Annamaria

Godmorgontråd?

Recommended Posts

Sitter här vid datorn, snart jul och ute är det lite lagom vitt. ☃️Jag har fem dagar kvar på mitt jobb, som jag sagt upp mig ifrån, slutar som egen företagare (i 28 år.) 😱Tar ett stort kliv ut i ett okänt landskap. Ibland är jag förväntansfull och andra stunder tycker jag att jag är galen!🤔

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Kattuggla sade:

Ibland är jag förväntansfull och andra stunder tycker jag att jag är galen!

Hurra för dig! Tror det är en nyttig medicin att ta till ibland! Röra runt i grytan, liksom! Varmt lycka till med framtiden, Kattuggla! :wub:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På tal om röra runt i grytor... Finns det nåt bra på att suga upp sås, som är neutralt i smaken, som kan ersätta ris? Jag gör idag en sats av min persiska väninnas köttgryta med tomat och aubergine och den serveras normalt med ris. Jag brukar "offra mig" på lite ris just ihop med den för till skillnad från väninnan så kokar jag med köttbenen och jag tycker jag behöver det som alternativ till benbuljong som jag aldrig lyckas få god. Just idag blev det gryta på högrev. Men såsen är ju vattnig. Så vad ska jag suga upp den med..? Jag har en tendens att överäta ris och mandelmjölsbröd, därför vore det bra att hitta nåt annat... Blomkålsris suger väl dåligt? Och smakar en del... Funderar på såsdoppad sallad och i slutet av måltiden äta såsen som soppa men det kanske finns roligare alternativ? 

• Gilla 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Kattuggla sade:

Tar ett stort kliv ut i ett okänt landskap. Ibland är jag förväntansfull och andra stunder tycker jag att jag är galen!

Förmodligen är du lite galen, det är en av de stora fördelarna med att vara kreativ. Utan galenskapen så hade du inte utvecklats.😎 Jag anses vara helgalen så nu vill man avveckla mig.🙃

• Gilla 1
  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, jala sade:

Jag anses vara helgalen så nu vill man avveckla mig.🙃

Vem är "man"..?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
44 minuter sedan, MariaF sade:

På tal om röra runt i grytor... Finns det nåt bra på att suga upp sås, som är neutralt i smaken, som kan ersätta ris? Jag gör idag en sats av min persiska väninnas köttgryta med tomat och aubergine och den serveras normalt med ris. Jag brukar "offra mig" på lite ris just ihop med den för till skillnad från väninnan så kokar jag med köttbenen och jag tycker jag behöver det som alternativ till benbuljong som jag aldrig lyckas få god. Just idag blev det gryta på högrev. Men såsen är ju vattnig. Så vad ska jag suga upp den med..? Jag har en tendens att överäta ris och mandelmjölsbröd, därför vore det bra att hitta nåt annat... Blomkålsris suger väl dåligt? Och smakar en del... Funderar på såsdoppad sallad och i slutet av måltiden äta såsen som soppa men det kanske finns roligare alternativ? 

Jag tycker grönkålschips/stekt grönkål funkar ganska bra. Har själv ätit nära carnivore en tid och när jag började lägga till grönkål och salladsblad så kunde jag suga upp allt fett på tallriken.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Angelico sade:

Jag tycker grönkålschips/stekt grönkål funkar ganska bra. Har själv ätit nära carnivore en tid och när jag började lägga till grönkål och salladsblad så kunde jag suga upp allt fett på tallriken.

Att hitta på bra och enkla ersättare för det smakneutrala (tråkiga) riset är svårt. Jag använder alltmer bladselleri och det absolut snabbaste är att bara skiva upp stjälkarna. Inte smakneutralt men gott till skillnad från tillagad grönkål... 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, MariaF sade:

Beror ju på hur strikt du är. Kan t.ex laga ett stekpannebröd att ha och suga upp såsen eller doppa. Mixa ihop mjöl från någon baljväxt(t.ex linsmjöl), kokosmjöl och ägg och steker i en massa smör så det blir lite som chapati. Kanske inte världsbäst ur LCHF synpunkt om man äter flera stycken dock.

Jag brukar mest laga olika varianter av grönsaksplättar att ha vid sidan om till grytor. Steker man de riktigt frasiga så bryter det av med en trevlig konsistens. Annars blir det mest zucchininudlar till kryddiga grytor. 

Salladsblad blir nog slemmiga om man använder dem för att suga upp sås, tänker jag. Men kanske ändå funkar om man hittar en grövre riktigt krispig sallad? Jag skulle nog hellre använda en sked i vart fall 😁 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, MariaF sade:

Hurra för dig! Tror det är en nyttig medicin att ta till ibland! Röra runt i grytan, liksom! Varmt lycka till med framtiden, Kattuggla! :wub:

Tack, Maria F! Spännande på ett läskigt sätt😨

22 timmar sedan, jala sade:

Förmodligen är du lite galen, det är en av de stora fördelarna med att vara kreativ. Utan galenskapen så hade du inte utvecklats.😎 Jag anses vara helgalen så nu vill man avveckla mig.🙃

Jag är nog det!😅

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2018‎-‎12‎-‎15 at 11:01, MariaF sade:

På tal om röra runt i grytor... Finns det nåt bra på att suga upp sås, som är neutralt i smaken, som kan ersätta ris?

Äta såsen med sked...😎

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Äta såsen med sked...😎

På den tiden det begavs så sa jag alltid att jag åt smör med sked. Smält smör på kokt torsk som exempel. Hur skall jag annars få i mig smöret då jag inte äter potatis?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, jala sade:

På den tiden det begavs så sa jag alltid att jag åt smör med sked. Smält smör på kokt torsk som exempel. Hur skall jag annars få i mig smöret då jag inte äter potatis?

Exakt! 😁

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I helgen såg jag en rubric I Göteborgs-Posten; en ny (åtminstone I Göteborg) metod för att motverka fetma hos barn. Ja, jag hade ju Inga höga förväntningar; var väl mest orolig att de hittat på något riktigt gräsligt.

Den bestod av två delar, om jag förstod det rätt: 1) Lär barnen hur kroppen fungerar (= ät mindre och spring mer). 2) Involvera föräldrarna I processen.

Alltså...jag hade Inga höga förväntningar - men vad har de gjort förut egentligen? Inget alls?

Ska jag sluta läsa sådana rubriker?

• Gilla 2
  • Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-12-17 at 13:18, Effie sade:

I helgen såg jag en rubric I Göteborgs-Posten; en ny (åtminstone I Göteborg) metod för att motverka fetma hos barn. Ja, jag hade ju Inga höga förväntningar; var väl mest orolig att de hittat på något riktigt gräsligt.

Den bestod av två delar, om jag förstod det rätt: 1) Lär barnen hur kroppen fungerar (= ät mindre och spring mer). 2) Involvera föräldrarna I processen.

Alltså...jag hade Inga höga förväntningar - men vad har de gjort förut egentligen? Inget alls?

Ska jag sluta läsa sådana rubriker?

Säg upp prenumerationen av GP såvida du inte använder tidningen för att tända i kaminen!

Aså om nu inte föräldrarna själva är inne på "ät mindre och spring mer" så kanske det är föräldrarna man borde rikta uppmärksamheten mot?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, Zepp sade:

Säg upp prenumerationen av GP såvida du inte använder tidningen för att tända i kaminen!

Aså om nu inte föräldrarna själva är inne på "ät mindre och spring mer" så kanske det är föräldrarna man borde rikta uppmärksamheten mot?

Brist på kamin här i lägenheten! Men det är sambon som vill ha tidningen; jag prenumererade inte när han flyttade in. Skulle inte säga nej om han ville säga upp den.

Om man öht har haft någon form av vård mot fetma - så borde man väl från allra första början förklarat för barnen vad de ska göra och varför. Och även för föräldrarna - hur skulle man annars lyckas? Jag förstår inte vad som skulle kunna vara nytt i det här. Jag förstår inte ens vad de kan ha gjort innan - givit barnen en hemlig matlista (tala inte om det för mamma och pappa!) utan att förklara någonting? Verkar helt absurt.

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, Peter B sade:

Två dagar till Julafton nu är det snart dags att gå ut med sonen i skogen och fixa en julgran. 😉

Närproducerad? Ekologisk? B)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, Peter B sade:

Två dagar till Julafton nu är det snart dags att gå ut med sonen i skogen och fixa en julgran. 😉

Dags sonen får lära sig hur det går till!

Dvs från far till son.. dvs det där är en tradition, inom den manliga delen av den svenska befolkningen!

• Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Peter B sade:

Jag tänker att vi gör det tillsammans tills han får en egen son. 😉

Prexis.. lika bra att far visar hur det går till, tills han blir gammal nog för egen vapenlicens!

Under tiden får han plocka vitmossa till mor att lägga i mellanfönstren!

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu