Annamaria

Godmorgontråd?

Recommended Posts

Gäst jala
7 minuter sedan, Xiro sade:

Jala, några rön kring dosen K2?

Kommer inte ihåg var jag fick tipset men det behövdes inte överdoseras. Jag tar 1 kapsel innehållande 100 ug ( 133% av RDI ). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala
3 minuter sedan, iAnna sade:

Sist jag undersökte det där, kom jag fram till att lagom dos är lika mycket av varje. 
Typ 4000 IE D3-vitamin till 100 mikrogram K2-vitamin.

Har du någon källa på det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, jala sade:

Har du någon källa på det?

Nej, jag har ingen källa på det. Men när jag undersökte preparaten på marknaden, kom jag fram till att de flesta hade den fördelningen, alltså lika mycket av varje.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
21 minuter sedan, iAnna sade:

Nej, jag har ingen källa på det. Men när jag undersökte preparaten på marknaden, kom jag fram till att de flesta hade den fördelningen, alltså lika mycket av varje.

Marknadens fördelning säger inte mycket om vad som är optimalt. Kan ju faktiskt vara så K2 100 ug kräver MINST 4000 IE D3 vitamin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan, jala sade:

Kan ju faktiskt vara så K2 100 ug kräver MINST 4000 IE D3 vitamin.

Du menar tvärtom va? Att D3 kräver K2?

Jag tänker att forskningen på D och K2 fortfarande är i sin linda och att det sista ordet inte är sagt på länge än. Tills dess så försöker jag att inte vara allt för säker.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, jala sade:

Jag har tagit blodprov och de är skyhöga enligt vårdcentralens rekommendationer. Då jag har lärt mig att tänka själv så har jag tagit reda på var gränsen går för farligt högt D-vit. Mina värden, 206 , 126 ,148 och 154 nmol/l

Det är väl ypperliga värden? :)

Jag tror att "godkända" referensvärden sträcker sig upp till 250 .... det är väl om man hamnar utanför det man bör börja forska om det kan vara någon fara eller inte....

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
3 minuter sedan, Peter B sade:

Det är väl ypperliga värden? :)

Jag tror att "godkända" referensvärden sträcker sig upp till 250 .... det är väl om man hamnar utanför det man bör börja forska om det kan vara någon fara eller inte....

Visst är det bra värden, men jag har fått kommentarer som att värdena börjar bli farligt höga och jag bör sluta ta D-vit. När jag nämnde Kolloidalt Silver så fick jag besked att jag skulle akta mig för man kunde bli blå. Man häpnar över hur okunskapen florerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
14 minuter sedan, Ganymedes sade:

Du menar tvärtom va? Att D3 kräver K2?

Jag tänker att forskningen på D och K2 fortfarande är i sin linda och att det sista ordet inte är sagt på länge än. Tills dess så försöker jag att inte vara allt för säker.

Nej, jag menar inte tvärtom. Forskningen beträffande D-vit är så långt gången att det är känt att flertalet i Sverige lider brist på D-vit så jag begriper inte din kommentar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att många lider brist på D ifrågasätter jag inte.

D gör att kalcium tas upp bättre och för att det ska hamna på rätt plats krävs K2. K2 kräver inget D.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
4 minuter sedan, Ganymedes sade:

Att många lider brist på D ifrågasätter jag inte.

D gör att kalcium tas upp bättre och för att det ska hamna på rätt plats krävs K2. K2 kräver inget D.

Och vart vill du komma med ditt påstående?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att D kräver K2, inte tvärtom.

Och D får vi ju i oss på sommaren om man är ute i solen så att äta K2 även på sommaren kan vara en god idé. Även om man gör uppehåll med att komplettera med D.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
45 minuter sedan, Ganymedes sade:

Att D kräver K2, inte tvärtom.

Och D får vi ju i oss på sommaren om man är ute i solen så att äta K2 även på sommaren kan vara en god idé. Även om man gör uppehåll med att komplettera med D.

Var har du fått det ifrån att D kräver K2 ? D klarar sig alldeles utmärkt utan K2, medan k2 kräver D för att ha någon effekt. Sedan var du får din D ifrån är en annan sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, jala sade:

D klarar sig alldeles utmärkt utan K2, medan k2 kräver D för att ha någon effekt.

Om man bara tar D (då D gör så att mer kalcium tas upp) så riskerar man det som du skrev tidigare:

2 timmar sedan, jala sade:

K2 tar man för att kalcium skall placera säg i benmassan och inte i blodet där det bara vilseleder våra förvirrade läkare.

K2 fungerar utan D.

D fungerar utan K2.

Tar man bara K2 så har det säkert effekt på kalciumomsättningen i kroppen ändå (om man har en brist på K2), men effekten kanske inte är lika stor som om mer kalcium tas upp.

Tar man D så är det en bra idé att ta K2. Ju större kalciumupptag desto större anledning att ta K2.

D "kräver" K2 för att inte kalciumet ska ställa till problem, inte för att D ska fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

"  D "kräver" K2 för att inte kalciumet ska ställa till problem, inte för att D ska fungera. "

Det där är väl ändå en kvalificerad logisk kullerbytta.

Nu har jag inte tid att leka med dig längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan någon vänlig själ förklara för mig varför jag gör en "kvalificerad logisk kullerbytta"?

Sådana vill jag verkligen inte göra.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En simpel fråga.......

Kan man få tillräckligt med K2 genom kosten eller behövs det tillskott?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, DRAKULLA sade:

En simpel fråga.......

Kan man få tillräckligt med K2 genom kosten eller behövs det tillskott?

Jag filosoferar ...

Om man inte tar extra D-vitamin behöver man inte ta extra K2, eftersom det finns lite K2-vitamin i mat (minns inte vilken just nu). Men om man tar extra stora doser av D-vitamin behöver man balansera upp det med extra K2-vitamnin.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helhetshälsas D&K har D3 50 ug och K2 75 ug. Dem har vi ätit i vinter. Ingen aning ifall proportionerna är bra..Det är svårt att behöva sätta sej in i allting. Ibland får man väl bara lita på preparaten.. ( vågar man vara så blåögd?)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tidigare tråd om K2:

Som jag skrev tidigare så är det här en vetenskap i sin linda. Tills vi vet så får man nog skapa sig en egen uppfattning om dos.

Om man äter natto regelbundet så får man i sig det K2 man behöver. Annars så är jag inte säker på att det är så lätt.

K2 verkar man inte kunna överdosera, men borde finnas en nivå där man börjar slänga pengarna i sjön.

D3 är jag lite försiktigare med. Jag har minskat ner lite på min dagliga dos.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
2 timmar sedan, iAnna sade:

Jag filosoferar ...

Om man inte tar extra D-vitamin behöver man inte ta extra K2, eftersom det finns lite K2-vitamin i mat (minns inte vilken just nu). Men om man tar extra stora doser av D-vitamin behöver man balansera upp det med extra K2-vitamnin.

Du behöver aldrig balansera D vit med K2. Anledningen till att man tar K2 är för att placera kalcium på rätt ställe, typ om man har en trasig rygg eller andra problem som man vill lösa. Annars ser jag ingen anledning till att ta K2. D vit däremot löser många andra problem och är bra för ditt immunförsvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om behovet av K2 - läste dr Mercolas blogg, han har en hel del tankegångar om att man behöver tillskott vid speciella tillstånd som osteoporos, diabetes, hjärtsjukdom m fl.

För min egen del tar jag K2 och D3 eftersom jag är pre-osteoporotisk (i stort sett alla kvinnor på våra breddgrader efter menopausen - och många äldre män som också börjar få försvagat skelett). 

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2015/06/28/vitamin-k2-health-benefits.aspx

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan, jala sade:

Anledningen till att man tar K2 är för att placera kalcium på rätt ställe, typ om man har en trasig rygg eller andra problem som man vill lösa. Annars ser jag ingen anledning till att ta K2.

Aha, då förstår jag lite bättre hur du tänker. Har du någon bra länk där det förklaras att K2 är onödigt om man inte har tydliga problem som ska lösas?

Jag äter K2 för att förebygga framtida problem, inte för att lösa problem jag har nu. Som jag fattat det så har K2 hela tiden som uppgift att transportera kalciumet till rätt ställe. Och majoriteten av oss har brist på K2.

Det bästa är såklart att få det via kosten, men hur ska man kunna vara säker på att man får det?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Iallafall om man tar högdos D3 så är det säkrast att oxå ta K2!

Iallafall om man tar D3 via tillskott!

D3 har många funktioner, bland annat på immunförsvar och en del annat.. men det har oxå en stark påverkan på kalciumomsättningen i kroppen, den ökar!

Och med en ökad kalciumomsättning så är det bra om kalciumet hamnar där det gör nytta, det är där K2 kommer in!

Kunskapen om D3 är hyfsat stor, däremot så är det rätt nytt med K2.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillskott av höga doser D3 är väl ändå ett relativt nytt påfund, men benskörhet och andra kalciumrelaterade problem har vi dragits med ganska länge. 

Så varför inte komplettera med K2 oavsett tillskott av högdos D3 eller inte?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man säger som så.. det gamla problemet med benskörhet och liknande har sannolikt inget eller lite med kalciumintag att göra.. med tanke på att vi i Sverige ligger rätt högt på sådant intag men oxå högt vad gäller benskörhet!

Däremot bland annat på grund av vårt läge på jordklotet så får vi rätt lite D3.. och det är vanligt med brist, främst fram på vårkanten.

Innan D3 var poppis som tillskott, så fanns det en fara att man skulle få för mycket kalcium i muskler och blodkärl.. men saken har rätt nyligen undersökts och man får ta j*vligt höga doser för att det skall inträffa.

K2 är dock fortfarande rätt nytt, man vet att det är en del i att kalcium hamnar där det skall.. däremot så vet man fortfarande inte vilka doser som behövs.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt jag tar D3 och K2 - men inget extra kalcium - tror att jag har tillräckligt eftersom jag äter bra mat som innehållertillräckligt med kalcium. - Vore intressant att höra hur ni andra tänker om kalciumtillskott?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
50 minuter sedan, Ganymedes sade:

Aha, då förstår jag lite bättre hur du tänker. Har du någon bra länk där det förklaras att K2 är onödigt om man inte har tydliga problem som ska lösas?

Jag äter K2 för att förebygga framtida problem, inte för att lösa problem jag har nu. Som jag fattat det så har K2 hela tiden som uppgift att transportera kalciumet till rätt ställe. Och majoriteten av oss har brist på K2.

Det bästa är såklart att få det via kosten, men hur ska man kunna vara säker på att man får det?

Hur vet du att majoriteten har brist på K2 ? D vit vet vi att många har brist av. Att D vit som vi tagit under avsevärt längre tid än K2 skulle ställa till med problem för kalcium i kroppen har Jag aldrig hört talas om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

D-tillskotten fram tills för några år sedan var väldigt svaga jämfört med i dag. Dom allmänna rekommendationerna ligger fortfarande kvar på väldigt låga nivåer. Och att utveckla problem kan ta lång tid, typ flera decennier.

Nä, det är inte D som ställer till det för kalciumet. Det är den ökade mängden kalcium som ställer till det för kroppen. Och det är där K2 kommer in och skyfflar det rätt.

Och sen hur jag kan veta att majoriteten har brist på K2? Tja, det kan jag ju inte såklart. Men jag har läst trådarna om K2/D3 här på forumet, följt dom länkar som det tipsats om och kollat på föredrag på YT, och dragit slutsatsen att det verkar som det. Men jag kan ju inte veta.

Det är ju jag som säger att den här vetenskapen är i sin linda, och jag ser fram emot mer forskning.

Tills vi vet mer så kompletterar jag med extra K2. För säkerhets skull.

Sen är det naturligtvis så att kroppen och vår ämnesomsättning är komplex. Om det slaggar igen någonstans så kan det bero på en mängd olika saker. De kan bli fel om man försöker koka ner problem till en enda orsak.

Det innebär i sin tur att även lösningen på problem kan vara komplex.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Zepp sade:

Innan D3 var poppis som tillskott, så fanns det en fara att man skulle få för mycket kalcium i muskler och blodkärl.. men saken har rätt nyligen undersökts och man får ta j*vligt höga doser för att det skall inträffa.

Hur har man undersökt det så att man vet att man har dragit en korrekt slutsats?

Tar inte kalcifierade muskler och blodkärl typiskt ett antal decennier för att utvecklas och bli ett problem?

Tillägg till Moderator: Det känns för övrigt som att den här diskussionen har hamnat i fel tråd. Går det att flytta den till en relevantare tråd? Den här tråden är ju en godmorgontråd!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
2 timmar sedan, Ganymedes sade:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
34 minuter sedan, Ganymedes sade:

D-tillskotten fram tills för några år sedan var väldigt svaga jämfört med i dag. Dom allmänna rekommendationerna ligger fortfarande kvar på väldigt låga nivåer. Och att utveckla problem kan ta lång tid, typ flera decennier.

Nä, det är inte D som ställer till det för kalciumet. Det är den ökade mängden kalcium som ställer till det för kroppen. Och det är där K2 kommer in och skyfflar det rätt.

Och sen hur jag kan veta att majoriteten har brist på K2? Tja, det kan jag ju inte såklart. Men jag har läst trådarna om K2/D3 här på forumet, följt dom länkar som det tipsats om och kollat på föredrag på YT, och dragit slutsatsen att det verkar som det. Men jag kan ju inte veta.

Det är ju jag som säger att den här vetenskapen är i sin linda, och jag ser fram emot mer forskning.

Tills vi vet mer så kompletterar jag med extra K2. För säkerhets skull.

Sen är det naturligtvis så att kroppen och vår ämnesomsättning är komplex. Om det slaggar igen någonstans så kan det bero på en mängd olika saker. De kan bli fel om man försöker koka ner problem till en enda orsak.

Det innebär i sin tur att även lösningen på problem kan vara komplex.

"Det är den ökade mängden kalcium som ställer till det för kroppen"

På vilket sätt då ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förutsätter att du läst samma trådar här på forumet som jag, och följt länkarna. Vi drar olika slutsatser tydligen.

Har jag fel vill jag förstå varför. Jag frågade dig tidigare:

2 timmar sedan, Ganymedes sade:

Har du någon bra länk där det förklaras att K2 är onödigt om man inte har tydliga problem som ska lösas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
4 timmar sedan, Ganymedes sade:

Jag förutsätter att du läst samma trådar här på forumet som jag, och följt länkarna. Vi drar olika slutsatser tydligen.

Har jag fel vill jag förstå varför. Jag frågade dig tidigare:

5 timmar sedan, jala sade:

"Det är den ökade mängden kalcium som ställer till det för kroppen"

På vilket sätt då ?

Du undviker att svara och spekulerar bara hela tiden. Jag saknar logik i dina spekulationer och som jag skrev tidigare så känns det tämligen meningslöst att debattera med dig då jag upplever att du inte tillför något av värde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Ganymedes sade:

Tillägg till Moderator: Det känns för övrigt som att den här diskussionen har hamnat i fel tråd. Går det att flytta den till en relevantare tråd? Den här tråden är ju en godmorgontråd!

Ja, det var längesen vi hörde från Annamaria som startade tråden. :huh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, jala sade:

Du undviker att svara och spekulerar bara hela tiden. Jag saknar logik i dina spekulationer och som jag skrev tidigare så känns det tämligen meningslöst att debattera med dig då jag upplever att du inte tillför något av värde.

Oj!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm..ja, jag tyckte om att kolla in denna soliga lättsamma God Morgon-tråd just för dess anspråkslöshet. Så flytta gärna diskussioner om näringslära till egen tråd. Bra ochså för då hittar man dem bättre :). 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God kväll! En rask promenad fick ersätta jogging ikväll. Jag hade verkligen ingen lust att ge mig ut idag men hunden måste ju ha en liten runda. Är så tacksam att jag har en hund som drar ut mig när latmasken sätter in. En hel symfoni med fågelkvitter följde oss hela vägen. Vilken underbar känsla med den tidiga vårens ljud...! :wub:  

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gomorron! 

Bravo MariaF! Snart kanske du syns vid regntunnan med yxan - med ett vant slag knäcker du istäcket och hoppar i :D

Visst är det kul när nån får se en bild på en lchf-rätt och tror att det inte är lchf. I synnerhet om de haft åsikter mot lchf och helt plötsligt tycker att den där tallriken är helt vanlig mat. Jag var med om detta på ett annat forum. Många tror fortfarande att lchf typiskt är kött med bea, och att det inte finns utrymme för grönsaker. Kött med bea är dessutom mer atkins i min värld, men de flesta orkar inte lyssna så "länge":)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
32 minuter sedan, Kattuggla sade:

God morgon! Här snöar det och funderar på om det räknas som kalldusch att gå ut och fånga snöflingor (naken)?

Självklart räknas det. Aktiv och lekfull kalldusch till dina grannars förnöjelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer också stora blöta flingor - jag gick ut och gav mer mat till fåglarna och ekorren som syns då och då - men jag kände inte alls för att göra det naken. ? Ni får ha en fin dag!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
6 minuter sedan, kickilotta sade:

Här kommer också stora blöta flingor - jag gick ut och gav mer mat till fåglarna och ekorren som syns då och då - men jag kände inte alls för att göra det naken. ? Ni får ha en fin dag!

- men jag kände inte alls för att göra det naken "

Till dina grannars stora förtret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, jala sade:

- men jag kände inte alls för att göra det naken "

Till dina grannars stora förtret.

Hihi, nej de får vänta tills det blir vackert väder....??

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Xiro sade:

Bravo MariaF! Snart kanske du syns vid regntunnan med yxan - med ett vant slag knäcker du istäcket och hoppar i :D

Regntunnan? Då kommer jag ju inte upp igen... :blink: Tror jag knäcker isen i familjens stolthet istället:

liten pool.jpeg

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni inte satt på värmen till Poolen än? ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg