Guest Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Fick även extrema magkramper igår/i natt. Fick lite blod så tänkte det var mensvärk men sån mensvärk har jag inte haft på länge. Något verkar konstigt dock för mensen verkar inte komma igång. Det är mer rosa flytningar. Jättekonstigt. Kan tillägga att innan denna LCHF-omgång hade jag inte ätit mjöl såsom jag ätit de senaste dagarna så undrar om mjölet kan ha något med saken att göra? Fick hur som helst ta en Naproxen vilket jag inte tagit på mycket länge. Åt ändå en del leverpastej men tror mjöl typ förhindrar upptaget av järn eller helt enkelt påverkar min kropp så negativt att leverpastejen inte hade chans att "hjälpa". Brukar annars försöka äta järnrikt pga. märkt att det hjälper mot mensvärk (jag har haft extrem mensvärk förr). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Men snälla. Mjöl, jag antar vetemjöl, är rena giftet, vi har ju talat om det. Har man dessutom under en tid levt utan att fresta på kroppen med giftet så blir effekterna väldigt obehaliga när man får i sig giftet igen. Det kan mycket väl förklara dina symptom, i vart fall magkramperna. När magen krampar kan det mycket väl påverka andra delar av de nedre regionerna. Mjöl förhindrar upptaget av järn, dels om man har celiaki, dels för att ämnen i mjölet (fytiner) binder till sig mineraler. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 28, 2017 Share Posted January 28, 2017 Ätit bättre nu och mår mycket bättre! Det har blivit lite potatis som tillbehör (potatissallad i torsdags med pappa och en liten potatis idag som jag gjorde mos av). Mår dock väldigt bra. Inte sugen på mer potatis så nu blir det "frossa" i blomkål pga. vi hittade för 20 kr/kg. Även köpt sidfläsk och isterband... Skäms pga. kommersiellt kött även om svenskt. Jag var bara så sugen på det. Isterbanden var något jag aldrig smakat tidigare. Alltid ätit Småländska isterband men så bjöd de på isterband från Korvpojkarna på ICA Maxi och det var för jävla gott. Smakade helt annorlunda mot Småländska isterband. Blev förstås tvungen att köpa (dessa jag åt med potatissallad). 76% kötthalt tror jag det var. Sa till pappa att Korvpojkarnas isterband vad godare än smörgåstårta (vi brukar båda hylla smörgåstårta) och då sa pappa "bra, då köper jag dessa till dig när jag vill ha smörgåstårta". Sa att han gärna får göra det för jag menade vad jag sa. Sen fick jag hans sista korvbit också. Mums! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 28, 2017 Share Posted January 28, 2017 Gjorde en mugcake idag för trodde jag var sötsugen (trodde = jag var men så gick det över innan jag hann göra något). Mugcaken bestod bara av lite mandelmjöl, kokosmjöl, vaniljpulver, bakpulver, ett ägg och några hallon. Åt med vispad grädde. Det var helt ok men åt det mest för jag redan hade tinat hallonen. Kul att sötsuget blivit ersatt med sug efter fett. Fick en dum impuls/sötsug i förrgår och gjorde chokladbollar på havre och honung men redan efter ätit några kände jag något illamående och bestämde mig för slänga det på bums. Vad gjorde jag sen? Jag tog gröna oliver... Haha, jag var alltså mer sugen på oliver efter satt tänderna i nått sött. Gjorde en liten sats så kan säga att jag knappt slängde något. Hatar slänga men dessa sista dumbollar fick åka i soptunnan. Bestod inte av så mycket näring ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 28, 2017 Share Posted January 28, 2017 När jag läser dina kommentarer, och då främst de som handlar om impulser och godis, funderar jag på om du tittat på/jobbat med ditt inre? Precis som du skriver i rubriken är det något ätstört i ditt beteende och ofta behöver man hjälp med det. Tror det är Anna Hallén som skrivit en del om det. Ur mitt liv kan jag berätta att "det där med psykologer" skulle jag aaaaaldrig prova på! Tills jag var 29år och blev dumpad av en man 10 dagar före bröllopet, då hade jag inget val. (Det är förresten enda gången i mitt liv jag slutade äta istället för att bara äta...) Det var ju inte så att jag ringde direkt men efter nåt halvår begrep jag att det inte var normalt att sitta och titta i en vägg hela kvällarna. Hur som helst, den psykologen sa till mig - "Tillåt dig känna, så slutar du äta!" Och det ligger något i det... Nu insåg jag rätt snabbt att jag inte ville gå och älta varför killen gjorde slut så jag valde andra metoder, diverse workshops på temat Personlig Utveckling som passade mig bättre. Att jobba med sig själv, att förstå varför man är som man är och beter sig som man gör, är jobbigt, jättejobbigt, men det gör att man slipper känna att man sitter i ett hjul ("Attans, nu föll jag dit igen?!") och kan påverka sig själv. Det är ingen lätt resa men den är väldigt nyttig och så här i efterhand tycker jag den varit värd det. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 Inte uppdaterat pga. återfall om än inte det grövsta. Bestämde mig för anta Kostdoktorns LCHF-utmaning på 2 veckor med strikt LCHF-kost. Givetvis är inte min plan att sluta efter 2 veckor men ser det som en anledning att komma igång med strikt LCHF. Inser att jag ätit väldigt liberalt eller mer ätit LCHF några dagar för sen äta något helt annat. Skulle börja idag men började med sova bort hela dan inkl. fastade nästan 24h pga. lång sömn. Alltså jag sover mer än jag är vaken och jag sover i omgångar. Nu är jag visserligen isolerad, asocial och deprimerad. Det känns dock som det bara blir värre och värre. Om jag inte får kickar av socker så söker jag kickar från kaffe. Kaffe = lyckas hålla mig vaken en tid. Inget kaffe = kan inte hålla mig vaken och får ställa klockan för tvinga mig upp och ut med hunden (kan alltså somna, gå upp och ut med hunden, sen hem och lägga mig igen). Precis när jag bestämde mig för anta Kostdoktorns LCHF-utmaning så fick jag veta att boken Sockerbomben 3.0 fanns att hämta på bibblan. Precis suttit och läst enda fram till mitten av kapitel 2. Kände igen mig när jag läser alla problem och symtom/varningstecken på beroende-personlighet/högkänslig person. Prickar in de flesta. "Extrem trötthet, hur mycket jag än sover är jag trött" på s. 29. Precis så är jag nu och har varit ett bra tag. Humörsvängningar har jag också men det är sällan jag själv begriper det. Brukar mer inse det när pappa säger "Har du mens?" fast jag inte har det. I övrigt svårt för koncentrera mig, jag som annars har haft en förmåga att fördjupa mig i saker upplever att jag har svårt för koncentrera mig. Kanske anledningen till att jag inte lyckas plugga matte fast jag så gärna vill och försökt? Sen ang. högkänslig person på s. 41-42 så prickar jag in för många - ja, i princip alla. Sista två punkterna "Kan du känna en rädsla för att bli tokig?" och "Har du en livlig fantasi?" fick mig nästan att börja skratta. Inte så roligt kanske men det stämmer också. Har månaden ut på mig att läsa boken och det lär nog gå. Bra läsning under utmaningen också. Har ätit ägg och bacon och lite paprika sedan jag vaknade samt lite smör mixat med vatten och kakao (+ 7 droppar stevia). Mao inget kaffe. Har planer på äta torsk med kryddsmör till nästa mål med blomkålsmos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 När jag läser dina kommentarer, och då främst de som handlar om impulser och godis, funderar jag på om du tittat på/jobbat med ditt inre? Precis som du skriver i rubriken är det något ätstört i ditt beteende och ofta behöver man hjälp med det. Tror det är Anna Hallén som skrivit en del om det. Ur mitt liv kan jag berätta att "det där med psykologer" skulle jag aaaaaldrig prova på! Tills jag var 29år och blev dumpad av en man 10 dagar före bröllopet, då hade jag inget val. (Det är förresten enda gången i mitt liv jag slutade äta istället för att bara äta...) Det var ju inte så att jag ringde direkt men efter nåt halvår begrep jag att det inte var normalt att sitta och titta i en vägg hela kvällarna. Hur som helst, den psykologen sa till mig - "Tillåt dig känna, så slutar du äta!" Och det ligger något i det... Nu insåg jag rätt snabbt att jag inte ville gå och älta varför killen gjorde slut så jag valde andra metoder, diverse workshops på temat Personlig Utveckling som passade mig bättre. Att jobba med sig själv, att förstå varför man är som man är och beter sig som man gör, är jobbigt, jättejobbigt, men det gör att man slipper känna att man sitter i ett hjul ("Attans, nu föll jag dit igen?!") och kan påverka sig själv. Det är ingen lätt resa men den är väldigt nyttig och så här i efterhand tycker jag den varit värd det. Jag vill bara kommentera detta med psykolog. Jag tänker inte sticka under stolen med att jag har lite tilltro till psykiatrin. Min mamma (ej kontakt med henne) äter antidepressiva och kan inte vara utan dem. Förra året hamnade jag på psykiatrin (vill inte gå in på hur/varför men blev ditkörd av Polis) och redan under första samtalet kände jag NEJ. Har inte varit där sen dess. De började prata om antidepressiva och de hade egentligen inte så mycket annat att säga/komma med. Nu berättade/pratade jag visserligen inget om mitt beroende (tror inte jag insett att jag har ett beroende förrän nu) och talade istället allmänt om alla mina problem (troligen kopplade till mitt beroende). När de började prata om antidepressiva fick jag liksom bekräftelse på det jag alltid har tyckt om psykvården i Sverige, att den inte har något att komma med än medicinering. Jag vill INTE ta antidepressiva. Jag har nog insett sen barnsben att jag ska hålla mig borta från både tabletter och alkohol pga. en mamma som missbrukar både alkohol och inte kan sluta med antidepp och min pappa har också viss problem med alkohol. Mitt problem är alltså socker och socker är kanske den drogen som det finns mest av och som flest människor saknar kunskap och förståelse för. Det här har troligen också resulterat i att jag konstant brottas med tanken att jag SKA klara av att hantera socker som alla andra. Dags å inse att så aldrig kommer bli fallet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 Jag vill INTE ta antidepressiva. Mitt problem är alltså socker och socker är kanske den drogen som det finns mest av och som flest människor saknar kunskap och förståelse för. Nej, du ska INTE äta antidepressiva! Ja, du har problem med socker. Men, det finns en anledning till att du knarkar mat/socker och den kan man ibland behöva hjälp med. Psykolog är inte alltid det bästa; det kan vara en vän, en workshop på temat personlig utveckling, Resan, Bara Vara eller liknande terapimetoder. För om du inte kommer tillrätta med den bakomliggande orsaken hjälper det inte att sluta med sockret, du hittar en annan drog, mer eller mindre farlig för dig eller kroppen. Om du vill kan du titta lite bland LCHF-ingenjören Mys inlägg. Hon har skrivit om skillnaden före och efter hon vände sig till Arteget som jobbar med samma metoder som Bitten Jonsson (tror jag). Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 Nu har jag fått huvudvärk. Försökt dricka pga. tänker vätskebrist men det ville inte släppa så tog en tablett. Hoppas det släpper snart. Läste att man kunde dricka buljong. Vad för buljong rekommenderas? Tänker de man köper är fulla med skit men eftersom Kostdoktorn nämnt det måste det finnas något bättre? Förstår det är för få i sig salt (och vätska). Ska nog sluta köpa osaltat smör. Köpte det främst för kunna baka sötsaker men ska sluta med det så blir saltat när det tar slut. Tillför salt själv så länge. Edit: Är säker på att detta är abstinensbesvär av inget kaffe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 Nu har jag fått huvudvärk. Försökt dricka pga. tänker vätskebrist men det ville inte släppa så tog en tablett. Hoppas det släpper snart. Läste att man kunde dricka buljong. Vad för buljong rekommenderas? Tänker de man köper är fulla med skit men eftersom Kostdoktorn nämnt det måste det finnas något bättre? Förstår det är för få i sig salt (och vätska). Ska nog sluta köpa osaltat smör. Köpte det främst för kunna baka sötsaker men ska sluta med det så blir saltat när det tar slut. Tillför salt själv så länge. Be din matbutik att ta hem den här, den är bra kvalite, bara bra grejer och drickfärdig: https://scanorganics.com/vara-produkter/ekologisk-kycklingbuljong/ Annars är det superenkelt att bara koka egen av tex ett paket kycklingvingar, lite kryddor och lök. Koka 12 timmar och sila av. Eller koka några timmar och ställ sen i ugnen över natten på ca 100 grader och sila på morgonen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 Be din matbutik att ta hem den här, den är bra kvalite, bara bra grejer och drickfärdig: https://scanorganics.com/vara-produkter/ekologisk-kycklingbuljong/ Annars är det superenkelt att bara koka egen av tex ett paket kycklingvingar, lite kryddor och lök. Koka 12 timmar och sila av. Eller koka några timmar och ställ sen i ugnen över natten på ca 100 grader och sila på morgonen. Jag har för mig den är rätt dyr men hittade denna lista https://www.lchfarkivet.se/buljongtarningar-kolhydratfallor/ Att göra egen buljong har jag verken ork eller tid för. Dessutom känns det som det drar väldigt mycket ström att göra buljong (koka i 12h och sen över natten på 100 grader i ugn). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 Huvudvärken satt i ett tag men verkar ha gett upp nu. Fick ta huvudvärkstablett vid två tillfällen. Är dock säker på att det här var abstinensbesvär av kaffet. Aldrig fått ont i huvudet av att sluta med socker men däremot trötthet men huruvida jag blev tröttare kan jag inte säga pga. var redan trött från början. Helt sjukt hur jag kan knarka både socker och kaffe. Kaffe är ju rent av hemskt när man försöker sluta med. Huvudvärken är grotesk. Tänk att det pratas så lite om kaffe ändå. Jag tycker det är ganska skrämmande när kroppen reagerar sådär. Usch. Det här är inte första gången jag försökt sluta med kaffe men den har hela tiden lyckats söka sig tillbaka. Får ofta frågan "Ska du ha kaffe?" och så känner man doften och kan inte motivera för sig själv varför man ska avstå. Jag menar, till skillnad från socker går jag inte upp i vikt av kaffe. Tror jag får köpa hem koffeinfritt kaffe så jag kan göra det om kaffesuget (doften av kaffe) blir för mycket. Testat koffeinfritt en gång tidigare och det fungerade faktiskt. Blev inte beroende heller. Tvärtom slutade jag dricka helt tillslut. Antar att kaffe utan koffein inte ger någon kick och därför inte skapar något begär av dricka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 Helt sjukt hur jag kan knarka både socker och kaffe. Man kan knarka det mesta från Treo till sex... Det finns så många droger och alla är inte illegala. Det är därför jag tror att det är bra att titta på anledningen till knarkandet, annars tar det sig bara nya former. Första meningen kommer sig förresten av att jag i yngre år reste mycket i tjänsten och såg flera av mina kollegor planera och få utlopp för sitt beroende på tjänsteresorna. Alkohol, visst, det trodde jag nog redan innan jag själv började resa, men horor och huvudvärkstabletter man inte fick tag i i Sverige..? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Man kan knarka det mesta från Treo till sex... Det finns så många droger och alla är inte illegala. Det är därför jag tror att det är bra att titta på anledningen till knarkandet, annars tar det sig bara nya former. Första meningen kommer sig förresten av att jag i yngre år reste mycket i tjänsten och såg flera av mina kollegor planera och få utlopp för sitt beroende på tjänsteresorna. Alkohol, visst, det trodde jag nog redan innan jag själv började resa, men horor och huvudvärkstabletter man inte fick tag i i Sverige..? Ja, usch. Det finns många saker att bli beroende av. Just alkohol har jag låtit bli pga. dålig erfarenhet av berusade föräldrar som barn och jag är dessutom medveten att jag skulle bli benägen att hamna i alkoholmissbruk. Önskar jag kunde se kaffe och socker med samma nolltolerans som alkohol men det är verkligen skitsvårt. Jag inbillar mig hela tiden att jag är extrem eftersom samhället säljer och kanske rent av promota det (tänker främst på kaffe, socker talas det ju dåligt om även om samhället verkar glömma alla former av socker). Dock fick jag ju höra att "klart du ska unna dig..." när jag åt LCHF för några år sedan. Just då var jag stark och euforisk så jag gick inte på det. Värre är det om man är nedstämd och få ett släng av "skiter i allt, vad spelar det för roll" osv. Ätit strikt LCHF sedan måndags så inne på tredje dagen nu. Alltså det är sjukt vad bra jag mår. Glömde nämna tidigare att min mage var kaos när jag åt kolhydrater. Kaos som i gasig och jag hade rent av ont vid flera tillfällen. Trodde först jag hade fått något men så fort jag började äta LCHF (och nu strikt) så försvann det samma dag. Det bästa med LCHF är ändå att man inte konstant tänker på mat. När jag upptäcker att jag börja kolla på massa drogmat på nätet (på Instagram t.ex. dock inte mitt eget flöde) så går jag till köket och äter något fett, antingen riktig måltid eller så dricker jag fettchoklad. Sen är ev. fantasier ur vägen. Upptäckte även att jag tänker mindre/inte alls på "kaffefika" eftersom jag inte dricker kaffe. Jag tror jag drar stora associationer med kaffe och äta något till (macka, fikabröd, bullar, kakor eller bakelser). Ska ändå köpa hem koffeinfritt att ha i "nödfall" men jag kommer inte dricka det dagligen. Är inte rädd för det heller eftersom utan koffeinet så känner jag inget behov. Förra gången jag köpte koffeinfritt kaffe fick vi slänga det sista (nästan halva paketet) pga. drack inte upp. Testat vaxbönor för första gången igår. Det var himmelskt gott! Ojojoj! Stekte de i smör. Hört man kunde fritera de också för krispiga "pommes" men har ingen fritös och tycker det är sånt slöseri med olja. Ska testa att bara gnida in de i olja och köra i min luftfritös, kanske de blir lite knapriga ändå. Annars var de jättegoda bara smörstekta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Kan nämna att sömnen är liiite bättre. Sover fortfarande ganska mycket mer tror faktiskt jag är vaken mer än tidigare och jag känner mig inte lika dåsig i huvudet (typ zombie-känsla). LCHF kommer givetvis inte lösa alla mina problem (psykiska) men jag tror ändå det kan hjälpa mig att må fysiskt bättre och kanske orkar jag då ta tag i det psykiska. När man mår dåligt både psykiskt och kroppsligt (magproblem, sötsug, överätning/skam osv.) så blir det för mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 LCHF kommer givetvis inte lösa alla mina problem (psykiska) men jag tror ändå det kan hjälpa mig att må fysiskt bättre och kanske orkar jag då ta tag i det psykiska. När man mår dåligt både psykiskt och kroppsligt (magproblem, sötsug, överätning/skam osv.) så blir det för mycket. Mycket klokt! Ta en sak i taget. Att bli medveten är första steget, sedan tar man ett steg i taget. Ibland halkar man på nån isfläck men då får man resa sig, borsta av sig och traska vidare. Det är en spännande väg till ett slutmål som kan förändra sig på vägen, beroende på hur vägskälen ser ut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Mycket klokt! Ta en sak i taget. Att bli medveten är första steget, sedan tar man ett steg i taget. Ibland halkar man på nån isfläck men då får man resa sig, borsta av sig och traska vidare. Det är en spännande väg till ett slutmål som kan förändra sig på vägen, beroende på hur vägskälen ser ut. Jo, jag har ju redan halkat flera gånger som ni ser i tråden. Tidigare gjorde jag det inte helhjärtat och hade därför svårt för försöka igen. Nu vill jag mer än någonsin hitta tillbaka till LCHF (och förhoppningvis fortsätta livet ut) så jag tänker inte ge upp, oavsett hur många gånger jag halkar nu. Fanns ett bra citat jag såg på Sockerbomben 3.0 på Facebook (tror jag det var) om spilld mjölk. Man ska inte gråta över spilld mjölk men man ska ju inte hälla ut resten heller. Mao sluta fokusera på misslyckanden, det tar bara bort fokus från målet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Fick mer motivation av att ta bilder på mig själv också (kroppsbilder). Kostdoktorn skrev att man skulle väga, mäta och ta före-bilder innan man satt igång. Så det gjorde jag i måndags och usch. Nu vet jag att detta är väldigt ytligt/utseendefixerat/vikthets men om det är det som krävs för hitta den där extra motivationen så tar jag den. Får arbeta med det mentala senare. Det är ju en sak om jag skulle börja banta på något osunt eller ej hållbart sätt (jag tror inte jojobantning är bra alls) men eftersom jag inte ser LCHF som en bantningsmetod (inte bara i varje fall) utan som en kosthållning så ser jag inget större problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Kan nämna att sömnen är liiite bättre. Sover fortfarande ganska mycket mer tror faktiskt jag är vaken mer än tidigare och jag känner mig inte lika dåsig i huvudet (typ zombie-känsla). LCHF kommer givetvis inte lösa alla mina problem (psykiska) men jag tror ändå det kan hjälpa mig att må fysiskt bättre och kanske orkar jag då ta tag i det psykiska. När man mår dåligt både psykiskt och kroppsligt (magproblem, sötsug, överätning/skam osv.) så blir det för mycket. Hjäp med dit psyke får du när du umgås med folket här på Forumet. Tänk dig alla knäppskallar,sektmedlemmar,vetgiriga,kunniga,glada,roliga,ledsna människor som skickar hejapådigkramar till dig. De du, kan visa upp för dina belackare. Sträck på dig och mottag min kram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Hjäp med dit psyke får du när du umgås med folket här på Forumet. Tänk dig alla knäppskallar,sektmedlemmar,vetgiriga,kunniga,glada,roliga,ledsna människor som skickar hejapådigkramar till dig. De du, kan visa upp för dina belackare. Sträck på dig och mottag min kram. Haha, tack fina du. Nog allt hjälper folket här på Forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 Dag 4. Mår toppen! Vågar nog påstå att jag har fått mer energi. Sover lite mindre och känner mig mer pigg när jag är vaken. Tror jag rört på mig lite extra av egen vilja (har inga demoner om att jag måste röra mig). Äntligen har vi ost hemma, hoppades på mer lagrad ost men eftersom det är en mesig Edamer så började jag baka bröd. Testar detta http://lesscarbs.se/lchf-frukost/mejerifria-pofiberbrod/ Inte sugen på bröd faktiskt men sugen på extrasaltat smör med ost och då vill jag gärna ha något underlägg. För några dagar sedan hade bara detta lilla bak varit besvärligt men nu bara dansade jag runt i köket. Brödbullarna är i ugn nu. Resten av kokosmjölken kommer jag spara till mixa med hallon, mandelsmör och vaniljpulver. Testade detta i förrgår och blev sååå gott! Ingen sötning behövs. Jag är lite skeptisk till dricka något med kokossmak men det här var faktiskt gott. Blev väldigt tjockt så åt det med sked som en "smoothie bowl" men om man ha i lite vatten går det att dricka som en vanlig smoothie. Jag använder föresten Garants kokosmjölk, en rosa förpackning. Den är fet och riktigt krämig. Finns även kokosgrädde från Garant som jag inte har testat än men tycker kokosmjölken är så tjock att jag börjar fundera på hur jag ska använda kokosgrädden. Givetvis helt utan onödiga tillsatser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 Ska köpa färsk kyckling idag också. Har ni tips på någon smarrig marinad? Jag gillar kryddigt, gärna lite hetta men ingen överdriven hetta som tar över smaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 Det räckte med en liten bulle. De var ändå mindre än min handflata. Fick någon lustig känsla i magen så kände inte för äta mer än en. Ska testa äta en bulle med sardiner senare när jag blir hungrig. Fin konsistens dock. Givetvis kompakta som LCHF-bröd brukar bli men det var ändå pyttesmå lufthål och de var väl tillagade (inget klet eller så). Nöjd! Tror jag testar med annat mjöl än Pofiber nästa gång för det är ändå slut nu. Tror jag tolererar nötmjöl och kokosmjöl bättre (menar min mage). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 Ska köpa färsk kyckling idag också. Har ni tips på någon smarrig marinad? Jag gillar kryddigt, gärna lite hetta men ingen överdriven hetta som tar över smaken.Jag brukar köra pulled chicken i ugn 150 grader med citron,lök och chili. I lergryta, stekgryta eller stekpåse i 4 timmar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted February 10, 2017 Share Posted February 10, 2017 Dag 4. Mår toppen! Vågar nog påstå att jag har fått mer energi. Sover lite mindre och känner mig mer pigg när jag är vaken. Tror jag rört på mig lite extra av egen vilja (har inga demoner om att jag måste röra mig). Äntligen har vi ost hemma, hoppades på mer lagrad ost men eftersom det är en mesig Edamer så började jag baka bröd. Testar detta http://lesscarbs.se/lchf-frukost/mejerifria-pofiberbrod/ Inte sugen på bröd faktiskt men sugen på extrasaltat smör med ost och då vill jag gärna ha något underlägg. För några dagar sedan hade bara detta lilla bak varit besvärligt men nu bara dansade jag runt i köket. Brödbullarna är i ugn nu. Resten av kokosmjölken kommer jag spara till mixa med hallon, mandelsmör och vaniljpulver. Testade detta i förrgår och blev sååå gott! Ingen sötning behövs. Jag är lite skeptisk till dricka något med kokossmak men det här var faktiskt gott. Blev väldigt tjockt så åt det med sked som en "smoothie bowl" men om man ha i lite vatten går det att dricka som en vanlig smoothie. Jag använder föresten Garants kokosmjölk, en rosa förpackning. Den är fet och riktigt krämig. Finns även kokosgrädde från Garant som jag inte har testat än men tycker kokosmjölken är så tjock att jag börjar fundera på hur jag ska använda kokosgrädden. Givetvis helt utan onödiga tillsatser. Den lila är tjockare. Jag brukar använda den till desserter och yoghurt. Pannacotta på kokosgrädde är en av de få desserter jag äter och den fungerar även till chokladmousse eller chokladglass (hoppas jag inte frestar dig nu). Youghurten gör jag med hjälp av probiotikakapslar efter ett recept från Lesscarbs. Jag brukar göra en sats på 1 öppnad proboitikakapsel och 2,5 dl kokosgrädde (Garants lila). Yoghurten får stå i rumstemperatur tills den smakar syrligt istället för kokos. Det brukar ta 1-1,5 dygn för mig. Den smakar mer dessert än frukost, om du frågar mig. Tycker du att den rosa är tillräckligt tjock, så kör på den. Den är trots att någon krona billigare. Såg något inlägg från Lesscarbs, tror det var videofilmen där hon var och handlade, där hon väljer den rosa kokosmjölken från Garant till mat och sparar den lila till desserter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted February 10, 2017 Share Posted February 10, 2017 Ska köpa färsk kyckling idag också. Har ni tips på någon smarrig marinad? Jag gillar kryddigt, gärna lite hetta men ingen överdriven hetta som tar över smaken. Jag brukar steka kycklingen i halvor i ugn, efter något standardrecept från Vår Kokbok. Den blir inte speciellt het, mera lite lagom kryddad. Dela kycklingen i halvor och lägg dem med insidan upp i en ugnsfast form. Pensla insidan med en blandning av olja, soja, salt och peppar. Brukar ta lite på en höft, testa med 1-2 msk olja och 1-2 tsk soja. Gillar du hetta, så testa med t ex chili i. Stek i ugn ca 15 min vid 175-200 grader. Ta ut kycklingen. Pressa ev citron över insidan och krydda gärna med någon örtkrydda. Vänd den så skinnsidan kommer upp. Pensla skinnsidan med oljan. Stek tills den är klar. Jag brukar räkna med ca 30 min, men kolla vid benet. Servera med t ex bearnaisesås och valfria grönsaker. Nu kommer vi till buljongkoket. Ta skrovet som blir över när du rensa bort kycklingköttet. Lägg det i en kastrull eller gryta och häll över vatten. Tillsätt en skvätt (ca 0,5 dl vinäger, gärna äppelcidervinäger), ett lagerblad, någon lök eller en bit purjo och några pepparkorn och ev salt. Har du grönsaksrens eller någon morot, ta med det också. Koka på svag värme så länge som du har tålamod. Det finns olika teorier om hur länge buljong ska koka, en del menar att ett par timmar räcker och kokboksrecept säger 1-2 timmar på kycklingbuljong. Reducera eller koka ihop buljongen om du vill eller kyl den och använd den som den är. Att koka buljong behöver inte vara superkrångligt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 11, 2017 Share Posted February 11, 2017 Glömde äta igår. Åt ett större mål till frukost, senare blev det en liten chiapudding av kokosmjölk och hallon. Efter det glömde jag äta mer förutom kanske 50 g cashewnötter. Klockan var mycket och jag var för trött för göra något, tänkte först gjort fettchoklad men det orkade jag inte heller. Vaknade sedan mitt i natten och kände magen ville ha mat men orkade inte och sov vidare. Vaknade nyss (pigg och glad!) och gjorde en större måltid. Nu är jag så mätt att jag knappt orkar ställa mig upp. Helt sjukt. Det var ju "bara" en Chorizokorv, en del blomkål, champinjoner, lite lök, en vitlök, 50 g cashew och sen grädde med kinesisk soja. Blev inte alls nöjd pga. råkade ta för mycket kinesisk soja som tyvärr tog över hela smaken (tror jag skippar sojan helt nästa gång pga. tar död på den fantastiska smaken från blomkål och champinjoner). Försökte spä ut med mer grädde och det var antagligen det som gjorde att jag blev så sjukt mätt. Grädde i mat gör mig proppmätt så försöker alltid vara försiktig med mängden (blir lätt övermäktigt). Nu vill jag inte äta förrän imorgon igen känns det som, haha. Tänk imorgon har jag avklarat 1 vecka strikt LCHF. Vet att jag skrev cashewnötter här ovan men det är nog det enda lite mer kolhydratrika jag ätit i veckan om man nu inte kallar 2 dl hallon på en hel vecka för mycket kolhydrater. 2 msk mandelsmör har det också blivit. Tror inte det blir så mycket hallon denna veckan för börjar uppskatta mat mer. Inte nämnt att jag hade lite hinder/frestelser i förrgår. Pappa köpte hem 2x200 g godispåsar (Bridge-blandning och Polly) och han sa att han skulle ta med det till Danmark. Ok, tänkte jag. Kände mig ändå inte frestad i butiken. När vi kom hem så öppnade han Bridge-blandningen direkt. Blev skitsur och kände hur "röda hund" började dividera med mig. Så istället för äta ägg och räkor som planerat med honom valde jag att gå in i mitt rum, stänga dörren och börja ta tag i ett arbete. Tack och lov var det precis vad jag behövde. Sysselsättning! Glömde helt bort både godis och äta, spenderade flera timmar i rummet och när jag tillslut var klar mitt i natten så tog jag ett ägg och lite räkor men aptiten fanns inte så det blev bara det sen gick jag och la mig. Heja mig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 11, 2017 Share Posted February 11, 2017 Inga omställningsbesvär av strikt LCHF (beror säkert på att jag ätit väldigt liberal LCHF tidigare) och abstinensbesvären av sluta med kaffe varade bara en dag. Så skönt! Inte haft huvudvärk någon mer dag än första dagen jag slutade med kaffe. Underbart! Inte suktat efter kaffe heller. Skulle köpt koffeinfritt kaffe i förrgår men det blev inte pga. dyrt och fanns bara en sort så kunde inte välja något billigt alternativ. Känns inte nödvändigt nu ändå. Försöker satsa på fettchoklad istället. Perfekt om man vill slå två flugor i en smäll (hunger + varm dryck). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 11, 2017 Share Posted February 11, 2017 Ska köpa färsk kyckling idag också. Har ni tips på någon smarrig marinad? Jag gillar kryddigt, gärna lite hetta men ingen överdriven hetta som tar över smaken.Jag älskar kyckling piri piri på portugisiskt vis, googla det vetja! Man kan ju anpassa mängden piri piri Ps. Man kan nog byta olivoljan mot smör om man vill ha en lokalare variant utan vegetabiliskt fett. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 11, 2017 Share Posted February 11, 2017 Den lila är tjockare. Jag brukar använda den till desserter och yoghurt. Pannacotta på kokosgrädde är en av de få desserter jag äter och den fungerar även till chokladmousse eller chokladglass (hoppas jag inte frestar dig nu). Youghurten gör jag med hjälp av probiotikakapslar efter ett recept från Lesscarbs. Jag brukar göra en sats på 1 öppnad proboitikakapsel och 2,5 dl kokosgrädde (Garants lila). Yoghurten får stå i rumstemperatur tills den smakar syrligt istället för kokos. Det brukar ta 1-1,5 dygn för mig. Den smakar mer dessert än frukost, om du frågar mig. Tycker du att den rosa är tillräckligt tjock, så kör på den. Den är trots att någon krona billigare. Såg något inlägg från Lesscarbs, tror det var videofilmen där hon var och handlade, där hon väljer den rosa kokosmjölken från Garant till mat och sparar den lila till desserter. Tack för tipsen. Jag har faktisk spanat in Lesscarbs mycket sista veckan. Följer henne på Instagram också. Kokos-yoghurten har jag viljat prova länge men får vänta tills jag anser det försvarbart att lägga 170 kr på en burk probiotika-kapslar. Har tyvärr dålig ekonomi så för kompromissa en del. Det är lugnt att skriva om choklad och liknande. Blir inte frestad av att läsa. Däremot får jag erkänna att jag kan börja dregla lite när man ser fantastiska bilder på gottigheter. Tänker inte äta mörk choklad nästa vecka och troligen inte den närmsta tiden heller. Har tidigare känt att jag missbrukar det. När jag väl testar lite igen så ska jag välja 85% eftersom 70% helt enkelt är för gott. Mest trist att 85% inte finns med mint för jag avgudar mint. Får ev. köpa pepparmintsolja istället och droppa i något jag gör. Angående Garants kokosmjölk vs. kokosgrädde. Ska köpa kokosgrädde och testa nån dag men kokosmjölken fungerar prima till matlagning också. Tycker den är galet tjock. Undrar verkligen hur tjock kokosgrädden är. Ska dock ta det lite försiktig med kokosmjölk nu för känner det börjar bli lite för mycket som i att det finns risk att jag tröttnar. Jag brukar steka kycklingen i halvor i ugn, efter något standardrecept från Vår Kokbok. Den blir inte speciellt het, mera lite lagom kryddad. Dela kycklingen i halvor och lägg dem med insidan upp i en ugnsfast form. Pensla insidan med en blandning av olja, soja, salt och peppar. Brukar ta lite på en höft, testa med 1-2 msk olja och 1-2 tsk soja. Gillar du hetta, så testa med t ex chili i. Stek i ugn ca 15 min vid 175-200 grader. Ta ut kycklingen. Pressa ev citron över insidan och krydda gärna med någon örtkrydda. Vänd den så skinnsidan kommer upp. Pensla skinnsidan med oljan. Stek tills den är klar. Jag brukar räkna med ca 30 min, men kolla vid benet. Servera med t ex bearnaisesås och valfria grönsaker. Nu kommer vi till buljongkoket. Ta skrovet som blir över när du rensa bort kycklingköttet. Lägg det i en kastrull eller gryta och häll över vatten. Tillsätt en skvätt (ca 0,5 dl vinäger, gärna äppelcidervinäger), ett lagerblad, någon lök eller en bit purjo och några pepparkorn och ev salt. Har du grönsaksrens eller någon morot, ta med det också. Koka på svag värme så länge som du har tålamod. Det finns olika teorier om hur länge buljong ska koka, en del menar att ett par timmar räcker och kokboksrecept säger 1-2 timmar på kycklingbuljong. Reducera eller koka ihop buljongen om du vill eller kyl den och använd den som den är. Att koka buljong behöver inte vara superkrångligt. Tack för tipset. Vi har köpt kycklingben och kycklingklubba så finns inget skrov över men ska tänka på detta nästa gång vi köper hem en hel kyckling. Dock har jag inte fått några omställningsbesvär så tror nog att jag får i mig tillräckligt med salt och vätska för inte behöva dricka buljong. Saltar maten utan att överdriva och vatten är jag alltid bra på dricka. Älskar vatten som vissa konstigt nog tycker smakar tråkigt. Jag älskar kyckling piri piri på portugisiskt vis, googla det vetja! Man kan ju anpassa mängden piri piri Ps. Man kan nog byta olivoljan mot smör om man vill ha en lokalare variant utan vegetabiliskt fett. Får googla piri piri. Vet inte vad det är för något. Tack för tipset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 11, 2017 Share Posted February 11, 2017 Jag brukar köra pulled chicken i ugn 150 grader med citron,lök och chili. I lergryta, stekgryta eller stekpåse i 4 timmar. Det låter gott men lång tid. 4 timmar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 11, 2017 Share Posted February 11, 2017 8h senare blev jag lite hungrig så tog en kopp fettchoklad och en brödbulle med prästost nu. Vällagrad prästost, lite kornig. Så god ost! Ska ha osten i matlagning också. Gott med varm dryck också. Jag mår bra i kroppen (inga problem med toabesök på strikt LCHF) och jag vaknade med glatt humör idag. Dock kom jag på jobbiga tankar tidigare idag och kände mig ganska ångestfylld (var proppmätt som jag skrev så kände inget behov av tröstäta). Hur hanterar man det? Tankarna behöver liksom ventileras i mitt huvud för att jag ska komma vidare och bort från min nuvarande situation. Ändå grips jag av ångest och sen panikkänslor, det lättaste är bara att börja tänka på nått annat men då förtränger jag ju tankarna igen... Ni som skrivit om psykolog, är det något man måste bekosta själv? När jag kom in på psyk fick jag rådet att ta kontakt med min vårdcentrals kurator. Är det någon skillnad på kurator och psykolog (det är det väl) och på vilket sätt? Jag är mest rädd för höra något om tabletter för då kommer jag inte vilja gå dit igen. Jag tappar helt enkelt förtroendet för personen när detta nämns. I mina öron låter det som "vi har inte tid/ork med dig" eller "du är ett hopplöst fall" om de inte kan erbjuda mig något annat än tabletter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 11, 2017 Share Posted February 11, 2017 Skulle vilja berätta en annan sak. När jag lämnar mitt hem sätter jag på mig en "mask" och är både trevlig, social och glad. Det betyder inte att jag är genuint glad även om jag kanske är glad för träffa en person osv. Mitt problem är att jag känner att folk inte tar mig på allvar, allt från pappas tjej till psyk. När jag träffar dem är jag glad, jag pratar lugnt och sansat. Hemma med pappa är jag dock helt annorlunda. Jag har därför börjat förstå att de inte tror att jag har så stora problem, har det bara lite jobbigt osv. Saken är den att jag under hela min uppväxt pga. mobbning burit en "mask" för inte visa mig svag. Det är nån slags självbevarelsedrift. Kanske något släktdrag också för fått höra att min farmor var likadan. Hon kunde vara på ett hemskt humör hemma men när hon kom ut eller det ringde i telefon så var det som hon blev en helt annan person. För mig låter detta helt logiskt, man vill inte dela med sig av sina problem med alla. Fast det gör också att folk i ens närhet förutom de som står en närmast (i mitt fall min pappa) förstår hur man verkligen mår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 11, 2017 Share Posted February 11, 2017 Mm.. scrollat igenom tråden.. inte läst exakt allt! Iallafall, du är inte "sockerberoende", du har vissa tendenser till beroendeproblematik, det har oftast med dopamin att göra! Dopamin är ett feelgood hormon.. och vi vill må bra, speciellt i kämpiga situationer så vill vi gärna få en Dopamin kick, som kompensation för det kämpiga! Utvecklar man och vårdar detta tillstånd så kan man fastna i alla möjliga former av beroenden! Du har testat LCHF och även strikt LCHF.. upptäckt att hunger/sug/mättnad är lite oberoende av annat? Fast jag vill helst behålla mitt koffeinberoende.. inte så mycket själva beroendet som kicken av en nybryggd kopp kaffe! Alla har vi problem.. och olika masker/roller som vi tar på oss i olika situationer, det kallas för social kompetens! Under ytan/masken så är vi alla ett vilset barn, som försöker orientera oss så gått det går och anpassa oss till de olika krav som verkligheten ställer på oss! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 11, 2017 Share Posted February 11, 2017 Saken är den att jag under hela min uppväxt pga. mobbning burit en "mask" för inte visa mig svag. Det är nån slags självbevarelsedrift. Den kommer du få leva med hela livet... Men du kan lära dig hantera den. Jag hade ett helvete i skolan under vissa perioder och bemötte det med att vara kaxig och inte visa svaghet. Jag gick in i tonåren med knäckt självkänsla och det var ju inte riktigt vad som behövdes då... Som jag skrev tidigare kan man komma långt med olika sorters terapier; ibland räcker det att läsa självhjälpsböcker, ibland prata med en psykolog/kurator eller så åker man till Bara Vara eller liknande en helg då och då. Kan tipsa om en fantastisk man som heter Nishant Matthews som har verksamhet i Stockholm. När jag varit på kurs med honom m fl en vecka kom jag hem som ett stort, bultande hjärta... (Kan inte förklara bättre, men jag mådde fantastiskt bra och alla problem var hanterbara.) Jag märkte att folk runt mig sökte sig till mig, kanske för att det jag utstrålade just då var den där kravlösa kärleken vi alla söker..? Och den där lilla under masken, som du nämner, behöver den kärleken från ditt stora jag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Första veckan avklarad. Vågen visar -0,9 kg och måttbandet minus 2-3 cm. Trodde verkligen inte måttbandet kunde visa något redan men där ser man. Skönt att inte väga sig varje dag. En gång per vecka räcker mer än väl. Hade problem med få i mig sista målet igår igen men "tvingade" i mig det (var hungrig men trött) eftersom jag inte ville vakna mitt i natten igen av hungerkänslor. Den här natten sov jag gott tack vare två kycklingben, massa blomkål och vaxbönor samt beasås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 På en sida stod det "1 cm minskning i midjemått innebär ca 1 kg i viktminskning, förutsatt att du inte samtidigt bygger ny muskelmassa."Vad betyder det då att jag förlorat 2-3 cm i midjemått men "bara" gått ner ca 1 kg? Har jag byggt muskler då? SÅ mycket har jag ju inte rört mig. Lite mer har det blivit men svårt att tänka mig att det lilla kan ge mig muskler. Kanske rört mig mer utan tänka på det? Hm... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Nu kom jag på det! Jag har rört mig extra pga. en grej. Så tror inte det bara är pga. fler/längre hundpromenader. Hur som helst så kom jag också på att jag fastat nästan 24h innan jag vägde mig före LCHF-utmaningen så jag har garanterat gått ner mer än 1 kg! Jag hade gått ner 1 kg på en dag innan jag började med LCHF-utmaningen vilket man förstår inte är förlorad fettvikt utan pga. fastande mage. Så ska man se det så kanske jag har gått ner 2 kg egentligen. Det var kanske dumt att fasta före om jag ville se alla siffror men då gjorde jag det pga. ångest och skam över allt skit jag hade ätit. Jag ville helt enkelt "rensa kroppen" eller nått sånt trams. Haha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Det där med 1 cm per kg får man nog se mer som en tumregel än som en sanning. Har du t.ex ätit något som gör att magen svullnar pga gaser, så kan du dagen efter när gasigheten lagt sig mycket väl ha minskat flera cm utan att ha gått ner ett hekto... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Det där med 1 cm per kg får man nog se mer som en tumregel än som en sanning. Har du t.ex ätit något som gör att magen svullnar pga gaser, så kan du dagen efter när gasigheten lagt sig mycket väl ha minskat flera cm utan att ha gått ner ett hekto... Så kan det också vara. Får se vad måtten säger om 1 vecka igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Gjorde precis blomkålsgratäng och oj så gott! Följde detta recept https://www.recepten.se/recept/blomkaalsgrataeng.html Vet inte hur mycket blomkål jag tog i gram (tog ett helt huvud), bytte ut 2 msk potatismjöl mot 1 ägg och tog 2 dl riven ost. Ska strö på lite extra ost när jag äter igen. Mums! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Så kan det också vara. Får se vad måtten säger om 1 vecka igen. Som regel så märker man resultaten när man skall köpa nya kläder och man drar en mindre storlek! Dvs det är ett mer rättvisande intervall att mäta resultat.. en eller några gånger om året. Det motsatta gäller oxå, dvs att man för varje gång måste gå upp i storlek för att till sist köpa kläder främst avsedda för gravida! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Gjorde precis blomkålsgratäng och oj så gott! Följde detta recept https://www.recepten.se/recept/blomkaalsgrataeng.html Vet inte hur mycket blomkål jag tog i gram (tog ett helt huvud), bytte ut 2 msk potatismjöl mot 1 ägg och tog 2 dl riven ost. Ska strö på lite extra ost när jag äter igen. Mums! Akta så du inte utvecklar en fettberoendeproblematik? Nämenaltså.. servera din blomkålsgratäng till papsen oxå så han får i sig lite nyttigt! Eh.. grejen är att LCHF kan vara både billigt och svingott.. om man bara lär sig lite nya recept. Sen till det där med Dopaminkicken, den får man oxå när man gör något bra.. det hormonet funkar främst för att förstärka bra beteenden! Det funkar lixom dubbelsidigt.. det kan förstärka dåligt beteende som sätts in som motreaktion mot annat dåligt mående! Iallafall så har du nu testat LCHF och märker att när du är mätt på riktig mat så behöver du inte lika mycket som höjer blodsockret.. för att må bättre? Sen så har vi alla att kämpa med alla de andra livsfrustrationerna.. de blir iallafall lite enklare att hantera när känslorna inte längre styrs av mat/ätande? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Mm.. scrollat igenom tråden.. inte läst exakt allt! Iallafall, du är inte "sockerberoende", du har vissa tendenser till beroendeproblematik, det har oftast med dopamin att göra! Dopamin är ett feelgood hormon.. och vi vill må bra, speciellt i kämpiga situationer så vill vi gärna få en Dopamin kick, som kompensation för det kämpiga! Utvecklar man och vårdar detta tillstånd så kan man fastna i alla möjliga former av beroenden! Du har testat LCHF och även strikt LCHF.. upptäckt att hunger/sug/mättnad är lite oberoende av annat? Fast jag vill helst behålla mitt koffeinberoende.. inte så mycket själva beroendet som kicken av en nybryggd kopp kaffe! Alla har vi problem.. och olika masker/roller som vi tar på oss i olika situationer, det kallas för social kompetens! Under ytan/masken så är vi alla ett vilset barn, som försöker orientera oss så gått det går och anpassa oss till de olika krav som verkligheten ställer på oss! Vet inte om jag vågar påstå att jag inte är sockerberoende. För om jag inte är det bör jag ju kunna hantera socker? Ändå kan jag fullkomligt frossa i socker om jag äter det. Kan inte "ta en bit" utan måste tömma hela påsen. Fast jag får erkänna att äta en ordentlig måltid före, helst LCHF-måltid, gör att frosseriet inte blir lika stort. Fast oftast blir det att man skiter i äta riktigt mat för "ge plats" åt allt skit. Angående dopamin så prickar du kanske rätt. Ska slutföra testet i boken Sockerbomben där man kan ta reda på vilken typ av person man är och det verkar som jag prickar in mest av dopamin-personen. Ska göra klart testet snart. Social kompetens... Jag vet inte. Visst är det väl en social kompetens att "anpassa sig efter situationen" men om det inte vore för att dessa situationen är kortvariga så hade bägaren runnit över. När jag jobbat t.ex. så har jag känt otrolig press på både göra bra ifrån mig men också att dölja ev. känslor. När jag sen kommer hem bara väller det över och jag klarar inte av att jobba särskilt länge (säger inte upp mig men gör heller inget för försöka behålla det/visa intresse). Visst har jag kanske inte hittat ett jobb som jag känner att jag passar för heller men det är väl få som lyckas hitta såna jobb i början. Jag fick ju också en kick av en nybryggd kopp kaffe. Fast jag tänker inte säga åt andra vad de ska göra. Vill folk fortsätta dricka kaffe får de givetvis göra det. Jag utgår bara ifrån mig själv och mina ev. behov eller problem. Den kommer du få leva med hela livet... Men du kan lära dig hantera den. Jag hade ett helvete i skolan under vissa perioder och bemötte det med att vara kaxig och inte visa svaghet. Jag gick in i tonåren med knäckt självkänsla och det var ju inte riktigt vad som behövdes då... Som jag skrev tidigare kan man komma långt med olika sorters terapier; ibland räcker det att läsa självhjälpsböcker, ibland prata med en psykolog/kurator eller så åker man till Bara Vara eller liknande en helg då och då. Kan tipsa om en fantastisk man som heter Nishant Matthews som har verksamhet i Stockholm. När jag varit på kurs med honom m fl en vecka kom jag hem som ett stort, bultande hjärta... (Kan inte förklara bättre, men jag mådde fantastiskt bra och alla problem var hanterbara.) Jag märkte att folk runt mig sökte sig till mig, kanske för att det jag utstrålade just då var den där kravlösa kärleken vi alla söker..? Och den där lilla under masken, som du nämner, behöver den kärleken från ditt stora jag. Tack för tipsen. Bor inte i Stockholm men tar till mig av tipsen ändå. Förutom bära mask har jag byggt en mur runt mig och har extremt svårt för skapa relationer (tror det här gäller hela min uppväxt). Det kan ta år eller så måste andra personen bokstavligt talat slita upp mig för att jag ska öppna upp mig. När jag var yngre såg jag framtiden annorlunda (eller såg ingen framtid alls) men nu när jag är äldre inser jag hur mycket jag saknar mänsklig kontakt men jag saknar helt förmåga att skapa dem. Nu ska jag inte gå in mer på detta. Tråden handlar mer om kost/hälsa och beroendeproblematik. Som regel så märker man resultaten när man skall köpa nya kläder och man drar en mindre storlek! Dvs det är ett mer rättvisande intervall att mäta resultat.. en eller några gånger om året. Det motsatta gäller oxå, dvs att man för varje gång måste gå upp i storlek för att till sist köpa kläder främst avsedda för gravida! Nu är mina kläder ganska stretchiga så även när jag går ner så följer de med så att säga. Fast jag fattar vad du menar. Någon cm eller två märks inte av på mina kläder. Tror det behövs -10 kg eller nått för att det ska märkas. Jag vet inte. Minns inte riktigt hur det var förra gången faktiskt. Akta så du inte utvecklar en fettberoendeproblematik? Nämenaltså.. servera din blomkålsgratäng till papsen oxå så han får i sig lite nyttigt! Eh.. grejen är att LCHF kan vara både billigt och svingott.. om man bara lär sig lite nya recept. Sen till det där med Dopaminkicken, den får man oxå när man gör något bra.. det hormonet funkar främst för att förstärka bra beteenden! Det funkar lixom dubbelsidigt.. det kan förstärka dåligt beteende som sätts in som motreaktion mot annat dåligt mående! Iallafall så har du nu testat LCHF och märker att när du är mätt på riktig mat så behöver du inte lika mycket som höjer blodsockret.. för att må bättre? Sen så har vi alla att kämpa med alla de andra livsfrustrationerna.. de blir iallafall lite enklare att hantera när känslorna inte längre styrs av mat/ätande? Fettberoende? Jag är vattenberoende också. Pappa är i Danmark tyvärr. Han älskar dock blomkål också. Får göra den igen helt enkelt. Om vi hittar mer billig blomkål. Hade turen att köpa blomkål för 20 kr/kg samma vecka som jag började äta strikt LCHF. LCHF är ju inget nytt för mig egentligen så jag blev inte chockad över hur bra jag mår (tydliga mättnadskänslor, nöjd och stabil under dagen) men jag tror jag glömt hur bra det faktiskt känns. Inser dock att jag får bäst upplevelse av att äta så strikt som möjligt. Ja, det underlättar verkligen allt när ens vardag inte styrs av mat/ätande. Den där eviga jakten i hjärnan på när man ska äta igen, vad man vill äta men inte borde men inte kan motstå osv. En ond cirkel helt enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Social kompetens... Jag vet inte. Visst är det väl en social kompetens att "anpassa sig efter situationen" men om det inte vore för att dessa situationen är kortvariga så hade bägaren runnit över. När jag jobbat t.ex. så har jag känt otrolig press på både göra bra ifrån mig men också att dölja ev. känslor. När jag sen kommer hem bara väller det över och jag klarar inte av att jobba särskilt länge (säger inte upp mig men gör heller inget för försöka behålla det/visa intresse). Visst har jag kanske inte hittat ett jobb som jag känner att jag passar för heller men det är väl få som lyckas hitta såna jobb i början. Vad jag ville komma fram till här var mer att bära mask är ganska energikrävande. Att hålla igen känslor, tankar etc. När jag var väldigt liten sa jag precis vad jag kände/tyckte (inget unikt, de flesta barn gör det) men ju äldre jag blev desto mer höll jag det inom mig. Inser nu att det troligen inte bara ha med ev. dålig skolgång att göra utan samhället i stort. Man ska inte säga vad man tycker och tänker alltid, speciellt inte i jobbsammanhang pga. då riskerar man att bli ovän med ev. kollegor vilket skapar en jobbig arbetssituation eller om det är chefen, man förlorar jobbet. Ändå känns det så jävla falskt och jag trivs inte alls med mig själv när jag håller käften. Samtidigt är jag otroligt konflikträdd och har nog aldrig riktigt lärt mig hantera konflikter vilket också gör att jag undviker dem till varje pris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Du bär en mask av en anledning, du håller igen känslor av en anledning, du har ett beroende av en anledning. Det spelar tyvärr ingen roll hur mycket du försöker hålla kämpandet på kroppslig nivå med kost, nya recept, träning eller vad det än är. Så länge du inte vågar titta på anledningarna så kommer du få fortsätta kämpa. Du är ung, jag är övertygad om att du är stark, våga utmana dig själv! Livet kommer knuffa till dig gång på gång tills du fattar... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Den lila är tjockare. Jag brukar använda den till desserter och yoghurt. Pannacotta på kokosgrädde är en av de få desserter jag äter och den fungerar även till chokladmousse eller chokladglass (hoppas jag inte frestar dig nu). Youghurten gör jag med hjälp av probiotikakapslar efter ett recept från Lesscarbs. Jag brukar göra en sats på 1 öppnad proboitikakapsel och 2,5 dl kokosgrädde (Garants lila). Yoghurten får stå i rumstemperatur tills den smakar syrligt istället för kokos. Det brukar ta 1-1,5 dygn för mig. Den smakar mer dessert än frukost, om du frågar mig. Tycker du att den rosa är tillräckligt tjock, så kör på den. Den är trots att någon krona billigare. Såg något inlägg från Lesscarbs, tror det var videofilmen där hon var och handlade, där hon väljer den rosa kokosmjölken från Garant till mat och sparar den lila till desserter. Hur gör du pannacotta, chokladglass och chokladmousse på kokosgrädde? Tänker jag kan använda kokosmjölken men undrar mer över andra ingredienser. Anänder du kakao eller choklad och någon sötning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Funderar på testa denna fast med mandelsmör istället för cashewsmör https://birgittahoglundspaleo.wordpress.com/2014/06/17/chokladmousse-paleo-lchf-och-kostdoktorns-nya-medlemssida/#more-1414 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Chokladmousse/-kräm kan man göra av avocado, om man vill. Finns recept på nätet. Om man nu vill testa något annat än kokosgrädde. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Chokladmousse/-kräm kan man göra av avocado, om man vill. Finns recept på nätet. Om man nu vill testa något annat än kokosgrädde. Yes, det visste jag men tycker avokado är för gott för maskera sådär. Jag äter det gärna rent, som tillbehör i maten eller tillsammans med tomat, röror etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts