Jump to content

Godmorgontråd!

Annamaria

Recommended Posts

God morgon allihopa!

Ja, här blåser det mycket också.

I dag har både min man och hans ettåriga barnbarn födelsedag.

Gubben bryr vi oss inte om att fira direkt men det blir kalas hos lillan.

Jag har nu lite grubblerier om hur jag ska göra med lunchen då det kommer att bjudas på tacogratäng på kalaset.

Har ju fastat under veckan och känner att jag kommit igång ordentligt och minimera mejerier mm.

Har ingen lust att sabba den känslan.

Jag tror att jag ska vara ego och äta något nyttigt innan vi åker dit.

Om det sen finns sallad på bordet så kan jag ju ta lite av den. ;)

• Like 3

God morgon o god fortsättning på nya året! :)

Hade en toppenkväll hos goda vänner igår. Blev mycket glad åt att mannen i huset nu verkade seriöst nyfiken på lchf och att lägga av med statiner. Hans kollega kör lchf och har gått ner 12 kg på 5 månader. Efter 12-snåret kollade vi film på deras nya böjda jättestora superduper-TV, bl a filmsnuttar i 4k från middagen några timmar tidigare - väldigt kul att vi kollade på oss själva redan samma kväll, vi skrattade gott åt alla våra roliga kommentarer och miner :D

• Like 3

God morgon! Nytt år är en härlig känsla!

Vi var ju på födelsedagskalas i går som jag nämnde tidigare i tråden.

Jag gjorde som planerat alltså grundade med nyttig lunch hemma innan vi åkte dit för att på kalaset sen nöja mig med ev. sallad.

Min bonusdotter som lagat maten överraskade med att meddela att tacogratängen var enligt LCHF recept taget från 56 kilo(blogg).

Jag var jag ju dock ganska mätt så jag åt inte av den utan nöjde mig med en god sallad. :)

Förutom sedvanlig tårta till övriga gäster serverades det hallon och grädde till mig och födelsedagsbarnet. :)

• Like 7

God Fortsättning! Här börjar det frysa på, är lite kluven till det, men är det vinter så är det ju...Här är nedräkningen fullt igång, åker på semester om en vecka, och toklängtar förstås, tyvärr ser vädret inte ut att alls vara som det brukar på destinationen.....men med en god bok och bra mycket varmare än här hemma så får man väl vara nöjd  :)

skön måndag

• Like 3

Godmorgon! Kallt och mörkt! Halt här I Västsverige, varnade de för på radion. Bussen kom I alla fall fram utan problem.

En stor mugg te, eftersom jag försöker hålla igen på kaffet (automatkaffet är ingen höjdare, snarare en dålig vana).

• Like 2

God morgon eller snarare god förmiddag. Fastedag 2 idag. Det är inte hungrig man blir, snarare rastlös och uttråkad. Tar en stund i taget. Dricker te eller vatten + salt vid behov och har en styv och fin buljong i kylskåpet.  Har fastnat för Jason Fung-varianten med 3 dagars fasta per kvartal, kompletterat med en del kortare fastor. En del som jag pratar med säger att de skulle dö av att fasta tre dagar i sträck och att det är livsfarligt att fasta.

• Like 4

God eftermiddag!  :)

Fastedag 2 idag. Det är inte hungrig man blir, snarare rastlös och uttråkad. Tar en stund i taget. Dricker te eller vatten + salt vid behov och har en styv och fin buljong i kylskåpet.  Har fastnat för Jason Fung-varianten med 3 dagars fasta per kvartal, kompletterat med en del kortare fastor. En del som jag pratar med säger att de skulle dö av att fasta tre dagar i sträck och att det är livsfarligt att fasta.

De gånger jag fastat så har det skett av sig själv. Jag har helt enklelt inte varit hungrig och sen när jag blivit hungrig har jag pressat mig lite till för att få till 24 eller 36 timmar.

Har funderat på det här med 24 timmars fasta varje dag som några gör. Men jag oroar mig för om jag kan få i mig all näring jag behöver vid en enda måltid per dag. Vad ska jag äta för att få i mig allt jag behöver? Kött, vitlöksksmajo och spenatblad? Räcker det? Vilken brist riskerar jag på det? (Gårdagens middag som exempel.)

• Like 1

De gånger jag fastat så har det skett av sig själv. Jag har helt enklelt inte varit hungrig och sen när jag blivit hungrig har jag pressat mig lite till för att få till 24 eller 36 timmar.

Har funderat på det här med 24 timmars fasta varje dag som några gör. Men jag oroar mig för om jag kan få i mig all näring jag behöver vid en enda måltid per dag. Vad ska jag äta för att få i mig allt jag behöver? Kött, vitlöksksmajo och spenatblad? Räcker det? Vilken brist riskerar jag på det? (Gårdagens middag som exempel.)

Enligt Tim Noakes är de fem näringstätaste/-rikaste råvarorna

- kycklinglever

- sardiner

- ägg

- solrosfrön

- grönkål.

Kolla in de första minutrarna här

http://www.thenoakesfoundation.org/news/blog/prof-noakes-hpcsa-deposition-part-32

• Like 2

God morgon i förskott,

Har blivit för många avsteg med glutenrika bakverk och annat sött nu kring jul o nyår, o även idag hos vänner som bakat... Fick lite känsla av värk/inflammation i axlarna ikväll. Kan ha med avstegen att göra tror jag, vad tror ni? Har nyss påbörjat moteld med en shot av kokosmjölk, gurkmeja, svartpeppar, kanel o lite salt. Framöver blir det strikt utan gluten. Vankas äggröra till brunch och oxsvanssoppa till middag.

• Like 5

God morgon! Noterar nu när jag kommit till jobbet att min nya (inne)jacka luktar stekt kött... Den hängde på en köksstol igår medan köttskivor till flera dagar stektes intill (vi brukar ha kalla skivor liggandes som vem som helst kan fixa sig en middagstallrik av) så idag testas karaktären rejält. :)

• Like 5

God morgon! Noterar nu när jag kommit till jobbet att min nya (inne)jacka luktar stekt kött... Den hängde på en köksstol igår medan köttskivor till flera dagar stektes intill (vi brukar ha kalla skivor liggandes som vem som helst kan fixa sig en middagstallrik av) så idag testas karaktären rejält. :)

Fy det där känner jag igen  :P nu kommer både du och dina arbetskamrater gå och vara hungriga hela dagen  ;)

• Like 3

God morgon,

Vankas äventyrsbad idag. Ska prova preppa med kokosolja i näsan, ogillar klor :)

Hade en fantastisk skogspromenad igår med mysig enkel pinneld och så hittade vi massor av ämnen till smörknivar i form av enträ.

En kompis fru har blivit mycket intresserad av lchf och nu har jag fått äran att guida via mail. Vi har dock pratat om det i något år, men nu är det igång på riktigt!

Och solen skiner här! :)

• Like 6

Hoppas det, Skymning. Jag körde hoppa-over-lunchen-fasta några dagar fore nyår, och sedan blir det två ganger per vecka (I måndags, I dag). Ingen större effect hittills, men kanske kommer det.

Kallt här. Både ute och inne. Och undrar hur länge snön kommer att ligga kvar (bara ute :-) ) ?

• Like 3

Jag vet inte hur vanligt det är att fasta 24 timmar varje dag. En del gör det någon gång i veckan eller mer sällan. Äter man en gång om dagen så kan det bli för lite av allting. Testa att registrera det du äter i t ex kostbevakningen.se så ser du vad du äter och hur du ligger till. 

• Like 1

Färdigfastad för den här gången. Jason Fung har onekligen något visst, eftersom man gör det. Ska koka svintungor. Hittade dem på julrea på Coop. Halva priset på julmat. Tungorna hemfördes i triumf. Nu känner jag mig lite skeptisk till dem. Kokade tungor efter julen 2015 också och de var faktiskt goda, men jag vill minnas att det var nöttunga då. Tunga är en sådan styckningsdetalj som tyvärr är svår att få tag på där jag bor. Mataffärerna har inte riktigt det sortimentet och jag kommer mig inte riktigt för att försöka beställa. 

• Like 3

Jag köpte också ett gäng svintungor till riktigt bra pris, typ två för en tia! ( Rimmade) Kände mig lite tveksam eftersom jag verkligen gillar nöttunga,...men men..kokade dem i min crock pot och de blev verkligen goda. Tycker fortfarande att nöttunga smakar lite mer, men klart godkända. :)

• Like 3

Röd fredag och jag sitter på jobbet. Frivilligt... Eller ja, komptiden tog slut i de övriga mellandagarna så det måste justeras lite. Morgonfilosoferar över att det mesta i livet är dubbelt; Tar emot att komma igång med jobbet men känner mig ändå lite peppad av att IDAG får jag jobba i lugn och ro, inget annat som måste gå före! Deppar lite över att det är -18*C där ute, det har varit så skönt att kunna springa utomhus hela hösten men gläds med barnens lycka över all snö. Tog med några frukostägg och norpade bregott ur kylen och gör mig redo att komma igång. Trevlig dag, alla!

• Like 5

Vi får väl se :) jag hade tänkt att upprepa den med någon månads mellanrum... får nog vänta med att utvärdera tills dess ... men den spontana känslan är egentligen inte att det är något nyttigt man håller på med.

Intressant det du skriver! Jag upplever det liknande. 16:8 är helt normalt för mig sedan flera år och jag mår superbra av det. Men när jag kör en 24 timmars fasta gör jag det enbart för att det sägs vara nyttigt för kroppen eller ibland för att minska i fettvikt. Men då tänker jag på att jag fastar hela dagen och är inte alls så där energiboostad och extraskärpt som det skrivs om. Träna går mkt bra men monotona situationer på jobbet eller annat känns som transportsträckor tills nästa måltid. Och jag har aldrig känt av någon positiv effekt, mer än viktminskning. Längre fasta, så som du nu presterat är jag nog lite för lat för att orka företa mig. Så hade hoppats att du hade gett superfina argument för att fasta flera dager nu...:)

• Like 1

God morgon! Igår em/kväll gick vi en bra runda i skogen, gjorde lägereld o grillade korv. -9 grader men barnen o frun var mycket tappra :D Ska försöka lirka i dem Wim "Ismannen" Hofs metoder :D Wims historia är egentligen väldigt gripande - hans fru begick självmord 1995 och han upptäckte hela isgrejen för att bearbeta sorgen.

• Like 3

Yogade idag. Har struntat i det eller slarvat med det under jul och nyårshelgen och idag var jag stel som ett kylskåp. Vanligtvis är jag bara stel som en pinne.  Att strunta i saker och ting är ett medvetet val, att slarva är sådant som råkar ske, eller...? 

Läste också om Wim Hof. Stämmer det att alla kan lära sig det han gör?  :)

• Like 3

Jag flyttade till Skåne för att slippa all snö på vintern. Det här är löjligt. Jag vill ha sommar. *Surar*

Bestämde mig för att inte fasta hela dagen idag, men är inte hungrig än så har inte ätit ändå. Det kommer väl... Kör vidare med fasta i morgon. Kanske varannan dag kan vara bra. Får se vad som krävs för att bryta den här otäcka platån.

• Like 3

God morgon! Igår em/kväll gick vi en bra runda i skogen, gjorde lägereld o grillade korv. -9 grader men barnen o frun var mycket tappra :D Ska försöka lirka i dem Wim "Ismannen" Hofs metoder :D Wims historia är egentligen väldigt gripande - hans fru begick självmord 1995 och han upptäckte hela isgrejen för att bearbeta sorgen.

Men jösses, vill du att din fru ska begå självmord..? :o Finns det inget bättre sätt att komma ifrån varandra..?  ;)

• Like 2

MariaF, you craze! :D

För mig räcker små stunder egentid, t ex täljde jag idag en smörkniv av enträ som vi norpade i skogen häromdagen. Apropå Wim Hof så har jag börjat tvätta huvudet i iskallt vatten varje morgon. Och f r o m idag har jag lagt till underarmarna i tvätten. Vore ball att börja duscha iskallt också så småningom, måste bara få lite bättre kläm på hans metoder :D

• Like 3

Lite sent att säga godmorgon just nu, så det hoppar jag idag.

Duscha iskallt? Det fick jag nog av när jag bodde i hus och vi fick fel på värmepannan. Även om jag kan hålla igen på värmen i duschen; jag har hört att det ska vara nyttigt; för vad vet jag inte.

Har hört (vilket inte behöver betyda att det är sant) att examensprovet för tibetanska munkar är att svepa in sig i ett genomvått lakan och sätta sig i snön. På morgonen ska de sitta där, varma och torra, genom egen kroppsvärme. Nej, jag funderar inte på att bli tibetansk munk heller...

• Like 6

Ja viktminskning är ju en given effekt av fastan ...den är dock måttligt intressant för mig eftersom övervikt inte är ett problem ( för närvarande:) ... jag skulle vilja ha en förbättrad blodsocker/insulinreglering.

Jag har svårt att tro att långvarig fasta har speciellt mycket positivt att ge till en normalviktig metabolt frisk människa... 

Kanske dags att stänga godmorgontråden för dagen. ;-)

• Like 2

God morgon  :)

Det här med att duscha iskallt för viktminskning var lite inne på åttiotalet vill jag minnas, vilket jag praktiserade under ett tag och det var HEMSKT  :o

Och inte sjuttsingen gick jag ner i vikt heller, men det var nog inte det kalla vattnets fel i och för sig, jag får nog skylla den uteblivna effekten på en väldigt kolhydratstinn mathållning  :(

• Like 5

Nu kan jag säga godmorgon, i alla fall! Hunnit med en kopp te, och att reta mig på M-L H som fått ett helt uppslag i GP, om medelhavskost, eller för den delen nordisk kost (gärna med pasta, fast inte så mycket. Eller är det jag som inte förstår...?)

Hade en lång diskussion med en fb-vän igår; jag skrev ett inlägg om att vakna till Claude Marcus och nyheten om långtidsuppföljningen av de gbp-opererade barnen; allt var bara frid och fröjd (bortsett från...). Hon trodde att man testat allt före operationen; jag tror inte det.

Dagen idag ska innehålla hemsidor (som jag inte är expert på, men jag får väl lära mig), brevskrivning (mail iofs, men innehåll måste till), squaredanscallninginlärning (jag har planer på att bli en sån där som står på scenen och talar om för squaredansare vad de ska göra, och det är inte helt enkelt - men väldigt spännande), promenad (om det inte är för halt), gym...

Hoppas ni får en bra dag!

Edit: Jag kör också med härskarteknik ser jag. Inte kommer jag ihåg vad hon M-B/L H heter...

• Like 6

Ang Effies inlägg. Jag tror de skär först och kollar sen. Hur ska man annars kunna se vad som händer?

Jag sitter fortfarande fast i någon slags sockerfälla efter jul- och nyår, både fysiskt och mentalt. Köpte t om fläsksvålar igår,något som jag aldrig brukar göra, av den enkla anledningen att jag överäter dem och det är inte behagligt. En dag i taget...Det går uppenbarligen så där just nu.

• Like 2

Jag såg på Hollywood fruar, att man kunde ställa sig i typ en fryskammare.. för att frysa bort fett.. Funderar nu på att bara gå ut på gården naken och stå där i typ tio minuter för att se om det blir någon förändring  :P Om inte kommer grannarna att skratta bort en och annan kalori  :blink:

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

• Like 2

• Peter B changed the title to Godmorgontråd!
  • Peter B featured this topic