Grefven Posted December 8, 2016 Share Posted December 8, 2016 (edited) Vad jag har fått lära mig så kommer kalorier från Proteiner, Fett och kolhydrater. Det måste finnas en kalorigivare till, nämligen de kalorier som finns i ex. Whiskey. Enl. Systembolaget så innehåller 4 cl Whiskey 89 kcal. Samtidigt säger "Kostdoktorn", att Whiskey innehåller 0 kolhydrater. Var kommer dessa kalorier ifrån? Edited December 8, 2016 by Grefven 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 Den fjärde kalorigivaren är alkohol. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xls Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 Den fjärde kalorigivaren är alkohol. Japp, 7 kcal per gram ren alkohol. Tyvärr är det en trevlig kalorigivare, alltför trevlig för ens eget bästa 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grefven Posted December 12, 2016 Author Share Posted December 12, 2016 Fråga: Vad är det för energi i ren sprit typ Whiskey när den inte innehåller kolhydrater, fett eller proteiner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 Alkohol 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 Fråga: Vad är det för energi i ren sprit typ Whiskey när den inte innehåller kolhydrater, fett eller proteiner? Hörru Grefven ...det var bara några dagar sedan du ställde en nästan identisk fråga ;-) Så jag tog mig friheten att slå ihop dessa ämnen. Så här ligger det till: 1 gram protein 4 kcal 17 kJ 1 gram kolhyldrater* 4 kcal 17 kJ 1 gram kostfibrer 2 kcal 8 kJ 1 gram fett 9 kcal 37 kJ 1 gram alkohol 7 kcal 29 kJ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grefven Posted December 12, 2016 Author Share Posted December 12, 2016 Hörru Grefven ...det var bara några dagar sedan du ställde en nästan identisk fråga ;-) Så jag tog mig friheten att slå ihop dessa ämnen. Så här ligger det till: 1 gram protein 4 kcal 17 kJ 1 gram kolhyldrater* 4 kcal 17 kJ 1 gram kostfibrer 2 kcal 8 kJ 1 gram fett 9 kcal 37 kJ 1 gram alkohol 7 kcal 29 kJ Vad intressant, jag förstår att alkohol är en egen energi. Jag har trott att alkoholen som kommer från jäsning av olika sädesslag gav energi i form av socker. Tack för ditt svar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grefven Posted December 12, 2016 Author Share Posted December 12, 2016 Hörru Grefven ...det var bara några dagar sedan du ställde en nästan identisk fråga ;-) Så jag tog mig friheten att slå ihop dessa ämnen. Så här ligger det till: 1 gram protein 4 kcal 17 kJ 1 gram kolhyldrater* 4 kcal 17 kJ 1 gram kostfibrer 2 kcal 8 kJ 1 gram fett 9 kcal 37 kJ 1 gram alkohol 7 kcal 29 kJ Jag hittade inte svaren från förra gången jag frågade. Men nu har jag lärt mig! Tac k 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 Mm.. tycker i princip att du inte skall avstå Wiskeyn.. iallafall om den kommer från någon bättre sortering! Själv föredrar jag vin. Allt handlar om att njuta i lagoma proportioner/vid väl valda tillfällen.. där är jag lixom inte ännu! Och för att spilla vatten i ditt Wiskeyglas,, alkoholförbränning har prio 1, det gör att den förbränns i stället för fett! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grefven Posted December 15, 2016 Author Share Posted December 15, 2016 Då kommer jag till nästa fråga om detta med energi. Jag har genom er - tack för det - fått lära mig att alkohol är sin egen energi - då kommer nästa fråga finns det fler energikällor? Eller får jag nöja mig med att de äro fyra. Detta är stort. Jag är nog en av de få som har gått igenom realskola, och få examen utan betyg i kemi. Så om någon vet, berätta men på ett språk som en icke kemikunnig kan förstå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 15, 2016 Share Posted December 15, 2016 Då kommer jag till nästa fråga om detta med energi. Jag har genom er - tack för det - fått lära mig att alkohol är sin egen energi - då kommer nästa fråga finns det fler energikällor? Eller får jag nöja mig med att de äro fyra. Detta är stort. Jag är nog en av de få som har gått igenom realskola, och få examen utan betyg i kemi. Så om någon vet, berätta men på ett språk som en icke kemikunnig kan förstå. Mnja.. fast nu blir det mer komplext! Dvs svensk livsmedelslagstiftning, (dvs det gäller således även på systembolaget) kräver att alla kalorier som tas upp i tunntarmen deklareras såsom kalorier.. oavsett vilken macronutrient! Till skillnad från USA/Canada, där fibrer tas med i kalorierna! Fibrer innehåller kalorier, dock så kan vi inte alltid tillgodogöra oss dessa! Hur som helst vissa jäses i tjocktarmen till SCFA.. dvs jävligt korta fettsyror som vi kan ta upp.. de kan utgöra om man äter mycket RS och lösliga fibrer cirka upp till fem pocent av ens energiintag! Märk väl.. upp till fem pocent.. dvs de faller lixom inom felmarginalen.. hur som helst så förefaller det som att de kan ha vissa positiva hälsoeffekter, främst i tarmen men oxå om de är såpass många att de kommer ut i blodet! Främst digesteras SCFA utav ditt tarmepitel.. i tjocktarmen! Såå summa summarum.. var lixom inte rädd för ekologiska grönsaker! Iallafall, de är inte en annan macronutrient, de jäses av ditt biome till fettsyror.. de går in i fettmetabolismen, om de kommer till blodet! För öfrigt lär alkohol oxå gå in i betaoxidationen/fettförbräningens mekanism.. nackdelen då är att det stänger ner den andra fettförbräningen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grefven Posted December 16, 2016 Author Share Posted December 16, 2016 Mnja.. fast nu blir det mer komplext! Dvs svensk livsmedelslagstiftning, (dvs det gäller således även på systembolaget) kräver att alla kalorier som tas upp i tunntarmen deklareras såsom kalorier.. oavsett vilken macronutrient! Till skillnad från USA/Canada, där fibrer tas med i kalorierna! Fibrer innehåller kalorier, dock så kan vi inte alltid tillgodogöra oss dessa! Hur som helst vissa jäses i tjocktarmen till SCFA.. dvs jävligt korta fettsyror som vi kan ta upp.. de kan utgöra om man äter mycket RS och lösliga fibrer cirka upp till fem pocent av ens energiintag! Märk väl.. upp till fem pocent.. dvs de faller lixom inom felmarginalen.. hur som helst så förefaller det som att de kan ha vissa positiva hälsoeffekter, främst i tarmen men oxå om de är såpass många att de kommer ut i blodet! Främst digesteras SCFA utav ditt tarmepitel.. i tjocktarmen! Såå summa summarum.. var lixom inte rädd för ekologiska grönsaker! Iallafall, de är inte en annan macronutrient, de jäses av ditt biome till fettsyror.. de går in i fettmetabolismen, om de kommer till blodet! För öfrigt lär alkohol oxå gå in i betaoxidationen/fettförbräningens mekanism.. nackdelen då är att det stänger ner den andra fettförbräningen! Mnja.. fast nu blir det mer komplext! Dvs svensk livsmedelslagstiftning, (dvs det gäller således även på systembolaget) kräver att alla kalorier som tas upp i tunntarmen deklareras såsom kalorier.. oavsett vilken macronutrient! Till skillnad från USA/Canada, där fibrer tas med i kalorierna! Fibrer innehåller kalorier, dock så kan vi inte alltid tillgodogöra oss dessa! Hur som helst vissa jäses i tjocktarmen till SCFA.. dvs jävligt korta fettsyror som vi kan ta upp.. de kan utgöra om man äter mycket RS och lösliga fibrer cirka upp till fem pocent av ens energiintag! Märk väl.. upp till fem pocent.. dvs de faller lixom inom felmarginalen.. hur som helst så förefaller det som att de kan ha vissa positiva hälsoeffekter, främst i tarmen men oxå om de är såpass många att de kommer ut i blodet! Främst digesteras SCFA utav ditt tarmepitel.. i tjocktarmen! Såå summa summarum.. var lixom inte rädd för ekologiska grönsaker! Iallafall, de är inte en annan macronutrient, de jäses av ditt biome till fettsyror.. de går in i fettmetabolismen, om de kommer till blodet! För öfrigt lär alkohol oxå gå in i betaoxidationen/fettförbräningens mekanism.. nackdelen då är att det stänger ner den andra fettförbräningen! Tack för ditt svar. Nu vet jag mer och förstår ännu mer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts