Panerad Groda Posted December 8, 2016 Share Posted December 8, 2016 Familjens hund har elakartad cancer. Tanken slog mig (utan att ha någon som helst koll på djurfoder) om man skulle kunna ge en ketogen diet till en hund?Jag misstänker att det inte finns så mycket information kring detta. Utgångspunkten att en hunds kropp fungerar som en människas på low-carb diet kanske både är optimistisk och felaktig. Men jag passar ändå på att skapa tråden, om någon här har tankar eller erfarenheter. En snabb googling gav (något överraskande) detta:http://www.muscleandfitness.com/features/edge/ketogenic-diet-curing-dogs-cancerDet finns alltså en mottagning i Texas som erbjuder detta och förmodligen unikt i världen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted December 8, 2016 Share Posted December 8, 2016 Hittar tyvärr inte länken men jag såg en Youtube för ett tag sen där några forskare hade undersökt detta inspirerade av Thomas Seyfrieds forskning. Man hade åkt till hundgårdar och fått hundar med terminal cancer som skulle avlivas och botat majoriteten med ketogen kaloribegränsad kost. Edit: Finns här http://forum.kostdoktorn.se/topic/8500-extremt-intressant-presentation-cancer-ketogen-kost-hundar-och-människoförsök/?hl=%2Bcancer#entry113559 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted December 8, 2016 Share Posted December 8, 2016 Her er en informativ video om hunder og cancer: https://m.youtube.com/watch?v=0vRr65_6dOE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 Barf är ju populärt har jag hört. Kanske för mycket protein för att vara ketogent. Vet inte så mycket om kosten, tänker bara att den ska nämnas i en tråd om hundar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 Hundar har en annorlunda ämnesomsättning än människan. De klarar sig fint utan spannmål - som det oftast finns för mycket av i hundfodren. Sen är det inte bättre att en del fabrikanter marknadsför "spannmålsfritt" foder - där spannmål är ersatt med potatis! Eller de som envist hävdar att ris inte är spannmål....men hundar vill gärna ha lite grönsaksfibrer. Men hundens huvudbränsle är proteiner - mer än fett (men båda i vissa proportioner till varann). om du ger en hund för mycket fett får de lätt inflammationer i bukspottskörteln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 Det katteforet jeg gir kattene mine er tilsatt søtpotet, men det er kun for å kunne forme foret til pellets. (Applaws hvis jeg husker riktig) De ser etter muligheter til å få bort søtpoteten også. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted December 10, 2016 Share Posted December 10, 2016 Tycker alla borde ge artegen mat till sina husdjur - gräs och hö till nötboskap t ex hundar ska äta kött och ben. De enda kolhydrater de ätit naturligt har varit tarminnehåll på bytesdjur. Och trots att de levt många miljoner år vid vår sida är det fortf den bästa kosten. Fast förr när man kokte korngröt och blandade med matrester och kokt vom m.m. så hade de ändå inte så mkt sjukdomar. Med torrfodret däremot så har sjukdomarna exploderat! Precis som vi så ökar allergier, diabetes, artros, hjärt/kärlsjukdomar lavinartat idag. Tyvärr tror jag inte det är mkt att göra åt en redan svårt sjuk hund, bättre att arbeta förebyggande! Nuvarande hund tycker jag nog att ni kan inrikta er på att smärtlindra och ge sånt hunden älskar och se när det börjar bli för jobbigt och låta honom/henne somna in med familjen hos henne. Om den fortf är pigg rekommenderar jag "Sund hund" ett barffoder som är fantastiskt bra, inga tillsatser, inget benmjöl endast köttslamsor och benbitar! De flesta hundar älskar det men har man aldrig ätit rå mat innan kan det kanske vara svårt att byta så radikalt. Om du byter till barf är det bäst att byta helt, inte blanda med torrfoder och smyga in (pga torrfodret går genom magtarmkanalen mkt fortare än riktig mat). Precis som när vi byter till lchf, är förstoppning vanlig i början, ge extra fett, gärna kokosfett. Kom ihåg att avföringen minskar till ca 1/3 del och är annorlunda i färg och konsistens (torrare ffa) Googla på Sund hund så ser du var det säljs! Du kan blanda in matrester utan problem och ge en äggula ibland + då lite fett, särskilt i början! Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted December 10, 2016 Share Posted December 10, 2016 Vi klarar oss iofs bra utan spannmål! Fast vi ska inte äta så mkt kött! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted December 10, 2016 Share Posted December 10, 2016 Jag tror absolut att ketogen kost är bra för vissa hundar. Men jag vet inte om de blir ketogena på samma sätt som vi och inte vilken sammansättning som är optimal. Men de ska nog ha mer protein än vi. Om hunden är på sina sista dagar så är ju livskvalitet viktigare än att förlänga livet. Mina hundar får inte spannmål ens i hundgodiset och det har botat den äldre av dem från tarminflammation och otit. Om hunden gillar den ketogena maten så gör det ju inget att prova. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts