Jump to content

Ätstörning och skam

Guest
 Share

Recommended Posts

Jag mår skitdåligt. För 2-3 år sedan (minns inte exakt) åt jag strikt LCHF och mådde såå bra. Gick ner för första gången i mitt liv (utan svält) och jag trodde inte jag kunde falla tillbaka.

Men nu sitter jag här, mer nere än nånsin. Varför är det så svårt?

Jag skäms något ofantligt och isolerar mig (har gjort stor del av livet). Känns som det är mycket lättare för folk med motsatt problem (anorexi, bulimi) att få hjälp och omsorg. Känns som vi som har problem med övervikt/hetsätning/överätning/socker ses som människor som saknar självbehärskning.

Någon mer som känner/känt likadant? Är ni fortfarande där eller har ni alla tagit er ur det med LCHF?

Sitter här och mår illa efter tryckt i mig nästan 300 g choklad (ingen mörk) och mår piss. Försökt spy upp men har spyfobi. Åt inte i ett svep men över dan förutom två mindre måltider (ej LCHF, någon färdig thaimat och en panerad fisk med morot).

Blä. Usch och fy. Känner att jag behöver höra att det kommer bli bra igen.

Alla tips och råd mottages.

Känner mig lättpåverkad av folk som ständigt tjatar om att man kan/ska äta allt/varierat men det är så uppenbart att jag inte kan det. Varför lyssnar jag ens på dessa röster?

Kan en vattenfasta i 3-4 dagar hjälpa en att komma igång? Syftar inte på komma igång med viktnedgången (det är aldrig en quick fix) utan för dämpa sötsug/hetsätning efter missbrukat kolhydrater? Känner mig så stressad av äta. Samtidigt tycker jag att hunger (riktig hunger) är en otäck känsla men jag vet att det går över ganska snabbt så länge man fyller på vätskeförrådet. Tänker jag helgalet eller bara ätstört?

Kan en vattenfasta i 3-4 dagar hjälpa en att komma igång? Syftar inte på komma igång med viktnedgången (det är aldrig en quick fix) utan för dämpa sötsug/hetsätning efter missbrukat kolhydrater? Känner mig så stressad av äta. Samtidigt tycker jag att hunger (riktig hunger) är en otäck känsla men jag vet att det går över ganska snabbt så länge man fyller på vätskeförrådet. Tänker jag helgalet eller bara ätstört?

Det är klokt av dig att fundera på lösningsalternativ, det är inte stört!

Idéer (som du säkert redan praktiserar eller tänker på):

- Kraft o skärpa att hantera svårigheter förutsätter bra återhämtning och vila, bra näringsintag och -upptag,

- Utsätt dig för dagsljus o frisk luft under dagen så mycket du kan,

- Hyfsat fysiskt aktiv dagligen (promenera, kånka, trappor etc),

- Sömnhygien på kvällar, t ex blåfilter, mysbelysning, sänkt ljudnivå, låg fysisk aktivitet, trevlig läsning/tittning,

- Näringspackad mat som t ex lever, ägg, grönsaker, fet fisk, bär, hel kyckling,

- Fega inte med salt, och kör salt av hög kvalitet t ex Annas supersalt,

- Dricka vatten med en skvätt äppelcidervinäger,

- Stärka tarmfloran med t ex kefir, resistent stärkelse (t ex kall kokt potatis, potatismjöl), mer svårtuggade bitar av djur, o kanske lite ädelost,

- Ska du prova längre fasta är det nog klokt att öka på gradvis.

- Klura om/hur du kan hitta nån att praktisera allt detta tillsammans med. Jag själv har några lchf- och fastepolare som inspirerar o peppar,

- Ha mycket bra mat hemma o ingen skräpmat, och ha nåt bra med dig varje dag i fickan/väskan (t ex bitar av parmesan, mandlar, rökt kött).

Jag är säker på att du redan tänkt på ovanstående, men ibland kan det ju vara skönt med stärkande peppande bekräftelse. Håller tummarna för dig!

• Like 5

Om du äter riktigt mycket av god och bra mat, vad gör det med sötsuget? Rejält jäkla mätt på entrecote bea och grönsaker tex.

Äter jag god och bra (fet) mat tills jag blir mätt (inte tills tankarna blir mätt) så försvinner ju sötsug. Dessutom står jag mig i evigheter och tankar på mat försvinner.

Jag vet ju om detta. Ändå har jag haft så svårt att komma på banan igen. Det blir enstaka rätt steg men det är just att få det konsekvent som är mitt problem. Jag hittar hela tiden på "ursäkter" till att avvika. Inga av ursäkterna är ens bra.

Just entrecote är inget jag kan få i mig nu. Har helt tappat aptiten för fläsk- och nötkött. Försöker fokusera på det jag gillar istället dvs. fisk och skaldjur samt fågel. Jag har varit vegan en period och det tog mig helt ur schack. Har alltså svårt för äta allt kött igen men fisk och skaldjur samt fågel lyckades inte ens veganism få ur mig. Det är något himmelskt gott...

Din text väcker sorgliga minnen, Alien... :( Känslan av att vara misslyckad, att magen skriker "sluta" men munnen fortsätter äta utan att det går att få stopp på den... Ibland har jag tänkt att det är nog bara de som slutat röka/droga som skulle kunna förstå hur det river och sliter i en när suget sätter in. Nu vet jag inte hur det är för dig men mig tog det flera år innan jag visste skillnad på hunger och sug för jag hade nog alltid ätit förebyggande, ätit för att hålla känslolivet i schack. Efter 6år på LCHF kämpar jag fortfarande med det småätandet, en annan form av ätstörning. 

Nu tolkar jag din text som att du vet hur du ska göra, att du kan grunderna. Då är frågan snarare hur du ska komma på banan igen, och dessutom i juletid när det finns "gratis" godis överallt. Godis som inte alls är gratis, det kostar självbehärskning och självförakt när man inte står emot.

Min fundering är om du klarar att släppa allt vad självkritik heter fram tills helgerna är över? Inse att du måste göra något men att du kanske inte klarar det i juletid och istället boka ett datum när du börjar, t ex med en fasta som du själv föreslår. Självklart finns det alltid ursäkter för att börja om "sen" men förbered dig inför ditt valda datum. Då slipper du kämpa mot alla julkalas och kanske bara behöver stå emot något enstaka istället t ex om någon fyller år i januari. Likaså kan du försöka jobba med/mot känslan "jag passar på att äta skräp nu för sen får jag inte" och vara stolt varje gång du lyckas klara den.

När jag lade om kosten gjorde jag det pga värk och efter att ha bantat med GI-metoden några år tidigare visste jag att jag skulle må dåligt initialt. Jag hade förstått att det kunde ta tid innan jag skulle se resultat och bestämde mig för att ge det en chans i 4mån innan jag skulle utvärdera (gör likadant med nytt träningsupplägg nu, förresten) och det gjorde det lättare att hålla mig till det. Efter den tiden märkte jag lite resultat så jag förlängde perioden ett par månader till och sen blev jag kvar. Att jag skulle bli kvar och tycka det var värt kämpandet visste jag iofs inte när jag började. Kanske kan det funka för dig också att periodisera? Dessutom funkar många av viktväktarnas andra tips bra; drick vatten, sitt ner och ät, varm mat mättar bättre än kall osv.

Jag önskar dig varmt lycka till med sockertrollet, känslan av misslyckande och vanmakt. Du är unik och bara du vet vad som funkar för dig men i detta forum finns många idéer hos kloka människor som kämpar med sina respektive resor så du kommer säkert att hitta till Din väg!  :wub:

Vad fint du skriver Maria.

Det stämmer så bra det du skriver, att magen säger nej men munnen bara fortsätter. Det är som två helt olika viljor. Egentligen är väl "munnen" ett annat ord för hjärnan medan magen är kroppen. Huvudet skickar signaler att fortsätta äta det söta men kroppen svarar med att det räcker och att det är skit du tillför.

Jo, jag kan "grunderna" när det gäller LCHF. Det är visserligen betryggande. Jag vet också vad jag ska akta mig för den här gången. När jag började tappa LCHF var det i samband med "bakning med LCHF" dvs. man bakade massa söta grejer med sockersubstitut och det här triggade igång ätande och tillslut blev det otydligt varför jag åt riktig mat... Du vet, man får höra att ett LCHF bakverk kan ha lika lite kolhydrater som LCHF-mat vilket ju inte är hela sanningen. Fast jag köpte det då och åt bara mindre och mindre riktig mat. Största misstaget någonsin. Man kan inte bara titta på kolhydrater och tro att allt som innehåller lite kolhydrater är bra (om det inte är en ren och naturlig råvara).

Just julhelgerna är väl inget stort problem för mig personligen. Jag firar inte jul hos folk utan bara hemma och vi är två personer. Jag har precis övertygat om att ersätta julskinkan med kalkon eftersom jag har svårt för fläskkött nu. Sen blir det potatis som jag nog ska avstå ifrån (tycker inte ens att potatis är så gott men klart bättre än sötsaker) och massvis med grönkål på halländskt vis. Kommer bli så gott!

Måste bara sluta hitta på ursäkter (för mig själv) att det är OK att köpa hem skit nu bara för det är jul. Det har liksom varit jul ett bra tag nu om man ska se till vad jag har ätit. Den andra personen i hushållet efterfrågar inte sötsaker så jag behöver inte kämpa emot frestelser. Det enda som ofta finns hemma är bröd och även om jag ätit en del av det så känner jag inte lika stort begär av konsumera det som sötsaker. Dessutom är pålägg A och O för att en macka ens ska vara god.

Annars låter det nog som en bra idé som du säger, att sätta upp mål på en tidsbegränsad period. Oftast är det svåraste att faktiskt komma igång. Har de väl gått en tid blir det lättare. 4 mån kanske låta lite "för mycket" så kan börja med sätta upp 1-2 veckor för mig själv. Kanske 1 vecka först och sen 1 vecka till osv. En vecka i taget. Då kommer jag i "mål" varje vecka. Ja, du hör... Här försöker man hitta på belöningar till hjärnan.

Det är klokt av dig att fundera på lösningsalternativ, det är inte stört!

Idéer (som du säkert redan praktiserar eller tänker på):

- Kraft o skärpa att hantera svårigheter förutsätter bra återhämtning och vila, bra näringsintag och -upptag,

- Utsätt dig för dagsljus o frisk luft under dagen så mycket du kan,

- Hyfsat fysiskt aktiv dagligen (promenera, kånka, trappor etc),

- Sömnhygien på kvällar, t ex blåfilter, mysbelysning, sänkt ljudnivå, låg fysisk aktivitet, trevlig läsning/tittning,

- Näringspackad mat som t ex lever, ägg, grönsaker, fet fisk, bär, hel kyckling,

- Fega inte med salt, och kör salt av hög kvalitet t ex Annas supersalt,

- Dricka vatten med en skvätt äppelcidervinäger,

- Stärka tarmfloran med t ex kefir, resistent stärkelse (t ex kall kokt potatis, potatismjöl), mer svårtuggade bitar av djur, o kanske lite ädelost,

- Ska du prova längre fasta är det nog klokt att öka på gradvis.

- Klura om/hur du kan hitta nån att praktisera allt detta tillsammans med. Jag själv har några lchf- och fastepolare som inspirerar o peppar,

- Ha mycket bra mat hemma o ingen skräpmat, och ha nåt bra med dig varje dag i fickan/väskan (t ex bitar av parmesan, mandlar, rökt kött).

Jag är säker på att du redan tänkt på ovanstående, men ibland kan det ju vara skönt med stärkande peppande bekräftelse. Håller tummarna för dig!

Kall potatis?

I övrigt bra tips. Speciellt det där "Ska du prova längre fasta är det klokt att öka på gradvis". Inser nu, efter gårdagens sockerchock, att jag verkligen vill ha något rejält i magen. Så fundera på inte "kickstarta" med 3-4 dagars vattenfasta utan istället försöka fasta större delen av dagen och bara svara på nödrop. Det är lite svårt det här med riktig hunger/sug men just nu tror jag det är hunger för jag vill inte ha något sött (för en gångs skull!). Funderar på koka 2 ägg. De mättar bra så kanske jag håller mig större delen av dagen. Ska mosa de med majonnäs. Ingen kaviar som jag brukar. På med fettet! Ska bli mätt och inte småäta.

Tyvärr har jag ingen jag kan praktisera med. Jag är helt ensam i detta. Jag lever som sagt isolerat från omvärlden. Det ska nog gå ändå. Det blir samtidigt mindre frestelser när man inte befinner sig i sociala sammanhang (som av någon anledning oftast är knutet till äta).

Tillägg till ovan:

- ät rejält när du väl äter,

- skippa munhygienprodukter (fluor, klor, xylitol), kokosolja eller ghee funkar utmärkt,

- och såklart skippa gluten.

Bra tips det där med äta rejält när jag väl äter. Det är oftast då man står sig som bäst (ja, ett rejält mål kan stå mig hela dan om det är fett- och proteinrikt nog). Där är det mer jobbigt med sociala sammanhang minns jag. Folk vill äta "hela tiden" medan jag inte kände behovet alls. Det är bara när jag äter fettsnålt och massa kolhydrater som jag kan äta hela tiden.

Skippa munhygienprodukter? Ska vara ärlig och säga att jag typ aldrig borstade tänderna när jag åt LCHF. Det låter ju inte alls bra men det var också en period som inte visade några hål alls i tänderna. Dock ljög jag för tandläkaren att jo... Jag borstar varje dag, morgon och kväll. Fast jag inte gjorde det. Men vad fan spelar det för roll när det uppenbart har med matintaget att göra? Att förklara det orkar jag inte. Så fort jag ätit socker typ frukt, bär eller mörk choklad borstade jag dock tänderna. Nu försöker jag också borsta efter allt skit jag ätit.

Läs bloggen LCHFingenjören. My kan allt om sockerberoende och att trilla dit och resa sej igen. Hon har massor med verktyg hur man ser tecknen och hur man är snäll mot sej själv när det gått åt skogen

Tack för tipset. Läser typ inte bloggar längre men får ta och kika på hennes. :)

Kall potatis innehåller resistent stärkelse (o annat som kan vara bra). Men det finns såklart alternativ.

De flesta munhygienprodukter:

- är söta, vilket är helt knas,

- fluor är inte bra,

- de stör mun- och tarmfloran,

- den mesta tandkrämen lämnar en beläggning på tänderna som gör att näring inte når tänderna utifrån, vilket bromsar/hindrar läkning av ev skador.

• Like 1

Du har fått en hel del tips och jag antar att det mesta vet du egentligen redan men vill ha bekräftelse när du tvivlar på dig själv.

Många av oss här har varit där du är med hetsätning och svält och minnen väcks till liv :( .

Kan du skriva i denna tråd(eller en ny) varje dag?

Skriv om hur det går så tror jag att du får mycket feedback och pepp.

• Like 5

Gjorde precis äggröra. Är inte jätteglad i ägg men var bara intresserad av bli mätt. Skulle först koka ägg men så hittade jag en utgången grädde som jag tänkte att jag måste använda upp. Så det blir två ägg med en del grädde i smör + peppar och salt. Hittade även Apetina-ost som jag la på istället för majonnäs. Blev så sjukt mätt att det sista fick hunden.

Så ironiskt. Klämmer i mig mer än 100 g choklad i ett svep utan problem, men en äggröra på två ägg och grädde (inga jättestora ägg) och jag orkar inte äta upp.

Kall potatis innehåller resistent stärkelse (o annat som kan vara bra). Men det finns såklart alternativ.

De flesta munhygienprodukter:

- är söta, vilket är helt knas,

- fluor är inte bra,

- de stör mun- och tarmfloran,

- den mesta tandkrämen lämnar en beläggning på tänderna som gör att näring inte når tänderna utifrån, vilket bromsar/hindrar läkning av ev skador.

Så kall potatis på julbordet? ^^ Antar du menar menar kall kokt potatis och inte kall rå potatis? Rå potatis är väl dåligt.

Jag har också hört att fluor ska vara dåligt. Ändå snackar alltid läkare om att det ska vara fluor i tandkrämen...

Att de är söta är inget som påverkar mig. Aldrig blivit sötsugen av borsta tänderna. Det känns mer som en halstablett, får allt man stoppar i munnen efteråt att smaka skit. Att dricka direkt efteråt är också lite otäckt.

Du har fått en hel del tips och jag antar att det mesta vet du egentligen redan men vill ha bekräftelse när du tvivlar på dig själv.

Många av oss här har varit där du är med hetsätning och svält och minnen väcks till liv :( .

Kan du skriva i denna tråd(eller en ny) varje dag?

Skriv om hur det går så tror jag att du får mycket feedback och pepp.

Det stämmer bra det. Behöver lite bekräftelse när jag tvivlar på mig själv.

Ja, det är en ond spiral det där. Hetsäta, svälta osv. Upptar hela ens tankeverksamhet. Mat, mat, mat. Extremt nedbrytande psykiskt. Inte så jag vill leva. Samtidigt kan man inte bara "göra slut" med mat som man kan göra med säg cigg och alkohol (jag verken röker eller dricker dock) eftersom man samtidigt behöver mat för leva.

Ska försöka uppdatera tråden om hur det går eller skapa en ny för det. Behöver något litet åtagande. Fast istället för skriva i en dagbok eller nått där bara mina tankar får ventileras kan jag skriva här så ni kan komma in med era tankar.

Ska nog väga mig imorgon för första gången på mycket länge. Ska ev. försöka mäta mig också. Kommer kanske inte skriva ut exakt vad jag väger pga. tycker det är pinsamt. Däremot kan jag ju säga om jag går ner eller hur mycket. Kanske vågar jag berätta en dag.

Gjorde precis äggröra. Är inte jätteglad i ägg men var bara intresserad av bli mätt. Skulle först koka ägg men så hittade jag en utgången grädde som jag tänkte att jag måste använda upp. Så det blir två ägg med en del grädde i smör + peppar och salt. Hittade även Apetina-ost som jag la på istället för majonnäs. Blev så sjukt mätt att det sista fick hunden.

Så ironiskt. Klämmer i mig mer än 100 g choklad i ett svep utan problem, men en äggröra på två ägg och grädde (inga jättestora ägg) och jag orkar inte äta upp.

Socker blockerar mättnadskänslor.

Socker och fett i hop är oslagbart för att bli "hög" ( kallas även för orala orgasmer).

• Like 2

Bra Alien! Starten på dagen är viktig.

Detaljtips utifrån det:

- får- o getost kan vara att föredra så fundera på att ta riktig feta istället för Apetina,

- avrunnet fett från tillagning av kyckling kan sparas i kylen och användas till t ex äggröra (jag spar även motvarande fett från lamm och nöt)

• Like 2

Socker blockerar mättnadskänslor.

Socker och fett i hop är oslagbart för att bli "hög" ( kallas även för orala orgasmer).

Orala orgasmer, haha. Ja, det är ju extra gott/triggande/hetsande att äta socker och fett ihop. Rent socker får mig inte att hetsäta. Jag hetsäter liksom aldrig frukt t.ex. trots att det är rent socker + fiber och vatten. Om jag däremot får en choklad, en bakelse eller något där socker och fett går ihop så kan jag trycka i mig tills jag spyr typ. Kom på att jag faktiskt kan äta överdrivna mängder bröd men samtidigt skulle jag inte äta brödet utan pålägget så där går väl stärkelse och fett ihop också.

Kall rå potatis skivad med lite salt är en av de bättre för resistent stärkelse. Lärde mig av Per Wikholm. Rå färsk mat av god kvalite är inte farligt att äta.

Angående känslor till mat - jag tycker serien Chef's table på Netflix är underbar, den andas så mycket fin matpassion och kamp för sina drömmar att den fått mig att gråta flera gånger. Har ingen aning om hur den skulle upplevas av dig, men kanske nåt du skulle prova att se?

Kall rå potatis skivad med lite salt är en av de bättre för resistent stärkelse. Lärde mig av Per Wikholm. Rå färsk mat av god kvalite är inte farligt att äta.

Det låter inte gott, rå potatis. :P

Angående känslor till mat - jag tycker serien Chef's table på Netflix är underbar, den andas så mycket fin matpassion och kamp för sina drömmar att den fått mig att gråta flera gånger. Har ingen aning om hur den skulle upplevas av dig, men kanske nåt du skulle prova att se?

Har inte Netflix men ska kolla in vad det är för något. :)

Jag håller förresten på att göra egen kimchi pga. så dyr och inte alltid lätt att få tag på.

Följer detta recept http://www.ica.se/recept/kimchi-717188/ och dessa instruktioner http://www.ica.se/buffe/artikel/kimchi/

Det står 1 msk socker i receptet, kan detta uteslutas eller vad tror ni? Har sockret något speciellt syfte?

Första gången jag testar. Började igår så inte klart på några dagar.

Jag har för övrigt inte haft mens på ett tag. Inte varit borta flera månader men den har i varje fall hoppat över en gång. Har lite dålig koll.

För inte så länge sedan blödde jag i typ 2 veckor dock (aldrig gjort någonsin tidigare). Sen kom den en gång till efter det och nu har den inte kommit. Får se vad som händer. Min stackars kropp måste vara helt ur balans.

Rå potatis slinker lätt ner som riven och blandad i något krämigt som t ex kefir eller creme fraiche, eller hackad/riven i en sallad. Jag tycker det smakar fräscht. Men man ska nog inte överdriva mängden då det bl a kan bli gasigt, och saponinerna (tvålliknande slemlösande ämnen) kan irritera tarmen och (överaktivera) immunförsvaret.

• Like 5

Jag håller förresten på att göra egen kimchi pga. så dyr och inte alltid lätt att få tag på.

Följer detta recept http://www.ica.se/recept/kimchi-717188/ och dessa instruktioner http://www.ica.se/buffe/artikel/kimchi/

Det står 1 msk socker i receptet, kan detta uteslutas eller vad tror ni? Har sockret något speciellt syfte?

Jag gjorde Kimchi för ett tag sen och jag bytte ut sockret mot lite honung.

Egentligen kan man nog skippa sötning helt men jag skulle ge bort den till min jobbarkompis som skulle åka till Sydkorea.

Hon gillade den.

Idag har jag gjort och fyllt några burkar med syrade grönsaker "Christmas edition" innehållande rödkål,rödbetor,rödlök,ingefära,äpple,

morot,paprika,salt och lite honung. Tänker ge bort i julklapp :rolleyes:

• Like 2

Jag gjorde Kimchi för ett tag sen och jag bytte ut sockret mot lite honung.

Egentligen kan man nog skippa sötning helt men jag skulle ge bort den till min jobbarkompis som skulle åka till Sydkorea.

Hon gillade den.

Idag har jag gjort och fyllt några burkar med syrade grönsaker "Christmas edition" innehållande rödkål,rödbetor,rödlök,ingefära,äpple,

morot,paprika,salt och lite honung. Tänker ge bort i julklapp :rolleyes:

Hur sjutton gör du?

Följde som sagt detta:

http://www.ica.se/buffe/artikel/kimchi/

http://www.ica.se/recept/kimchi-717188/

Men jag får ingen vätska att tala om alls! Inser nu att de kanske menar malen chilipeppar, jag hade alltså köpt färsk. 1 msk fisksås ger dock inte så mycket vätska som det ser ut på bild eller på färdiga Kimchis.

Ska jag lägga till vatten eller vad?

Skulle sökt på YouTube istället. Där visar de mer exakt. Såg en koreansk kvinna som MIXADE fisksåsen med kryddorna så det blev en vätska. Fast sen blandade hon det med någon typ av gröt för att det skulle bli fastare och kunna masseras in i salladskålen.

Mitt ser mer ut som en finhackad röra med en skvätt fisksås. Hur räddar jag situtionen? Det kan väl inte ligga sådär torrt? Ska jag ha i vatten eller mer fisksås? Fast för mycket fisksås lär ju smaka?

Socker är väl lite konserverade så den kanske minskar i hållbarhet?

Hm, sant. Tänkte det är ju dl med salt men det sköljer man ju av. Tog inget socker men tror jag äter upp inom rimlig tid. Värt att tänka på nästa gång kanske. Det var ju ingen överdriven mängd.

Ju mer jag kollar på YouTube desto mer inser jag att jag har gjort helt fel. :( Så trist. Tycker receptet på ICAs hemsida var väldigt dåligt. Det framgår inte alls hur de fick fram vätskan.

Jaja, bättre lycka nästa gång. Vet inte hur det jag gjort kommer smaka. Ont som fan i nagelbanden efter hackat chili. :P

När det gäller Kimchi så finns det många olika recept.

Jag var också osäker på vilken metod jag skulle köra och jag valde att skära salladskålen i bitar(efter blötläggningen)och krama/pressa ner i burkarna så kompakt som det gick. Om jag minns rätt så började jag med ICAs recept och kompromissade lite här och där. 

Det var första gången att göra Kimchi men att syra grönsaker har jag gjort fler ggr och det är ju ungefär samma princip och då bankar jag grönsakerna med en mortel(eller annat)så det vätskar sig. Tänk på att det ska packas så tätt som det går i burken, tryck ner med en sked eller knytnäve. 

Man kan sen också lägga en tyngd/press överst i burken (ex.en fryspåse med lite vatten i)men jag brukar strunta i det och det blir bra ändå. 

Fyll inte ända upp till locket utan spar ett utrymme på ca 2 cm annars pyser det över när det börjar jäsa.

Innehållet kan nog vätska till sig efterhand också. Man kan också hälla på lite kokt avsvalnat vatten om man vill ha det riktigt blött. 

Chili kan man använda både pulver, färsk eller t.ex. Sambal oelek.

Se det som övning och lycka till! :)

• Like 3

Det kan vara så att sockret fungerar som en startkultur. Mjölksyrebakterierna äter av sockret och tar sedan för sig av grönsakernas kolhydrater. I så fall finns det inte mycket socker i den färdiga kimchin. Känner du dig osäker och tror att sockret är en trigger, så uteslut det. Går det så går det. I värsta fall får du en misslyckad kimchi som inte fermenterar, utan ruttnar istället. 

Det kan vara så att sockret fungerar som en startkultur. Mjölksyrebakterierna äter av sockret och tar sedan för sig av grönsakernas kolhydrater. I så fall finns det inte mycket socker i den färdiga kimchin. Känner du dig osäker och tror att sockret är en trigger, så uteslut det. Går det så går det. I värsta fall får du en misslyckad kimchi som inte fermenterar, utan ruttnar istället. 

Jag har ingen sötning alls när jag syrar grönsaker till mig själv. Bara salt o ev. annan krydda.

Funkar varje gång. Det har aldrig ruttnat fastän burkarna stått i rumstemperatur i flera veckor ibland(innan de öppnas). Syrligt o gott!

Borde väl inte vara någon annorlunda fermenteringsprocess för Kimchi?

När det gäller Kimchi så finns det många olika recept.

Jag var också osäker på vilken metod jag skulle köra och jag valde att skära salladskålen i bitar(efter blötläggningen)och krama/pressa ner i burkarna så kompakt som det gick. Om jag minns rätt så började jag med ICAs recept och kompromissade lite här och där. 

Det var första gången att göra Kimchi men att syra grönsaker har jag gjort fler ggr och det är ju ungefär samma princip och då bankar jag grönsakerna med en mortel(eller annat)så det vätskar sig. Tänk på att det ska packas så tätt som det går i burken, tryck ner med en sked eller knytnäve. 

Man kan sen också lägga en tyngd/press överst i burken (ex.en fryspåse med lite vatten i)men jag brukar strunta i det och det blir bra ändå. 

Fyll inte ända upp till locket utan spar ett utrymme på ca 2 cm annars pyser det över när det börjar jäsa.

Innehållet kan nog vätska till sig efterhand också. Man kan också hälla på lite kokt avsvalnat vatten om man vill ha det riktigt blött. 

Chili kan man använda både pulver, färsk eller t.ex. Sambal oelek.

Se det som övning och lycka till! :)

Det blev inte alls bra men jag tog och wokade det istället.

Ska inte ge upp och försöka igen.

Tror jag ska försöka följa detta:

Mycket lättare och tryggare att se videos på hur man gör. Hur gott ser inte det ut?  :o

Det enda jag undrar hur jag ska göra är gröten. Hon använder (sött) rismjöl men hon sa att man kunde använda kokosmjöl också. Undrar om det är samma som vi har i Sverige? Alltså kokosmjölet på kokosfiber. Hm... Såg hon hade i socker sen också, vet inte om det har något syfte för typ konsistens eller bara smak.

Gillar att hon säger att man kan äta den direkt/färsk också. Blev så besviken när jag trodde att man måste vänta minst 5-7 dagar innan man kan smaka. Hennes recept går snabbare också. Hon låter det ligga i salt i 2h istället för 1 dygn som på ICA. Dock vänder hon de var 30e minut.

Skrev aldrig igår men misslyckades lite igår. Inget brutalt men ändå. Det blev 1 skiva bröd (dock åt jag den i väntan på maten och jag hade massor av smör på!) och sen åt jag upp sista chokladen som kanske vara ca 50 g. I övrigt åt jag bara upp sista panerade fisken och ett kycklinglår. Till detta åt jag morot och remouladsås.

Vägde mig igår och idag. Trots lite avvikelser (en skiva bröd, en panerad fisk och 50 g mjölkchoklad) så visade vågen -1,2 kg. Jag hurrar inte än. Jag är fortfarande mentalt instabil dvs. jag ser det inte som "hurra, nu kör jag" utan mer "nu har jag råd med lite mer choklad..." typ. Har inte hunnit avvika något alls idag dock. Men hjärnspökena finns där. Måste hela tiden "förklara för mig själv" att det är nu eller aldrig. Man kan skjuta upp det i all oändlighet. Det är löjligt hur gärna man vill hitta på ursäkter för sig själv.

Måste dock jobba på hålla hemmet fritt från frestelser. Jag vet att det går att motstå lättare med tiden men nu i början är det riktigt provocerande. Då har jag ändå en del choklad kvar liggande men det är oöppnat och till för något speciellt (inte ät-speciellt). Ska vänta med hantera dessa till en annan person kommer hem och kan äta upp det. Det är det eller så måste jag typ slänga det, de kan inte ligga öppnade och orörda.

/Sockermonstret uppdaterar

Kanske inte helt fel om du undviker bröd, det hjälper inte att du kletar på en massa smör på brödet

https://www.google.se/search?q=mitt+liv+utan+br%C3%B6d&oq=mitt+liv+utan+br%C3%B6d&aqs=chrome..69i57.11362j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Är inte ny på LCHF så jag vet mycket väl att bröd är dåligt. I varje fall vanligt vetebröd. Fast det var ju därför jag skrev det som en "avvikelse". Samma med mjölkchoklad. Att jag hade mycket smör på brödet var mer för säga att det gjorde mig mer nöjd än om jag hade snålat. 1 skiva kunde blivit 2 men blev det inte för jag snålade inte på smöret. Sen blev ju maten färdig.

Det blev inte alls bra men jag tog och wokade det istället.

Ska inte ge upp och försöka igen.

Tror jag ska försöka följa detta:

Mycket lättare och tryggare att se videos på hur man gör. Hur gott ser inte det ut?  :o

Det enda jag undrar hur jag ska göra är gröten. Hon använder (sött) rismjöl men hon sa att man kunde använda kokosmjöl också. Undrar om det är samma som vi har i Sverige? Alltså kokosmjölet på kokosfiber. Hm... Såg hon hade i socker sen också, vet inte om det har något syfte för typ konsistens eller bara smak.

Gillar att hon säger att man kan äta den direkt/färsk också. Blev så besviken när jag trodde att man måste vänta minst 5-7 dagar innan man kan smaka. Hennes recept går snabbare också. Hon låter det ligga i salt i 2h istället för 1 dygn som på ICA. Dock vänder hon de var 30e minut.

Menna.. det förefaller hur som helst som jordens husmorsbetstyr och kräver en hemmafru utan barn för att göra ens den enklaste Kimchin?

Tvivlar jävligt mycket på att så är fallet.. för då hade koreanerna antingen dött av svält eller övergett Kimchi över huvdtaget!

Köp din Kimchi på ICA/COOP/Willys.. surkål är faktiskt godare!

• Like 1

Menna.. det förefaller hur som helst som jordens husmorsbetstyr och kräver en hemmafru utan barn för att göra ens den enklaste Kimchin?

Tvivlar jävligt mycket på att så är fallet.. för då hade koreanerna antingen dött av svält eller övergett Kimchi över huvdtaget!

Köp din Kimchi på ICA/COOP/Willys.. surkål är faktiskt godare!

Vet inte varför du skriver så men hon kanske sa det i videon? Lyssnade inte så noga på allt hon sa förutom när det kom till göra kimchin. :P

Har testat surkål och tyckte inte alls om det. Har testat en liten burk kimchi från en utländsk affär och tyckte bättre om det. Mer starkt och jag har fått försmak för asiatisk/koreansk mat.

Såg färdig kimchi på ICA men det är inte så billigt. Billigare än i den utländska affären men ändå. Tycker de på YouTube ser ut att äta mycket smaskigare kimchi. Såg man kunde göra med gurka också och det är något jag vill testa.

Sen kan man väl köpa färdig för jämföra men jag vill helst av allt lära mig göra det själv. Då kan jag göra mycket och variera mig.

Inser nu att kimchin hon gjorde på gurka var utan gröten (och mer lik ICAs recept men hon hade mer fisksås). Såg ju riktigt snabbt ut att göra. Tror jag börjar med den. Jösses vad min mun vattnas. Det ser såå gott ut!

Lär dig då att göra egen surkål.. man kan få den att smaka som man vill oxå!

Iallafall, det är lixom ingen större skillnad mellan surkål och Kimchi.. i grunden handlar det om att konservera kål!

I norra eurpopa främst vitkål.. i östasien främst salladskål.

Dvs det viktiga är att konservera och bevara kålen/andra grönsaker och som låter sig jäsas under vintern.

Testa surkål med ingefära.. finns oxå att köpa på affären.. tistelvind är ett ekologiskt och välrenomerat varumärrke.

Smakar skit det oxå.. samma som "äkta Kimchi".. ingefära!

Du skall hur som helst ha en eloge för att du testar/försöker dig på, det är bra med nya intressen!

• Like 3

D-VITAMIN !!

MYCKET !!

Åk utomlands sola! Följ med Zepp till Maspalomas.

Titta på John Grey:

https://m.youtube.com/watch?v=JtCiA95dzHI

Testa litiumorotat, lithium orotate.

Mina D-vitamin är slut, har varit slut i månad faktiskt. Har inte riktigt hunnit eller haft råd att köpa.

Resa utomlands har jag inte råd med och även om sol är nyttigt så är värme inget jag tål mycket av. Solen hade gärna fått vara uppe längre dock.

Lär dig då att göra egen surkål.. man kan få den att smaka som man vill oxå!

Iallafall, det är lixom ingen större skillnad mellan surkål och Kimchi.. i grunden handlar det om att konservera kål!

I norra eurpopa främst vitkål.. i östasien främst salladskål.

Dvs det viktiga är att konservera och bevara kålen/andra grönsaker och som låter sig jäsas under vintern.

Testa surkål med ingefära.. finns oxå att köpa på affären.. tistelvind är ett ekologiskt och välrenomerat varumärrke.

Smakar skit det oxå.. samma som "äkta Kimchi".. ingefära!

Du skall hur som helst ha en eloge för att du testar/försöker dig på, det är bra med nya intressen!

Tror säkert surkål är bättre om man gör det själv. Så är det ju med det mesta. Kan säga att köpt bea aldrig smakar detsamma igen sen jag gjorde det hemma. Det är typ dag och natt. Däremot gör jag inte bea själv trots det pga. har inte tålamod. Blir helt förtvivlad när det skär sig. Men om man lyckas vilket jag kanske gjort 2 ggr för några år sedan så är det såå gott. Himmelskt gott!

Bortsett från surkål så gillar jag pizzasallad. Det har jag gjort ett par gånger men nu har jag ätit ihjäl mig på det. Coleslaw har jag nästan bara testat färdigköpt och den är inte god. Smakar skit. Är inte överförtjust i majonnäs om jag ska vara ärlig. Min faster gjorde dock coleslaw till mig en gång och den smakade betydligt bättre men jag föredrar nog pizzasallad ändå.

Tror faktiskt det var Tistelvind jag såg på ICA. Kanske ska prova deras kimchi (den heta) för jämföra. Kommer nog köra kimchi på gurka först för blev sjukt sugen på den nu. Sen ska jag testa hennes kimchi med salladskål och försöka lista ut hur jag gör gröten.

Ingefära ska man vara försiktig med. Vissa gillar det, andra hatar det. Själv är jag försiktig med det. Det tar lätt över smaken.

Ska nog avsluta dagen med varm choklad aka bullet chocolate eller vad det kallas. Alltså 2 dl kokade vatten mixat med 50 g smör, kakao och ev. någon sötning (vaniljpulver funkar också men slut här hemma).

Annars bara ätit två kycklinglår och wokad "misslyckad kimchi" med smarrig teriyaki och sesamolja (inte riktigt LC men god krydda). Strödde på lite sesamfrön.

Jag var nervös att jag skulle äta något helgalet idag pga. andra dagen men det har gått bra. Sitter bara och tänker på nyttiga saker för en gångs skull aka. kimchi. :P

Mina D-vitamin är slut, har varit slut i månad faktiskt. Har inte riktigt hunnit eller haft råd att köpa.

Resa utomlands har jag inte råd med och även om sol är nyttigt så är värme inget jag tål mycket av. Solen hade gärna fått vara uppe längre dock.

Tror säkert surkål är bättre om man gör det själv. Så är det ju med det mesta. Kan säga att köpt bea aldrig smakar detsamma igen sen jag gjorde det hemma. Det är typ dag och natt. Däremot gör jag inte bea själv trots det pga. har inte tålamod. Blir helt förtvivlad när det skär sig. Men om man lyckas vilket jag kanske gjort 2 ggr för några år sedan så är det såå gott. Himmelskt gott!

Bortsett från surkål så gillar jag pizzasallad. Det har jag gjort ett par gånger men nu har jag ätit ihjäl mig på det. Coleslaw har jag nästan bara testat färdigköpt och den är inte god. Smakar skit. Är inte överförtjust i majonnäs om jag ska vara ärlig. Min faster gjorde dock coleslaw till mig en gång och den smakade betydligt bättre men jag föredrar nog pizzasallad ändå.

Tror faktiskt det var Tistelvind jag såg på ICA. Kanske ska prova deras kimchi (den heta) för jämföra. Kommer nog köra kimchi på gurka först för blev sjukt sugen på den nu. Sen ska jag testa hennes kimchi med salladskål och försöka lista ut hur jag gör gröten.

Ingefära ska man vara försiktig med. Vissa gillar det, andra hatar det. Själv är jag försiktig med det. Det tar lätt över smaken.

Då skall du åka till kanarieholmarna under Jul-Nyår, det är sällan varmare en hyfsat bra Juli här i Norden!

Nu så ligger solen rätt lågt där.. därmed den "lagoma" värmen så det är tveksamt om huruvida man får så mycket D-vitamin för pengarna?

Man får dock annat.. palmer, ingen julstress, bada i poolen, den 25 December Felize Navidad med fritt vin/fri mat!

Det enda jobbiga är deras dans kring granen.. den brukar vi smita ifrån!

Köp och testa flera burkar från Tistelvind.. de har alla möjliga syrade grönsaker.