Annamaria

Godmorgontråd?

Recommended Posts

6 timmar sedan, MariaF sade:

När någon frågar så här på ett homeopatiforum "Hej! Jag lider av atopiskt eksem och klådan håller mig vaken om nätterna. Dessutom är hah täckt i sår och ärr.
Har ni några tips? Är vegan.", 
är det då okej att svara "Ät kött!"...? 🤔

Jag minns ett tillfälle på kolhydrater ifokus. Någon vegan hade en massa besvär (sköldkörteln eller nåt), och bad om hjälp. Fick svaret att sluta med soja, och kanske en del annat, och äta kött. Hon föredrog att vara sjuk - och sedan såg jag på ett annat forum att hon beklagade sig över alla hemska människor på KiF som ville tvinga henne att överge veganismen. 

Så jag skulle tro att "ät kött", eller iofs "ät fisk", "ät makrill" är ett korrekt råd, men man ska sondera lite först: vad är viktigast, att vara vegan eller att vara frisk?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, MariaF sade:

född i Göteborg

Jag visste att det var nånting med dig som var bra. Du e la go hela du 😁

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Effie sade:

Så jag skulle tro att "ät kött", eller iofs "ät fisk", "ät makrill" är ett korrekt råd, men man ska sondera lite först: vad är viktigast, att vara vegan eller att vara frisk?

Jag inledde med att skriva att eftersom hon är vegan så kanske detta inte passar henne och var väldigt noga med att svara att det är viktigt att se alla svar/råd som tips och så får man välja själv. Hon svarade att hon åt chiafrö så hon fick jättemycket omega 3....  Ibland, även när man försöker vara öppen och artig, får man de klassiska "har du källa på det" eller liknande, ofta rätt ohyfsat formulerat" men då brukar jag också svara att att jag har annat för mig än att memorera namn på studier och att man själv får söka vidare att man är intresserad.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, MariaF sade:

Hon svarade att hon åt chiafrö så hon fick jättemycket omega 3....  

De flesta vet ju inte vad omega 3 är för något överhuvudtaget, och att det skulle vara skillnad mellan ALA, EPA, DHA, vegetabiliskt, animaliskt...

Men det finns ju rätt omega3 I alger. Och veganer lär vara bra på att omvandla det som inte är rätt 🙂 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, Effie sade:

veganer lär vara bra på att omvandla det som inte är rätt 🙂 

Det som är fel för den naturliga människan blir rätt i veganers mun.🤔

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stressen river, felen hopas,
Går det att hinna rätta till? Var det ens mitt fel?
Ångesten kickar in - hinner inte hälsa på, hinner inte leka, hinner inte äta, hinner inte vila, hinner inte träna...
Sockertrollet lurar, Tugga-tugga-monstret likaså.
Kommer magen att hålla? Smärtan återigen igång gå?
Regnet öser ner, det passar känslan i bröstet rätt bra.
Bläat av mig lite, Nu kan jag nya tag ta.

• Gilla 1
  • Ledsen 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, MariaF sade:

Stressen river, felen hopas,
Går det att hinna rätta till? Var det mitt fel?

Du är praktiskt taget felfri, möjligtvis har du blivit felinformerad. Vad vet jag.🤔

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, jala sade:

Du är praktiskt taget felfri, möjligtvis har du blivit felinformerad. Vad vet jag.🤔

Men ibland hinner jag inte ramsa klart innan raderna skickar sig själva... Så det kan bli! :blink::D

• Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God förmiddag allihop (inte ens jag kan hävda att det är morgon... 😕  )

Solen skiner. Himlen är blå, åtminstone det jag ser genom ett fönster. Två polisbilar, nej tre, star utanför (vi tillverkar dem här, så det är inget allvarligt). Snart lunch. Köttfärssås I matlådan, och lite extra smör. Tog bilen till jobbet idag för att vara lite snäll mot mig själv. Har précis varit på ett mote om databaser.

Hur har ni det idag?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snart dags att gå hem nu :)  Jag åt en Pokebowl till lunch idag med bland annat lax, zucchini nudlar, cashewnötter (Inte så många ;-), avokado,..

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon!

Jobbar hemifrån i dag men halsontet sitter i så det blir inte nån motionsrunda, trist...

Fick frågan från chefen i går om jag vill "snäppa upp" min tjänst och bli programansvarig, kul!

Vi ska diskutera det på nästa veckas APT men i princip så är det chefen som bestämmer.

Känns bra att ha sånt förtroende från honom trots att jag bara arbetat där sen 1/12 -17.😁

Provade att baka bröd med avocado som den fuktgivande ingrediensen i söndags. Helt okej som underlägg för pålägg, men inte nån kulinarisk sensation...

Har börjat ta probiotikakapslar för att se om min mage kan bli lite gladare. Har dessutom gått tillbaka till i stort sett carnivore igen.

Magen och kroppen mår ju bra av det - bara jag som tycker att det blir lite tråkigt!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjälp! Vad heter pastan som är gjord på linser (?) och ser ut som vanlig vit pasta och har rätt konsistens? Vet att vi diskuterat det men hittar inte rätt i trådarna...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Hjälp! Vad heter pastan som är gjord på linser (?) och ser ut som vanlig vit pasta och har rätt konsistens? Vet att vi diskuterat det men hittar inte rätt i trådarna...

Exakt som vanlig pasta är den inte, men mina kräsna familjemedlemmar tycker den är klart godkänd 🙂

http://www.risenta.se/produkter/boner-linser/spaghetti 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror denna pastan är rätt ny, kanske är det därför som den inte finns i alla butiker. Jag vet bara en butik i min stad som har den. Men man kan ju alltid be dem ta in den om den saknas i hyllorna!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan, Lasse-hatten sade:

70% kolhydrater? 

Fullt ok så länge det är glutenfria kolhydrater (och med tanke på att gluten är proteiner, så...). ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, MariaF sade:

Fullt ok så länge det är glutenfria kolhydrater (och med tanke på att gluten är proteiner, så...). ;)

Skönt att höra! Då kan jag fortsätta med min geléhallondiet! 😊

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Lasse-hatten sade:

Skönt att höra! Då kan jag fortsätta med min geléhallondiet! 😊

Tycker jag att du ska göra! Visa psykologiprofessorer påstår ju att det går jättebra att banta på, om nu banta är målet.
Mina barn får dock inte äta färgämnena men eftersom maken och jag inte är överens kring barnens mat (det var bättre förr när mamma bestämde maten... :P) så får man försöka hitta hälsosammare alternativ till glutenspäckad pasta, annars kanske kraven på geléhallonen kommer... Den som inte behöver kompromissa, väljer förstås själv. ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Lasse-hatten sade:

70% kolhydrater? 

Ja, jag skulle inte äta den själv. 

Men jag serverar den tillsammans med köttfärssås en gång i månaden, för familjefridens skull. Familjen får sin efterlängtade pasta, men jag slipper servera gluten 🙂

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-09-22 at 18:55, Fnutt sade:

Exakt som vanlig pasta är den inte, men mina kräsna familjemedlemmar tycker den är klart godkänd 🙂

http://www.risenta.se/produkter/boner-linser/spaghetti 

Den har jag inte sett. Här har Ica en skruvpasta på 100% linser som brukar fungera bra här hemma

https://www.alaeco.se/produkt/Fusilli---Roda-linser-250-g

och en på 100%gröna ärtor

finns även spagetti på svarta bönor, men den gick inte hem här eftersom den inte ser ut som vanlig spagetti...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu