Jump to content

Måttlig LCHF

Balou
 Share

Recommended Posts

Hej!

Har provat strikt LCHF ett tag och det är heeeelt underbart att slippa känna sockersug. Jag märke att ngt hänt redan första dagen. Så himla skönt att sitta i soffan helt avslappnad och titta på tv och inte hela tiden undra "kanske finns det ngt gott att äta". Vilket det aldrig gör men nu nöter jag inte lika mycket på golvet mellan soffan och kylskåpet :lol: :lol:

Men... jag har problem med fettet. Tycker det är jobbigt att äta mer fett och jag har fuskat med kolhydrater ibland.

Så, jag har tänkte äta måttlig LCHF men lyckades inte får ngn info om mängden fett då och fetthalt? På bilden med de tre alternativen; strikt, måttlig och liberal är det samma mängd smör. Är det så att jag bara lägger till 1/2 potatis men har samma mängd och samma fetthalt, eller ska jag dra ner på det?

Jag har också lite "ångest" över alla grönsaker som ska ätas hela tiden. Jag är ingen "matmor" som älskar att laga mat. Jag bara försöker att gilla det för att jag måste.

• Like 1

Håller så med dig om att det är helt underbart att kunna sitta NÖJD i soffan på kvällen och inte känna något sug! Det där med fettet, jag dricker alltid "fettkaffe" på morgonen, kört i mixer så den blir fluffig och supergod, här har jag i både cocosfett och smör, inte en tsk utan rejält tilltaget, får väl väga nån dag men jag vill ju inte väga och mäta jag försöker få till det ändå.

Sen till maten har jag gärna en klick smör som får smälta på det varma köttet eller fisken, och bearnais är jag frikostig med, och kan äta det till det mesta.

Grönsaker är jag inte så förtjust i, eller de jag gillar är inte "bra" så jag brukar ta lite ruccola, eller bladspenat och emellanåt lite broccoli eller blomkål, men väldigt ofta saknas grönsaker på tallriken. För mig verkar det fungera ändå.

Lycka till med att hitta det som passar dig  :)

I början kan det hjälpa att använda räknare för energiinnehåll i maten, för att hitta sin nivå. Mängden protein ska vara ungefär samma, så du växlar fett mot kolhydrater.

Jag föreslår att du väljer en lämplig nivå med gram kolhydrater per dag, enligt Mark Sissons modell (förenklat: under 100 gram per dag ger viktminskning, över 150 gram viktökning).

Läs mer här: http://www.marksdailyapple.com/dial-in-your-carb-count/

Tack för tips. Min tanke med måttlig LCHF var att jag skulle slippa äta så mycket grönsaker och fett, så jag kunde ta lite kolhydrater istället, så jag inte "svälter ihjäl" :) Trist om sötsuget skulle komma tillbaka bara. Jag funderar en runda till....

Du kanske kan testa att äta lite mer protein istället för t.ex. smör så att du håller dej mätt.

Välj de fetaste köttbitarna, kycklinglår, extra äggulor i omeletten osv. gräddiga ostar, valnötter, avokado,oliver mm

Du behöver inte äta en massa grönsaker heller om du inte gillar det.

Gillar du pizzasallad så är det enkelt att göra och ha en skål i kylen till hela veckans måltider.

• Like 2