vapea Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 Har fått provsvar jag inte riktigt kan tolka själv Ett totalkolestrol på 8.7, Ldl på 7.2 och triglycerider är 1.0. Hdl var 1.5. Mår för övrigt prima med en rätt aktiv livsstil 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 Ge mer kontext kring kost, livsstil, vikt, ålder, kön, mående, ev problem och mediciner, samt större förändringar i detta under senaste året.Tot/HDL = 8,7/1,5 = 5,8 - ska vara åtminstone under 6 enl http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#tolka 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 TG och HDL är perfekta men LDL ligger lite högt ... svårt att dra några ytterligare slutsatser. Men vi har haft långa diskussioner om LDL-värden ...det man kan göra är att också mäta APO kvoten för att sen fundera på om det är något i livsstilen som eventuellt kan ändras. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vapea Posted December 9, 2016 Author Share Posted December 9, 2016 Ge mer kontext kring kost, livsstil, vikt, ålder, kön, mående, ev problem och mediciner, samt större förändringar i detta under senaste året. Tot/HDL = 8,7/1,5 = 5,8 - ska vara åtminstone under 6 enl http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#tolka Kör ren Lchf, utan gluten och socker. Inga avsteg. Kvinna, 44 år, inga krämpor eller mediciner. Mår super, tappat 23 kilo på 15 månader och inga förändringar det senaste året [emoji2] Skickat från min E5823 via Tapatalk 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 1. Trots alla påståenden om motsatsen SKALL proverna tas fastande, annars blir de lätt missvisande. 2. Är du fortfarande i viktminskningsfasen kan värdena också bli missvisande. Man bör vara någorlunda viktstabil under några månader, för att dessa ska bli trovärdiga. 3. LDL är beräknat. Eftersom ditt HDL är högt och TG relativt lågt så kommer ditt beräknade LDL värde sannolikt vara missvisande högt. Vad som är lite bekymmersamt är att enligt dina siffror och Friedewalds formel så är LDL = 6,74 och enligt den Iranska formeln som är något mer anpassad för LCHF så har du ett LDL = 6,2. Vad man använt för formel i ditt fall vet jag inte. Du får väl fråga. Kanske någon ny som är specialanpassad för att sälja mycket statiner. --- 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 10, 2016 Share Posted December 10, 2016 2. Är du fortfarande i viktminskningsfasen kan värdena också bli missvisande. Man bör vara någorlunda viktstabil under några månader, för att dessa ska bli trovärdiga. Dr. William Davis skriver om "I lost weight and my cholesterol . . . went up!" http://www.wheatbellyblog.com/2012/06/i-lost-weight-and-my-cholesterol-went-up/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted December 10, 2016 Share Posted December 10, 2016 Oerhört viktigt påpekande av rylandes och iAnna om att viktminskning påverkar kolesterolvärden. Jag hade inte själv uppmärksammat detta. Tack! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vapea Posted December 10, 2016 Author Share Posted December 10, 2016 1. Trots alla påståenden om motsatsen SKALL proverna tas fastande, annars blir de lätt missvisande. 2. Är du fortfarande i viktminskningsfasen kan värdena också bli missvisande. Man bör vara någorlunda viktstabil under några månader, för att dessa ska bli trovärdiga. 3. LDL är beräknat. Eftersom ditt HDL är högt och TG relativt lågt så kommer ditt beräknade LDL värde sannolikt vara missvisande högt. Vad som är lite bekymmersamt är att enligt dina siffror och Friedewalds formel så är LDL = 6,74 och enligt den Iranska formeln som är något mer anpassad för LCHF så har du ett LDL = 6,2. Vad man använt för formel i ditt fall vet jag inte. Du får väl fråga. Kanske någon ny som är specialanpassad för att sälja mycket statiner. --- Tack för svar, var fastande i 18 tim innan proven togs. Ja, endast svart kaffe då [emoji4] Har ca 5-6 kg kvar så är fortfarande i viktminskningsfas där. Skickat från min E5823 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 10, 2016 Share Posted December 10, 2016 Kör ren Lchf, utan gluten och socker. Inga avsteg. Kvinna, 44 år, inga krämpor eller mediciner. Mår super, tappat 23 kilo på 15 månader och inga förändringar det senaste året [emoji2] Skickat från min E5823 via Tapatalk Hur som helst.. tot/HDL = 5,8 är rätt högt, det är en riskfaktor, typ en (1 ) av några hundra att oja sig över. 23 kilos övervikt är en annan.. den har du iallall reducerat. Utiallafall.. testar man alla cirka hundra riskfaktorerna så är det garanterat alltid minst någon som sticker ut! Och alla går faktiskt inte att testa på laboratorium. Hur skall man då tolka enskilda provsvar.. och hur påverkar det min långsiktiga överlevnad/hälsa? Jamenaltså.. du har upptäckt en (1) riskfaktor för femårig CVD.. i övrigt är du frisk och mår bra, du har reducerat andra risker med hälsan genom att normalisera din vikt.. på det så är du kvinna vad jag begriper, det ger ökat skydd mot CVD. Men.. de främsta riskfaktorerna förutom 5,8 är att du är medelålders, Homo Sapiens, (de tenderar att bli sjuka och dö förr eller senare!) du lever i Sverige, dvs har en västerländsk livstil. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts