ortort Posted December 16, 2016 Share Posted December 16, 2016 Jag är diabetiker sedan flera år. Typ 2 sägs det utan att en enda vetenskaplig mätning har gjorts. Hur vet man att jag har för mycket eller för lite insulin? Hur vet man i vilket skick mina insulinreceptorer är? Hur som helst: Jag kör LCHF sedan en tid tillbaka. Resultatet är viktnedgång och lägre blodsocker när jag vaknar. I dag var mitt morgonvärde 5.4 mM. Detta efter 2 dygns vattenfasta. Klockan var 0830 när provet togs. Jag har inte ätit något på hela förmiddagen men trots detta har mitt blodsocker stigit till 8.9 mM Jag undrar verkligen om man kan bota diabetes med LCHF. Det måste finnas andra förklaringar än för mycket insulin i kroppen.Jag mätte också ketoner och fick det till 1.5 mM. Nu skall jag ta en insulinkick på 20 enheter Novorapid. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted December 16, 2016 Share Posted December 16, 2016 Lchf är toppen för typ 2, många som får stabilt blodsocker och kan skippa all slags medicinering. Om du har konto på Facebook föreslår jag att du går med i Smarta Diabetiker (gruppen) där. Massor av kunskap och information! Annars kan du hitta en hel del information på vår hemsida www.smartadiabetiker.se. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 16, 2016 Share Posted December 16, 2016 ortort # 1 Tycker du skall skippa din insulinkick. http://annikadahlqvist.com/2016/12/15/vad-beror-insulinresistens-pa/#comments Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 16, 2016 Share Posted December 16, 2016 Jag är diabetiker sedan flera år. Typ 2 sägs det utan att en enda vetenskaplig mätning har gjorts. Hur vet man att jag har för mycket eller för lite insulin? Hur vet man i vilket skick mina insulinreceptorer är? Hur som helst: Jag kör LCHF sedan en tid tillbaka. Resultatet är viktnedgång och lägre blodsocker när jag vaknar. I dag var mitt morgonvärde 5.4 mM. Detta efter 2 dygns vattenfasta. Klockan var 0830 när provet togs. Jag har inte ätit något på hela förmiddagen men trots detta har mitt blodsocker stigit till 8.9 mM Jag undrar verkligen om man kan bota diabetes med LCHF. Det måste finnas andra förklaringar än för mycket insulin i kroppen.Jag mätte också ketoner och fick det till 1.5 mM. Nu skall jag ta en insulinkick på 20 enheter Novorapid. Det är oftast rätt enkelt.. man går till sin diabetsmottagning och ber dem mäta C-peptid! Man mäter inte insulin direkt annat än på forskningslaboratorium.. iomed att det har en halveringstid på några minuter! Iallafall.. C-petid vet jag att de mäter på diabetsmottagningarna.. främst för de med typ1.. för man vill ha reda på hur mycket insulin kroppen själv producerar. Soo WTF är c-peptid.. det är en biprodukt när proinsulin omvandlas till insulin i din kropp, dvs det indikerar din egen insulinproduktion,, tillsatt redan omvandlat insulin ger inget C-peptid. " Typ 1 eller typ 2Hade patienterna antikroppar mot de insulinproducerande betacellerna i blodet, det vill säga en autoimmun form av diabetes, fick de diagnosen typ 1 diabetes. Utan antikropper ställdes diagnosen typ 2 diabetes. Vidare kontrollerades C-peptidnivåer i blodet hos samtliga för att mäta hur stor egen insulinproduktion patienten hade. De som inte hade antikroppar och över ett visst värde C-peptid fick diagnosen typ 2 diabetes." http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/gammelmormor-faar-typ-1-diabetes-bara-blodprov-ger-raett-diagnos/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted December 17, 2016 Share Posted December 17, 2016 Jag är diabetiker sedan flera år. Typ 2 sägs det utan att en enda vetenskaplig mätning har gjorts. Hur vet man att jag har för mycket eller för lite insulin? Hur vet man i vilket skick mina insulinreceptorer är? Hur som helst: Jag kör LCHF sedan en tid tillbaka. Resultatet är viktnedgång och lägre blodsocker när jag vaknar. I dag var mitt morgonvärde 5.4 mM. Detta efter 2 dygns vattenfasta. Klockan var 0830 när provet togs. Jag har inte ätit något på hela förmiddagen men trots detta har mitt blodsocker stigit till 8.9 mM Jag undrar verkligen om man kan bota diabetes med LCHF. Det måste finnas andra förklaringar än för mycket insulin i kroppen.Jag mätte också ketoner och fick det till 1.5 mM. Nu skall jag ta en insulinkick på 20 enheter Novorapid. Jag har också D2 och äter lchf - mår toppen - och använder enbart metformin när jag nån gång (typ jul/fest) medvetet äter något jag inte "borde". Jag har också - som du - ofta bs värden som är för höga "enligt boken", även om inget i min kost borde årsaka det. Detta har självfallet oroat mig. Men när jag sen går til mina kontroller så har jag helt normalt långtidssocker (HbA1c). Min läkare brukar titta förbryllad på mig....skaka på huvedet och säga: "Du är väl inte diabetiker..? ! ?..". Jag undrar mig då lite om läkarens okunnighet om hur diabetes kan "läkas" og ler ganska nöjd till honom Vad jag har förstått så är långtidsvärdet det långt viktigasta. Om det är normalt så har det faktisk liten eller kanske inget intresse at du har "konstiga spikar" i bland. Zepp (eller nån annan) kanske har synpunkter på om jag har fog för att vara lugn sålänge HbA1c är OK?? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted December 17, 2016 Share Posted December 17, 2016 Zepp och andra kunnigare än mig får svara bättre, men jag uppfattar det som att långtidsblodsockret är viktigare än momentanvärden. Och så tror jag att man ska få kollat c-peptid för att veta insulinsnittet. Man vill ju inte ha fina blodsockervärden genom att kroppen vräker ut insulin hela tiden (för då ökar ju ens insulinresistens med tiden, etc etc), utan av att äta rätt och leva rätt. Vad ska man säga till personalen för att få c-peptid testat? Ska man hitta på en dramatisk historia om svårdiagnosticerad diabetes typ 2 i familjen? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted December 17, 2016 Share Posted December 17, 2016 Zepp och andra kunnigare än mig får svara bättre, men jag uppfattar det som att långtidsblodsockret är viktigare än momentanvärden. Och så tror jag att man ska få kollat c-peptid för att veta insulinsnittet. Man vill ju inte ha fina blodsockervärden genom att kroppen vräker ut insulin hela tiden (för då ökar ju ens insulinresistens med tiden, etc etc), utan av att äta rätt och leva rätt. Vad ska man säga till personalen för att få c-peptid testat? Ska man hitta på en dramatisk historia om svårdiagnosticerad diabetes typ 2 i familjen? Håller med om c-peptid. Mitt bs åkte upp och ner på ett sådant sätt at jag blev tveksam till vilken typ diabetes jag egentligen hade og bad - och fick - mätt c-peptid första gången. Helt normalt värde. Ett år senare började min läkare prata om att sätta mig på insulin. Jag svarade att jag så ville få mätt c-peptid på nytt och enbart ville ta insulin om det viste sig at c-peptid var för lågt. Åter var värdet helt normalt. Jag VET därför att mitt problem är insulinresistens - och INTE insulinbrist. Denna vetskap har helt övertygat mig om att inte ta x-tra insulin och att inrikta mig helt på at bekämpa min resistens. Och det har gett bra resultat 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 17, 2016 Share Posted December 17, 2016 Nämenaltså.. det finns olika sorters diabetes, förutom T1 och T2, dessutom så är inte ens T2 helt unisont! Tex så är cirka 80% av T2 obesa, det är rätt lätt att förklara medels hyperinsulinemi och åratals av utveckling mot det sämre. Såå, råden om att hålla vikten, inte äta för energirik mat typ fett är grundat i detta, fast antagligen är det tvärt om? Mest troligt så är det allt socker och raffinerade kolhydrater i kombo med en västerländsk inaktiv livstil som leder till hyperinsulinemi, som leder till lagring/hunger mellan måltiderna, som leder till ökad vikt? Oså, kommer vi osökt in på konsekvenserna utav ständigt stigande hyperinsulinemi.. nu kommer litta medecinskt word-droppings.. Steatosis och Cirrhosis.. i värsta fall ledande till Necrosis! Utan worddroping.. hyperinsulinemi leder till ökad fettlagring.. främst på grund av att vi som art har en begränsad förmåga att lagra glukos, när de förråden är fulla vägrar cellerna att lagra mer glukos, då ökar Denovo Lipogenes, den är oxå begränsad hos oss som art varvid insulinet stiger ytterligare! Steatosis är inget annat än fettlagring, det är inget problem.. när det förekommer i fettväven, där skall fett lagras mellan måltiderna... fettvävnad har inga problem att lagra hundratals kilo fett, de bildar automatiskt fler fettceller! Problemet med hyperinsulinemin är mest att det även lagrar fett i våra interna organ.. såsom levern och bukspottkörteln! Detta är knappast något problem för gäss, då kallas det för Foie de gras, och är en delikatess, fettsprängd gåslever! På humana objekt kallas det för fettlever.. som om det får lov att fortgå leder till ett tillstånd som kallas för skrumplever! Grejen är att det samma händer i bukspottkörteln, dvs insulinproducerande celler ersätts med ärrvävnad.. som inte producerar någon som helst insulin.. vid det stadiet så brukar man diagnosticeras typ 2 diabetes! Den andra grejen är, förutom hyperinsulinemi, inaktivitet, västerländskt leverne så kan man drabbas utav olika andra sjukliga tillstånd som påverkar olika interna organ, typ parasiter, virus, toxitet, malnutrition.. en hel del annat, som antagligen står för de andra cirka 20% som uppvisar symptom som är samma som resten utav typ2? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 17, 2016 Share Posted December 17, 2016 Håller med om c-peptid. Mitt bs åkte upp och ner på ett sådant sätt at jag blev tveksam till vilken typ diabetes jag egentligen hade og bad - och fick - mätt c-peptid första gången. Helt normalt värde. Ett år senare började min läkare prata om att sätta mig på insulin. Jag svarade att jag så ville få mätt c-peptid på nytt och enbart ville ta insulin om det viste sig at c-peptid var för lågt. Åter var värdet helt normalt. Jag VET därför att mitt problem är insulinresistens - och INTE insulinbrist. Denna vetskap har helt övertygat mig om att inte ta x-tra insulin och att inrikta mig helt på at bekämpa min resistens. Och det har gett bra resultat Mm.. prexis, det gäller att vara påläst och sitta still i båten när den gungar! Hur som helst.. när man väl är diagnosticerad diabetiker så har man som regel iallafall i norden tillgång till en diabetesmottagning som har en del resurser och skall följa upp en! Fastesockret har en tendens att åka jojo för en diabetiker.. nämenaltså.. att vara diabetiker betyder (iallafall för mig) att man har problem med att reglera blodsockret.. av olika anledningar, vilka jag redogjort för ovan! HBa1c är då ett värde som visar på de skadliga glucotoxiska egenskaperna.. är inte detta allarmerande så är det lixom ingen ko på isen! Och givetvis så undrar alla (pålästa) om man har tillräckligt med insulinproduktion.. där är C-peptid ett bra prov! Är C-peptid och därmed insulinproduktion adekvat.. helst oxå HBa1c, så bör man inrikta sig på annat.. för de flesta själva insulinresistensen! Säger som Jason Fung.. högt blodsocker är främst ett symptom.. man bör behandla själva orsaken.. i cirka 80% av fallen typ2 antagligen hyperinsulinemi! Hur gör man då? Mnjae.. där kommer rekomendationerna från Fung in om fasta.. Paolos råd om två timmars högíntensiv träning 7 dar i veckan på fastande mage är inte direkt fel de heller.. även om de strider mot normalt västerländskt leverne! Men det sista rådet är nog mer applicerbart på en yngre befolkning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted December 17, 2016 Share Posted December 17, 2016 Grejen är att det samma händer i bukspottkörteln, dvs insulinproducerande celler ersätts med ärrvävnad.. som inte producerar någon som helst insulin.. vid det stadiet så brukar man diagnosticeras typ 2 diabetes! Tack Zepp. Två ting: 1) "Grejen är att det samma händer i bukspottkörteln, dvs insulinproducerande celler ersätts med ärrvävnad.. som inte producerar någon som helst insulin.. vid det stadiet så brukar man diagnosticeras typ 2 diabetes!" Men hur går detta ihop med att jag har Typ2 och har normalt c-peptid??? Typ 1 ...det är jo då man intet c-peptid/insulin har, eller?? 2) Ursprungsfrågan: Om HbA1c är normalt - kan jag då vara lungn (eller relativ lugn) - även om jag förhöjt faste bs och ibland har för högt bs typ. 2 timmar efter lchf måltid??? OK lite i efterhand: jag ser at min fråga/ditt svar kom samtidigt så jag har vel fått svar på tvåan...men ettan då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 17, 2016 Share Posted December 17, 2016 Tack Zepp. Två ting: 1) "Grejen är att det samma händer i bukspottkörteln, dvs insulinproducerande celler ersätts med ärrvävnad.. som inte producerar någon som helst insulin.. vid det stadiet så brukar man diagnosticeras typ 2 diabetes!" Men hur går detta ihop med att jag har Typ2 och har normalt c-peptid??? Typ 1 ...det är jo då man intet c-peptid/insulin har, eller?? 2) Ursprungsfrågan: Om HbA1c är normalt - kan jag då vara lungn (eller relativ lugn) - även om jag förhöt faste bs och ibland har för högt bs typ. 2 timmar efter lchf måltid??? Jag sade/skrev alldrig att allt gick ihop/var lättförklarat.. typ 2 är vad man tror flera olika sjukdommar/olika genetiska förutsättningar/olika livstilar! Som sagt vad, cirka 80% av T2 är obesa.. där är det mer sannolikt att det handlar om hyperinsulinemi.. denna kan fortgå rätt länge. Steatosen pågår hur som helst.. främst visar den sig som ökad vikt.. utan jag gör som JG, tar olika vetenskapliga studier för att sen framföra mina hypoteser! Man har tex sett att Hyperinsulinemi leder till ökad steatosis i bukspottkörteln.. då störs deras funktion, de blir sämre på att göra det som de skall göra. Därmed inte sagt att de är helt utslagna. Sen så hoppar jag lätt och utan dåligt samvete till Jason Fung, han påvisar att GBP, fasta, LCHF ofta leder till samma sak.. insulinresistensen minskar.. det krävs mindre insulin för att hålla ett normalt blodsocker/HBA1c! Grejen är väl om mina hypoteser skall vara giltiga är att man bör hålla en cirka normal vikt och sen låta ens interna organ återhämta sig så gott det går? Därmed inte sagt att de kommer att återhämta sig helt.. sen så har man fortfarande sina genetiska predispositationer att kämpa mot, samt den västerländska livsstilen/maten.. och då har vi inte ens nämnt att vi blir äldre! Vet du vad.. när jag kikar på din bild så ser du inte obese ut.. men jag kan slå vad om att du som yngre levde ett mer fysiskt aktivt liv som fiskare? Så då kommer jag här och tänker, (no pun intended) att ditt före detta liv som fiskare kanske är det som gjort att du fortfarande har hälsan/har möljigheten att trots dina genetiska förutsättningar fortfarande kan reversera vissa tillstånd/hålla dem i schack, trots att vi blir äldre! Hög muskelmassa/ofta beroende utav genetik/arbete och att man bränner av en hel del glukos.. iallafall mer eller lika med vad man stoppar i sig har visat sig skydda mot hyperinsulinemins konsekvenser! Det finns annat oxå.. tex hur ens kropps signalering funkar, magsäckens signaler till bukspottköteln tex GLP-1.. som finns som läkemedel! https://en.wikipedia.org/wiki/Glucagon-like_peptide-1 Det skickar i princip signaler om att här kommer nu glukos till blodet så det är dags att aktvera bukspottkörteln för mer insulinproduktion! Om den signaleringen funkar så krävs mindre insulin! Hur som helst så är den bara en (1) av alla hormoner, peptider, signalsubstanser som skall funka perfekt ända upp till hög ålder för att man skall slippa diagnosticeras som diabetiker! Och då har vi inte ens nämt Ghrelin och Leptin samt hur bukspottkörtelns förmåga att pulsa ut insulin påverkar ens hälsa/blodsocker/HBA1c! Man ser tex att diabetiker oftast har misst förmågan att pulsa ut insulin och att det ersatts av stora utsöndringar! Likaså hur många diabetiker typ 2 har en annorlunda magsäcktömning till tunntarmen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted December 18, 2016 Share Posted December 18, 2016 Hey Mr. Zepp Vill bara passa på at tacka dig stort för ditt mkt behjälpeliga svar till mig.....jag vill fördjupa mig i åtskilliga aspekt av din redovisnig. Jag tror at jag talar för många här när jag ger uttryck för stor tacksamhet över din kunnighet ogh din beredvillighed att dela med dig / hjälpa oss andra 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 18, 2016 Share Posted December 18, 2016 Tackar och bugar för den kommentaren! Grejen är fortfarande att det knappast finns några enkla lösningar/förklaringar! Jason Fung sammanfattar rätt bra den nu kända vetenskapen.. utan att dras med i den fettskrämda pseudovetenskapen! Och rent ut sagt.. högt fastesocker är ett (1) symptom. HBA1c och C-peptid är andra indikationer, som delvis säger något annat.. för att inte tala om högt fastesocker och höga kolesterolvärden! Det är då man bör sitta still i båten och utvärdera sina chanser till överlevnad/sina möjligheter att leva tills barnbarnen klarar sig själv! Den andra grejen är att ett västerländskt liv i sig innebär olika förutsättningar som påverkar oss rätt olika beroende på olika utbildning/val av arbete. Den tredje grejen är att vi sällan vet vilken utav vår homeostas/peptider/signalsubstanser, kommer att paja först.. beroende utav olika livstilsval? Grejen igen.. tror jag iallafall är att vi är predestinerade att dö/leva tills mellan 80-100 år! Anledningen till att kvinnor lever cirka 5-10 år längre än män är fortfarande ett mysterium, lite orättvist och inte särskildt emanciperat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 18, 2016 Share Posted December 18, 2016 # Anledningen till att kvinnor lever cirka 5-10 år längre än män är fortfarande ett mysterium, lite orättvist och inte särskildt emanciperat # Kan det vara så enkelt att det är evolutionärt betingat, ja menar att det gick åt en och annan gubbe i jakten på föda så därför behövdes fler gubbar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 18, 2016 Share Posted December 18, 2016 Eller kanske har samhället större nytta av gamla gummor än gamla gubbar..? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 18, 2016 Share Posted December 18, 2016 # Anledningen till att kvinnor lever cirka 5-10 år längre än män är fortfarande ett mysterium, lite orättvist och inte särskildt emanciperat # Kan det vara så enkelt att det är evolutionärt betingat, ja menar att det gick åt en och annan gubbe i jakten på föda så därför behövdes fler gubbar. Är litta inne på samma grej,, vi gör mest nytta genom att bränna vårt krut/sprida vår säd redan i yngre ålder.. för artens överlevnad? Män är bäst som jägare eller Julgranshuggare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 18, 2016 Share Posted December 18, 2016 Eller kanske har samhället större nytta av gamla gummor än gamla gubbar..? Samma svar där.. gammla gubbar är nog inte särkildt bra.. utan det krävs antagligen yngre män. Äldre damer däremot tror jag har större betydelse för arten,. då är vi inne på mormorshypotesen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts