Jump to content

Ätstörning och skam

Guest

Recommended Posts

Hittade du veganer på youtube som höll med om att gräsbetes är battre än industrikött? Alla ganger jag sett kommentarer från veganer så tycker de att kött är dåligt, oavsett uppfödning. Och oavsett om man pratar om miljön eller etiken eller hälsan. Jag tror ju definitivt att det är skillnad på om djuren får leva så naturligt som möjligt, bade för miljön och etiken och hälsan.

• Like 1

Hittade du veganer på youtube som höll med om att gräsbetes är battre än industrikött? Alla ganger jag sett kommentarer från veganer så tycker de att kött är dåligt, oavsett uppfödning. Och oavsett om man pratar om miljön eller etiken eller hälsan. Jag tror ju definitivt att det är skillnad på om djuren får leva så naturligt som möjligt, bade för miljön och etiken och hälsan.

Videon dissade low carb och hyllade high carb vegan men bland kommentarerna dök det upp en LCHFare som sa emot. Han var inte så saklig först men så dök det upp en ytterligare LCHFare som gav svar på tal (och på något sätt fick han den andra LCHFaren att skriva mer vettigt också). I denna diskussion var det alltså en vegan som erkände att ok, gräsbetes är väl bättre än kommersiellt kött (ur näringssynpunkt). Självklart tyckte veganen fortfarande att slakt är mord oavsett vad, och att alla inte kan leva så. Fast sanningen är ju den att alla inte kan leva som veganer heller. Att ta bort kött kommer inte ge mer mat till de som ingen mat har. Tyvärr. Det är inte så världen fungerar.

Annars har du rätt i att alla veganer eller så gott som alla, inte kan erkänna att det är skillnad på kött (ur näringssynpunkt). Givetvis är slakt fortfarande slakt oavsett hur det sker. Dock kan slakt ske under olika former. Som jag förstått efter läst på KRAVs hemsida så ska t.ex. djuren inte se varandra slaktas vilket jag tycker låter fullkomligt rimligt. Om man vill stressa djuren helt i onödan, ja, låt den då se sin kompis slaktas...

Jag förstår dock varför folk blir veganer i ett modernt samhälle. Såvida man inte ogillar eller inte bryr sig om djur direkt (finns ju faktiskt folk som inte gör det) så tror jag många har svårt för det här med gilla djur och äta djur. Vi växer liksom inte upp i ett samhälle där vi själva ska skaffa mat eller vara delaktiga i hur det kommer till matbordet. Förr eller för de som växer upp i bondefamiljer så faller det sig mer naturligt. Jag tror inte andra djur har samma moraliska dilemman som vi har eftersom de inte har något val men också aktivt måste göra det själva för överleva. Sen givetvis fungerar vår hjärna annorlunda också.

Du behöver inte läsa Keith Leires bok "Vegomyten", du har fattat samma som hon!

Och hon är fortfarande inne på någon form av veganism/vegetarianism!

Man får skilja på etiska värderingar och näringslära!

Menna.. veganism är i första hand en etisk utgångspunkt.. jag har inga större problem med att förstå detta.. däremot så inser jag att det lixom inte är så enkelt som att utesluta slakt/dödande av djur/andra levande varelser!

Veganer deltar hur som helst i dödandet av olika djur.. de vill helst slippa veta om det bara!

Fortsätt du med fisk/skaldjur/ägg/fågel/mejerier.. gör gärna etiska val/ekologiskt/osv!

Iomed att jag till stora delar är uppvuxen på jordbruk så har jag i princip inget emot slakt eller jakt!

Dvs jag har växt upp med etiska värderingar kring detta.. det är en myt att enskilda bönder saknar etiska värderingar kring slakt och jakt!

För det första så är djurens väl deras inkomstkälla.. dåligt skötta och sjuka djur ger dålig avkastning/dålig mat!

De är matproducenter, de föder upp djur, de vet att syftet är att de skall bli mat i slutändan!

• Like 2

Hej!

Jag vill bara säga att det finns en lösning där man slipper det här med kampen att hålla sig till en diet och kämpa mot att "misslyckas" hela tiden. Jag har kämpat i 16 år med hetsätningsstörning och bulimi, men inte förrän 2016 hittade jag till OA (Anonyma Överätares 12-stegs program) och lösningen på mitt problem.

LCHF hjälpte till viss del, periodisk fasta och en diet närmare Paleokost hjälpte ännu mer. Men inget hjälpte mig helt (jag undvek aldrig helt mina triggerprodukter vilket resulterade i återfall av hetsätning och överätning). I somras läste jag igenom AA:s Stora Bok, och i höst har jag skaffat mig en sponsor inom OA och gått igenom stegen. Denna vecka ska jag gå igenom steg 12!

Jag har inte hetsätit på snart 90 dagar! Det trodde jag var omöjligt och jag ville dö innan min älskade mamma föreslog att det borde finnas ett 12-stegs program för folk med matproblem (och det fanns det ju när jag googlade!, vården hade ingen aning om det tyvärr).

Jag har aldrig trott på gud eller varit religiös, så det är absolut inget hinder.

Idag har jag sinnesro, och väljer bort det jag inte vill äta utan den vidriga mentala besattheten jag hade förut (tex ältande över vad jag ska och inte ska äta).

Du har inget att förlora på att kolla in www.oasverige.org förutom lite tid av ditt liv då förstås ;-). Det finns telefonmöten varje dag som bara är att ringa in och lyssna på om man vill för att se vad det handlar om. Jag rekommenderar det varmt till alla som har problem med maten.

Kram!

• Like 3

Hmm, tänker att eftersom du känner till att LCHF fungerar för dig så läs på igen hos Kostdoktorn, där finns ju massor med länkar också till olika bloggar, för att få ny motivation.

Jag själv måste emellanåt repetera och ta nya tag. Försök att göra en matsedel för en vecka - basera den helt på LCHF- principer. Av det du skriver så uppfattar jag att du troligen äter för litet bra fett - du blir inte mätt!

Du har en veckomeny - men tar en dag i taget!

Jag tycker att Kostdoktorn har bra recept och man är tydlig med vilken LCHF nivå varje recept har - strikt, medel och liberal.

Det finns många mycket goda gratänger, pizzor, och fina pajer.

Tycker du att det är svårt att laga mat?

Tänk tillbaka på hur du gjorde när det fungerade för dig med LCHF - vilket var bra, bygg på dina bra erfarenheter.

Lycka till det här året!

Tack för era inlägg.

Du behöver inte läsa Keith Leires bok "Vegomyten", du har fattat samma som hon!

Och hon är fortfarande inne på någon form av veganism/vegetarianism!

Man får skilja på etiska värderingar och näringslära!

Menna.. veganism är i första hand en etisk utgångspunkt.. jag har inga större problem med att förstå detta.. däremot så inser jag att det lixom inte är så enkelt som att utesluta slakt/dödande av djur/andra levande varelser!

Veganer deltar hur som helst i dödandet av olika djur.. de vill helst slippa veta om det bara!

Fortsätt du med fisk/skaldjur/ägg/fågel/mejerier.. gör gärna etiska val/ekologiskt/osv!

Iomed att jag till stora delar är uppvuxen på jordbruk så har jag i princip inget emot slakt eller jakt!

Dvs jag har växt upp med etiska värderingar kring detta.. det är en myt att enskilda bönder saknar etiska värderingar kring slakt och jakt!

För det första så är djurens väl deras inkomstkälla.. dåligt skötta och sjuka djur ger dålig avkastning/dålig mat!

De är matproducenter, de föder upp djur, de vet att syftet är att de skall bli mat i slutändan!

Etiska val är något jag vill göra mer än något annat. Det jobbiga är bara att ekonomin sätter käppar i hjulet. Tidigare när det fanns mer pengar på bankkontot var jag ganska slösaktig (skriver slösaktig eftersom jag nu har extremt tight) och köpte allt ekologiskt som gick att köpa ekologiskt.

I min idealvärld köper jag givetvis allt ekologiskt som finns, men man måste också inse när pengarna inte finns. Jag har prioriterat bort ekologiska grönsaker och nötter/frön. Det går helt enkelt inte. Jag köper det billigaste. Samma med frukt men jag äter typ ingen frukt (dock köper jag alltid ekologisk banan om jag vill ha det pga. väldigt besprutat, samma med vindruvor).

Fisk och skaldjur köper jag till 98-99% MSC-märkt vilket faktiskt beror på att utbudet är bra. Det blir inte mycket dyrare eller så är det lika dyrt eller billigare beroende på när/var/hur. Skaldjur är ganska dyrt oavsett märkning men även här finns mycket MSC-märkt.

Nötkött (främst färs) finns det också en del KRAV-märkt av. Visst, det är dyrare än när de rear ut vanliga nötköttet men ibland får man rea på KRAV-köttet också. Kyckling och griskött får jag i princip ge upp pga. extremt dåligt utbud.

KRAV-ägg dvs. ägg frigående höns utomhus finns det gott om.

Jag blir ändå stressad av detta pga. ekonomin. Fisk och skaldjur har jag inte problem med, men ibland är jag verkligen sugen på kött. Skrivit att jag haft problem med kött men det är nog mycket hjärnspöken och att jag blivit finsmakare (KRAV-märkt smakar bättre). Just nu är jag riktigt sugen på köpa bacon eller fläsk, men lycka till med hitta KRAV-märkt fläsk som inte kostar (behöver besöka en gård långt borta för ens hitta).

Kommer fortsätta försöka hitta utgånget kött eftersom det känns bättre än betala ord.pris för ej KRAV-märkt kött men det lär nog, tyvärr, hända att jag köper något sämre kött nån gång. Mest för hålla min entusiast uppe (fisk varje dag kan bli lite väl även om jag aldrig ätit mig färdig på fisk).

Hej!

Jag vill bara säga att det finns en lösning där man slipper det här med kampen att hålla sig till en diet och kämpa mot att "misslyckas" hela tiden. Jag har kämpat i 16 år med hetsätningsstörning och bulimi, men inte förrän 2016 hittade jag till OA (Anonyma Överätares 12-stegs program) och lösningen på mitt problem.

LCHF hjälpte till viss del, periodisk fasta och en diet närmare Paleokost hjälpte ännu mer. Men inget hjälpte mig helt (jag undvek aldrig helt mina triggerprodukter vilket resulterade i återfall av hetsätning och överätning). I somras läste jag igenom AA:s Stora Bok, och i höst har jag skaffat mig en sponsor inom OA och gått igenom stegen. Denna vecka ska jag gå igenom steg 12!

Jag har inte hetsätit på snart 90 dagar! Det trodde jag var omöjligt och jag ville dö innan min älskade mamma föreslog att det borde finnas ett 12-stegs program för folk med matproblem (och det fanns det ju när jag googlade!, vården hade ingen aning om det tyvärr).

Jag har aldrig trott på gud eller varit religiös, så det är absolut inget hinder.

Idag har jag sinnesro, och väljer bort det jag inte vill äta utan den vidriga mentala besattheten jag hade förut (tex ältande över vad jag ska och inte ska äta).

Du har inget att förlora på att kolla in www.oasverige.org förutom lite tid av ditt liv då förstås ;-). Det finns telefonmöten varje dag som bara är att ringa in och lyssna på om man vill för att se vad det handlar om. Jag rekommenderar det varmt till alla som har problem med maten.

Kram!

Hej!

Jag har hört mycket gott om OA och jag har väl tänkt kolla in det också. Just nu mitt uppe i planera vad jag ska äta för jag känner att ha bra mat hemma underlättar enormt.

Något annat jag tror är bra, OA eller ej, är att sysselsätta sig. Så fort jag kommer in i något så glömmer jag så lätt bort min matproblematik. Fast det är först möjligt att göra när man är tillfredsställd dvs. mätt.

Det är faktiskt skrämmande hur lite hjälp vi med överätning/hetsätning får i vården. Har man anorexi/bulimi så har de kliniker och allt men vi med motsatt problem (övervikt) hänvisas istället till dietister som bara fokuserar på kosten. Dessutom kan man hamna hos en fettskrämd dietist med en helt annan syn.

Det är inte konstigt att man som överviktig med ätstörning känner skam eftersom vården knappt vill känna till oss. Det verkar tro att det bara är att ändra kost, äta mindre och röra sig mer. Blir så jävla förbannad när jag hör det dag ut och dag in.

Jag är inte emot röra mig, men när man mår dåligt psykiskt, känner sig hungrig, trött osv. så finns det ingen cell i kroppen som vill att jag ska ut och röra på mig.

Hamnade på psyk i år också och i mitt första möte erbjöd de mig antidepressiva. Seriöst, det första man erbjuder en person som mår psykiskt dåligt är TABLETTER. Så jävla besviken på sjukvården. Jag vill inte käka tabletter (hej, ett till beroende!) utan jag vill må bättre på naturlig väg.

Hmm, tänker att eftersom du känner till att LCHF fungerar för dig så läs på igen hos Kostdoktorn, där finns ju massor med länkar också till olika bloggar, för att få ny motivation.
Jag själv måste emellanåt repetera och ta nya tag. Försök att göra en matsedel för en vecka - basera den helt på LCHF- principer. Av det du skriver så uppfattar jag att du troligen äter för litet bra fett - du blir inte mätt!
Du har en veckomeny - men tar en dag i taget!
Jag tycker att Kostdoktorn har bra recept och man är tydlig med vilken LCHF nivå varje recept har - strikt, medel och liberal.
Det finns många mycket goda gratänger, pizzor, och fina pajer.
Tycker du att det är svårt att laga mat?

Tänk tillbaka på hur du gjorde när det fungerade för dig med LCHF - vilket var bra, bygg på dina bra erfarenheter.
Lycka till det här året!

Bra tips. Jag blir verkligen mer motiverad av att läsa om LCHF/Paleo, gotta ner mig i recept osv. Gäller bara se upp för bloggar som främst fokusera på göra desserter och imitera andra sötsaker. Det var det här som gjorde att jag helt tappade greppet förra gången om LCHF.

Ätit bra sen nyår förutom första dagen (jan 1) då jag gjorde ett test men sen dess har jag gått tillbaka. Så mycket mer tillfredsställd när jag får äta fett.

Du har nog rätt i fettet då, tror det kan bli för lite ibland. Ska nog köra Paleo light dvs. bara tillåta smör för det är så enkelt och gott. Mejerier vill jag dock försöka undvika även om jag inte blir triggad. Främsta anledningen är att jag känner mig orolig i magen av mejerier (bara märkt det nyligen).

Jag har inte svårt för laga mat som i tekniskt men jag har väldigt dåligt intresse för matlagning just nu så jag föredrar extremt simpel mat just nu. Inga bröd, pajer och pizza. Dessa tar så lång tid att göra och dessutom tycker jag inte det smakar så gott. Ska försöka äta mer enkla måltider typ kött/fisk/fågel, ägg, avokado, grönsaker osv. Ska nog testa kryddsmör också.

Sen blir det dricka mer varm choklad pga. så skönt när det är kallt. Testade göra varm choklad på osötad mandemjölk men alldeles för fettsnålt. Nu blir det vatten och smör igen, mycket godare också. Ska dock testa med fet kokosmjölk/kokosgrädde, hittade ett recept jag blev nyfiken på testa.

Ska handla imorgon/idag och ska bl.a. köpa hem några pack fet kokosmjölk, ev. jordnötssmör, mandelsmör, något kött för variation (fläsk, kycklingfilé), kanske mer ägg, kål, morot, ev. avokado och kokoschips eller vad de heter (rostade kokosflarn, finns från Sellton). Säkert något mer men glömt. Jo, frysta bär, hallon eller jordgubbar. Hittade en smoothie jag vill testa som bestod av kokosmjölk, mandelsmör och jordgubbar (hallon går nog bra också). Paleo smoothie helt enkelt. Sen tänkte jag göra en jordnötssås med kokosmjölk och jordnötssmör till kyckling.

Paleo kräver lite mer planering pga. faller sig inte naturligt att äta utan mejerier men jag vill göra det för mår bättre. Behåller dock smöret. Vet att vissa inom Paleo använder "Ghee" men vet inte var det finns och ska det kosta överdrivet mer än vanligt smör köper jag vanligt smör istället.

Mitt enda problem med kokos och avokado är att det känns smått fel ur miljösynpunkt. Dessa odlas ju inte i Sverige. Fast samtidigt gör de flesta frukter inte det heller, eller nötter. Fördelen med mejerier är ju annars att det blir svenskt eller lokalt. Får väl flytta ifrån Sverige en dag så jag kan frossa i kokosnötter och avokado med samvete, haha.

Det blir i varje fall mycket mindre utländskt som LCHF/Paleo än när jag var vegan. Ris, soja, majs, exotiska frukter... Inte är det svenskt inte! Det enda som var svenskt var väl potatis, havre, bröd och kanske pasta.

Ska handla imorgon/idag och ska bl.a. köpa hem några pack fet kokosmjölk, ev. jordnötssmör, mandelsmör, något kött för variation (fläsk, kycklingfilé), kanske mer ägg, kål, morot, ev. avokado och kokoschips eller vad de heter (rostade kokosflarn, finns från Sellton). Säkert något mer men glömt. Jo, frysta bär, hallon eller jordgubbar. Hittade en smoothie jag vill testa som bestod av kokosmjölk, mandelsmör och jordgubbar (hallon går nog bra också). Paleo smoothie helt enkelt. Sen tänkte jag göra en jordnötssås med kokosmjölk och jordnötssmör till kyckling.

Paleo kräver lite mer planering pga. faller sig inte naturligt att äta utan mejerier men jag vill göra det för mår bättre. Behåller dock smöret. Vet att vissa inom Paleo använder "Ghee" men vet inte var det finns och ska det kosta överdrivet mer än vanligt smör köper jag vanligt smör istället.

Mitt enda problem med kokos och avokado är att det känns smått fel ur miljösynpunkt. Dessa odlas ju inte i Sverige. Fast samtidigt gör de flesta frukter inte det heller, eller nötter. Fördelen med mejerier är ju annars att det blir svenskt eller lokalt. Får väl flytta ifrån Sverige en dag så jag kan frossa i kokosnötter och avokado med samvete, haha.

Det blir i varje fall mycket mindre utländskt som LCHF/Paleo än när jag var vegan. Ris, soja, majs, exotiska frukter... Inte är det svenskt inte! Det enda som var svenskt var väl potatis, havre, bröd och kanske pasta.

Tycker du resonerar klokt och gör bra val! En sak man kan göra är att försöka följa årstids-säsongen och fokusera på de grönsaker+ frukter som skördas här eller är hyfsat nyskördade här nu. Jag äter svenskt äpple i små mängder i matlagningen, grönkål, morötter, rödbetor, lök grönkål, vitkål just nu. De är ju billiga när de är i säsong.

• Like 2

Intresserad av göra kokosyoghurt också men de där kapslarna för göra syrningskultur kostar en del så avvaktar ev. lite.

Dessa tänkte jag köpa annars http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1108594

Man tar bara fet kokosmjölk, tömmer innehållet ur en sån kapsel och låter stå 2-3 dygn. Sen har man kokosyoghurt. :D

Låter gott. Undrar om man kan göra den på egenmixad mandelmjölk också. Blir det så där syrlig yogurtsmak på egengjord?

Tycker du resonerar klokt och gör bra val! En sak man kan göra är att försöka följa årstids-säsongen och fokusera på de grönsaker+ frukter som skördas här eller är hyfsat nyskördade här nu. Jag äter svenskt äpple i små mängder i matlagningen, grönkål, morötter, rödbetor, lök grönkål, vitkål just nu. De är ju billiga när de är i säsong.

Att köpa efter säsong är helt klart att rekommendera. Jordgubbar på sommaren exempelvis (dessutom är de svingoda!).

Just nu köper jag inte blomkål pga. svindyrt. Ganska intressant egentligen. Har man pengar finns risken att man köper dyra grönsaker och frukter som ej är i säsong vilket inte är att rekommendera bara för man kan. Samtidigt är det bra att ha pengar till köttet för där är pengarna väl spenderade på KRAV-märkt. Sen visst kan man köpa ekologiska grönsaker men jag prioriterar faktiskt lokalproducerat/svenskt framför ekologiskt. Visst vill jag undvika onödig besprutning men att frakta hit sånt vi redan har är bara att pissa på miljön anser jag.

Jag förstår dock att vissa saker kräver import som exotiska frukter, kokosnöt, avokado, kakao/choklad, nötter osv. Sen kan man ju fråga sig hur mycket av detta man faktiskt måste äta. Jag tycker inte det är helt ologiskt att försöka basera sin kost på det som finns i sitt land. Därför har jag också större förståelse för de som bor i exotiska länder att de gärna vill ta till vara på mer av frukten. För även om vissa som sysslar med lågkolhydrat kan ha problem med frukt (inte jag personligen) så tror jag ändå att en stor majoritet hanterar frukt utan problem. Det är knappast frukten som gjort oss feta och ohälsosamma, det är snarare processat socker. Allt från socker (spelar ingen roll om det är vitt eller ej), sirap av alla dess typer (agave, lönn) och honung. För inte glömma godis som är ett hopkok utan dess like. Frukt i sin hela form består av så mycket mer än naturligt socker, det är fiber och massa vatten. Även om torkad frukt är sämre för vattnet saknas dvs. mer koncentrerat så tycker jag inte ens det är det värsta. Det är snarare när man kombinera frukt med diverse ting som de kan överätas och därmed får medskuld.

Jag vet inte vad andra åt när de växte upp men jag vet att man sen barnsben får höra tjat om äta frukt. Som barn fick jag bokstavligen tvinga i mig en frukt för jag tyckte inte alls det var särskilt gott (förutom jordgubbar, alltid älskat färska svenska jordgubbar). Jag var typ det enda barnet som aldrig tog frukt när det bjöds, inte ens populära vattenmelon tog jag. Skulden till min vikt/överätande var utan tvekan processade livsmedel som bröd, kakor, godis men även choklad, chips och glass. Läsk drack jag väl också som barn men jag slutade redan med läsk i högstadiet och har aldrig druckit igen (eller jo det har hänt typ en gång på en resa pga. fick något vatten som smakade konstigt). Mao rent socker (typ läsk) är ganska enkelt för mig att avstå ifrån. Det är först när man kombinera med något gott (fett...) som det blir gott. Att äta potatis och ris utan någon fet och smakrik sås kan jag lova är ganska... tråkigt. Däremot kan jag faktiskt äta kött utan något till även om jag onekligen är en sås-person.

Tänker tillbaka på alla matråd jag fick som barn... Blev ombedd att byta ut chokladpuffar (det förstår jag) mot havrefras med mellanmjölk (eller lättmjölk). Sen var det Becel på en grov brödskiva. Så smaklöst och framför allt otillfredsställande. Inte konstigt att jag gång på gång övergick till äta onyttigt. Det onyttiga var ju så mycket godare än det där...

Låter gott. Undrar om man kan göra den på egenmixad mandelmjölk också. Blir det så där syrlig yogurtsmak på egengjord?

Mandelmjölk är väl ganska vattnigt så jag vet inte. Behövs kanske något mer för göra det tjockt som yoghurt? Fördelen med fet kokosmjölk/kokosgrädde är att det från början är ganska krämigt precis som en yoghurt. Man kan ju t.o.m. separera fettet från vattnet/mjölken i kokosmjölk och vispa upp som mjölkfri kokosgrädde.

Tror dock det finns yoghurt på mandelmjölk i utlandet/USA (allt finns ju där...) men är ganska säker de har tillsats av något förtjockningsmedel. Finns självklart kokosyoghurt med diverse onödiga tillsatser också men det finns märken som är helt rena och jag ser folk som gör yoghurten helt själv utan någon extra tillsats.

Har du testat äggmjölk?

Enkelt, billigt, fett, mättande, mejerifritt och mycket godare än vad det låter.

Hett vatten mixas med ägg och en stor klick smör.

Finns olika recept, bara att googla.

Kan drickas både varm och låta kallna i kylskåp.

Tror faktiskt aldrig jag testade äggmjölk som LCHFare. Det låter onekligen mindre gott. :P

Smör tillhör väl termen mejerier? Tänkte du sa mejerifritt (fast jag äter smör nu så spelar ingen roll för mig).

Smakar inte äggmjölken ägg eller bilda någon hinna av ägget? För det är jag rädd för, jag gillar när det jag dricker är helt lent. Blir tokig när bara kakaon klumpar sig och inte vill separera.

Att köpa efter säsong är helt klart att rekommendera. Jordgubbar på sommaren exempelvis (dessutom är de svingoda!).

Just nu köper jag inte blomkål pga. svindyrt. Ganska intressant egentligen. Har man pengar finns risken att man köper dyra grönsaker och frukter som ej är i säsong vilket inte är att rekommendera bara för man kan. Samtidigt är det bra att ha pengar till köttet för där är pengarna väl spenderade på KRAV-märkt. Sen visst kan man köpa ekologiska grönsaker men jag prioriterar faktiskt lokalproducerat/svenskt framför ekologiskt. Visst vill jag undvika onödig besprutning men att frakta hit sånt vi redan har är bara att pissa på miljön anser jag.

Jag förstår dock att vissa saker kräver import som exotiska frukter, kokosnöt, avokado, kakao/choklad, nötter osv. Sen kan man ju fråga sig hur mycket av detta man faktiskt måste äta. Jag tycker inte det är helt ologiskt att försöka basera sin kost på det som finns i sitt land. Därför har jag också större förståelse för de som bor i exotiska länder att de gärna vill ta till vara på mer av frukten. För även om vissa som sysslar med lågkolhydrat kan ha problem med frukt (inte jag personligen) så tror jag ändå att en stor majoritet hanterar frukt utan problem. Det är knappast frukten som gjort oss feta och ohälsosamma, det är snarare processat socker. Allt från socker (spelar ingen roll om det är vitt eller ej), sirap av alla dess typer (agave, lönn) och honung. För inte glömma godis som är ett hopkok utan dess like. Frukt i sin hela form består av så mycket mer än naturligt socker, det är fiber och massa vatten. Även om torkad frukt är sämre för vattnet saknas dvs. mer koncentrerat så tycker jag inte ens det är det värsta. Det är snarare när man kombinera frukt med diverse ting som de kan överätas och därmed får medskuld.

Jag vet inte vad andra åt när de växte upp men jag vet att man sen barnsben får höra tjat om äta frukt. Som barn fick jag bokstavligen tvinga i mig en frukt för jag tyckte inte alls det var särskilt gott (förutom jordgubbar, alltid älskat färska svenska jordgubbar). Jag var typ det enda barnet som aldrig tog frukt när det bjöds, inte ens populära vattenmelon tog jag. Skulden till min vikt/överätande var utan tvekan processade livsmedel som bröd, kakor, godis men även choklad, chips och glass. Läsk drack jag väl också som barn men jag slutade redan med läsk i högstadiet och har aldrig druckit igen (eller jo det har hänt typ en gång på en resa pga. fick något vatten som smakade konstigt). Mao rent socker (typ läsk) är ganska enkelt för mig att avstå ifrån. Det är först när man kombinera med något gott (fett...) som det blir gott. Att äta potatis och ris utan någon fet och smakrik sås kan jag lova är ganska... tråkigt. Däremot kan jag faktiskt äta kött utan något till även om jag onekligen är en sås-person.

Tänker tillbaka på alla matråd jag fick som barn... Blev ombedd att byta ut chokladpuffar (det förstår jag) mot havrefras med mellanmjölk (eller lättmjölk). Sen var det Becel på en grov brödskiva. Så smaklöst och framför allt otillfredsställande. Inte konstigt att jag gång på gång övergick till äta onyttigt. Det onyttiga var ju så mycket godare än det där...

Mandelmjölk är väl ganska vattnigt så jag vet inte. Behövs kanske något mer för göra det tjockt som yoghurt? Fördelen med fet kokosmjölk/kokosgrädde är att det från början är ganska krämigt precis som en yoghurt. Man kan ju t.o.m. separera fettet från vattnet/mjölken i kokosmjölk och vispa upp som mjölkfri kokosgrädde.

Tror dock det finns yoghurt på mandelmjölk i utlandet/USA (allt finns ju där...) men är ganska säker de har tillsats av något förtjockningsmedel. Finns självklart kokosyoghurt med diverse onödiga tillsatser också men det finns märken som är helt rena och jag ser folk som gör yoghurten helt själv utan någon extra tillsats.

Tror faktiskt aldrig jag testade äggmjölk som LCHFare. Det låter onekligen mindre gott. :P

Smör tillhör väl termen mejerier? Tänkte du sa mejerifritt (fast jag äter smör nu så spelar ingen roll för mig).

Smakar inte äggmjölken ägg eller bilda någon hinna av ägget? För det är jag rädd för, jag gillar när det jag dricker är helt lent. Blir tokig när bara kakaon klumpar sig och inte vill separera.

En yogurt som man kan göra och som är supergod är den på cashewnötter och dophiloskapslar. Man blötlägger nötterna över natten, blandar med kapselinnehåll och låter den utvecklas. Smakar som fetaost snarare men mkt gott.

• Like 1

Din mage och tarmar kanske behöver hjälp med matsmältningen - om du är motiverad att jobba litet med maten så kan du göra egen Kefir med massor med goda bakterier!

På FB finns en grupp som heter Tibetansk kefirgryn utdelning. Man får söka medlemskap. När du är medlem så finns all nödvändig information på deras FB-sida.

Medlemmarna delar kefirgryn med varandra - man behöver en startportion.

Om man har en ätproblematik så kan man behöva förbättra sin tarmflora.

Kefiren är syrlig och ska vara det - man ska inte blanda i en massa kolhydrater när man ska äta/dricka den!

Pappa hade köpt hem bacon. Var hungrig så åt bacon med ägg. FYFAN vad salt bacon är. Det är ju fan vidrigt!

Varför är bacon så salt så tungan krullar sig? Ärligt talat, smakar mer salt än kött. Blä! Nepp, ingen mer bacon för mig. Får bli färsk osaltad/okryddad sidfläsk isåfall. Lite tjockare bitar men hellre det än tunna saltflarn. Usch! Förstår inte att folk kan gilla bacon.

Det beror alldeles på vilken kvalitet du har på baconen också. Fast iofs är jag väldigt förtjust i salt mat öht. Hellre det än sött numera. Men jag köper inte vilket märke som helst. Helst Andersson & Tillman från Uppsala. Till nöds Favorit. Sen får det vara

• Like 1

Jo, smör tillhör ju mejerier såklart. Om man inte vill äta smör kan man ta kokosolja i stället.

Någon hinna på äggmjölken har jag inte upplevt.

Det är den vanliga komjölken som bidrar med.

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=27

En yogurt som man kan göra och som är supergod är den på cashewnötter och dophiloskapslar. Man blötlägger nötterna över natten, blandar med kapselinnehåll och låter den utvecklas. Smakar som fetaost snarare men mkt gott.

Det låter gott! Mixar du nötterna till en "pasta" efter att du har blötlagt dem innan du blandar med kapselinnehållet?

Du kan göra egen kefir. Det lär vara nyttigare än yoghurt och det man köper i affären. Och billigare.

http://forum.kostdoktorn.se/topic/6681-kefir/?hl=+kefir

Det finns även en Facebook-grupp om egen kefirtillverkning.

Kokosyoghurt går inte att köpa i affären. Finns bara i utlandet vad jag vet eller på Good Store i Stockholm kanske (osäker vilket märke).

Varför skulle det vara mindre nyttigt att göra egen kokosyoghurt? Bara fullfet kokosmjölk med probiotika för syrningskultur. Tycker det låter nyttigt.

Ska se vad kefir är för något dock men vill helst inte köpa massa konstiga grejer utan hålla det simpelt.

Din mage och tarmar kanske behöver hjälp med matsmältningen - om du är motiverad att jobba litet med maten så kan du göra egen Kefir med massor med goda bakterier!

På FB finns en grupp som heter Tibetansk kefirgryn utdelning. Man får söka medlemskap. När du är medlem så finns all nödvändig information på deras FB-sida.

Medlemmarna delar kefirgryn med varandra - man behöver en startportion.

Om man har en ätproblematik så kan man behöva förbättra sin tarmflora.

Kefiren är syrlig och ska vara det - man ska inte blanda i en massa kolhydrater när man ska äta/dricka den!

Är inte probiotika bra för tarmfloran också?

Anledningen till att jag vill göra kokosyoghurt är mer för nyfikenhet, undrar om det är gott för det blir ju ganska fett med fullfet kokosmjölk samt vill undvika mejerier (så om jag blir sugen på yoghurt gör jag en egen).

Inget som säger att jag inte kan testa kefir också även om jag just nu vill undvika för mycket experimenterade tills jag känner att orken finns.

Det beror alldeles på vilken kvalitet du har på baconen också. Fast iofs är jag väldigt förtjust i salt mat öht. Hellre det än sött numera. Men jag köper inte vilket märke som helst. Helst Andersson & Tillman från Uppsala. Till nöds Favorit. Sen får det vara

Har ätit olika märken men aldrig smakat någon bra. Den här gången hade pappa köpt ICAs egna pga. rea.

Kan tillägga att jag inte gillar kassler heller. Så sjukt salt.

Jag gillar rent "obehandlat" kött om vi inte snackar typ marinerad eller kryddiga korvar. Föredrar salta själv som bara är till för förhöja smaken inte smaka salt.

Samma med nötter (och chips), blir tokig av saltet. Ibland är det så salt att jag har lust att skölja det (inte chips för det går inte men nötter).

Jo, smör tillhör ju mejerier såklart. Om man inte vill äta smör kan man ta kokosolja i stället.

Någon hinna på äggmjölken har jag inte upplevt.

Det är den vanliga komjölken som bidrar med.

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=27

Så kanske det är (komjölken som bidrar till hinnan). Får aldrig någon hinna när jag mixa kokande vatten med osaltat smör.

Pappa hade köpt hem bacon. Var hungrig så åt bacon med ägg. FYFAN vad salt bacon är. Det är ju fan vidrigt!

Varför är bacon så salt så tungan krullar sig? Ärligt talat, smakar mer salt än kött. Blä! Nepp, ingen mer bacon för mig. Får bli färsk osaltad/okryddad sidfläsk isåfall. Lite tjockare bitar men hellre det än tunna saltflarn. Usch! Förstår inte att folk kan gilla bacon.

Tycker du inte om salt så gör du verkligen skäl för ditt alias.

Tycker du inte om salt så gör du verkligen skäl för ditt alias.

Haha, ja. Alltså jag hatar inte salt, jag saltar ju mat och så men det ska liksom vara ganska lite eller subtilt. Jag vill kunna känna lite sälta men det får absolut inte ta över smaken.

Kan säga att de godaste chipsen jag ätit varit naturella dvs. osaltade... Alla chips är ju typ mer eller mindre saltade men vi köpte ett par billiga chips en gång som tydligen var naturella dvs. bara olja. Tyckte de smakade helt lagom salt och sen insåg jag att det inte fanns något salt i. Lite lustigt.

Jag är en person som utan problem kan äta kött utan kryddor alls, verken salt eller peppar. Så jag brukar aldrig förstå när veganer sagt att "det är kryddorna som gör att köttet är gott". Nog allt gillar jag kryddor, gärna lite heta och smakrika/asiatiska osv. Fast jag har inga problem att äta kött helt okryddat.

Kött utan kryddor är gott. Klarar även att äta det utan salt trots att jag är " saltonist"

Tycker inte om extrasaltat smör heller. Normalsaltat går bra till mat men jag köper faktiskt en del osaltat smör till det jag dricker med kokande vatten.

Min pappa envisas med köpa extrasaltat bredbart smör (typ Bregott) men nu undviker jag bröd så bryr mig inte. Använder vanligt smör utan olja.

Det roliga är att pappas tjej som är diabetiker som också gillar sött (uppenbarligen) kan äta bacon utan problem. Ändå undviker hon salt medvetet. Tycker det är så ironiskt hur hon kan äta något så salt som bacon men när jag ville salta lite pommes en gång var det STOP! Kan lova att jag saltar mycket mindre än saltet som finns i bacon. :P

Vågen fortsätter peka neråt. Vet att folk säger att man ska slänga vågen, sluta väga sig osv. Fast för mig fungerar det som motivation och motarbetar negativa tankar. Jag vet att vågen ibland pekar uppåt dvs. det kan gå upp och ner från dag till dag. Fast jag får inte panik för det längre (så länge det inte visa flera kg men oftast rör det sig om ca 0,5-1 kg upp och ner). Jag sparar min vikt i en app så jag kan ändå se att trenden är neråt. Jag har gått ner sammanlagt 2,5 kg nu.

Vaknade med ett sug efter bacon... Tänkte jag kommer ångra mig pga. så salt. Så istället för steka hela paketet (japp, kan äta ett helt paket) så tog jag hälften. Till det gjorde jag paprika i ägg med peppar, skippade saltet pga. baconen. Så först stekte jag baconen utan fett, baconen lämnar ju fett efter sig. Sen stekte jag paprika och ägg i baconens fett. Mums! Gud så gott det var med paprika och ägg och peppar. Sen ville jag ha mer så tog resten av baconen i paketet, tog ett till ägg och mer paprika.

Osaltade ägget med paprika balanserade baconen så bra. Tror jag förstår varför. Folk som äter bacon med bröd (pappas tjej gör) kanske inte känner sältan lika mycket som om de åt den ensam eller med något annat salt (innan saltade jag ju ägget).

Känner mig lite dum som ätit fulbacon men inte jag som köpte hem. Fast jag äter den ändå. Tråkigt med dålig ekonomi för vill ju köpa det bästa köttet. Nu är baconen slut dock så härnäst blir det kycklinginnerfilé (tyvärr inte bästa köttet heller) och fisk. Har förutom lax även köpt hem sardiner som jag ska testa. De är dock i tomatsås men köpte de när jag tänkte fettsnålt. Om de är goda ska jag testa köp de i olja (blir lätt trött på tomatsås).

Åt en del grädde igår, först en pannacotta (bara vanilj och 5 droppar stevia) och sen mandelgröt (använder grädde i). Så Paleo går väl lite åt skogen men jag har ändå dragit in på mejerier. Jag mår bra i varje fall.

Åt rejält igår sett till portion/mättnad, åt kyckling med jordnötssås och wook-grönsaker, pannacottan (1 dl grädde), mandelgröt (1 dl grädde i) och ett äpple med jordnötssmör. Äter inte frukt normalt men hade köpt ett pga. billigt. Den var inte så god dock, det ska vara svenskt. Äpplet påverkade inte dagens vägning.

Igår glömde jag nästan äta, magen fick typ påminna mig. Det är en sån skön känsla att helt sluta tänka på mat och kunna fokusera på annat. Jag har helt glömt hur skönt det kändes. Känns som jag har bättre temperaturreglering också. Frös ordentligt tidigare men nu känner jag mig ganska normal (det är ju kallt ute men jag menar inomhus för vi har varmt inomhus).

Heja mig! Dricker fortfarande kaffe och det vill jag sluta med också men en sak i taget.

Jag har föresten slutat kissa massa också. Kissar förvånansvärt lite nu. Tidigare kunde jag kissa flera gånger (kände mig smått besvärad) men jag drack en del också. Kanske en förvarning på diabetes?

Det har hur som helst lugnat sig nu. Dricker och kissar normalt. :)

Det är lika där.. finns dåligt fuskbacon.. och äkta bacon!

Såå.. vi börjar med definitionen av Bacon, det är torrsaltat rökt sidfläsk!

Dvs bara två (3) ingredienser, fläsk, nitritsalt och askorbinsyra!

ICA har ett extra prima bacon, likaså har Tulip samma, de´vs torrsaltat rökt sidfläsk!

Torrsaltat+bacon+ICA.jpg

ICAs är godast och väl avvägd sälta, Tulips är saltare!

Grejen med fuskbacon är att det är blötlagt i saltlösning för att pressa in så mycket salt som möjligt och med rökarom, mer salt mer vatten helt enkelt!

Ju mer vatten ju billigare, det blir svinsalt när man stekt bort allt extra vatten!

• Like 2

Det är lika där.. finns dåligt fuskbacon.. och äkta bacon!

Såå.. vi börjar med definitionen av Bacon, det är torrsaltat rökt sidfläsk!

Dvs bara två (3) ingredienser, fläsk, nitritsalt och askorbinsyra!

ICA har ett extra prima bacon, likaså har Tulip samma, de´vs torrsaltat rökt sidfläsk!

Torrsaltat+bacon+ICA.jpg

ICAs är godast och väl avvägd sälta, Tulips är saltare!

Grejen med fuskbacon är att det är blötlagt i saltlösning för att pressa in så mycket salt som möjligt och med rökarom, mer salt mer vatten helt enkelt!

Ju mer vatten ju billigare, det blir svinsalt när man stekt bort allt extra vatten!

Det var en längre innehållsförteckning på min.

Denna var det:

icabluff.jpg

Lånade bilden från denna blogg https://arvidochlydia.wordpress.com/tag/ica-ljuger-om-bacon/ och blev helt chockad över inlägget. Sprang till papperskorgen för dubbelkolla och jo, det står så.

Fyfan vad besviken jag är på ICA. Ska genast säga till pappa. Hur fan kan man märka en produkt med svenska flaggan och skriva "fött, uppfött och slaktat i Sverige" för sen längre ner skriva producerad i NEDERLÄNDERNA. Vilket jävla skämt!

Det hade varit betydligt mer miljövänligt att använda kött från Nederländerna så köttet bara behövde åka hit en gång. Nej, nu åker köttet på tur och retur från Nederländerna till Sverige.

Det här borde fan inte vara lagligt (att märka produkten med SVENSKA flaggan). Jag som ändå läser på förpackningarna hade helt missat detta. Jag tänkte att efter svenska flaggan och texten "fött, uppfött och slaktat i Sverige" att jag inte behövde läsa mer.  :angry:

Skulle egentligen skriva om något annat men blev upprörd över baconen nu. Att man aldrig kan lita på märkningar.

Hur som helst, åt 60 g choklad (mjölkchoklad/vit choklad). Kan inte förklara vad den gör hemma men jag har grejer jag sysslar med (kommer snart vara över) som gör att jag har det hemma. Återstår 60 g x3 kvar men endast 60 g öppnas åt gången.

Är ensam hemma i mer än en vecka så att den skulle få ligga ifred tills dess (tills en person kan komma och äta upp det för mig) går ju inte. Säger "röda hunden" och så motiverar jag för mig själv att smaka.

Lite observationer:

1. Inte så gott som jag tänkte.

2. Inget mer sug och jag kommer fortsätta på rätt bana, inte det minsta rädd för misslyckas nu. Har massor av god och bra mat hemma. Kanske därför suget inte kom? Ätit en stadig frukost och pannacotta igen (tog pannacotta en stund innan för motverka sug faktiskt).

3. Det här gav mig bokstavligen panik! Precis efter ätit dessa 60 g fick jag SVINONT i tänderna (inte alla men på en sida/rad). Fick så ont att jag sprang till toaletten och sköljde munnen och började borsta tänderna. Det var någon ilande känsla men av värsta sort, något jag aldrig upplevt tidigare. Jag besöker ändå tandläkaren regelbundet så är helt paff.

Nu har jag tur nog tandförsäkring men jag är rädd om mina tänder så nu har jag fler anledningar till att äta LCHF/Paleo. Kan tillägga att jag inte fick ont igår av äta ett äpple så det är skillnad på socker och socker (i vilken form man äter den).

Jävla pisschoklad. Nästa gång kan jag nog låta bli dem för nu vet jag att det inte är så gott ändå plus fick skitont i tänderna.

Som oväxling till de inlagda sardinerna vill jag tipsa om frysta som finns i vissa butiker! Samma med makrill. Urgott att steka t ex i smör med citronpeppar.

Apropå salt så föredrar jag att salta själv, med salt av bra sort. Litar inte på saltet i färdigprodukter. Ska börja köpa mer osaltat smör t tex. Men med några mineralrika grönsaker till kompenseras nog en del av fulsaltet.

Det finns en del grejer som är godare i minnet än i verkligheten. Det gäller bara att lära sig det...

Så är det verkligen. Jag tror mycket av det man saknar är mer ett minne. Tyvärr associerar jag (och säkert fler) viss typ av "mat" med ett minne. Exempelvis tänker jag på farmor ibland när jag äter kanelbulle, för hon bjöd mig på det när jag var liten. Jag petade i alla bullarna för jag ville ha alla och hon skrattade. Även Vinetta-glass (ja, specifik glass) associerar jag med farmor och ibland hade hon köpt lite lösgodis (en mycket liten skål var) när vi satt och hejade på Jeopardy. Sen kan jag fortsätta med alla andra minnen jag har med pappa men det skulle ta för lång tid.

Alla minnen är dock inte positiva. Jag minns när jag som barn skulle smaka på farmors havregrynsgröt, spottade och fräste och har sen dess hållit mig långt borta från ordet gröt. Tills jag en dag gjorde LCHF-gröt som inte smakar papper. Fast konsistensen har jag svårt för ibland. Brukar gärna vilja göra min LCHF-gröt så stabbig som möjligt eftersom jag associera klassisk gröt-konsistens med havregrynsgröt... Då åt jag ändå havregrynsgröt som vegan men allt går om man vill och är vuxen. Barn? Not so much.

Värst association har jag nog till kaffe. Dricker kaffe men långt bak i huvudet kan jag höra "ska du inte ha en bulle, kaka eller fralla till det där?". För jag har alltid ätit just det till kaffe. Ni vet, det där förbaskade svenska ordet "fika" som även omvärlden hört talas om.

Som oväxling till de inlagda sardinerna vill jag tipsa om frysta som finns i vissa butiker! Samma med makrill. Urgott att steka t ex i smör med citronpeppar.

Apropå salt så föredrar jag att salta själv, med salt av bra sort. Litar inte på saltet i färdigprodukter. Ska börja köpa mer osaltat smör t tex. Men med några mineralrika grönsaker till kompenseras nog en del av fulsaltet.

Har nog aldrig sett frysta sardiner och makrill men jag ska kolla efter det. Jag gillar konserv för det är perfekt snabbmat men jag har både tid och lust nu att laga mat (kanske för jag mår bättre nu?) och det blir alltid extra gott när man gör en hel måltid själv. Steker i smör, har massa goda grönsaker och kanske nån smarrig sås till. :)

Jag föredrar också att salta själv. Köper ett rosafärgat Himalaya salt. Pappa skulle alltid envisas med bordssalt men nu har han gett upp att köpa bordssalt och använder mitt. Vet inte om han tycker det smakar bättre eller helt enkelt inser att jag vägrar äta bordssaltet. Så fort mitt salt tar slut köper jag nytt men det varar faktiskt länge saltet. Så ser ingen vits med snåla på det. Drygt är det ju.

Har ätit detta Himalaya salt i flera år nu, åt som sagt LCHF för flera år sedan och saltet har liksom stannat.

Oraffinerat salt äger! Himalaya är supergott. Tänk bara på att det inte har jod, till skillnad från havssalt.

Just det, hört talas om detta jod. Ska tydligen vara nyttigt? Ska se om jag hittar havssalt när det blir dags att fylla på skafferiet. Inte överdrivet mycket kvar nu. Undrar om det är samma pris som Himalaya? Köper en stor förpackning (finkornigt) från Falksalt. Den är god. :)

himalayasalt-500g-falksalt-1.jpg

Jag köper oraffinerat havssalt från Urtekram i påsar om 1 kg. Har för mig att jag betalar 34 kr för en sån på Ica. T o m lite billigare än Himalaya om jag minns rätt.

Oh, ok. Ska kolla vad det och andra märken kostar när det köps salt nästa gång. :)

Åt precis sardiner i tomatsås. Det var ju jättegott! Vet inte varför makrill inte är samma upplevelse längre men tror jag föråt mig på det. Kul med en ny firre!

Åt lite rester av en potatisgratäng för blev sugen på potatis. Inte alls mycket dock. Riktigt bra innehållsförteckning för vara färdiggjort. Innehöll bara potatis, grädde och salt. Imponerande. Tror det stod 14 g kh per 100 g vilket inte är så farligt. Kommer fortsätta försöka utesluta potatis men om jag gör en avstickare nån gång är potatis förstahandsvalet. Potatis mättar ju bättre än annan stärkelsemat ihop med fett.

Tog även lite linser men nja... Inte särskilt gott. Svårt för konsistens. Som att bita på mjöliga ärtor. Samma med bönor. Inget fan så det blir inte mer sånt. Har ju min fisk som jag äter med gott samvete.

Ska köpa mer sardiner, ska testa även den med olja och se om jag hittar nån fryst.

Jag gillar verkligen feta fiskar. Alltså lax, makrill och nu sardiner. Är inte alls förtjust i torsk faktiskt. Torsk är inte äckligt eller så men jag behöver alltid någon rejäl fettkälla för bli mätt på torsk. Tycker torsk och alaskan pollock är ganska smaklös fisk. Lax, makrill och sardiner smakar ju så mycket mer. Dessutom är väl torsken likt lax hotad så ingen vits med äta den ändå. Alaska pollock har jag aldrig riktigt fattat vad det är för fisk.

Alla minnen är dock inte positiva. Jag minns när jag som barn skulle smaka på farmors havregrynsgröt, spottade och fräste och har sen dess hållit mig långt borta från ordet gröt. 

Usch, jag fick en rysning när jag läste denna mening! När jag var 15 (och det var länge sen) praktiserade jag på Botaniska Trädgården i Göteborg ett par veckor och bodde då hos min farmor som bodde alldeles i närheten. Hon lagade gröt på ena morgonen och dagen efter värmde hon det som blev över från dagen innan...  :blink: Så fruktansvärt vidrigt!! Slemmigt klet! Minns att min pappa kommenterade att det fick de inte ens på 40-talet när han växte upp, däremot var det vanligt att de fick stekt gröt som tydligen var rätt okej i konsistensen. Allt var inte bättre förr... *rys*

• Like 1

Havregrynsgröt måste väl närmast betraktas som näringsbefriad bukfylla.

Ändå inbillar jag mig (även nu ibland) att det är nyttigt på nått sätt. Jag menar, hur många påstår inte det och äter det som hälsofrukost? Förstår inte hur folk kan tycka det är gott. Behöver ha mjölk till och massa kanel och nån näve russin för få i mig det. Brrr.

Usch, jag fick en rysning när jag läste denna mening! När jag var 15 (och det var länge sen) praktiserade jag på Botaniska Trädgården i Göteborg ett par veckor och bodde då hos min farmor som bodde alldeles i närheten. Hon lagade gröt på ena morgonen och dagen efter värmde hon det som blev över från dagen innan...  :blink: Så fruktansvärt vidrigt!! Slemmigt klet! Minns att min pappa kommenterade att det fick de inte ens på 40-talet när han växte upp, däremot var det vanligt att de fick stekt gröt som tydligen var rätt okej i konsistensen. Allt var inte bättre förr... *rys*

Min pappa hatar gröt och sa att han hatat det sen barn. Tydligen blev han serverad det (tvingad?) och har under hela min uppväxt aldrig serverat mig gröt. Pappa ryser bara åt min LCHF-gröt trots att det inte smakar gröt alls. Konsistensen är mer lik äggröra (jag gillar göra den så pga. ogillar också gröt-konsistens). Pappa ryser bara jag säger "gröt" och intresset för smaka är lika med noll. Då kan jag säga att han absolut inte ha problem med äggröra.  :P

Intresserad av göra kokosyoghurt också men de där kapslarna för göra syrningskultur kostar en del så avvaktar ev. lite.

Dessa tänkte jag köpa annars http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1108594

Man tar bara fet kokosmjölk, tömmer innehållet ur en sån kapsel och låter stå 2-3 dygn. Sen har man kokosyoghurt. :D

Lesscarbs har en variant på sin sida. Man tömmer en probiotikakapsel i kokosgrädde och låter det hela stå i rumstemperatur. Jag brukar ta 1 kapsel till 2,5 dl kokosgrädde (vanligtvis använder jag Garants lila i tetra). Det tar lite drygt ett dygn innan den är färdig. När den smakar syrligt istället för kokos så anser jag att den är klar. Bäst blir den om den får stå till sig lite i kylen så den blir lite krämigare. Vill du testa så kanske den är ett alternativ. Proboitika kan man ibland hitta i mindre förpackningar och då blir det inte så mycket att lägga ut, om du inte gillar yoghurten. Brukar äta drygt 0,5 dl per gång, så den är rätt dryg. http://lesscarbs.se/lchf-frukost/syrlig-kokosyoghurt-med-probiotika-mejerifri/

Lesscarbs har en variant på sin sida. Man tömmer en probiotikakapsel i kokosgrädde och låter det hela stå i rumstemperatur. Jag brukar ta 1 kapsel till 2,5 dl kokosgrädde (vanligtvis använder jag Garants lila i tetra). Det tar lite drygt ett dygn innan den är färdig. När den smakar syrligt istället för kokos så anser jag att den är klar. Bäst blir den om den får stå till sig lite i kylen så den blir lite krämigare. Vill du testa så kanske den är ett alternativ. Proboitika kan man ibland hitta i mindre förpackningar och då blir det inte så mycket att lägga ut, om du inte gillar yoghurten. Brukar äta drygt 0,5 dl per gång, så den är rätt dryg. http://lesscarbs.se/lchf-frukost/syrlig-kokosyoghurt-med-probiotika-mejerifri/

Det är exakt det receptet som jag har tittat på. :D

Testade för första gången nånsin att panera kycklingbitar. Tog mandemjöl, blandade i cayennepeppar, peppar och salt. Rullade kycklingen i ägg först och sen i mjölblandningen. Sen i stekpannan som jag hade smält kokosolja i.

Blev över förväntan. Att jag aldrig provat detta tidigare. Jag har läst om det men tänkt "äsch, det blir nog inte bra" eftersom bröden ofta är en besvikelse (finns helt ok bröd men de är långt ifrån precis samma sak). Dock får jag lova att säga att det här var minst lika bra om inte bättre än panering på vetemjöl. Mandel ger en härlig smak. Möjligtvis blev det inte exakt lika hårt krispigt som kyckling som blivit friterat med panering, osäker hur man gör det eller om det blir bra med mandelmjöl.

Oavsett, mums! Härnäst ska jag minsann tar tummen ur röven och testa panera lax med sesamfrön. Sett fler som gjort det också.

Sist men inte minst blev det massa vitkål. Hyvlade med osthyvel, hade i lite vitvinsvinäger, olivolja, salt och peppar. Typ pizzasallad men jag skippade oregano för vill få lite annan karaktär på det. Tänkte först blandat i Sambal Oelek för få en "falsk kimchi" men tyvärr hade jag det inte hemma. Provade ha i Sriracha men det blev lite för starkt. Jag vill känna kålen så hettan får inte ta över helt.

Fick återfall idag pga. kalas igår. Missbrukat socker och mår fruktansvärt. Det rör sig om 200 g lösgodis men jag mår såååå dåligt. Inte skam nu utan kroppen/hjärnan. Jag kan inte varva ner, känner mig ängslig och rastlös. Magen är orolig. Fyfan. När går det över? Känns som jag håller på bli tokig.

Fick återfall idag pga. kalas igår. Missbrukat socker och mår fruktansvärt. Det rör sig om 200 g lösgodis men jag mår såååå dåligt. Inte skam nu utan kroppen/hjärnan. Jag kan inte varva ner, känner mig ängslig och rastlös. Magen är orolig. Fyfan. När går det över? Känns som jag håller på bli tokig.

Håll ut. Det går över. Svårt att säga exakt hur länge du kommer att må dåligt. Förhoppningsvis kommer du att må bättre under dagen, om inte så kan det ta 3-4 dagar till. Jämför med omställningsbesvär när man börjar med LCHF. Även om det drar ut på tiden, så kommer du att må bättre än vad du gör du. Gissar på sug och ökad hunger, snarare än ångest under ett par dagar i sämsta fall. 

• Like 2

Om jag gjort avsteg försöker jag kompensera med nåt bra som t ex fasta. Behöver jag fett-té eller fett-kaffe för att fasta just då så tar jag det. Jag får dock inte ångest av avsteg, men känner att det känns sådär i kroppen och tar det som anledning/inspiration/lärdom för att inte falla dit igen. Hmmm... undrar om iskall ansiktstvätt/dusch hjälper vid ångest? På Wim "ismannen" Hof verkar det så, han säger att det hjälper mot sorgen efter frun åtminstone. Kanske behöver man kombinera det med andningsmetoden, kanske inte. Lätt och intressant att prova tänker jag.

Haft några kaotiska dagar efter kalaset. Det blev inget mer godis efter lösgodiset men av någon anledning fick jag för mig att testa äta "normalt" igen typ bröd/knäckebröd. De första mackorna reagerade jag väl inte på men jag märkte också att jag höll igen för någon mättnadskänsla kommer ju aldrig. Det här betydde att jag började tänka på mat (när kan jag äta igen?) och det blev en jävla massa småätande. En macka då, en nu, en senare osv. Nu har det slutat med extrem kaos i magen. Den känns uppblåst och gasig som in i helvete.

Bestämde mig idag för att det var nog. Åt kycklingvingar och ett ägg med paprika. Lugnet som kommer... Som ett nytt batteri. Det är helt sjukt hur jag reagerar på bröd/mjöl (och då var detta mörkt surdegsbröd/-knäcke). För som jag skrev tidigare, jag reagerar inte på potatis. Jag kan lätt äta lite potatis typ 1-2 mindre kokta, nån näve pommes eller en klick potatismos utan att överdriva. Jag får bättre mättnadskänsla av potatis och inte det där frosseri-känslan. Dock är det viktigt att potatisen inte är i fokus på tallriken och att den äts med bra protein och mycket fett. Nu fokuserar jag inte på äta potatis men om jag äter en så trillar jag inte ur banan. Samma med frukt, en frukt påverkar mig inte direkt (eller bär). Däremot mörk choklad har jag förstått triggar mig så det undviker jag numera, minns inte när jag köpte senaste nu.

Hur som helst. Nu jävlar har jag experimenterat färdigt. Ibland tror jag såna här test (efter ätit LCHF i minst 2 veckor) kan fungera som bevis för en själv på hur jävla dåligt man mår på kolhydratrik mat och hur jävla bra man mår på fet mat.

Håll ut. Det går över. Svårt att säga exakt hur länge du kommer att må dåligt. Förhoppningsvis kommer du att må bättre under dagen, om inte så kan det ta 3-4 dagar till. Jämför med omställningsbesvär när man börjar med LCHF. Även om det drar ut på tiden, så kommer du att må bättre än vad du gör du. Gissar på sug och ökad hunger, snarare än ångest under ett par dagar i sämsta fall. 

Jag blev bättre under dagen tack och lov. Det var en jobbig natt.

En långpromenad med hunden kanske kan lindra lite?

Det var precis vad jag fick göra. Pappa följde med också så jag slapp gå ensam i mörkret. Efter gått en sväng så tog det inte lång tid efter att vi kommit hem tills jag blev sömnig. Vilken lättnad!

Om jag gjort avsteg försöker jag kompensera med nåt bra som t ex fasta. Behöver jag fett-té eller fett-kaffe för att fasta just då så tar jag det. Jag får dock inte ångest av avsteg, men känner att det känns sådär i kroppen och tar det som anledning/inspiration/lärdom för att inte falla dit igen. Hmmm... undrar om iskall ansiktstvätt/dusch hjälper vid ångest? På Wim "ismannen" Hof verkar det så, han säger att det hjälper mot sorgen efter frun åtminstone. Kanske behöver man kombinera det med andningsmetoden, kanske inte. Lätt och intressant att prova tänker jag.

En promenad gjorde susen. Jag visste inte att jag kunde reagera så. Fick en smärre chock som gav mig panik och ångest. Precis som du skriver (även om jag tydligen skulle ge mig på mjöl också) så blev detta en lärdom till att inte falla tillbaka. Mått så dåligt de senaste dagarna och magen är helt ur balans. Nu får jag "hela" den igen.

Förlåt kropp för att du får stå ut med mig.