Annamaria

Godmorgontråd?

Recommended Posts

8 timmar sedan, SGK sade:

Godmorgon! (jag steg upp lite senare än MariaF idag :P )

Uppehåll med progesteronkrämen... Vaknar vid 4-4:30-snåret... :( Nästa vecka, med kräm, sover jag över istället så det jämnar ut sig... 

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Morgontittade på filmen The Big Fat Fix på Kostdoktorns betalsida. Se den!!! :wub:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, lichek sade:

Jag jobbar i skolan nu. Den mat eleverna får är bedrövlig. De följer Livsmedelsverkets riktlinjer och maten innehåller knappt nåt fett och minimalt med salt så den smakar ingenting och eleverna äter inte. Majoriteten av eleverna på högstadiet uppger att de går hem och äter istället, gissningsvis mackor? Eller handlar choklad/bullar/energidryck på Ica. Många har huvudvärk på eftermiddagarna och rejäla energidippar. För att inte tala om problemen med ADHD! Otroligt mycket konflikter på lunchrasterna på mellanstadiet, finns där nån koppling kanske? Hamburgare med bröd och pulverpotatismos, är det rätt väg att gå? Knäckebröd med margarin (!) och lättmjölk. Kostchefen i kommunen uppger att han köper in margarin och lättmjölk för att det sparar ca ½ miljon. På bekostnad av elevernas hälsa? Jag blir så bedrövad av detta att jag slutar inom skolan om en månad :angry:

Trist, jag förstår dig. Men kan du vara vår insideraktivist istället, gå all in från insidan? Skolmatens Robin Hood, typ...

• Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Xiro sade:

Befinner mig som vanligt på avdelningen för råd som ingen bett om :) och kommer då att tänka på följande att testa för bättre sömn: 

- resistent stärkelse, 

- förlägg huvuddelen av kolhydratintaget till kvällen. 

Du glömde rådet att hålla sig dj-vligt långt borta från klimakteriet och östrogendominans..! :P
Trevlig helg, själv! 

• Haha 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan, MariaF sade:

Du glömde rådet att hålla sig dj-vligt långt borta från klimakteriet och östrogendominans..! :P
Trevlig helg, själv! 

Lätt att slå i hakan när den sticker ut :D

Ja det är knepiga saker att hantera, man får i alla fall göra vad man kan, vilket jag är övertygad om att du gör?

• Gilla 4
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Xiro sade:

Trist, jag förstår dig. Men kan du vara vår insideraktivist istället, gå all in från insidan? Skolmatens Robin Hood, typ...

Haha! Det var min intention men min panna är tillräckligt blodig nu. Men går över till livsstilsmottagning på vårdcentral och med chefens medgivande att rekommendera lchf vid t ex diabetes och fetma. Så kanske kan jag göra mer nytta på nästa ställe B)

• Gilla 3
  • Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, Xiro sade:

Igår fick jag däng av två sura lättkränkta typ1-diabetiker på facebook. De var inte intresserade av mina funderingar över att fler borde våga prova LCHF. Jag fick istället lära mig att jag är helt korkad och okänslig. Som tur är har jag lätt att inte lära och lätt att olära :D

Gomorron!

Nu har det tillströmmat fler lättkränkta i denna soppa på facebook. Ingen av dem vill förklara ett dugg om varför de anser mig vara okunnig, korkad och omöjlig att lära. Troligen har de skrivit i affekt av just bara lättkränkthet, och möjligen för att de köpt propagandan som säger att lågkolhydrat och mättat fett är livsfarligt för diabetiker, och att det är en högproteinkost. Det mest anmärkningsvärda är att de inte vill ge några argument som kan bemötas. Åsiktsförtryckets och desinformationfrämjandets Sverige 2017. 

• Gilla 2
  • Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, Xiro sade:

Ingen av dem vill förklara ett dugg om varför de anser mig vara okunnig, korkad och omöjlig att lära.

Det är möjligen inte ömsesidigt..? ;) Där hamnar åtminstone jag ibland, i synnerhet i den numera rådande vegantrenden som ska frälsa världen. Jag tror ju liksom på en annan frälsning och tycker jag har argumenten för det... Nåväl, nu hoppas jag Arla står upp för sina ägare och nyanserar debatten lite. Fast... jag tror knappast på det... :unsure:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

I drömmarnas värld kanske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, jala sade:

I drömmarnas värld kanske.

Ja... det är ju en tidig söndagsmorgon så man är väl inte helt vaken... :P

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, MariaF sade:

Det är möjligen inte ömsesidigt..? ;) Där hamnar åtminstone jag ibland, i synnerhet i den numera rådande vegantrenden som ska frälsa världen. Jag tror ju liksom på en annan frälsning och tycker jag har argumenten för det...

Inte alls ömsesidigt, jag skrev tydligt och flera rader om mina ställningstaganden. Och jag var lugn och vänlig rakt igenom. De var bara arga utan att skriva ut några argument. Det har fortsatt under dagen, och jag skrev om det på Smarta Diabetiker. Och en av påhopparna har bett om ursäkt, troligen fick han en morot av min bekante som också är bekant irl. En annan fortsatte genom att gå in på min fb och leta något att hacka på, och han fastnade vid en video som jag länkat till där Curt Axelsson, 70 år, berättar om hur KS gett honom ett nytt liv i kampen mot lungsjukdomen KOL. Det skulle också förlöjligas med begrepp som faktaresistens. Han är med i VoF och verkar tro att han är utvald till deras korståg :D

Men all skit är som bortblåst efter massivt stöd på Smarta Diabetiker ❤

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Jag hittade honom genom fb och ringde upp honom. Han var sprudlande glad och hade reverserat sin KOL.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Xiro sade:

En annan fortsatte genom att gå in på min fb och leta något att hacka på, och han fastnade vid en video som jag länkat till där Curt Axelsson, 70 år, berättar om hur KS gett honom ett nytt liv i kampen mot lungsjukdomen KOL.

Ja, då ska han bara ha smisk! :angry: Curts vittnesmål är fantastiskt och att förlöjliga honom som hittat ett sätt att lindra ett så vidrigt tillstånd är vedervärdigt! Jag är fascinerad över hur nedvärderande somliga är när någon berättar om sådant som hjälpt dem. Visst, man måste inte tro på det eller vilja testa själv men man kan banne mig glädjas med andra som hittat nåt som funkar! Fy för sådant!! 

• Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, MariaF sade:

Så har jag då presenterat mig på riktigt på nya jobbet. Crash course i LCHF och MAF-träning.... Jag trodde nog att jag skulle hålla emot mer än en vecka men... :unsure: Äh, vad sjutton, de frågade ju?! :D

Heal the world, make it a better place, for you and for me and the entire human race... ?❤??✊

• Gilla 5
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon!

Vad härligt att höra att du inspirerar din nya kollegor, Maria! 

Nu dröjer det inte länge innan du blir utsedd till friskvårdsombud!:D

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, DRAKULLA sade:

Nu dröjer det inte länge innan du blir utsedd till friskvårdsombud!:D

Optimist! På mitt jobb är vi bara överens om att vi inte är överens om vad som är nyttigt...:-(

Å andra sidan ska man vara optimist; hur skulle man annars stå ut?

• Gilla 2
  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt nya jobb var perfekt i början. Men nu har arbetsgivaren ställt krav på att jag ska ta emot klienter som jag inte riktigt har kompetens för att hjälpa. De erbjuder viss handledning, men det räcker inte på långt när. Att hantera detta kräver tid och energi långt utöver arbetstiden. Så vad händer? Jag blir stressad, och mat, sömn och motion bryter ihop. Jag har t o m ätit rostbröd - känner mig som en kättare...

Men det är ganska intressant att betrakta förloppet nu när jag lärt mig hur jag fungerar. Nu måste jag forma en rejäl handlingsplan.

Vikariatet tar slut 31 december. Gissa om jag tänker tacka nej till en förlängning? :)

Annars, God Morgon!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Tureborgaren sade:

Jag har t o m ätit rostbröd - känner mig som en kättare...

Men det är ganska intressant att betrakta förloppet nu när jag lärt mig hur jag fungerar. Nu måste jag forma en rejäl handlingsplan.

Stress är ett elände. Jag känner igen mig, även om just rostbröd inte slunkit ner (jag har färdigskivat lchf-bröd I frysen att stoppa I brödrosten vid behov. Men det har inte med stressen att göra).

Fixar du en bra handlingsplan som kan tänkas funka så delar du med dig?

Det jag har märkt är att om jag får ner stressnivån lite, så kan jag inse att det inte hjälper att äta fel saker; då kan jag stryka mig medhårs, tala lugnande och göra något annat än att äta.  Och jo, jag har följt Martina JOhanssons tips om l-glycin. En aminosyra som är inblandad I stresshantering på något vis. Ett äckligt sött pulver, men jag tror den hjälper mig att sova battre, och ev dämpa stressen.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Effie sade:

Och jo, jag har följt Martina JOhanssons tips om l-glycin. En aminosyra som är inblandad I stresshantering på något vis. Ett äckligt sött pulver, men jag tror den hjälper mig att sova battre, och ev dämpa stressen.

Har testat l-glycin för sömnen, men den hade ingen märkbar inverkan på mig. Nu kör jag melatonin-tablett och tryptofan till kvällen och somnar gott (däremot vaknar jag alldeles för tidigt).

Jag måste ha ned stressnivån, det är grunden. Och att ha tid att motionera. Det tar effektivt bort mitt sug. 

Att jag ens har bröd hemma är rent idiotiskt. Ett dåligt beslut grundat på ett upplevt behov att tröstäta. Gamla hjulspår är svåra att lämna.

• Gilla 2
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Tureborgaren sade:

Har testat l-glycin för sömnen, men den hade ingen märkbar inverkan på mig. Nu kör jag melatonin-tablett och tryptofan till kvällen och somnar gott (däremot vaknar jag alldeles för tidigt).

Jag måste ha ned stressnivån, det är grunden. Och att ha tid att motionera. Det tar effektivt bort mitt sug. 

Att jag ens har bröd hemma är rent idiotiskt. Ett dåligt beslut grundat på ett upplevt behov att tröstäta. Gamla hjulspår är svåra att lämna.

Jag köpte l-glycin för stressreducering, inte för sömnen. Det ska ingå I något hormone som hanterar kortisol men det klarar jag inte att förklara. GABA hette det. Men det kanske inte funkar för alla.

Stressätande har inte med vad som finns hemma att göra. Finns det inte, skaffar man det (åtminstone jag). Jag måste hamna I den känslan att jag tittar på det olämpliga och känner "nej, jag behöver inte det". (sedan vet jag även annars, när jag är stressed, att jag inte behöver det, och att det bara gör allt värre, men då hjälper vetskapen inte)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens välgärning:

Slog ett slag för LCHF, Kostdoktorn och Smarta Diabetiker i en Facebook-grupp för personer som vill träna svenska.

Hinner inte hänga här mer, måste följa upp den tråden ... ;)

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Effie sade:

Hm...använder man inte "LCHF" för att kommunicera med andra. Nej tack, jag vill inte ha bröd; jag äter LCHF. Nej tack, nej tack, nej tack, nej tack...

Numera säger jag bara "jag undviker mjöl" så tror alla att jag är glutenallergiker. De flesta bakverk innehåller också mjöl. Sällan jag blir bjuden på potatis nu för tiden. Det är väl inte så inne att äta det...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag säger alltid LCHF ✊

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår kväll när det ringde på dörren och fyra människor, storlek mindre, stod utanför dörren och sa "bus eller godis", fick jag möjlighet att agera "sura tanten". Jag sa helt enkelt att jag inte hade något godis eftersom socker är onyttigt och dåligt för kroppen. Jag undrar vad de sa när de kom hem? :ph34r:

• Gilla 1
  • Tack! 1
  • Haha 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
37 minuter sedan, SGK sade:

Igår kväll när det ringde på dörren och fyra människor, storlek mindre, stod utanför dörren och sa "bus eller godis", fick jag möjlighet att agera "sura tanten". Jag sa helt enkelt att jag inte hade något godis eftersom socker är onyttigt och dåligt för kroppen. Jag undrar vad de sa när de kom hem? :ph34r:

Några väl valda ord kanske.:angry:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
50 minuter sedan, SGK sade:

Igår kväll när det ringde på dörren och fyra människor, storlek mindre, stod utanför dörren och sa "bus eller godis" ...

Enkelt att välja nu för tiden - bus!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-10-27 at 11:26, Skymning sade:

Är kycklingsallad ens mat utan massor av fet dressing? :huh:

Ja min kycklingsallad mättar fint.

1 1/2 dl hemlagad majo smaksatt med litet currypulver, finhackade stjälkar av blekselleri, finskuren kyckling (som fanns kvar från gårdagen) Rör ihop, krydda släng ner litet ruccola. Servera med hårdkokta ägghalvor till - gott och väldigt lchf. ? Det blir lagom för 2 pers med 2 ägg var till.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är knasig. Äter normalt sett inte mejerier dagligen, utan det är en form av lyx i mitt liv. Idag har jag dock ätit mejerier från början till slut. Har inte sett skymten av vare sig ägg, kött eller grönsaker... :wacko:

I morgon blir en bättre dag!! :wub:

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, SGK sade:

Min familj är rätt osugen på det här med bus/godis. Så vi spenderade kvällen i en bordtennishall spelandes med riktiga bordtennisnördar, en riktig kick! Efter att vi kommit hem fick vi en påknackning som vi bara struntade i, lätt som en plätt. Vill man träffas och umgås får man göra det på vettigt sätt. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om dagen blivit bättre, men jag har nog inte behövt mer än förmiddagens äggmjölk idag. Kanske för att filmjölken från igår fortfarande står mig upp i halsen? :rolleyes:

Blir kycklinggratäng i kväll i varje fall. (https://www.dietdoctor.com/se/recept/kramig-kycklinggratang)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Xiro sade:

Alltså. Nu börjar vi glida in på något mycket viktigt och stort som jag beklurat senaste åren - kosten påverkar samhällets trygghet och välbefinnande. 

I ett skolarbete där jag assisterade m a p att skriva i Word och så hade studenten gjort en intervju med en avdelningschef inom Statens institutionsstyrelse där bl a ungdomar med drogmissbruk hamnar (tvångsvård) inom ramen för LVU. Chefen berättade att det gjorts försök med kostförändringar på vissa håll eftersom många av ungdomarna har NPF- diagnoser. Tyvärr framgick det inte vad dessa bestått i eller vad resultatet blev. Hade varit intressant att ta del av. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon! 

Minihöstlov är skönt, i synnerhet efter att ha jobbat röven av sig innan man ska på det igen. Igår grillning av lammkorv och några grönsaker över öppen eld. Plus bordtenniskväll. Idag ev säl- och bärnstenssafari om vädret och familjens mod håller i sig. 

Häromdagen ville barnen själva fixa middag, de är 8 och 10 år. Det blev största stekpannan full med korv. Inget annat. Mycket klokt med tanke på att skolan matfuskar genom att ge vegetariskt och veganskt till allätare. 

Har nyss promotat LCHF och AIP i en facebookgrupp som handlar om naturlig läkning. Blev ju tjatigt att alltid ge samma råd i alla trådar om hälsoproblem... ❤??

Fin fredag forumvänner!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...kommer att bli hett idag, gjorde nyss en post på facebook med temat veganismens dödsoffer... :ph34r:

• Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan, Xiro sade:

...kommer att bli hett idag, gjorde nyss en post på facebook med temat veganismens dödsoffer... :ph34r:

Inga lugna puckar alltså!? Heja dig!!:D

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Xiro sade:

Låter intressant...?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Effie sade:

Låter intressant...?

Här är det: 

"Exempel på hur veganism dödar djur - genom att pressa på intensiv odling så att grund-, dricks- och fiskevatten blir övergödda och förgiftade. Övergödningen ger överväxt och föruttnelse och metanutsläpp. Veganismen bör upphöra tillsammans med kemijordbruk och storindustridjurhållning. Vi bör äta det som är ekologiskt lokalt, d v s gräsbetade, frigående och vilda animalier, och sant ekologiskt odlat och vildplockat.
http://returntonow.net/2017/11/01/study-names-tyson-foods-1-culprit-largest-dead-zone-u-s-history/ "

Blev inte så het diskussion som jag trott. Troligen har de flesta som inte håller med mig gjort unfollow, många irl-vänner lyser med sin frånvaro - i åsiktsförtryckets, desinformationens och dopaminresistensens Sverige 2017. 

Men goda nya fb-vänner har kommenterat, t ex en mycket kunnig som driver ett ekologiskt lantbruk med mjölkkor, och en LCHFare som har får på naturbete. En sann rikedom som värmer hjärtat och skänker hopp ❤

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Xiro sade:

Här är det: 

"Exempel på hur veganism dödar djur - genom att pressa på intensiv odling så att grund-, dricks- och fiskevatten blir övergödda och förgiftade. Övergödningen ger överväxt och föruttnelse och metanutsläpp. Veganismen bör upphöra tillsammans med kemijordbruk och storindustridjurhållning. Vi bör äta det som är ekologiskt lokalt, d v s gräsbetade, frigående och vilda animalier, och sant ekologiskt odlat och vildplockat.
http://returntonow.net/2017/11/01/study-names-tyson-foods-1-culprit-largest-dead-zone-u-s-history/ "

Blev inte så het diskussion som jag trott. Troligen har de flesta som inte håller med mig gjort unfollow, många irl-vänner lyser med sin frånvaro - i åsiktsförtryckets, desinformationens och dopaminresistensens Sverige 2017. 

Men goda nya fb-vänner har kommenterat, t ex en mycket kunnig som driver ett ekologiskt lantbruk med mjölkkor, och en LCHFare som har får på naturbete. En sann rikedom som värmer hjärtat och skänker hopp ❤

Skriver man om jordbrukets avigsidor brukar veganerna genast påpeka att soja (och förmodligen en hel del annat också) används som djurfoder (och det stod ju i artikeln oxå); bättre att äta den direkt. Längre än så kommer man aldrig i diskussionen. Gräsbetat är liksom omöjligt att framhäva - antingen räcker det inte eller också är det lika illa. Jag har slutat diskutera med veganer.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan, Effie sade:

Skriver man om jordbrukets avigsidor brukar veganerna genast påpeka att soja (och förmodligen en hel del annat också) används som djurfoder (och det stod ju i artikeln oxå); bättre att äta den direkt. Längre än så kommer man aldrig i diskussionen. Gräsbetat är liksom omöjligt att framhäva - antingen räcker det inte eller också är det lika illa. Jag har slutat diskutera med veganer.

Ja exakt, det var en vegan som kommenterade just så idag, och fick svar på tal, bl a med detta; 

http://tradgardenjorden.blogspot.se/2016/12/sojakorvens-forlorade-oskuld.html?m=1

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju för väl att det inte finns så många veganer då. :)

Men rent krasst, den mesta sojan som odlas idag är till kraftfoder och till den är jag medskyldig, för jag köper det billigaste köttet, dvs. det kött jag har råd med. Jag köper dock alltid svenskt kött och inbillar mig att det på något sätt ska vara bättre i varje fall. :unsure:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan, Skymning sade:

Det är ju för väl att det inte finns så många veganer då. :)

Men rent krasst, den mesta sojan som odlas idag är till kraftfoder och till den är jag medskyldig, för jag köper det billigaste köttet, dvs. det kött jag har råd med. Jag köper dock alltid svenskt kött och inbillar mig att det på något sätt ska vara bättre i varje fall. :unsure:

Gomorron

Finns nån statistik på hur många veganer? Jag upplever det som att minst 2/3 har kött- och klimatångest och vegoambitioner, och skolmaten har blivit övervägande vego. Det är illa och måste stävjas för annars kommer kemijordbruket och näringsbrist skjuta oss i sank. 

Svensk storindustrinöt får cirka 10% kraftfoder, varav endast en del är soja - om jag fattat rätt. Korna mår ju kass om de får för mycket soja och spannmål, vilket man säkert kan tänja på med kemi - men i Sverige är det inte tillåtet att tänja så mycket. Dock är den nya Livsmedelsstrategin en risk för ökat tänjande - den är monument över hur okunniga, ignoranta, karriärsugna politiker sätter sig i knäet på storindustrin. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet med veganismen är ju inte antalet veganer, utan att det på något vis blivit en sanning att kött är skadligt för miljön, och att vi borde äta vegetariskt allihop. Vi äter bara kött 1) av gammal vana 2) för att det är gott och 3)...nej, det finns nog ingen annan orsak. Men vegetariskt är människans naturliga kost, protein kan man visst få i sig genom vegetabilier, det är mycket hälsosammare med vegetarisk kost, och är det inte hälsosamt så spelar det egentligen ingen roll heller därför att... ja, jag har försökt sammanställa de veganargument jag har uppfattat; jag kan inte påstå att jag förstår dem.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kommer att tänka på något jag såg på en av kostdoktorns videor (kommer inte ihåg vilken) om att proteinet i nötkött är användbart för oss människor till ca 75%, medan en typ av bönor som innehåller något mer protein än nötkött bara är användbart för oss människor till ca 25%. Det skulle ju betyda att man måste äta 3 gånger mer bönor för att kunna tillgodogöra sig samma mängd proteiner. Jag brukar säga att genom att äta LCHF baserat på kött och fisk (och bra grönsaker) kan jag äta betydligt mindre mat än vad jag gjorde tidigare. Numera fyller jag tallriken med kött, fet sås och bra grönsaker, medan jag tidigare fyllde tallriken med pasta och lite "tillbehör". Och numera äter jag ett mål mat per dag, medan jag tidigare åt 3 mål, plus några frukter till mellanmål.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, SGK sade:

Jag kommer att tänka på något jag såg på en av kostdoktorns videor (kommer inte ihåg vilken) om att proteinet i nötkött är användbart för oss människor till ca 75%, medan en typ av bönor som innehåller något mer protein än nötkött bara är användbart för oss människor till ca 25%. Det skulle ju betyda att man måste äta 3 gånger mer bönor för att kunna tillgodogöra sig samma mängd proteiner. Jag brukar säga att genom att äta LCHF baserat på kött och fisk (och bra grönsaker) kan jag äta betydligt mindre mat än vad jag gjorde tidigare. Numera fyller jag tallriken med kött, fet sås och bra grönsaker, medan jag tidigare fyllde tallriken med pasta och lite "tillbehör". Och numera äter jag ett mål mat per dag, medan jag tidigare åt 3 mål, plus några frukter till mellanmål.

Håller helt med. Så har min utveckling också gått. Otroligt så mkt mer mat jag behövde äta tidigare på kolhydrater. Fredagsmys (alltså middag, inte inräknat frukost, lunch och frukt plus mellis-macka) kunde helt ärligt bestå av hemlagad pizza i ca mängd som lite mer än en hel köpepizza, två glas rott vin, sallad med olivolja, en halv kaka 70% choklad...Jag brukade tänka att eftersom jag tränade så var det nog inte för mkt. Men fattade inte riktigt var putmagen innehöll. :))

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg