Annamaria

Godmorgontråd?

Recommended Posts

39 minuter sedan, Xiro sade:

de inte ens fattar skillnaden mellan kolhydrater och kalorier,

Men det är ju inte så lätt...börjar på k...och ett l finns med I båda...och långa är orden också...! För att inte tala om abstrakta!  Och inte finns något intresse att lära sig något om kosten, för vad skulle det kunna leda till? (min elaka gissning) Enklast att fortsätta äta sådant man alltid ätit; det vet man är gott! Drabbas man av något, är det otur...

Nej, nu är jag nog grinig...:-( det gillar jag inte.

• Gilla 4
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå att inte fatta skillnaden mellan kalorier och kolhydrater.... en femtedel in i detta tv-program nämns att dr Davis (författaren av Wheat belly) följer en low carb diet - vilket textas på svenska som lågKALORIdiet! Jag blir f-n galen av denna fördömda kostanalfabetism!! 

https://www.svtplay.se/video/15437989/ren-mat-den-smutsiga-sanningen/ren-mat-den-smutsiga-sanningen-avsnitt-1

• Gilla 1
  • Förvirrad 1
  • Ledsen 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Xiro sade:

Apropå att inte fatta skillnaden mellan kalorier och kolhydrater.... en femtedel in i detta tv-program nämns att dr Davis (författaren av Wheat belly) följer en low carb diet - vilket textas på svenska som lågKALORIdiet! Jag blir f-n galen av denna fördömda kostanalfabetism!! 

https://www.svtplay.se/video/15437989/ren-mat-den-smutsiga-sanningen/ren-mat-den-smutsiga-sanningen-avsnitt-1

Jag studsade också till när jag såg den tokiga översättningen. - Det blir svårt att begripa vad man pratar om i filmen eftersom man inte klarar ut dessa elementära begrepp - bedrövligt! 

Jag tycker också  att det i vissa trådar här på Forum "snurras" på ett obegripligt och felaktigt sätt om kalorier. Lchfare räknar inte kalorier!!  Det är bara folk som håller på med dieter som fortfarande kör med detta onödiga och t om oriktiga begrepp.

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm - jag måste ha varit riktigt trött igår! Min jobbiga förkylning är nu inne på 12:e dagen. - Ni som var uppmärksamma såg säkert att även jag skrev kolhydrater istället för kalorier som jag menade ( rodnar) - Nu har jag rättat i texten ovan. ?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För flera år sedan kom jag i kontakt med EFT - emotionat freedom technique. En psykolog i Växjö visade mig.

Det är en teknik där man ”knackar” med ett par fingrar på sig själv, på vissa föutbestämda punkter som ligger utefter kroppsmeridianerna. 

Jag är skepisk av min natur till mycket ”hokus-pokus” men den här metoden har jag haft nytta av. Litet som akupunktur men utan nålar och man gör på sig själv. Jag har använt metoden vid huvudvärk, värk på olika ställen ikroppen, sömnsvårigheter, oro. - Man somnar, huvudvärken lättar osv. Jag tycker att det fungerar!

Idag har jag knackat för att min förkylning ska gå över. Tycker redan att det klarnat upp litet i bihålorna. Metoden brukar hjälpa mig att somna. Många som känner oro, otillfredställelse och ångest kan också hjälpa sig själva med metoden.

När man knackar säger man en fras ...”även om jag har ont i huvudet (eller annat problem) så accepterar jag mig själv helt och fullt”... man upprepar frasen vartefter man knackar (helt lätt) på de olika kroppspunkterna.

Jag bifogar en länk nedan till dr Mercola där tekniken beskrivs i en video och i text.

Jag kan rekommendera EFT, har inga konstiga effekter eller biverkningar och man kan göra detta var man än är.

När jag ibland visat för folk hur man gör har jag mötts av fnissande o skeptiska kommentarer - intressanta reaktioner - inte kan väl något så konstigt/enkelt fungera? De som provar har blivit glatt överraskade.

Har någon annan också erfarenhet av metoden?

https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/04/03/eft.aspx

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland när man slösurfar hittar man... annorlunda saker. Vet inte vad som är värst, sången eller ämnet de sjunger om..?! :unsure: 

• Förvirrad 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med risk att spamma tråden med inlägg men wow, vad glad jag blev av detta! Kan man hålla igång kroppen så upp i åren så är då inte jag rädd för ålderdomen! :wub:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt underbart, MariaF! Och deras nummer var mycket längre än Let's dance-numren.

Man kanske borde försöka leta rätt på en danspartner :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
2 timmar sedan, MariaF sade:

Med risk att spamma tråden med inlägg men wow, vad glad jag blev av detta! Kan man hålla igång kroppen så upp i åren så är då inte jag rädd för ålderdomen! :wub:

Med tanke på vad du ger oss läsare så har du mitt löfte att spamma vilken tråd som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, SGK sade:

Helt underbart, MariaF! Och deras nummer var mycket längre än Let's dance-numren.

Man kanske borde försöka leta rätt på en danspartner :P

Jag har bestämt mig för att om jag nånsin byter man så ska det bli en som gillar att dansa! Ok, några andra önskemål finns också men baske mig, dansa är ju helt underbart roligt! 

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God förmiddag!

Tänkte höra om någon här har några hemliga brygder eller självklara huskurer när man tappat rösten?

Efter att ha sluppit undan förkylningar i mer än 2 år och 4 månader är jag nu inne på 3 veckor av snuva, halsont och kraxande. Och just nu kan jag nästan inte göra mig hörd. Känner mig inte direkt sjuk, men spottar kraxar och håller alltså tyst så gott det går. :(

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
10 minuter sedan, SGK sade:

God förmiddag!

Tänkte höra om någon här har några hemliga brygder eller självklara huskurer när man tappat rösten?

Efter att ha sluppit undan förkylningar i mer än 2 år och 4 månader är jag nu inne på 3 veckor av snuva, halsont och kraxande. Och just nu kan jag nästan inte göra mig hörd. Känner mig inte direkt sjuk, men spottar kraxar och håller alltså tyst så gott det går. :(

Stackars dig. Spotta på du, bara du inte spottar i glaset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, SGK sade:

1/2 dl kolloidalt silver, 1/2 dl rödvin, saften av 1/2 lime. Smuttas på under längre tid (inte svepa glaset alltså).

Jag tillhör de som tror på komplementärmedicinen och kolloidalt silver används när det gäller virus och bakterier och jag tycker ovanstående funkar bra. Rödvinet kan bytas till mindre mängd starkare alkohol. Ibland kör jag päronkonjak.
Ett annat alternativ är det jag kallar "snuvpiller", det är en blandning av homeopatmedel min familj använt sig av sedan 40-talet (fast om mormor och morfar använde just de vet jag inte men det började med dem) men det har man kanske inte alltid hemma. Ser dock nu när jag ska kolla burkarna att dessa mest går mot snuva och slem men på burken med Hepar Sulfuris D30 står det även "hes" (och "slem"). Det är min mammas anteckningar jag fört över till nya burkar, alltså. Dessa köps på DCG.se, t ex.

Ingefära och gurkmeja ska också vara bra i förkylningssammanhang. Lite lättare att få tag i "så där bara". Maken gjorde nån häxbryggd med ingefära, gurkmeja, citron, honung och chili i juicepressen. Han tog bort gurkmejan sen eftersom allt blev så gult och svårdiskat. Jag smakade aldrig, jag är inte så förtjust i ingefära och var inte förkyld då.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för tipsen, MariaF! Dig kan man alltid lita på. :)

Tro det eller ej, men jag har faktiskt kolloidalt silver hemma, för säkerhets skull. Och nån typ av alkohol finns också (Madeiravin kanske duger). Får testa när jag kommer hem (jo, jag sitter instängd på mitt kontor på jobbet och försöker undvika situationer där jag tvingas prata).

Jag får avrapportera hur det gått.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God eftermiddag! Har däckat i soffan efter att ha gått i tvåan mellan kl.8-14. Jag är helt slut! Jag "borde" ut och maffa men jag vet banne mig inte om jag orkar ut idag. I morgon ska jag gå i femman. I övermorgon lär jag stensova hela dagen... Trevlig kväll!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, MariaF sade:

God eftermiddag! Har däckat i soffan efter att ha gått i tvåan mellan kl.8-14. Jag är helt slut! Jag "borde" ut och maffa men jag vet banne mig inte om jag orkar ut idag. I morgon ska jag gå i femman. I övermorgon lär jag stensova hela dagen... Trevlig kväll!

Vad menas med att "gå i tvåan"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan, Angelico sade:

Vad menas med att "gå i tvåan"?

Jag följde med sonen till skolan och provade att gå i andra klass en dag med andra 8-åringar. :)

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon! Ytterligare ett kilo borta denna veckan. :wub:
Har fastat två dagar och nollat kolhydraterna helt två dagar. Tänker fortsätta att nolla kolhydraterna lite till och fortsätta min tvådagarsfasta söndag kväll till tisdag kväll då det känns så löjligt bra att göra den. På tiden att viktminskningen kommer igång igen efter årets stagnation. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon !

Igår blev suget för en kebabpizza för stort så jag bestämde mig att äta en, efter -30kg och inget bröd på ett halvår kände jag ”Yolo”. 

Det var inte jättegott, men nu har jag gjort det. Det var enda måltiden igår förresten så kcal mässigt gjorde det inte så mycket. 

Klev upp på vågen idag, väntade mig plus 3kg men har bara gått upp 200g sen i onsdags. Ville bara berätta det. 

Idag blir det troligen nåt varv i spåret för att bränna upp desperat kolisarna. Det vore ju kul :). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolisarna kanske inte är det värsta i sammanhanget. Men det lär ta ett halvår att bli av med gluten från tarmarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
25 minuter sedan, iAnna sade:

Kolisarna kanske inte är det värsta i sammanhanget. Men det lär ta ett halvår att bli av med gluten från tarmarna.

Jag har läst någonstans att det kan ta ett år att bli av med glutenbesvär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, iAnna sade:

Nyfiken, fördelen med detta är?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 10/15/2017 at 1:23 PM, Stefan S said:

Nyfiken, fördelen med detta är?

Många med tarmproblem kan härleda det till gluten. Skulle tro det är detta de syftar till.

Vad gäller pizzan, så nästa gång, ät bara det som är på pizzabottnen. Det är riktigt bra LCHF-mat. ^_^

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Skymning sade:

Många med tarmproblem kan härleda det till gluten. Skulle tro det är detta de syftar till.

Vad gäller pizzan, så nästa gång, ät bara det som är på pizzabottnen. Det är riktigt bra LCHF-mat. ^_^

Ah, hade inga problem före lchf så

nä, denna gången ville jag ha allt, annars blir de nån sallad :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-10-16 at 17:41, Skymning sade:

Och hår/hudproblem, huvudvärk, ledvärk, bristsjukdomar... Som jag uppfattat det finns det bl a dels en morfinliknande problematik (framför allt vid NPF-diagnoser) men också att näringsupptaget kan hämmas av att gluten förstör tarmslemhinnan, dvs problemen visar sig nån annanstans än i magen.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon! Ny här på forumet, en 27-åring som har gått på LCHF för ett par år sen tills det blev för dyrt (när man är arbetslös och går på bidrag så är snabbmakaroner och havregryn väldigt lockande mat) men som nu känner för att göra ett nytt försök.

Börjar väldigt liberalt den här veckan, morgon och kväll äter jag LCHF mat men därmellan har det blivit nån fralla till eftermiddagskaffet eller några potatisar till maten. Från och med måndag tänkte jag börja med strikt LCHF. Det svåraste för mig kommer bli att inte dricka öl, det är bland det bästa jag vet. För att inte tala om alla dessa livsfarliga smörgåsar... Men jag har letat upp några recept på LCHF bröd som jag tänker testa så småningom och även fått tips och recept på bl.a. pizza som jag ju älskar emellanåt. :D

Nu blir det kaffe och omelett följt av en promenad i morgonsolen. Ha en bra dag allihop!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God fredagskväll! Sista lediga vardagen innan nytt jobb; dricker rödvin och kokar.... ris. Jo, jag ska äta själv... :ph34r: Har en väninna med persiskt ursprung och hon har lärt mig göra världens godaste gryta på högrev, lök, tomat och äggplanta och även om jag brukar äta den utan ris så tänkte jag äta den som man "ska", med ris kokt med potatiskaka! Som Peter B brukar säga: -"Efter en grogg blir allt LCHF!" (Och det gäller förstås efter rödvin också. ;)) I morgon: Back to eggs! Trevlig kväll, forumet!

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där Peter verkar vara skuld till mycket... ;)

• Gilla 3
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
47 minuter sedan, jesper sade:

Den där Peter verkar vara skuld till mycket... ;)

Ja... nu när du säger det... @Peter B har faktiskt en hel del på sitt samvete! :D

• Gilla 6
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

God fredagskväll! Sista lediga vardagen innan nytt jobb; dricker rödvin och kokar.... ris. Jo, jag ska äta själv... :ph34r: Har en väninna med persiskt ursprung och hon har lärt mig göra världens godaste gryta på högrev, lök, tomat och äggplanta och även om jag brukar äta den utan ris så tänkte jag äta den som man "ska", med ris kokt med potatiskaka! Som Peter B brukar säga: -"Efter en grogg blir allt LCHF!" (Och det gäller förstås efter rödvin också. ;)) I morgon: Back to eggs! Trevlig kväll, forumet!

Mnjae;:D

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och iomed att det är helg.. dvs dags för filosoferande och funderingar om vår livssituation/vårt västerländska leverne!

Olle Ljungström (RIP) är fena på att beskriva detta i text och musik!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haft en aktiv lördag i trädgården och sitter nu och drömmer om en ny sommar och en ny motorcykel... HD hade en fin Road King Classic -2007 till salu på sin FB-sida... Börjat känna av tillbaka-till-jobbet-motstånd... Hade ingen aning om att man kan ha en så fin ledighet i oktober?! Mycket solsken och sprakande höstlöv. Vågen har tittat ner under 60kg. Revbenen har blivit synliga runt nyckelbenen och magen sitter där den sitter... Jaja, det går lite upp och ner, som det brukar göra! :D 

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vad som hände. Helt plötsligt, i går kväll, hade jag lagt ner allt det arbete som krävs för att göra hasselnötskräm (typ nutella), som jag sedan satt och åt... Blir så trött på mig själv. Nötter är en riktig bromskloss för mig som jag borde undvika, så nu inför jag nötköpsstopp! :unsure:

• Gilla 3
  • Ledsen 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minutes ago, Skymning said:

Vet inte vad som hände. Helt plötsligt, i går kväll, hade jag lagt ner allt det arbete som krävs för att göra hasselnötskräm (typ nutella), som jag sedan satt och åt... Blir så trött på mig själv. Nötter är en riktig bromskloss för mig som jag borde undvika, så nu inför jag nötköpsstopp! :unsure:

Jag var så sjukt sugen på något gott snacks igårkväll, satt och googlade på vilken choklad som är bäst eller något lättbakat man kan göra utan för många kolhydrater. Sen slog det mig; Ostchips! Riven ost och kryddor i små högar på en plåt och in i ugnen bara så är det färdigt. Hur lätt som helst och riktigt gott dessutom, även om jag bara hade ica basics rivna ost hemma. Kommer definitivt prova att göra dessa på olika goda ostar :wub:

Efter en sovmorgon och en rejäl frukost med stekt ägg, bacon och färskost med jalapeño kan jag med handen på hjärtat säga; GOD morgon! :D Min enda plan för dagen är att så småningom ta en promenad och jaga pokémon, annars blir här en lugn skön söndag. Och givetvis dunka Fru Fortuna som numera finns på Spotify! Upptäckte dem för bara några veckor sedan och de har snabbt klättrat till ett utav mina favoritband inom svensk punk.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minutes ago, MariaF said:

Livsfarligt!!!! Först småsmakar man (jag) på den rivna osten. Sen äter man (jag) av de varma chipsen medan de svalnar. Sen äter man (jag) de sista också och familjen undrar om inte nån (jag) gjorde ostchips som nån (jag) sagt... :ph34r: Blir godast på billig ost, typ hushållsost.

Där har jag fördelen att inte ha någon familj att tänka på. It's all mine!! :ph34r:

• Gilla 3
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, begäret består men fokus flyttas ibland till något annat.

Jag har de senaste veckorna haft ett begär efter Tahini(Urtekrams):wub:

Har satt upp vissa regler för mig själv att bara äta det ihop med måltid max 1 gång/dag.

Det finns ju faktiskt en del nyttigheter i tahini som zink, järn & magnesium. Att det innehåller mycket omega 6 kompenseras med ett par extra omega 3 kapslar.

Jag har reflekterat över att min andedräkt (och smak i munnen) blivit mycket bättre i samband med min tahini-era. Behöver inte munspray längre.

Gissar på att det är zink som är bidragande orsak till det. :)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God måndagsmorgon allihop! Jag har haft en bra helg, med squaredans, folkdans och protokollskrivande, bonusbarnsbesök och opera (där fanns en fantom, en fantastisk fantom). Och en låång att-göra-lista, som faktiskt blev lite avbetad...

Jag tror att mina begär (typ och mängd) är styrda av min stressnivå. Har känt senaste veckorna lite då och då den där känslan av att bara vara lycklig, inte alltid ha hundra obestämda saker som måste fixas och allmän ovilja att göra det... Det påverkar uppenbart min önskan att äta, bade mängd och kanske frekvensen, och definitivt vad.

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra Maria att du direkt presenterade dig ordentligt för dina nya kollegor! Lika bra innan snacket börjar gå, haha.....:D

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, MariaF sade:

Det var pyttelite kyckling och ännu mindre sallad i kycklingsalladen igår. Pasta däremot, fanns det gott om.

Godmorgon! (jag steg upp lite senare än MariaF idag :P )

Min erfarenhet av "LCHF-lunch" (enklare sort, typ kycklingsallad) är att de består av en del kyckling, massor av nån sorts sallat, massor av majs, rå lök och nån typ av dressing. Tänker mig att de här grönsakerna är det billigaste att fylla ut med. Men näringsmässigt är det ju ingen höjdare precis. Icke-LCHF-varianten innehåller ofta också pasta, som MariaF nämner.

Och på det temat tänker jag också på skolmat, sjukhusmat och mat på äldreboenden. Utifrån de bilder på sån mat man sett (jag har ännu ingen egen erfarenhet, och mina åldriga föräldrar äter den utsökta mat min mor fortfarande lagar) ser det inte mycket ut för världen. Har någon här tillgång till uträkningar avseende RDI-värden för de här matsammanhangen?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, SGK sade:

Och på det temat tänker jag också på skolmat, sjukhusmat och mat på äldreboenden. Utifrån de bilder på sån mat man sett (jag har ännu ingen egen erfarenhet, och mina åldriga föräldrar äter den utsökta mat min mor fortfarande lagar) ser det inte mycket ut för världen. Har någon här tillgång till uträkningar avseende RDI-värden för de här matsammanhangen?

Jag jobbar i skolan nu. Den mat eleverna får är bedrövlig. De följer Livsmedelsverkets riktlinjer och maten innehåller knappt nåt fett och minimalt med salt så den smakar ingenting och eleverna äter inte. Majoriteten av eleverna på högstadiet uppger att de går hem och äter istället, gissningsvis mackor? Eller handlar choklad/bullar/energidryck på Ica. Många har huvudvärk på eftermiddagarna och rejäla energidippar. För att inte tala om problemen med ADHD! Otroligt mycket konflikter på lunchrasterna på mellanstadiet, finns där nån koppling kanske? Hamburgare med bröd och pulverpotatismos, är det rätt väg att gå? Knäckebröd med margarin (!) och lättmjölk. Kostchefen i kommunen uppger att han köper in margarin och lättmjölk för att det sparar ca ½ miljon. På bekostnad av elevernas hälsa? Jag blir så bedrövad av detta att jag slutar inom skolan om en månad :angry:

• Gilla 5
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är kycklingsallad ens mat utan massor av fet dressing? :huh:

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, lichek said:

De följer Livsmedelsverkets riktlinjer

Som  i sin tur bygger på de nordiska näringsrekommendationerna från 2012... Vi klagar alltid på livsmedelsverket, men de gör egentligen inget mer än att förenklar så att vi ska förstå. Och tittar man på vad de faktiskt skriver, så ser man snart att skolan inte alls föjler Livsmedelverkets rekommendationer, utan snarar tolkar dem i sin tur... :ph34r:

1 hour ago, lichek said:

Majoriteten av eleverna på högstadiet uppger att de går hem och äter istället, gissningsvis mackor? Eller handlar choklad/bullar/energidryck på Ica.

Jag tänker inte försvara skolmaten, men detta är ett bra exempel på hur skevt hela samhället har blivit. Vad som än serveras i skolan så är det någon form av "riktig" mat som passar bra till lunch för "alla". När barn och ungdomar istället väljer socker så tror inte jag det är för att skolmaten är dålig utan för att den helt enkelt inte innehåller tillräckligt med socker. De vill helt enkelt hellre ha kakor och godis. :wacko:

Någonstans måste vi ändra barnens värderingar av mat vs. socker, och det gör vi inte i skolan, utan i hemmet. Den dagen det INTE är okej att äta sockerrika saker mitt i veckan kommer barnen inte heller att köpa det i stället för att äta maten i skolan, hur illa den än är. Möjligtvis att de skippar den och fastar, men de kommer inte att ersätta den med socker.

Förövrigt tror inte jag heller på genvägar i skolmatsalen. Om det nu är så jobbigt att göra rigktigt potatismos, skippa det och servera de kokta potatisarna som de är, med lite smör, så kan ungarna göra sin egen mos om de vill...

Det är bara att inse; Skolmaten lämnar en del i övrigt att önska. :mellow:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg