Jump to content

Hur tar jag bäst hand om min lever?

Mr Big

Recommended Posts

Ketos verkar vara dashit. Är det bara i levern som ketoner bildas? Hur tar jag bäst hand om min lever? Hur mäter man bäst och billigast om man är i ketos?

Mnjae.. det beror nog på.. rätt mycket!

Man får först o främst skilja på olika former av ketos.. på LCHF strävar man främst efter "diet induced ketos", det brukar hamna på mellan 1-6 i blodketoner.

Post exercise ketos kan ligga upp mot 6, efter en ordentlig ansträngning av en vältränad person.

Räkna med att levern iallafall står för minst 90% utav ketonproduktionen!

• Like 4

Ketos verkar vara dashit. Är det bara i levern som ketoner bildas? Hur tar jag bäst hand om min lever? Hur mäter man bäst och billigast om man är i ketos?

Vänj dig av från att äta frukost. Sov tillräckligt och ät mycket ekologiskt grädde och smör samt undvik margarin och andra billiga växtoljor.

Din effektiva ketos är inte möjlig att mäta. Ketosmätning visar bara hur mycket ketoner som lämnar kroppen oanvända vilket är tämligen ointressant. För att sparka igång din ketos så kan du motionera på fastande mage. Minst 12h efter en måltid. Då drar kroppen igång ketosen eftersom det är enda sättet för den att ordna energi till det du sysslar med. Ta inte i för mycket första gångerna. Det tar några månader för kroppen att få igång din avsomnade fettförbränning. Ät inget några timmar efteråt men drick vatten.

• Like 7

Bäst och dyrast : "Blodketoner"

Billigast: "urinketoner"

Smidigast: "Utandningsketoner"

Jag har testat samtliga, rekommenderar "blodketoner".

(Det är inte så enkelt som man tror att veta om man befinner sig i ketos eller inte)

• Like 3

Bäst och dyrast : "Blodketoner"

Billigast: "urinketoner"

Smidigast: "Utandningsketoner"

Jag har testat samtliga, rekommenderar "blodketoner".

(Det är inte så enkelt som man tror att veta om man befinner sig i ketos eller inte)

Hm, även när jag äter riktigt strikt kan jag nästan aldrig få mätbara nivåer av blodketoner. Det är enbart vid strikt lchf inklusive ett rejält kaloriunderskott som apparaten visar något värde. Hur förklaras detta?

Jag har inte testat efter träning dock.

Hm, även när jag äter riktigt strikt kan jag nästan aldrig få mätbara nivåer av blodketoner. Det är enbart vid strikt lchf inklusive ett rejält kaloriunderskott som apparaten visar något värde. Hur förklaras detta?

Förklaringen är att kroppen bara tillverkar så mycket ketoner som den tror att det kommer att gå åt. ketoner kan inte lagras mer än i blodet och bara en viss mängd. Men det ger inga fördelar att lagra mycket. Att tillverka ketoner kräver en hel del av leverns kapacitet, som den kan använda till andra processer som på sikt är viktigare. Så om du har en livsstil som inte innehåller så mycket aktivitet kan du ha ganska låga halter av ketoner i blodet, men omsättningen  av dom kan ändå vara högt. dvs det produceras mycket i jämn takt, och de förbrukas lika fort utan att bygga upp ett lager. Om du tränar lär sig kroppen att lagret kan ta slut och bygger därför upp ett allt större lager, tills den lärt sig hur mycket det behövs. för att täcka in en timme på gymmet eller ett maratonlopp...

Om du stoppar in mycket fett i systemet via maten kan du tvinga kroppen att bygga upp ett större lager i blodet, och det finns de som tror det är kontraproduktivt för kroppen (i alla fall lär du inte minska i vikt..) och att man istället ska hålla fokus på förhållandet blodsocker och ketoner, andra tycker det är grejen att ha höga nivåer bara....

• Like 2

Förklaringen är att kroppen bara tillverkar så mycket ketoner som den tror att det kommer att gå åt. ketoner kan inte lagras mer än i blodet och bara en viss mängd. Men det ger inga fördelar att lagra mycket. Att tillverka ketoner kräver en hel del av leverns kapacitet, som den kan använda till andra processer som på sikt är viktigare. Så om du har en livsstil som inte innehåller så mycket aktivitet kan du ha ganska låga halter av ketoner i blodet, men omsättningen  av dom kan ändå vara högt. dvs det produceras mycket i jämn takt, och de förbrukas lika fort utan att bygga upp ett lager. Om du tränar lär sig kroppen att lagret kan ta slut och bygger därför upp ett allt större lager, tills den lärt sig hur mycket det behövs. för att täcka in en timme på gymmet eller ett maratonlopp...

Om du stoppar in mycket fett i systemet via maten kan du tvinga kroppen att bygga upp ett större lager i blodet, och det finns de som tror det är kontraproduktivt för kroppen (i alla fall lär du inte minska i vikt..) och att man istället ska hålla fokus på förhållandet blodsocker och ketoner, andra tycker det är grejen att ha höga nivåer bara....

Den där förklaringen tror jag inte är korrekt...om vi med ketos avser att hjärnan ska få en stor del av sin energiförsörjning från ketoner...så kan jag inte förstå hur det ska gå till om man inte kan mäta att det finns ketoner i blodet?

• Like 2

Det är en intressant fråga. ;-)

Jag har inget säkert svar men...

När du äter LCHF så efter någon månad ställer kroppen om sin förbränning så muskelcellerna i större utsträckning använder fettsyror direkt för att få energi. Det gör att behovet av ketoner blir ganska lågt. De kolhydrater du äter plus de du får från glukoneogenesen ( i huvudsak protein och glycerol som görs om till glukos i kroppen) räcker ganska långt. Det innebär att många ( det är förstås individuellt) måste äta oerhört strikt för att hamna i ketos eller ta till andra metoder som fasta.

• Like 3

När du äter LCHF så efter någon månad ställer kroppen om sin förbränning så muskelcellerna i större utsträckning använder fettsyror direkt för att få energi. Det gör att behovet av ketoner blir ganska lågt. De kolhydrater du äter plus de du får från glukoneogenesen ( i huvudsak protein och glycerol som görs om till glukos i kroppen) räcker ganska långt. Det innebär att många ( det är förstås individuellt) måste äta oerhört strikt för att hamna i ketos eller ta till andra metoder som fasta.

Detta skulle kunna förklara varför jag får värden vid strikt lchf och samtidig kaloriunderskott men inte annars.

Jag har kört med lchf i sju år och vill minnas att jag oftare mätte upp ketoner den första tiden. Vid dessa tillfällen infann sig även en speciell känsla i kroppen, inte helt behaglig faktiskt, men på senare år allt mer sällan.

Skulle man kunna dra den försiktiga slutsatsen att jag blivit effektiv fettförbrännare nu :) eller att min glykoneogenes gått berserk :(

• Like 2

Du kan nog vara säker på att du är en mycket bättre fetförbrännare nu. :)

..om man vill "tvinga" kroppen i ketos utan att "svälta" och utan att stå på löpbandet hela dagen...kan det vara effektivt att konsumera typ kokosfett i sitt tee eller kaffe några gånger om dagen.

• Like 1

Den där förklaringen tror jag inte är korrekt...om vi med ketos avser att hjärnan ska få en stor del av sin energiförsörjning från ketoner...så kan jag inte förstå hur det ska gå till om man inte kan mäta att det finns ketoner i blodet?

Det pågår ju en jämn produktion, så hjärnan får sitt, men de ketoner som bildas förbrukas i ungefär samma takt, som sagt. Resten av kroppen är ju inte tvungen att använda ketoner, betaoxidationen pågår ju också samt glukoneogenesen, det finns socker i blodet och glukagon. Så om inte det behövs en extra beredskap finns ingen anledning att bygga ketoner för "lagerhållning"!

• Like 2

Det pågår ju en jämn produktion, så hjärnan får sitt, men de ketoner som bildas förbrukas i ungefär samma takt, som sagt. Resten av kroppen är ju inte tvungen att använda ketoner, betaoxidationen pågår ju också samt glukoneogenesen, det finns socker i blodet och glukagon. Så om inte det behövs en extra beredskap finns ingen anledning att bygga ketoner för "lagerhållning"!

Jag tycker att det låter konstigt att om man inte kan mäta blodketoner att hjärnan då har tillgång till ketoner. Du menar att det finns AcAc i blodet och det räcker för att försörja hjärnan?

Enligt vad jag läst hittills ska man ha ganska höga blodketonvärden, åtminstone 1+ mmol/L för att man ska kunna säga att hjärnan börjat använda ketoner i större utsträckning som bränsle?

• Like 1

Näe helt korrekt är den nog inte.. men snudd på bra och enkel?

• Like 1

Mm.. prexis.. här kommer jag oxå med en förenklad förklaring!

Ketonhalten är som högst när det råder brist på tillgängligt glukos!

Dels så handlar det om ensymer samt biokemiska processer.

Musklerna kan gå från att ha varit glukosberoende till fettberoende, de har rätt lite ketolysensymer.

De utgör hur som helst en ansenlig del av vår kroppsmassa, så de kan dra en del ketoner ändå, fast de föredrar betaoxidation.. med små mängder glukos, främst vid anaerob ansträngning.

• Like 2

Eller uttryckt.. man mäter på sin höjd transporten av ketoner i blodet.. iomed att de inte kan lagras, och inom cirka  20-30 minuter omvandlas de till acceton som vi andas/kissar ut.

Ju mer man mäter ju mer produceras per tidsenhet.

• Like 2

mmm...men jag skulle vilja gå tillbaka till definitionen av "nutritional ketosis" enligt det som finns att läsa är den 0,5 - ca 4 mmol/l B-OHB i blodet. Antingen säger man att det är korrekt eller så säger man att den behöver formuleras om? ;-)

Kan det vara så att ens muskler närmast uteslutande använder fettsyror direkt som bränsle och att hjärnan får sitt av glykoneogenes (eller fettsyror även i detta fall)? Dvs att inga mätbara mängder av ketoner behövs. Jag finner ingen annan förklaring till att jag närmast aldrig mäter upp några nuförtiden, trots de minimala kolhydratmängderna i min kost.

Kan det vara så att ens muskler närmast uteslutande använder fettsyror direkt som bränsle och att hjärnan får sitt av glykoneogenes (eller fettsyror även i detta fall)? Dvs att inga mätbara mängder av ketoner behövs. Jag finner ingen annan förklaring till att jag närmast aldrig mäter upp några nuförtiden, trots de minimala kolhydratmängderna i min kost.

Det kan ju också bero på att du äter för mycket protein och dessa omsätts till glukos via glukoneogenesen.... kroppen är en hejare att hitta genvägar!

läs om konsten att äta ketogent på Margareta Lundströms blogg: http://www.sunsoft.se/?p=4612

Om du fastar borde ketoner bli mätbara i alla fall. har du provat det?

Sen så, vissa mätare är inte pålitliga heller.....stickorna kan bli gamla....

• Like 1

Hm, jag äter ju gärna lite extra protein i samband med träning så det kan ju stämma på träningsdagarna men enbart då tror jag. Samtidigt borde väl inte glukosen som då genereras kunna täcka hela mitt energibehov? Det mesta borde väl ändå vara ketoner, om jag nu inte använder fettsyror direkt utan att gå via ketoner?

Mitt blodsocker kan gå ned till runt 3 på morgonen och förmiddagen om jag inte äter lite protein till frukost. Är detta en ledtråd?

Vad är dina ketonvärden då, när blodsockret är tre?

jag har lärt mig att summan av blodsocker och ketoner alltid blir ca 6 om du har en fungerande insulinproduktion, det kan naturligtvis variera efter måltider och träning, men om inget särskilt händer bör det vara på den nivån. 

Och jo, din kropp kan köras på protein också...

• Like 1

Musklerna kan använda fettsyror direkt och behöver inte gå omvägen via ketoner ...det är det som händer när kroppen anpassat sig till den fettrika maten.

...så i huvudsak är det hjärnan som behöver ketoner om glukostillgången är låg.

• Like 3

Jag inser att det finns en del jag måste kolla upp för att komma vidare. T ex ketoner vid fasta och vid lågt socker. Återkommer förhoppningsvis om det någon gång efter nästa endygnsfasta.

Fram tills dess är hypotesen att jag i hög grad använder fettsyror direkt utan att gå omvägen via ketoner. Jag förstår annars inte vart allt fettet jag äter tar vägen när jag äter strikt, är viktstabil och inte mäter upp ketoner?

• Like 2

mmm...men jag skulle vilja gå tillbaka till definitionen av "nutritional ketosis" enligt det som finns att läsa är den 0,5 - ca 4 mmol/l B-OHB i blodet. Antingen säger man att det är korrekt eller så säger man att den behöver formuleras om? ;-)

Det är en (1) av definitionerna.. främst för lowcarbare som mäter blodketoner!

Såå, den är korrekt.. iallafall enligt Phiney och hans vetenskapliga resultat.

Annars så finns det oxå en äldre definition.. äter man mindre än cirka 100 gram kolisar per dag, så äter man en ketogen diet, dvs då kan det börja bildas ketoner.

Ju mindre kolisar ju mer ketoner.. i princip!

Annars så är väl Phineys frekomendation att ligga mellan 1-3?

Över eller under det ger lixom inga extra fördelar.. utifall man vi leva med/sträva efter "Nutritional ketosis"!

Är man däremot epileptiker så rekommenderas att man skall ligga på 4 och över.. för seizure control.

Och märk väl.. det är på epileptiska barn som det finns mest forskning vad gäller ketogena dieter.

• Like 1

• 1 month later...

Nu avslutas denna tråd och jag återkommer  med en ny snart...

Tack allihopen för input.

Det självklara svaret på leverfrågan är mindre alkohol och fruktos.

Jag har köpt ketosticks och mäter ett överskott på ketoner efter sömn och träning.

• Like 3