Jump to content

Kalcium och Dvitamin?

Gaia

Recommended Posts

Har en fundering om kalcium och d vitamin. Eftersom jag nästan utesluter mejerier helt nu så lär jag få i mig mindre kalcium än tidigare. Hittade tabletter på Apoteket med en kombination av kalcipos dmite 500mg och 200 IU. Hur viktig är kombinationen av dessa eller hur bra egentligen? 200IU är ju väldigt lite och frågan är då om man kan fylla på med tex 1000-2000 IU separat för att få upp d vitaminerna till att börja med. Kalcium tillägget för att slippa benskörhet i framtiden. Men hur mkt kalcium bör man hålla sig till?

Tycker du ska börja med att titta hur mycket kalcium det är i andra saker du äter idag som du troligen äter mer av innan du ger dig på tillskott av kalcium. Intag/produktion av D-vitamin ökar upptaget av kalcium i större utsträckning, vilket innebär att man förmodligen kan inta mindre kalcium och fortfarande tillgodogöra sig det som behövs. Med brist eller lägre d-vitamin forslas kalcium ut ur kroppen mer och det är väl också anledningen till varför njurstenar verkar bestå av just kalciumsalt här i norden om jag förstått sammansättningen rätt (?).

Ett ägg innehåller exempelvis 52 milligram kalcium per 100g:

http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=2205#

Fetaost innehåller 620 mg kalcium per 100g. Men det kanske du också undviker trots gjord på fårmjölk?

http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=99

Nötter innehåller en del kalcium också, runt 90 mg per 100g.

Sesamfrön innehåller 980 mg Kalcium per 100g. Det är 122% av RDI.

Brännässlor innehåller 489 mg Kalcium per 100g (mycket bra anledning plocka dem på våren när de är späda och frysa in i mängder med andra ord. De är rika på järn och C vitamin och folat också. Samt har 0.3g omega3 i sig - 21% av RDI).

Lägger man till dill och persilja har man källor med kalcium också, även om det är i små mängder.

har du en android telefon eller liknande finns det en app som heter Livsmedelsdatabasen. Väldigt bra kunna sortera livsmedel med mera efter vilka ämnen de innehåller och lista dem i fallande ordning :)

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hackspett.ldb&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5oYWNrc3BldHQubGRiIl0.

Jag tror inte du behöver inte oroa dig. Vi människor har utvecklats under årmiljoner helt utan mejeriprodukter (utom vid amning förstås!), så med en varierad kost inom LCFH kombinerat med riklig supplementering av D-vitamin, så ska kalciumbalansen vara ok. Vill man veta kan man även testa kalciumhalten med ett blodprov.

Tack för utförliga svar. Appen ska absolut kollas så jag får i mig kalcium. När jag var ung kunde jag dricka rikligt med mängder mjölk ofta mitt i natten ;) och har sedan dess alltid gillat mjölk. Men sen min vikt gått upp så har jag märkt att jag bara blir uppblåst av mejerier och att magen inte är med. Jag har inte slutat helt med mejerier än, grädde och ost slinker ner... hittade en lista som jag delar här med kalcium i annat än mjölk. Skrolla ner lite på sidan så finns en lista. http://www.allergimat.com/page.asp?id=412&namn=Kalciumintag-utan-mjolk

Hej! Kostdoktorn

Jag har en fråga om vad som är bra för njurarna?

Jag har bara en njure kvar, och är ju rädd om den. I Lchf äter man ju mycket ost (jag gör) och kött

men man läser ju om att just mycket ost och kött är skadligt för njurarna.

Även salt är farligt. Jag är ju orolig över detta. Hur ska jag göra?

Lise-Lott

• 2 weeks later...

Hur mycket kalcium man behöver beror väl på hur mycket fosfor man får i sig?

[Jag förstår att de är antagonister o undrar varifrån jag isf får så mycket fosfor?/quote]

Om du äter LCHF så får du mycket fosfor från kött och fisk. Mjölkprodukter innehåller också  en hel del fosfor. För blandkostare är spannmål en källa till mycket fosfor.