Gå till innehåll

Grava lax med sötningsmedel (Stevia)?

Recommended Posts

Hej!

Går det att grava lax med sötningsmedel, istället för socker? Jag vet att det går att grava med bara salt men jag vill gärna att den ska smaka som man är van vid. Är det någon av er som har provat att grava med sötningsmedel?

Tacksam för svar

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste att sockret är för att göra köttet mjukare, hur mycket socker krävs det till 2kg lax tror ni?

Jag brukar använda 2 matskedar socker och 4 matskedar salt, 2 teskedar krossad vitpeppar och en massa dill till 1,5 kilo lax.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Birgitta Höglund har ett recept på gravad lax med äpple. Kan det vara ett alternativ? Annars accepterar jag om det är måttligt med socker i också. Systers recept låter exempelvis utmärkt. Köpte en gång gravad lax som var direkt söt, smakade inte gott. En koll på innehållsdeklarationen visade på mer än dubbelt så mycket socker som ett par andra sorter. Så kan det bli, när man inte läser på innan man handlar...

Men för att svara på din egentliga fråga; Nej, jag har inte provat att grava med sötningsmedel. Tycker inte om smaken av de flesta sötningsmedel, så har svårt att tro att det skulle bli gott.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Tack!

Ja 2-3 matskedar på 2kg borde inte vara något jätteproblem. Jag skippar nog sötningsmedel och kör lite socker istället, det kommer bli så små mängder att jag gissar på att det kommer inte påverka blodsockret nämnvärt.

• Gilla 5
Länk till inlägg