Annamaria

Godmorgontråd?

Recommended Posts

6 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Det är ju inte bara granen som ska pyntas med kulor.....:)

Förlåt, Drakulla, men jag fick HELT andra associationer än skelettbitar... :blush: Säger kanske mer om mig än om dig, men... :D

• Gilla 3
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, MariaF sade:

Förlåt, Drakulla, men jag fick HELT andra associationer än skelettbitar... :blush: Säger kanske mer om mig än om dig, men... :D

Haha, du menar kanske kulorna i grenen? De förblir i originalskick och pyntas med glitter....

Vad vore väl julen utan ett fint klockspel.....:D

• Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon!

Jag blir så trött på dessa ständiga förväntningarna på skattefinansierad verksamhet som skola, sjuk- och hälsovård samt äldrevård. Ingen vill betala skatt, men ändå förväntar vi oss att allt ska vara så fantastiskt bra. Sedan när kunde man äta kakan och samtidigt ha den kvar?

Höj skatterna i Sverige rejält, eller privatisera skiten, så får var och en själv avgöra hur mycket det är värt att betala för sina barns skola och sin sjukvård... :ph34r:

/rant over

Ha en fantastiskt bra dag alla! :)

• Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-12-13 at 12:17, MariaF sade:

Hon skrev "granen",  inte grannen. ;-)

Grattis Jesper, bra jobbat! :)

• Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan, Peter B sade:

Hon skrev "granen",  inte grannen. ;-)

Klimakteriet ger alltså sämre syn också...!!! :blink::D

• Gilla 1
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, MariaF sade:

God kväll! Som flera vet uppfattas jag som lite gammeldags mellan varven. "För jag har en last som håller mig fast i ett järngrepp varje vinter "- jag brukar skicka julkort. Ni vet sådana där i papper som man sätter frimärken på och stoppar i en gul brevlåda... Och i år har jag inte skickat ett enda... :ph34r: 
Jag har julpyntat med 4 tomtar och det blir ingen gran... eller ja, det brukar inte vara en gran, det brukar vara en dekorerad benjaminfikus, men inte ens det blir det i år. Ärligt talat är jag avundsjuk på kollegorna som åker till Thailand i jul. I år känns det verkligen JAG VILL INTE!!! Värre än vanligt alltså. Jag äter mitt D-vitamin. Jag tänder min ljuslampa. Men jag vill inte. Tack för gomorrontråden där man bara kan få ur sig det som behöver komma ut. :wub:
I morgon ska jag baka pepparkakor med barnen. Det blir nog snoppnissar i år med. Då känns livet liiite lättare i mörkret i alla fall! :huh:

Välkommen in i anti-jul-klubben! Skönt att höra att det finns fler som inte vill jul. 

Jag har lidit av detta syndrom ända sedan tonåren och om hösten är en lång uppförsbacke så är december bergsklättring med julen som extra packning.

Det var värst jularna när våra barn var små och jag försökte leva upp till julförväntningarna med bak, pynt och sånt. 

Som tur var så tog min man hand om inköp av julklapparna.

Nåväl, barnen fick i alla fall samvaro med släkten, mat på bordet, klappar, föräldrar som var nyktra och höll sams så det gick väl inte allt för stor nöd på dem tror jag.

Denna jul har min man tagit fram julstjärnan i fönstret och en ljusslinga på trappen. Nuärejul.......-_-

Snoppnissar låter kul, kanske kan va´nåt......:D 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Jättefina snoppnissar, när kommer snoppklämmor ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan, jala sade:

Jättefina snoppnissar, när kommer snoppklämmor ?

Det blir inga. För mycket socker... ;) Och som noterat är det vanliga pepparkakor. Jag gillar inte substitut utan försöker begränsa the real thing till julafton istället. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
12 minuter sedan, MariaF sade:

Det blir inga. För mycket socker... ;) Och som noterat är det vanliga pepparkakor. Jag gillar inte substitut utan försöker begränsa the real thing till julafton istället. 

Ja , de lär vara sockersöta vad jag har hört.:P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken på att äta de där pepparkakorna får mig osökt att tänka på Armin Meiwes... :ph34r: :lol:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Skymning sade:

Tanken på att äta de där pepparkakorna får mig osökt att tänka på Armin Meiwes... :ph34r: :lol:

Nu fick jag googla, aldrig hört namnet... Läskigt, nu kan jag nog inte sova i natt... Jag brukar ju bara låtsas att pepparkakan är nån karl jag är arg på... Ungefär som när jag halshugger sniglar trädgården! :rolleyes:

(Och nej, det gör jag inte egentligen inte, jag undviker pepparkakor så mycket jag kan för jag bara överäter om jag börjar! :unsure:)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Önskar att jag inte hade googlat. ;-)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni får skylla på min taskiga musiksmak, för Rammstein har en låt som handlar om det där. :P

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äsh.. jag drar mitt strå till stacken och skippar Jul.. firar Feliz Navidad i stället!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Zepp sade:

Äsh.. jag drar mitt strå till stacken och skippar Jul.. firar Feliz Navidad i stället!

Det gör du helt rätt i!:)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De senaste två veckorna har det varit konstant påfyllnad av pepparkakor, skumtomtar och lussebullar/saffranslängder med extra socker på, vid alla fikabord på jobbet. Då och då varvat med extra söt alkoholfri glögg. Chokladaskar har förekommit på diverse möten. Jag förfasas ! ! ! - och ni som känner mig vet att jag inte har tagit en endaste bit.

I år "firar" jag julen med att ha gått upp precis 10 kg. Jag hade hoppats att det skulle stanna runt 8 men kroppen ville tydligen nåt annat. God jul till er alla!  :wub:

god-jul.jpg.949e34bbab678ff4c241acbe106ef7b1.jpg

• Gilla 5
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, iAnna sade:

De senaste två veckorna har det varit konstant på fyllnad av pepparkakor, skumtomtar och lussebullar/saffranslängder med extra socker på,

På mitt jobb oxå...fast kollegerna klagar på att det är ett dåligt pepparkaksår i år; inte alls lika mycket som vanligt. Särskilt illa tyckte jag det var att vi firade mustaschkampanjen i november (mot prostatacancer) med fika både som inledning och avslutning. Men jag sade inget. Det är svårt att få gehör för att det är nyttigt att skippa mjöl och socker.

Själv har jag tagit enstaka, väl utvalda, bitar. Och några pepparkakor mot stress en dj-ig dag. (nej, det funkar inte). 

Har tänkt att pröva fasta igen när julen är över (annandagen kan nog vara lämplig). Några dagar utan jobb, att äta (inte äta) som jag vill, i lugn och ro. Sambon får förundras...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, iAnna sade:

De senaste två veckorna har det varit konstant påfyllnad av pepparkakor, skumtomtar och lussebullar/saffranslängder med extra socker på, vid alla fikabord på jobbet. Då och då varvat med extra söt alkoholfri glögg. Chokladaskar har förekommit på diverse möten. Jag förfasas ! ! ! - och ni som känner mig vet att jag inte har tagit en endaste bit.

Mitt jobb likaså, har inte rört en pinal! Förutom idag då jag tog en clementin...

Varför har du gått upp?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
57 minuter sedan, Stefan S sade:

Varför har du gått upp?

Vissa tanter över 50 går tydligen upp i vikt istället för ner. :wacko:

• Förvirrad 1
  • Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, iAnna sade:

Vissa tanter över 50 går tydligen upp i vikt istället för ner. :wacko:

Ahaa... Sånt där bekymmer :/. Tur jag har många år kvar till 50 :D

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, Stefan S sade:

Tur jag har många år kvar till 50 :D

Du kanske har några liv kvar, tills du blir tant också? ;)

• Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, iAnna sade:

Du kanske har några liv kvar, tills du blir tant också? ;)

Jopp ^^

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är i gott sällskap ?, vet inte riktigt vad som hände, men önskar att jag kunde vrida tillbaka tiden. Nya tag blir det nog först efter jul.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då börjar jag med en 60 timmars fasta! kommer dricka svart kaffe och vatten och lite lite salt.  Ska snart ge mig ut på några timmars stavgång ( får ta till det när jag inte kan springa) 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan förstå timingen men här har vi så mycket julmatsrester så det skulle kännas alldeles fel att fasta nu.

Sill, lax, skinka, ägg, köttbullar, korv, grönkål, rödkål och flera sorters ost är utmärkt LCHF-kost.?

Dessvärre finns det även en del kolhydrater hemma i form av julöl som blir svårt att låta bli. Det gick ju inte åt en enda på 13 personer igår som ni säkert förstår av mitt ovanstående inlägg.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2 timmars stavgång för att ta mig till jobb.  Fastat ca 64 timmar nu så börjar se fram mot att bryta fastan om 2 timmar med en god lunch!  Ha en fantastisk dag alla!

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan, jesper sade:

2 timmars stavgång för att ta mig till jobb.

Har ledigt men det eviga regnandet dödar effektivt mina träningsambitioner... Nu fick jag lite kraft igen! Tack för inspirationen!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi gjorde nog ganska lagom med julmat. Det blev två dagars firande; en dag med sambons barn och en dag med mina. Alla tog med sig en del mat, det som blev över tog man med hem igen (utom rödkålen och senapen som jag letade efter på juldagen.). Mycket lite rester; härligt.

Jag har bestämt mig för att fasta, så länge det funkar. Det är det sociala ätandet som sätter käppar i hjulen. På nyårsafton ska vi hem till vänner, och jag fixar nog inte att sitta vid bordet och inte äta (jag tycker det var tillräckligt bra att gå till en pizzeria i går och hämta pizzor!). Så det blir inte tre-fyra månader på raken, eller vad som nu skulle behövts... :-). Jag får helt enkelt se hur mycket jag fixar. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är sökfunktionen rätt kass på sidan..? Har för mig att vi har en tråd som heter nåt i stil med "Vad har ni för humor?" men när jag söker på ordet "humor" och väljer "ämnen" så får jag upp en massa andra trådar... Tur vi har denna tråd att hoppa från än det ena till än det andra i!

I'm on a low-carb diet. Whenever I feel low, I eat carbs!

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
28 minuter sedan, MariaF sade:

Whenever you feel low it`s better to eat fat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan, jala sade:

Whenever you feel low it`s better to eat fat

Blir ju inte lika kul, ju! Jo iofs... på vågen kanske... ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
14 minuter sedan, MariaF sade:

Blir ju inte lika kul, ju! Jo iofs... på vågen kanske... ;)

Vad vågen säger vet jag inte, men nattsömnen blir så mycket bättre.:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-12-27 at 11:26, SGK sade:

God förmiddag!

Idag får ni gärna tänka lite på mig. I eftermiddag blir det en tur till veterinären för att ta farväl av min gamla katt (19,5 år). :(

Det finns ingen tvekan om att det är ett riktigt beslut, men det känns ändå så sorgligt. Som tur är ska jag vara kattvakt till en annan katt från ikväll, så jag har förhoppningsvis något som upptar mina tankar och kräver min uppmärksamhet.

Det finns väl en risk att jag äter sånt som jag normalt inte gör ett tag (har en hel del LCHF-fika i kylskåpet), men det kan kompenseras med fasta framöver.

Känner stor sympati med dig. Svårt beslut - och tomt blir det efter en kär gammal vän. Kram.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan, kickilotta sade:

Känner stor sympati med dig. Svårt beslut - och tomt blir det efter en kär gammal vän. Kram.

Tack snälla kickilotta för de orden, och alla andra som tänkt på mig.

Det är alltid väldigt svårt att säga adjö till någon man har kär, oavsett om det är en människa eller ett djur.

Men den nya katten som sannolikt kommer att bli kvar hos mig har hjälpt mig tänka på annat, så dagen har varit uthärdlig, det ger mig hopp om kommande dagar också.

<3

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God kväll och god fortsättning kära forumvänner! 

SGK, beklagar sorgen och önskar allt väl med nya katten ❤

Har nyss ätit en av de bästa måltiderna någonsin. Köttbullar på lammfärs och kycklinglever, stekta i talg. Serverat med surkål och gräddig skysås, samt Radenska classic mineralvatten. Även barnen älskade köttbullarna. 

Perfekt mat nu i "mässlingstider", med a-, c-, d-vitamin, omega-3, och annat stärkande. 

Radenska innehåller även hyfsad mängd litium, något som våra skandinaviska jordar är fattiga på. Viktigt att få i sig tillräckligt med litium. 

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-12-28 at 17:46, MariaF sade:

Visst är sökfunktionen rätt kass på sidan..? Har för mig att vi har en tråd som heter nåt i stil med "Vad har ni för humor?" men när jag söker på ordet "humor" och väljer "ämnen" så får jag upp en massa andra trådar... Tur vi har denna tråd att hoppa från än det ena till än det andra i!

Google är bra ;)

https://www.google.se/search?q=site%3Aforum.kostdoktorn.se+humor&oq=site%3Aforum.kostdoktorn.se+humor&aqs=chrome..69i57j69i58.22776j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Tillägg:
Forumets är inte heller så dålig. ;-)
https://forum.kostdoktorn.se/search/?q=humor&sortby=newest&search_in=titles

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Peter B sade:

Google är bra ;)

Ja, ett riktigt skämt!! :) Men helt rätt, det var den tråden jag var ute efter! 

EDIT: Jag sökte bland topics men hittade den inte då... Tur att jag inte var ute efter nåt speciellt vi diskuterat nånstans för det måste ju vara fullständigt omöjligt...?! :o

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1 timme sedan, Skymning sade:

+ 5 kg på en månad... Yay... :mellow::unsure::blush:

Jag har nog nästan lyckats med något liknande men snart är det ett nytt år och då ska det bli andra "bullar"! ;-)

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också haft lite annat fokus från slutet av oktober till jul och gått från 88 till 93.

Snabbt vunnet, snabbt förgånget. Kört superstrikt (dvs julmatsrester) sedan juldagens morgon och vägde idag in på 89,8.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gott nytt år på er alla forumvänner!

Min man fyller 60 idag så det blir kalas.

Han har beställt smörgåstårta så jag tänker komplettera med en stor sallad, goda ostar, frökex och nötter.

Ha en fin dag!:)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg