Mina provsvar

lillamy
 Share

Recommended Posts

Skulle vilja ha hjälp med att tolka mina bif. prover. Doktorn vill att jag skall börja med Levaxin (låg dos) Visserligen är jag frusen, har värk i kroppen,tappar hår och minnet har blivit sämre mm men vad tycker ni, ligger ju på gränsen, är det verkligen relevant att börja medicinera ? Sedan om mina kolesterolprover som jag bifogar här. Undrar varför mina triglycerider har stigit sedan 2013, började motionera 2013 med att jogga och gå och har sedan dess motionerat över 400 mil. Har ätit lchf sedan 2009, mer liberalt i helgerna, är 61år, vikten ligger mellan 67-69.Hade fastat 15 timmar innan proverna, Hb har alltid legat lågt, har blivit utrett för många år sedan men dom hittade inget fel. Finns det ngt annat i mina prover som ni tycker ser mysko ut ? För övrigt tyckte min läkare var mycket positiv att jag äter lchf, hon var lite yngre så det finns hopp :) . 2013 tyckte en annan läkare att jag skulle börja med statiner  :o

Tack så jättemycket för hjälpen i förhand, så skönt att det finns många duktiga här som vill hjälpa till. Skickar även med tidigare prover från 2011 och 2013.

Mars 2013

Socker 5,0

LDL 5,1

Total kolesterol 7,8

HDL 1,6

TRIG. 0,84

Nov. 2011

Socker 5,4

LDL 5.0  (2-5,3)

Totala kolestrol   7.6  (3,-7,8)

HDL 2.01  (1-2,7 )

Trig. 1.11  (0,45-2,6)

post-2125-0-25630800-1480445138_thumb.jpg

Sköldkörteln kan jag tyvärr inget om så där kan jag inte hjälpa dej. Att dina triglycerider har stigit verkar ju väldigt märkligt. Det är ju en ganska stor skillnad dessutom. Varför har jag ingen aning om. Har du fuskat sista tiden?  Å andra sidan har HDL stigit och det är ju bra. Lågt och fint HbA1c.

Hoppas nån annan kan ge bättre svar.

• Like 1

Har du kollat på Autoimmun kokbok? Tror det är en bra början. Man kan nog prova återintroducera olika matvaror efterhand, men ha tålamod första tiden.

Nu vet jag inte vad autoimmun är, har kollat på nätet men vad skulle det vara i mina prover isf som skulle tala för det, kan du förklara för mig,jag fattar inget om sånt  :blink:

• Like 1

Sköldkörteln kan jag tyvärr inget om så där kan jag inte hjälpa dej. Att dina triglycerider har stigit verkar ju väldigt märkligt. Det är ju en ganska stor skillnad dessutom. Varför har jag ingen aning om. Har du fuskat sista tiden?  Å andra sidan har HDL stigit och det är ju bra. Lågt och fint HbA1c.

Hoppas nån annan kan ge bättre svar.

Tack för ditt svar. Nej jag har inte fuskat mer nu än vad jag har gjort under alla 7 åren, har inga problem med vikten och har inte ngn beroendeproblematik, typ socker,därför tycker jag att jag kan äta mer liberalt , jag mår ju toppen annars,blir bara fundersam varför triglycerider har stigit,undrar om det är ngt med ämnesomsättningen att göra eller att jag motionerar så pass mycket eller ngt annat i mina prover som påverkar varandra kanske.Min läkare reagerade inte på något mer än just ämnesomsättnings provet,hon ville dock inte ta apo provet, det gör man inte i vårdcentralen här utan man måste ha problem med hjärtat först.Jag skall ta prover på werlabs till våren.

Om din läkare tycker att du ska ta medicinen kan det ju vara värt att prova? Men gör de ingen märkbar nytta så är det ju minst lika viktigt att ta diskussionen om man ska sluta medicinera...

Blodprov kommer att ge olika värden vid olika mättillfällen...du behöver testa flera gånger under en längre period för att kunna dra några slutsatser...jag tycker inte att det verkar finnas något att oroa sig för vad gäller lipidprofilen.

• Like 2

7,8/1,6=4,875.. bra!

7,6/2,01=3,781.. svinbra!

Misstänker starkt att du äter LCHF.. strikt/liberalt/what ever?

Jag är oxå 61.. snart.. senaste HBA1c låg på 32!

Trg skyhögt över dina.. troligen Metabolt syndrom.. fast just Trg är luriga, beror på så mycket annat.

Nämenaltså.. jag har flera tecken/symptom på Metabolt syndrom.. man, mage, alkohol, tobak, dåligt med motion, stress, pensionssparande, svagt libido!

• Like 2

Nu vet jag inte vad autoimmun är, har kollat på nätet men vad skulle det vara i mina prover isf som skulle tala för det, kan du förklara för mig,jag fattar inget om sånt  :blink:

Autoimmun innebär ett tillstånd där kroppens försvar angriper och skadar själva kroppen. Allergi är ett exempel. Som jag förstått det är det inte ovanligt att autoimmunitet ligger bakom sköldkörtelproblem, värk och håravfall. Jag tror du gör klokt i att leta upp ett ex av Autoimmun kokbok och läsa igenom den. Den bygger på ett kosttänk där man plockar bort saker ur kosten för att se om det hjälper ens hälsa. När man nått resultat kan man prova återintroducera viss mat. Och viss mat kanske man får fortsätta undvika för att inte få tillbaka hälsoproblemen.

• Like 1

Om din läkare tycker att du ska ta medicinen kan det ju vara värt att prova? Men gör de ingen märkbar nytta så är det ju minst lika viktigt att ta diskussionen om man ska sluta medicinera...

Blodprov kommer att ge olika värden vid olika mättillfällen...du behöver testa flera gånger under en längre period för att kunna dra några slutsatser...jag tycker inte att det verkar finnas något att oroa sig för vad gäller lipidprofilen.

Tack för ditt svar. Jag skall testa att åta levaxin tre månader och sedan nytt prov. 

7,8/1,6=4,875.. bra!

7,6/2,01=3,781.. svinbra!

Misstänker starkt att du äter LCHF.. strikt/liberalt/what ever?

Jag är oxå 61.. snart.. senaste HBA1c låg på 32!

Trg skyhögt över dina.. troligen Metabolt syndrom.. fast just Trg är luriga, beror på så mycket annat.

Nämenaltså.. jag har flera tecken/symptom på Metabolt syndrom.. man, mage, alkohol, tobak, dåligt med motion, stress, pensionssparande, svagt libido!

Tack för ditt svar .Men du,menar du att jag har skyhöga trg ? usch då,då blir jag fundersam,läste ngnstans att det kan vara hypotyreos som orsakar höjda trg:er 

Det var mina Trg som var skyhögt över dina!

De skall ligga under 1,7.

Ju lägre ju bättre i princip.. iallafall om man är fastande!

Oandrasidan så är Trg det värdet som varierar mest på grund av dagsform.

Hypothyreos kan orsaka litta olika symptom.. eh, en massa olika symptom, beroende hur länge man gått med det.

Iallafall.. du är kvinna?.. inte purung?.. du har symptom som skulle kunna handla om Hypothyreos.. läkaren vill testa Levaxin i svag dos.. 25 gram?

Läkare behandlar symptom med läkemedel.. testar iallafall.. det är det vi utbildar dem för och avlönar dem för!

I början kan du få hjärtklappning och värmevallningar.. men det är vad du känner om tre månader som spelar roll.. och om något värde i övrigt blivit bättre som visar om det vara Hypothyreos!

• Like 1

http://skoldkortelforeningen.se/nyheter-media/litteratur/

Sköldkörtelföreningen skriver om Autoimmun kokbok på sin lista över rekommenderad litteratur.

http://karlhulten.se/paleo-vid-autoimmun-sjukdom-at-dig-fri-fran-inflammation/

Exempel på läsvärt förklarande blogginlägg från Karl Hultén, en av författarna till Autoimmun kokbok.