Annamaria

Godmorgontråd?

Recommended Posts

4 timmar sedan, iAnna sade:

Julfest på jobbet: ?

Jag blev helt gaaalen! ? Nu har jag skrivit under "Övriga allergier": 

Hur kommer det sig att ni tar hänsyn till dieterna Vegetarian och Vegan, men inte andra dieter?
Min specialkost är lågkolhydratskost (för diabetes), tack!

Förväntar mig inget svar, men hoppas att de börjar tänka ... ?

Jag tolkar det här med "hänsyn till olika dieter" som direkt riktat mot LCHF. ? Vilka andra dieter finns det? Kaloribegränsning funkar ju alltid, man äter inte allt på tallriken helt enkelt, att utesluta rött kött gör man genom att välja veganskt eller vegetariskt, är man pescetarian kan man också välja veganskt eller vegetariskt osv. Paleo förstås, och det skulle jag kunna tänka mig välja, och sedan ta extra smör och kanske peta bort en del som jag inte vågar äta. Det mest besvärliga att tillgodose är väl kanske raw food, men då kanske man kan tänka sig äta veganskt tillfälligtvis. Har inte koll där.

Själv har jag blivit arg när jag önskat LCHF, och man har skyllt ifrån sig med att man aldrig fick den beställningen. Jag kan väl åtminstone få ett besked om att mina önskningar inte kan tillgodoses. Vid det tillfället kunde jag helt enkelt hoppa över potatisen (tror jag det var). Men jag tycker det är så onödigt att bli serverad något som jag inte äter upp. Vi ska ju anstränga oss för att minska matsvinnet. Det görs till och med TV-program på det temat. ?

Edit: Mitt inlägg gällde inte specifikt julbord. Där har jag sällan några problem, åtminstone om det är ett mer traditionellt julbord. Men jag tror tyvärr att det förekommer ganska ofta i matsammanhang att man inte "tar hänsyn till dieter".

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, iAnna sade:

Hur kommer det sig att ni tar hänsyn till dieterna Vegetarian och Vegan, men inte andra dieter?

Jag förstår din frustration men om det är t.ex. julbord, vad förväntar du dig att de ska fixa för alternativ till dig? Annan julskinka, annan lax, andra kokta ägg, annan grönkålssallad? Efterrätt med fakesocker? 

Om jag som har celiaki anger gluten som problem vid ett julbord så är det ingen som fixar några andra rätter till mig utan man talar bara om vad jag inte kan äta (Jansson, köttbullar etc). På förfrågan brukar det också krypa fram att julskinkan går bort då den är griljerad med ströbröd. 

Jag vill gärna hävda att LCHF inte är en extremdiet men det blir svårt om man inte ens hittar något att äta på ett julbord...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Jag förstår din frustration men om det är t.ex. julbord, vad förväntar du dig att de ska fixa för alternativ till dig? Annan julskinka, annan lax, andra kokta ägg, annan grönkålssallad? Efterrätt med fakesocker? 

Om jag som har celiaki anger gluten som problem vid ett julbord så är det ingen som fixar några andra rätter till mig utan man talar bara om vad jag inte kan äta (Jansson, köttbullar etc). På förfrågan brukar det också krypa fram att julskinkan går bort då den är griljerad med ströbröd. 

Jag vill gärna hävda att LCHF inte är en extremdiet men det blir svårt om man inte ens hittar något att äta på ett julbord...

Suck, känner så igen mig i det där. Jag som är extremt laktosintolerant hänvisas alltid till en slibbig gratäng gjord på havremjölk och vatten, som jag ska dela med veganen. Nej tack, hellre svälter jag. Köttbullarna innehåller mjölk. Äggrätter och stuvningar innehåller vanlig mjölk eller grädde. Till och med den inkokta laxen är inbäddad i grädde. Hela tiden hänvisas jag till vegankost, det vill säga sojabollar eller falafel, då catering eller kock slår ihop alla specialkostare så de bara behöver göra en extrarätt. Till efterrätt blir det en liten mandarin eller en torr pepparkaka. Nu äter jag iofs inte sötsaker, så att jag aldrig kan njuta av efterrätterna är väl ingen tragedi. 

Min intolerans är och andra sidan inte jämförbar med din celiaki såklart. Jag får "bara" magknip och diarré om jag äter laktos. Vilket inte är störtkul på en julfest, men blir ändå bra igen efter några timmar. En person med celiaki skadar ju kroppen på riktigt om kocken slarvat med gluten. 

Så håller med, finns oftast förhållandevis mycket man kan njuta av på julbordet om det enda kravet är LCHF. I alla fall jämfört med folk som har allergier. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, iAnna sade:

Jag var på julfest med jobbet i fjol. Då jag inte "bara" äter LCHF utan har en födoämnesintolerans i grunden, har jag en lista som jag skickar till kocken. Jag fick till svar att all mat skulle vara märkt och jag skulle kunna äta det mesta. Hmm...ingen mat var märkt... Glutenfritt havregryn i köttbullarna (går bort), julskinkan griljerad...kan säga att det var mycket som gick bort! Men å andra sidan åt jag mycket av den inkokta laxen och kalvsyltan! ?

På den tiden åt jag fortfarande ägg så även ägghalvor och majonnäs gick åt. Ändå glad att jag inte betalade själv - det hade det inte varit värt...

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Jag var på julfest med jobbet i fjol. Då jag inte "bara" äter LCHF utan har en födoämnesintolerans i grunden, har jag en lista som jag skickar till kocken. Jag fick till svar att all mat skulle vara märkt och jag skulle kunna äta det mesta. Hmm...ingen mat var märkt... Glutenfritt havregryn i köttbullarna (går bort), julskinkan griljerad...kan säga att det var mycket som gick bort! Men å andra sidan åt jag mycket av den inkokta laxen och kalvsyltan! ?

På den tiden åt jag fortfarande ägg så även ägghalvor och majonnäs gick åt. Ändå glad att jag inte betalade själv - det hade det inte varit värt...

Det här känner jag igen. Skulle inte betala själv för ett julbord.

På finare restaurang brukar det inte vara något problem att få mat men ju enklare ställe desto mer begränsat utbud. Ceasarsallad utan krutonger tröttnar man på. 

Nästa vecka ska jag på en begravning, har anmält glutenfritt till minnesstunden men det brukar innebära något med mer kolhydrater än grundalternativet ?  Så det är bara att ställa in sig på lite carb cykling. 

• Gilla 2
  • Ledsen 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, Tobias sade:

Shoppat lite lchf-lördagsmys?

Trevlig helg allihop!

image.jpg

Nyfiken, vad gör du med det? Fettgrevar? ??

Själv brukar jag göra egna "friterade" fläsksvålar av rutat sidfläsk som långsteks. ?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att barn/ungdomar idag blir mer upplysta om ALLT än vi blev genom mediaflödet, både på gott och ont.

Som vuxen får man nog ta tillfällen när det passar och förklara för barnen/ungdomarna.

• Gilla 3
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, kan man förklara det...det är tufft. Sedan får man väl försöka vara en förebild och ge dem lite kraft att stå för det goda I världen, om man kan. 

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Som vuxen får man nog ta tillfällen när det passar och förklara för barnen/ungdomarna

Jag tycker det är jättesvårt! Samtidigt tror jag att om man inte lär sig hantera sina känslor för olika saker så kommer Suget/annat beroende eller ilskan/hatet att gnaga sönder individen och skapa ohälsa. Fast kommer det för fort är ju inte det bra heller... Vi har system för att hantera stress men jag vill ju inte överlasta det innan de är redo med just sånt här (eller alla "fina" bilder djurrättsaktivister lägger ut från fabriker eller...). :(

• Gilla 4
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-11-05 at 16:02, MariaF sade:

Jag har inget minne av att världens orättvisor utöver tillgången på mat, diskuterades när jag var barn,

Jag förstår dina tankar... Som reflektion på det sista så kan jag bara reflektera till mig själv och min egen uppväxt.. Det man såg av andra människor som for illa det var barnen som svalt, "Biaffrabarnen". Med tanke på omfånget av informationsflödet då, så tror jag inte mina föräldrar kände till så mycket mera heller...

I och för sig så skulle jag nog inte fått veta det heller, även om de haft andra kunskaper än jag. Men det är väl den stora nackdelen  med dagens informationsflöde...?

Svårt att veta hur mycket och vad man ska berätta när...speciellt för de barn som läser av en som en bok... ❤️

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån som planerar titta på diabetesgalan ikväll (tror jag den är)? I så fall kanske ni kan utveckla resonemang 3 i denna bild, jag trodde ju det var tvärtom...

De skulle ju ev. kunna syfta på akuta tillstånd av lågt blodsocker men i så fall är denna "slogan" synnerligen olyckligt vald...

01.jpeg.a52daf1bf60a981d65e82614e4e23971.jpeg

• Gilla 1
  • Förvirrad 1
  • Ledsen 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det syftar på din förklaring, hörde på Jidhe i morse. Syftet är att sprida information om att man ser en person med möjlig insulinkänning/koma så är det livsviktigt att tillföra socker.  (Dock känner jag mig högst osäker på att det skulle vara en bra åtgärd att själv försöka tillföra socker åt en person som är i insulinkoma, det kanske beror på situationen... avstånd till sjukvård?)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt off topic 😉 På tal om Jidhe, Tilde slutar med Nyhetsmorgon efter 17 år, vad ska man nu göra av sina mornar?

• Förvirrad 2
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Peter B sade:

Helt off topic 😉 På tal om Jidhe, Tilde slutar med Nyhetsmorgon efter 17 år, vad ska man nu göra av sina mornar?

Samma som fram tills nu..? Eller... tittar du på TV på morgonen?

• Gilla 1
  • Haha 4
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-11-02 at 17:10, iAnna sade:

Kors i taket, jag fick respons!

Människan förklarade att om man bjudit 1300 pers kan köket inte tillgodose allas dieter. Men "pga av min hälsa" var hon tillmötesgående och frågade vad jag inte kan äta.

Jag förklarade med några korta meningar att processade kolhydrater (bröd, pasta, sötsaker etc) går bort, men naturliga kh i grönsaker funkar fint. Skickade med en pedagogisk bild från Kostdoktorn också.

Mitt intryck av inbjudan är att det inte kommer att bjudas på traditionellt julbord, utan snarare någon form av tallriksservering.

(Jag har inte diabetes, men det skrev jag inte heller ... ?)

Julfesten avstökad! Trerätters tallriksservering till ca 850 pers. Och jag fick kvittera ut min specialkostbiljett.

Alla blev serverade följande:

Förrätt: Toast Skagen med toasten serverad vid sidan om. Inga problem där!

Varmrätt: Kalvfilé med potatisgratäng och grönsaker och "säsongens örter och skott" (dom missade jag). Nemas problemas!

Dessert: nån sötsak med kola och kaksmulor. Men där blev jag serverad bär med grädde! Visserligen såna där stora blåbär, perfekta hallon och några jordgubbar, men ändå. En eloge till kocken!

Nån mer som var på samma julfest? 🎅 🎄

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag har en vecka utan kaffe. Har inte märkt någon plötslig förändring...men något klarare i huvudet, ingen stresskänsla i kroppen. Sömnen är sig tämligen lik, varierar. Vad som beror på kaffet och vad som beror på slumpen/omgivningen/jobbet/allting - ja, hur ska jag veta det?

Jag tänker nog börja dricka te så smått...bara kallt vatten är lite tråkigt. Men jag kan ju fokusera på rooibos och liknande.

Nej, någon julfest har jag inte varit på. Jag hoppade jobbets julfest och gick på squaredansövning istället. Det var nog ett bra val.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Effie sade:

Jag tänker nog börja dricka te så smått...bara kallt vatten är lite tråkigt.

En kollega dricker varmt vatten när vi andra dricker kaffe/te. Verkar också lite trist men säkert praktiskt. Örtte är ju inte så dumt. Slår ett slag för Yogis och PUKKAs teer. Favoriter för mig är Yogis Himalaya (perfekt på kvällen) eller PUKKAs Vanilla Chai (kanel och aningen lakrits, äckligt god med lite grädde...).

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu