Jump to content

Problem med LCHF...

Peter B

Recommended Posts

...gällande uppmätbara hälsomarkörer....

Min spaning är att många verkar vara oroliga för ungefär samma saker (inklusive mig själv)

Det som ser bra ut eller blir bättre när man mäter:

HDL (även Apo A)

Triglycerider

Blodsocker sjunker (för de med diabetes)

Blodtryck sjunker

Viktminskning

Men det som för en del (gäller långtifrån alla) inte ser helt bra ut är:

LDL (även apoB)

Blodsocker fastande ligger lite väl högt

...finns det något att göra åt det? behöver man göra något åt det?

• Like 7

Det där med blodsockret förbryllar mig också. Jag har aldrig lågt blodsocker, om jag inte fått i mig lite socker, för då sjunker det temporärt. Av insulinpådraget antagligen.

Ja man skulle kunna nöja sig med att HbA1C ligger ganska lågt...men varför vara nöjd. ;-)

Ett blodsocker som ofta ligger och flyter mellan 5,5 - 7.0 är enligt statistiken en risk, jag får ner det om jag är i ketos ( 1+ mmol/l B-OHB ;) ) Men är inte speciellt förtjust i att äta på det sätt som krävs för att vara där....

• Like 1

Mm.. prexis, varför vara nöjd, när allt skulle kunna vara perfekt?

Speciellt när man är medelålders eller därutöver?

Det om något.. dvs att man funderar i sådana banor är om något ett tecken på medelålder eller därutöver!

Dvs den tid på jorden då vi skulle vara som mest lyckliga, summera alla våra framgångar bara njuta av vad vi åstadkommit.

Problemet är dock, vi blir alldrig nöjda, oså blir vi äldre. :wacko:

Rent ut sagt så tror jag att fastesocker är rätt lurigt som hälsomarkör.. iomed att man mäter det främst för att checka insulinproduktion.

Mät C-peptid i stället det säger förmodligen mer.. eller varför inte HBa1c.. det säger mer om hur många livsfarliga glyc-LDL man har i blodet.

Dvs, om HBa1c är lågt/normalt så spelar antagligen fastsocker mindre roll? :mellow:

• Like 7

Exakt Patrix, LCHF är ju ett sätt att sänka trycket naturligt, vilket sannolikt är positivt...

Men kanske det ändå inte känns helt bra och inte helt naturligt med ett högt LDL-P ...om man kan påverka ett värdet neråt med en sund kostomläggning borde det också vara bra?

Sen så håller jag med om att känna efter hur man mår är viktigt men jag tycker inte att man behöver sätta det i motsats till hälsomarkörerna (om de används på rätt sätt, d v s  inte som ett sätt att sälja mediciner)?

• Like 4

Ja, jag har verkligen landat i en mer avslappnad inställning till detta ämne, efter 4 år med lågkolhydratkost.

Inga förkylningar längre eller annan upplevd ohälsa. God energi. Bra sömn. Gott humör. Viktstabil. Inga upplevda blodsockersvängningar som ger hunger, sug eller energi-dippar. Fysiskt aktiv. Äter enbart ren mat utan socker. Ingen tobak ingen alkohol.

Jag tänker att det är ett bra läge för att leva i nuet och njuta av den upplevda hälsan. Om läkemedelsindustrin har rätt och jag fel kanske kan kvitta, för det ena skulle ge vissa bieffekter och kanske denna livsstil har sina. Men om jag inte upplever att något fattas mig, finns det så mycket annat att ta itu med. I morgon kanske det är ett annat läge, . Leva här och nu!

Du kanske har perfekta hälsomarkörer också?! ;-)

• Like 1

Jag tänker ju främst på att  kost och andra livsstilsaspekter kan påverka hälsan åt rätt håll och att hälsomarkörerna kan hjälpa till med att ge en hint om detta...ett sätt att undvika mediciner på äldre dar... :-)

LCHF påverkar ett antal av dessa i rätt riktning, det är väl en orsak att man väljer att äta LCHF? Man skulle antagligen vara försiktigare med LCHF om man gick upp en hel del i vikt även om man mådde bra?

• Like 1

Zepp, jag har mätt HbA1C, C-peptid och fastesocker ;-) ...ligger högt på de två sista men lågt på den första...jag misstänker att det finns en relativt stor subgrupp bland LCHF:are som ligger så...

Rylandes angreppssätt tror jag fungerar men frågan är om man uthålligt (årtionden) är villig att leva med ständig fasta (utöver att man ofta nöjer sig med att äta två gånger om dagen på LCHF) ...och vad händer om man slutar fasta efter några år...har man en bättre status då?  eller blir kanske insulinresistensen värre? eller är det statusen "neutral"? Jag tror inte att jag sett något skrivet om det överhuvudtaget?

Kan det finnas andra vägar .... Äta mer liberalt men med mer långsamma kolhydrater? Mindre mättat fett? Jag tycker att det finns många intressanta vinklingar på detta. ;-)

Att bara ge upp och säga att åldern tar ut sin rätt och att mycket ser bra ut och vara nöjd med det är inte riktigt min approach. ;-)

• Like 1

Zepp, jag har mätt HbA1C, C-peptid och fastesocker ;-) ...ligger högt på de två sista men lågt på den första...jag misstänker att det finns en relativt stor subgrupp bland LCHF:are som ligger så...

Rylandes angreppssätt tror jag fungerar men frågan är om man uthålligt (årtionden) är villig att leva med ständig fasta (utöver att man ofta nöjer sig med att äta två gånger om dagen på LCHF) ...och vad händer om man slutar fasta efter några år...har man en bättre status då?  eller blir kanske insulinresistensen värre? eller är det statusen "neutral"? Jag tror inte att jag sett något skrivet om det överhuvudtaget?

Kan det finnas andra vägar .... Äta mer liberalt men med mer långsamma kolhydrater? Mindre mättat fett? Jag tycker att det finns många intressanta vinklingar på detta. ;-)

Att bara ge upp och säga att åldern tar ut sin rätt och att mycket ser bra ut och vara nöjd med det är inte riktigt min approach. ;-)

Vad menar du med långsamma kolhydrater? Har just sett begreppet "dammas av" hos Kostdoktorn, är det rotfrukter tex? För där har jag också tänkt om lite. Eftersom jag inte har viktproblem så försöker jag få i mig både RS och fibrer samt varierande vitaminer genom att äta stor variation av grönsaker och även lite rotfrukter som rödbeta, morot, sötpotatis. Sen tänker jag å andra sidan att den stora komsumtionen av olika sorters industriprocessade mjölkprodukter som föreslås i recept från kostdoktorn och andra LCHF bloggar nog är lite av en fälla. Knappast bra för hälsan om det blir flera dagar i veckan med mycket av  insulinhöjande mejerier.

• Like 2

Låter väldigt spännande Rylandes ... du kanske har lust att utveckla lite mer? ;-)

Jag kan utveckla. Verkar som vi har en liknande historia.

40+ Körde LCHF i några år med fantastisk hälsoförbättring och viktnedgång men sen var det stopp. Började med periodisk fasta och träning fastande. Nu tränar jag sällan men har vant mig av helt med frukost. Äter inte strikt LCHF längre eftersom som det inte verkar spela någon roll. Min fettprocent sjunker utan vare sig hunger, träning eller LCHF.

• Like 3

Det är just långtidssocker som förbryllar mig. Mitt ligger på 38 och de värden jag läst på andra lchfare är ca 29. Och jag är inte liberal, snarare hyfsat strikt.

Jag har mätt blodsockret momentant också, och det är 5,7 -5,9. Oavsett när jag mäter, på morgonen, mitt på dagen, efter träning. Alltid samma värde. Så jag undrar om det är kortisolet eller glukogenet som balanserar upp det såhär.

• Like 1

Allt detta mätande hit och dit skapar bara en massa oro till ingen nytta.Ät riktig mat och skit i alla

fuskprodukter och halvfabrikat. Ät 1-2 ggr om dagen och var inte rädd för fett.

Återigen är det dags att påminna Er om kolesterolbluffen.

https://anthropocene.live/2016/12/11/kolesterolmyten-halls-vid-liv-av-globala-storforetagsintressen/

Jag håller inte riktigt med Jala.  Mäta kan vara intressant, roligt och ge värdefull information. Men om man mår dåligt av at mäta ska man förstås låta bli. ;-)

Jag ser mätningen som ett sätt att bli medveten om potentiella problem och se om man kan göra något åt dem.

Flera framstående lågkolhydratvänner håller med om att det verkar finnas ett  ganska tydligt samband mellan LDL-P värden och hjärtsjukdom...det är inte samma sak som att förespråka ett massivt användande av statiner...och det är inte heller samma sak som att man måste få fullständig panik över detta...men det kan vara vettigt att ha lite koll på det och se om man kan påverka det en aning åt rätt håll...

...ungefär på samma sätt som det kan vara värt att försöka få ner vikten om man är överviktig.

• Like 3

Jag kan utveckla. Verkar som vi har en liknande historia.

40+ Körde LCHF i några år med fantastisk hälsoförbättring och viktnedgång men sen var det stopp. Började med periodisk fasta och träning fastande. Nu tränar jag sällan men har vant mig av helt med frukost. Äter inte strikt LCHF längre eftersom som det inte verkar spela någon roll. Min fettprocent sjunker utan vare sig hunger, träning eller LCHF.

Har du haft koll på andra värden som blodsocker?

Det är just långtidssocker som förbryllar mig. Mitt ligger på 38 och de värden jag läst på andra lchfare är ca 29. Och jag är inte liberal, snarare hyfsat strikt.

Jag har mätt blodsockret momentant också, och det är 5,7 -5,9. Oavsett när jag mäter, på morgonen, mitt på dagen, efter träning. Alltid samma värde. Så jag undrar om det är kortisolet eller glukogenet som balanserar upp det såhär.

Vi är ganska lika där...mitt blodsocker kan ofta ligga lite högre..och om jag vid något tillfälle äter något "dumt" (typ  bulle, kaka eller någon annan söt mjölprodukt)..så kan fastesockret gå upp och ligga runt 7 någon dag efteråt..det  bedömer jag som mindre bra...

Om du klarar av att göra felsteg utan falla dit fullständigt? ;-) Då kan du testa att göra samma sak...äta något "olämpligt" en dag...och mäta fastesockret dagen efter...ligger du som vanligt då är det nog inget att oroa sig över..då binner du dig antagligen bara naturligt på övre delen av normalintervallet.

• Like 1

PeterB.

Ät riktig mat så kan du använda din tid till annat än att noja ner dig i alla mätningar.

Flera framstående lågkolhydratvänner??????? Skojar du eller?

Mera kolesterol är bra för dig.

https://healthimpactnews.com/2013/saturated-fat-and-cholesterol-myth-exposed-in-mainstream-media-in-australia/

Alla människor fungerar inte likadant Jala. ;-)

http://eatingacademy.com/cholesterol-2/heart-disease-begin-tell-us-prevention

Jag fattar nog inte riktigt ändå varför ni mäter långtidsblodsocker om ni inte har diabetes? Och varför ni äter vetemjöl och socker bakverk och sen mäter långtidsblodsocker!? Låter inte som att det är ett mätande "för nöjes skull" eller för att få veta något viktigt då....

• Like 5

Vad menar du med långsamma kolhydrater? Har just sett begreppet "dammas av" hos Kostdoktorn, är det rotfrukter tex? För där har jag också tänkt om lite. Eftersom jag inte har viktproblem så försöker jag få i mig både RS och fibrer samt varierande vitaminer genom att äta stor variation av grönsaker och även lite rotfrukter som rödbeta, morot, sötpotatis. Sen tänker jag å andra sidan att den stora komsumtionen av olika sorters industriprocessade mjölkprodukter som föreslås i recept från kostdoktorn och andra LCHF bloggar nog är lite av en fälla. Knappast bra för hälsan om det blir flera dagar i veckan med mycket av  insulinhöjande mejerier.

Ja det är en bra fråga. ;-) Det kanske är så enkelt att det är industriellt processade produkter man framförallt ska vara rädd för?

• Like 4

Jag fattar nog inte riktigt ändå varför ni mäter långtidsblodsocker om ni inte har diabetes? Och varför ni äter vetemjöl och socker bakverk och sen mäter långtidsblodsocker!? Låter inte som att det är ett mätande "för nöjes skull" eller för att få veta något viktigt då....

Hehe ... det felaktiga ätandet har egentligen inget med mätandet att göra...det som händer är att jag inte är en perfekt människa utan blir sugen på något onyttigt ibland och inte kan låta bli...

• Like 3

Ja det är en bra fråga. ;-) Det kanske är så enkelt att det är industriellt processade produkter man framförallt ska vara rädd för?

Ja, alltså om man äter grönsaker, fisk, kött och hälsosamma fetter och ägg, nötter rotfrukter. Och köper eko eller på andra sätt ser till att få mat som producerats på ett hälsosamt sätt,och inte äter skräp, så äter man ju så ursprungligt som vi kan idag , tänker jag. Att man då skulle nojja på att man blir sjuk av maten tror jag kan bli ohälsosamt för psyket. Bättre då att börja engagera sig politiskt för att påverka så att miljögifter och annat inte ger oss ohälsa och förstör naturen.

• Like 4

Nu fattar jag,Du äter skitmat för att du är människa?,sedan mäter du för att det inte har med

det felaktiga ätandet att göra. Har du funderat på KBT.

Peter Attia framstående,,,,,,,,,,,,,,Tacka vet jag Michael Mosley, han är åtminstone en tevekändis.

Har du haft koll på andra värden som blodsocker?

Sen jag började med LCHF har mitt blodsocker varit bra. Men jag tror det är ett värde man inte ska stirra sig blind på. Viktigare är lågt insulin. Insulinet är ett tillväxthormon och har man höga värden lång tid (insulinresistens) så byggs fettväven på och man måste äta mer för att underhålla den. Dvs du växer inte för att du äter mer. Du äter mer för att du växer. Bästa sätten att få ner sitt insulin är fasta, motion under fasta, stressfri, sömn samt LCHF.

Jag är faktiskt med i en hälsostudie som pågått i sju år och under sex av dessa har jag kört LCHF/ periodisk fasta. Ska på återbesök bästa vecka och lovar ta med mig alla värden från åren och göra ett inlägg här. Har inte tittat så mycket på dem själv utan känt efter hur jag mår och vad som fungerar för mig. Men subjektivt är jag en ny människa jämfört med för sex år sen. Och det är ju tragiskt att man behöver göra tvärtom gentemot gängse "råd" för att uppnå det - Äta rikligt med mättat fett och undvika fleromättat. Hoppa över frukosten. Undvika spannmålsfibrer.

• Like 5

Jag var på bjudmiddag för ett par år sedan som var utlovad lchf men inte var det, så då åt och drack jag av sockerprodukterna fast ganska lite. När jag kom hem så var blodsockret 4,5.

Det kanske är så att jag ligger högt naturligt. Frågan är om det är bra.

Jag tror att det intressanta är att mäta dagen efter.

Det låga blodsockret några timmar efter middagen beror på "insulinspiken"...det är inget konstigt ... däremot är det något som "normalätare" kan råka ut för flera gånger dagligen ... något som i längden inte är så bra.

Sen jag började med LCHF har mitt blodsocker varit bra. Men jag tror det är ett värde man inte ska stirra sig blind på. Viktigare är lågt insulin. Insulinet är ett tillväxthormon och har man höga värden lång tid (insulinresistens) så byggs fettväven på och man måste äta mer för att underhålla den. Dvs du växer inte för att du äter mer. Du äter mer för att du växer. Bästa sätten att få ner sitt insulin är fasta, motion under fasta, stressfri, sömn samt LCHF.

Problemet är att insulin är mer svårmätt. ;-) ...men jag har mätt det vid ett tillfälle och då låg det förvånansvärt högt med tanke på LCHF-kosten som jag också ätit några år...insulinresistensen fungerar nog lite så att det lite högre blodsockret går hand i hand med det lite högre insulinet?

Nu fattar jag,Du äter skitmat för att du är människa?,sedan mäter du för att det inte har med

det felaktiga ätandet att göra. Har du funderat på KBT.

Peter Attia framstående,,,,,,,,,,,,,,Tacka vet jag Michael Mosley, han är åtminstone en tevekändis.

Inte så kul kommentar tycker jag, vi är många som kämpar mot sötsuget för mig innebär det problem vid något enstaka tillfälle i månaden...andra kämpar med det här dagligen!

• Like 6

Problemet är att insulin är mer svårmätt. ;-) ...men jag har mätt det vid ett tillfälle och då låg det förvånansvärt högt med tanke på LCHF-kosten som jag också ätit några år...insulinresistensen fungerar nog lite så att det lite högre blodsockret ggår hand i hand med det lite högre insulinet.

Ja det är nog så att ska man komma ner sista biten till perfekt insulin så räcker inte LCHF. Fett höjer också insulin. Så det finns ett gängse hälsoråd som faktiskt är bra ☺ - Att röra på sig. Men det ska vara fastande och utan "återställare" efteråt. Drick bara vatten.

Man behöver inte mäta. När du märker att de sista kilona rinner av dig utan hunger, då har du hamnat på perfekt insulin ☺

• Like 3

Ja det är nog så att ska man komma ner sista biten till perfekt insulin så räcker inte LCHF. Fett höjer också insulin. Så det finns ett gängse hälsoråd som faktiskt är bra ☺ - Att röra på sig. Men det ska vara fastande och utan "återställare" efteråt. Drick bara vatten.

Man behöver inte mäta. När du märker att de sista kilona rinner av dig utan hunger, då har du hamnat på perfekt insulin ☺

mmm..jag funderar på att försöka mig på rylandes modell, att fasta  (0 kcal) under 2-4 dagar typ en gång i månaden under 1 års tid och se om det ger önskad effekt...det kanske får bli nyårslöftet. ;-)

• Like 2

Jag kämpar med mitt sötsug dagligen, men inte f.. tycker jag det är roligt att mäta. Men alldeles

uppenbart har det blivit en grej för dig Peter B. Att du inte tycker min kommentar var så kul kan

kanske bero på att du tar dig själv på för stort allvar.

Skall du fixa ett sexpack så får du nog sluta med din skräpkost. Tror inte du kan mäta dig till ett

sexpack.

Jag kämpar med mitt sötsug dagligen, men inte f.. tycker jag det är roligt att mäta. Men alldeles

uppenbart har det blivit en grej för dig Peter B. Att du inte tycker min kommentar var så kul kan

kanske bero på att du tar dig själv på för stort allvar.

Skall du fixa ett sexpack så får du nog sluta med din skräpkost. Tror inte du kan mäta dig till ett

sexpack.

Intressant med vilket intryck man gör på folk när man diskuterar skriftligt..jag är knappast känd för att ta mig själv på för stort allvar. ;-) ...så du menar om jag låter bli att äta glass en gång i månaden och låter bli julglöggen får jag en sixpack? ;-) ...vi får väl se om det blir ett "mätbart" sixpack...

• Like 6

Intressant med vilket intryck man gör på folk när man diskuterar skriftligt..jag är knappast känd för att ta mig själv på för stort allvar. ;-) ...så du menar om jag låter bli att äta glass en gång i månaden och låter bli julglöggen får jag en sixpack? ;-) ...vi får väl se om det blir ett "mätbart" sixpack...

Nä, men om sixpacken inte kommer pga något så är det enkelt att börja med bästa tänkbara kostupplägg och sen addera lite träning. Magrutor byggs i köket är ett välkänt uttryck. ;)

• Like 2

mmm..jag funderar på att försöka mig på rylandes modell, att fasta  (0 kcal) under 2-4 dagar typ en gång i månaden under 1 års tid och se om det ger önskad effekt...det kanske får bli nyårslöftet. ;-)

Funkar säkert. Men jag är lite för lat och bekväm för lång fasta. Men att skippa frukost funkar perfekt för mig. Och jag är inte minsta hungrig och har mer energi än tidigare på förmiddagen.

• Like 1

Funkar säkert. Men jag är lite för lat och bekväm för lång fasta. Men att skippa frukost funkar perfekt för mig. Och jag är inte minsta hungrig och har mer energi än tidigare på förmiddagen.

Tyvärr har inte "bara" skippa frukosten givit den effekt jag hoppats på.

Styrketräning på förmiddagen fastande och sen mat efteråt tycker jag funkar mkt bra! Man vänjer sig och har ingen hunger men massor av energi till träningen. Många jag pratar med säger samma sak, man har nästan mer energi fastande än om man äter innan träning. Och det är också mkt lättare att reglera sig till ett litet underskott som ger fettminskning om man pausar ätandet emellanåt genom fasta.

Kanske dags att du börjar träna istället för att mäta om du är ute efter ett sexpack.

Ditt stora sötsug som du skrev att du kämpar visade sig vara en glass i månaden och lite glögg

någon gång. Vad du är känd för vet jag inte, kan bara läsa vad du skriver och jag tycker du verkar

fixerad vid mätningar hit och dit.

Kanske dags att du börjar träna istället för att mäta om du är ute efter ett sexpack.

Ditt stora sötsug som du skrev att du kämpar visade sig vara en glass i månaden och lite glögg

någon gång. Vad du är känd för vet jag inte, kan bara läsa vad du skriver och jag tycker du verkar

fixerad vid mätningar hit och dit.

Jag är inte bara fixerad vid mätningar, jag är fixerad vid träning också... ;-)

Bevis:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/6457-experiment-blodsocker-och-tr%C3%A4ning/

• Like 1

Jag är inte bara fixerad vid mätningar, jag är fixerad vid träning också... ;-)

Bevis:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/6457-experiment-blodsocker-och-tr%C3%A4ning/

Blir bara lite brydd av att detta forum så ofta tar upp varför träning inte behövs...Ursprungligen var vi springande, klättrande, bärande säkert hela dagen. Hitta hur många bevis som helts för att träning inte hjälper mot livsstilsrelaterade problem men det är något som inte stämmer när man tänker på hur vårt stillasittande och vår hälsa sammanfaller i västvärlden idag.

• Like 4

Blir bara lite brydd av att detta forum så ofta tar upp varför träning inte behövs...Ursprungligen var vi springande, klättrande, bärande säkert hela dagen. Hitta hur många bevis som helts för att träning inte hjälper mot livsstilsrelaterade problem men det är något som inte stämmer när man tänker på hur vårt stillasittande och vår hälsa sammanfaller i västvärlden idag.

Mitt tips är ändå, träna tungt och ät sen glassen/kakan 1 gång i månaden, sluta mät. Kinderäggseffekten

• Like 2