Jump to content

Ätstörning och skam

Guest
 Share

Recommended Posts

Då skall du åka till kanarieholmarna under Jul-Nyår, det är sällan varmare en hyfsat bra Juli här i Norden!

Nu så ligger solen rätt lågt där.. därmed den "lagoma" värmen så det är tveksamt om huruvida man får så mycket D-vitamin för pengarna?

Man får dock annat.. palmer, ingen julstress, bada i poolen, den 25 December Felize Navidad med fritt vin/fri mat!

Det enda jobbiga är deras dans kring granen.. den brukar vi smita ifrån!

Köp och testa flera burkar från Tistelvind.. de har alla möjliga syrade grönsaker.

Pengarna och intresset finns inte men tack för tipsen. ;)

Tistelvind är inte billigt men ska köpa hem deras heta kimchi samtidigt som jag köper hem ingredienser till kimchi på gurka. :)

Börjar du med Kimchi och andra Asiatiska saker på julbordet, så blir det oxå andra danser kring granen!

Lär dig stegen här!

Haha, jag ska inte ha kimchi på julbordet. På julbordet är det halländsk grönkål aka Harplinge grönkål dränkt i grädde som står på menyn. Det är en tradition jag inte ger vika på. Jag fullkomligt älskar grönkål på halländskt vis! (jo, jag är hallänning)

Sen blir det en kalkon som jag inte bestämt hur vi ska krydda än.

Tänkte bara äta grönkålen och kalkonen men funderar nu starkt på göra Janssons frestelse à la LCHF http://www.kostdoktorn.se/recept/janssons-frestelse-la-lchf

Typ aldrig ätit Janssons så det ska bli spännande. Har svårt för sill men jag tror att Janssons kan funka pga. massa annat gott i.

Detta såg för övrigt smarrigt ut också http://www.kostdoktorn.se/recept/leverpastej-med-timjansmor Perfekt för en kvinna (lever alltså). Blir nog inte till julbordet för blir äta sig proppmätt på grönkål. Sen orkar jag inte göra LCHF-bröd nu. Kanske senare när allt annat gott är slut och mensen fortfarande inte kommit. Då blir det leverpastej för hela slanten. Aldrig gjort egen leverpastej men blir sugen nu när jag såg receptet på kycklinglever.

Glömde nämna att jag sovit en del. Vet att det kan vara en omställningsgrej. Att man blir trött och sover mycket efter precis slutat/minskat på allt socker/kolhydrater.

Glömde nämna att jag sovit en del. Vet att det kan vara en omställningsgrej. Att man blir trött och sover mycket efter precis slutat/minskat på allt socker/kolhydrater.

Eller vintern eftersom ditt D-vitamin är slut.... Själv kombinerar jag ljus och D-vitamin mm. Hade gärna åkt till solen men jag får vänta tills i påsk. 

Drack förresten fettchoklad ikväll. Var ute och lufsade 2,5tim med vovven i förmiddags (och brände 1000kcal) så jag tyckte det kändes lockande att varva ner efter dagen med.

Härligt att du tar nya tag! 

• Like 1

Eller vintern eftersom ditt D-vitamin är slut.... Själv kombinerar jag ljus och D-vitamin mm. Hade gärna åkt till solen men jag får vänta tills i påsk. 

Drack förresten fettchoklad ikväll. Var ute och lufsade 2,5tim med vovven i förmiddags (och brände 1000kcal) så jag tyckte det kändes lockande att varva ner efter dagen med.

Härligt att du tar nya tag! 

Så kan det givetvis vara men detta hände precis igår/förrgår när jag började så tror mer på omställningsbesvär. Sover gott dock. Förutom idag, kunde inte sova alls. Hm...

Gott med varm dryck vid denna årstid. Speciellt när jag undviker kaffe. Te är jag lite sisådär med.

Det där med sötning till fettchokladen - grädde? Det tycker jag är sött o mums :)

Bra idé! Grädde är ju sött som det är. Tog honung i igår men idag hittade jag steviadroppar så tog 6 droppar av det istället. Inte samma typ av sötma men funkar precis lika bra.

Uh, hittade pyttesmå fjädrar på kycklinglåret och givetvis tappade jag helt aptiten. Först slet jag av skinnet pga. kunde inte äta efter åsynen. Sen tillagade jag det separat och gav hunden. Åt lite på kycklinglåret men gav sen till hunden.

Nu dricker jag fettchoklad istället.

Känner hur veganen bubblar upp till ytan varje gång jag reagerar så starkt på smågrejer. Menar att hitta små fjädrar är helt normalt, djuret har ju fjädrar.

Det är verkligen skitsvårt att normalisera kött igen sen jag var vegan i ett halvår men det var ändå typ ett år sen nu. Dock tänker man inte lika mycket på att man äter animalier när man ätit massa skit som färdigprocessad kött, bröd mejerier och godis. Det är först när man äter rena köttbitar som man inser det.

Kan dock tillägga att jag inte har problem med fisk av någon anledning. Spelar ingen roll om jag ser skinnet eller ens en hel fisk. Av någon anledning ser jag det bara som mat. Vet inte hur jag ska lyckas göra det med annat kött eller åtminstone fågel som jag annars tycker är gott.

Tänk att jag förr, när jag åt LCHF för 2-3 år sedan, kunde äta nästan vad som helst i köttväg. Sen blev man vegan och hela ens matbild blev förstörd.

Har du läst Vegomyten av exveganen Lierre Keith? Kanske kan vara till hjälp. Kanske finns fler alster av exveganer som kan vara till stöd?

(Själv ser jag pytterester av fjädrar som extra näring. Och är det för stora rester drar jag bort dem innan tillagning. Jag har tyckt sånt var motbjudande förr, men min fru har omedvetet lärt mig av med det. Hon kommer från en traditionell familj med levande traditioner av slakt och äta hela djuret. Min egen släkt blev av med liknande traditioner i samband med andra världskrigets slut, fram till vilket de var helt självförsörjande. Och jag insåg också att mina tidigare känslor inte var sunda, varken för mig eller planeten.)

• Like 3

Uh, hittade pyttesmå fjädrar på kycklinglåret och givetvis tappade jag helt aptiten. Först slet jag av skinnet pga. kunde inte äta efter åsynen. Sen tillagade jag det separat och gav hunden. Åt lite på kycklinglåret men gav sen till hunden.

Nu dricker jag fettchoklad istället.

Känner hur veganen bubblar upp till ytan varje gång jag reagerar så starkt på smågrejer. Menar att hitta små fjädrar är helt normalt, djuret har ju fjädrar.

Det är verkligen skitsvårt att normalisera kött igen sen jag var vegan i ett halvår men det var ändå typ ett år sen nu. Dock tänker man inte lika mycket på att man äter animalier när man ätit massa skit som färdigprocessad kött, bröd mejerier och godis. Det är först när man äter rena köttbitar som man inser det.

Kan dock tillägga att jag inte har problem med fisk av någon anledning. Spelar ingen roll om jag ser skinnet eller ens en hel fisk. Av någon anledning ser jag det bara som mat. Vet inte hur jag ska lyckas göra det med annat kött eller åtminstone fågel som jag annars tycker är gott.

Tänk att jag förr, när jag åt LCHF för 2-3 år sedan, kunde äta nästan vad som helst i köttväg. Sen blev man vegan och hela ens matbild blev förstörd.

Köp då kycklinglårfileer.. dyrare än hela lår ioförsej, bra mer fett än bröstfileer.. men framförallt mer smak än bröstfileerna.

Nämenaltså, jag har lixom inga problem med att begripa att småfjun gör det oaptitligt.. det har nog inte såå mycket med veganen inom dig att göra!

Ioförsej så bör man inte kika så noga.. om man skall, så skall man göra det redan i affären!

Har du läst Vegomyten av exveganen Lierre Keith? Kanske kan vara till hjälp. Kanske finns fler alster av exveganer som kan vara till stöd?

(Själv ser jag pytterester av fjädrar som extra näring. Och är det för stora rester drar jag bort dem innan tillagning. Jag har tyckt sånt var motbjudande förr, men min fru har omedvetet lärt mig av med det. Hon kommer från en traditionell familj med levande traditioner av slakt och äta hela djuret. Min egen släkt blev av med liknande traditioner i samband med andra världskrigets slut, fram till vilket de var helt självförsörjande. Och jag insåg också att mina tidigare känslor inte var sunda, varken för mig eller planeten.)

Jag läser typ aldrig böcker så den har jag inte läst. Fast började läsa boken Brödberoende för inte så länge sedan men hann aldrig läsa klart den (lånade den). Mycket intressant. Kommer nog låna den igen senare. Kanske ska läsa Vegomyten också. Har dock generellt svårt för vinklade böcker. Tolka mig inte fel, men man förstår att exveganer försvarar sina åsikter/handlingar precis som veganer försvarar sina åsikter/handlingar.

Det enda som känns rätt för mig personligen är att experimentera på mig själv och känna efter hur jag mår och hantera det. Tyvärr funkade inte veganism riktigt för mig. Främst när det gäller kost men även min syn på t.ex. ha hund. Det blev ett dilemma för mig att vara "riktig vegan" men ha en hund som jag föder upp på BARF. Att ge min hund någon annan föda fanns och finns inte på kartan. Jag vet att det finns veganer som ger eller rent av förespråkar veganmat till hundar men jag köper det inte alls och blir rent av provocerad. Det finns absolut inget naturligt i att ge hundar veganmat och sanningen är att det finns inget naturligt i att ge hundar torrfoder heller även om det inte är veganskt. Min hund betyder allt för mig och jag kan inte tänka mig ett liv utan en hund.

Köp då kycklinglårfileer.. dyrare än hela lår ioförsej, bra mer fett än bröstfileer.. men framförallt mer smak än bröstfileerna.

Nämenaltså, jag har lixom inga problem med att begripa att småfjun gör det oaptitligt.. det har nog inte såå mycket med veganen inom dig att göra!

Ioförsej så bör man inte kika så noga.. om man skall, så skall man göra det redan i affären!

Hm, tänkte faktiskt köpa filéer istället nästa gång pga. vill skära i bitar och göra grytor. Nu köpte jag hem färdiga kycklingarvingar pga. vi fick rabatt. Aldrig sett fjädrar på dessa eftersom de är färdigkryddade men man vet aldrig... Haha, hoppas inte.

Tyvärr ser man inte hur kycklingen ser ut i fryspåsar. ;)

Skönt att höra att det inte bara är jag som är lite petig när det kommer till mat. Haft större problem med färsk broccoli faktiskt. Köper det inte ofta eller ens alls längre pga. får så mycket larver med mig hem. Det fördärvar hela matlusten.

Visst kan man hitta nån insekt då och då. Blomkål är vi storkonsumenter av men det är mycket sällan jag hittar någon larv. Kanske hänt 2-3 ggr men då är det EN mask åt gången. Visserligen synar jag inte varje blad utan jag skär bort rot och alla blad och slänger. Sen synar jag just det jag äter. Grejen med broccoli är att de är fulla av larver av någon anledning. Inte en, inte två, utan flera på en och samma. Det gör att jag tappar aptiten eftersom jag hela tiden oroa mig att jag missar någon. Usch. Tur att broccoli inte är min favoritgrönsak.

Igår/i natt kom mensen. Det tog inte lång tid. Vet inte om det skulle kommit nu oavsett eller om  det var mina typ 2-3 dagars kostomställning.

Jag vet att man inte ska väga sig varje dag men hur som helst.

18/12 -1,2 kg

19/12 +0,6 kg

20/12 -0,9 kg

Totalt -1,5 kg

Jag var inte ens förvånad att den först visade -1,2 kg för sen visa +0,6 kg osv. Att väga sig varje dag kan ge dessa siffror. Det är först över en längre period som man kan se ett mönster. Notera att när vågen ena dagen visade plus så var det inte tillbaka/över startvikten och när den sen visar minus igen så är det lägre än tidigare.

Jag läser typ aldrig böcker så den har jag inte läst. Fast började läsa boken Brödberoende för inte så länge sedan men hann aldrig läsa klart den (lånade den). Mycket intressant. Kommer nog låna den igen senare. Kanske ska läsa Vegomyten också. Har dock generellt svårt för vinklade böcker. Tolka mig inte fel, men man förstår att exveganer försvarar sina åsikter/handlingar precis som veganer försvarar sina åsikter/handlingar.

Det enda som känns rätt för mig personligen är att experimentera på mig själv och känna efter hur jag mår och hantera det. Tyvärr funkade inte veganism riktigt för mig. Främst när det gäller kost men även min syn på t.ex. ha hund. Det blev ett dilemma för mig att vara "riktig vegan" men ha en hund som jag föder upp på BARF. Att ge min hund någon annan föda fanns och finns inte på kartan. Jag vet att det finns veganer som ger eller rent av förespråkar veganmat till hundar men jag köper det inte alls och blir rent av provocerad. Det finns absolut inget naturligt i att ge hundar veganmat och sanningen är att det finns inget naturligt i att ge hundar torrfoder heller även om det inte är veganskt. Min hund betyder allt för mig och jag kan inte tänka mig ett liv utan en hund.

Hm, tänkte faktiskt köpa filéer istället nästa gång pga. vill skära i bitar och göra grytor. Nu köpte jag hem färdiga kycklingarvingar pga. vi fick rabatt. Aldrig sett fjädrar på dessa eftersom de är färdigkryddade men man vet aldrig... Haha, hoppas inte.

Tyvärr ser man inte hur kycklingen ser ut i fryspåsar. ;)

Skönt att höra att det inte bara är jag som är lite petig när det kommer till mat. Haft större problem med färsk broccoli faktiskt. Köper det inte ofta eller ens alls längre pga. får så mycket larver med mig hem. Det fördärvar hela matlusten.

Visst kan man hitta nån insekt då och då. Blomkål är vi storkonsumenter av men det är mycket sällan jag hittar någon larv. Kanske hänt 2-3 ggr men då är det EN mask åt gången. Visserligen synar jag inte varje blad utan jag skär bort rot och alla blad och slänger. Sen synar jag just det jag äter. Grejen med broccoli är att de är fulla av larver av någon anledning. Inte en, inte två, utan flera på en och samma. Det gör att jag tappar aptiten eftersom jag hela tiden oroa mig att jag missar någon. Usch. Tur att broccoli inte är min favoritgrönsak.

Mm.. Keith Leeire.. är nog inte riktigt klok, egentligen.. och knappast någon LCHFare alls!

Däremot så var det intressant att läsa hennes bok.. för hon gör upp med rätt mycket utav de veganska myterna/överdrifterna.. hon är fortfarande vegan/vegetarian.

Då behöver inte läsa boken.. rätt mycket av det hon kommer fram till.. fast från en före detta helt religiös veganska utgångspunkt överenstämmer rätt bra med det bästa med LCHF!

Såå du skall således inte heller acceptera alla olika extrema tolkningar utav LCHF/alla tips/alla bloggar!

Rätt många som äter LCHF är vegetarianer.. man kan hur som helst vara vegetarian och äta LCHF!

Köp för sjutton  lårfileer!

Okej.. jag tror jag har fattat, din ekonomi är sämre än min.. jag köper främst färsk mat.. sen så kan jag frysa ner det om det skulle bli för mycket.

Grejen är att man köper en massa vatten om man köper allt för billig frysmat!

Köp i så fall hela frysta höns.

De skall koka minst två timmar och alla rester kan du ge hunden.

• Like 1

Det jag gillade med Lierre Keiths bok var att hon betonade ekosystemen och att alla är beroende av varandra. Hon gjorde tankeexperimentet "sätt upp ett staket I Serengeti, med rovdjuren på ena sidan och icke rovdjur på den andra. Rovdjuren dör, för de kan inte leva på gräs. De gräsbetande förökar sig, betar slut på allt gräs på den sidan, och dör av svält. Gräset på rovdjurssidan dör för att det inte betas. Kvar blir en öken."

Vi är allätare, och kan välja vad vi äter. Men vi borde fundera over vad våra val har för konsekvenser totalt sett. Jag kan inte påstå att jag gjort det, men jag gör så bra val jag kan.

• Like 6

Hej, vill bara skriva att jag känner igen mig så mycket i det du skriver, jag är sockerberoende, sockerberoende är en hjärnsjukdom så slå inte på dig själv utan sök hjälp, tyvärr är det svårt att få hjälp via vanliga vården men boken sockerbomben 3.0 är jätte bra skriven av Bitten Jonsson sök på henne så hittar du massor med bra grejer finns föreläsningar på youtube även här på kostdoktorn med henne.. Släng ut vågen och se till att du lär dig hantera din sjukdom. Vi med sockerberoende måste skruva lite på vår LCHF vara ärliga i vad som triggar vårt överätande(nöteer brödsubstitut, och all choklad är borta för mig + lie annat). Jag går även på möte både live och via telefon på OA anonyma överätare finns även FAA, man jobbar i tolvstegs program precis som alkoholisterna gör i AA, det har hjälpt mig oerhört även om det tog ett tag innan jag definierade min "gud" och högrekraft, om du ej tror på gud var inte orolig gud eller högrekraft är olika för alla, fritt att hitta vad som är rätt för dig. Sök hjälp, jag har nu varit sockerfri och fri från överätande sedan februari, de går att hitta hjälp. När du lätt lyssnar på att äta lite av varje låter det som om det är din beroende sjukdom som försöker få dig att falla, för att lyckas måste man jobba med många verktyg och maten är bara 10%. Tänk bara för idag ska jag inte äta .... men imorgon tar jag ett nytt beslut, ny dag och samma mantra så är vi många som lurar våra beroende hjärnor. Önskar dig all lycka i ditt tillfrisknande.

• Like 4

Ovan en sida av Bitten Jonssons sida. Hon har där på sidan också en lista på alla av henne utbildade och certifierade sockerberoendeterapeuter.

De två terapeuterna som driver Arteget (två systrar) kommer att i slutet på februari (21-24/2) att hålla en intensivkurs i sockerdetox i Arlöv utanför Malmö, där man dels kommer att detoxas från socker och kolhydrater, men det viktigaste, där ska man få verktyg för att hantera cravings, samt att man får lära sig återfallsprevention.

Har själv anmält mig till den kursen, för jag blev av Bitten hänvisade till just Arteget.

Men börja med att läsa Bittens bok, den öppnar verkligen ögonen!

Jag klarar inte heller LCHF värst länge, sen blir det platt fall, och för varje gång betydligt svårare att komma på banan igen. :(

Har äntligen förstått att orsaken ligger i att jag är sockerberoende (diagnostiserad dan), och eftersom kosten bara står för 10% av tillfrisknandet, resterande 90% som krävs är verktyg som åtm jag än så länge saknar, ja då går det inte ihop med bara rätt kost...

En del av verktygen får man i Bittens Sockerbomben 3.0. Men resten ska jag åka till kursen för. :)

Kom med!

• Like 2

Hej, vill bara skriva att jag känner igen mig så mycket i det du skriver, jag är sockerberoende, sockerberoende är en hjärnsjukdom så slå inte på dig själv utan sök hjälp, tyvärr är det svårt att få hjälp via vanliga vården men boken sockerbomben 3.0 är jätte bra skriven av Bitten Jonsson sök på henne så hittar du massor med bra grejer finns föreläsningar på youtube även här på kostdoktorn med henne.. Släng ut vågen och se till att du lär dig hantera din sjukdom. Vi med sockerberoende måste skruva lite på vår LCHF vara ärliga i vad som triggar vårt överätande(nöteer brödsubstitut, och all choklad är borta för mig + lie annat). Jag går även på möte både live och via telefon på OA anonyma överätare finns även FAA, man jobbar i tolvstegs program precis som alkoholisterna gör i AA, det har hjälpt mig oerhört även om det tog ett tag innan jag definierade min "gud" och högrekraft, om du ej tror på gud var inte orolig gud eller högrekraft är olika för alla, fritt att hitta vad som är rätt för dig. Sök hjälp, jag har nu varit sockerfri och fri från överätande sedan februari, de går att hitta hjälp. När du lätt lyssnar på att äta lite av varje låter det som om det är din beroende sjukdom som försöker få dig att falla, för att lyckas måste man jobba med många verktyg och maten är bara 10%. Tänk bara för idag ska jag inte äta .... men imorgon tar jag ett nytt beslut, ny dag och samma mantra så är vi många som lurar våra beroende hjärnor. Önskar dig all lycka i ditt tillfrisknande.

Ovan en sida av Bitten Jonssons sida. Hon har där på sidan också en lista på alla av henne utbildade och certifierade sockerberoendeterapeuter.

De två terapeuterna som driver Arteget (två systrar) kommer att i slutet på februari (21-24/2) att hålla en intensivkurs i sockerdetox i Arlöv utanför Malmö, där man dels kommer att detoxas från socker och kolhydrater, men det viktigaste, där ska man få verktyg för att hantera cravings, samt att man får lära sig återfallsprevention.

Har själv anmält mig till den kursen, för jag blev av Bitten hänvisade till just Arteget.

Men börja med att läsa Bittens bok, den öppnar verkligen ögonen!

Jag klarar inte heller LCHF värst länge, sen blir det platt fall, och för varje gång betydligt svårare att komma på banan igen. :(

Har äntligen förstått att orsaken ligger i att jag är sockerberoende (diagnostiserad dan), och eftersom kosten bara står för 10% av tillfrisknandet, resterande 90% som krävs är verktyg som åtm jag än så länge saknar, ja då går det inte ihop med bara rätt kost...

En del av verktygen får man i Bittens Sockerbomben 3.0. Men resten ska jag åka till kursen för. :)

Kom med!

Tack för era inlägg.

Jag klarar inte heller LCHF värst länge, sen blir det platt fall, och för varje gång betydligt svårare att komma på banan igen.

Precis så känner jag just nu, kaijamarklund.

Jag vet ju att LCHF har fungerat på mig och jag mådde BRA, ändå klarar jag inte av att komma tillbaka. Jag mår redan dåligt över andra saker i mitt liv (depression?) och känner mig allmänt stressad. Dock är mitt viktproblem/sockerberoende något som hänger över mig hela tiden. Det går inte en dag utan att jag tänker på det.

Jag ska spana in föreläsningarna och se om jag inte kan köpa boken. Kanske någon rabatt nu under mellandagarna? Funderade på ljudbok också men det verkar som man måste prenumerera månadsvis på typ Storytel?

Gick även med i Sockerbomben 3.0 på Facebook.

Kurserna låter intressanta men tyvärr finns inte pengarna. :(

Jättebra att du gick med på FB-sidan, där är jag också med, där får man så mkt pepp! :)

Och man hittar så mkt igenkänning, så många som är eller har varit precis i din sits, men som inte ger upp och som kämpar som du gör. Och många av dem som varit där men kommit på banan och hållit sig där, just tack vare pepp och att man vet hur man ska tänka och göra. :) :)

Sök dig till också ACA, OA och AF, eller ngt av dem iaf. De är ju gratis (man kan skicka eller ge dem en liten slant ibland om man vill, men det är frivilligt).

De har även Telefonmöten, om du inte kan gå på fysiska möten. Sök på dem på mötet och klicka på telefonmöten. OA har telemöten varje morgon och kväll samt på dagarna under de flesta dagarna. :)

Man kan vara helt anonym, rentav bara ringa in tyst och lyssna, eller så kan man säga sitt namn, men att man bara vill lyssna först, eller så kan man välja att delta, krävs inga förkunskaper. Man möter där en massa folk som vet exakt hur det känna och är, för de är eller har varit där du är nu. Enda kravet är att man önskar tillfriskna från sitt sockerberoende / överätande / ätproblematik.

ACA är en grupp för vuxna barn till alkoholister / dysfunktionella familjer. Där får man jobba med sina mindrevärdeskänslor, etc, superbra grupp, enl min mening gruppen där alla borde vara med om det finns minsta dysfunktion eller dåligt mående hos en själv, i släkten och/eller i uppväxten.

De grupper som riktar sig just på ätproblematiken / ätbeteendet av ngt slag är OA och FAA.

Många fr FB-gruppen är med på åtm OA, och en del skriver att "det räddade livet på mig", och då menar de verkligen att det blivit så enormt stor skillnad. Vissa har rentav räddats från att ta livet av sig genom att delta i de grupperna!

Du vet, verktygen, de återstående 90%... Där får man verktyg och så mkt tips och uppmuntran att det går att komma på banan igen, och att det också går att hålla dig där !

Sockerbomben3.0 kan du köpa som E-bok allra billigast just nu, kolla adlibris, cdon samt Bokus, minns inte just nu vem som är billigast. Alternativt låna boken eller ljudboken på bibblan. Rekommenderar dock att ha en egen bok jemma, så kan man gå tillbaka (det kommer man att vilja göra).

Boken är på väg också som en pocket för 48:- på adlibris och cdon tror jag det var, men när... vet ej.

Storytel kan jag inte riktigt villkoren på, men risken är stor att det är abonnemang.

Kram!

• Like 1

PS. Man kan köpa sig en matplan som är skräddarsydd till ens behov. Den ät billigare än att gå en kurs. Fundera om du kan unna dig en sån. Köpte själv en matplan i väntan på kursen (i kursen ingår det en matplan), men ville inte äta tre mån fel i väntan på kursen.

Den skiljer sig aningen från LCHF (som är grunden till den), mer grönsaker i min matplan iaf. Men annars lik LCHF. Den gör att man äter på bestämda tider / gånger, bestämd mängd protein, fett, grönsaker. Kokosolja emellan samt L-Glutamin i kallt vatten när suget kommer! :)

Funkar bra och det kom fram i mitt fall att jag inte tål mejerier. Haft stora problem med magen i årtionden, men att ta bort gluten hjälpte bara delvis. Nu är jag som hotad i magen, efter ca 1,5 mån på matplanen! :)

Väga får man sig max en gång per mån, det är bra (tycker egentligen att man ska slänga vågen, den ger bara ångest åt en massa folk!). Funkar ju hur som helst inte att hela tiden tänka på vikten OCH att äta rätt. Bättre börja med att äta rätt, när kroppen sen sakta men säkert blir ok, kommer det andra... :)

• Like 1

PS 2. En del på Sockerbomben- sidan på FB skrivet att de har lånat till kursen och allas som gått den säger att den är värd varenda krona!

Själv delbetalar jag kursen i tre delar, klarar heller inte en hel kursbetalning på en gång eftersom jag jobbar deltid pga värk. Men att må dåligt är ju också dyrt i längden och tar framförallt alla ens krafter, så vi resonerade med min man att vi skulle försöka klara av en kurs ändå...

• Like 1

Jättebra att du gick med på FB-sidan, där är jag också med, där får man så mkt pepp! :)

Och man hittar så mkt igenkänning, så många som är eller har varit precis i din sits, men som inte ger upp och som kämpar som du gör. Och många av dem som varit där men kommit på banan och hållit sig där, just tack vare pepp och att man vet hur man ska tänka och göra. :) :)

Sök dig till också ACA, OA och AF, eller ngt av dem iaf. De är ju gratis (man kan skicka eller ge dem en liten slant ibland om man vill, men det är frivilligt).

De har även Telefonmöten, om du inte kan gå på fysiska möten. Sök på dem på mötet och klicka på telefonmöten. OA har telemöten varje morgon och kväll samt på dagarna under de flesta dagarna. :)

Man kan vara helt anonym, rentav bara ringa in tyst och lyssna, eller så kan man säga sitt namn, men att man bara vill lyssna först, eller så kan man välja att delta, krävs inga förkunskaper. Man möter där en massa folk som vet exakt hur det känna och är, för de är eller har varit där du är nu. Enda kravet är att man önskar tillfriskna från sitt sockerberoende / överätande / ätproblematik.

ACA är en grupp för vuxna barn till alkoholister / dysfunktionella familjer. Där får man jobba med sina mindrevärdeskänslor, etc, superbra grupp, enl min mening gruppen där alla borde vara med om det finns minsta dysfunktion eller dåligt mående hos en själv, i släkten och/eller i uppväxten.

De grupper som riktar sig just på ätproblematiken / ätbeteendet av ngt slag är OA och FAA.

Många fr FB-gruppen är med på åtm OA, och en del skriver att "det räddade livet på mig", och då menar de verkligen att det blivit så enormt stor skillnad. Vissa har rentav räddats från att ta livet av sig genom att delta i de grupperna!

Du vet, verktygen, de återstående 90%... Där får man verktyg och så mkt tips och uppmuntran att det går att komma på banan igen, och att det också går att hålla dig där !

Sockerbomben3.0 kan du köpa som E-bok allra billigast just nu, kolla adlibris, cdon samt Bokus, minns inte just nu vem som är billigast. Alternativt låna boken eller ljudboken på bibblan. Rekommenderar dock att ha en egen bok jemma, så kan man gå tillbaka (det kommer man att vilja göra).

Boken är på väg också som en pocket för 48:- på adlibris och cdon tror jag det var, men när... vet ej.

Storytel kan jag inte riktigt villkoren på, men risken är stor att det är abonnemang.

Kram!

Hittade den också som pocket men den fanns inte i lager. Så antar det är en nyhet.

E-boken kostar 97 kr. Har dock ingen surfplatta eller läsplatta, så vill helst ha i bokform eller ljudbok (fast man missar recepten i ljudboken?).

Sökte efter boken på stadsbiblioteket men de har bara 1 exemplar av boken och jag kunde inte se någon ljudbok. Reserverade den men jag hamnade på köplats 6 vilket känns som en evighet. Annars lät ljudbok kul.

PS. Man kan köpa sig en matplan som är skräddarsydd till ens behov. Den ät billigare än att gå en kurs. Fundera om du kan unna dig en sån. Köpte själv en matplan i väntan på kursen (i kursen ingår det en matplan), men ville inte äta tre mån fel i väntan på kursen.

Den skiljer sig aningen från LCHF (som är grunden till den), mer grönsaker i min matplan iaf. Men annars lik LCHF. Den gör att man äter på bestämda tider / gånger, bestämd mängd protein, fett, grönsaker. Kokosolja emellan samt L-Glutamin i kallt vatten när suget kommer! :)

Funkar bra och det kom fram i mitt fall att jag inte tål mejerier. Haft stora problem med magen i årtionden, men att ta bort gluten hjälpte bara delvis. Nu är jag som hotad i magen, efter ca 1,5 mån på matplanen! :)

Väga får man sig max en gång per mån, det är bra (tycker egentligen att man ska slänga vågen, den ger bara ångest åt en massa folk!). Funkar ju hur som helst inte att hela tiden tänka på vikten OCH att äta rätt. Bättre börja med att äta rätt, när kroppen sen sakta men säkert blir ok, kommer det andra... :)

Vad kostar en matplan? Har det något värde om man redan är inkörd på LCHF dvs. jag är inte en person som idag frågar "är detta LCHF?" eller dylikt. Jag vet exakt vad som är LCHF typ. Med "typ" menar jag att det enda jag har svårt för nu (troligen pga. sockertrollen) är mörk choklad och LCHF-bak som anses OK inom LCHF men som egentligen inte är OK för alla eller ens tillhör vardagen. Samma med färsk frukt, tänker att en inte skadar och är bättre än vanligt godis. Enda fördelen med frukt jämfört med mörk choklad och LCHF-bakverk är att jag inte sitter och frossar i frukt men JO jag kan frossa i både mörk choklad och LCHF-bakverk (du vet, bakverk på sötningsmedel och nötmjöler).

PS 2. En del på Sockerbomben- sidan på FB skrivet att de har lånat till kursen och allas som gått den säger att den är värd varenda krona!

Själv delbetalar jag kursen i tre delar, klarar heller inte en hel kursbetalning på en gång eftersom jag jobbar deltid pga värk. Men att må dåligt är ju också dyrt i längden och tar framförallt alla ens krafter, så vi resonerade med min man att vi skulle försöka klara av en kurs ändå...

Är tyvärr arbetslös så det är inget alternativ. Jag hade inte tvekat om jag hade god ekonomi. Av allt man lägger pengar på så är detta givetvis något man bör prioritera. Framför både materiella ting eller lyxupplevelser (resa, spa etc.).

Ska ta en närmare titt på dessa OA och FAA. Låter lite läskigt dock. Jag gillar gömma mig...

Har inte uppdaterat nu under julen men jo, det har gått neråt igen. I förrgår åt jag 5 Lindor-kulor (ej mörk) och jag tror det slank ner några brödskivor i förrgår eller dan där innan (hade tagit för mycket chili i kimchin och visste inte hur jag skulle släcka elden bättre än med bröd - panik alltså, åt inte för sug). Sen köpte nån hem fikabröd (saffranslängd) vilket jag åk 1/3 av eller mer.

Igår blev det chips (en påse på 200 g delat på två så kanske 100 g?) men annars var det bara mycket liten mängd LCHF-pannacotta. LCHF-pannacottan är så mäktig att äter du för mycket så spyr du på bums... Räcker med några skedar. Kan inte säga samma sak om chipsen eller vanlig choklad... Kan äta hysteriska mängder. INGET SÄGER STOPP!

Ätit lite mer LCHF-pannacotta idag men som sagt, inga mängder i klass med mjölkchoklad. Det går helt enkelt inte. I övrigt panik-åt jag grönkål och kalkon i morse för lättare kunna motstå när en annan viss person i hemmet köpte och åt bröd. Det funkade dvs. jag hade hunnit äta mig mätt på grönkål och kalkon för inte bli provocerad när han åt bröd framför mig.

Som ni förstår jobbar jag lite i motvind. Mycket frestelser här hemma. Ibland vill jag bara låsa in mig i ett rum och inte komma ut pga. rädsla.

När det gäller frukt så kanske det triggar dig till att äta annat??

En matplan som jag köpte kostade 1600:- och den byggde på ca 100 frågor om mig och mina matvanor, känslor och reaktioner kring maten. Så den bygger på vad just min kropp behöver.

Det är inte alla LCHF-saker som är tillåtna på den, inga som helst sötningsmedel, inget alkohol, inga substitut åtm till en början. Bara ren och skär mat. För min del äter jag 4 ggr om dagen, de flesta tre. Jag fura eftersom jag lägger mig så sent varje natt, ca kl 02 pga av värk, kan bara sova några timmar och sover bäst efter kl 02...

Så man kan inte säga att jag på matplanen äter enl LCHF, det blir mer paleo, fast utan frukt och väldigt lite rotsaker. Detta eftersom hon förbjöd alla mejerierna, utom smör. Orsaken är mina magproblem, som hon tror kommer från mejerier, och hon ser tyvärr ut att ha rätt. Har inte lidit i magen på 1,5 mån nu :) Före kunde jag bara äta max 2 ägg i veckan, gallan trodde jag reagerade. Nu kan jag äta 4 om dan!! :)

• Like 1

Hemskt när man inte får stöd hemma! :(

När du läst Sockerbomben 3.0, be din partner läsa den med öppet sinne, om han älskar dig... Min man hade läst en gammal upplaga av boken, men nu blev han rätt chockad när han läste denna, han fattade. Sen dess har han varit försiktig och gömt sitt bröd och sina godsaker för mig. Han äter också mer av dem när jag jobbar.... Har uttryckligen bett honom om detta.

• Like 1

Det jag gillade med Lierre Keiths bok var att hon betonade ekosystemen och att alla är beroende av varandra. Hon gjorde tankeexperimentet "sätt upp ett staket I Serengeti, med rovdjuren på ena sidan och icke rovdjur på den andra. Rovdjuren dör, för de kan inte leva på gräs. De gräsbetande förökar sig, betar slut på allt gräs på den sidan, och dör av svält. Gräset på rovdjurssidan dör för att det inte betas. Kvar blir en öken."

Vi är allätare, och kan välja vad vi äter. Men vi borde fundera over vad våra val har för konsekvenser totalt sett. Jag kan inte påstå att jag gjort det, men jag gör så bra val jag kan.

Om man är beroende, räcker det inte att intellektuellt veta vad man ska välja. Hjärnan är kidnappad av sockret. Man behöver proffshjälp för att klara av det.

En sak till: tänk ALDRIG NÅNSIN att du ska äta sockerfritt eller chokladfritt för resten V livet. Det klarar vi sockerberoende inte att hantera, så enkelt är det.

BARA IDAG SKA JAG VARA ABSTINENT! Imorgon får jag se...

Upprepa efter mig: BARA IDAG SKA JAG ÄTA... alternativt: BARA IDAG SKA JAG AVSTÅ...

;)

Det låter löjligt, även ack, så stor skillnad det gör att man BARA OCH ENBART JOBBAR MED IDAG, INGET ANNAT!

Ibland får man säga till sig själv: BARA DENNA TIMME SKA JAG... / SKA JAG INTE...

Eller JUST NU SKA JAG... eller BARA JUST NU SKA JAG INTE...

Jobba med en kvart åt gången, om så behövs.

Skjut upp chokladätandet eller vad det nu är med en kvar åt gången, om en timme eller en hel dag känns för lång...

• Like 1

Tänkt mycket det senaste dagarna. En del av mig vill försöka vara vegan igen pga. all "propaganda" samtidigt som jag har svårt att njuta av kött. Det är visserligen lättare med fisk och skaldjur eller när jag "maskera" det i mejerier. Samtidigt undrar jag om det är "rätt" då om jag känner så?

Ja, ni hör ju. Jag har så svårt för bestämma mig vad jag ska satsa på. Nu har jag sen igår knappt ätit något radikalt dvs. godis och chips. Det enda jag åt igår var 4 rutor mörk apelsinchoklad, ett knäckebröd och lite pommes (alltså utöver det som är bra). Men jag hade väldigt dålig aptit igår av någon anledning så överåt inte alls. Däremot drack jag en hel del kaffe, vet inte varför. Jag vill och har även försökt sluta med kaffe. Är i något "piss off" mode just nu, där jag känner att jag knappt orkar bryr mig längre. Misslyckas ju ändå.

När det gäller frukt så kanske det triggar dig till att äta annat??
En matplan som jag köpte kostade 1600:- och den byggde på ca 100 frågor om mig och mina matvanor, känslor och reaktioner kring maten. Så den bygger på vad just min kropp behöver.
Det är inte alla LCHF-saker som är tillåtna på den, inga som helst sötningsmedel, inget alkohol, inga substitut åtm till en början. Bara ren och skär mat. För min del äter jag 4 ggr om dagen, de flesta tre. Jag fura eftersom jag lägger mig så sent varje natt, ca kl 02 pga av värk, kan bara sova några timmar och sover bäst efter kl 02...
Så man kan inte säga att jag på matplanen äter enl LCHF, det blir mer paleo, fast utan frukt och väldigt lite rotsaker. Detta eftersom hon förbjöd alla mejerierna, utom smör. Orsaken är mina magproblem, som hon tror kommer från mejerier, och hon ser tyvärr ut att ha rätt. Har inte lidit i magen på 1,5 mån nu :) Före kunde jag bara äta max 2 ägg i veckan, gallan trodde jag reagerade. Nu kan jag äta 4 om dan!! :)

Jag vet inte om frukt triggar mig faktiskt. Äter sällan frukt och är inte ofta sugen men ibland händer det. Jag har dock aldrig ätit mycket frukt. Däremot testade jag en sommar att äta vattenmelon istället för glass och det funkade den gången. Tyckte det var klart bättre att äta lite vattenmelon istället för sockerglass. Vattenmelon är snabbt att göra (bara skära upp) och jag åt bara en liten del av hela vattenmelonen för bli nöjd. Däremot är vattenmelon dyrt. Kan tillägga att min aptit är som lägst på sommaren. Hatar varm mat när det är varmt ute. Äter helst kall mat och glass (fast vill ersätta glass).

Enda gången jag ätit mycket frukt är när jag tvingat mig själv pga. folk säger det är nyttigt... Tvingade i mig frukt som barn och när jag var vegan gjorde jag vidriga banan smoothies. Usch! Hatar banansmak. Kan äta en ren banan nån gång men absolut inte massor eller i smoothies (banan får ALLT i ett recept/smoothie att smaka banan). Mest glad i päron tror jag, melon och jordgubbar. Färska svenska jordgubbar på sommaren är bland det bästa jag vet! Även fått försmak för mogen mango efter smakat en nyligen men som sagt, inget jag går runt och suktar efter såsom jag kan göra med annat.

Hemskt när man inte får stöd hemma! :(
När du läst Sockerbomben 3.0, be din partner läsa den med öppet sinne, om han älskar dig... Min man hade läst en gammal upplaga av boken, men nu blev han rätt chockad när han läste denna, han fattade. Sen dess har han varit försiktig och gömt sitt bröd och sina godsaker för mig. Han äter också mer av dem när jag jobbar.... Har uttryckligen bett honom om detta.

Problemet med att inte få stöd hemma är väl att personen inte tror jag ska fixa det. Jag har försökt så många gånger men misslyckas. Kanske också för jag hela tiden omringas av frestelser. Det är först när jag är ensam hemma som jag lyckas äta bättre. Då provoceras jag inte och "socialäter" inte. Det är sjukt hur mina matvanor anpassar sig efter en annan person samtidigt som det eskalera (medan den andra personen äter "måttligt" så börjar jag överätta).

Kan du läsa E-boken i din telefon? Litet dock....

Har visserligen en stor mobiltelefon (5,5'' skärm) men vill nog hellre ha en bok.

En sak till: tänk ALDRIG NÅNSIN att du ska äta sockerfritt eller chokladfritt för resten V livet. Det klarar vi sockerberoende inte att hantera, så enkelt är det.
BARA IDAG SKA JAG VARA ABSTINENT! Imorgon får jag se...

Upprepa efter mig: BARA IDAG SKA JAG ÄTA... alternativt: BARA IDAG SKA JAG AVSTÅ...
;)
Det låter löjligt, även ack, så stor skillnad det gör att man BARA OCH ENBART JOBBAR MED IDAG, INGET ANNAT!

Ibland får man säga till sig själv: BARA DENNA TIMME SKA JAG... / SKA JAG INTE...
Eller JUST NU SKA JAG... eller BARA JUST NU SKA JAG INTE...

Jobba med en kvart åt gången, om så behövs.
Skjut upp chokladätandet eller vad det nu är med en kvar åt gången, om en timme eller en hel dag känns för lång...

Bland det bästa jag läst på länge. Det här fick mig att tänka tillbaka på första gången jag provade (och var framgångsrik) på LCHF. När jag började med LCHF första gången såg jag det som en bantningsmetod dvs. jag tänkte äta "normalt" när jag hade nått min målvikt men på vägen ner till min målvikt började jag inse hur bra jag mådde och att jag troligen inte kan eller borde äta vanligt när jag kommer i mål. Det sjuka var att när jag var som närmast mitt mål (jag var 5 kg ifrån normalvikt en gång!!!) så började jag känna mig "tom" (en känsla jag inte kan föreställa mig nu). Med tom menar jag att jag för första gången kunde se mitt mål och jag undrade "vad händer sen? vad händer när jag kommit i mål? vad ska jag nu jobba med?". Det är som hela mitt liv handlat om min vikt så när jag närmade mig mål kunde jag inte föreställa mig hur livet skulle bli. Jag menar, vad ska jag nu tänka på alla dagar?

Nu gick det visserligen åt skogen senare så jag nådde aldrig min normalvikt. Du har dock helt rätt. Att ändra kosthållning och göra radikala förändringar kan vara svårt att göra om man från början intalar sig att det alltid kommer vara "så svårt". För i början ÄR det svårt. Ändra vanor tar tid. Att istället lätta på trycket och intala sig att "du behöver bara göra det här tills du kommit i mål" så lär man troligen tänka annorlunda när man väl är i mål.

Tänkt mycket det senaste dagarna. En del av mig vill försöka vara vegan igen pga. all "propaganda" samtidigt som jag har svårt att njuta av kött. Det är visserligen lättare med fisk och skaldjur eller när jag "maskera" det i mejerier. Samtidigt undrar jag om det är "rätt" då om jag känner så?

Men strunta i köttet?! Fisk och skaldjur är ju jättebra! Och jag tror inte det finns rätt och fel i känslor. Du kan säkert gå i terapi och hitta orsaken till känslan eller så konstaterar du att du känner så och that's it. Ät vegetariskt i grunden och lägg till lite fisk så har du ju toppenbra mat! Personligen skulle jag vara försiktig med soja och processat skräp som finns för vegetarianer. 

Sedan en tanke... Tror du att det skulle vara lättare att sluta helt eller passar det dig bättre att minska lite i taget? Just nu verkar det "lilla" bli en del trots allt (eller kanske jag som missförstår?).

Men strunta i köttet?! Fisk och skaldjur är ju jättebra! Och jag tror inte det finns rätt och fel i känslor. Du kan säkert gå i terapi och hitta orsaken till känslan eller så konstaterar du att du känner så och that's it. Ät vegetariskt i grunden och lägg till lite fisk så har du ju toppenbra mat! Personligen skulle jag vara försiktig med soja och processat skräp som finns för vegetarianer. 

Sedan en tanke... Tror du att det skulle vara lättare att sluta helt eller passar det dig bättre att minska lite i taget? Just nu verkar det "lilla" bli en del trots allt (eller kanske jag som missförstår?).

Visst är det. Har väl redan gått i dessa tankar att äta mer som en pescetarian. Fast jag måste ju fortfarande exkludera bröd, potatis, ris och pasta, för göra det LCHF. Det ska väl gå. Pasta äter jag inte ens nu och ris är ytterst sällan det också (främst på asiatiska restauranger). Bröd och potatis är det klart värre med. Uppväxt på bröd och potatis så väldigt svårt att motstå. Bröd känns värst pga. mättar väldigt dåligt. Potatis mättar ändå (speciellt i kombination med annat). Bröd är ju rena skitet egentligen, man äter och äter men inget säger stopp. Fast potatis är ju inte LCHF.

Jag har gjort LCHF-bröd förr och det finns faktiskt goda recept så bara jag lägger tid på baka så funkar det som substitut för vanligt bröd (de mättar bättre också). Potatis tycker jag dock är svårt att ersätta. Älskar blomkål och dylikt men jag ser det inte som substitut till potatis (är jag sugen på potatis funkar blomkål dåligt). Även testat kålrot, rotselleri osv. och det är inget fel på det men som sagt, smakar väldigt fruktigt mot potatis som känns mer... neutralt? Basiskt? Sötpotatis gillar jag inte heller men begriper inte varför sötpotatis skulle vara bättre ändå (det är väl mycket kolhydrater också samt aldrig svenskt?).

Får väl ta baby steps. Börjar med exkludera det värsta dvs. allt godis och snacks. Ska även göra mitt absolut bästa för ta bort brödet. Potatis får jag jobba mer på, äter trots allt betydligt mindre mängd potatis jämfört med bröd när jag väl äter. Kan bli nöjd med 1-2 mindre potatisar så länge jag får rejält med annat på tallriken typ fet sås och protein.

Om man är sockerberoende, vilket jag starkt tror du är, då är det nolltolerans som gäller. Precis som för en alkoholist. De kan inte dricka bara lite och försöka "dra ner" på den enda alkoholhaltiga drickan efter den andra eller "ta bort den värsta sortens alkohol". Funkar inte!

Inget annat kommer att funka för sockerberoende heller. Så är det tyvärr.

Däremot kan ens "röda hund" som är kopiöst listig och envis, komma med vilka bortförklaringar och ursäkter som helst. Men det funkar aldrig värst länge. Förr eller senare börjar man "droga" med socker och / eller kolhydrater igen.

Förnekelsen är ofta djup långvarig, tills man en dag VERKLIGEN slår i botten. Då är man oftast väldigt sjuk och livet brakar mer eller mindre samman.

Det man behöver göra är att inse att man är beroende och kapitulera inför det att man helst enkelt INTE kan hantera detta mer på eget sätt.. har ju aldrig funkat värst länge...

Inse att man måste skaffa hjälp från dem som kan sockerberoende och vad det innebär.

En sak är tyvärr säker, som Bitten grundligt går igenom i Sockerbomben 3.0: sockerberoende (och all sorts beroende, det är ju faktiskt en och samma sjukdom, bara olika "droger" eller yttringar) är lömsk, livslång, progressiv, och man inte skaffar hjälp, dödlig.

Skaffa hjälp från OA, FAA (då kan du inte skylla på att du inte har råd) och från Sockerbomben-sidan där du sa att du gått med. Och när bibblan kan låna dig boken, läs den, för din egen skull.

Sluta leta efter en massa ursäkter för att slippa ifrån, för du lurar bara sig själv.

Hoppas du inte tar illa upp av en mkt rak och brutal kommentar. Vill inte såra dig utan bara säga som det är, ifall du faktiskt är sockerberoende.

Jag kan förstås ha fel om den saken, är ingen beroende-expert eller terapeut.

Däremot är jag själv sockerberoende och känner så väl igen resonemanget (och de tusen bra bortförklaringarna), innan jag erkände för mig själv och andra att jag faktiskt är sockerberoende. ;)

• Like 3

Man talar om en "röd hund" som vill få en i sockerträsket, alltså som talar för beroendet, och en " blå hund" som är förnuftet och som vill rädda en. Alltså två olika röster som vi har inom oss, de slåss hela tiden, och "röda hund" är så otroligt stark. Hittar vilka ursäkter och undanflykter som helst.

Kommer fr en gammal indiansaga. En pojke sa att till farfar han har två vargar på axlarna, en blå snäll och en röd elak, vem vinner? Farfar sa: den du väljer att mata!

Så on vi inte matar den "blåa hunden", alltså skaffar oss verktyg och framförallt är villiga (inte bara önska utan agera!), så vinner den "röda" garanterat. Men den vill inte vårt bästa!

• Like 2

Boken är bokad på bibblan. Har som sagt köplats 6 och det finns bara 1 exemplar så det lär nog dröja. Jag får hur som helst försöka läsa allt annat jag kan på nätet. Jag är ju trots allt bra på efterforska.

Hade jobbigt snack igår här hemma om frestelser. Har nu försökt minska mina hinder men idealiskt är det inte. Med det menar jag att jag plockat ut allt jag kan äta och lagt i ett separat skåp. Jag öppnar bara detta skåpet för slippa se andra frestelser. I kyl och frys behövs mer samarbete men det är trots allt lite lättare pga. bröd och potatis förvaras inte där. Värre är det väl när det köps hem färdigmat typ färdiga pizzor, matpajer osv. Förhoppningsvis dröjer det lite så jag hinner komma lite längre med mina kostvanor eller så får vi kompromissa (han får ju trots allt ha sitt skafferi nu med bröd).

Även kikat lite på ätstörningsklinik men vet inte om det hjälper att söka sig dit. Känns som att samhället främst identifiera anorexi/bulimi och även om jag försökt spy upp ibland så är jag inget av det. Jag är hetsätare. Ska man ha hjälp med övervikt får man väl bara hjälp om man ska göra GBP vilket jag tvivlar på att jag ens är kvalificerad till (jag är mycket överviktig men inte så) och dietister har jag absolut noll förtroende för. Jag gick hos en dietist som barn (på mina EGNA initiativ!) och det gav absolut inget. Hon hade sagt "du kan äta hur mycket potatis du vill" och pappa försökte få henne att ändra det hon sa men det gjorde hon inte och jag nappade ju på det direkt. Pappa visste till skillnad från henne att säga "äta hur mycket du vill" faktiskt innebär att jag kommer FROSSA i det. Fick dock pluspoäng för att jag var brutalt ärlig med min matdagbok men jag vet inte vad det är för pluspoäng... Jag ville genuint ha hjälp och det innebar att jag är ärlig med vad jag äter inför vården för kunna få hjälp.

Hur som helst. Har sen igårkväll ätit strikt LCHF. Åt lite kalkon, grönkål och ett stekt ägg. I morse blev det kokt fisk med massa dillsmör, 1/2 morot som var kvar och några brysselkål. Nu dricker jag fettchoklad (3 dl kokande vatten, ca 50 g osaltat smör, ca 1 msk kakao, ca 7 droppar stevia). Känner att kroppen är stabil just i denna stund. Känner inget sug och känner ett lugn. Flyttat in i mitt rum för använda den som fristad. När det blir jobbigt går jag in där och sätter på musik. Allt för undvika frestelser.

Skrev precis att vi snackat här hemma men han verkar inte alls fatta... Nu kom han hem och sagt att han läst denna tråd (jag gav honom den) och han förstår absolut ingenting (jag som säger). Han kommer hem med äppelkronor... Visserligen plockade han inte fram dem men nu vet jag att de är där. Kunde höra när han prasslade men det först jag gjorde då var att stänga in mig för motarbeta ev. idiotiska tankar. Då kommer han efter och säger vad det är, påstår att jag INTE gillar det. När jag får sötsug är jag sugen på allt som smakar sött... Go figure... Hade inte behövt veta vad han hade alls!

Sen har han druckit också. Alltid trevligt. *ironi*

Kan föresten klargöra att denna andra person är min pappa då jag bor hemma trots vuxen. Så ni inte antar att detta är en sambo jag skriver om. Jag är dock inget barn/omyndig.

Nu blir det att sysselsätta mig i mitt rum, spela musik och försöka koppla bort. Önska mig lycka till...

Det blir lite annat när det är förhållandet barn/förälder kontra två vuxna i en nära relation, tror jag. Jag ser ju hur jag beter mig mot mina barn jämfört med hur jag gör mot deras pappa... Nu är mina barn fortfarande ganska små men den ena börjar bli lite rund och det är svårt att stötta på ett bra sätt. Man vill ju att det ska bli positivt ändå. Din pappa trodde säkert han var snäll när han sa att han köpt en sort du inte gillar (istället för att avstå själv vilket säkert varit nyttigast eller äta upp dem innan han kom hem).

Det finns ett inlägg av My, LCHF-ingenjören, för inte så länge sen som riktar sig till föräldrar. Om du fått din pappa att läsa denna tråd kanske han kan tänka sig att läsa den med? Kanske kan han få tips om hur han kan stötta dig?

• Like 1

Fortsatt strikt. Blev lite nötter igår kväll men inga mängder. Åt i bilen hem pga. hunger. Tyvärr var en del nötter kanderade/honungs rostade.

I morse (fel dygnsrytm för mig så ej frulle) åt jag en snabb hemmagjord kimchi på gurka och en lax med ett täcke av philadelphia-ost. Åt även en bit brieost. Allt smakade bra, blev impad av laxen i luftfritösen.

Dock fick jag magknip senare. Vet inte varför. Kanske för jag gick ut med hunden efteråt? Minns magknip från skoltiden när man hade idrott efter lunch. Fast nu var det ingen idrott även om jag går ganska raskt. Hm...

Kanske övergångsbesvär också?

Åt tre torkade plommon när jag kom upp. Det satte fart på magen. Plommon, naturens laxeringsmedel? Haha. Tyvärr mycket kolhydrater i det men behövde bara tre. Tycker inte om plommon ens.

Blev den hemmagjorda Kimchin god?

Kommer ihåg att du jobbade med den tidigare.

Jag har nästan alltid egensyrade grönsaker hemma.

Det är lite meck att göra men sen har man alltid salladen färdig.

Smidigt och nyttigt.

Om plommonen inte triggar igång sötsuget så må det väl vara hänt någon gång.

Vad är det för övergångsbesvär du menar?

Blev den hemmagjorda Kimchin god?

Kommer ihåg att du jobbade med den tidigare.

Jag har nästan alltid egensyrade grönsaker hemma.

Det är lite meck att göra men sen har man alltid salladen färdig.

Smidigt och nyttigt.

Om plommonen inte triggar igång sötsuget så må det väl vara hänt någon gång.

Vad är det för övergångsbesvär du menar?

Jag gör en enkel/snabb kimchi. Jag skär upp 1 gurka i lagom tjocklek, salta och låter stå i 15 min. Sen hackar jag i lite salladslök, ha i mycket lite chiliflingor (första satsen jag gjorde blev så stark att det brann i munnen!), lite svartpeppar, sesamfrön och teriyaki/sesamolja eller lite sojasås. Tyckte inte sojasås var så gott som teriyaki/sesamolja men den är typ slut tyvärr.

Ska försöka göra mer seriös kimchi men har inte orkat sen jag upptäckte att jag kunde göra denna snabba och som är ätklar efter bara 15 min.

Tittade på Tistelvind på Maxi men tyckte inte den såg god ut alls (på tok för finfördelat och morötter i). Hittade ett asiatiskt märke på Willys som såg såå mycket godare ut, men eftersom det är ganska dyrt avvaktar jag och gör egen. Ska absolut köpa och testa nån gång framöver.

Ska helt klart lära mig mer om kimchi/syrade grönsaker för tyckte det var väldigt gott. :)

Nej, jag känner inte att plommon triggar mitt sötsug. Tyckte inte det är gott eller särskilt sött. Smaken påminner om anis eller lakrits, fast inte på ett bra sätt. Tycker de är lite otäcka att bita i. Tycker det känns bättre att ta lite torkade katrinplommon framför laxermedel på Apoteket. Haft en påse i skafferiet jättelänge så det är inget som triggar mig. Samma med russin egentligen, alltid någon annan som äter upp dem. Nu köper jag inte russin för vet inte vad jag ska ha de till (hade de på gröt som vegan) men jag går inte alls igång på frukt, spelar ingen roll om det är torkat eller färskt.

Däremot var de karamelliserade/honungsrostade nötterna lite farliga. Min pappa påminde mig igår att inte äta de om jag inte är hungrig vilket var bra, slutade äta. Nu åt jag resterna när jag vaknade pga. skulle iväg och handla och ville åka mätt. Så jag åt de när hungern satt igång istället. Blev väldigt mätt av nötterna dock så kände inte sug alls att köpa något dumt i affären. Tvärtom gav jag två Lindor-kulor som jag tog (det var gratis) till pappa när han snällt sa "du ska inte äta de där, jag kan ta dem" och jag hann knappt tänka förrän jag gav honom dem. Sa att han får äta de när jag inte ser sen.

Köpte det sista till LCHF-smörgåstårtan ikväll. Hade verkligen turen på min sida. Willys sålde räkor i lake för 30 kr/st och jag behövde 2 st. När jag kom dit fanns det bara 2 st kvar. Vilken jävla tur! Vi blev så glada att vi köpte 1 trisslott.

Pappa köpte ingen vanlig smörgåstårta utan bestämde sig för äta min. Han är mycket skeptisk till hur LCHF-brödet kommer smaka men han ska ändå testa. Fyllningen och toppingen lär ju bli god oavsett.

Hej igen och gott nytt år.

Jag fick massa idéer för mig vid nyårsskiftet att prova en annan kosthållning.

Bestämde för utesluta mejerier (har inga problem med mejerier men tycker det är onaturligt) och rena oljor. Det här för tillåta mer kolhydrater typ potatis. Igår testade jag äta potatis, avokado, sallad och fisk.

Gott? Visst. Mättande? Nej.... Åt två mål igår. Första målet var 1/2 avokado, lite salladsblad, gurka, någon rädisa, 2 småpotatisar och 1 bakad lax utan något bara toppad med citronpeppar. Det här var dagens första mål/frukost så även om jag inte blev överdrivet mätt så gick det an.

Några timmar senare var hungern väl påtaglig så då åt jag andra halvan av avokado, lite rökt lax, lite räkor, rädisor, isbergssallad, cocktailtomater och två småpotatisar. Den här gången var jag betydligt mer hungrig och blev inte alls mätt, satt på ett kokande ägg och gjorde två småpotatisar till men jag åt aldrig upp ägget för potatisarna blev klara före och efter totalt fyra småpotatisar kände jag mig hyfsat lugn i magen.

Gick och la mig och vakna nu, riktigt jävla hungrig. Känner direkt nu att NEJ slut med experimentet. Nu minns jag hur jävla hungrig man blir av fettsnålt. Avokadon och lite lax (som ändå är fet!) räckte inte. Behövde mer fett, antingen mer avokado och fisk eller någon ytterligare fettkälla. Sallad må vara gott och krispigt tillbehör men rent skit ur näringssynpunkt. Kål, morot osv. är klart mycket mer mättande.

Skulle ätit chiapudding till frukost men bestämde mig nu för äta den senare för äta något mer mättande nu. Känner mig som en varg. Tog en liten bit smörgåstårta som var över (LCHF-smörgåstårta) och känner mig redan lugn. Då var det en LITEN bit, alltså åt bara två lager. Inte ens fyra som det ska vara.

Tror fan det kan vara bra för folk som tvivlar på om äta fett är rätt, testa en dag att äta det du tror du ska äta, så får du det svart på vitt. Det är jobbigt att lyssna och sortera alla åsikter kring mat, men låt kroppen tala om det.

Igår vägde jag mig efter ätit flera bitar av LCHF-smörgåstårtan och vågen pekade nedåt ett halvkilo. Idag när jag vägde mig pekade vågen uppåt ett halvkilo. Lite oklart om jag vägde mig under samma villkor (om jag hade druckit vatten eller ej innan jag ställde mig på vågen eller om det faktum att jag sov länge igår påverkade). Nu är det dock inte vågen som avgör något utan hur jag känner mig. Otillfredsställd.

Så jag kommer nu fortsätta med lågkolhydratkost/fet kost med en helt annan inställning (positiv). Vet inte varför jag tvivlade men ibland gör man och då kanske en avstickare kan hjälpa en i sin övertygelse. Man glömmer lätt hur det var att faktiskt inte vara mätt.

Mitt problem verkar således inte vara potatis, ris osv. Inte heller frukt. Angående triggers/överätning/sötsug. Mina problem är uteslutande saker som glass, godis, choklad (även mörk choklad!), chips och dylikt. Alltså sånt som alla i samhället verkar rörande överens om är dåligt (även om majoriteten inte kan tänka sig vara helt utan det). Så jag kommer nog köra Paleo-inriktning dvs. lågkolhydrat men jag kommer tillåta i princip vilka grönsaker och rotfrukter jag vill efter smak. Jag vet inte om eller hur mycket jag kommer inkludera potatis för nu när jag åt det kände jag inget direkt behov av det. Men om jag någon gång skulle vilja ha en potatis eller är ute och äter och de har inga eller dåligt med andra grönsaker/rotfrukter så tror jag inte en eller två små potatisar gör något. Jag kommer dock inte aktivt köpa hem eller äta varje dag. Främst för jag tycker andra saker är godare tillbehör (jävligt konstigt att komma från mig som är uppväxt med potatis).

Till skillnad från potatis så är dock bröd något som triggar till överätning. Så det går fetbort. Hade inte ens tänkt att äta det igår. Känns så onaturligt.

Som jag skrev tänkte jag äta lågkolhydrat med Paleo-inriktning eller Pegan om ni så vill (Pegan är typ Paleo med de bättre delarna från Veganism såsom linser/bönor). Kommer inte sluta äta kött/fisk men jag tänkte faktiskt varva med lite linser och bönor ibland, kanske främst linser.

Har ni tips på enkla men goda Paleo-recept? Jag får för mycket mejerier när jag söker på LCHF-recept. Jag har som sagt inget problem med mejerier i form av sötsug eller direkt överätning, men jag känner mig inte riktigt pigg på mejerier ändå. Tycker det blir för mycket och ibland känner jag mig nog lite orolig i magen efter ätit större mängd mejerier.

Jag älskar avokado, och kokosmjölk/kokosgrädde kan ju bli goda grytor (jag gillar asiatiskt). Så gärna tips olika varianter här. Har noll inspiration nu nämligen.

Det känns i varje fall som att mitt sötsug alltså sug efter choklad, glass, godis och annat onyttigt lugnat ner sig nu efter en period av frosseri i choklad (både mörk, ljus och vit). Dock har pappa inte köpt hem något tack och lov vilket klart underlättat.

Lite fler tankar och funderingar.

Skrivit att jag har lite svårt för kött och det stämmer delvis. Jag är mycket glad i fisk och skaldjur (vilket är en typ av kött). Däremot gillar jag faktiskt kyckling/kalkon. Dock har jag som ni vet svårt för köpa ej KRAV-märkt och det finns nästan ingen KRAV-märkt kyckling/kalkon. Har verkligen kollat. När jag väl hittar (kanske EN butik som har) är det rätt dyrt också. Tyvärr är min ekonomi hårt pressad så det blir att äta antingen omärkt eller avstå.

KRAV-märkt griskött är också ganska svårt att hitta. Det finns betydligt mer av KRAV-märkt nötkött.

Något jag märkt när jag ätit KRAV-märkt i varje fall griskött/nötkött är att köttet faktiskt smakar bättre. Det är svårt att förklara på vilket sätt men det gör det. Speciellt griskött. Åt för ett tag sedan KRAV-märkt fläskkarré och tyckte det smakade förvånansvärt bra. Då köpte pappa hem massa fläskkarré på rea och det var ju inte KRAV-märkt. Tyckte inte alls om det (och pappa påstår sig inte ens gilla karré). Så den har blivit liggande i frysen. När hundens färskfoder tar slut brukar vi ge honom fläskkarré tills vi hunnit köpa hans färskfoder. Han ratar det inte i varje fall. ;)

Satt och läste en intressant diskussion som uppkom mellan veganer och LCHFare på YouTube. De verkade rörande överens om att ja, gräsbetes är bättre än kommersiellt. Det kommersiella får sämre ej artegen föda (utöver det uppenbara - sämre levnadsstandard). Grisar (och kor?) får vad jag förstått tillskott av B12, antibiotika (fast antibiotika hade väl slutat i Sverige nu?!?) som ett resultat av dåligt foder. Alltså ett djur i det fria behöver knappast få tillskott av B12 utan får det på naturlig väg, men inte våra "köttdjur".

Bortsett från djurens välmående (vilket givetvis är viktigt för mig också!) så är kött från dessa kommersiella djur dåligt? Jag tänker att ett djur som ätit fel, får massa tillskott osv. inte är direkt optimal föda? Eller påverkar det inte när vi äter utöver smak?

Av någon anledning är det både lättare och billigare att hitta miljömärkt (MSC-märkt) fisk. Så förutom vara gott är det bättre för min ekonomi. Skaldjur är väl inte direkt billigt men det är således något jag sällan köper pga. det. Precis köpt hem sardiner i tomatsås pga. inte testat sardiner (sardiner ska vara en matfisk). Tyvärr inte MSC-märkt dock så vet inte om det är något att köpa igen. Makrill i tomatsås finns MSC-märkt dock. Enda problemet med dessa konserver är att jag snabbt blir trött på tomatsåsen. Sardiner ska finnas i olja men makrill kan jag inte hitta utan tomatsås. Finns det ens?

Har inte nämnt att fisk också kan innehålla miljögifter. Det pratas det ju om ofta och gravida ska väl avrådas från viss fisk under graviditet (eller de avråds inte helt men råds till att äta mindre av). Det får väl ändå anses ganska allvarligt. Precis som risprodukter typ riskakor efter arsenik-larmet.

Birgitta Höglund har en paleoblogg med massa mejerifria recept

Just det, den hade jag glömt. Ska kika på den.

Såg nu att jag hade bokmärkt den bloggen ju. :D