Effie Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Jag med :-) Men om man nu absolut vill ha chokladkräm så är det ett alternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Jag med :-) Men om man nu absolut vill ha chokladkräm så är det ett alternativ. Absolut. Grädde funkar väl också eller någon annan mejeri. Mår helt ok på mejerier ändå. Grädde smakar typ sött så behöver nästan ingen sötning heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 15, 2017 Share Posted February 15, 2017 Upptäckte något "fantastiskt" idag. Alltid trott att jag får huvudvärk om jag sover "för länge". Jag har senaste dagarna/veckan lyckats sova när det är mörkt och vakna när det är ljust - utan hjälp/tvång. Kroppen bara somnar och vaknar själv. Nu i natt sov jag längre än övriga dagar pga. föregående natt höll mig vaken (mot min vilja, tänker inte gå in på hur) så denna natten somnade jag några timmar tidigare men vaknade pigg nu i morse - utan huvudvärk. Kanske är det en engångsföreteelse så jag ska kanske inte jubla än. Får se hur det blir nästa gång jag sover mer än vanligt. Igår blev det bara en stor måltid också utöver en kopp fettchoklad och den där chokladmoussen som jag länkade från Brigitta Höglunds Paleo-blogg. En orsak var kanske att jag la mig tidigare men inte ens när jag vaknade var jag överdrivet hungrig (men det kändes lite). Sen städade jag och ca 2h senare åt jag gårdagens rester. Tänk så lite man tänker på mat (kan iofs tänka "planerande" men inte som i "när får jag äta igen"). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 15, 2017 Share Posted February 15, 2017 Läser Sockerbomben 3.0 och skräms lite av igenkänning. Boken är på lån men den här boken ska jag ha. Inte råd nu men tar bilder med telefon på olika tester och symtom som listas. Intressant den första bilden också. På två hjärnor. En beroende-hjärnan och en "vanlig" hjärna. Hur båda ser ut efter samma intag av socker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 Pappa hade klippt ut ngt med "Anna svarar" på LCHF från ngn tidning. Sa jag inte ville läsa pga. så mycket rapakalja. Vem är ens denna "Anna"? Varför ska jag eller ngn lyssna på henne? Så jävla trött på höra folks åsikter. Hur som helst. Bestämde mig för läsa det snabbt och visst. Samma gamla smörja. Frågade vilken tidning den kom ifrån och han sa Amelia. Underbart. En skönhetstidning. De är inte precis kända för få folk att må bra Här får ni se vad "Anna svarar": - Nej, LCHF är ingen köttdiet men det är ingen vegandiet heller. Sluta sprida denna lögn. - Rött kött ger inte cancer men visst, processad bacon hör inte till det bästa. Om man brydde sig om att lära sig mer om LCHF så inser man att de flesta är överrens om att bacon inte är det bästa. Blodig biff? Visst, det säger ju inget om vad för biff. Gräsbetes blodig biff är prima. - Smör och grädde är inte dåligt och bör inte ersättas av ngn vegetabilisk olja. Inget emot kokosolja och olivolja men undvik inte smör för det. - Ja, fisk är bra men det kan rött kött också vara. Dystra sanningen är att fisk troligen innehåller mer miljögifter pga. människan smutsar ner haven. Skulle jag avråda all fisk för det? Nej, men jag uppmanar världen att ta större ansvar över våra hav. Det drabbar nämligen andra havsdjur högre upp i näringskedjan också. - Inget socker, vitt mjöl, söta bakverk och godis... Tja, du missar att allt spannmål dvs. inte bara vitt mjöl utan även råg, flerkorn etc. är dåligt. Om man vill äta kolhydrater så ät rotfrukter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 Detta verkar vara "Anna" http://www.amelia.se/halsa/fraga-dietisten/ Nå, en av flera obildade dietister. Kan inte fatta att jag gick hos en som barn. Helt värdelösa råd. Noll förtroende för dietister och tyvärr vården. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted February 17, 2017 Share Posted February 17, 2017 Pappa hade klippt ut ngt med "Anna svarar" på LCHF från ngn tidning. Sa jag inte ville läsa pga. så mycket rapakalja. Vem är ens denna "Anna"? Varför ska jag eller ngn lyssna på henne? Så jävla trött på höra folks åsikter. Hur som helst. Bestämde mig för läsa det snabbt och visst. Samma gamla smörja. Frågade vilken tidning den kom ifrån och han sa Amelia. Underbart. En skönhetstidning. De är inte precis kända för få folk att må bra Här får ni se vad "Anna svarar": - Nej, LCHF är ingen köttdiet men det är ingen vegandiet heller. Sluta sprida denna lögn. - Rött kött ger inte cancer men visst, processad bacon hör inte till det bästa. Om man brydde sig om att lära sig mer om LCHF så inser man att de flesta är överrens om att bacon inte är det bästa. Blodig biff? Visst, det säger ju inget om vad för biff. Gräsbetes blodig biff är prima. - Smör och grädde är inte dåligt och bör inte ersättas av ngn vegetabilisk olja. Inget emot kokosolja och olivolja men undvik inte smör för det. - Ja, fisk är bra men det kan rött kött också vara. Dystra sanningen är att fisk troligen innehåller mer miljögifter pga. människan smutsar ner haven. Skulle jag avråda all fisk för det? Nej, men jag uppmanar världen att ta större ansvar över våra hav. Det drabbar nämligen andra havsdjur högre upp i näringskedjan också. - Inget socker, vitt mjöl, söta bakverk och godis... Tja, du missar att allt spannmål dvs. inte bara vitt mjöl utan även råg, flerkorn etc. är dåligt. Om man vill äta kolhydrater så ät rotfrukter. Amelia är inte kända för att få folk att må bra. Det var det bästa jag läst idag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 19, 2017 Share Posted February 19, 2017 Sockerråtta, kan du e-posta dina synpunkter till Amelia? Även om själva tidningen kanske inte är värd besväret så är det synd om de som blir lurade av deras desinformation kring lchf. Vi blir ju också drabbade indirekt då de uppmanar folk att göra kostval som är sämre för miljön, och vi ska betala onödigt mycket sjukfrånvaro och sjukvård åt andra. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Hej igen! Inte skrivit på ett tag. Efter min 2 veckors utmaning började jag tvivla. Alltså jag började inte äta massa socker eller nått "gott" utan fick den dumma idén igen att äta som folk säger man "ska äta". Så åt havregrynsgröt och glutenfritt bröd (alltså riktigt glutenfritt, fri från vetestärkelse) men det tog mig bara 1 dag sen insåg jag att jag är dum i huvudet. Havregrynsgröt är vidrigt (varför försöker jag intala mig själv att det är gott?) och trots riktigt glutenfritt bröd så fick jag SÅ ont i magen. Hade magknip hela dan och var bara missnöjd med tillvaron. För er som undrar varför jag började tvivla igen så berodde det på att jag hetsåt i slutet av utmaningen. Nu i efterhand tror jag det beror på att jag åt något tveksamt och att jag helt enkelt inte jobbade mer med mig själv. Maten löser inte alla problem. För en vecka sedan började jag alltså igen efter bara kanske 2-3 dagars uppehåll av frukt och tramsigt glutenfritt bröd. Det blev frukt över varav två stycken frös jag (två bananer) och ett äpple åt jag under veckans gång i form av en äppelmugcake på LCHF-vis. Det här är kanske inte att rekommendera för de som triggas av frukt men jag triggas inte av frukt alls (fast jag får vara vaksam i framtiden ifall jag skulle trigga på det som jag gjorde med mörk choklad). Hur som helst. Bortsett från en äppelmugcake har jag ätit superstrikt hela veckan. Mår skitbra! Jag har dessutom tänkt om i hur/när jag äter eftersom jag är rädd för äta av fel anledningar (ej hunger) och att jag hetsäter. Så nu äter jag mindre mål, ibland innebär det flera mål per dag men en dag blev det faktiskt bara två mål ändå. Jag gör mao inget matschema utan försöker i största möjliga mån lyssna på min kropp. Är jag hungrig eller är jag uttråkad? För det är ett problem jag har. Jag äter pga. tristess och inte alltid pga. sötsug (mitt sötsug verkar helt borta nu trots en äppelmugcake i veckan). Jag får hela tiden tänka efter och när jag inser att jag inte är hungrig utan bara uttråkad, så försöker jag göra något annat. Det kan vara jättesvårt, får ibland ångest och smått panik - tills jag hittar något som stimulerar mig. I slutet av denna veckan fick jag bara en känsla att jag ville röra på mig, måste röra på mig (inte måste som i tvång utan måste som i VILL). Så i fredags gick jag en rask promenad på 3 km med musik i öronen och jag mådde så bra efteråt. Det konstiga var dock att jag INTE blev hungrig. Det tog flera timmar innan jag åt en riktig måltid. Jättekonstigt då jag alltid brukar vara hungrig efter sånt här. Mina 3 km gjordes i skog med mycket upp- och nedförsbackar. Eftersom det var länge sedan jag gick slingan och jag har inte rört på mig överdrivet mycket (förutom längre promenader med hunden) så trodde jag att det skulle bli kämpigare. Faktum är att det inte var jobbigt alls (eller visst kändes det i backarna men det var liksom inte vatten-över-huvudet-känsla). Det kändes som jag flög fram emellanåt. Utöver dessa 3 km har jag dock inte gjort något speciellt denna vecka. Jag vägde mig för en vecka sedan efter min 2-3 dagars uppehåll och hade då gått upp till samma startvikt jag hade före min 2 veckors utmaning dvs. +0,9 kg. Måttbandet hade dock inte rört på sig direkt. Kan tillägga att jag var inne på min andra mensdag så det kan ha påverkat dagsvikten. Nu en vecka senare visar vågen -2,5 kg och -3 cm i midjan. Jag kände på mig att jag hade gått ner men inte att det var så mycket. Minus 3 kg till och jag är under ett av mina "mål" (ett litet delmål). Givetvis tror och hoppas jag att denna takt inte fortsätter hela vägen ner för 2,5 kg/vecka låter lite mycket. Är ju skiträdd för få lös hud även om jag inte fick det förra gången och det skiljer kanske 8 kg "bara". Har nästan 30 kg övervikt för er som undrar. Jag har misslyckats tidigare år men nu känns det som jag är på rätt väg. Trots att jag misslyckas gång på gång så reser jag mig upp igen. Tror jag hittat min motivation för nu känns det som inget kan stoppa mig. Det här ska bara gå. Jag vill må bra. Kanske insikten av hur bättre jag mår ger mig extra styrka än att bara fokusera på vikten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Jag vill skriva en sak till. Bara så sent som igår försökte jag få i mig leverpastej (behöver järn men just denna leverpastej tycker jag mindre om) och tänkte jag tar en Finn Crisp. Hade tagit fram en Finn Crisp men sen tänkte jag NEJ, det är skit. Gör 2 minuters mikrobröd istället. Sen tryckte jag i mig en tsk ren leverpastej ändå och tänkte att jag gör brödet idag istället (inte gjort än men gör ev. senare) för var inte intresserad av bröd igår. Så den Finn Crisp jag hade plockat fram åkte in igen. Så jävla glad! Även om jag vet hur mycket kolhydrater en Finn Crisp innehåller och inte behöver överstiga mitt dagsintag av kolhydrater så vill jag ändå ha nolltolerans mot skitmat. Vete är skit. Jag vill inte äta vete. Dessutom mättar LCHF-bröd så himla mycket mer. Inte ätit LCHF-bröd denna vecka och jag försöker komma bort från bröd-tänket men jag kommer tillåta mig att göra LCHF-bröd ibland. Bäst är ju dessa mikrobröd för då gör man bara en portion vilket betyder att man inte äter mer än det. Gör jag en stor sats i ugnen blir det oftast att jag äter det tills det är slut (går inte upp i vikt av det men det känns fel att bara äta det). Samma med mugcake, kan verkligen rekommendera det framför göra en stor paj eller nått i ugnen (förutsatt att du inte gör det för bjuda andra på). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Ät ren lever i stället är inte mycket järn i en tsk pastej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Ät ren lever i stället är inte mycket järn i en tsk pastej. Jo, det vet jag. Alltså det blev bara en (rågad) tsk för kunde inte få i mig mer. Är skeptisk till ren lever men kommer ev. prova göra egen leverpastej (Kostdoktorn har ett recept). Försöker även äta mycket spenat och har ätit gräddstuvad spenat två ggr denna vecka. Kan tillägga att jag börjat äta kosttillskott också med bl.a. daglig dos av järn för kvinnor. Tar detta pga. får extrem mensvärk annars och jag slarvar för mycket med järnintaget i kosten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Om man lagar mat i järngryta och järnstekpanna får man inte i sej järn då? Det sa man förr i tiden iaf men det kan ju varit fel... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Om man lagar mat i järngryta och järnstekpanna får man inte i sej järn då? Det sa man förr i tiden iaf men det kan ju varit fel... Jag har en gjutjärnspanna som jag haft i några år nu tror jag. Skitbra verkligen. Kan använda metallredskap i också utan att oroa mig. "Nackdelen" är att det går åt mer fett vid stekning. Stör inte mig precis men man måste smörja in pannan emellanåt (efter rengöring). Sköter om min panna väl enda sedan jag köpte den. Det här är en lättviktare så den väger lite mindre än gamla gjutjärnspannor men den är ändå avsevärt tyngre än någon teflon- eller keramikpanna. Man får säkert i sig järn på detta sätt men troligen inte tillräckligt. Jag har nyligen haft mens med så hemska kramper att jag bestämde mig för köpa tillskott igen. Har alltså kört dessa tillskott tidigare och upplever att de har hjälpt. Dock funkar det att äta mycket grönt typ spenat, grönkål osv. också vilket jag gjorde under en period som vegan. Tydligen fick jag i mig tillräckligt med järn då också för mensvärken försvann. Så fort jag slarvar dock dvs. inte äter tillräckligt med järnrik mat så får jag problem. Känns helt enkelt tryggare att äta tillskott så jag slipper oroa mig. Äter tillskott för kvinnor vilket innehåller flera vitaminer och mineraler t.ex. D-vitamin utöver 15mg järn vilket jag läst är var en fertil kvinna behöver få i sig per dag. Män behöver tydligen bara 7mg eller nått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 En annan grej jag glömt berätta är att jag för en matdagbok. Fast istället för skriva ner som jag gjorde för flera år sedan när jag åt LCHF så har jag förenklat denna procedur. Nu fotar jag istället allt jag äter. Så mycket lättare än att behöva skriva ner. Jag postar mina bilder på Instagram (privat konto) och brukar i efterhand skriva det som är på bilden. Tänkte först föra matdagbok i nån app men de kostar och sen kom jag på att jag kanske vill kunna dela med mig av vad jag äter längre fram om jag har problem eller nått. I dagsläget tillåter jag dock inga följare på mitt konto utan det är enbart till för mig själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 7, 2017 Share Posted March 7, 2017 Det blev 3 km i skogen idag. Så himla skönt! Inget tvång, ingen stress, bara vilja! Inte jobbigt heller, bara skönt. Hungrig efteråt? Nä, inte direkt. Åt ett löskokt ägg men i övrigt lär det inte bli mat förrän ikväll. Känner inget behov av äta. Fri som en fågel, fri som en fågel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 9, 2017 Share Posted March 9, 2017 Ok, jag märker att jag har väldigt dålig aptit. Inte bara det att jag känner behov av äta väldigt sällan (och numera mindre mål) utan min aptit när jag väl är hungrig är dålig. Alltså hungerkänslorna kan vara tydliga, magen t.o.m. börjar göra väsen ifrån sig och ändå äter jag något motvilligt. Det resulterar ofta i att jag äter väldigt lite eftersom jag tycker jag blir mätt av minsta lilla. Det här är väl bra antar jag eftersom jag vill gå ner i vikt, har hetsätit tidigare osv. men håller detta i sig hela tiden? Det känns konstigt för mig att inte vilja äta. Jag försöker ändå variera och äta saker som är gott för öka aptiten men trots det så är aptiten fortsatt låg. Läser att många har problem med saker som mandelmjöl och mejerier men inte ens det har någon effekt alls på mig. Nu äter jag inte överdrivet med mandelmjöl och mejerier utan varierar min kost kraftigt. Allt från bara använda smör till kokosmjölk osv. Jag tvekar dock inte att ha i grädde eller göra något mikrobröd om jag känner för det. Kan dock inte påstå att jag är sugen på det särskilt ofta. Igår fick jag inte ens i mig hela mikrobrödet så åt andra halvan till frukost nu. Jag har inget minne av att jag brukar ha problem med få i mig ett mikrobröd. Nåja, det är väl bara att kötta på. Tur att fettchoklad går hem hos mig för ibland dricker jag bara det om jag inte är riktigt hungrig och då håller jag mig i typ 3 timmar. Även ett bra sätt att få i sig fett på för jag fick faktiskt magproblem i förrgår eller nått, vet inte om det blev för mycket protein eller fiber av något slag. Hade bara ätit ägg, korv och mikrobröd då tror jag det var. Fick dock igång magen genom att ta kanske max 5 torkade katrinplommon, det tog inte ens 5 min vill jag minnas så fick jag igång magen. Riktigt bra huskur de där katrinplommonen. Skönt att jag inte triggar på frukt heller, verken färsk eller torkad. Annars verkar fett hålla min mage och tarm i schack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 12, 2017 Share Posted March 12, 2017 Inga imponerande siffror denna vecka. -0,3 kg och -1 eller -2 cm i midjan. Ätit ganska dåligt (alltså väldigt lite pga. dålig aptit) men sen tror jag bestämt att jag måste byggt en hel del muskler... Jag har alltså suttit still extremt mycket, bara gått ut med hunden och det är oftast inte överdrivet mycket motion (kanske strosar runt i 30 min till 1 timma per dag utöver flera kortare rundor). Vad har jag gjort denna vecka då? Jag har gått nästan 1 mil! Mer exakt 3 km vid tre tillfällen (mån, fre, lör). Då går jag väldigt snabbt och i lördags joggade jag även upp för en backe pga. fick känsla, haha. Tycker det är kul och uppfriskande men min kropp har utan tvekan byggt muskler för jag ser ingen logik i hur jag annars kan gått ner så mycket som 2,5 kg förra veckan men bara 0,3 kg denna vecka (räknar inte med att gå ner 2,5 kg per vecka men i början brukar det bli mer än 0,3 kg/v). Man är fan dum som stirrar sig blind på siffrorna på vågen. Fick känslan idag att fan, jag ska inte röra mig. Ska sitta still på mitt feta arsle så jag kan få se större siffror på vågen. Fast jag förstår ju att bygga muskler inte är något dåligt och något jag måste/vill göra förr eller senare. Sen väger muskler mer än fett (eller?). Ätit strikt i veckan bortsett från en del wienerkorv med kötthalt på 65% men den ska "bara" innehålla 5,6 g/kh per 100 g eller nått sånt. Åt även ett eller två mikrobröd. Kan inte komma på något annat ostrikt. Räknade ut att jag ätit 25 mål denna vecka och då inkluderar jag fettchoklad som ett mål ibland eller bara ett ägg.. Så ni kan ju tänka er att det inte är någon överdriven mängd. 25/7 betyder ungefär 3,5 mål per dag. Ska dock klämma in lite extra fett denna vecka bara för att. Tror nämligen jag hållit igen de sista dagarna pga. trodde det skulle ge bättre resultat på vågen (alltså hållit igen matintaget, inte fett). Inte gått hungrig (dålig aptit ju) men jag har nog låtit hungern bli mer påtaglig än nödvändigt kanske. Jag vet inte. Får helt enkelt jobba mer med det mentala. Det går ju inte uppåt eller står still i varje fall (räknar inte med platå i början men vet det ev. kan komma senare). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 12, 2017 Share Posted March 12, 2017 Skulle "festa" till det med jordgubbar idag. Bestämde mig för doppa de i mörk choklad (85%) och usch, säger jag bara. Jordgubbarna hade varit mycket godare ensamma med bara grädde. Nu hade jag doppat de i mörk choklad, strödde på kokosflingor och sen lite vispgrädde. Tyckte inte alls om chokladen. Det tog över smaken och fan vad bittert. Blev "bara" 4 st. Vågar inte köpa 70% pga. överäter. Den risken finns alltså INTE med 85% men den är fan inte god heller. Tror jag skiter i choklad helt i fortsättningen. Äter hellre bär som de är (eller nån frukt) med vispgrädde. Finns ingen poäng i att äta choklad känner jag nu. 70% triggar och 85% smakar skit. Tacka vet jag färska bär eller nån frukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 15, 2017 Share Posted March 15, 2017 Greps av ett illamående men det börjar gå över nu. Knaprat lite på en morot medan maten står på spisen. Bara ätit ett mikrobröd idag typ för 7h sedan. Någon aning varför jag kan vakna illamående? Vet liksom inte om jag är hungrig eller ej men efter knaprat på moroten lite börjar illamåendet gå över. Är det maskerad hunger kanske? Vad gör ni när ni blir illamående? Aldrig tänkt på vad jag gör på LCHF om jag mår illa. Folk brukar ju alltid föreslå en avslagen cola eller lakrits, vad tar vi till när illamåendet kommer? Förutom att testa äta då men kan man må illa av vara hungrig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Jag kan nog må bättre av att få i mej nåt när jag mår illa. Är det svårt att äta kan lite buljong hjälpa till 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 18, 2017 Share Posted March 18, 2017 On 2017-03-15 at 23:57, Sockerråtta sade: Greps av ett illamående men det börjar gå över nu. Knaprat lite på en morot medan maten står på spisen. Bara ätit ett mikrobröd idag typ för 7h sedan. Någon aning varför jag kan vakna illamående? Vet liksom inte om jag är hungrig eller ej men efter knaprat på moroten lite börjar illamåendet gå över. Är det maskerad hunger kanske? Vad gör ni när ni blir illamående? Aldrig tänkt på vad jag gör på LCHF om jag mår illa. Folk brukar ju alltid föreslå en avslagen cola eller lakrits, vad tar vi till när illamåendet kommer? Förutom att testa äta då men kan man må illa av vara hungrig? Om du kan utesluta graviditet, som kan ge kraftigt illamående, så kan du ha reagerat på något, vara på väg att bli magsjuk eller kanske stressat för mycket. Själv blir jag lite illamående eller känner av "magkatarr" och halsbränna av för stor mängd fett vid samma tillfälle. Den mängden kan vara lite olika, olika dagar, förmodligen beroende på vad jag äter i övrigt (t ex klarar jag inte en fette direkt efter maten utan dricker det svart). Jag ska experimentera lite med att försöka öka magsyran. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts