Jump to content

Godmorgontråd!

Annamaria

Recommended Posts

Frun väckte mig och var smått förargad över att det inte kom varmvatten i badrummet imorse. Jag stapplade ner till värmeväxlaren o knackade här o där med en liten hammare och motionerade några ventiler. Sedan verifierade jag att det kom varmt vatten i köket. Men... fortfarande iskallt i duschen - eftersom blandaren stod på iskallt sedan igår natt då jag utförde min istvagning :D

Testade Wim Hofs andningsmetod lite senare imorse under promenad i kylan med rätt lätt jacka, som jag lämnade oknäppt och endast t-shirt under. Kändes som att det funkade, frös inte det minsta. Kul att utforska! Och kanske såg jag lite konstig ut - så slipper grannarna ha tråkigt utan kan istället spekulera i hur det är fatt med mig - bara fördelar!:D

• Like 6

Frun väckte mig och var smått förargad över att det inte kom varmvatten i badrummet imorse. Jag stapplade ner till värmeväxlaren o knackade här o där med en liten hammare och motionerade några ventiler. Sedan verifierade jag att det kom varmt vatten i köket. Men... fortfarande iskallt i duschen - eftersom blandaren stod på iskallt sedan igår natt då jag utförde min istvagning :D

Testade Wim Hofs andningsmetod lite senare imorse under promenad i kylan med rätt lätt jacka, som jag lämnade oknäppt och endast t-shirt under. Kändes som att det funkade, frös inte det minsta. Kul att utforska! Och kanske såg jag lite konstig ut - så slipper grannarna ha tråkigt utan kan istället spekulera i hur det är fatt med mig - bara fördelar! :D

Och du är helt säker på att det inte blir skilsmässa...?  :D

• Like 3

Ismannens inspiration (duschblandaren på iskallt) plus att min fru just nu kör nån mysko kur med örtdekokter (oregano, kanske nåt mer) är inte att leka med :D Seriös fråga: Stor mängd stark dekokt av oregano kan väl messa upp bakteriefloran - rentav så att seratoninproduktionen går ner och humöret likaså?

God Morgon; töväder, snorhalt är de ord som kommer för mig efter morgonens tur till City Gross. Dagen före semesteravfärd, inhandling av hundmat, kattmat, kattsand, fylla på föråden.

En dag mest att yra runt och se till att allt är OK här hemma innan avfärd, samt kolla över packningen en extra gång, och checka av listan  :)

• Like 2

Seriös fråga: Stor mängd stark dekokt av oregano kan väl messa upp bakteriefloran - rentav så att seratoninproduktionen går ner och humöret likaså?

Vill minnas att oreganoolja används för diverse sjukdomar men att det är väldigt potent och bör inte överdoseras, vad det nu innebär. Vet inte om samma gäller dekokt av oregano också men det borde det kunna göra fast det är nog svårare att överdosera. Speciellt bra tror jag orgeano är mot svampar och parasiter. Candida är en sådan svamp som sägs kunna hämmas av oregano och det finns säkert annat i tarmen som kan påverkas men frågan är om svamp/parasiter och signalsubstansen serotonin påverkas på samma sätt? Å andra sidan handlar det mesta i tarmen om samspel så påverkas det ena så påverkas oftast det andra... 

• Like 3

Brunt fett diskuterades en del får något år sedan. Om man utsatte sig för kyla, så skulle mängden brunt fett öka i kroppen, vilket i sin tur skulle ge bättre förbränning (om jag minns rätt). Det fanns t om en speciell kylväst, som skulle öka mängden brunt fett,  framtagen av forskare i Linköping. Den prövades på en del idrottare. Tror t om att Martina Johansson hade en. Om försöken utvärderats vet jag inte. Jag tycker det skulle vara intressantare om den testades på kvinnor i klimakteriet än vältränade idrottare. 

I morse knäckte jag ett blodigt ägg. Det är alltid lika chockerande. Hittills har jag inte lyckats koka något ägg, som innehåller blod eller död kyckling, men den dagen kanske kommer. 

• Like 5

Det skulle ju bli tö idag så jag var bara tvungen att köra snöslungan så länge som snön inte är allt för tung. Jag tog mej ut nästan så snart det var ljust nog. Vi har ju anskaffat en slunga som jag ska klara av med elstart och allting, men jag kan inte påstå att jag tycker om det monstret ändå. Med fyrhjulsdriven bil hoppar vi över så mycket snöskottning som det bara går. Jag tar skyffeln på trappen och fram till soptunnorna bara.

• Like 4

Brunt fett diskuterades en del får något år sedan. Om man utsatte sig för kyla, så skulle mängden brunt fett öka i kroppen, vilket i sin tur skulle ge bättre förbränning (om jag minns rätt). Det fanns t om en speciell kylväst, som skulle öka mängden brunt fett,  framtagen av forskare i Linköping. Den prövades på en del idrottare. Tror t om att Martina Johansson hade en. Om försöken utvärderats vet jag inte. Jag tycker det skulle vara intressantare om den testades på kvinnor i klimakteriet än vältränade idrottare. 

I morse knäckte jag ett blodigt ägg. Det är alltid lika chockerande. Hittills har jag inte lyckats koka något ägg, som innehåller blod eller död kyckling, men den dagen kanske kommer. 

Alltså.. på riktigt.. vad är ett blodägg?? det var typ det vidrigaste jag hört..  :wacko: är det vanligt??

• Like 1

Kör hoppa-over-lunchen-fasta idag. Nej, kan inte påstå att jag såg fram emot den. Jobbet har stressat mig idag; det är strul; är hungrig, smått frusen, grinig...och så ska jag på mote direct efter jobbet, så maten dröjer.

Kan bara bli battre imorgon :-)

• Like 3

God morgon! Vaknade en halvtimma före klockan skulle ringa av en hostattack. Nu sitter jag och dricker te med smör och grädde och funderar på om jag ska hoppa frukosten. Brukar bli så hungrig fram på förmiddagen... Hm, beslut, beslut... Ha en trevlig tisdag!

• Like 2

God morgon! Vaknade en halvtimma före klockan skulle ringa av en hostattack. Nu sitter jag och dricker te med smör och grädde och funderar på om jag ska hoppa frukosten. Brukar bli så hungrig fram på förmiddagen... Hm, beslut, beslut... Ha en trevlig tisdag!

God Morgon, själv vaknade jag 04,15 pigg som en mört, men tvingade mig att somna om, om jag har i cocosfett och smör så står jag mig riktigt bra, men jag måste köra det med mixer så det blir skummigt så gott tycker jag  :)

skön tisdag!

• Like 3

God morgon!

Hoppar över frukost som vanligt. Gubben min undrade just vad buljongfett är för något. Det stod märkt på burken jag just lade i min lunchlåda :)

Extra godsaker i lådan idag alltså.

Jag ska försöka låta bli Tahinin idag. Jag har fått smak på det nyligen och kan inte riktigt låta bli den. Det började som ett alternativ till jordnötssmör eftersom det är färre kolisar men det är väl kanske inte tänkt att man ska sitta och äta med sked... :rolleyes:

• Like 5

God morgon!

Inledde med att skjutsa frun till jobbet, därefter en kopp kokkaffe. Klurar på hur man får till bästa kokkaffet och experimenterar inför Forest 2017. Gevalia Genuin är nu slut och nu ska Arvid Nordquists Kok utvärderas. Tips är välkomna! Konstaterade i a f att Gevalian blev godare med 7 min sjudning och 7 min efterdrag än med 1 min kok/sjud och 5-6 min efterdrag * då det blir klent. Arvid verkar ha mer power så där kan det funka.

*) Enl Mors Kochanski, skön bushcraftgubbe :D

• Like 2

God morgon!

Inledde med att skjutsa frun till jobbet, därefter en kopp kokkaffe. Klurar på hur man får till bästa kokkaffet och experimenterar inför Forest 2017. Gevalia Genuin är nu slut och nu ska Arvid Nordquists Kok utvärderas. Tips är välkomna! Konstaterade i a f att Gevalian blev godare med 7 min sjudning och 7 min efterdrag än med 1 min kok/sjud och 5-6 min efterdrag * då det blir klent. Arvid verkar ha mer power så där kan det funka.

*) Enl Mors Kochanski, skön bushcraftgubbe :D

Fd maken som var skogskarl och surjämte var alltid jättenoga att kaffet bara fick koka upp så "det vände sej". Har för mej vi använde Gevalia. Jag drack bara te eftersom kokkaffe inte passade min mage.

Idag kan jag dricka gott kokkaffe men vi maler hela bönor och har bistrokanna... Inte direkt för skogsbruk alltså. Vi använder Zoegas Mollbergs blandning. Zoegas har verkligen smakrikt kaffe

• Like 5

Vilken trevlig tråd! Ger mig in i den för lite sällskap och trevliga idéer på morgonen, fast min morgon börjar oftast lite senare, kanske nio-tio lediga dagar. När jag jobbat blir det godmorgon på em.

Jobbar som jourssk, ibland natt och ibland kväll!

Skickat från min iPad med Tapatalk

• Like 5

God morgon! Idag ville jag verkligen ligga kvar i sängen men den ensamma vakna stunden på morgonen, när huset sover, är något jag älskar och längtar till redan när jag lägger mig. Noterar i min ensamhet att kroppen känns lite öm efter att ha tränat en hel del de sista dagarna. Idag ska jag lämna blod på morgonen och kroppen ser fram emot vilan. Sitter redan och irriterar mig på mötet med den griniga receptionisten och sköterskorna (eller är de biomedicinare?) som prackar på mig järntabletter jag inte vill ha. Tänk att det ska vara så svårt att vara positiv och trevlig? Fast det är klart, numera laddar jag upp innan så jag är inte heller så positiv och trevlig...  :huh:

• Like 6

God morgon allihop.Klockan är halv åtta; jag sitter på jobbet; ska ta mig en kopp te. Har trotsat mörker och kyla (nej, det var inte direct kallt) för att komma hit.

Skulle inte falla mig in att stiga upp för tidigt för att njuta av morgonen. Det skulle vara soluppgång over Grand Canyon I så fall, typ. Men sitta uppe sent på kvällen och njuta av tystnaden däremot funkar bra (om jag inte ska upp till jobbet morgonen därpå förstås, då måste jag ju försöka sova).

• Like 5

God morgon!

Visst är den här tråden en jättefin idé.

Jag är pensionär och har just varit ute på en timslång morgonpromenad med hunden, på fastande mage som jag brukar. Gråmulet, gråkallt och rått i luften, men hunden lekte som vanligt i snön (som idag är tung och blöt) och hade hjärtligt roligt. Nu är hon hon fuktig i pälsen trots att jag försökt gnugga henne torr. Hon trängs bredvid mig i min breda fåtölj med laptopen framför oss på soffbordet, och vi värmer varandra efter promenaden. Vi har en frottéhandduk emellan oss, och det känns lite som våtvärmande omslag :rolleyes:

Bredvid laptopen står en mugg varmt kokkaffe, som inte många skulle dricka. Det är en morgonrutin att hälla en kopp vatten i kaffepannan med all gårdagens kaffesump kvar i, och koka upp det igen. Det bästa kaffet får man i mitt tycke så här genom att "koka på sumpen": milt och runt i smaken, men inte alls blaskigt. (Man kan förstås bara koka av sumpen en gång utan att tillföra lite nytt kaffe.) Den här koppen ser jag fram emot varje morgon...

Nästa gång jag ska göra kaffe idag tömmer jag kaffepannan och börjar om på ny kula.

Sköt om er allihop! Ni vet ju precis vad ni behöver för att må bra :)

• Like 6

Godmorgon alla lchfare runt om i landet! Nu sitter jag äntligen i soffan med mitt kaffe!

Hundarna och ena katten har varit ute i trädgården och fått mat.

Nu är det en lugn stund innan dagen sätter igång på allvar.

Blåsigt värre utanför och mulet, +4 hurra! Nu torkar marken upp och resterna efter snöstormen ska väl hinna smälta.

Igår fanns fortf is kvar under vatten och snö. Kvällspromenaden gjordes delvis stapplande och hoppande genom och över isområden[emoji33]

Avskyr vinterväder, ja, vinter överhuvudtaget! Men nu blir det allt ljusare och bästa delen av året hägrar lite längre fram!

Snart ska jag gå igenom gamla fröpåsar och beställa nytt!

Och om någon vecka ska jag börja så lite i taget!

Hoppas någon av er har solsken hemmavid!

Ha en bra dag!

• Like 5

Hej Inez, vad har du för hund?

Jag har en liten golvmopp, Havanesblandning och en tonårig, överaktiv collie.

Två flickor som saknar husse som är bra mkt morgontidigare än jag!

I morse vaknade jag 8.30 då satt båda och glodde på mig! Det räcker att andningen ändras så kommer de och förväntar sig att jag kastar mig upp och låter dagen börja[emoji15]

• Like 1

God middag. Det är hysteriskt roligt att Jacob Gudiol, som inte ens forskar på området själv, har fått så mycket utrymme på kostdoktorns forum att han till och med har en egen tråd tillägnad sig. Jag hade inte en aning om vem han var innan jag såg den tråden.  :lol:

• Like 4

God middag. Det är hysteriskt roligt att Jacob Gudiol, som inte ens forskar på området själv, har fått så mycket utrymme på kostdoktorns forum att han till och med har en egen tråd tillägnad sig. Jag hade inte en aning om vem han var innan jag såg den tråden.  :lol:

Denne Guidol! För mig är han en olöslig gåta. Än har jag inte lyckats få kläm på vad hans budskap egentligen är. Men något måste det vara han vill säga världen, eftersom han skriver så mycket.

• Like 6

För många år sedan läste jag om kvinnliga pärlfiskare som dök efter pärlmusslor på djupt vatten någonstans utanför Japans kust. De hade utvecklat två egenskaper som var nödvändiga i arbetet:

1) förmågan att hålla andan i flera minuter, samt 2) ett "onormalt" tjockt och utbrett lager brunt fett på rygg och bröst, som skydd mot långvarig vistelse i kallt vatten. Det framgick inte om några av kvinnorna var i klimakteriet, men relativt vältränade måste de ha varit...

• Like 2

Åhh va mysigt! Jag blir klart avundsjuk. Där jag bor finns varken skog eller snö, och det är min stora dröm att bo i ett hus vid/i skogen och kunna göra sådana promenader som du när andan faller på.

Sånt är välgörande för både kropp och själ!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Like 3

Godmorgon allihop!

Ingen snö här, men lite skog finns för lunchpromenad. Igår sade min kollega med ett stort leende "om du vill ta lunchpromenad kan du få låna mina gummistövlar!". Vi var précis återkomna efter att ha sprungit tvärs over garden för studiebesök; ösregn och storm (nej nu överdriver jag, men nåt åt det hållet). Idag blåser det bara; vi får väl se. Härinne är det lugnt och tyst ännu.

• Like 3

Nu på morgonkvisten möttes jag av beskedet att sonens kompis pappa gått bort i natt, bara strax över 50år gammal, och jag kan inte låta bli att önska att han provat något alternativ till sin leukemi-behandling på sjukhuset. Det gör ont i hela mig när jag tänker på killarna, 13 resp 10år, som nu inte har sin pappa...  :(

• Like 3

Nu på morgonkvisten möttes jag av beskedet att sonens kompis pappa gått bort i natt, bara strax över 50år gammal, och jag kan inte låta bli att önska att han provat något alternativ till sin leukemi-behandling på sjukhuset. Det gör ont i hela mig när jag tänker på killarna, 13 resp 10år, som nu inte har sin pappa...  :(

Sorgligt! Barn behöver sina pappor.

• Like 4

Usch så tråkigt. Ja, det där med alternativ medicin är ett spännande kapitel. 

• Like 1

Idag vaknade jag klockan fyra och det kröp i hela kroppen, om nu det ens låter möjligt. Jag vände och vred på mig i sängen men kunde inte komma till ro alls, så jag steg upp. Efter några timmar var jag naturligtvis hungrig, så idag blev det frukost, en äggröra med bladspenat och skinka.

Hoppas ni får en bra dag!  :)

• Like 4

God morgon,

Nu är hundvalpen rastad och har fått frukost. Hoppas han håller sig lugn någon timme nu så resten av familjen får sova klart.

Blir lite nätläsning för mig nu och sedan Jills äggröt och kaffe när de andra vaknat. Därefter en sväng till gymmet där bänkpress blir dagens huvudaktivitet.

• Like 3

Godmorgon  :)

Idag är det buljongkok som står på agendan, då det förra koket börjar att sina i frysen. Buljong dricker jag varje morgon istället för kaffe så det är en snabb åtgång  :P

Oftast blir det cirka tre liter buljong/gelè när det har fått koka i ett dygn.

• Like 6

Jag undrar om någon vet om koffein ökar insulin i blodet?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Morrn! Jag tror de flesta här vet det. Ungefär; kaffe > Kortisol > Blodsocker > Insulin. Själv håller jag mig mellan 0 och 2 små koppar kaffe per dag, och inte senare än lunch normalt sett.

Ps. Dock är det inte så enkelt. Om kaffe hjälper en med periodisk fasta så kan det vara positivt för insulinkänsligheten eller åtminstone neutralt för insulinet, sett till helheten.

• Like 1

• Peter B changed the title to Godmorgontråd!
  • Peter B featured this topic