

Ljuslampa har jag också funderat på tidigare... Har du en Wake-up-lamp eller är det nån annan modell?

Ja det är en balansgång det kär med kroppen och hormoner..

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, jala sade:

Lampan finns ej.

Det verkar inte så, nej, men det är en sån jag har. Den är nog 5år nu. Har den stående på skrivbordet på jobbet hela förmiddagarna på vintern (istället för en halvtimme sittandes 20cm ifrån den, ju längre avstånd, desto längre tid). Det finns säkert nyare modeller.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, MariaF sade:

Det verkar inte så, nej, men det är en sån jag har. Den är nog 5år nu. Har den stående på skrivbordet på jobbet hela förmiddagarna på vintern (istället för en halvtimme sittandes 20cm ifrån den, ju längre avstånd, desto längre tid). Det finns säkert nyare modeller.

Man kan följa länken som talar om att den inte finns så kommer det fram andra alternativ.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-05-17 at 10:21, MariaF sade:

Skippa den lampan.. kräv att man byter ut ljusrören i din arbetslokal  mot dagsljuslysrör!

https://www.secalight.se/sv/andamal/dagsljus-vaxtbelysning/lysror-t8/

Dvs det är litta samma här.. dvs det är en j*vla skillnad att jobba i en gruva.. 8 timmar om dagen i skift och i norraste Norrland och att leva i södra Sverige över jord!

Iallafall lampor hit och dit, man bör visstas åtminstone 5-8 timmar om dagen även på smällkallaste vintern!

När man blir äldre är det förmodligen ännu viktigare?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, Zepp sade:

Skippa den lampan.. kräv att man byter ut ljusrören i din arbetslokal  mot dagsljuslysrör!

Vad jag ska skippa ska du inte lägga dig i! <_<
Jag HAR faktiskt redan dagsljuslysrör i armaturerna i mitt rum - och min lampa. Och om det förändras när man blir äldre vet jag inte. Har inte slagit ihjäl nån på snart 30år; så länge har jag behandlat mig själv med ljus. ^_^

10% av Nordens befolkning har problem vintertid, 2% går ner i djupa depressioner är siffror jag läst nånstans.

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, MariaF sade:

10% av Nordens befolkning har problem vintertid, 2% går ner i djupa depressioner är siffror jag läst nånstans.

Jag vågar påstå att cirka 110/%  har problem med vintern.. ju äldre man blir ju fler som får problem!

Dvs det är knappast vintern per se som är problemet utan livet och åldern!

Iallafall så förefaller det som att det knappast handlar om varken närings eller energi- brist.. snarare tvärt om.. främst då energiöverskott som man inte har tid eller ork att få ordning på!

Det skulle man ha ordnat redan i 20-30 årsåldern.. minst 4-5 barn.. gärna med samma partner, men för f*n många fixar det med 2-3 olika partners.. det är brist på bra partners!

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Zepp sade:

Dvs det är knappast vintern per se som är problemet utan livet och åldern!

Nä, nu blir jag orolig för dig, du återkommer till åldern i var och varannan tråd...?! Ska man hårddra det är livet en resa från vaggan till graven, vet du... ;) Är du åldersfixerad? Åldersnojig? Besviken på livet? Jag tänker att vid snart 50 har jag hälften kvar! Och tänk så mycket klokare jag är efter första halvan!! :D Och inte speciellt bekymrad om vad folk ska säga (de tänker ändå bara på vad de själva ska, och inte ska, göra för att inte folk ska prata...)!
Mörkret, inte snö och kyla, är ett problem, det förändrar vår biokemiska status och inte alltid till det bättre. Motsatta problemet på sommaren då många får för lite sömn pga av ljuset.

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, MariaF sade:

Nä, nu blir jag orolig för dig, du återkommer till åldern i var och varannan tråd...?! Ska man hårddra det är livet en resa från vaggan till graven, vet du... ;) Är du åldersfixerad? Åldersnojig? Besviken på livet? Jag tänker att vid snart 50 har jag hälften kvar! Och tänk så mycket klokare jag är efter första halvan!! :D Och inte speciellt bekymrad om vad folk ska säga (de tänker ändå bara på vad de själva ska, och inte ska, göra för att inte folk ska prata...)!
Mörkret, inte snö och kyla, är ett problem, det förändrar vår biokemiska status och inte alltid till det bättre. Motsatta problemet på sommaren då många får för lite sömn pga av ljuset.

Åldersnoja är mitt förnamn.. pensionsparande är mitt efternamn!

Dvs när man väl passerat 60, så summeras en hel del!

Iallafall så är jag inte särskildt bekymrad.. utan det handlar då mer om att man inser att ens yrkesverksamma liv närmar sig sitt slut!

Dvs nog kan man vara lite besviken.. men man får inse att det till största delen handlar om egna val.. och att andra inte alltid kunde göra egna val.. sådå får man förlika sig med de tillkortakommandena man gjort!

Dvs alla åldrar har sina ups and downs.. förr eller senare så får man hur som helst njuta sitt Otium.. eller lida av det om man har den läggningen!

Iallafall så har jag haft lönesamtal med min nya VD.. jag får 2,5%.. lite förvånad, trodde de skulle satsa mer på de yngre.. inte så mycket på gamla stötar som mig!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, SGK sade:

Nu blir jag kanske för privat (jag också), men min nedstämdhet i livet har haft en tydlig koppling till relationer, dvs när jag levt i relation med en man har jag varit deppig, och när jag varit singel har jag varit glad, nöjd och lycklig. I mitt fall alltså varken koppling till årstider eller ålder 🙂

Mm.. om du fattat det rätt så skriver jag oxå till stora delar utifrån privata funderingar?

Dvs det är komplicerat med relationer.. på något sätt så har jag lixom kommit underfund med att det delvis iallafall handlar om mig själv.. dvs förmågan att leva i ett partnerförhållande/välja rätt partner!

Oså funderar jag på hur alla de som lever i hyperlyckliga förhållanden gör.. hur de hanterar alla tillkortakommanden?

Dvs jag inbillar mig att det knappast finns några hyperlyckliga förhållanden.. utan att det mer handlar om hur man grejar alla dagliga privata problem/praktiska göromål!

Iallafall.. och jag hoppas att du tar det rätt för på något sätt så är det alla ens tillkortakommanden som summerar ens liv, för möjligheterna och olika partners är i princip oändliga!

• Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu