Annamaria

Godmorgontråd?

Recommended Posts

On 2017-06-30 at 18:20, Syster sade:

Smedsylta hette det naturligtvis, minnet är bra men kort :P Nöken var också underbar, en icke rasren hund av oklar korsning som ställdes ut i Grand Danois-ringen, fantastiskt :P Vill se dessa igen!

Nåja, snart är det godmorgon!

jag gillar starkt Anders och Måns! De är väldigt underhållande. De har nu "så funkar det" i P1 istället för i P3.

betyder det att jag nästan är vuxen när alla mina gamla P3 favoritprogramledare bytt till antingen P1 eller P4? ?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2017-07-01 at 07:48, jala sade:

10.....La en kudde på marmorbänken och gjorde 10 armhävningar och kände mig urstark. Glad i hågen så la jag mig på golvet med benen på sängen för att göra situps. Det skulle jag naturligtvis inte gjort, ryggen protesterade mot det hårda golvet och det enda jag klarade av att lyfta var huvudet med stort besvär, skam den som ger sig. Jag försökte istället att lyfta benen som bara fungerade om jag tog ett i taget. Så kontentan av det hela blir,,,,,,,kudde i fönstret är bra, ligga på golvet är ingen hit.

Nej nej nej, inte situps - det är kass för ryggen. Träning kan vara farligt, var rädd om dig :D

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 7/8/2017 at 1:50 AM, Xiro said:

Nej nej nej, inte situps - det är kass för ryggen. Träning kan vara farligt, var rädd om dig :D

Jag är övertygad om att det är farligt. *Kliar latmasken lite förstrött bakom örat* :lol:

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu bär det av till Florida ... det kan nog tyvärr betyda att en och annan drink ock glass slinker ner ... men om man börjar med drinken blir ju glassen LCHF?! ;-)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Börjar du med drinken så är allt annat av underordnad betydelse. Eller som Doris Day säger, Whatever Will BE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, Peter B said:

men om man börjar med drinken blir ju glassen LCHF?! ;-)

Det blir den, men bara om du väljer den fetaste glassen... :ph34r:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Skymning sade:

Det blir den, men bara om du väljer den fetaste glassen... :ph34r:

...toppad med en rejäl hög grädde! :D

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Xiro sade:

I Marocko tycker jag man kan hoppa över couscous - finns sååå mycket godare mer spännande och nyttig mat här.

Men du Xiro.... Du ordnar inga matresor till Marocko eller så...? ^_^

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Xiro sade:

Vore fantastiskt! Har faktiskt funderat i de banorna - specialresor mat/historia/traditioner/natur, samt bok och föredrag med foto/filmsnuttar. Kanske i framtiden! 

Bara nåt så enkelt som sniglar som streetfood från enkla koleldade enkla vagnar! 

Låt oss veta när det drar igång! :)

Fast sniglar, vete sjutton om jag vill ha... Man kan visst äta mördarsniglar... I morse dödade jag säkert 50st! Och då gick jag inte ens runt hela tomten. Misstänker att de haft party på min gräsmatta inatt för de hade liksom samlats på en lite ovanlig plats. Jag kanske skulle ställa upp en streetfoodvagn på gårdsplanen..? ;)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MariaF, hur många kilo mördarsnigelkrydda behöver du initialt? :D

#quityourdayjob

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Xiro sade:

MariaF, hur många kilo mördarsnigelkrydda behöver du initialt? :D

#quityourdayjob

Kan nog aldrig bli för mycket.... B)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sniglar är väl inte så konstigt, nog har man avnjutit escargots provençale några gånger uten att rynka på näsan ??

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Melker sade:

Sniglar är väl inte så konstigt, nog har man avnjutit escargots provençale några gånger uten att rynka på näsan ??

Urk.... (får säga som jag säger till barnen: det vet jag egentligen inte för jag har aldrig smakat....)
Hur många sniglar vill du beställa? Special price for you! :D

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, MariaF sade:

I morse dödade jag säkert 50st!

Hmm! Vem är det som är mördaren här egentligen..? 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Maria the killer, kärt barn har många namn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
2 timmar sedan, MariaF sade:

Mördarsniglar heter de ju... Då är de väl till för att mördas..?! Eller..?:blink:

Som vanligt så har du rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
57 minuter sedan, jala sade:

Som vanligt så har du rätt.

Jag vet! *nickarliteödmjukt* :D

"Mördar-MAFMaria, det är jag, det är jag..." En gammal känd visa från 1800-talet... :P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
56 minuter sedan, MariaF sade:

Jag vet! *nickarliteödmjukt* :D

"Mördar-MAFMaria, det är jag, det är jag..." En gammal känd visa från 1800-talet... :P

Hittade bara en känd Anders från senare årtal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, jala sade:

Hittade bara en känd Anders från senare årtal.

Jo... Han gjorde en cover... Men som man fick han ju ändra namnet, skulle ju låta lite fånigt annars. :P

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter ett par veckors viktuppgång (Nypotatis, jordgubbar och nötter) vände vågen nedåt idag med ett helt kilo. Fortfarande lite kvar till årets lägsta vikt men ska nog hitta dit igen snart. :)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märklig kväll. 

Årets storsynd i form av frosseri i portugisiska efterrätten Baba de Camelo. Så sött att barnen inte ville äta det. Positivt dock att det innehåller en massa ägg. Men men, händer bara en gång om året. 

Sedan upptäcker jag att syrrans man tar statiner i form av Atozet (Atorvastatin)! Är chockad, upprörd och ledsen. Jag är helt hundra på att han inte behöver dem. Det han behöver är möjligen några kostjusteringar. Dock säger min intuition att han har en vegotroende läkare (Becel i kylen!), så det kommer bli tufft. Måste luska reda på mer och försöka få honom att sluta med giftet. Inte lätt med mitt begränsade medicinska vokabulär på portugisiska, men jag måste försöka. 

Nåväl, väldigt glad över en härlig dag på och nära stranden, och finfin sardingrillning i trädgården, i bästa tänkbara sällskap ❤ Och så har jag fått riktig bica :)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är detta en God morgon-tråd och klockan är efter tolv men det känns fortfarande som morgon trots att jag var uppe vid 6-tiden. Det är också en trivsel-tråd och är det nåt jag inte känner idag så är det trivsel. Eller ja, jag är bara trött, trött, trött. Det regnar. Jag har ett berg av tvätt att vika. Och helst vill jag dricka te, äta choklad och sova middag. Och skriva nonsensinlägg i forumet. Slappt, jag vet... Nåja, med lite j-klar anamma ska jag nog få till tvätten och kan jag sen palta mig ut på en joggingrunda så brukar det kännas bättre. Ha en fin dag, alla! ^_^

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter på sjukhuset och har agerat chafför till min mamma. Genomgång med läkaren av alla mediciner. Får frågan varför hon inte tar statinerna. Hon svarar att den gamla vårdcentralen, där de skrevs ut, sagt att de inte behövs. Läkaren låter nöja sig med detta. Tack och lov, för jag minns inte nåt..! Grunnar på allt jag läst och lärt här och på andra ställen; inte sjutton kommer jag ihåg teorin bakom när jag vill..?!  :(

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I stora studier kan man inte hitta någon positiv effekt alls av statiner oavsett kolesterolnivå i blodet för kvinnor över 60 år. Enbart problem med biverkningar. Läs på dr Nisse Simonssons FB-sida för mer info om varför vi inte bör sänka blodkolesterolet med statiner över huvudtaget.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får man reklamera sin semester?  Här nere i skåne är vädret inte särskilt semester vänligt alls...   Enda fördelen är väl att långpassen är njutbarare mitt på dagen....

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi reklamerar inte heller årets julimånad. Idag 25 grader, full sol, utflykt till Bergianska trädgården. Fint fika vid Orangeriet med barnbarnen och härlig promenad vid Brunnsviken. - Stockholms län har haft fint sommarväder hittills, men det behövs regn nu

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Regnet tycks ha fastnat i Skåne. Tycker de borde dela med sig. Tur vi får vattnet från Vänern, än så länge finns det i vattenslangen. 

Ikväll har jag hittat ÄGG på grönkålen i landet?! Vad i...? Är det ingen hejd på kreaturen som vill äta mina grödor? Blir snart en sån som sprejar, tror jag..! :angry: Kålfjäril är det inte, de äggen tog jag bort för ett par veckor sedan, dessa ägg är vita och det satt som småflugor på bladen. Namnet "sorgmygga" dyker upp men jag vet inte om det är det (det är väl småflugorna som äter upp frösådden inne?). 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag har det regnat sjukt mycket...... så ni kan gärna få det...    Jag åker snart till Serbien där är tydligen 40 grader varmt....  Det kommer att vara jobbigt nu när man inte har fått  någon värme alls.   Tror också det blir svårt med att maffa i den värmen... får nog bli väldigt tidiga mornar.   Vi har också varit tvugna att förbereda min flickväns föräldrar och släktingar på hur "konstig" jag är... För kvinnorna där är maten väldigt väldigt viktig och att man äter mycket av allt som  .... Jag kommer inte kunna göra det då det är otroligt mycket kolisar.  för Männen är drickande väldigt viktigt och jag gör knappt det heller....   Sedan pratar de knappt engelska och jag pratar i princip ingen Serbiska så ska bli intressant...

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, jesper sade:

Vi har också varit tvugna att förbereda min flickväns föräldrar och släktingar på hur "konstig" jag är... 

Har ni berättat att du inte behöver nåt varmvatten i duschen också..? :D
Kanske blir läge för många, långa rundor... :D

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jesper, envisa traditionella människor älskar sturska kallduschande lchf-are! Då minns de sin egen morfar som drack grädde eller hade smör och salt i téet på vintern. Och om inte annat får de nåt att prata om. 

Utmana dem och fråga om de alltid ätit en massa sött och mjölmat, eller om de hade riktig mat förr, som t ex lever och hjärna. Kanske vaknar de av detta, helt plötsligt är någon intresserad av deras uråldriga kraftmat och du som gäst blir deras ursäkt och gnista...

Min käre kollega är serb och hos honom är det köttfest varje dag. De helsteker bl a gris. 

I Marocko frågar jag helt sonika om saker som jag är intresserad av - om de har tradition att äta hjärna, om det är sardinsäsong, vilka traditionella ostar det finns, etc etc. Och ber om smör till maten. Det slår gnistor...

Lycka till, hoppas det går vägen! :D

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"syrepumpar - kan gå illa om de hanteras fel" - mysko!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, kickilotta sade:

"syrepumpar - kan gå illa om de hanteras fel" - mysko!

Den är väl fullfet och ekologisk..? :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MariaF du får ta på dig "lchf-glasögonen" och gå å kolla - vi väntar ivrigt på att höra mer om vad som pågår i din grannskap! ?

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äntligen kom regnet till oss också! Det är verkligen välbehövligt. Jag har vattnat och vattnat, ändå är sellerin lite träig (fast det har blivit lite bättre sen jag ökade på med ännu mer vatten). Idag tog jag också med mig grepen ut i regnet och landet, dags att kolla potatisen! Passade på att knipsa av några ärtskidor också. (Och nej, inte alla i vår familj äter LCHF.) Jag gillar att odla potatis numera för att djupgräva lite inför nästa säsong och sedan ifjol även för att få ner bokashin nånstans. Jag tror på skolan med täckodling men leran är kompakt och det tar några år innan täcket blivit djup jord.
Hur som helst, regnet, grepen, kastrullen och jag. Men... Döm om min förvåning?! Jag satte allihopa 27st bruna sättpotatisar och har fått jättefina, stora, RÖDA potatisar istället?! En mycket grinig son konstaterar att han inte gillar röda potatisar... (Vi köpte en röd sort i affären en gång som inte var bra.) Tjuvkikade lite under ett annat stånd och jo, röda där med. Kan det vara sammansättningen i jorden, tro?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Troligen trolleri eller så är det en LCHFare som visste att din son inte äter röda potatisar och bytte ut de bruna som du satte, passade nog på när du Maffade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, jala sade:

Troligen trolleri eller så är det en LCHFare som visste att din son inte äter röda potatisar och bytte ut de bruna som du satte, passade nog på när du Maffade.

Ja med tanke på hur lång tid det tar att maffa så är det ju ett helt troligt scenario! :D

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och mina barn blev inte alls glada den gången då de fick BLÅTT potatismos!:D

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon.  Sitter nyvaknad i Serbien och har en hittills helt episk upplevelse. har dock väldigt begränsad åtkomst till internet så kommer ingen riktig rapport förrän jag kommit hem.  Trots både gps och kartläsare lyckades vi köra in i centrala Budapest och snurra. :(  här är 40 grader varmt och jag är otroligt svullen både i fötterna och i händerna antar att det är värmen. Men så svullen att jag knappt kan gå än mindre springa. :(   Ha en fortsatt fantastisk sommar alla!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, jesper sade:

Godmorgon.  Sitter nyvaknad i Serbien och har en hittills helt episk upplevelse. har dock väldigt begränsad åtkomst till internet så kommer ingen riktig rapport förrän jag kommit hem.  Trots både gps och kartläsare lyckades vi köra in i centrala Budapest och snurra. :(  här är 40 grader varmt och jag är otroligt svullen både i fötterna och i händerna antar att det är värmen. Men så svullen att jag knappt kan gå än mindre springa. :(   Ha en fortsatt fantastisk sommar alla!

Gomorron!

Varför svullen - blivit itrugad olämplig mat? 

Hoppas det blir bättre och att du har massor du kan njuta av där ändå. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-08-02 at 10:15, Xiro sade:

Varför svullen - blivit itrugad olämplig mat? 

Tror att det är värmen... Var 49 grader igår.  Dock  lite mindre svullen idag.    Maten här är både fantastisk och katastrof.  Allt är i princip hemma lagat och odlat. eller av vänner.  Man har hemma gjord Ost både hård och mjuk. Massor av olika kötträtter. och man äter typ två gånger om dagen.  och det är samma mat :) men halva bordet är mer bröd, kakor mm. Det värsta jag sett hittills var hemmagjorda munkar med majonäs och ketchup som en av rätterna....  Man är inte rädd för fett.

Det dricks väldigt mycket alkohol. 

Varma soliga hälsningar...

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...alkohol kan göra att man blir svullen...se till att få i dig salt ordentligt varje dag - brist på salt (obalans i kroppens mineraler) kan också bidra till svullnad.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag fanns det ingen lever hos den lokala slaktaren. Däremot hade de just för dagen fått in ett hjärta. Så det blev 1 kg skivad nöthjärta, (fettet bortskuret, men det fick vi gratis efter att vi bett om det) för bara 6,50 €. ?? ❤️?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, jesper sade:

Tror att det är värmen... Var 49 grader igår.  Dock  lite mindre svullen idag.    Maten här är både fantastisk och katastrof.  Allt är i princip hemma lagat och odlat. eller av vänner.  Man har hemma gjord Ost både hård och mjuk. Massor av olika kötträtter. och man äter typ två gånger om dagen.  och det är samma mat :) men halva bordet är mer bröd, kakor mm. Det värsta jag sett hittills var hemmagjorda munkar med majonäs och ketchup som en av rätterna....  Man är inte rädd för fett.

Det dricks väldigt mycket alkohol. 

Varma soliga hälsningar...

Se till att få i dig rejält av alkohol.. iomed att den är vattendrivande!:wacko:

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg