Popular Post Peter B Posted December 2, 2016 Popular Post Share Posted December 2, 2016 Hoppas att ingen missat denna fina debattartikel i Aftonbladet. http://www.aftonbladet.se/debatt/a/v2np5/ni-skyller-pa-mina-kor--och-drar-till-thailand 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Trollmormor Posted December 2, 2016 Popular Post Share Posted December 2, 2016 Det är en sak jag inte riktigt förstår. Har inte antalet kor minskat dom senaste 20 åren och resandet har ökat? Hur får dom ihop det egentligen? 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted December 2, 2016 Share Posted December 2, 2016 Sorry! Länken är död för mig. -- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 2, 2016 Share Posted December 2, 2016 Det är en sak jag inte riktigt förstår. Har inte antalet kor minskat dom senaste 20 åren och resandet har ökat? Hur får dom ihop det egentligen? Det kallas Politisk mattematik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 2, 2016 Author Share Posted December 2, 2016 Sorry! Länken är död för mig. -- Du kanske har filter mot "Aftonbladet"?! ;-) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted December 2, 2016 Share Posted December 2, 2016 Det kallas Politisk mattematik.Tänkte inte på det 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shapeshifter Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 "Exakt hur stor del av klimatutsläppen som beror på kött- och mjölkindustrin beror lite på hur man räknar. Men köttets klimatpåverkan uppskattas vara minst lika stor som alla transporter tillsammans.” Påstår nyhetsankaret.”Det är sant att djurhållningen producerar metangas, men den står för enbart fem procent av de totala utsläppen av växthusgaser i världen. Däremot står fossila källor för hela 75 procent av utsläppen av växthusgaser i världen, enligt FN:s klimatpanel IPCC.” Säger bonden."Det gäller alltså allt kött och då är hela produktionskedjan inräknad. Det är något helt annat än att påstå att korna ensamma skulle stå för en minst lika stor del av utsläppen som transporterna." Säger SVT i försvar till påståendet.---------------------------Jag tror att var och en med en gnutta matematisk ådra förstår hur orimlig beräkningen är i SVT:s propaganda inslag. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Eh.. alla idisslande djur släpper ut metan och andra växthusgaser som potentiellt kan påverka klimatet! Men det gör oxå andra former av jordbruk, främst risodling! Metan som är en väldigt aktiv sk klimatpåverkande gas bildas anaerobt, således under syreunderskott, det är därför som det bildas även när orhaniskt material bryts ner i risodlingar, sumpmarker, när vi äter fibrer, litta annat! Metan är en sak, det tillför i princip inte mer än att det påskyndar om vi väljer att öka antalet idisslare eller att återställa våtmarker. Utan det är när vi tillför främst olja och kol som utsläppen ökar! Den största belastningen från kossorna uppkommer när vi själva väljer att föda upp dessa på soya/andra importerade och därmed transporterade grödor. Hur som helst, iomed att vi blir allt mer bilberoende och flyger allt mer, så får man skylla på kossorna! Dvs.. oavsett man är vegan eller ej, maten finns i butikerna.. för att komma till dessa krävs någon form av transportmedel, det krävs oxå lastbilar för att transportera dit maten. Och på detta, iomed vårt klimat, våra tillkortakommande som föräldrar/partners, så krävs det att vi för att överleva vintern/förhållandet att vi flyger till varmare breddgrader iallafall en gång om året? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted December 4, 2016 Author Popular Post Share Posted December 4, 2016 Jag tyckte också att passusen i artikeln som handlade djurhållningens bidrag "fem procent av de totala utsläppen av växthusgaser i världen" var väldigt intressant. I diskussioner som vi haft bland annat här har jag fått intrycket av att det är mer. Kanske har argument ofta från veganer fått för stort utrymme, där man kanske förvrängt statistiken på ett sådant sätt att det verkar vara mer. Om ovanstående stämmer är såvitt jag kan bedöma det relativt ointressant för klimatet om vi äter lite mer avocado och lite mindre biffar. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted December 5, 2016 Share Posted December 5, 2016 Jag tycker jämförelserna som gjordes i artikeln var konstiga. En flygresa till Thailand ger samma utsläpp som köttproduktion för en svensk per år? Vi är 10 miljoner Svenskar och de flesta som reser till Thiland gör det igen... Så det är samma bovar om och om igen, och jag tror inte det är mest Veganer som reser heller. När jag läste den började jag fundera på om vi bör äta mindre kött, men sen kom jag på att jag redan gör det, jämfört med innan LCHF. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 5, 2016 Share Posted December 5, 2016 Såå.. iomed att jag är en empatisk person och miljömedveten så avstår jag från att flyga till Thailand och väljer i stället de miljövänligare/klimatvänligare alternativen Kanarieöarna och Turkiet! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted December 6, 2016 Share Posted December 6, 2016 Jag har hört från säkra källor att Kina har hittat på klimathotet, och att vi dessutom inte behöver vara oroliga för jorden alls, eftersom vi nu har en ledare i väst som tror att icke förnybara källor kommer att förnya sig själva.. det handlar bara om att förhandla med rätt personer i öst 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 6, 2016 Author Share Posted December 6, 2016 Jag tycker jämförelserna som gjordes i artikeln var konstiga. En flygresa till Thailand ger samma utsläpp som köttproduktion för en svensk per år? Vi är 10 miljoner Svenskar och de flesta som reser till Thiland gör det igen... Så det är samma bovar om och om igen, och jag tror inte det är mest Veganer som reser heller. När jag läste den började jag fundera på om vi bör äta mindre kött, men sen kom jag på att jag redan gör det, jämfört med innan LCHF. Jag tyckte inte att det var så konstiga jämförelser...det ger perspektiv på argumenten runt klimatdebatten..vi kanske fokuserar för mycket på helt fel saker? Vi har diskuterat spaltmeter här hur man skall räkna på kossornas bidrag till den globala uppvärmningen, det känns nu ganska akademiskt tycker jag oavsett vem som har rätt...bidraget blir i princip försumbart oavsett hur man räknar... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts