Annamaria

Godmorgontråd?

Recommended Posts

Gäst jala
2 minuter sedan, MariaF sade:

Du kan väl skriva här när du grubblat färdigt fram emot 3-snåret i morgon bitti eller så..?! :P

Om jag inte glömmer av det så återkommer jag. Personligen tror jag att det är smart att glömma av det så jag slipper att grubbla. Undrar om jag kan sova för nu känner jag mig helt väck.????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, iAnna sade:

Här finns både brödrost, bakformar och hushållsmaskin. Dessutom pastagaffel och durkslag. Osthyveln används inte heller så ofta nu förtiden. ?

Maken använder osthyvlarna till att hyvla smör med - han är väldigt nöjd med att det fungerar så bra.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, kickilotta sade:

Har nyligen varit på Österlen där vi bodde i Vitaby och upplevt härliga Skåne på våren. Ramslöken och St Persnycklar blommade i Stenshuvuds nationalpark. Promenerade på Brösarps backar en kväll i solnedgången och beundrade de fantastiska mandelblommorna som nu slagit ut på kullarna. Vi gladdes åt att se den fina hjorden av kor i alla tänkbara bruna, vita o svarta färger som betade där tillsammans med sina nya små kalvar - de var uppåt ett 20-tal. De sprang ystert omkring medan komammorna höll dem under uppsikt. De frigående korna tycktes ha ett förträffligt liv. - Näktergalarna sjöng underbart utan uppehåll och vi kände oss upprymda och njöt av den pastorala idyllen med det härliga havet i bakgrunden.  - Ni har det fantastiskt på Österlen. 

Tack för påminnelsen, man glömmer lätt bort hur fantastiskt vackert man bor och bara en dryg timme till Kastrup??
Frun var och plockade Ramslök för några veckor sedan, därefter hade vi Ramslök på tork i hela huset några veckor ?

Rolle på österlen

• Gilla 5
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minutes ago, Effie said:

Jag tror på dumma frågor.

Men om man inte kan svaret, så är ju inte frågan dum. Eller? ?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Skymning sade:

Men om man inte kan svaret, så är ju inte frågan dum. Eller? ?

Nej det är klart...så kanske ska vi döpa om uttrycket till "grundläggande frågor" istället? Det är ju skillnad på frågorna man stället om man inte kan ett smack om området, eller om man kan nästan allt men är osäker på en liten detalj. Och troligen är det "inte-ett-smack-frågan" som de flesta har nytta av.

Jag tror på uttrycket "det finns Inga dumma frågor, det finns bara dumma svar" oxå. ? 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minute ago, Effie said:

Jag tror på uttrycket "det finns Inga dumma frågor, det finns bara dumma svar" oxå.

Det där är jag en följare av!! Det irriterar mig oerhört när någon svarar med sarkasm eller ironi på en fråga som kan tyckas självklar, men som personen som frågar uppenbart inte förstått. Varför göra så? Jag ser det alldeles för ofta. ?

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Skymning sade:

Det där är jag en följare av!! Det irriterar mig oerhört när någon svarar med sarkasm eller ironi på en fråga som kan tyckas självklar, men som personen som frågar uppenbart inte förstått. Varför göra så? Jag ser det alldeles för ofta. ?

Håller med. Att svara på en fråga ger ju möjligheten att öka mängden kunskap I världen. Om personen I själva verket frågar fastän hen vet svaret, så kanske någon annan inte vet, eller så kan man belysa det lite mer. Eller så kan man få igång en discussion, eller lite funderingar hemma på kammaren...

Kan tänka mig några olika skäl till att svara dumt: 1) man känner sig överlägsen 2) man tror inte på att frågan är allvarligt menad "för det där vet ju alla" 3) man klarar inte av att förklara på ett tydligt sätt. 4) man tror att man ger ett tydligt svar men det blir bara blaha.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
50 minuter sedan, Effie sade:

För att ställa intelligenta frågor måste man kunna ganska mycket om området.

För att vidga sina egna kunskaper så kan det vara bra att ställa konstiga frågor då svaren kan göra att man ser på saken ur en annan synvinkel. Som företagare är bra att ha med någon i styrelsen som inte kan branschen, då kommer man ifrån den fastlåsta positionen man oftast fastnar i efter ett antal år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, jala sade:

För att vidga sina egna kunskaper så kan det vara bra att ställa konstiga frågor då svaren kan göra att man ser på saken ur en annan synvinkel. Som företagare är bra att ha med någon i styrelsen som inte kan branschen, då kommer man ifrån den fastlåsta positionen man oftast fastnar i efter ett antal år.

Och det är också väldigt bra att förklara något för någon som inget kan och vet (om just detta, alltså), för man kan komma på saker själv.

Det marker jag I mitt job ibland. Varför funkar inte programmet? (jag programmerar). Hitta någon, vem som helst. Jo, jag tanker göra det här, och så laser jag detta och kontrollerar att det finns I den tabellen, och så hämtar jag det där och kombinerar...men vänta nu, den tabellen har jag inte tänkt på! Tack för hjälpen! (och personen har inte sagt ett smack, kanske inte ens lyssnat)

• Gilla 5
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 hours ago, Effie said:

Det marker jag I mitt job ibland. Varför funkar inte programmet? (jag programmerar). Hitta någon, vem som helst. Jo, jag tanker göra det här, och så laser jag detta och kontrollerar att det finns I den tabellen, och så hämtar jag det där och kombinerar...men vänta nu, den tabellen har jag inte tänkt på! Tack för hjälpen! (och personen har inte sagt ett smack, kanske inte ens lyssnat)

Hahaha... som jag känner igen mig. ?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, Effie sade:

Jag håller definitivt på det kinesiska ordspråket...eller om det bara är sunt förnuft: Bättre att verka okunnig, och fråga, än att hålla tyst och förbli okunnig.

Jag tror på dumma frågor. Ofta kan de ge en ny vinkel på det man diskuterar, så att alla lär sig något.

För att ställa intelligenta frågor måste man kunna ganska mycket om området.

Jag har sett en cynisk variant av detta: "Bättre att tiga och förefalla dum än att öppna munnen och undanröja alla tvivel." Själv tror jag inte inte det är något bra råd. Att ställa frågor gör inte bara en själv klokare- det gör också den tillfrågade glad över visat intresse. 

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Inez sade:

Jag har sett en cynisk variant av detta: "Bättre att tiga och förefalla dum än att öppna munnen och undanröja alla tvivel." Själv tror jag inte inte det är något bra råd. Att ställa frågor gör inte bara en själv klokare- det gör också den tillfrågade glad över visat intresse. 

Jo, jag tänkte på den också. Men det är ett så dumt råd. Man har chansen att få veta mer. Och självklart blir den tillfrågade glad, att få berätta om något man vet. Win-win kallas sådant. Det är klart man ska utnyttja det.

Varför ska man fundera så mycket på hur man verkar inför andra? Det är en av fördelarna med att bli äldre...nej, jag ger inte sjutton i vad andra tycker om mig, men om de tror att jag är dum vet jag att de har fel. Och inte heller behöver andras åsikter hindra mig från något jag tycker verkar kul/spännande/intressant (Mamma Mu är en idol...:-) ). Och jag måste inte vara bäst på allt; också skönt att veta. Jag börjar inse att ska man bli bäst - eller bara bra - på något, så får man lägga tid och energi på det.

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
51 minuter sedan, MariaF sade:

Hittade en ny (?) produkt inom vegan-sfären, snacka om att undergräva hälsan... :blink:
Seitan är en köttersättningsprodukt gjort på vetegluten. Konsistensen påminner om kött, och produkten smaksätts genom buljongen man kokar den i, eller genom att marinera bitarna efteråt. Du kan göra seitan själv av glutenmjöl eller av vete- och grahamsmjöl.

Har sett/hört talas om den jag också tidigare... Vilken helt galen produkt! ?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, har också sett den i affären och förfasats ? Stackar alla som äter det i tron att det är nyttigt ?

• Gilla 2
  • Ledsen 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan, Effie sade:

Seitan är inte nytt. "Seitan uppfanns i Kina på 1000-talet" (wiki)

Inte ens de gamla grekerna, alltså... :D

• Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon allihop! Jag ska dansa squaredans. I Borås. Hela helgen.

Kommer nog att märkas på stan också, om någon boråsare råkar läsa detta. Dansdag på Stora Torget; även annat än squaredans.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lärodikt 1 juni 

Var glad min själ åt vad du har: 
Nu har du hundra sommardar 
och detta är den första.
När solens lopp sin ände tar 
så har du nittionio kvar, 
och någon blir den största. 

Giv noga akt på var du står: 
Imorgon är med ens igår, 
det går så fort att vandra. 
Lägg märke till att vad du får 
är hundra sommardar per år 
Imorgon är den andra. 

Kajenn

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Valpen säger väldigt kraftigt god morgon kl 06 varje dag. Känns lite tidigt på helgen när t o m Farbror Melker varit uppe till 01.

Nu bär det iväg på säsongens första simträningspass med min sältorped till bror. En månad kvar till Vansbrosimmet så jag behöver få snurr på de stela gymarmarna.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon måndag allihop! Jag har, trots varm helg och en del dans (inomhus) tagit mig upp och till jobbet igen. Idag är himlen jämngrå, och temperaturen är inte alls I närheten av vad den varit I helgen (inte för att jag direct fryser...). Lika bra det, när jag ändå ska sitta på jobbet hela dagen.

I kväll är det Blodomloppet I Slottsskogen. Det var ju sällsynt dålig planering efter den där helgen. Jag har ännu inte bestämt mig...ska jag ta mig till Slottsskogen och ta en stilla promenade, eller ska jag åka hem och sätta mig på balkongen I lugn och ro? Jag har en stund på mig att fundera. Nu ska jag fundera på vad jag ska göra för nytta här. Läsa mail, kanske, till att börja med.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ordningen återställd! Nu är det svensk sommar igen! Plus 9 grader och iskalla vindar från norr, lyyysande! Eller inte...

Vägrar långbyxor och strumpor, det ÄR sommar! Shorts och linne, så det så! ?

• Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag är det bröllop! Min son gifter sig? Festligheter hela dagen och natten. Är beordrad att dansa vals, kliva in och stötta vid brudvalsen. Det känns nästan mer oroande än mitt tal som jag ska hålla..

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I skrivandes stund är det bara en timme kvar på 12års-kalaset. Intensiv dag med 8 grabbar som lever runt i poolen, varvat med lite studsmatta och dataspel. Minst av det sista, faktiskt. Det mulnar på lite nu på eftermiddagen men jag är tacksam för äppleträdets skugga medan de åt. Ikväll lär vi vara trötta allihop men den efterlängtade drinken får jag avstå, i morgon bitti blir det en MAF-runda.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gonatt!

Herregud Maria, ska man inte ha hjälm? ;)

• Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Peter B sade:

Herregud Maria, ska man inte ha hjälm? ;)

Det där med att vara kvinna och modell är inte lätt... Har du inte tänkt på att vapen ofta  visas upp av unga kvinnor i bikini..? Fast hon borde haft skottsäker väst. Likaså på de internationella bilsalongerna, där ligger ofta en ung kvinna snyggt draperad över motorhuven fast hon borde suttit i sätet med bältet på... Eftersom jag inte längre hamnar i kategorin "ung kvinna" besparade jag er i alla fall bikinin...  ?

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
13 minuter sedan, MariaF sade:

Eftersom jag inte längre hamnar i kategorin "ung kvinna" besparade jag er i alla fall bikinin.

Va ! Skall du uppträda helt naken ?????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, jala sade:

Va ! Skall du uppträda helt naken ?????

Nu uppfattade jag att Peter B syftade på min nya profilbild...? Hur tänkte du..?? :blink:?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
27 minuter sedan, MariaF sade:

Nu uppfattade jag att Peter B syftade på min nya profilbild...? Hur tänkte du..?? :blink:?

Tyckte jag skulle skoja med dig. Hoppas du inte blev arg.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan, jala sade:

Tyckte jag skulle skoja med dig. Hoppas du inte blev arg.?

Jo, nu är hela dan förstörd..! Nu får jag sitta och äta jordgubbar och dricka te hela dagen... Stackars mig..! :P Ingen fara jala, jag är rätt tålig. :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
1 timme sedan, MariaF sade:

Jo, nu är hela dan förstörd..! Nu får jag sitta och äta jordgubbar och dricka te hela dagen... Stackars mig..! :P Ingen fara jala, jag är rätt tålig. :D

Blir det riktigt illa så är det bara att ringa mig så kommer jag och tröstar dig.?‍♂️

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan, jala sade:

Blir det riktigt illa så är det bara att ringa mig så kommer jag och tröstar dig.?‍♂️

Äh, jag tror du är en sån där som bara lovar och lovar... :P

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
2 timmar sedan, MariaF sade:

Äh, jag tror du är en sån där som bara lovar och lovar... :P

Busted?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan se saker på olika sätt...

eat cake.png

• Gilla 2
  • Haha 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LCHF när det är som bäst..?? :D
(Hittade bilden hos Hot & Flashy - just saying 2 på facebook)

01.jpg

• Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
On 2017-05-10 at 08:31, Effie sade:

På nyheterna igår var det något inslag (jag vet inte hur manga ganger jag inte lyssnade på det) som handlade om HPV-viruset. Tydligen finns det folk som inte tror att det är jättebra. Men o, det skyddar så fantastiskt bra, och Inga biverkningar (inte som jag uppfattade genom att inte lyssna).

http://www.thenhf.se/ny-studie-2-miljoner-farre-graviditeter-om-alla-tjejer-25-29-ar-hpv-vaccinerades/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
On 2017-06-16 at 08:03, Jamtlandstjej sade:

För mig så känns det som MPR (mässling, påssjuka, röda hund) kan vara en idé. Beprövat vaccin som funnits i många år. Difteri/stelkramp likaså...men de nyare vaccinerna är jag tveksam till, som t.ex HPV-vaccin, som bara skyddar mot vissa virus och bara under begränsad tid..

http://www.thenhf.se/ny-studie-2-miljoner-farre-graviditeter-om-alla-tjejer-25-29-ar-hpv-vaccinerades/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bekant berättade att det tydligen är killarna som bär på hp-viruset och sen smittar tjejerna.

Varför vaccineras inte killarna?

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, iAnna sade:

En bekant berättade att det tydligen är killarna som bär på hp-viruset och sen smittar tjejerna.

-"För att snoppen, den exprimenterar man inte med!!" som sköterskan på ungdomsmottagningen sa när jag som tonåring ville ha p-piller och hon filosoferande undrade varför alltid vi kvinnor skulle vara de som tar preparat... 

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan, iAnna sade:

För att de inte får livmodershalscancer!

Osen så det är nog som så att de fått det från någon.. dvs mest troligt så är bägge könen bärare?

Men du har en rätt bra tanke.. dvs om vaccinet kunde utrota själva orsaken, dvs HPV viruset.

Sagt och gjort jag Googlade HPV.. dvs Humant Papilomvirus.. dvs namnet antyder iallafall att det är något typiskt/latent humant?

"Humant papillomvirus (HPV) är en grupp virus som omfattar mer än 200 olika typer. Tretton HPV-typer klassificeras som högriskvirus och kan orsaka olika typer av cancer, till exempel livmoderhalscancer och cancer i vulva, vagina, anus, penis och svalg. HPV-typerna 16 och 18 är de vanligast förekommande högrisktyperna för cancer och orsakar omkring 70 procent av alla fall av livmoderhalscancer. HPV typ 6 och 11 orsakar kondylom, medan ytterligare andra typer orsakar hudvårtor på till exempel händer och fötter.

HPV smittar via kontakt mellan hud och slemhinnor, inklusive genom samlag."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/hpv-infektion/

Sen så orkade jag inte Googla mer.. det förefaller hur som helst.. Humant i sin sämsta form, dvs något som vi som art har att dras med!

Inte för att jag blev särskildt mycket klokare!

Och om det är som jag misstänker.. nämligen ett rätt vanligt förekommande virus så återstår förutom vaccin två andra sätt.. nämligen sexuell avhållsamhet tills första brölloppsnatten och/eller kondom?

Och med tanke på min egen ungdoms eskapader.. så framstår nästan vaccin som en rätt rimlig åtgärd?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg