Jump to content

Kalorier/LCHF

lelleleo

Recommended Posts

Nåt jag undras över är att när det gäller LCHF, snackas det inte om kalorier. Nollas regelen om at man måste förbränna mer kalorier än man inntar för att minska i vikt. Och det jag menar är att om jag som mann behöver ca 2500 kalorier om dan, och äter en massa fett, så måste väl det bli mer än 2500 kalorier. Hur går detta upp. För fett ökar väl inte förbränningen. Och man ska ju inte behöva tänka på vad man äter. Men om jag äter 3500 kalorier fett (för det gåt väl att säga så?), vad händer då med dom 1000 kalorier jag får i mig, mer än det jag förbränner. Förlåt om frågan är skitdumt, men jag famlar :huh:

Det fina med LCHF är att många går ner i vikt (om det behövs) trots att man äter sig mätt och inte räknar kalorier. Funkar dock inte lika bra för alla. Man blir helt enkelt mätt av en högre andel fett. I och med att man inte äter så mycket kolhydrater blir påverkan på blodsockret nästan obefintlig vilket också underlättar att inte äta för mycket. De flesta andra sätt att gå ner i vikt fungerar ju inte då de flesta inte står ut med att räkna kalorier dvs gå hungriga i längden. Så fort man slappnar av och börjar äta lägger man på sig igen, Kom ju nyligen en studie doc referrerade till på sin sida som visade att man brände mer kalorier vid lågkolhydratskost jämfört med kost med mer kolhydrater. Tror Ann Fernholm skrev att det var 300kcal i sin bok "Ett sötare blod", vilket är ganska mycket.

Så sluta räkna kalorier, ät när du är hungrig och tills du är mätt. Fokusera på riktig mat. Om du gör detta äter du sannolikt ganska nära en optimal kost för oss människor oavsett hur din vikt påverkas.

• Like 1

Nåt jag undras över är att när det gäller LCHF, snackas det inte om kalorier. Nollas regelen om at man måste förbränna mer kalorier än man inntar för att minska i vikt. Och det jag menar är att om jag som mann behöver ca 2500 kalorier om dan, och äter en massa fett, så måste väl det bli mer än 2500 kalorier. Hur går detta upp. För fett ökar väl inte förbränningen. Och man ska ju inte behöva tänka på vad man äter. Men om jag äter 3500 kalorier fett (för det gåt väl att säga så?), vad händer då med dom 1000 kalorier jag får i mig, mer än det jag förbränner. Förlåt om frågan är skitdumt, men jag famlar :huh:

Med LCHF-kost gäller precis samma matematik som vid någon annan kosthållning, d.v.s mer ut än in - en negativ energibalans. Dock finns det någon studie som visar att vissa personer kan äta upp till 300 kcal mer per dag utan att gå upp i vikt.

Det som LCHF ska reglera är de naturliga mättnadssignalerna som talar om för dig att du inte behöver äta mer eller äta än. Genom att bli mätt och nöjd och slippa sug går man ner i vikt av LCHF. För stor andel kolhydrater gör att kroppen kommer i obalans och tror att den är hungrig hela tiden. Fett har motsatt verkan.

Antagligen äter du inte så många kcal som du tror. Testa någon matdagbok och bokför några dagar för att se! Kan också vara bra så du får koll på att det är en LCHF-fördelningen av fett, protein och kolhydrater som du äter.

• Like 1

För mig funkar det bäst att kombinera med kalori- och kolhydratkontroll (för att stå still, minskar inte i vikt). Kanske för att jag närmar mig de magiska 50 (eller klimakteriet om man så vill)..? Det svåra för mig när jag lade om kosten var att när jag lyfter bort kolhydraterna så ska den energin ersättas av ungefär samma energimängd fett vilket får till följd att volymen krymper. Det är mindre kul för en snabbätare... ;)

Men nog är det så att kroppen hanterar olika sorters mat olika så du kan överäta mer av vissa saker än andra för att uppnå resultat men du måste också kolla hur just DU fungerar och det vet du först efter en längre tid.

• Like 1

Tack för responsen.. Men känner mig ganska trög...och nya frågor dyker upp stup i kvarten. Känns som man skulle behöva bo i hop med nån som körde dette en vecka...och lära på plats. För det var just detta med matematiken. Och kemin. För säg att man äter 2000 kcal karbohydrater, kontra 2000 kcal fett. Då blir ju prosessen i kroppen totalt olik. Det första lagar ju socker som blir til fett, medan det andra blott är drivmedel...eller?

Jag personligen är litet skeptisk till teorin om att förbränningen skulle kunna öka, men kastar inte bort den heller. Orsaken är nämligen att jag kan inte se det rent praktiskt utifrån mina kalkyler och beräkningar. Jag tillhör ju den kategorin som registrerar allt och vill veta vilka effekter jag får. Sedan kan det alltid finnas individuella variationer och även bantningsbakgrund som påverkar.  

Jag har märkt att om man är extra stor, kan man lätt med LCHF ligga på ett rejält kaloriunderkott utan och behöva gå hungrig. Man tappar vikt lätt. Men när vikten sedan minskar, behöver man också se upp för att slippa platåer. Skulle tro att detta är nog det som kallas för viktstabilisering. Dvs. när kalori-intaget kommit ikapp kroppens behov eller vice versa.

Men som sagt... mina två "kalorier"...    

• Like 1

Eh.. kalorier räknas.. men bry dig inte om att räkna dom!

Tanken bakom LCHF är att olika kalorier påverkar kroppen på olika sätt.

Vad vi gör är ju att uppreglera allt vad fettförbräning heter.. och tanken då är att kroppen uppreglerar sin förmåga att ta av lagrad energi.

Som regel leder till till att man spontant äter mindre och färre måltider, speciellt de som har väl tilltagna fettdepåer.

Det där har visats i studie efter studie och när man jämför olika kostmodeller så sjunker energiintaget automatskt på en lågkolhydratkost medans de som äter högkolhydrat måste äta kaloribegränsat!

Vid isokaloriska jämförelser så minskar bägge grupperna lika mycket, skillnade låg främst i att de som åt lågkolhydrat åt ad libitium.

Finns även studier där man försökt titta på fördelar av lågkolhydrat på annat än viktminskning.. och då har man velat undvika just viktminskning då det i sig kan ha olika häsofördelar.

De har helt enkelt haft ett helvete att få folk viktstabila då de automatiskt ätit mindre kalorier.

Såå.. en kalori är forfarande en Atwaterfaktor.. vilket är det vi egentligen pratar om!

• Like 1

Ända sedan 1940-talet har det varit känt att om man strikt kaloribegränsar sitt födointag, så sänker kroppen automatiskt sin energiförbränning. Därför är det sällan som viktminskningen blir lika stor som kaloriunderskottet eljest skulle motivera.

För egen del brukar jag Shapeup-appen för IOS och registrerar dagligen intaget, fast jag struntar blankt i om jag vissa dagar ligger över vad min iPhone har räknat ut hur många kalorier den tycker att jag ska inmundiga. Brukar programmet huvudsakligen för att se energifördelningen fett/protein/kolhydrater; har som mål att i genomsnitt ligga omkring 85/12/3 energiprocent för optimal viktminskning och ketos.

• Like 1

Kolhydrat kalorier fungerar olikt fett kalorier. När man äter kolhydrater frigörs insulin, som gör dig hungrig och låser fettförbränningen. Det blir som att elda med papper; kolhydratkalorier bränns snabbt och gör att du vill ha mer mat snart. Fett och proteinkalorier är som att elda med ek, det brinner länge och långsamt. 

Gary Taubes förklarar det fint i sin bok "Why we get fat, and what to do about it". Varmt rekommenderad! Finns även på svenska; "Varför blir vi feta, och vad kan vi göra åt det", ISBN: 9789172412200.

Jag har lekt lite med tanken att starta "Nybörjar LCHF internat" - klienter skulle bo hos mig i Bretagne under en vecka eller två, och vi skulle gå igenom kosten och hormoners inverkan kroppen. Servera enbart LCHF mat och inkludera grundläggande matlagningkurs om det behövs. Den skulle ha en holistic approach, dvs prata om olika aspekter i livet som påverkas när man är tjock, och också om relationer till sitt ätande.  Skulle det finnas nåt intresse?

• Like 1

Kolhydrat kalorier fungerar olikt fett kalorier. När man äter kolhydrater frigörs insulin, som gör dig hungrig och låser fettförbränningen. Det blir som att elda med papper; kolhydratkalorier bränns snabbt och gör att du vill ha mer mat snart. Fett och proteinkalorier är som att elda med ek, det brinner länge och långsamt. 

Gary Taubes förklarar det fint i sin bok "Why we get fat, and what to do about it". Varmt rekommenderad! Finns även på svenska; "Varför blir vi feta, och vad kan vi göra åt det", ISBN: 9789172412200.

Jag har lekt lite med tanken att starta "Nybörjar LCHF internat" - klienter skulle bo hos mig i Bretagne under en vecka eller två, och vi skulle gå igenom kosten och hormoners inverkan kroppen. Servera enbart LCHF mat och inkludera grundläggande matlagningkurs om det behövs. Den skulle ha en holistic approach, dvs prata om olika aspekter i livet som påverkas när man är tjock, och också om relationer till sitt ätande.  Skulle det finnas nåt intresse?

Insulin är ett mättnadshormon. Varför skulle det orsaka hunger? Att fettoxidationen efter mycket socker är lägre än efter mycket fett är ju simpel logik. Ökar tillgången på socker så ökar förbrukningen av detta och därmed kan inte förbrukningen av fett hållas lika hög. Men då talar vi akuta effekter och inte långsiktiga. 

Mer fett - mer energi förbrukas i form av fett

Mer socker - mer energi förbrukas i form av socker

Inta mer energi än vad kroppen förbrukar - energin lagras

Inta mindre energi än kroppen förbrukar - lagrad energi förbrukas

Titta på Robert Lustigs korta video (8 min) om insulin och hunger - han förklarar så mycket bättre än vad jag gjorde.

http://www.uctv.tv/search-details.aspx?showID=23592

Visst förklarar han det bra. Han förklarar det lika bra som Jacob Gudiol förklarar hur den feta maten gör oss feta. Enda skillnaden är att Jacob skriver detta som ett aprilskämt, något en okunnig inom ämnet troligtvis inte uppfattar. 

• Like 1

Det är ju som sagt skillnad på kolhydratskalorier och fettkalorier. Äter du mer fettkalorier än vad du behöver t.ex. att du äter väldigt mycket smör! så lär du inte gå upp i vikt... snarare lär du däremot få besöka muggen ganska omgående!...

Kroppen kan inte ta upp hur mycket fett som helst, äter man för mycket så kommer det ofta ut bakvägen. Vikten stannar onekligen om man äter för mycket fett, men jag tror inte direkt att man lägger på sig något i princip alls i vikt.

Det hormon som signalerar mättnad är ju hormonet Leptin, men ju mer kolhydrater och ju mer du ökar i vikt desto mer defekt blir Leptinet pga av att höga insulinnivåer blockerar och förstör de mättnadssignaler som Leptinet ska hjälpa till med! :) 

• Like 1

Insulin har många funktioner i kroppen!

När nivåer av insulin och glukos ökar i hjärnan signalerar det till aversionsystemet att du skall sluta äta!

Såå.. man kan lika gärna säga att Insulin är ett hungerhormon, när det har lagrat både fett och glukos så sjunker både blodsocker och annan energi och man blir hungrig/sugen!

Gejen är väl att folk har svårt att skilja på en normal homeostas och när det gått så långt att det inte funkar som det var tänkt!

Är man ung, frisk och smal spelar det mindre roll var man tar sina energikällor ifrån och man förbrukar/förbränner det man äter!

Det mesta regleras rätt bra av hormoner och signalsubstanser som i sin tur styr aptitregleringen som avgör vad och hur mycket vi äter.

Skillnaden är främst när man kommit så långt att det inte riktigt fungerar längre, så som det var tänkt och det kan antagligen bero på en hel massa olika saker, en del som vi kan styra själva, andra som vi inte kan göra så mycket åt.

Vi pratar altså om ett medecinskt tillstånd som benämns Hyperinsulinemi, som visat sig vid allt fler studier vara förgångare till flera av våra välfärdssjukdomar!

Sen så.. det ena utesluter inte det andra men det typiska är att genetisk predisposition i kombination av felaktig undermålig kost ofta är starkt bidragande faktorer!

Och har man då sen drabbats av denna åkomma, självförvållat eller av ärftlig känslighet så vet vi att en återgång till en mer fettbaserad diet och näringsrik mat i övrigt brukar fungera för rätt många!

• Like 3

Tvåveckors internat i Bretagne för att kick-starta LCHF låter som en dröm  :)

Jag är övertygad om att många skulle få den bästa semestern i sitt liv. Klurigt att identifiera målgruppen kanske - man ska ju vara rätt övertygad att man vill börja med LCHF för att satsa två veckor, men de som väl genomför det skulle ju säkert hinna märka hälsovinster redan under vistelsen i Bretagne!

Bara de frågor som inte ställs är dumma. Just denna grundläggande fundering tror jag det är många som låter bli att ställa frågor kring dessutom.

Det man inom fetmaforskningen börjat inse är att fungerande viktminskning över tid kräver att den sker på ett sätt som "naturligt" leder till viktnedgång. Om man som professor Hallonbåt fastnar vid den enda lag som egentligen finns kring detta, dvs energibalansteorin, så har man fel fastän man har rätt. Det är här ex. lågkolhydratkost kommer in.

Huvudanledningen till att LCHF av så många upplevs som "naturligt" och enkelt hänger samman med just det nyssnämnda. Den avgörande faktorn är sannolikt hungeraspekten. LCHF leder hos i synnerhet överviktiga/feta till optimal bränslepartitionering och detta är en viktig faktor vad gäller kvalitet vid viktminskning (mer kroppsfettförluster) men även rent praktiskt då det minimerar hungerkänslorna.

Jag har skrivit rätt mycket redan om bränslepartitionering så sök här på forumet så hittar du förhoppningsvis något som förklarar tillräckligt. Vad gäller viktminskning/kalorier etc så kanske följande kan ge åtminstone en fingervisning om det du frågar:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/197-fettsnålt-eller-inte-för-icke-lågkolhydratätare/?p=2321

• Like 2

Insulin är ett mättnadshormon. Varför skulle det orsaka hunger?

Nja, insulin är ett hungerhormon och verkar främst genom att öka hungern, inte mättnaden. Vill man maximera mättnad så ska man se till att få insulinet i schack. Inget nytt så jag förstår inte riktigt varför du hävdar annat. Det finns ju så otroligt mycket studier kring exempelvis vad man brukar kalla metabolisk kontroll av matintag där just det nyssnämnda är en viktig komponent.

Nja, insulin är ett hungerhormon och verkar främst genom att öka hungern, inte mättnaden. Vill man maximera mättnad så ska man se till att få insulinet i schack. Inget nytt så jag förstår inte riktigt varför du hävdar annat. Det finns ju så otroligt mycket studier kring exempelvis vad man brukar kalla metabolisk kontroll av matintag där just det nyssnämnda är en viktig komponent.

Insulin ger, i alla fall enligt Robert Lustig, mättnad på kort sikt. På längre sikt ökar det hungern. Robert Lustig skiljer då "acute effect" från "chronic effect" av insulinet. Detta förklaras utmärkt i den intervju Doc gjort med Robert Lustig och som man kan hitta på Youtube.

• Like 1

Insulin ger, i alla fall enligt Robert Lustig, mättnad på kort sikt. På längre sikt ökar det hungern. Robert Lustig skiljer då "acute effect" från "chronic effect" av insulinet. Detta förklaras utmärkt i den intervju Doc gjort med Robert Lustig och som man kan hitta på Youtube.

Jo, jag såg intervjun i somras. Vill man verkligen förstå effekten som insulin har på mättnad resp. hunger, och då i synnerhet för överviktiga, så måste man komma in på området bränslepartitionering och det gör, om jag inte minns fel, inte Lustig i intervjun.

Det var väl å andra sidan inte Lustig vi diskuterade här primärt. :) För att vara lite "lustig". ;)

Tillägg: Insulin är för övrigt ett väldigt överskattat hormon om man utgår från perspektiv som anabolism och mättnad.

Ja, insulin är ett anabolt hormon även i relation till muskeluppbyggnad (vilket är det sammanhang man brukar ta upp det i) men i teorin så är det för naturliga tränande primärt inblandat i fettimetabolismen. Det spelar således nada roll att Phil Heath och gänget pumpar i sig insulin helt enkelt för att deras endokrina system styrs i stor utsträckning exogent, dvs genom tillförsel utifrån. Så de negativa effekter man får med insulinet kontrar man helt enkelt genom motverkande exogena hormoner.

På samma sätt så kan man visst påpeka att insulin har viss påverkan på mättnad men det är försumbart sett till helheten. Vill man således prioritera helhetsupplevelsen av mättnad och, igen, det gäller i synnerhet för överviktiga, så ska man i möjligaste mån banka ned insulinet i skosulorna. Uttryckt på helt annat sätt, insulin är för mättnad vad Coca cola är för kampen mot fetmaepidemin.

• Like 1