Annamaria Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 ..och isåfall vad? Är ju ny och grön, men har förstått att man bör tillföra "saker" till sin kost för att kroppen ska må bra(?) hatar tillskott egentligen och vill gärna få i mig sakerna jag bör få i mig genom det jag äter normalt, men vad är det viktiga att få i sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Egentligen ska du inte behöva knapra tillskott bara för att du börjat äta LCHFkost. Det är nog så att många blir mer kostmedvetna ö.h.t. och vill optimera näringen. ' Många äter D-vitamin eftersom det är svårt att få tillräckligt av solen åtminstone vinterhalvåret. Magnesium är också vanligt förekommande ofta pga kramp. Magnesium finns dock mer tillgängligt i kosten som t.ex i mineralsalt, nötter, mandlar, alger mm. Omega 3 om man inte äter mycket fet fisk. De är nog topp 3 av de vanligaste tillskotten tror jag. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cdaven Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Jag är hyfsat påläst, och äter Omega 3 och d-vitamin dagligen och magnesium ibland. Mineralsalt räknas väl inte som ett tillskott, men ack så nödvändigt för mig, för att undvika muskelkramp. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Om du behöver tillskott eller inte beror på i vilket skick din kropp är och vad du väljer att äta samt vilka principer du har. Äter du strikt LCHF med minimalt med kolhydrater och grönsaker, så kan du behöva tillskott av den anledningen. Vill minnas att Skaldeman åt någon multivitamin-tablett under sin viktminskningsperiod. Är kroppen nedgången och påverkad av t ex stress och näringsfattig mat, så kan man behöva tillskott under period. Hatar man tillskott så kanske det räcker att äta bra mat och inte göra våld på sig själv genom att ta något som strider mot ens värderingar? Anna Hallén har blandat ihop något som hon kallar Anna Halléns supersalt. Det är en blandning av olika sorters salter och ger tillskott av olika mineraler. http://www.annahallen.se/annas-supersalt Man kan använda det till matlagning och det är godare än vanligt salt eller ta det som en saltshot, om man t ex besväras av vadkramper eller svaghetskänsla (vanligt övergångsbesvär när man börjar med LCHF). Avskyr man tillskott så kanske det kan vara ett alternativ? D-vitamin är det många som tar, åtminstone under de månader som innehåller bokstaven R. D-vitamin kommer i huvudsak från solljus, så det är inte så att LCHF-kost skapar ett behov av D-vitamin. Magnesium är också ett vanligt kosttillskott. Många upplever att de sover bättre om de tar magnesium och att det hjälper mot vadkramper. De magnesiumsorter som slutar på -at brukar tas upp bättre av kroppen än de billiga oxidsorterna. En del äter även fiskolja/omega 3. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annamaria Posted November 30, 2016 Author Share Posted November 30, 2016 Egentligen ska du inte behöva knapra tillskott bara för att du börjat äta LCHFkost. Det är nog så att många blir mer kostmedvetna ö.h.t. och vill optimera näringen. ' Många äter D-vitamin eftersom det är svårt att få tillräckligt av solen åtminstone vinterhalvåret. Magnesium är också vanligt förekommande ofta pga kramp. Magnesium finns dock mer tillgängligt i kosten som t.ex i mineralsalt, nötter, mandlar, alger mm. Omega 3 om man inte äter mycket fet fisk. De är nog topp 3 av de vanligaste tillskotten tror jag. Tack för svar, får bli en liten sväng till hälsokost...Äter lax flera daga i veckan, men kan man äta för mycket Omega 3 eller försvinner det bara "ut" om det blir "för mycket" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annamaria Posted November 30, 2016 Author Share Posted November 30, 2016 Jag är hyfsat påläst, och äter Omega 3 och d-vitamin dagligen och magnesium ibland. Mineralsalt räknas väl inte som ett tillskott, men ack så nödvändigt för mig, för att undvika muskelkramp. Tack för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annamaria Posted November 30, 2016 Author Share Posted November 30, 2016 Om du behöver tillskott eller inte beror på i vilket skick din kropp är och vad du väljer att äta samt vilka principer du har. Äter du strikt LCHF med minimalt med kolhydrater och grönsaker, så kan du behöva tillskott av den anledningen. Vill minnas att Skaldeman åt någon multivitamin-tablett under sin viktminskningsperiod. Är kroppen nedgången och påverkad av t ex stress och näringsfattig mat, så kan man behöva tillskott under period. Hatar man tillskott så kanske det räcker att äta bra mat och inte göra våld på sig själv genom att ta något som strider mot ens värderingar? Anna Hallén har blandat ihop något som hon kallar Anna Halléns supersalt. Det är en blandning av olika sorters salter och ger tillskott av olika mineraler. http://www.annahallen.se/annas-supersalt Man kan använda det till matlagning och det är godare än vanligt salt eller ta det som en saltshot, om man t ex besväras av vadkramper eller svaghetskänsla (vanligt övergångsbesvär när man börjar med LCHF). Avskyr man tillskott så kanske det kan vara ett alternativ? D-vitamin är det många som tar, åtminstone under de månader som innehåller bokstaven R. D-vitamin kommer i huvudsak från solljus, så det är inte så att LCHF-kost skapar ett behov av D-vitamin. Magnesium är också ett vanligt kosttillskott. Många upplever att de sover bättre om de tar magnesium och att det hjälper mot vadkramper. De magnesiumsorter som slutar på -at brukar tas upp bättre av kroppen än de billiga oxidsorterna. En del äter även fiskolja/omega 3. Tack för svar! Ska kolla in Annas supersalt! Försöker ju äta bra, men vad vet jag 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Vad gäller omega3, så är det ett antal olika fleromättade fettsyror (med en dubbelbindning 3 steg från slutet, därav namnet, om du är kemiintresserad). Vi brukar prata om tre sorter med olika längd, ALA (I vegetabiliska fetter som innehåller O3), DHA och EPA (de senare I alger, fet fisk som fått rätt mat, men även I kött som fått rätt mat). Vi kan omvandla en liten del (5-10%) av ALA till DHA och EPA som hjärnan behöver. Om vi inte äter för mycket Omega6. De som äter lite långkedjigt O3 (typ veganer) lär vara battre på omvandlingen Det viktiga är inte mängden, det är balansen mellan O3 och O6. Den ska vara så nära 1 som möjligt; vanligt I normalkost är 10-20 ganger mer O6 än O3. Båda behövs för immunförsvaret: O6 triggar inflammationer, O3 motverkar. Därför ska de vara I balans. O6 finns I vegetabiliska oljor, särskilt de av sämre kvalitet, och även I odlad lax och djurindustrikött lär balansen vara dålig. Och det är alltså fetter. Om du äter för mycket O3...ja, det lär göra blodet tunnare, så att det inte koagulerar så bra om man blöder. Annars används fetter som energy. Det senaste jag läste någonstans på nätet var att det är tveksamt om vi behöver tillskott av O3; om det gör oss friskare. Jag är som du, äter helst inte tillskott, så jag tog till mig det och ska försöka tänka på maten istället. Jag är inte expert på detta - men nyfiken, och försöker läsa på och lära. Så det här är vad jag har förstått. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annamaria Posted November 30, 2016 Author Share Posted November 30, 2016 Vad gäller omega3, så är det ett antal olika fleromättade fettsyror (med en dubbelbindning 3 steg från slutet, därav namnet, om du är kemiintresserad). Vi brukar prata om tre sorter med olika längd, ALA (I vegetabiliska fetter som innehåller O3), DHA och EPA (de senare I alger, fet fisk som fått rätt mat, men även I kött som fått rätt mat). Vi kan omvandla en liten del (5-10%) av ALA till DHA och EPA som hjärnan behöver. Om vi inte äter för mycket Omega6. De som äter lite långkedjigt O3 (typ veganer) lär vara battre på omvandlingen Det viktiga är inte mängden, det är balansen mellan O3 och O6. Den ska vara så nära 1 som möjligt; vanligt I normalkost är 10-20 ganger mer O6 än O3. Båda behövs för immunförsvaret: O6 triggar inflammationer, O3 motverkar. Därför ska de vara I balans. O6 finns I vegetabiliska oljor, särskilt de av sämre kvalitet, och även I odlad lax och djurindustrikött lär balansen vara dålig. Och det är alltså fetter. Om du äter för mycket O3...ja, det lär göra blodet tunnare, så att det inte koagulerar så bra om man blöder. Annars används fetter som energy. Det senaste jag läste någonstans på nätet var att det är tveksamt om vi behöver tillskott av O3; om det gör oss friskare. Jag är som du, äter helst inte tillskott, så jag tog till mig det och ska försöka tänka på maten istället. Jag är inte expert på detta - men nyfiken, och försöker läsa på och lära. Så det här är vad jag har förstått. Ojoj, det där blev rena grekiskan för mig kan inte ens dra någon slutsats av det du skrev Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Vad var svårt? Att det finns olika sorter (så att bara saga O3 sager inte allt)? Det behöver man inte engagera sig I, men bra att veta att, så man förstår att det är skillnad på linfröolja och fet fisk. Att vi behöver balans mellan O3 och O6 (och det är svårt I dagens samhälle)? Att vi inte behöver några stora mängder O3 och O6? Att det viktiga är att maten ska ha ätit rätt mat? Kvalitet alltså. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annamaria Posted November 30, 2016 Author Share Posted November 30, 2016 Vad var svårt? Att det finns olika sorter (så att bara saga O3 sager inte allt)? Det behöver man inte engagera sig I, men bra att veta att, så man förstår att det är skillnad på linfröolja och fet fisk. Att vi behöver balans mellan O3 och O6 (och det är svårt I dagens samhälle)? Att vi inte behöver några stora mängder O3 och O6? Att det viktiga är att maten ska ha ätit rätt mat? Kvalitet alltså. Bra mat tycker jag låter bra, den kör vi på men har faktiskt börjat med magnesium idag, hade en burk (!) då jag känner av mina vader, trodde det var träningsvärk....eller nåt liknade, men har inte gjort något som kan ge träningsvärk...kan tom bli lite darrig i benen (vaderna) när jag står still...så magnesium får det bli. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 För lite salt och vatten kan ge problem med vader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vivisfaxarn Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Vill bara säga att jag tycker så illa om uttrycket "knapra" piller. Jag tycker det är en så negativ värdering i det. Knapra antidepressiv medicin. Vadå knapra? Och nu med vitanminer och mineraler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Jag passar på att utnyttja den här tråden för min fråga. Vilka D-vitamin tillskott och Omega 3 tillskott rekommenderar ni att man köper? Finns det några tester på området aka. Bäst i test? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Kan iaf skriva under på att Omega 3 är blodförtunnande. Jag har för lite blodplättar så mitt blod är sas lättflytande. Jag körde stor dos av Omega3 en period före en undersökning med injektion av kontrastmedel. Jag bad dem att plåstra om mej extra men det fanns Inga lindor på röntgen... Jag hann inte till entrén ens en gång innan alla mina kläder var helt nedblodade. Jag är inte kinkig men tom jag tyckte det kändes kymigt innan jag hittade nån som kunde binda om mej. Blod ser mycket mer ut än det är. Jag törs inte äta Omega 3 längre.. ännu... Jag har hittat nåt annat kosttillskott som ev kan påverka mina stamceller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Att komplettera med K2 verkar inte vara en så dum idé http://forum.kostdoktorn.se/topic/4153-synpunkter-p%C3%A5-detta-med-vitamin-k2/ http://forum.kostdoktorn.se/topic/6734-k2/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Nämenaltså.. inte behöver man äta tillskott.. inte specefikt på LCHF iallafall! Det är bara om du köper din mat på ICA/COOP/Willys/LIDL/City gross! Och bor du inte på västkusten och besöker "feskekörkan" minst en dag i veckan kan det vara nödvändigt med Omega-3! Dvs allt handlar om huruvida du odlar/föder upp din mat själv/jagar/handlar av lokal ekologisk bonde/fiskare! Och lever du ett västerlänskt liv.. innomhus på dagarna så kan du behöva D3! Tar man D3 oralt och inte är halläning,, dvs käkar en massa grönkål så är det lika bra att ta K2 oxå! Iallafall, tar man D3 oralt så skall preparatet oxå innehålla K2! Är man saltskrämd skall man ta Jod.. iomed att livsfarliga verket och för övrigt oxå EU lahstiftat om att bordssalt skall innehålla Jod! Oandrasidan, bor man på västkusten och äter en massa fisk och skaldjur från Atlanten så slipper man Jodproblemet! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 Vill bara säga att jag tycker så illa om uttrycket "knapra" piller. Jag tycker det är en så negativ värdering i det. Knapra antidepressiv medicin. Vadå knapra? Och nu med vitanminer och mineraler. Jag ber om ursäkt för att jag använde uttrycket "knapra piller" och inser att det kan låta illa. Det var inte meningen nedvärdera användningen av tillskott eller mediciner. Jag använder själv ett flertal olika tillskott speciellt under hösten då jag har en återkommande höstdepp. Jag har lärt mig att leva med det och mildrar det så gott det går. Jag kan använda uttrycket "knapra piller" lite skämtsamt när det gäller mig själv. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vivisfaxarn Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 Tack för trevligt svar! Knapra lyckopiller är väl det värsta uttrycket. Lyckopiller är ett annat uttryck jag försöker motverka. Vi får väl äta d-vitamin nu, och vi ska må bra i vinter! Måste säga att jag får allt svårare att stå ut med vintern. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 Ja, D3 ska kombineras med K2 (som inte är samma som K1. K1 påverkar blodets koagulation, K2 ser till att calcium hamnar I skelettet I st f I mjukdelar som blodådror.) K1 finns I kål och gröna bladgrönsaker, K2 I animalier t.ex. lever och äggula, och syrad mat (veganer kan äta natto). Eventuellt kan K1 omvandlas till K2 I tarmen Och verkar det här obegripligt, så är det nog för att jag inte riktigt förstår det själv. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 Ja, D3 ska kombineras med K2 (som inte är samma som K1. K1 påverkar blodets koagulation, K2 ser till att calcium hamnar I skelettet I st f I mjukdelar som blodådror.) K1 finns I kål och gröna bladgrönsaker, K2 I animalier t.ex. lever och äggula, och syrad mat (veganer kan äta natto). Eventuellt kan K1 omvandlas till K2 I tarmen Och verkar det här obegripligt, så är det nog för att jag inte riktigt förstår det själv. K1 bildas i tarmen.. får man sen ett stort överskott, tex om man mumsar Grönkål på längden och tvären så kan delar av överskottet omvandlas till K2 i kroppen. Gillar man inte Grönkål så kan man äta surkål och surströmming! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts