Popular Post Effie Posted December 5, 2016 Popular Post Share Posted December 5, 2016 När jag kollar kalenderns årtal inser jag att jag strax efter nyår har ätit lchf I tio år. Hur firar man det egentligen? Knappast med tårta :-) 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 5, 2016 Share Posted December 5, 2016 Jag vet hur jag skulle fira iaf. En extra fin entrecote med syrrans hemgjorda bea (eller bearnaisesmör, eftersom jag inte får till sånt där själv) och ett glas underbart god fyllig rioja och den där ugnsstekta brysselkålen med vitlök och olivolja som jag hittade till min födelsedag. Den har blivit en favorit. Tårta är ju mest bara äckligt ju. Är inte ens särskilt förtjust i grädde och bär. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted December 5, 2016 Share Posted December 5, 2016 Har inte provat denna ännu, men den är en stark kandidat till dessert när jag ska fira 10 - Ostkaka med saffran à la Birgitta Höglund https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/12/04/lucka-4-lattlagad-ostkaka-med-saffran/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted December 5, 2016 Share Posted December 5, 2016 Måste man fira med att äta? Kan man inte hitta på något roligt istället? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 5, 2016 Share Posted December 5, 2016 Du kanske inte ska fira med mat, kungligt äter man ju för det mesta nu för tiden. Ett teaterbesök i Storstan eller ett LCHF-event på en solig ö? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted December 5, 2016 Share Posted December 5, 2016 Grattis! Va härligt . Egentligen är ju varje dag på frisk mat en segerdag. Gör något du kanske inte skulle kunnat göra hade du fortsatt med din tidigare kosthållning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 6, 2016 Author Share Posted December 6, 2016 Tack för alla kommentarer. Ja, tårta som förslag var ju bara en provocation, för att få battre förslag :-) God mat äter jag ju mest varje dag, mer eller mindre festlig, men god. Har renkött I frysen, men det äter vi till och från utan att det är fest. Och, som Skymning och iAnna skrev, måste man fira med mat? Jag funderar på detta ibland, men har dålig fantasi. Abonnemang på GöteborgsOperan har jag, med en kompis. Försöker få till att sambon och jag går ut och roar oss ibland, på bio, teater och konserter. Reste gjorde vi alldeles nyss, långt bort, för att fira att jag fyllt sextio. Tanken från HelenaB att göra något jag inte kunde göra för tio år sedan var ju intressant...jag har funderat en bra stund. Jag mådde ju bra redan innan. Jag har inte lyckats gå ner särskilt mycket I vikt. Så det enda jag kom på var: att inte äta; att fasta. Hoppa over mat var snudd på omöjligt på den tiden fore lchf; det var en prövning. Nu är det enkelt. Fast särskilt mycket "fira" känns det ju inte som. Jag funderade också på att ha fest och bjuda in lchf-are. Men jag hade stor fest I höstas, med inbjudna bade lchf-kompisar och icke-lchf-are. Känner inte att jag vill ha fest igen just nu. Det jag är inne på är nog att göra en avstämning. Vad har jag gjort under dessa tio år? Vad har jag missat? Vad har inte funkat? Vad har varit bra? Och hur fortsätter jag? Jag vill ju komma ner de där ytterligare 25-30 kg. Jag vill fortsätta må bra. Jag vill gärna inspirera min omgivning. Jag vill lära mer. Sätta upp nya mål. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 Jag hade 10-årjubileum den 6 oktober i år firade med torr champangne. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 Jag hade 10-årjubileum den 6 oktober i år firade med torr champangne. Jag dricker champagne för ofta, för att det ska gå att fira med. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted December 8, 2016 Share Posted December 8, 2016 Kanske utbilda dig till LCHF-kostrådgivare och inspirera andra..? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 8, 2016 Author Share Posted December 8, 2016 Champagne dricker jag ytterst sällan...100-125 kr för ett glas; vet jag inte om jag tycker det är värt. Det är ju bara jag som dricker, och jag som lchf-are är billig I drift; inte mer än ett glas! Att bli kostrådgivare...kanske lite väl stor utbildning som jag inte riktigt vet vad jag skulle ha till. Men lära mer om biokemi och hur maten påverkar oss, hur vitaminer och mineraler ska balanseras... det vore intressant. Kanske när jag börjar gå ner I arbetstid inför pensionen. Sedan tror jag inte att fakta är tillräckligt för att väcka folk när det gäller maten. Tror, förresten, nej jag vet att det är så. Jag minns hur jag var själv fore lchf. Så hur gör man egentligen? I princip alla I min omgivning tittar ju högst skeptiskt på mig och min mathållning och mitt tårt-avstående, och fortsätter med tårta och godis och bröd och paltkoma och äta-var-tredje-timme och sockersug. Jag är en udda skapelse som klarar att äta/inte äta, visst visst det beror på maten, men det gäller nog bara mig ändå. Ingen annan kan äta så... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 8, 2016 Share Posted December 8, 2016 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 9, 2016 Author Share Posted December 9, 2016 Ett halvt kg smör? Gott, men kanske lite ...? :-) Åtminstone på en gång 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 Jag tror man skall ta det i 2 omgångar med några minuters mellanrum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts