Osäker på mina kolesterolvärden

vapea

Recommended Posts

TG och HDL är perfekta men LDL ligger lite högt ... svårt att dra några ytterligare slutsatser. :) Men vi har haft långa diskussioner om LDL-värden ;) ...det man kan göra är att också mäta APO kvoten för att sen fundera på om det är något i livsstilen som eventuellt kan ändras.

• Like 5

Ge mer kontext kring kost, livsstil, vikt, ålder, kön, mående, ev problem och mediciner, samt större förändringar i detta under senaste året.

Tot/HDL = 8,7/1,5 = 5,8 - ska vara åtminstone under 6 enl http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#tolka

Kör ren Lchf, utan gluten och socker. Inga avsteg. Kvinna, 44 år, inga krämpor eller mediciner. Mår super, tappat 23 kilo på 15 månader och inga förändringar det senaste året [emoji2]

Skickat från min E5823 via Tapatalk

• Like 3

1. Trots alla påståenden om motsatsen SKALL proverna tas fastande, annars blir de lätt missvisande.

2. Är du fortfarande i viktminskningsfasen kan värdena också bli missvisande. Man bör vara någorlunda viktstabil under några månader, för att dessa ska bli trovärdiga.

3. LDL är beräknat. Eftersom ditt HDL är högt och TG relativt lågt så kommer ditt beräknade LDL värde sannolikt vara missvisande högt.

Vad som är lite bekymmersamt är att enligt dina siffror och Friedewalds formel så är LDL = 6,74 och enligt den Iranska formeln som är något mer anpassad för LCHF så har du ett LDL = 6,2. Vad man använt för formel i ditt fall vet jag inte. Du får väl fråga. Kanske någon ny som är specialanpassad för att sälja mycket statiner. ;)

---

• Like 5

2. Är du fortfarande i viktminskningsfasen kan värdena också bli missvisande. Man bör vara någorlunda viktstabil under några månader, för att dessa ska bli trovärdiga.

Dr. William Davis skriver om "I lost weight and my cholesterol . . . went up!"

http://www.wheatbellyblog.com/2012/06/i-lost-weight-and-my-cholesterol-went-up/

• Like 4

1. Trots alla påståenden om motsatsen SKALL proverna tas fastande, annars blir de lätt missvisande.

3. LDL är beräknat. Eftersom ditt HDL är högt och TG relativt lågt så kommer ditt beräknade LDL värde sannolikt vara missvisande högt.

Vad som är lite bekymmersamt är att enligt dina siffror och Friedewalds formel så är LDL = 6,74 och enligt den Iranska formeln som är något mer anpassad för LCHF så har du ett LDL = 6,2. Vad man använt för formel i ditt fall vet jag inte. Du får väl fråga. Kanske någon ny som är specialanpassad för att sälja mycket statiner. ;)

---

Tack för svar, var fastande i 18 tim innan proven togs. Ja, endast svart kaffe då [emoji4]

Har ca 5-6 kg kvar så är fortfarande i viktminskningsfas där.

Kör ren Lchf, utan gluten och socker. Inga avsteg. Kvinna, 44 år, inga krämpor eller mediciner. Mår super, tappat 23 kilo på 15 månader och inga förändringar det senaste året [emoji2]

Hur som helst.. tot/HDL = 5,8 är rätt högt, det är en riskfaktor, typ en (1 ) av några hundra att oja sig över.

23 kilos övervikt är en annan.. den har du iallall reducerat.

Utiallafall.. testar man alla cirka hundra riskfaktorerna så är det garanterat alltid minst någon som sticker ut!

Och alla går faktiskt inte att testa på laboratorium.

Hur skall man då tolka enskilda provsvar.. och hur påverkar det min långsiktiga överlevnad/hälsa?

Jamenaltså.. du har upptäckt en (1) riskfaktor för femårig CVD.. i övrigt är du frisk och mår bra, du har reducerat andra risker med hälsan genom att normalisera din vikt.. på det så är du kvinna vad jag begriper, det ger ökat skydd mot CVD.

Men.. de främsta riskfaktorerna förutom 5,8 är att du är medelålders, Homo Sapiens, (de tenderar att bli sjuka och dö förr eller senare!) du lever i Sverige, dvs har en västerländsk livstil.

• Like 4