Gå till innehåll

Viktig vardag, lite tankar en lördagförmiddag

Recommended Posts

Då var nyårslunchen med mor och far avklarad, bjöd på Slottsstek...gräddsås (potatis svartvinbärsgelé ärtor och pressgurka) vitkålsgratäng till det mums! (ostkaka och grädde) tog en stor sked grädde till kaffet själv :-)

Bortbjudna till kvällen, jag erbjöd mig dock att göra och ta med en sallad :-) bäst att vara förberedd, men det ska bli oxfilé och det tackar jag inte nej till!

Ska bli så skönt när den här dagen är över. Har satt för fönstren så inte hästarna ska se fyrverkerierna, stängt i kattluckan i huset så katterna inte kommer ut och kan springa bort....

• Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alldeles för kallt för min smak  :(  men jag ska inte klaga då jag åker till värmen nästa vecka. Note to self, gör inte coleslaw....det är FÖR gott och jag äter lätt till den är slut...triggar igång ätandet, håller mig som tur är till sånt "jag får äta" men ändå.... så idag kör jag en fasta till imorgon för att "nolla" mig  :mellow:

• Gilla 5
Länk till inlägg

Sån superkonstig och ovan känsla att vara viktstabil!

Förr när jag lyckades kämpa mig ner i vikt, så slutade jag väga mig (vågskräck) och i takt med att dagarna gick så ramlade jag ner i träsket igen, ramlade ner, och vikten gick upp, och då jag inte vägde mig, så blundade jag för de trånga byxorna, och tog på mig större istället, då jag jojjobantat större delen av mitt vuxna liv så finns det alltid byxor i storlek från 36 upp till 44 tror tom jag har några i 46. När jag efter en lång tid upplevde att jag var så tjock så att allt jag gjorde blev jobbigt tvingade jag mig upp på vågen och fick en smärre chock....och då var det dags IGEN att göra något eller acceptera det man såg och kände, acceptera hur man mådde....

Nu ställer jag mig på vågen varje morgon, och blir lika snopen varje dag, att jag är viktstabil, pendlar mellan 65,2-65,6,och jag MÅR BRA, sockret som gjorde att jag aldrig kunde ta en kaka eller en bulle eller 5 godisbitar eller EN rad choklad, har jag ratat och det är sån skillnad, visst kan jag känna sug ibland, men har märkt att ofta är jag törstig då, eller faktiskt så konstaterar jag att jag är hungrig och då äter jag  :D

Är också så glad att jag kan acceptera den här vikten, förr skulle jag kämpa mig ner till under 60 kg, som om det vore något jag skulle få ett fint pris för...men nu känner jag mig för första gången på väldigt länge "normal" egentligen gillar jag inte att vara "Normal" men nu känns det helt OK, trivs i min vikt, och hoppas att jag ska vara så stark att jag kan hålla mig kvar här, äta så här, och må bra!

lite svammel IGEN  :P

Bra! Du är superduktig.. och jag längtar tills jag hittar en viktstabilt jag  :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Dagarna till avfärd närmar sig med stormsteg och jag har strulat till det på "hästfronten" här hemma, lite typiskt mig, vi får se efter denna dagen hur saker och ting blir, ibland (läs väldigt ofta) blir jag riktigt trött på mig själv  :unsure:

Har haft tankarna på annat håll (se ovan) och trots att väninnan hatar när jag säger det så är det sant...jag har glömt bort att äta...och kör man periodiskfasta med ätfönster 10-16 och glömmer första målet så blir det konstigt, eller jag har inte lidit av det men kännt mig dum när klockan blivit 16 och magen verkligen ifrågasatt om det inte är dags att äta.... och vikten har tagit ett kliv nedåt fast jag inte ens bett om det  :mellow: Ja, ja shit happens.

Ha en bra dag! :)

• Gilla 3
Länk till inlägg
  • 3 weeks later...

God morgon, vaknade redan 03.00  :wacko:  skapligt jettlaggad...Ambitionen att äta så LCHF jag bara kunde under semstern, fallnade snabbt....bestämde mig för att göra 2 v avsteg, vilket resulterade i 4,5 kg uppgång  :o  :o första dagarna mådde magen (och jag skit) uppblåst och toabesöken uteblev :wacko:  sen gav väl kroppen upp (jaha, ska hon äta sånt här skit igen) och började agera som "vanligt" (dvs som innan LCHF...) 

Nu sitter jag här nöjd med mitt fettiskaffe, tillbaka på ruta 1, och även om avsteget känns som ett nederlag, så är jag fast besluten att gå tillbaka till där jag var innan, och det beslutet var inte svårt att ta, det tog jag direkt där och då, "ok avsteg, men sen jädrar tillbaka till det jag mår bäst av"

Har dock haft underbar semester även om vädret var det sämsta på våra 13 år i Thailand, men å andra sidan kunde det varit sämre.

Nu kör jag  :D

• Gilla 3
Länk till inlägg

Skönt att vara tillbaka och äta som jag ska, viktuppgången på semestern tappar jag ganska raskt nu, 2,2 kg är borta sen morgonen den 26/1 känns bra, och kroppen har snabbt acklimatiserat sig till min LCHF-kost igen vilket jag är tacksam för!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Skönt att vara tillbaka och äta som jag ska, viktuppgången på semestern tappar jag ganska raskt nu, 2,2 kg är borta sen morgonen den 26/1 känns bra, och kroppen har snabbt acklimatiserat sig till min LCHF-kost igen vilket jag är tacksam för!

Bra för dig.. du är duktig. Dessutom skall man inte se det som att man gått upp en massa fett.. troligtvis mest vätska..

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 2 months later...

Oj redan inne i april och jag har helt tappat bort mig med att skriva något här inne! Jag håller min LCHF, och det går förhållandevis bra, vikten har krypit något uppåt, ingen fara på taket men jag är uppmärksam på det :-)

Tyvärr blir jag ganska enformig i mina matval, har ju bara mig själv att skylla, men det fungerar och då får jag väl vara nöjd.

Ska försöka skriva och hålla mig uppdaterad här inne, mycket att läsa ifatt ser jag .-)

Glad Påsk (eller här är det jul kan man tro, det har snöat precis hela dagen :-(...)

• Gilla 3
Länk till inlägg

Menna. här snöslakade det oxå i går när jag åkte till jobbet.

Iallafall vi har ny ägare på firman så vi får inte längre mat skickade till jobbet i folieformar.. men jag har hittat en lunchresturant cirka 500 meter härifrån. och så länge det är soligt så går jag men på vintern tar jag nog bilen.

Iallafall, jag föredrar hur som helst nylagad varm mat. att det sen leder till att jag blir tvungen att ta minst en halv timmes lunchrast får stå för nya ägarens konto.. dvs det blir som regel minst en halv timmes extra övertid per dag för min del!

Menna igen.. vår nya VD som är ny och tillsatt av vår nya ägare är inte helt inne på nya ägarens linje.. men har sina direktiv och jag är ordförande och motpart, vi kommer överens och skriver nya lokala avtal om allt möjligt så långt mina befogenheter och mina medlemmar/styrelse godkänner!

Det lustiga är ur min personliga synpunkt mina medlemmar/de jag företräder väljer att antingen strunta i att äta lunch, alternativt äta junkfood!

Redan förut så de med familj och barn så tog cirka hälften med sig mat hemifrån.. främst iomed att det lagades stora måltider där det kunde läggas undan/stoppas i matlådor.

Och jag kan sätta en smärre peng på att det är deras fruar/sambos som står för den ekonomiskt fördelaktiga matplanernigen?

Menna jag är man. singel och skulle oxå kunna tänka mig att ta med rester utav familjens midag som lunch.. om det bara fanns någon som ville gifta sig med mig!

Men då skall de laga LCHF annars så äter jag lunch som tidigare!

• Gilla 4
Länk till inlägg
1 timme sedan, Zepp sade:

Menna jag är man. singel och skulle oxå kunna tänka mig att ta med rester utav familjens midag som lunch.. om det bara fanns någon som ville gifta sig med mig!

Öh, Zepp... Du vet att du måste fråga nån, va? Om hon vill gifta sig med dig alltså... Annars brukar det inte bli nåt... Det finns en light-variant också, det kallas sambo, men du vill väl ha den fullfeta varianten, antar jag? ;)

• Gilla 6
Länk till inlägg

Typiskt nog så blev avstegen lite för stora igår, med illamående och en mage som protesterade vilt, att jag inte har lärt mig :wacko: Har nu påbörjat fasta....och ser bara goda recept överallt, får stänga ner Instagram och FB tror jag...B)

Länk till inlägg
  • 1 month later...

Tillbaka på banan igen, men jädrar vad svårt det är att ställa om sitt huvud, på något vis så kommer jag på mig själv med att, "men sen, sen när jag är färdig" och menar antagligen sen när jag gått ner dom kilon jag vill "då ska jag" 

Men det är ju inte så, det finns inget sånt "sen" det är "nu", det ska alltid vara så här!!

och jag har inga kilon mer att gå ner ( klart det finns, men inga som jag måste gå ner, jag är nöjd här och LCHF-barometern verkar också vara nöjd här)

När ska jag förstå det?

• Gilla 6
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Redan juni! Ostadigt väder, men fina dagar har vi haft, var det sommaren mån tro? Här rullar det på, just nu är det fettiskaffe vid 6 tiden och sen äter jag nångång mellan 10 och 12, och sen åter igen vid 16-17 tiden, fungerar kanon. Vikten pendlar flera hekto från ena dagen till den andra men håller sig inom "sin ram", vilket känns toppen. Sommaren är lite jobbig då jag älskar glass, gör iofs egen ibland, men bästa jag vet är att stanna till och ta en god mjukglass...har valt bort det hittills iår, får väl ta med en kylväska med min egengjorda glass på bilturerna ;)

• Gilla 3
Länk till inlägg
  • 4 weeks later...

Redan slutet av juni! Helt plötsligt utan att jag gjort något speciellt, har vågen visat på lägre siffror än vad jag tänkt mig, ingen fara på taket, men blev så snopen! Kanske ett resultat av att jag inte fallit ifrån utan kör strikt LCHF? Vad vet jag, tackar och tar emot och ser vad framtiden har att ge. Många som kör väldigt liberalt och undrar varför man inte går ner i vikt, eller är stabil, tja...kan det bero på just det, att man inte kör strikt?!

Man måste nog fråga sig själv vad man egentligen vill, hur viktig är vikten för dig egentligen? Är den jätteviktigt, ja då bannemig får man lägga manken till....(talar av egna erfarenheter)

Ha en härlig sommar!

• Gilla 4
Länk till inlägg
5 timmar sedan, Annamaria sade:

Redan slutet av juni! Helt plötsligt utan att jag gjort något speciellt, har vågen visat på lägre siffror än vad jag tänkt mig, ingen fara på taket, men blev så snopen! ...

Kommer du från den landsändan där snopet betyder förvånad? I Sthlm är snopet synonymt med besviken. ?

Grattis till resultatet!

• Gilla 1
Länk till inlägg
15 timmar sedan, iAnna sade:

Kommer du från den landsändan där snopet betyder förvånad? I Sthlm är snopet synonymt med besviken. ?

Grattis till resultatet!

östergötland ? Så ja, förvånad / snopen?

Tack!

• Gilla 3
Länk till inlägg

Vi var ute och åt med vänner i helgen, tog in kyckling med "sommarens primörer" tänkte det kommer nog bli toppen, men döm av min förvåning då det kom in Kyckling 4 sparris och potatisar i mängder, inte någon annan grönsak....hmm, men som tur är delade mannen och jag på en plocktalrik till förrätt så jag blev ändå mätt och belåten. Dumt av mig att inte säga till innan eller åtminstone fråga vad de menade med "sommarens primörer" 

Och i vanlig ordning, sa väninnan förvånat; "äter du inte potatis" ...suck

• Gilla 4
Länk till inlägg