Annamaria

Godmorgontråd?

Recommended Posts

1 timme sedan, Peter B sade:

Har ni inte satt på värmen till Poolen än? ;)

Snart nu.... Barnens övertalningkampanj har påbörjats... Köper oss lite tid genom att tillbringa påsken i Las Vegas (och springa halvmara i La Jolla veckan efter), "sen startar vi poolen"... Fast gör jag barnen till Wim Hof:are så sparar jag nog en del pengar...! :D

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Godmorgon...   Kryper i kroppen då jag inte tränat på flera dagar.... Ryggen bättre men inte bra. Promenerat till jobbet varje dag istället för träning. Ca 2 timmar!

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sista dagen på jobbet ...

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag har kört en 5-dagars vatten- (och lite kaffe) fasta i 5 dagar. Totalt problemfritt, upplever nästan att jag varit mer skärpt och effektiv den här veckan. Det jobbigaste var när jag satt i ett mötet och magen kurrade, kändes lite pinsamt. Men hungern var mer högljudd än mentalt besvärande. Ner 2.9 kilo, vilket uppskattas efter viss viktuppgång hittills i år. Borde nog göra detta en vecka varje månad.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan verkligen leva mig in i din lunchlycka där! Ser gott ut! Men huga så tungt med fyra dagars fasta! 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gomorron!

Bravo iAnna, frukt o bär med grädde är en fantastisk avskedsfika! Grattis till nytt jobb o lycka till. Bytte själv i januari och känner att jag borde bytt lååååångt tidigare. 

Har hettat till på min fb. Bl a reaktioner på mitt inlägg om att jag var sur på vegetariskt i skolan flera dagar i veckan till icke vegetarianer och att jag då skickade med barnen torkat kött till fruktstunden. Och så har jag fått kontakt med en gammal barndomsvän/granne som jobbar med hållbar stadsutveckling - hoppas på lunchträff snart. Har även bett om info för att se om jag kan ge råd/hjälp till en pojke som har en shunt till hjärnan som inte fungerar trots massor av operationer och lång tid. 

Har även kollat läget med min vän som nyligen fått diagnos diabetes. Till min glädje har hon bestämt att skita i statinerna som hon hämtade ut. Till min fasa visade det sig att läkaren skrivut ut statiner trots helt normala värden inom ref - jävla skandal, och det är många fall jag stött på nu!! Nu har hon börjat med viktväktarna och äter mellanmål och proteinprodukter..... Och kommit ner till HbA1c 68, från 75.... Jag tipsade om att det finns flera fall där lågkolhydrat halverat värdet på knappt tre månader. Har rådit henne till liberal lchf och skippa mellanmål, håller tummarna. Hon har blodsockerscanner, så hon har bra möjlighet att kolla ofta och anpassa maten, om inte läkarna och folk i omgivningen lurar henne till annat :(

Har skippat duschtvål o schampoo på prov. Går o sniffar under armarna flera ggr per dag för att utvärdera, och jag ber min fru sniffa också :D Min teori är att hudfloran kommer att få bra balans och att luktsinnet premierar bra flora. 

Hade intressant lunchdiskussion häromdagen som inleddes med en stark reaktion på att jag tyckte att naturbete borde ökas så att storskaligt jordbruk med plog o annat skit kan minskas. Jag visade bl a foto på jorderosion i Skåne - de fick gissa och trodde det var typ i Arizona....

Denna helgen blir det övernattning i skogen, som jag längtar!

Ha en fantastisk helg kära forumvänner! Om en stund går jag off grid, ish....

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
32 minuter sedan, Xiro sade:

Har skippat duschtvål o schampoo på prov. Går o sniffar under armarna flera ggr per dag för att utvärdera, och jag ber min fru sniffa också :D Min teori är att hudfloran kommer att få bra balans och att luktsinnet premierar bra flora. 

Har för länge sedan skippat de flesta kemikalierna, har bara  grönsåpa,yes diskmedel samt kulörtvättmedel. Badar inte kallbad samt duchar och tvättar håret ytterst sällan. Har bett folk sniffa på mig och de tror jag ljuger när jag berättar när jag duschade senast. Inte ens fötterna luktar. Fotbad varannan månad med varmt vatten och bikarbonat, sitt en havtimma och dina fötter kommer att älska dig. Har jag slarvat för mycket med kolhydraterna så kan jag börja lukta under armarna, det fixar jag med en lätt fuktad scott brite som jag på baksidan tar lite bikarbonat och torkar mig under armarna. Släng alla kolhydrater så långt bort du kan och din kropp kommer att älska dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Ett litet tips. Gå barfota så slipper du fotfil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaknade med huvudvärk! Jag har aldrig ont i huvudet... Jag drack inte upp hela kannan med grönt te igår och inte så mycket vatten heller... Troligen vätskebrist då. Ersätter frukosten med en balja buljong med kokosolja och förbereder mej för att gå ut och räfsa fram alla underbara krokusar så man ser dem lite bättre

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Söndag morgon, nya tag. Inget fette idag, bara en vanlig slät kopp. Det knorrar rejält... :) Idag ska bokashin (inomhuskompost) grävas ned, motorcykeln startas och så ett par mil jogginglufs på det. Ja just det, vi ska göra barnens läxor också. Det ser ut som att dimman håller på att lätta. Det finns hopp!
Ha en trevlig söndag!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På väg till Barcelona. Sitter på Arlanda och tar en kaffe med helfeta ostbitar och väntar på att gå ombord. ??

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God eftermiddag! Sitter och böjer sönder nacken mot den vackra blå himlen ovanför i takfönstret. Dricker en kopp te. Till. Ska på utv.samtal med sonen efter jobbet. Jag borde tagit bussen i morse så kunde jag sprungit hem (12km) medan barnen åker med pappa. Längtar till semesterresan... Även om man borde åkt när det var som mörkast. Haft några bra ätdagar, kanske för att allt gott man kan småäta är slut. :D Notera att jag inte har nåt budskap alls, jag bara förhalar att ta itu med en jobbig arbetsuppgift...:unsure:

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gomorron!

Bingo!

32917595593_23821c4119_z.jpg

Lade mig i sängen tidigt, typ 21:20. 100% trots att vi var tre i sängen. Blev klar med några CAD-modeller och ritningar som trilskats, och fick till ett långdraget beslut kring CAD-licenser. Kändes fint att få det bakom mig. Lunch bara kaffe, för jag glömde att ta nytt smör till jobbet. Till kvällsmat blev det lammkorv och grönsaksgryta med smör på, samt lite bär med creme fraiche och några nötter. Hann också en runda till Lidl med yngste sonen - vi fyndade entrecôte och ekolövbiff på rea, som vi ska grilla i skogen på lördag :D

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Xiro sade:

Gomorron!

Bingo!

32917595593_23821c4119_z.jpg

Lade mig i sängen tidigt, typ 21:20. 100% trots att vi var tre i sängen. Blev klar med några CAD-modeller och ritningar som trilskats, och fick till ett långdraget beslut kring CAD-licenser. Kändes fint att få det bakom mig. Lunch bara kaffe, för jag glömde att ta nytt smör till jobbet. Till kvällsmat blev det lammkorv och grönsaksgryta. 

God morgon!

Grattis Xiro till 100% nattsömn! För egen del vaknade jag alldeles för tidigt idag ca 4.00.. trots sommartid.

Å andra sidan satt jag och sov i fåtöljen i går kväll redan vid 21-tiden så det blev väl några timmar ändå.

En ny dag och solen börjar klättra upp över horisonten.

Ha en underbar dag alla forumvänner!:)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VILL TRÄNA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ( ursäkta gnället)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då får jag lufsa för dig också idag, jesper! :) 
Jobbar hemifrån för att det ska utföras ljudmätningar på kontoret och bestämde mig för en kort arbetsdag och lång lufs med vovven idag. Eller jogg, om pulsen inte vill vara med på tåget. Ska prova en runda som är mitt emellan milen och halvmaran, ca 16km. Den har en låååång, inte så jättebrant, backe på 1,5-2km. Bra övning inför halvmaran i amerika, tror jag. Precis som dig, Drakulla, vaknade jag vid 4... Det gör jag varenda dag och så stupar jag vid 21-snåret. Okej på vardagar, lite mindre kul på helgen.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon! Sen på jobbet efter rutinbesök hos läkaren. Blodtrycket kunde vara batter, men inte alltför illa; 140/95 (inte ökad medicin; hellre dra ner på jobbet och promenera mer). Alla blodprov som tagits (blodsalter, blodfetter, blodsocker och hb och kanske något mer) var inom referensvärden.

Läkaren berättade för mig att dans är en batter motionsform än styrketräning. De hade studerat två grupper, en som styrketränade, en som dansade...och den dansande gruppen fick batter kondis och batter styrka. De trodde det hade att göra med att nervkopplingarna till musklerna stimulerades mer av att hjärnan aktiveras också. Ja, jag vet inte hur mycket jag ska tro på detta, men jag kan ha mindre dåligt samvete när jag inte prioriterar gymmet. Fast dåligt samvete ligger inte för mig...

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, Effie sade:

Godmorgon! Sen på jobbet efter rutinbesök hos läkaren. Blodtrycket kunde vara batter, men inte alltför illa; 140/95 (inte ökad medicin; hellre dra ner på jobbet och promenera mer). Alla blodprov som tagits (blodsalter, blodfetter, blodsocker och hb och kanske något mer) var inom referensvärden.

Läkaren berättade för mig att dans är en batter motionsform än styrketräning. De hade studerat två grupper, en som styrketränade, en som dansade...och den dansande gruppen fick batter kondis och batter styrka. De trodde det hade att göra med att nervkopplingarna till musklerna stimulerades mer av att hjärnan aktiveras också. Ja, jag vet inte hur mycket jag ska tro på detta, men jag kan ha mindre dåligt samvete när jag inte prioriterar gymmet. Fast dåligt samvete ligger inte för mig...

Ja, dans ska ju vara jättebra för både kondition, balans och inte minst hjärnan.

Då räknar vi med att du ställer upp i "Let´s dance" nästa säsong, Effie!.....:D

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gokväll! 

Är såååå stolt över mina pojkar. De har ätit frukost hemma några dagar nu, istället för fritids. Äldste grabben har då valt fetaost, rökt kött, oliver och grönsaker.

Och jag har fått "påhälsning" på fb av en forumvän härifrån ;) mycket trevligt!

Jag kontaktade rektorn på barnens skola för att de tydligen fått för sig att servera vegetariskt/veganskt tre dagar i veckan. Jag klagade på detta, och passade även på att ta upp att maten är saltfattig, det saknas bordssalt, mjölken smakar illa, och vattnet i bringarna är halvljummet. Han verkar ha tagit detta seriöst och har bjudit in mig till möte i början av nästa vecka. Känner jag att jag borde gräva fram bästa infon om veg vs omnivor *, samt för fritt saltintag. Finns ju mycket att välja på, men jag måste ha något slagkraftigt och samtidigt trovärdigt. Tips någon?

*) Såklart ska man inte behöva motivera omnivor vs veg, jag borde bara ta för givet att mina barn inte ska ha veg eftersom de inte bett om det. Men jag känner att det ändå kan vara bra att förbereda argument, då skolan verkar ta för givet att veg är himla bra för hälsa och miljö. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh, man blir så glad när barnen vill äta så som man själv är övertygad om är bäst! Min 10-åring åt kött, smör och grönsaker till frukost. Nu äter han det som kvällsmat istället (för sömnen) för han vill ha en knäckemacka ibland och då får han samma sak till frukost men med tillägget knäcke för att bränna den under dagen. Vi kör knäcke med enbart rågmjöl för att minska glutenbelastningen. Minstingen däremot konstaterade så sent som igår: "Mamma, jag gillar de andra mackorna bättre..!" (mjukt bröd, alltså)... Jag krossar multivitamintablett för barn i mortel och strör på knäcket, mellan smör och pålägg. Tur de inte vet... :ph34r:
Vad trevligt med kontakt utanför forumet! Vissa typer av diskussioner är helt klart lättare på FB än i forumet, i alla fall om man vill illustrera med en bild för att förtydliga nåt. Å andra sidan kan man drunkna i bilder. 
Med skolan tror jag det kan vara bra att resonera kring matkvalitet; Det är inte ATT vi äter djur som är ett problem, det är HUR vi föder upp dem! Likaså de inflammationsdrivande oljorna, sojan (både innehåll och GMO) mm. Vår jumpalärare konstaterade att hon märker skillnad på hur barnen uppför sig efter lunch beroende på vad de ätit. Efter fisk, potatis och sås är de goa, glada barn men efter pannkakor eller pasta är de "all over the place" och har svårare för att samarbeta i t ex lagsport. Lycka till med det samtalet!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gomorron!

Rektorn överväger nu bordssalt, ett steg framåt! Jag ska fräscha upp minnet kring indianerna i Amazonas som lever mycket saltfattigt. De har lågt blodtryck, och lever knappt till 40...

Nu ska jag preppa entrecôte för grill runt lägerelden :)

Ps. "Påhälsningen" på fb verkar ha varit omedveten :D

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och när pratar om inlägg... Sånt här är helt onödigt både här och där, det tyckte jag länge, men numera tycker jag ändå att det är lite småtrevligt... Undrar om det är åldern som gör att man ändrar åsikt..? :wacko: Eller om det är för att det är 10 dagar kvar till semesterresan..? ;)

Welcome april liten.jpeg

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Och när pratar om inlägg... Sånt här är helt onödigt både här och där, det tyckte jag länge, men numera tycker jag ändå att det är lite småtrevligt... Undrar om det är åldern som gör att man ändrar åsikt..? :wacko: Eller om det är för att det är 10 dagar kvar till semesterresan..? ;)

Welcome april liten.jpeg

God morgon..! Maria F, kanske semesterresan bidrar en aning, men håller med, lite småtrevligt :)!! Själv har jag hoppat ur sängen pigg klockan 8. Mitt sömn/ketosprojekt börjar arta sig tycker jag. (Lägger mig tidigare, stänger av mediabrus osv..) Är dock lite oroad eftersom jag är bortbjuden på middag idag. Värden vet hur jag äter, men men..är lite orolig:unsure:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon!

Ska och gratulera någon på födelsedagen i eftermiddag. Inget storkalas eller jämna år, men nog lär det serveras tårta. Så nu snarast måste jag komponera ihop något bättre alternativ att ta med till stora dottern åtminstone. Inte det minsta taggad, men det måste göras.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God förmiddag! Det var ett tag sedan jag var inne, så det var en del intressant att läsa ikapp. Har gått långpromenad med hund och förbereder långkok, samt fastar, så det blir en lång dag idag. :) Det blir dock bara en dags fasta den här gången. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Kattuggla sade:

God morgon..! Maria F, kanske semesterresan bidrar en aning, men håller med, lite småtrevligt :)!! Själv har jag hoppat ur sängen pigg klockan 8. Mitt sömn/ketosprojekt börjar arta sig tycker jag. (Lägger mig tidigare, stänger av mediabrus osv..) Är dock lite oroad eftersom jag är bortbjuden på middag idag. Värden vet hur jag äter, men men..är lite orolig:unsure:

Låter bra Kattuggla och motiverande när det ger resultat. Själv har jag slarvat med sovtiderna några veckor och det har verkligen dragit ner både humör, energi och keto-status. Så började igår med uppstramade rutiner, eller helt enkelt att återgå till min superbra plan för morgon/kvällsrutiner. Var faktiskt lite gladare och energifylld redan i morse. 1 timmes meditation lyckades jag också återgå till idag och nu en timmes rask promenad i solen, efter gymmet. Så idag känns det som att det skulle gå att ha energi under veckan, bara jag tar hand om mig väl. Idag blir det långfika ute i solen! :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Xiro sade:

Nu ska jag prepoa entrecôte för grill runt lägerelden :)

Coop har ekologisk ryggbiff för 250 kronor/kg denna vecka. :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, Peter B sade:

Coop har ekologisk ryggbiff för 250 kronor/kg denna vecka. :)

Ekologiskt, innebär det att det är gräsbetat kött utan spannmål och antibiotika?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, RolleE sade:

Ekologiskt, innebär det att det är gräsbetat kött utan spannmål och antibiotika?

Inte nödvändigtvis. Det innebär att det följer av någon (vanl KRAV) uppställda regler för ekologisk produktion.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det är ekologiskt kravmärkt kött som i detta fall...så är det ganska bra. :)
http://www.krav.se/sa-har-produceras-ekologiskt-notkott

"Gödtjur kallas tjurar som huvudsakligen föds upp på koncentrerat kraftfoder (spannmål, soja mm) för att växa fortare. Dessa finns inte i ekologisk produktion."

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon allihop!

På jobbet igen efter en intensive helg I Stockholm. Hälsat på reskamrater från Sydafrikaresan I höstas, sambons snudd på hundraåriga moster, min kompis från mellanstadiet som jag inte sett på 42 år, och mitt ex och hans hund. Väldigt trevligt, men det där med mat har varit si och så.  Jag har lärt mig att risoni inte är ris (som jag äter små mängder av någon gang ibland) utan förklädd pasta (det där med pasta I olika former är något jag inte förstår mig på; den är väl inte mer spännande för det?). Och det har blivit mycket fika. Men nu är jag tillbaka I vardagen igen; skönt med tanke på maten.

Och för att kommentera gräsbeteskött, så lär det ha en bra kvot Omega3/6. Det kanske star I länkarna, men dem har jag inte orkat klicka på idag. Ha en bra vecka allihop!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, Peter B sade:

När det är ekologiskt kravmärkt kött som i detta fall...så är det ganska bra. :)
http://www.krav.se/sa-har-produceras-ekologiskt-notkott

"Gödtjur kallas tjurar som huvudsakligen föds upp på koncentrerat kraftfoder (spannmål, soja mm) för att växa fortare. Dessa finns inte i ekologisk produktion."

Hej!

Har läst och det känns väldigt svävande:

"De ska också huvudsakligen få äta sådant foder som de är skapade för."

Huvudsakligen, kan det förekomma kraftfoder/spannmål?

"Gödtjur kallas tjurar som huvudsakligen föds upp på koncentrerat kraftfoder (spannmål, soja mm) för att växa fortare.

Huvudsakligen igen, innebär att det förekommer stödfodring i övriga besättningen?
Det står inte heller något om antibiotika användningen.

Jag har läst KRAVS regler, de är på 290 sidor? Det skrivs mycket om att djuren ska behandlas väl vilket är bra. Det står däremot inte mycket vad de ska fodras med förutom att det ska vara ekologiskt och kravmärkt vilket även spannmål och andra kraftfoder kan vara. Litar därför inte på Kravmärkningen eller den "ekologiska" märkningen i butiken. Köper kött via Cowfounding.se där även djurens foder redovisas och ingen antibiotika i förebyggande syfte ges.

Rolle på Österlen

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, RolleE sade:

Hej!

Har läst och det känns väldigt svävande:

"De ska också huvudsakligen få äta sådant foder som de är skapade för."

Huvudsakligen, kan det förekomma kraftfoder/spannmål?

"Gödtjur kallas tjurar som huvudsakligen föds upp på koncentrerat kraftfoder (spannmål, soja mm) för att växa fortare.

Huvudsakligen igen, innebär att det förekommer stödfodring i övriga besättningen?
Det står inte heller något om antibiotika användningen.

Jag har läst KRAVS regler, de är på 290 sidor? Det skrivs mycket om att djuren ska behandlas väl vilket är bra. Det står däremot inte mycket vad de ska fodras med förutom att det ska vara ekologiskt och kravmärkt vilket även spannmål och andra kraftfoder kan vara. Litar därför inte på Kravmärkningen eller den "ekologiska" märkningen i butiken. Köper kött via Cowfounding.se där även djurens foder redovisas och ingen antibiotika i förebyggande syfte ges.

Rolle på Österlen

Men huvudsakligen i det här sammahanget ...innebär rimligen spannmål och kraftfoder är långtifrån den huvudsakliga näringskällan...vilket väl får ses som väldigt positivt och vara ett bra val!  Sen kan man göra ännu bättre val ...det är också positivt...

Jag kan uppleva ett problem i, när bara perfektion är gott nog. ;-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan, Peter B sade:

Men huvudsakligen i det här sammahanget ...innebär rimligen spannmål och kraftfoder är långtifrån den huvudsakliga näringskällan...vilket väl får ses som väldigt positivt och vara ett bra val!  Sen kan man göra ännu bättre val ...det är också positivt...

Jag kan uppleva ett problem i, när bara perfektion är gott nog. ;-)

Nej, men hur mycket är för mycket d.v.s. så det påverkar köttet i negativ riktning? Man ger bara spannmål/kraftfoder för ekonomins skull, inte kvalitén på köttet. Varför inte då välja ett bättre alternativ? Det säger inte heller något om användningen av antibiotika.

Vad är perfektion? När det är vad man bör förvänta sig eller ska man acceptera lite fel? Som exempel, det är socker och stärkelse i det mesta i butiken, är man perfektionist om man väljer bort det?

Vänligen?
Rolle på Österlen

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man får en känsla av det man gör aldrig blir gott nog, då kan kan jag tycka att perfektionen har blivit mer ett problem än en tillgång...nivån på detta är givetvis individuellt...därför finns det inte ett rätt svar på frågan...

Jag tycker att problemet med tee är ett bra exempel på detta...

Det är irriterande att man blandar socker i teet som finns i tee-påsar .... men om man slutar dricka tee av den orsaken eller ständigt går omkring och retar sig på detta ....då skapar man sig nog  mer problem än man löser. :-)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller antibiotika, tror jag att det bästa en kan göra, är att välja svenskt kött. Sverige har mycket bra regelverk kring detta och antibiotika får helt enkelt inte ges till friska djur. Detta kan vara klokt att betänka vid köp av charkuterier och även när det gäller ost. Lyxiga italienska (exempelvis) produkter är kanske inte alltid de bästa valen...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Peter B sade:

Det är irriterande att man blandar socker i teet som finns i tee-påsar .... men om man slutar dricka tee av den orsaken eller ständigt går omkring och retar sig på detta ....då skapar man sig nog  mer problem än man löser. :-)

Fast det är skönt att man inte har större problem än så..! ;) Jag tillhör de som gärna nördar in mig när det är nåt jag tror på... men så tänker jag att så länge det inte drabbar nån annan så orkar jag inte ta itu med det. B)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
58 minuter sedan, MariaF sade:

Fast det är skönt att man inte har större problem än så..! ;) Jag tillhör de som gärna nördar in mig när det är nåt jag tror på... men så tänker jag att så länge det inte drabbar nån annan så orkar jag inte ta itu med det. B)

Mmm ;)

Det är ju fantastiskt om någon orkar driva frågan om socker i tepåsar mot de som levererar produkten och inte väja för någonting för att få en förändring tillstånd.

Det kan ju också vara kul om frågan om te blir till en hobby och man reser världen runt på jakten efter det perfekta teet.

Men blir det en press där man går omkring med en klump imagen av oro för att man ska få i sig något olämpligt så är det ju inte så bra längre

Eller om man förvandlas till en besserwisser där man ständigt känner säg tvingad att berätta för alla som dricker te att det är vansinnigt på grund av allt tillsatt socker och att det bara bara är Kung Markattas Lapsang Souchong handskördade tee från Kerala provinsen som går att dricka...

...så det är väl som vanligt med allting ....det beror på ;)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, Peter B sade:

Eller om man förvandlas till en besserwisser där man ständigt känner säg tvingad att berätta för alla som dricker te att det är vansinnigt på grund av allt tillsatt socker och att det bara bara är Kung Markattas Lapsang Souchong handskördade tee från Kerala provinsen som går att dricka...

Japp, det är jag! Fast inte bara te... Margarin, växtoljor, glada grisar, besprutning, citronsyra, natriumglutamat, socker, gluten... :D:D:D

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, MariaF sade:

Japp, det är jag! Fast inte bara te... Margarin, växtoljor, glada grisar, besprutning, citronsyra, natriumglutamat, socker, gluten... :D:D:D

Exakt, den finns där någonstans, den hårfina gränsen mellan att vara kunnig och informativ kontra att vara en tröttsam besserwisser  ... misstänker att många av oss LCHF:are ibland hamnar på fel sida. ;)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Xiro sade:

Gomorron i efterskott! 

Blev lite sovmorgon för jag hade möte med rektor och skolmatspersonalen (inkl representant för kommunen) imorse.

......

Hur stor muta ska du ha för att flytta till min lilla kommun??

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en rejäl promenad på 6,5 km hem, efter dagens hemska händelse i Stockholm. :(

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God dag! 

Jag gjorde några inlägg på fb med anledning av attentatet i Stockholm, bl a: 

"Du som lider oro o ångest över vår omvärld eller annat i livet - tips som kan lindra: 
- ut i naturen, ut i dagsljus och frisk luft
- ät bra, t ex fett naturbetat kött med bl a tryptofan och glycin, undvik onödigt söta o processade produkter, o undvik gluten om du kan, 
- magnesium o omega3 på kvällen, 
- tvätta ansiktet, huvudet o gärna hela kroppen med så kallt vatten du kan, 
- träffa nära o kära, våga låta känslorna komma fram
#oro #ångest #välmående"

33096860393_bbe3a883b6_z.jpg

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg