Jump to content

Miljö-livsmedelsindustri-rött kött-mjölkprodukter

Angelico
 Share

Recommended Posts

Har någon av er koll på hur % ser ut för konsumtion och produktion av å ena sidan Nötkött och å andra sidan Mjölkprodukter så att man kan jämföra dessa två produktgrupper från "köttindustrin"  Jag menar mjölkprodukter  inkluderat choklad, glass, ost, allt som tillagas och produceras med mjölk som ingredienser,smör, kaffelatte, joghurt, kvarg, keso mm.

Jag har ännu inte sett någon kommun, skola, företag, debattör , (pratar inte om veganer eftersom de redan uteslutit allt animaliskt protein), som gått ut och föreslagit mjölk, choklad och glassfri dag på förskola skola osv. Har heller aldrig träffat någon privatperson som sagt att hen dragit ner på latte, glass, cholklad eller ost för att inte gynna industrins djurplågeri, eller värna om miljön. Det enda jag hör hela tiden är att man slutar äta rött kött eller utfiskad fisksort. 

och som politiker, debattörer, vanliga konsumenter som är vegetarianer, blandkostare, LCHF are, som just nu gärna vill förbättra mijön och djurens situation genom att dra ner på den ena av dessa produktgrupper, rött kött. Medan korna står kvar fastkedjade och mjölkas till döds, för att vi ska kunna fortsätta äta stora mängder choklad, glass, dricka mjölk och äta ost, dricka latte osv

Nu till jul säljs mkt alladinchoklad, fullproppad med palmolja, mjölkpulver osv, men de företag som dragit ner på rött kött kanske behöver kolla in en jämförelse mellan all mjölkproduktion och rött kött, för att kunna vara kreativa när de vill förändra...

Själv personligen så använder jag inga av industrins mjölkprodukter eller överhuvudtaget. industriprodukter mer än kaffe och olivolja och tomatpuré. Men äter rött kött. 

• Like 7

Angelico, jag upplever det som att du just ropat ut att kejsaren är naken :) Rött-kött-hatarna har uppenbarligen inte tänkt tanken färdigt.

Får- och getost håller jag mig till, för de djuren går ju fritt och har ett ganska gott liv, samtidigt som proteinsammansättningen är gynnsammare än i komjölksprodukter. Vill jag ha mjölk blir det kokosmjölk utspätt med lite vatten. Rött kött äter jag dock gärna, och i möjligaste mån ekologiskt.

Det är ju bland rött-kött-hatarna också fult att ha persedlar av djurhud/läder, och om vi nu inte ska äta vare sig köttet eller mjölken från kor så blir ju nötkreaturen överflödiga, och frågan är då om de kommer att hinna utrotas innan modetrenden vänder och rött kött blir inne igen...

• Like 2

Angelico, jag upplever det som att du just ropat ut att kejsaren är naken :) Rött-kött-hatarna har uppenbarligen inte tänkt tanken färdigt.

Får- och getost håller jag mig till, för de djuren går ju fritt och har ett ganska gott liv, samtidigt som proteinsammansättningen är gynnsammare än i komjölksprodukter. Vill jag ha mjölk blir det kokosmjölk utspätt med lite vatten. Rött kött äter jag dock gärna, och i möjligaste mån ekologiskt.

Det är ju bland rött-kött-hatarna också fult att ha persedlar av djurhud/läder, och om vi nu inte ska äta vare sig köttet eller mjölken från kor så blir ju nötkreaturen överflödiga, och frågan är då om de kommer att hinna utrotas innan modetrenden vänder och kor blir inne igen...

Jag tänker som så att varje enskild människa måste bidra på sitt sätt så långt det går. Om man bor mitt i en storstad och inte har personbil, kan promenera eller åka kollektivtrafik  dit man behöver resa, aldrig flyger, är vegan, inte har villa som ska värmas upp, hur kan du då bidra? Ja tex genom att inte köpa snacks och superfood från hela världen, eller exotisk frukt som flygs hit helt av lyxbehov, eftersom vi lätt kan tillgodose vårt c vitaminbehov genom grönkål , sparade bär från sommaren, äpplen osv.

Många även här inne bidrar nog till djurens situation och miljön genom storkonsumtion av industrins mjölkprodukter, och Kostdoktorn har väl inte direkt tagit den infallsvinkeln med i resonemanget utan försöker väl mer bemöta det ensidiga fokuset på rött kött. Jag själv Gör ungefär som du. Dessutom har jag premiärlagat mitt kött i en wonderbag med Birgitta Höglunds recept idag. Närodlat ekokött, kokosgrädde, 15 minuters elförbrukning+6 timmar i en tygpåse! Utvecklingen går ändå framåt. Hoppas bara att fler fattar att choklad, glass och ost, tårtor osv + alladinasken till jul är exakt lika viktig ur både djur och miljöaskpekt som biffen. ;)

• Like 2

- - - -

Dessutom har jag premiärlagat mitt kött i en wonderbag med Birgitta Höglunds recept idag. Närodlat ekokött, kokosgrädde, 15 minuters elförbrukning+6 timmar i en tygpåse! Utvecklingen går ändå framåt. Hoppas bara att fler fattar att choklad, glass och ost, tårtor osv + alladinasken till jul är exakt lika viktig ur både djur och miljöaskpekt som biffen. ;)

Jag är nyfiken på den där wonderbagen, som jag har sett på Birgittas blogg, bland reklam för hennes kokböcker. Hur får man tag i en så'n?

• Like 1

Jag är nyfiken på den där wonderbagen, som jag har sett på Birgittas blogg, bland reklam för hennes kokböcker. Hur får man tag i en så'n?

Om du läser Birgittas inlögg så ser du att du kan beställa där oxå, ca 700 kronor med en kokbok av Birgitta. Annars har wonderbag en hemsida.

• Like 1

Jag är inte säker på att ekologiskt kött är bättre för människan att äta ur näringssynpunkt. Det fokuserar mer på vad man stoppar i djuret, att det inte är manipulerat på något sätt, men kraftfoder (stärkelse med mera) är lika illa  oavsett. Man focuserar på miljön vilket i.o.f.s är bra.

När det gäller grönsaker ska jorden vila ett antal år innan det blir ekologiskt för att marken ska hämta sig. Då borde mineraler m.m. vara högre i ekologiska grönsaker?

Jag köper mitt kött från Cowfounding där man får en presentation av lantbrukaren, hur djuren lever och vad de äter. Det är bara bete och grovfoder som de får och bara antibiotika när det behövs. Det levereras hem till dörren och köttet är fantastiskt gott Finns i Skåne och nu även i Stockholm.  http://cowfunding.se

Rolle på Österlen

• Like 1

Många sidospår och några gillande. Men min anledning till att starta tråden var för att få hjälp att hitta statistik på hur mkt mjölkprodukter från industrin vs rött kött som produceras och konsumeras i sverige. Så om ni har någon som helst info om detta vore jag glad om ni ville hjälpa till. Det handlar om att jag inte bara vill sitta här inne och säga samma saker som alla håller med om, utan delta ibland i debatt där veganer, vegetarianer, blandkostare, lchf are och olika politiskt färgade diskuterar rött kött som enda  frälsningen för naturen, djurens situation och vår hälsa. Medans chokladen, latten, glassen och osten totalt ignoreras. Troligen, precis som med flygresorna, personbilarna, konsumtionen av kläder och ekektronik mm för att det skulle vara så mkt mer kännbart för den enskilda personen att avstå från än biffen., 

• Like 1

Har tyvärr inte statistiken du frågar efter. Men två saker som kan vara intressanta i sammanhanget:

- Prisbelönta (bl a 2 Michelinstjärnor) Fäviken använder kött från mjölkkor, dels för miljötänket men även för smaken,

- "Med Sveriges nuvarande åker och betesmark, med enbart gräsbete och med hänsyn taget till den minskade mjölkproduktionen, så skulle enbart mjölkfettet räcka till att föda 18 miljoner människor. Räknar man in ett hållbart uttag av kött så blir det runt 25 miljoner. Om man skulle använda all den mark som är tagen ur produktion så hamnar man runt 50 miljoner människor som kan leva på bara ekologisk djurhållning. Då ska man också ta hänsyn till att det mesta av Sveriges yta består av skog och renbetesmark." skriver signaturen Vox Humanae här http://www.kostdoktorn.se/lchf-ar-miljo-och-klimatsmart (jag har inte räknat efter själv, så jag kan inte gå i god för att det stämmer, men jag vet att vi använder väldigt lite av vår betesmark och att utnyttjandet av mjölkkor till kött inte är vad det kunnat vara).

Ps. Lägger till en tredje aspekt:
- Hemma i skogsparken i området där jag bor, går kor och betar. Ett trevligt naturområde där kor, strövande människor och allt annat levande existerar tillsammans på samma yta. En åker är inte så kul att ströva på, inte heller i odlingsväxthus.

Ps. Och en fjärde när jag ändå tar plats i tråden! :)
Naturbete är miljövänligare än det mesta som är odlat, vilket innebär att naturbete kan fortsätta bedrivas på lång sikt, och dessa varor finns i butikerna till rimliga priser. Det odlade som finns i butikerna, inkl det så kallade ekologiska, är nästan uteslutande sånt som utarmar jordarna och förstör dricks- och fiskevatten.

Sorry för det som är OT ovan!

• Like 2

Om du läser Birgittas inlögg så ser du att du kan beställa där oxå, ca 700 kronor med en kokbok av Birgitta. Annars har wonderbag en hemsida.

Kyckling i wonderbag blev mkt bra. Sen kokade jag buljong i bagen av skrovet från sen kväll till morgon! Supergrej att investera i. :)

• Like 3

Vet att jag sticker ut hakan nu och skapar oro i det mysiga forumet där alla har slutat med de ohälsosamma produkterna vetemjöl och socker. Men kom igen! Vad kan vi göra för att  fortsätta utveckla hur man kan påverka miljön, djurens hälsa och vår egen hälsa? Jo se över vår konsumtion av bensin flygresor, för miljön. Mjölkprodukter som ost, choklad, glass, yoghurt, mjölk, grädde från industriproduktion som plågar djur och miljö samt inte är hälsosamt i för stora mängder som nu konsumeras i Sverige. Inte köpa en massa varor som flygs hit i onödan, som soya och annat från resten av världen, om man kan äta annat.

• Like 2

Vet att jag sticker ut hakan nu och skapar oro i det mysiga forumet där alla har slutat med de ohälsosamma produkterna vetemjöl och socker. Men kom igen! Vad kan vi göra för att  fortsätta utveckla hur man kan påverka miljön, djurens hälsa och vår egen hälsa? Jo se över vår konsumtion av bensin flygresor, för miljön. Mjölkprodukter som ost, choklad, glass, yoghurt, mjölk, grädde från industriproduktion som plågar djur och miljö samt inte är hälsosamt i för stora mängder som nu konsumeras i Sverige. Inte köpa en massa varor som flygs hit i onödan, som soya och annat från resten av världen, om man kan äta annat.

För att inte tala om palmolja som många veganprodukter och chokladaskar innehåller. Men det äter ni väl inte?

• Like 3

Angelico,

Hur blir det då med min dagliga avokado och kaffet med kokosolja?

Du menar flygfraktad mat? Ja, men problemet är väl att vi överkonsumerar allt detta och måste ha obegränsad tillgång trots miljöhotet. Jag tänker först att jag absolut kan ta mig råd att köpa rättvisemärkt ekokaffe där kaffearbetarna behandlas väl och där gifter inte sprids och förstör miljön. Sen tycker jag att den enorma kaffe och annat förbrukningen nog ändå måste dras ner så småningom om flygtrafiken behöver begränsas. Avokado och andra exotiska matvaror kanske inte är så beroendeframkallande att man måste ha dem varje dag... :) ? Eller så får du ta cykel istället för bil när du kan eller göra andra val. Som sagt varje individ har ett konto som man kan begränsa, när det gäller dessa saker. 

• Like 2

Angelico, har du hittat nån ny info/insikt i detta?

Det intressanta är att detta ämne, att avstå från glass choklad latte kvarg yogurt mm från djurindustrins produktion, vill ingen (nästan) kommentera. De enda jag fått svar från i andra forum är allergiker och veganer, som redan avstår alla mjölkprodukter för att de måste utifrån olika skäl.

Men jämfört med de många åsikter för och emot rött kött diskussionen, när det gäller miljöaspekter på storproduktion av nöt-djur-produkter, eller etiska aspekter på att plåga nöt-djur för att vi ska äta gott, så ekar det väääääldigt tyst både här och på facebook plötsligt :).

Erkänner att det var lite anledningen till min tråd, att vidga perspektivet lite. Eftersom så många kan kasta sten, och sitta med gloria bara genom att äta mer kyckling, fisk, ägg istf rött kött. Men moffa mjölkprodukter i stort format, flyga och köra egen bil. Jag fattar inte hur detta kan få pågå utan att några fler tar upp att varje individ har ett helhetsansvar för frågorna.

Jag äter hellre lite mer gräsbetade/ekologiska feta mejerier än mer vegetabilier som odlats på miljöförstörande sätt och dessutom i många fall fraktats långväga. Men det ena utesluter såklart inte det andra. Bäst vore väl att dra ner en del på mejerierna och ersätta med mer vildfångat från havet, inkl vilda alger, samt mer naturbeteskött. Men odlingen, och såklart storindustridjurhållningen, hotar vattnen... och de kategoriska kötthatarna hotar betet... :unsure:

• Like 1

Jag äter hellre lite mer gräsbetade/ekologiska feta mejerier än mer vegetabilier som odlats på miljöförstörande sätt och dessutom i många fall fraktats långväga. Men det ena utesluter såklart inte det andra. Bäst vore väl att dra ner en del på mejerierna och ersätta med mer vildfångat från havet, inkl vilda alger, samt mer naturbeteskött. Men odlingen, och såklart storindustridjurhållningen, hotar vattnen... och de kategoriska kötthatarna hotar betet... :unsure:

Ja, det beror på vad man själv tycker om, och tycker man vill och kan avstå från för att få andra fördelar, tex djuretik, hälsa, miljö. Själv äter jag het keto utan mjölkprodukter , enbart eko eller miljömärkt kött och fisk samt krav kaffe, osv. Tycker inte det är dyrt, eftersom jag inte köper glass, mjölk, ost, chklad, alkohol osv.

• Like 2

Ja, det beror på vad man själv tycker om, och tycker man vill och kan avstå från för att få andra fördelar, tex djuretik, hälsa, miljö. Själv äter jag het keto utan mjölkprodukter , enbart eko eller miljömärkt kött och fisk samt krav kaffe, osv. Tycker inte det är dyrt, eftersom jag inte köper glass, mjölk, ost, chklad, alkohol osv.

Tycker til och med att mat är sanslöst billigt när man tänker på den kvalité svenska råvaror ändå har. Jag köper ofta krav högrev eller entrecote för ca 100-150 kr kg, krav kaffe för 45 kr paketet osc, på extrapris. Jämför det med priset för öl och fika på stan, kläder och andra konsumtionsvaror, övriga fina matvaror som fina ostar, korvar osv.

• Like 2