Cleppa

veggohuvudstad...

Recommended Posts

eftersom dessa argument upprepas och återupprepas överallt  t o m i de stora nyhetsprogrammen blir det till sanningar och kommer så så småningom att leda till dåliga politiska beslut tror jag...

http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/article4146954.aos

Skulle behövas en tydligt motkraft

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hela liknar en snuttefilt för att folk med gott och falskt samvete ska kunna konsumera sin långväga transporterade, högprocessade och miljöbelastande mat med huvudet i sanden. Filten skymmer miljöförstöring och ohälsa. Väldigt naivt. Tyvärr också skrämmande när man tänker på vad det kan leda till.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Usch... som jag läste att en köttbonde sagt "du skyller på mina kor men flyger gärna till Thailand"

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina känslor i frågan är inte så starka. Jag tror vegetariskt är bra, men den vegetariska maten bör inte kompletteras med snabba kolhydrater, vilket det ofta gör tyvärr. Varför inte ta steget fullt ut och servera barnen vegankost? Kött kan de ju får hemma och då kan föräldrarna själva välja kvaliteten på det. 

Jag kan inte på något sätt säga att jag känner mig hotad av detta. Grönsaker är nyttiga. Problemet är om maten är fettsnål och den serveras med mycket stärkelserika tillbehör.

Men vad vet jag? *Rör om i min gräddiga köttgryta*  ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hellre då införa ekologisk mat i skolan. Då får vi nog med oss de flesta falanger.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge grönsakerna är lokalt odlade med lika lite miljöpåverkan som t ex naturbeteskött ser jag inga jätteproblem. Men resten av vegetabilierna är problematiska, och de är väldigt många. Jag värnar våra dricks- och fiskevatten, samt klimatet och vår levnadsmiljö, vilka är anledningar till att jag värjer mig mot det kategoriska kötthatet. Och så är det naivt att påstå att åkrar är nåt bra för natur och djur. Dessutom är naturbetesområden trevliga till skillnad från åkrar.

Men är inte det lite klassiskt idag? Jag ska äta vegetarikst och nyttigt med liten klimatpåverkan och köper ekologiska äpplen från Brasilien? Visst, det kanske är nyttigare för min kropp, kortsiktigt... men doh!  :wacko:

Såg detta för något tag sedan. http://web-japan.org/kidsweb/hitech/plant/

Spännande tycker jag. Då kan vi alla få närodlat och ekologiskt året runt. Jag har ingen koll på eventuellt näringsvärde dock, men tanken är god.  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg