DRAKULLA

Snart är julen över...skönt!

Recommended Posts

Nja... Jag gillar pynt och mys men till mångas förfäran har jag gärna firat jul själv, numera helst med endast man och barn. När äldsta sonen var liten firade vi hos svärmor och svärfar och även om de var jättegulliga så blev det så stökigt med kusiner och allas olika önskan när man skulle äta, om man skulle se KarlBertil eller inte och så alla dessa julklappar till ingen nytta...! När sonen var 1år fick han 14 (!) julklappar och när han öppnat den första ville han leka med den men det gick ju inte, han var ju tvungen att öppna alla bums enligt de vuxna runt om. Jag tyckte det var lika jobbigt som innan jag sa till min syster att jag ville fira själv (innan jag fick barn). Nu finns tyvärr inte svärmor längre och vi bor numera långt från svärfar så i fjol skulle jag hälsa på min syster en snabbis på förmiddagen (min man jobbade) varför hon istället för att servera fika som jag bett om, serverade jullunch kl.11, jag som inte ens är så förtjust i julmat... I år firar syrran med familj jul utomlands och mina föräldrar vill vara hemma så då får det bli en kopp te-fika på förmiddagen hos dem, det räcker.

Jag gillar alltså julstämning men inte julstress. Myser jättegärna i soffan med lugnet som sällskap. Kanske är det för att jag helst vill vara i ide så här års? 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm.. prexis.. nämenna.. jag tror du drabbats av julpsykos?

Vad jag läser så är det främst kvinnor som drabbas av detta?

Iomed att du redan är gammal att ha vuxna barn är det dags att lämna över stafettpinnen, till barnen och deras partner!

Ta ett snack med din förstående man, vad vill ni göra?

Och då, vad jag förstår så har du bara barn med en (1) man.. det underlättar så in i h*lvete på äldre dar!

Det gör att du och gubben får lov att göra vad ni vill på Julen, iallafall om barnen är något så när vuxna och hunnit skaffa egna partners!

Varför gör ni inte som jag, flyr julen och flyger till Kanarieöarna på själva julafton?

Menna, jag har styvsyskon, halvsyskon, deras familjer/partners, jag har ingen partner så jag tar min mor till Maspalomas och firar "Felize Navidad" i stället.

En av mina halvbröder flyger till Thailand och firar jul där med sin fru, barn och hennes föräldrar, som är Thailändare, dvs hon är Thailändska och deras barn är således till hälften Thailändska!

Hur som helst.. julen är vad man gör den till!

Egentligen så handlar den om religion och Kristi födelse, som ioförsig vad man nu begriper egentligen inträffade någon gång kring midsommar!

Såå.. om du kan lägga gamla bonderutiner bakom dig.. såvida du inte är storbondehustru med drängar och pigor!

Såå.. min far som numera är änkling har redan bjudit på julmiddag, och där var alla barn som kunde komma loss!

Jag har trugat min far att följa med till Gran Canaria likaså min bror till Thailand!

Grejen är att han äter medicin som gör att han inte kan vistas i solen! :wacko:

För övrigt och "feliz navidad, prospero ano y felicidad",  Julen är bara en helg vilken som helst!

Altså, dags för dig att lägga storbondehustruns dilemma bakom dig och snacka med din partner om att fira jul på annat sätt, tex med sol värme, palmer, vin och god mat?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, samma h

Nja... Jag gillar pynt och mys men till mångas förfäran har jag gärna firat jul själv, numera helst med endast man och barn. När äldsta sonen var liten firade vi hos svärmor och svärfar och även om de var jättegulliga så blev det så stökigt med kusiner och allas olika önskan när man skulle äta, om man skulle se KarlBertil eller inte och så alla dessa julklappar till ingen nytta...! När sonen var 1år fick han 14 (!) julklappar och när han öppnat den första ville han leka med den men det gick ju inte, han var ju tvungen att öppna alla bums enligt de vuxna runt om. Jag tyckte det var lika jobbigt som innan jag sa till min syster att jag ville fira själv (innan jag fick barn). Nu finns tyvärr inte svärmor längre och vi bor numera långt från svärfar så i fjol skulle jag hälsa på min syster en snabbis på förmiddagen (min man jobbade) varför hon istället för att servera fika som jag bett om, serverade jullunch kl.11, jag som inte ens är så förtjust i julmat... I år firar syrran med familj jul utomlands och mina föräldrar vill vara hemma så då får det bli en kopp te-fika på förmiddagen hos dem, det räcker.

Jag gillar alltså julstämning men inte julstress. Myser jättegärna i soffan med lugnet som sällskap. Kanske är det för att jag helst vill vara i ide så här års? 

Ja, det är tvånget och stressen som är värst. Liksom att alla ska vara glada och paket i överflöd som barnen river upp.

Ja, vad skönt att gå i ide med mysbyxor och filt i soffan precis som vanligt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm.. prexis.. nämenna.. jag tror du drabbats av julpsykos?

Vad jag läser så är det främst kvinnor som drabbas av detta?

Iomed att du redan är gammal att ha vuxna barn är det dags att lämna över stafettpinnen, till barnen och deras partner!

Ta ett snack med din förstående man, vad vill ni göra?

Och då, vad jag förstår så har du bara barn med en (1) man.. det underlättar så in i h*lvete på äldre dar!

Det gör att du och gubben får lov att göra vad ni vill på Julen, iallafall om barnen är något så när vuxna och hunnit skaffa egna partners!

Varför gör ni inte som jag, flyr julen och flyger till Kanarieöarna på själva julafton?

Menna, jag har styvsyskon, halvsyskon, deras familjer/partners, jag har ingen partner så jag tar min mor till Maspalomas och firar "Felize Navidad" i stället.

En av mina halvbröder flyger till Thailand och firar jul där med sin fru, barn och hennes föräldrar, som är Thailändare, dvs hon är Thailändska och deras barn är således till hälften Thailändska!

Hur som helst.. julen är vad man gör den till!

Egentligen så handlar den om religion och Kristi födelse, som ioförsig vad man nu begriper egentligen inträffade någon gång kring midsommar!

Såå.. om du kan lägga gamla bonderutiner bakom dig.. såvida du inte är storbondehustru med drängar och pigor!

Såå.. min far som numera är änkling har redan bjudit på julmiddag, och där var alla barn som kunde komma loss!

Jag har trugat min far att följa med till Gran Canaria likaså min bror till Thailand!

Grejen är att han äter medicin som gör att han inte kan vistas i solen! :wacko:

För övrigt och "feliz navidad, prospero ano y felicidad",  Julen är bara en helg vilken som helst!

Altså, dags för dig att lägga storbondehustruns dilemma bakom dig och snacka med din partner om att fira jul på annat sätt, tex med sol värme, palmer, vin och god mat?

Jo jag vet allt att man kan åka utomlands över julen och tanken har slagit mig att göra det.......

Men...jag är liksom inte på humör för det heller. Vill inte vara bland folk, tråkig och ledsen liksom. Kalla det julpsykos om du vill.

Förra julen var faktiskt den bästa på mycket länge då vi var hemma hos oss (i stället för hos mina föräldrar eftersom de inte orkade).

De tre vuxna barnen plus en partner var hemma hos oss i all enkelhet utan klappar och trams. Bara vi sex. Vi slapp bortskämda syskonbarn och stök.

I år tar den nya generationen över och vi åker hem till min mans dotter & måg och deras ettåring. Det blir nog bra.

Tyvärr får vi dock stå ut med bortskämda syskonbarn och saggiga gamlingar på juldagen i stället... -_-

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ett rent helvete med allt julfirande när barnen var små, man skulle hit och dit, och ungarna var trötta och behövde egentligen vara hemma och sova så det blev griniga och jag också ...

När de blev något äldre sa jag ifrån om det där stora "släktjulsfirandet" själv har jag inte några syskon, men mannen har 2, men vi införde (jag) att vi skulle träffas och julpyssla med barnen typ runt lucia så vi iallafall träffades och åt nån skinkmacka...

Men sen lade vi ner allt sånt också och först nu när vi bara äter julmat här hemma, med barn och mina föräldrar så är det så där alldeles lagom. Vi lagar bara den mat vi gillar, och mamma och pappa, stannar lagom länge :-) sen går sonen upp till sig, och Gubben och jag slappar i soffan  :P

Skulle gärna åka utomlands över jul, men så länge mina föräldrar är i livet så stannar vi hemma (de vill INTE åka utomlands) .

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ett rent helvete med allt julfirande när barnen var små, man skulle hit och dit, och ungarna var trötta och behövde egentligen vara hemma och sova så det blev griniga och jag också ...

När de blev något äldre sa jag ifrån om det där stora "släktjulsfirandet" själv har jag inte några syskon, men mannen har 2, men vi införde (jag) att vi skulle träffas och julpyssla med barnen typ runt lucia så vi iallafall träffades och åt nån skinkmacka...

Men sen lade vi ner allt sånt också och först nu när vi bara äter julmat här hemma, med barn och mina föräldrar så är det så där alldeles lagom. Vi lagar bara den mat vi gillar, och mamma och pappa, stannar lagom länge :-) sen går sonen upp till sig, och Gubben och jag slappar i soffan  :P

Skulle gärna åka utomlands över jul, men så länge mina föräldrar är i livet så stannar vi hemma (de vill INTE åka utomlands) .

Det är just det där med att säga ifrån andras önskemål som kan bli jobbigt. Känns som att man dissar dem...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag vet allt att man kan åka utomlands över julen och tanken har slagit mig att göra det.......

Men...jag är liksom inte på humör för det heller. Vill inte vara bland folk, tråkig och ledsen liksom. Kalla det julpsykos om du vill.

Förra julen var faktiskt den bästa på mycket länge då vi var hemma hos oss (i stället för hos mina föräldrar eftersom de inte orkade).

De tre vuxna barnen plus en partner var hemma hos oss i all enkelhet utan klappar och trams. Bara vi sex. Vi slapp bortskämda syskonbarn och stök.

I år tar den nya generationen över och vi åker hem till min mans dotter & måg och deras ettåring. Det blir nog bra.

Tyvärr får vi dock stå ut med bortskämda syskonbarn och saggiga gamlingar på juldagen i stället... -_-

Menna.. nog tror jag det handlar om "julpsykos".. det drabbar främst kvinnor!

Vi män tenderar  till att tycka att denna julen var bättre/sämre än den förra, vår främsta uppgift är att hugga granen!

Såå, i brist på fysisk julgranshuggning i vår egen ägandes skog så får vi hålla tillgodo med att välja ut julgran medans frugan är inne på affären och köper lutfisk samt årets ask av Alladin!

Såå.. är ni till åren.. främst mätt iomed att ni har vuxna barn.. så får ni lov att välja hur ni skall fira jul!

Det är era barn som skall anpassa sig/få psykbryt.. utifall barn inte tindrar med ögonen inför julklappsudelning/Kalle Anka/Bengt Feldreich!

För övrigt så blir det alldrig någon gammaldags jul utan att Arne Wise är julvärd på SVT!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi var små var vi hemma på julafton, hos mormor på juldagen och farmor på annandagen. Väldigt lång julhelg blev det vad jag minns... Tror att fler än man vet egentligen vill minska stressen men vet inte hur det ska gå till. Å ena sidan vill man, å andra sidan vill man inte... Och nej, man vill inte dissa nån... Tänk om man kunde gå i ide istället, då vore ju problemet löst! Lättare att partaja på sommaren...!  ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menna.. nog tror jag det handlar om "julpsykos".. det drabbar främst kvinnor!

Vi män tenderar  till att tycka att denna julen var bättre/sämre än den förra, vår främsta uppgift är att hugga granen!

Såå, i brist på fysisk julgranshuggning i vår egen ägandes skog så får vi hålla tillgodo med att välja ut julgran medans frugan är inne på affären och köper lutfisk samt årets ask av Alladin!

Såå.. är ni till åren.. främst mätt iomed att ni har vuxna barn.. så får ni lov att välja hur ni skall fira jul!

Det är era barn som skall anpassa sig/få psykbryt.. utifall barn inte tindrar med ögonen inför julklappsudelning/Kalle Anka/Bengt Feldreich!

För övrigt så blir det alldrig någon gammaldags jul utan att Arne Wise är julvärd på SVT!

Jodå, julpsykos det kan jag skriva under på. check!

Och till åren är vi också såpass komna att vi kan ta myndiga beslut. Check!

Min man är dock psykosfri i alla avseenden, en helt normal, mycket trevlig man som tycker att vi inte behöver ta så allvarligt

på alla dessa outtalade krav (som jag kan känna ren ångest inför) och att det kan vara trevligt att träffa lite folk.

Jag vill ta hänsyn till hans och barnens önskemål och inte vara familjens diktator :unsure:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmm, dags för dig att stiga fram som din egen och din partners diktator.. med andra ord, bestäm med andra ord att i år så firar vi Jul på Kanarieöarna.. jag kan slå vad om att din man inte kommer att protestera?.. jag är som sagt man själv så granf*n får lov att stå där ohuggen!

Med andra ord.. det är dags för dig att överlämpa bördan av julpsykosen på antingen dina döttrar eller på dina söners partner!

Om du har dotter/döttrar så bespara dem detta.. har du son/söner så skall deras partner f*nemig de oxå lida av psykosen.. samma som du gjort i alla år, eller skit i det och kom med mig och mor till Maspalomas under Jul?

Här skall jag och mor fira Jul!

http://www.ving.se/kanarieoarna/maspalomas/duna-golf

Nemas problemas, mitt ute i öknen, finns lixom´inget där att göra.. såvida man inte är Golffanatiker,, bara njuta av sol och värme, mat och vin!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Heh... Julen har inte riktigt börjat för mig än. Inte förrän på fredag kväll.  :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmm, dags för dig att stiga fram som din egen och din partners diktator.. med andra ord, bestäm med andra ord att i år så firar vi Jul på Kanarieöarna.. jag kan slå vad om att din man inte kommer att protestera?.. jag är som sagt man själv så granf*n får lov att stå där ohuggen!

Med andra ord.. det är dags för dig att överlämpa bördan av julpsykosen på antingen dina döttrar eller på dina söners partner!

Om du har dotter/döttrar så bespara dem detta.. har du son/söner så skall deras partner f*nemig de oxå lida av psykosen.. samma som du gjort i alla år, eller skit i det och kom med mig och mor till Maspalomas under Jul?

Här skall jag och mor fira Jul!

http://www.ving.se/kanarieoarna/maspalomas/duna-golf

Nemas problemas, mitt ute i öknen, finns lixom´inget där att göra.. såvida man inte är Golffanatiker,, bara njuta av sol och värme, mat och vin!

Haha, vad rolig du är :P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Heh... Julen har inte riktigt börjat för mig än. Inte förrän på fredag kväll.  :)

Åh! Vad skönt för dej! :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag älskar egentligen julen men har haft en minst sagt udda uppväxt. Ensamstående pappa och inte så mycket kontakt med andra vare sig släkt eller vänner. När jag var riktigt liten hade vi julafton med mamma och en del släkt. Som ensambarn var det här förstås jättekul för jag stod i centrum medan pappa slet i köket med julmaten. Det här ändrades dock senare. En släkting dog (farmor) och sen slutade det bara. Som mest kom mamma och en annan vän till släkten. Det blev sig dock aldrig likt och sen upphörde allt.

Jag har dock alltid saknat det. Det är inte själva julklapparna som är grejen, det är gemenskapen. Att samla alla och ha kul och umgås. Äta god mat. Julpyntet är något man kan njuta av hela månaden.

Men som sagt, av olika skäl har vi inte firat julafton sen jag var barn. Jag saknar det. Jag saknar det magiska. Om jag någonsin får barn ska jag göra allt i min makt för göra det just sådär magiskt som jag alltid drömt om. Det handlar inte om antal julklappar under julgranen utan om gemenskapen, att alla är samlade, att man ge varandra uppmärksamhet och tid.

Det här säger jag som ateist. Är inte det minsta religiös men julen och julafton för mig är mer tradition är en religiös högtid.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag saknar också magin. Den fanns på jularna förr. Hoppas kunna skapa den själv nu när jag är förälder.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag saknar också magin. Den fanns på jularna förr. Hoppas kunna skapa den själv nu när jag är förälder.

Precis så, julen är barnens högtid och jag vill ge dem magi och traditioner.

Granen är central och ska huggas i skogen 22/12, sedan tar vi in den och klär den 23/12.

Därefter lite glögg och rimstuga.

24/12 är det små paket i julstrumpan på morgonen.

Därefter uteaktiviteter med barn och hundar, gärna harjakt.

Sedan julmat med föräldrar och syskon, lite klappar, kaffe och Kalle.

Hemfärd och lite julig eftertanke när barnen somnat.

Juldagen brukar vara lugn, kanske en löprunda.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis så, julen är barnens högtid och jag vill ge dem magi och traditioner.

Granen är central och ska huggas i skogen 22/12, sedan tar vi in den och klär den 23/12.

Därefter lite glögg och rimstuga.

24/12 är det små paket i julstrumpan på morgonen.

Därefter uteaktiviteter med barn och hundar, gärna harjakt.

Sedan julmat med föräldrar och syskon, lite klappar, kaffe och Kalle.

Hemfärd och lite julig eftertanke när barnen somnat.

Juldagen brukar vara lugn, kanske en löprunda.

Ja, julen är barnens högtid. De har rätt att få vara förväntansfulla och glada.

Jag tror att mina barn har fått en skapligt normal uppväxt med allt det där(utom harjakten).

Mina tankar går till barn som inte har det så alls, Kanske föräldrar som dricker för mycket,

bråkar eller inte har pengar till klappar.

För de barnen kan säkert andras lycka göra mer ont än sin egen olycka.

Likaså alla vuxna ensamma människor som får sin ensamhet i fördubblad styrka kring julen.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att skapa egna, nya traditioner tillsammans med barnen istället för att bara följa i gamla hjulspår tror jag är de mest givande.

Något eget.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkig och ledsen... Har du D vitaminbrist? Jag har alltid avskytt hösten men julen har fått mej att stå ut. Jul för mej är dofter. Ljus hyacint gran pepparkakor glögg apelsin. Granen har jag rationaliserat bort. Tar bara in en kvist för doften. Bakar en pytteplåt med färdig pepparkaksdeg för att få rätt doft. Eller bara värmer kryddor. Sticker en apelsin full med kryddnejlikor...
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som liten firade jag ofta jul I min mammas föräldrahem; ute på landet; mycket snö, mycket folk...fina minnen.

När barnen var små firade vi alltid hemma hos oss. Lagom mycket.

Och nu...ja, jag hoppade over körens julkonsert, för jag har tappat lusten att sjunga julsånger (vad har egentligen Jesus med julen att göra?).

Jag har nog tappat lusten för julen helt och hållet.

Jag ska fira julafton med sambons familj, och juldagen med mina barn. Och det ska fixas skinka och rödkål och köttbullar och prinskorv och kålrotslåda och Jansson och äggost och...och jag vill inte ha julmat, jag är så trött på det, redan fore julen. (och nej, det är inte jag som fixar allt; vi delar på det, allihop).

Julklappar får bli något enkelt och billigt, som går åt. En pocket från second hand. Något ätbart kanske. Det är I alla fall roligt med paket.

Pynt? Nån julduk. Sambon letade rätt på den lilla plastgranen.

Inte blir det särskilt mycket extra ledighet heller. Det är det jag känner att jag hade behövt bäst.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkig och ledsen... Har du D vitaminbrist? Jag har alltid avskytt hösten men julen har fått mej att stå ut. Jul för mej är dofter. Ljus hyacint gran pepparkakor glögg apelsin. Granen har jag rationaliserat bort. Tar bara in en kvist för doften. Bakar en pytteplåt med färdig pepparkaksdeg för att få rätt doft. Eller bara värmer kryddor. Sticker en apelsin full med kryddnejlikor...

Nej, jag tror inte att det är D-vitaminbrist. Äter tillskott av det.

Jag får alltid en period på ungefär tre månader under hösten då jag är låg, ledsen och håglös. Höstdepp.

Julen blir liksom en "Grande final" på detta.

Det tog många år innan jag insåg mönstret av årstidsbunden deppighet.

Nu vet mina nära att det är så här det är och de visar omtanke.

Jag gör allt vad jag kan för att höja lusten och glädjen bl.a. genom kosten, träning, mindfulness, dagsljus, kosttillskott av olika slag.

Det senaste är 5HTP som höjer serotoninhalten. Hjälper till viss del.

Jag avstår dock gärna från sociala tillställningar och folksamlingar(var ändå med på jobbets julbord i år men åkte hem tidigt)

och trivs bäst hemma under denna off-period <_<

Klarar att jobba men det kan bli en veckas sjukskrivning.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här, gillar inte julkommersen.

När barnen var små och yngre, försökte vi göra traditionella jular, med gran, klappar och mat. Allt eftersom har vi dragit ner på det hela, och förra året blev det bara 1 klapp var å lite mat.

I år slipper vi helt fira jul, för sonen har börjat på universitetet i Marseille och vi har just passerat San Bernardino-passet på vidare färd söder ut. ?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När barnen var små och yngre, försökte vi göra traditionella jular, med gran, klappar och mat. Allt eftersom har vi dragit ner på det hela, och förra året blev det bara 1 klapp var å lite mat.

I år slipper vi helt fira jul, för sonen har börjat på universitetet i Marseille och vi har just passerat San Bernardino-passet på vidare färd söder ut.

Vad sköönt! :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När barnen var små bra det ett väldigt kuskande kors och tvärs, med julfina här och jullunch där och julmiddag med snaps...tulls jag ett år fick nog och satte ner foten! Först och främst, vi skulle vara hemma på julaftonen. Ville någon komma till oss var de välkomna. Dessutom, ingen snaps på julaftonen. Med en ex-man med dåligt spritsinne ledde det till att julaftonen inte alls blev barnens högtid, tyvärr...

Barnen fick alltid en lämplig morgonjulklapp, som höll dem sysselsatta hela dagen.

Efter skilsmässan höll jag fast vid att julen inte skulle vara en dag när man kuskar runt utan då valde jag att fira julaftonen en annan dag istället. De senaste åren har jag varit helt själv på julaftonen och det har varit skönt! Ätit det jag velat, tittat på de tv-program jag haft lust med...och sen firat julafton med barnen på juldagen istället! Mycket skönt! Ingen tv att stressa till, fokus på att umgås vid matbordet och därefter sällskapsspel.

I år blir första året på länge som jag ska fira på julaftonen, med alla barnen och även det lilla, nya barnbarnet, samt sonens svärföräldrar.

Det känns okej, vi firar hos mig så då är jag trygg, på hemmaplan. Barnen sover hemma eller i närheten så vi fortsätter ses även på juldagen. Ingen julpysslare, har inte ens satt upp julgardinerna än, men ska försöka få upp dem och skaffa en julgran. Maten är knytis, vi gör lite var, och inget överdådigt. Bara det vi tycker om. :-)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När barnen var små bra det ett väldigt kuskande kors och tvärs, med julfina här och jullunch där och julmiddag med snaps...tulls jag ett år fick nog och satte ner foten! Först och främst, vi skulle vara hemma på julaftonen. Ville någon komma till oss var de välkomna. Dessutom, ingen snaps på julaftonen. Med en ex-man med dåligt spritsinne ledde det till att julaftonen inte alls blev barnens högtid, tyvärr...

Barnen fick alltid en lämplig morgonjulklapp, som höll dem sysselsatta hela dagen.

Efter skilsmässan höll jag fast vid att julen inte skulle vara en dag när man kuskar runt utan då valde jag att fira julaftonen en annan dag istället. De senaste åren har jag varit helt själv på julaftonen och det har varit skönt! Ätit det jag velat, tittat på de tv-program jag haft lust med...och sen firat julafton med barnen på juldagen istället! Mycket skönt! Ingen tv att stressa till, fokus på att umgås vid matbordet och därefter sällskapsspel.

I år blir första året på länge som jag ska fira på julaftonen, med alla barnen och även det lilla, nya barnbarnet, samt sonens svärföräldrar.

Det känns okej, vi firar hos mig så då är jag trygg, på hemmaplan. Barnen sover hemma eller i närheten så vi fortsätter ses även på juldagen. Ingen julpysslare, har inte ens satt upp julgardinerna än, men ska försöka få upp dem och skaffa en julgran. Maten är knytis, vi gör lite var, och inget överdådigt. Bara det vi tycker om. :-)

Det verkar som du har fått till dina jular som du vill ha dem. Härligt! :)

Det verkar vara något av en generationsfråga. 

Jag menar att barn och barnbarn vill man ju träffa men när man förväntas passa in i andras traditioner(föräldrar/svärföräldrar mm)

och planering så kan det kännas så påtvingat.

Det gäller ju bara att försöka undvika att man själv blir den där jobbiga mamman/svärmodern

som någon i den yngre generationen bävar för att fira jul med. Haha.

Eftersom jag inte är så starkt drivande kring jultraditioner så ska det förhoppningsvis gå vägen... :rolleyes:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det en generationsfråga.. kanske inte så himla mycket om uråldriga traditioner utan snarare om ett frigörande från föräldrarna!

Så länge föräldrarna är friska och inte allt för gamla så förväntar sig flera utav dem att barnen dyker upp, har barnen i sig egna barn så förväntas det som regel ännumera!

Förr eller senare så är det dags att göra egen jul, med sina egna barn.. mor-far och svärföräldrar får så klart oxå komma.. om de vill!

Grejen är väl mest att det är föräldrar som sitter på de större bostäderna där hela kittet ryms?

De borde byta med sonen/dottern.. egentligen.. men såå jobbar vi inte i det här landet.. barnen får möjligen ärva den större bostaden på landet när föräldrarna dör?

Oså på det.. rätt många bor i staden.. i lägenheter.

Så skall man bibehålla det gamla bondesamhällets olika traditioner bör man bo på landet med stora bostäder.. rätt ofta hade rikare bönder hela festhus!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det en generationsfråga.. kanske inte så himla mycket om uråldriga traditioner utan snarare om ett frigörande från föräldrarna!

Så länge föräldrarna är friska och inte allt för gamla så förväntar sig flera utav dem att barnen dyker upp, har barnen i sig egna barn så förväntas det som regel ännumera!

Förr eller senare så är det dags att göra egen jul, med sina egna barn.. mor-far och svärföräldrar får så klart oxå komma.. om de vill!

Grejen är väl mest att det är föräldrar som sitter på de större bostäderna där hela kittet ryms?

De borde byta med sonen/dottern.. egentligen.. men såå jobbar vi inte i det här landet.. barnen får möjligen ärva den större bostaden på landet när föräldrarna dör?

Oså på det.. rätt många bor i staden.. i lägenheter.

Så skall man bibehålla det gamla bondesamhällets olika traditioner bör man bo på landet med stora bostäder.. rätt ofta hade rikare bönder hela festhus!

Ja, det stämmer nog allt det där!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner tvärt om. På julen finns det u massor som man kan äta som är LCHF, bara att låta bli delarna som inte är det när man tar av julbordet. Detta minskar den sociala stressen vid gemensamma måltider enormt. (Fast just nu gör jag ett - antagligen - misslyckat försök att baka lussekatter a la LCHF :P men det gör jag för min egen skull, för det är nog det enda jag saknar.) Julklappar slutade vi med för flera år sedan, julen handlar om att vara med varandra. I år kommer en tjej som jag bara är ytligt bekant med och firar med oss, så att hon slipper sitta ensam. Det är den viktiga biten av julen för mig.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Julen hade nog varit bra om man slapp fira den med tjocka släkten

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner tvärt om. På julen finns det u massor som man kan äta som är LCHF, bara att låta bli delarna som inte är det när man tar av julbordet. Detta minskar den sociala stressen vid gemensamma måltider enormt. (Fast just nu gör jag ett - antagligen - misslyckat försök att baka lussekatter a la LCHF :P men det gör jag för min egen skull, för det är nog det enda jag saknar.) Julklappar slutade vi med för flera år sedan, julen handlar om att vara med varandra. I år kommer en tjej som jag bara är ytligt bekant med och firar med oss, så att hon slipper sitta ensam. Det är den viktiga biten av julen för mig.

Det är inget problem med julmaten för min del.

Det är allt det andra........

...men jag gillar det du skriver om att välkomna någon utomstående som på så sätt slipper vara ensam :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Julen hade nog varit bra om man slapp fira den med tjocka släkten

Det kan nog ligga en hel del i det :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan nog ligga en hel del i det :)

Nämen.. jag tror jag vet var ditt problem ligger.. egentligen är julen inte såå viktig.. förutom att den blir perfekt?

Och om inte alla barn, mellan 0-50 inte tindrar med ögona så får mor ett psykbryt?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nämen.. jag tror jag vet var ditt problem ligger.. egentligen är julen inte såå viktig.. förutom att den blir perfekt?

Och om inte alla barn, mellan 0-50 inte tindrar med ögona så får mor ett psykbryt?

Haha...nu driver du med mej, Zepp B)

Har du inte åkt med lilla mamsen än? :P

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha...nu driver du med mej, Zepp B)

Har du inte åkt med lilla mamsen än? :P

Klart jag driver med dig! :D

Mamsen och jag flyger i morgon!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I år slipper vi helt fira jul, för sonen har börjat på universitetet i Marseille och vi har just passerat San Bernardino-passet på vidare färd söder ut.

Marseille är vackert, hamnade där en dag av en slump. Skulle gärna åka tillbaka. Beställde entrecote med grönsaker och fick pasta. Jag kan inte franska och dom kan inte engelska :D

För att vara on-topic så gillar jag inte julen heller, det är mörkt och folk är som tokiga. Tacka vet jag sommar!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade Kostdoktorns müslibars nu ikväll. De bara dröser samman och inte sjutton blev det några bars, bara väldigt goda smulor. Nu doppar jag smulbitar i choklad och är glad att jag inte ska ha gäster och därmed inte behöver stressa upp mig över att satsen blev misslyckad!  :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marseille är vackert, hamnade där en dag av en slump. Skulle gärna åka tillbaka. Beställde entrecote med grönsaker och fick pasta. Jag kan inte franska och dom kan inte engelska :D

För att vara on-topic så gillar jag inte julen heller, det är mörkt och folk är som tokiga. Tacka vet jag sommar!

Vi har tur att det finns en slaktare, en fiskaffär och en frukt&grönt-affär runt hörnet.

Sonen önskar sig entrecôte till julmiddag, och jag vill ha räkor.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har tur att det finns en slaktare, en fiskaffär och en frukt&grönt-affär runt hörnet.

Sonen önskar dig entrecôte till julmiddag, och jag vill ha räkor.

Ha det så skönt i Marseille! :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är först de senaste åren jag har kunnat njuta av julen - just för att jag numera gör som jag vill! :P 
​Ingen julklappspress eller "måste äta allt" -press etc
Ska hem till dottern med sambo i kväll och visst har vi julmat men de är så vana att jag inte äter varken godis, kakor eller annat söt-sliskigt och ingen reagerar på att jag dricker vatten till maten och inte julmust eller annat sött. Julklappar har vi men vi kör med julklappsleken där vi i förväg har bestämt att endast EN julklapp får köpas och till ett bestämt maxpris.
​Visserligen ska dotterns farmor också med och hon kan fortfarande efter mina snart 9 år med lchf förfasa sig över att jag inte äter bröd vid julbordet :D 
​"Men en bit grovbröd är väl inte farligt och ett måste" säger hon varje gång :rolleyes: 
​Och i år blir hon nog ännu mer förfasad av att jag antagligen inte alls tänker äta prinskorv, köttbullar och skinka ha ha ...
Inte för att jag har något emot det för visst äter jag både skinka och köttbullar annars men det är inte mina favoriter vid julbordet.
​Man kan inte komma ifrån att man inte kan kränga i sig ALLT så jag väljer ut det jag tycker bäst om och i mitt fall är det min egen hemmagjorda "kärringröra", olika sillar, lax, etc etc

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är först de senaste åren jag har kunnat njuta av julen - just för att jag numera gör som jag vill! :P 

​Ingen julklappspress eller "måste äta allt" -press etc

Ska hem till dottern med sambo i kväll och visst har vi julmat men de är så vana att jag inte äter varken godis, kakor eller annat söt-sliskigt och ingen reagerar på att jag dricker vatten till maten och inte julmust eller annat sött. Julklappar har vi men vi kör med julklappsleken där vi i förväg har bestämt att endast EN julklapp får köpas och till ett bestämt maxpris.

​Visserligen ska dotterns farmor också med och hon kan fortfarande efter mina snart 9 år med lchf förfasa sig över att jag inte äter bröd vid julbordet :D 

​"Men en bit grovbröd är väl inte farligt och ett måste" säger hon varje gång :rolleyes: 

​Och i år blir hon nog ännu mer förfasad av att jag antagligen inte alls tänker äta prinskorv, köttbullar och skinka ha ha ...

Inte för att jag har något emot det för visst äter jag både skinka och köttbullar annars men det är inte mina favoriter vid julbordet.

​Man kan inte komma ifrån att man inte kan kränga i sig ALLT så jag väljer ut det jag tycker bäst om och i mitt fall är det min egen hemmagjorda "kärringröra", olika sillar, lax, etc etc

Jag var hemma hos min mans dotter m. familj igår och det var lättsamt och trevligt.

De är också vana vid att jag äter det jag vill ha och inget för att någon trugar.

När de senare plockade fram ca 14 kassar med julklappar fick jag dock nog

och åkte ensam hem före de andra i min familj.

Grät hela vägen hem(ca 30 min. resa).

Jobbigt!

Idag blir det familjemiddag hos mina föräldrar.

Snart är det över :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har lite av samma känsla, skönt att det är över. Jag minns inte ens som barn att jag egentligen gillade jularna, spelade ingen roll hur många julklappar jag fick. Det var troligen för att vi aldrig fick till det andra, gemenskapen, av många olika orsaker.

När det gäller den här tiden på året ser jag mer fram emot nyår för då har vi valt själva vilka vi vill umgås med.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har lite av samma känsla, skönt att det är över. Jag minns inte ens som barn att jag egentligen gillade jularna, spelade ingen roll hur många julklappar jag fick. Det var troligen för att vi aldrig fick till det andra, gemenskapen, av många olika orsaker.

När det gäller den här tiden på året ser jag mer fram emot nyår för då har vi valt själva vilka vi vill umgås med.

För mig är nyår rena skräcken, vår hund har från att från början varit helt orädd vid åska/smällare, med åren (han är 10 år nu) blivit helt paniskt rädd, och det är ju inte bara en kvart vid midnatt som de smäller....det är outhärdligt att se honom...hästarna i stallet mår inte heller bra, jag sätter för fönstren med skynken och sätter på radion så högt som det går utan att det i sig ska vara för högt...jag ser verkligen fram emot att nyår försvinner fortare än kvickt. Umgås med folk sedan hunden blev sån här är inte att tänka på (på nyår då).

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig är nyår rena skräcken, vår hund har från att från början varit helt orädd vid åska/smällare, med åren (han är 10 år nu) blivit helt paniskt rädd, och det är ju inte bara en kvart vid midnatt som de smäller....det är outhärdligt att se honom....

Nej fy, vad man lider med dem! Min första hund var så rädd och när min nuvarande var valp köpte jag en CD-skiva att öva med. Jag förlade den och hittade den först på nyårsafton trots intensivt letande flera veckor innan. Hon brydde sig inte alls. Tack och lov! Smällare/raketer ställer till mycket mer än de tillför, både i form av skrämda djur och nedskräpning. Och tom plånbok. Visst, det är väl fint men, nej, inte värt det när man ser en panikslagen hund.  :(

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska jag hålla mig sockerfri över julen, så behöver jag isolera mig och inte ha kontakt med några andra sockerätande människor. Försöker trösta mig med att det finns ca 360 dagar till på året.

Nyår är inget jag ser fram mot som hundägare. Det blir första nyåret med den nya vovven och jag vet inte hur den kommer att reagera. Jag har kört fyrverkerier på You-Tube utan att den brytt sig och hoppas att det fungerar i praktiken också. Däremot kan det vara svårt att komma ut och rasta och det brukar smälla från ca kl 17 till fram mot 01 på natten. Inte heller känner jag mig bekväm med att affärerna dräller av importerad hummer och oxfile från Sydamerika. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har förstått att Nyårsafton är jobbigt för hundar och hundägare :(

Fyrverkerier är ju bara onödigt egentligen.

Tänk om alla kunde lägga sina fyrverkeripengar till en insamling för ett välgörande ändamål istället.

Jäklar var pengar det skulle bli!

Miljön skulle också bli glad :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I dag är det en helt vanlig dag utan förpliktelser.

Jag lever!!! Underbart! :D

Jag känner ett stort lyckorus och ställde mig t.o.m. på vågen för första gången på länge........... :o

Jag önskade att det hade varit mina aktier på Nasdaq-börsen jag sett stiga så grant....men det var visst kroppsfettet som förökat sig.

Nåväl.....det får väl bli några 24-timmars fastor och långpromenader under ledigheten till att börja med då.

Idag blir det en deppfri dag.......tjolahopp, tjolahej :)  

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar inte heller nyårsafton. Det stör min tid för sängläggning. Och sen champagne mitt i natten?! ?

Fyrverkerierna är fina att titta på, men förstås helt galet, som andra skriver ovan. ?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en helt fantastisk jul för mig, om vi ser till socker och stärkelse. Åt LCHF riktigt hela julen utan några avsteg. Det var min första jul då jag kunde låta bli det. Det känns helt underbart.

Åt dock lite för mycket då jag åt när jag inte var hungrig, men vadå? Det är ju en social mat högtid.  :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en helt fantastisk jul för mig, om vi ser till socker och stärkelse. Åt LCHF riktigt hela julen utan några avsteg. Det var min första jul då jag kunde låta bli det. Det känns helt underbart.

Åt dock lite för mycket då jag åt när jag inte var hungrig, men vadå? Det är ju en social mat högtid.  :)

Bra jobbat! :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg