Annamaria

Godmorgontråd?

Recommended Posts

On 2018-06-14 at 13:37, jala sade:

Det kan finnas andra förklaringar än att vaccin är dåligt. Kom att tänka på den här föreläsningen från Ancestral Health Symposium som jag lyssnade på för några månaders sen. Hypotesen är att HPV-virus liksom andra virus manipulerar sina värdars beteende för att optimera sin egen spridning...  

https://youtu.be/KrdddcjtvTg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God eftermiddag (eller är det redan kväll?)!

Sitter med den senaste familjemedlemmen i mitt knä just nu. En 14 veckor gammal helt ljuvlig liten varelse med halvlång päls i ljusa och röda nyanser. Det är alltså en katt ?

Var lite nervös för att det skulle bli bråk mellan 4-åringen och kattungen, men hittills har det gått över förväntan. Kattungen fräser lite, men 4-åringen närmar sig nyfiket. :)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grymt besviken på gårdagens sommarfest på jobbet. Det serverades bara vegetarisk buffé - och jag som hade skrivit "Gärna LCHF tack!" i rutan för specialkost.?

Fick stå och peta ut fetaosten ur sallad1, oliverna ur sallad2 och några bönor från sallad3, sen en rejäl klick smör på det. Inte ens Ramlösa hade de. 

Sen gick jag hem och åt. ?

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, iAnna sade:

Grymt besviken på gårdagens sommarfest på jobbet. Det serverades bara vegetarisk buffé - och jag som hade skrivit "Gärna LCHF tack!" i rutan för specialkost.?

Fick stå och peta ut fetaosten ur sallad1, oliverna ur sallad2 och några bönor från sallad3, sen en rejäl klick smör på det. Inte ens Ramlösa hade de. 

Sen gick jag hem och åt. ?

Då var det bättre med grillat på vår sommarfest,, men kunde välja bort grönsakerna ?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Midsommarafton i morgon. För ovanlighetens skull ska den firas. Medhavd matsäck gäller och tack och lov för det! Min plan för i morgon är Parmaskinka, grönsallad, zucchinisallad och Ramlösa. Funderade på cheesecake men tror min mage mår bäst utan. Andra tips på enkel mat att ta med till plats utan kyl- eller kokmöjligheter? Gärna utan "knepiga" ingredienser som man måste handla i förväg... 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Midsommarafton i morgon. För ovanlighetens skull ska den firas. Medhavd matsäck gäller och tack och lov för det! Min plan för i morgon är Parmaskinka, grönsallad, zucchinisallad och Ramlösa. Funderade på cheesecake men tror min mage mår bäst utan. Andra tips på enkel mat att ta med till plats utan kyl- eller kokmöjligheter? Gärna utan "knepiga" ingredienser som man måste handla i förväg... 

Kokta ägg, avokado, ölkorv...

• Gilla 3
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Kokta ägg, avokado, ölkorv...

Kokta ägg på fest...? :unsure: Ja, iofs, dekorerade med en lite klick majonäs och några räkor, förstås! Min första inre bild blev de där två kalla kokta äggen jag bär med mig till jobbet varje morgon... :D

• Haha 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glad midsommar på er! :)

I eftermiddag bär det av till Chamonix och lite vandring under en vecka, typ 7-8 timmar om dagen. Det borde väl räknas som MAF?

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
1 timme sedan, Peter B sade:

lite vandring under en vecka, typ 7-8 timmar om dagen.

När det finns hängmattor och paraplydrinkar.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och jag som just tänkte att F! kanske man kan rösta på ... ?

Citat
  • Införa en konsumtionsskatt på kött samt sänkt moms på vegetabilier: Vår köttkonsumtion står för 1/5 av våra koldioxidutsläpp. För att kunna uppnå Parisavtalet är det av yttersta vikt att införa en köttskatt. I samband med detta vill vi sänka momsen på vegetabilier och aktivt stödja jordbruksverksamheter som möjliggör ökad självförsörjning av livsmedel.

https://feministisktinitiativ.se/valplattform-2018/

• Gilla 1
  • Ledsen 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här i forumet hänger till största delen de som väljer lågkolhydrat. Precis som jag lever många med familjemedlemmar som INTE tillämpar lågkolhydrat. När man har barn och inte är överens om mathållningen... ja, då blir det lite si och så. Min fundering nu handlar om mer och mindre dåliga val, utifrån hälsoperspektivet, inte nödvändigtvis lågkolhydratperspektivet. 

Mina barn får pasta mellan varven, även här hemma och inte bara i skolan. Pappa vet att mamma blir skitsur men serverar det ändå, för det är enkelt. Han lagar den mesta maten så det är svårt att kräva att han ska servera mer tidskrävande alternativ, typ kokt potatis vilket jag föredrar (det är dock det som serveras mest). Att framför allt ena barnet har en problematik som begränsar vad han äter underlättar inte heller.

Nu grunnar jag på om pasta är bättre/sämre ur ett hälsoperspektiv än pommes frites i ugn? Pommesen vi köper är Felix, svensk potatis friterad i rapsolja och med tillsatt druvsocker (som om inte potatisen hade tillräckligt med lättillgängligt socker). Pastan är vanlig vit pasta, inte fullkorn och inte dinkel.

Är bröd bättre än riskakor? Hittills har jag drivit igenom rågknäcke (utan vete) och riskakor ist f mjukt bröd med motiveringen att de första mättar lite och de sista är glutenfria (men växer i arsenikhaltiga jordar...).

I min värld är gluten värst men jag kanske tänker fel här? Några andra vinklingar på olika kolhydratkällor (ris äts inte)? 

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående pasta:

Jag serverar för husfridens skull pasta ca 1 gång per månad (äter inte själv). Men aldrig glutenpasta. Länge serverade  jag Sempers glutenfria tagliatelle, som trots att den är gjord på ris/majsmjöl även innehållet en gnutta ägg. De senaste gångerna som pasta serverats här hemma så har det dock varit en ny sort spaghetti från Risenta, som är gjord på majs-, ärt- och linsmjöl. Den tycker jag faktiskt är nästan helt ok att servera emellanåt, och smakmässigt så är den väldigt lik vanlig pasta. Finns dock inte i alla butiker. 

Bönpasta finns inte på min karta eftersom varenda sort som jag har sett är gjord på sojabönor. Kikärtspasta uppskattades inte av familjen, varken smak- eller konsistensmässigt. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan, Fnutt sade:

Länge serverade  jag Sempers glutenfria tagliatelle, som trots att den är gjord på ris/majsmjöl även innehållet en gnutta ägg. De senaste gångerna som pasta serverats här hemma så har det dock varit en ny sort spaghetti från Risenta, som är gjord på majs-, ärt- och linsmjöl. Den tycker jag faktiskt är nästan helt ok att servera emellanåt, och smakmässigt så är den väldigt lik vanlig pasta. Finns dock inte i alla butiker. 

De ska jag kolla! Tack! De glutenfria jag tittat på är gjorda på sojabönor. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MariaF, så kämpigt du har det. ?

Jag förutsätter att du i andra änden, ”bearbetar” din man/barnen/familjemedlemmar. Kanske ni tillsammans ser föreläsningar och filmer på Kostdoktorn? ?

• Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minuter sedan, iAnna sade:

Kanske ni tillsammans ser föreläsningar och filmer på Kostdoktorn? 

Självklart jobbar jag på det! Maken bantar med LCLF mellan varven... Men se/läsa om det tillsammans finns inte på kartan!! Om jag skulle föreslå det gissar jag att jag skulle få en blick snarlik den jag fick när jag frågade om han kunde kissa i en burk så jag kunde gödselvattna trädgårdslandet med det... ?:D
Storebror är lite lättare att påverka, han äter köttbit (typ fläskkarré eller kycklingben med skinn)+grönsaker till frukost men har lite svårt att stå emot kolisar på eftermiddagarna. Lillebror däremot är han jag har andra bekymmer om så det får bli kompromisser där, det hör till problematiken att smak, utseende, konsistens är ett problem. Och då är frågan om man måste välja mellan pest och kolera eller om man kan välja mellan pest och förkylning, liksom..?

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaknade av regn på plåttaket! Ljuvligt! Även om det inte at kommit så mycket så är varje droppe guld värd! Får ägna mig åt lite inomhussysslor i dag. Finns att ta av där också! ?

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon...eller nåt. På väg hem efter några dagar på Göta kanal. Totalt avstressande resa, långsamt glidande genom landskapet. God mat, modell långkok, och blomkål t mig i st f potatis. 

Inget regn. De droppar jag lyckades stå i vägen för i Motala kan inte räknas. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Göta kanal är fint!

Förra sommaren tog jag och min man en dagstur på cykel längs med en del av kanalen, Sjötorp - Töreboda t&r.

Mycket trevligt att kolla på slussningar av båtar och att småprata med trevliga människor.

Rekommenderas varmt?.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis kommit hem efter en underbar morgon! Cyklade ner till sjön, med morgonkaffet i termos och simmade, simmade..och drack kaffet på bryggan. ? Soligt och vindstilla, redan 25 grader klockan 8 i morse.

Men..!..längtar ändå efter regn, det är helt galet torrt här och många av mina grannar har djur.?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaken sen tretiden. Varmt och orolig. Stor skogsbrand som härjar 8 km härifrån. Brandröken känns ända hit så där i närheten lär det vara olidligt... De har fått börja evakuera fastigheter nu...

Tog mig i allafall ut på en morgonrunda. 15 grader varmt redan kl sex så svettigt blev det.

• Gilla 3
  • Ledsen 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Vaken sen tretiden. Varmt och orolig. Stor skogsbrand som härjar 8 km härifrån. Brandröken känns ända hit så där i närheten lär det vara olidligt... De har fått börja evakuera fastigheter nu...

Tog mig i allafall ut på en morgonrunda. 15 grader varmt redan kl sex så svettigt blev det.

Riktigt svalt där du bor - vi har inte under 20 på natten. Kl 10.30 var det redan 28 grader. Nu är det 31 i skuggan. Vi sitter mest inne med nerdraget för fönster, maximalt utfällda markiser, stängda fönster o dörrar. Vi kör vår luftvärmeväxlare och har nu 26 grader inne - förhoppningsvis sjunker temperaturen så småningom. Funderar på om vi ska sova på nedervåningen för att få det svalare. 

Tråkigt med alla bränder. Vilket fantastiskt jobb alla gör som jobbar med släckningen. Man avråder även folk att grilla på hemmagrillarna, inte lämpligt enl brandförsvaret. Totalförbud för all grillning på allmänna ytor. Folk ringer och polisanmäler de som "fuskar". 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-07-14 at 19:37, MariaF sade:

Min man är känd för att gilla att shoppa. Inget skräp, utan riktiga grejor. Därför är det för mig obegripligt varför i herrans namn han köpt ett billigt skittält utan yttertält när vi har små, bra tält i källaren?? Han säger att det är för att han ville ha ett litet tält som det inte gjorde nåt om det gick sönder under Polen-resan med MC tidigare i sommar men allvarligt...? Vad ska vi med tält i källaren till när ingen använder dem?

Hur som helst, natten till idag tillbringade jag och yngste sonen i detta tält. Jag är för gammal för liggunderlag och sovsäck så jag konkade ut både madrasser och bäddmadrasser, lakan, täcken, kuddar och lekte vildmarksliv på gräsmattan med min stackars helt campingoerfarne son. Vi somnade rätt gott, lite mysigt och ombonat så där, och så vaknade jag nån gång mitt i natten av att jag var blöt!!! Men allvarligt..? Varför i h-vete tillverkas det ens tält utan yttertält? Kondens och nattkyla är inte kul! Tack och lov att dagssolen hunnit torka sängkläderna under dagen. I natt sover jag inomhus! :P

Snällt av dig att testa tältet - nu vet väl maken att det inte är så "mysigt" att använda det?

• Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon!

Värmen fick mig att gå upp tidigare än nödvändigt idag(semester).

Vi har en AC i sovrummet men den vill inte göra jobbet ordentligt så den kom inte ner under 27 grader(från 32) vid läggdags i går.

Den låter som en jumbojet så vi måste stänga av den när vi lägger oss, tyvärr. Puh!

Morgonkaffe med öppen altandörr nu, endast 20 grader ute. Härligt!?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi känner oss tacksamma idag. - Det var mycket svalare nattemperatur den senaste natten. Jag steg upp 5.45 och då var det bara 17 grader och solen stod väldigt lågt. Jag gick ut och njöt av den svala känslan, öppnade för tvärdrag i hela huset fram till kl 8 och det kändes fantastiskt friskt. 

Hos oss finns en gammal luft-värmeväxlare som fanns när vi flyttade in. Den för ett gräsligt liv när den är igång så vi har tänkt att byta den. - Maken upptäckte att den hängde snett och riktade upp den. Det gjorde att nu är den mycket tystare och vi kan köra den för att kyla huset. Den mäktar inte med att sänka temperaturen så väldigt lågt men tillräckligt för att det ska kännas skönt inne 25-26, mot 32 ute. Nu är man snabb att stänga ytterdörren när man behöver gå ut. ?

Hundpromenaderna får bli tidig morgon o sen kväll. ??

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt tråkigt och oroande för många som får lämna sina hem pga brand. Hoppas vädret slår om och mulnar, det bästa vore förstås att det regnade. - Vilket otroligt slit för de som jobbar med bränderna, en hyllning till dem! - Jämtlandstjej - bra gjort av dig! ??‍???‍?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaknade tidigt i morse till det ljuvliga ljudet av regn mot taket. Inte så många millimeter som kommit, men temperaturen har fallit med nästan 7 grader, jämfört med igår morse! Hoppas att det håller i sig..?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svalt och skönt, mulet. Perfekt att ta en lång promenad i ett sådant här läge. Sonen behövde dock en dusch efter en svettig natt med mycket drömmar så jag hjälpte till med det. Efteråt ville sonen bli kammad. Hittade smuts i håret - vad fan?! LÖSS!!! Han har kliat sig ett par veckor men trots letande har jag inget hittat så jag har trott det har varit svetten i hans tjocka hår... Koll av storebror, jodå, kryp där med. I mitt huvud kliar det rejält också just nu men det är svårt att veta om det är skarpt läge eller psykosomatiskt... Det kom ju liksom efter jag hittat dem...
Nu ligger sängkläderna i tvätten (för säkerhets skull även om det enligt 1177 sannolikt inte smittas den vägen) och promenaden är inställd till förmån för en vända till apoteket. :(
Har tänkt så många gånger efter larm från dagis/skola att det är märkligt att vi aldrig drabbats men nu, när det inte gått ut nån varning, kom de små krypen... Tar visst 4-6v innan klådan kommer så det måste varit i slutet av terminen de slog till. Med tanke på hundens klåda undrar jag om hon också drabbats..? Har en gammal hundbok där de rekommenderar DDT för att behandla hunden och dess sängplats. Undrar om det fortfarande gäller..? ? 

• Gilla 1
  • Ledsen 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DDT fungerar ... en död hund har inte problem med löss... ?

• Haha 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag får ge mig på en gissning så tror jag inte att människans huvudlöss smittar till hund liksom hundens löss eller skabb inte smittar till människan. Så du får spara DDT:et till något annat ?

• Gilla 2
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Syster sade:

Om jag får ge mig på en gissning så tror jag inte att människans huvudlöss smittar till hund liksom hundens löss eller skabb inte smittar till människan.

Helt sant, vi smittar inte varandra, men vovvan har klåda och man blir ju helt klart lite nojig av sånt här... I hennes fall tror jag faktiskt mer på hormonell störning. Sådan matte, sådan hund, typ. :P (Hon är kastrerad och det kan ge sådana besvär.)

• Gilla 3
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
27 minuter sedan, MariaF sade:

Sådan matte, sådan hund, typ. :P (Hon är kastrerad och det kan ge sådana besvär.)

Int fan e du kastrerad,eller.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, jala sade:

Int fan e du kastrerad,eller.?

Tror det hade varit bättre om det var jag, snarare än hunden... Hade varit lugnast så... ?:D

• Gilla 1
  • Haha 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, MariaF sade:

Svalt och skönt, mulet. Perfekt att ta en lång promenad i ett sådant här läge. Sonen behövde dock en dusch efter en svettig natt med mycket drömmar så jag hjälpte till med det. Efteråt ville sonen bli kammad. Hittade smuts i håret - vad fan?! LÖSS!!! Han har kliat sig ett par veckor men trots letande har jag inget hittat så jag har trott det har varit svetten i hans tjocka hår... Koll av storebror, jodå, kryp där med. I mitt huvud kliar det rejält också just nu men det är svårt att veta om det är skarpt läge eller psykosomatiskt... Det kom ju liksom efter jag hittat dem...
Nu ligger sängkläderna i tvätten (för säkerhets skull även om det enligt 1177 sannolikt inte smittas den vägen) och promenaden är inställd till förmån för en vända till apoteket. :(
Har tänkt så många gånger efter larm från dagis/skola att det är märkligt att vi aldrig drabbats men nu, när det inte gått ut nån varning, kom de små krypen... Tar visst 4-6v innan klådan kommer så det måste varit i slutet av terminen de slog till. Med tanke på hundens klåda undrar jag om hon också drabbats..? Har en gammal hundbok där de rekommenderar DDT för att behandla hunden och dess sängplats. Undrar om det fortfarande gäller..? ? 

Glöm inte att kamma bort gnetterna också, det är väldigt viktigt för att få bort lössen. ( Gnetter = lusägg)? Många tror att det räcker att behandla utan att kamma, men icke! Gnetter tas bort med en sk luskam.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Kattuggla sade:

Många tror att det räcker att behandla utan att kamma, men icke! Gnetter tas bort med en sk luskam.

Enligt förpackningen ska man kamma men äggen dör genom uttorkning, därför behöver man endast behandla en gång. Tja, det tycks ha funkat på kort hår men långt var svårare... 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, MariaF sade:

Man måste stänga av tändningen på motorcykeln när man kört in den i garaget, annars startar den inte när man ska ha den kl.05:30 nästa morgon... ??

Detta forum är ju underbart! Tänk vad mycket man kan lära sig! ?

(inte gjort just så, men igenkänningsfaktorn är stor, det är många aha-upplevelser i livet!)

• Gilla 5
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon allihop!

Semestern over sedan länge (ett par veckor ? ). Nu börjar arbetskamraterna komma tillbaka också.

Torkan fortsätter, fast igår regnade det; lite försynt så det blev nog inte manga mm, men tillräckligt för att sambon skulle ta fram paraplyet, och tillräckligt svalt för kofta. Kändes ovant. Men bra.

Hur har ni det?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varning för att köpa flaskvatten på bensinstation i Italien. Det visade sig att den innehöll socker! Så läs noga det finstilta innan du tar en flaska. ????

• Gilla 2
  • Ledsen 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God eftermiddag ... min semester slutade också för två veckor sedan ... har ätit rimligt bra i sommar ... men antagligen har man inte varit i ketos på ett tag ... har ingen lust och mäta då jordgubbs- och glasstrollen gjort sig lite påminda under semestern. :) Men vikten har hållit sig rimligt bra, 1-2 kg upp ... vilket är ett bra tecken för mig.

Jag är klart imponerad av er som aldrig gör den typen av undantag, det  måste jag säga! :)

Lite oroad blev jag av Biochemistens kommentar i en annan tråd:
"För att bygga muskler behöver du antingen vara i ketos (typ 20-30g kolisar) eller gå upp till ca 150g kolisar per dag. I området däremellan kommer kroppen bränna massor med protein på att göra glukos och inte mycket blir över till musklerna"

... om är man i en period där man tillåter sig mindre undantag,  ska man gå upp på 100g+ kollisar istället för att hamna på typ 50-100 gram?  (om man t ex  tillåter sig ett paket jordgubbar eller en glass) ska man då plussa på med lite bönor och/eller potatis typ?  eller  ska man hålla så strikt man kan och vara nöjd med att man hamnade på t ex 75 gram kollisar ? Vad tror ni? 

• Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Peter B sade:

Jag är klart imponerad av er som aldrig gör den typen av undantag, det  måste jag säga! :)

Ja, det är inte mig du pratar om ? Jag gör undantag på semestern, åtminstone om jag är på resa; och undantag på fester...men Inga större undantag. Jordgubbar, glass, något glas öl, en croissant vid hotellfrukosten... Inga mängder, men klara avsteg. Brukar bli ett kilos viktökning eller två, som försvinner igen efter några dagar, nån vecka.

Om jag tror på att man ska göra större avsteg när man ändå håller på? Får erkänna att jag aldrig funderat på det, och inte har en susning - men spontant känns Biochemistens råd som ett råd för stadigvarande ätande, inte avsteg. Jag äter ju inte jordgubbar med tanke på att bygga muskler. Men jag kan ha fel.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg