Gå till innehåll

Recommended Posts

.. jag äter väl ungefär också så under semestern. ?  Problemet är väl att det blir tillräckligt ofta för att man inte är i närheten av ketos under några veckor.   (Ketos kräver ju en period på minst 3-4 dagars strikt ätande). Det är ju lite synd om kroppen under semestern i onödigt stor utsträckning använder protein för att skapa glukos.   (kanske lite tung diskussion för den här tråden?..tar upp det i separat tråd vid tillfälle... det har ju också diskuterats förut.) 

• Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 1,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Inser ikväll att jag verkligen är mer gammaldags än jag nånsin trott. Bjöd sonen och hans övernattande kompis på jordgubbar och vispad grädde. Sonen berättar med kraftig betoning för kompisen att "Mam

Godmorgen 😃 New kid on the block...... Oppdaget LCHF for noen år tilbake, først nå har jeg tørt å kaste meg inn i det. Dette er min 3.dag uten sukker eller noe form av sukkererstatning, sp

Serotonin, denna underbara molekyl som jag haft så lite av hela mitt liv. Det fattas mig på vintern när det är mörkt. Det fattas mig när livet kör ihop sig. Jag lär mig allt mer om epigenitikens snipp

Posted Images

2 timmar sedan, Peter B sade:

.. jag äter väl ungefär också så under semestern. ?  Problemet är väl att det blir tillräckligt ofta för att man inte är i närheten av ketos under några veckor.   (Ketos kräver ju en period på minst 3-4 dagars strikt ätande). Det är ju lite synd om kroppen under semestern i onödigt stor utsträckning använder protein för att skapa glukos.   (kanske lite tung diskussion för den här tråden?..tar upp det i separat tråd vid tillfälle... det har ju också diskuterats förut.) 

Låter som en intressant trådmöjlighet. Semester - avsteg - ketos - muskler - rekommendationer. 

Inte säker på att jag vill bli total renlevnadsmänniska...men att se ramar och fallgropar är användbart. 

• Gilla 4
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Peter B sade:

Det är ju lite synd om kroppen under semestern i onödigt stor utsträckning använder protein för att skapa glukos.

Bättre det än att du kissar ut det.. såvida du inte kissar på rosorna.

Dvs det är skillnad på att använda protein för glukos och att bryta ner muskelmassa för samma ändamål.

Meen det tar vi i den andra tråden?

• Gilla 4
Länk till inlägg
5 timmar sedan, Peter B sade:

Ja gör det! Kul med lite ketossnack igen. Jag håller just på att testa mig fram till optimala värden med lite svajit resultat.

Mycket som kan påverka...

• Gilla 4
Länk till inlägg
14 timmar sedan, Angelico sade:

så som jag tolkar Biokemistens text så handlar det mer om kost ur ett lite längre perspektiv än en dag eller två...?

Det har kliat i mina fingrar att tolka/förklara vad Bio  menat.. men har avstått hitintills, han får göra det själv och jag köper din version rätt av!

• Gilla 1
Länk till inlägg
8 timmar sedan, Zepp sade:

Det har kliat i mina fingrar att tolka/förklara vad Bio  menat.. men har avstått hitintills, han får göra det själv och jag köper din version rätt av!

Jag kör en tolkning: Forskning/erfarenhet /anekdoter lutar åt att man måste upp i 150g kolhydrater för att kunna nå riktigt bra resultat, säkert på bodybuilding/fitness-elitnivå. Någon (enstaka skulle jag tro) har med forskning/erfarenhet /anekdoter visat att ketos fungerar lika bra. 

Däremellan ritar bio ett svart hål när han möjligen kunde göra en u-kurva som knappast går ner till noll iallafall . 

Mycket fri tolkning.

• Gilla 1
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Min bror är på MC-tur i Norge just nu. Man får en rutt och ska inhämta bevis på olika vis för att visa att man vart på olika platser - det kan vara foto på nåt, ett kvitto från en viss bensinstation eller liknande. Varför får jag aldrig för mig att göra något sådant kul? Jo, jag har nog nämnt den förut men kommer mig aldrig för att anmäla mig..? https://varadero.skye.se/skyes-fjelltur-2018/

• Gilla 3
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...
Hej MariaF nu försöker jag leka moderator och få eventuella arga kommentarer i den här tråden.
  1 timme sedan, MariaF sade:

Var finns den? Fast man kanske bara blir arg om man läser sånt... 

Det var den här jag tänkte på   https://nyadagbladet.se/inrikes/yougov-nara-fem-procent-kan-rosta-in-nytt-parti-i-riksdagen-om-det-vore-val-idag/

Man vill med rubriken  påskina att afs har en möjlighet att komma in i riksdagen och därigenom kunna locka stödröster från sd:are. Två rasistiska partier i riksdagen - mumma för 20 % av befolkningen.

• Ledsen 3
Länk till inlägg
20 minuter sedan, Vittvrak sade:
Det var den här jag tänkte på   https://nyadagbladet.se/inrikes/yougov-nara-fem-procent-kan-rosta-in-nytt-parti-i-riksdagen-om-det-vore-val-idag/
Man vill med rubriken  påskina att afs har en möjlighet att komma in i riksdagen och därigenom kunna locka stödröster från sd:are. Två rasistiska partier i riksdagen - mumma för 20 % av befolkningen.

Citat från länken: Samtidigt förblir Sverigedemokraterna största parti med 24,2%. Moderaterna hamnar på 15,8%, Vänsterpartiet 9,2%, Centerpartiet 7,9%, Liberalerna 5,3%, Miljöpartiet 5,1% och Kristdemokraterna skulle åka ut ur riksdagen med ett stöd på endast 3,8%.

Man kan ju undra om alla institut ens frågar samma befolkning... ? Senaste siffran jag läste ang SD var att de backat till 16,x%, S hade enligt samma mätning 25%, C, tror jag det var, gick upp till runt 11%... 

Enligt Wikipedia:

Nya Dagbladet är en svensk nätbaserad dagstidning grundad 2012[1]. 
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Markus Andersson. Nyhetschef är Alexander Almqvist-Paajanen. Nya Dagbladet uppger sig vara partipolitiskt oberoende. Bland krönikörerna återfinns Lars Bern. Tidningen har en bevakning av in- och utrikesnyheter, IT och övervakning, miljö och hälsa. Redaktionen driver också en poddradio kallad NyD-podden.
Nyhetssajten drivs med Wordpress som bygger på öppen källkod och nyhetsartiklar illustreras nästan uteslutande med Creative Commons-licenserat bildmaterial.
Nya Dagbladet betecknar sig själv som oberoende humanistisk och etnopluralistisk med en antiglobalistisk hållning[2].
Nya Dagbladet omnämndes i en kartläggning i mars 2017 av DN-journalisterna Josefin Sköld och Mattias Carlssons som en av "populistiska och högerextrema sajter". 

Ja... vad ska man säga... Det vill banne mig till att kolla vem som står bakom det man läser... Precis som med vetenskapliga artiklar, med andra ord. I övrigt ska jag vara tyst, annars blir nog detta minst lika upprörande som diskussionerna på lunchrasten kring vad man har i matlådan... ?

• Gilla 5
Länk till inlägg

När man inte bakar så ofta tappar man uppenbart handlaget... Skulle baka rulltårta, ja en sån där med smör, socker, ägg, mjöl och bakpulver, att bjuda på på sonens födelsedagskalas. Den var fin när jag fick ur den ur ugnen. Fin när jag smetade på sylt ur sista burken från 2016. Jag kokar sylt på max 2-3l bär typ vartannat år så åtgången är ju inte så stor i detta hus. Sen skulle den då rullas ihop.... Drog försiktigt i smörpappret, jodå, den följde med. Sen sprack den. Jaja, ingen fara på taket, det är ju gömt inuti... Drog lite till. Sprack. Lite till. Sprack. Nu har jag en kaka i långa remsor, helt utan rull. :(

Äh f-n, jag bjuder på ostgratinerad broccoli istället, det mår vi bättre av allihop! :)

• Gilla 5
Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Nu har jag en kaka i långa remsor, helt utan rull. :(

Äh f-n, jag bjuder på ostgratinerad broccoli istället, det mår vi bättre av allihop! :)

Tror iofs också att broccolin är nyttigare...men kan man inte servera kakan som "efterrätt" med vispad grädde eller nåt? Säger Effie som kanske har bakat rulltårta någon gång i tidernas begynnelse (men det är preskriberat), och tycker man får tänka utanför boxen och lösa problemen ibland. Broccoli blir det inte samma problem med...

• Gilla 1
  • Haha 2
Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

men kan man inte servera kakan som "efterrätt" med vispad grädde eller nåt?

Jo, jag letar nog fram spritsen och åstadkommer underverk (?!) till bakelser med små blommor, giftiga aluminiumkorn (silverkulor) toppat med sonens enda godis, m&m... Jag ska ju ändå inte äta själv... Och sonen äter inte heller men vet ju att man "ska" ha tårta. Tänkte testat nåt LCHF-bakverk men det blir aldrig av... Mjöl har ju trots allt fördelen att det kan stå i skåpet i åratal.

• Gilla 2
Länk till inlägg
6 timmar sedan, MariaF sade:

Jo, jag letar nog fram spritsen och åstadkommer underverk (?!) till bakelser med små blommor, giftiga aluminiumkorn (silverkulor) toppat med sonens enda godis, m&m... Jag ska ju ändå inte äta själv... Och sonen äter inte heller men vet ju att man "ska" ha tårta. Tänkte testat nåt LCHF-bakverk men det blir aldrig av... Mjöl har ju trots allt fördelen att det kan stå i skåpet i åratal.

Fast rulltårta av endast ägg blir superfint och gott. Bara vispa vitorna, blanda gulorna med nåot man vill smaksätta med och vänd ner dem, sen lite fett på bakplåtspappret så går det superbra att få den hållbar och smakar samma som vanlig rulltårta när man fyller den...tycker jag :)

• Gilla 5
Länk till inlägg

När man inte ens hunnit vara hundvakt i en halvtimme förrän hunden (stor som en kalv) öppnar ytterdörren och försvinner i full galopp nedåt gatan... då har man inte MAF-puls...

• Gilla 3
  • Haha 3
Länk till inlägg
18 timmar sedan, Angelico sade:

Bara vispa vitorna, blanda gulorna med nåot man vill smaksätta med och vänd ner dem, sen lite fett på bakplåtspappret

Ska vitorna vara "marängskum" då?

Länk till inlägg

Någon som orkat ta reda på vem som ligger bakom kampanjen för "Kolhydraterna" så här i valtider? Lite roliga affischer men jag får känslan av att det kan vara sockerlobbyn eftersom det kommer upp som sponsrade annonser...  

• Gilla 2
  • Förvirrad 2
Länk till inlägg
5 timmar sedan, MariaF sade:

Någon som orkat ta reda på vem som ligger bakom kampanjen för "Kolhydraterna" så här i valtider? Lite roliga affischer men jag får känslan av att det kan vara sockerlobbyn eftersom det kommer upp som sponsrade annonser...  

"Det är kommunikationsbyrån Delta Republic som ligger bakom tilltaget. Genom att porträttera sötsaker som politiker vill de propagera för ett godare Sverige. – Vi har flera företag och varumärken inom godisbranschen som är med i det här projektet, såsom Nötcreme, Bubs, Toms och Candypeople. Vi kan tänka oss att även rätt många företag inom bageribranschen skulle kunna tänka sig att vara med på ett hörn – och det är ju inte för sent, säger Klas Lindstrand."

http://livsmedel.se/nyheter/kolhydrater-gor-sverige-godare/

• Gilla 1
  • Ledsen 4
Länk till inlägg

Räfsa ihop fallfrukt i gräs som inte klippts på hela sommaren (först pga torka, sen pga tidsbrist) tar på armmusklerna... Rackarns vilka biceps som motpol tillgäddhänget jag kommer att få!! :P

• Gilla 2
Länk till inlägg

När någon frågar så här på ett homeopatiforum "Hej! Jag lider av atopiskt eksem och klådan håller mig vaken om nätterna. Dessutom är hah täckt i sår och ärr.
Har ni några tips? Är vegan.", 
är det då okej att svara "Ät kött!"...? ?

• Gilla 2
Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Har ni några tips? Är vegan.", är det då okej att svara "Ät kött!"...? ?

Självklart. Det är ju det som våra kroppar behöver. Hade våran mage varit som kossans så hade vi kunnat leva på gräs. Carnivore is da shit.

Länk till inlägg
1 minut sedan, jala sade:

Självklart. Det är ju det som våra kroppar behöver. Hade våran mage varit som kossans så hade vi kunnat leva på gräs. Carnivore is da shit.

Jag svarade "ät fet fisk" om än något artigare. Glömde tyvärr skriva att frågeställaren borde sluta med gluten...

• Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till inlägg
1 timme sedan, jala sade:

När det finns saftiga feta biffar som smakar mumma.?

Som anhängare av teorin att vi människo utvecklats nära saltvatten och dessutom född i Göteborg, så förespråkar jag såklart makrill..! :)

• Gilla 6
  • Haha 1
Länk till inlägg
6 timmar sedan, MariaF sade:

När någon frågar så här på ett homeopatiforum "Hej! Jag lider av atopiskt eksem och klådan håller mig vaken om nätterna. Dessutom är hah täckt i sår och ärr.
Har ni några tips? Är vegan.", 
är det då okej att svara "Ät kött!"...? ?

Jag minns ett tillfälle på kolhydrater ifokus. Någon vegan hade en massa besvär (sköldkörteln eller nåt), och bad om hjälp. Fick svaret att sluta med soja, och kanske en del annat, och äta kött. Hon föredrog att vara sjuk - och sedan såg jag på ett annat forum att hon beklagade sig över alla hemska människor på KiF som ville tvinga henne att överge veganismen. 

Så jag skulle tro att "ät kött", eller iofs "ät fisk", "ät makrill" är ett korrekt råd, men man ska sondera lite först: vad är viktigast, att vara vegan eller att vara frisk?

• Gilla 4
Länk till inlägg
7 timmar sedan, Effie sade:

Så jag skulle tro att "ät kött", eller iofs "ät fisk", "ät makrill" är ett korrekt råd, men man ska sondera lite först: vad är viktigast, att vara vegan eller att vara frisk?

Jag inledde med att skriva att eftersom hon är vegan så kanske detta inte passar henne och var väldigt noga med att svara att det är viktigt att se alla svar/råd som tips och så får man välja själv. Hon svarade att hon åt chiafrö så hon fick jättemycket omega 3....  Ibland, även när man försöker vara öppen och artig, får man de klassiska "har du källa på det" eller liknande, ofta rätt ohyfsat formulerat" men då brukar jag också svara att att jag har annat för mig än att memorera namn på studier och att man själv får söka vidare att man är intresserad.

• Gilla 6
Länk till inlägg
11 timmar sedan, MariaF sade:

Hon svarade att hon åt chiafrö så hon fick jättemycket omega 3....  

De flesta vet ju inte vad omega 3 är för något överhuvudtaget, och att det skulle vara skillnad mellan ALA, EPA, DHA, vegetabiliskt, animaliskt...

Men det finns ju rätt omega3 I alger. Och veganer lär vara bra på att omvandla det som inte är rätt ? 

• Gilla 3
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Stressen river, felen hopas,
Går det att hinna rätta till? Var det ens mitt fel?
Ångesten kickar in - hinner inte hälsa på, hinner inte leka, hinner inte äta, hinner inte vila, hinner inte träna...
Sockertrollet lurar, Tugga-tugga-monstret likaså.
Kommer magen att hålla? Smärtan återigen igång gå?
Regnet öser ner, det passar känslan i bröstet rätt bra.
Bläat av mig lite, Nu kan jag nya tag ta.

• Gilla 1
  • Ledsen 3
Länk till inlägg
2 minuter sedan, MariaF sade:

Stressen river, felen hopas,
Går det att hinna rätta till? Var det mitt fel?

Du är praktiskt taget felfri, möjligtvis har du blivit felinformerad. Vad vet jag.?

Länk till inlägg
1 minut sedan, jala sade:

Du är praktiskt taget felfri, möjligtvis har du blivit felinformerad. Vad vet jag.?

Men ibland hinner jag inte ramsa klart innan raderna skickar sig själva... Så det kan bli! :blink::D

• Gilla 3
  • Haha 1
Länk till inlägg

God förmiddag allihop (inte ens jag kan hävda att det är morgon... ?  )

Solen skiner. Himlen är blå, åtminstone det jag ser genom ett fönster. Två polisbilar, nej tre, star utanför (vi tillverkar dem här, så det är inget allvarligt). Snart lunch. Köttfärssås I matlådan, och lite extra smör. Tog bilen till jobbet idag för att vara lite snäll mot mig själv. Har précis varit på ett mote om databaser.

Hur har ni det idag?

• Gilla 4
Länk till inlägg

God morgon!

Jobbar hemifrån i dag men halsontet sitter i så det blir inte nån motionsrunda, trist...

Fick frågan från chefen i går om jag vill "snäppa upp" min tjänst och bli programansvarig, kul!

Vi ska diskutera det på nästa veckas APT men i princip så är det chefen som bestämmer.

Känns bra att ha sånt förtroende från honom trots att jag bara arbetat där sen 1/12 -17.?

Provade att baka bröd med avocado som den fuktgivande ingrediensen i söndags. Helt okej som underlägg för pålägg, men inte nån kulinarisk sensation...

Har börjat ta probiotikakapslar för att se om min mage kan bli lite gladare. Har dessutom gått tillbaka till i stort sett carnivore igen.

Magen och kroppen mår ju bra av det - bara jag som tycker att det blir lite tråkigt!

• Gilla 3
Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Hjälp! Vad heter pastan som är gjord på linser (?) och ser ut som vanlig vit pasta och har rätt konsistens? Vet att vi diskuterat det men hittar inte rätt i trådarna...

Exakt som vanlig pasta är den inte, men mina kräsna familjemedlemmar tycker den är klart godkänd ?

http://www.risenta.se/produkter/boner-linser/spaghetti 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag tror denna pastan är rätt ny, kanske är det därför som den inte finns i alla butiker. Jag vet bara en butik i min stad som har den. Men man kan ju alltid be dem ta in den om den saknas i hyllorna!

• Gilla 1
Länk till inlägg
6 minuter sedan, Lasse-hatten sade:

Skönt att höra! Då kan jag fortsätta med min geléhallondiet! ?

Tycker jag att du ska göra! Visa psykologiprofessorer påstår ju att det går jättebra att banta på, om nu banta är målet.
Mina barn får dock inte äta färgämnena men eftersom maken och jag inte är överens kring barnens mat (det var bättre förr när mamma bestämde maten... :P) så får man försöka hitta hälsosammare alternativ till glutenspäckad pasta, annars kanske kraven på geléhallonen kommer... Den som inte behöver kompromissa, väljer förstås själv. ;)

• Gilla 3
Länk till inlägg
1 timme sedan, Lasse-hatten sade:

70% kolhydrater? 

Ja, jag skulle inte äta den själv. 

Men jag serverar den tillsammans med köttfärssås en gång i månaden, för familjefridens skull. Familjen får sin efterlängtade pasta, men jag slipper servera gluten ?

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2018-09-22 at 18:55, Fnutt sade:

Exakt som vanlig pasta är den inte, men mina kräsna familjemedlemmar tycker den är klart godkänd ?

http://www.risenta.se/produkter/boner-linser/spaghetti 

Den har jag inte sett. Här har Ica en skruvpasta på 100% linser som brukar fungera bra här hemma

https://www.alaeco.se/produkt/Fusilli---Roda-linser-250-g

och en på 100%gröna ärtor

finns även spagetti på svarta bönor, men den gick inte hem här eftersom den inte ser ut som vanlig spagetti...

• Gilla 2
Länk till inlägg