Jump to content

Göra nötsmör-vilken maskin?

Angelico

Recommended Posts

Undrar om någon av er har tips på hur jag kan få bättre resultat med eget nötsmör. Jag har testat med min blender Wilfa 1200 som sägs vara bra kvalité och stark. Men efter 10 minuter med många stopp och nedskrapning från kanterna så är det bara en mandelmasseliknande smet, men inte den där fina oljigheten som , antar jag är det som gör att aromen kommer fram. För jämfört med köpt mandelsmör tex Monki så smakar mitt knappt något trots fina ekomandlar.

Sen har jag köpt enn elektrolux assistent för att göra korv och annat och trodde att den även skulle kunna göra nötsmör på bättre sätt än bländern. Men assistenten har inte ens en sådan funktion att man kan mixa något till smör.

Det jag undrar är om jag kan få till smöret på något sätt med de maskiner jag har, skulle verkligen vilja slippa köpa ännu en maskin. Men vill samtidigt gärna kunna göra eget smör.Har ni tips på hur man kan göra smör med bra resultat i en blender eller med en stavmixer?

Har ni en bra maskin som ni kan rekommendera, ej så dyr helst?

• Like 1

Mandelmasseliknande och du är på god väg. Låt det gå några minuter till och du får mandelsmör.

Jag gör det i en 600 kr matberedare från Bosch, så tror inte att maskinen i sig gör någon större skillnad.

Aha! Tack för tipset! Ska testa lite längre då och hoppas det ska funka.

attachicon.gifstavmixer-minihackar.png

Min gubbe brukar använda en enklare maskin som vi har för att göra jordnötssmör. Han kör den så länge så att den blir riktigt varm. Tror den går sönder en vacker dag.  :(

När jag gjorde mitt försök använde jag både stavmixer och blender så kanske min stavmixer med skaft av rostfritt stål kan funka då.

• Like 1

attachicon.gifstavmixer-minihackar.png

Min gubbe brukar använda en enklare maskin som vi har för att göra jordnötssmör. Han kör den så länge så att den blir riktigt varm. Tror den går sönder en vacker dag.  :(

Jag gjorde jordnötssmör med en exakt likadan stavmixer. Lade ner jordnötterna i den medföljande skålen och det funkade utmärkt...ungefär 2-3 gånger. "Knivpropellern" roterar med hjälp av något kugghjul av plast som givetvis gick sönder.

• Like 1

• 1 month later...