Gå till innehåll

Recommended Posts

6 timmar sedan, Tobias sade:

Den har jag inte sett. Här har Ica en skruvpasta på 100% linser som brukar fungera bra här hemma

https://www.alaeco.se/produkt/Fusilli---Roda-linser-250-g

och en på 100%gröna ärtor

finns även spagetti på svarta bönor, men den gick inte hem här eftersom den inte ser ut som vanlig spagetti...

Ja de sorterna har jag sett och tyckt verkat riktigt bra, men inte vågat testa på mina konservativa familjemedlemmar. Pasta ska liksom vara gul i deras värld... 

• Tack! 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 1,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Inser ikväll att jag verkligen är mer gammaldags än jag nånsin trott. Bjöd sonen och hans övernattande kompis på jordgubbar och vispad grädde. Sonen berättar med kraftig betoning för kompisen att "Mam

Godmorgen 😃 New kid on the block...... Oppdaget LCHF for noen år tilbake, først nå har jeg tørt å kaste meg inn i det. Dette er min 3.dag uten sukker eller noe form av sukkererstatning, sp

Serotonin, denna underbara molekyl som jag haft så lite av hela mitt liv. Det fattas mig på vintern när det är mörkt. Det fattas mig när livet kör ihop sig. Jag lär mig allt mer om epigenitikens snipp

Posted Images

Jizzes, 50-70 % kolhydrater? Det måste väcka grabbarna på insulinavdelningen ordentligt?

Proteinet i vegetabilier är inte fullvärdiga då det saknas en hel del aminosyror och man måste, om man äter vegetabilisk protein äta många olika vegetabilier för att få komplett protein.

Rolle på Österlen

• Gilla 1
  • Tack! 2
Länk till inlägg

Är det inte andelen kolhydrater i måltiden totalt som påverkar insulinavdelningens personal? Det som tidigare kallades Glycemic Load och som tycks vara fullständigt bortglömt idag. Livet måste inte vara svart eller vitt, det finns massor av gråzoner och bra val, dåliga val och ett antal bättre eller sämre val däremellan.

Det handlar alltså inte om att äta kolhydrater i mängder eller inte alls. Det handlar om att de som äts är av bättre kvalitet när man som föräldrar har olika syn på barnens mat. Kan jag styra bort spannmålen så mycket som möjligt är jag villig att kompromissa med 5g kolh/100g vara-regeln.

• Gilla 3
Länk till inlägg
45 minuter sedan, MariaF sade:

Är det inte andelen kolhydrater i måltiden totalt som påverkar insulinavdelningens personal? Det som tidigare kallades Glycemic Load och som tycks vara fullständigt bortglömt idag. Livet måste inte vara svart eller vitt, det finns massor av gråzoner och bra val, dåliga val och ett antal bättre eller sämre val däremellan.

Det handlar alltså inte om att äta kolhydrater i mängder eller inte alls. Det handlar om att de som äts är av bättre kvalitet när man som föräldrar har olika syn på barnens mat. Kan jag styra bort spannmålen så mycket som möjligt är jag villig att kompromissa med 5g kolh/100g vara-regeln.

Jag har aldrig förstått mig på 5 g/100 g-regeln...eller rättare sagt, jag har sett den som en väldigt grov tumregel. Sånt där man använder tills man lärt sig hur det funkar. Håller man sig under det är man rimligt säker på att man inte får för mycket kolhydrater. Men självklart är det totalen som är intressant.

Jag har blivit anklagad att inte förstå LCHF för att jag inte tror på 5-grams-regeln. Det tar jag inte särskilt hårt.

Och om jag måste välja mellan vanlig pasta och lins- och bönpasta, så skulle jag nog också välja linser och bönor. Ska se om jag kan testa den på sambon... ? Om han vågar... 

• Gilla 6
Länk till inlägg
7 timmar sedan, Fnutt sade:

Pasta ska liksom vara gul i deras värld... 

Provade även en annan sort som hette ”ancient grains” eller något liknande, smakade vedervärdigt.

ang kolhydrater, som MariaF skriver så är det främst till övriga familjemedlemmar. Och har ni missat trenden med bönor och linser även för lchf?

linspastan i liten mängd har jag själv inget emot. Däremot smakar den inte så mycket så den tillför inte så mycket smakmässigt till måltiden.

nu ska jag gå och äta, får se vad det blir, har eventuellt tagit frugans matlåda...

• Gilla 2
  • Haha 1
Länk till inlägg

@MariaF Är det inte andelen kolhydrater i måltiden totalt som påverkar insulinavdelningens personal?

Om det innehåller 70 % kolhydrater så är det 70 gr per 100 gr, för att få ner till ex. 5 E% måste du äta stora mängder energi och protein (1400 gr?)

Rolle på Österlen

• Gilla 1
Länk till inlägg
21 minuter sedan, RolleE sade:

@MariaF Är det inte andelen kolhydrater i måltiden totalt som påverkar insulinavdelningens personal?

Om det innehåller 70 % kolhydrater så är det 70 gr per 100 gr, för att få ner till ex. 5 E% måste du äta stora mängder energi och protein (1400 gr?)

Rolle på Österlen

Nja... innehållsdeklarationen redovisar väl det som finns i paketet, dvs torr och okokt pasta.

• Gilla 1
Länk till inlägg
35 minuter sedan, Fnutt sade:

Nja... innehållsdeklarationen redovisar väl det som finns i paketet, dvs torr och okokt pasta.

NÄRINGSVÄRDEN per 100 g
Energivärde 1501kJ/354kcal
Fett1,5 g
-varav mättat fett0,2 g
Kolhydrater70 g
-varav sockerarter1,1 g
Fiber4,3 g
Protein 13 g
Salt <0,01 g

Enligt innehållsförteckningen...

Role på Österlen

Länk till inlägg
2 timmar sedan, RolleE sade:

NÄRINGSVÄRDEN per 100 g
Energivärde 1501kJ/354kcal
Fett1,5 g
-varav mättat fett0,2 g
Kolhydrater70 g
-varav sockerarter1,1 g
Fiber4,3 g
Protein 13 g
Salt <0,01 g

Enligt innehållsförteckningen...

Role på Österlen

Summerar man alla grammen i innehållsförteckningen så landar man på dryga 90g. Det kan man tolka som att utöver de listade ingredienserna så innehåller pastan även ca 10g vatten per 100g. Det är väldigt torrt. 

När pasta kokas så tar den ju upp vatten och sväller. 100g torr pasta blir efter kokning ca 250g på tallriken.
Okokt pasta: http://matkalkyl.se/se-pastaberik.php 
Kokt pasta: http://matkalkyl.se/se-pastaberikadkoktmsalt.php

Sen håller jag med om att det även i den kokta pastan är mycket kolhydrater. Men inte 70%.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Men hur mycket pasta äter man? Det är så längesedan jag åt det att jag inte har någon som helst känsla för mängder och vikter där. Äter man ett hekto torrvikt? En portion är ju intressantare än procentfördelningen.

• Gilla 3
Länk till inlägg
1 timme sedan, Lasse-hatten sade:

Men det blir fortfarande 70 g kolhydrater... Om än glutenfria. ?

Om du kokar 100 g blir det det ja.

Men nu var det ju inte frågan om att koka pasta till en LCHFare, utan att hitta ett nyttigare alternativ till övrig familj.

Enligt ett paket spagetti hör hemma är en portion 85 g torr pasta.

• Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till inlägg
37 minuter sedan, Tobias sade:

Om du kokar 100 g blir det det ja.

Men nu var det ju inte frågan om att koka pasta till en LCHFare, utan att hitta ett nyttigare alternativ till övrig familj.

Enligt ett paket spagetti hör hemma är en portion 85 g torr pasta.

Det var mest en kommentar till inlägget om okokt/kokt pasta, att det spelar ingen roll i vilken ända man väger/mäter, slutresultatet blir det samma. I absoluta tal i alla fall. 

Länk till inlägg

Godmorgon kan jag väl inte direct saga, nu när klockan närmar sig fyra på eftermiddagen. Solen strålar, himlen är klarblå, och jag ska strax gå hem.

På morgonen, däremot, är det kolsvart, kallt, blåsigt, och sängen är mycket mer lockande än bussen. Då är jag inte på humör för godmorgon.

Hur har ni det nu på höstkanten?

• Gilla 3
Länk till inlägg

Befinner mig i Finland på en genomgång av material min arbetsgivare ska leverera till Norge. Med andra ord står vi ett gäng skandinaver och försöker förstå varandra. ?

Åt fantastiskt god mat igår kväll; konceptet var att de frågade om nån var allergisk mot nåt och sen fick vi olika smårätter vi inte visste vad det var. Bortsett från brödet och en liten klick glass till efterrätten var det LCHF. Tänk dyr restaurang = lite mat på stor tallrik. ?

Länge sen jag skrattade så mycket som jag gjort under denna korta resa. ?

• Gilla 7
Länk till inlägg

God morgon

Jobbar hemifrån i dag vilket betyder att jag kan påbörja mitt arbete en dryg timme tidigare än annars, om jag kliver upp samma tid(restid annars...).

Inga minusgrader i dag som det varit de senaste dagarna, hörde i natt när jag var vaken en sväng att det regnade ordentligt, så det är väl förklaringen till detta.

Lagade fisksoppa med saffran till middag i går så det blev även dagens frukost, å jisses så gott! ?

Känner att vitlöken och chilipepparn nog har lite effekt på mina luftvägar, så jag kanske får satsa på lite "het" mat ett tag för att se om jag kan driva bort förkylningen. Går in på sjätte veckan med förkylning i dag...?

Ser fram emot helgen som ska ägnas åt fönsterputs och packning, inför min stundande flytt. ☺️

• Gilla 5
Länk till inlägg
1 timme sedan, iAnna sade:

Oj, vad många nya ord man måste lära sig!

Skogsbruksplan, bonitet, huggningsklasser och annat spännande.

Vi håller på att köpa en "bebyggd lantbruksenhet" i norra Jämtland. Nu väntar vi på att förvärvstillståndet ska beviljas.?

Ja och virkesförråd m³/ha så man vet att man betalar rätt pris. ? Lycka till med ert nya förvärv?

Rolle på Österlen (med mest åkermark och naturbetesmark)

• Gilla 4
Länk till inlägg
22 timmar sedan, iAnna sade:

Oj, vad många nya ord man måste lära sig!

Skogsbruksplan, bonitet, huggningsklasser och annat spännande.

Vi håller på att köpa en "bebyggd lantbruksenhet" i norra Jämtland. Nu väntar vi på att förvärvstillståndet ska beviljas.?

Välkommen till Jämtland! ?

• Gilla 4
  • Haha 1
Länk till inlägg

Ibland får jag höra att jag påminner om Muminmamman. Av de som känner mig alltså, andra ser kanske snarare Lilla My... 
Nu är det oktober och jag bara önskar att jag verkligen varit en Muminmamma. Hon går nämligen i ide fram till april. Skulle inte vara helt fel... 

• Gilla 3
  • Tack! 1
Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

. Hon går nämligen i ide fram till april. Skulle inte vara helt fel... 

Med tallbarr I magen...näää...

Hellre då en björnhona, med magen full av lax och blåbär. För ide later ganska lockande så här års.

Läste en novell av Marcel Aymé för manga manga år sedan, om ett land som valde att hoppa over ett antal år; det skulle ändå bara vara elände och krig eller hur det var. Så de somnade, och vaknade igen några år senare; en del nya barn födda som man fick lära känna, och hur det nu var. Jag får se om jag har kvar den boken...

• Gilla 4
Länk till inlägg
4 timmar sedan, MariaF sade:

Hon går nämligen i ide fram till april. Skulle inte vara helt fel... 

Instämmer... Har också alltid sagt det att jag skulle kunna gå i ide från november till april... eller åtminstone mars...

Men jag måste säga att nu när jag har barnbarn så är läget ett helt annat! ? Kan ju också bero på d-vitaminerna, att det mörka mörkret inte är lika mörkt längre. ?

• Gilla 3
Länk till inlägg
54 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Kan ju också bero på d-vitaminerna

Kör D, 5-htp och ljus och det hjälper inte fullt ut ändå... Fast ljuset är nog det som ändå hjälper bäst. ☀️

• Gilla 3
Länk till inlägg

God morgon!

I går var jag på en föreläsning med vetenskapsjournalisten Henrik Ennart  som tillsammans med kocken Niklas Ekstedt skrivit boken Happy food.

Niklas skulle ha varit med och föreläst men han hade drabbats av flygförsening så han uteblev.

Föreläsningen handlade om tarmfloran och dess betydelse för den psykiska hälsan. Mycket intressant.

Det fanns mycket i det som han förespråkade som jag kunde pricka av och kände mig nöjd?.

Han poängterade dock att det viktigaste för tarmfloran är mångfald så att äta så varierat som möjligt är det bästa.

Alltså, även det som är supernyttigt som surkål, broccoli, grönkål o.s.v. kan bli för ensidigt för tarmfloran om man inte varierar/blandar med annat nyttigt. 

• Gilla 4
Länk till inlägg
2 timmar sedan, DRAKULLA sade:

det viktigaste för tarmfloran är mångfald så att äta så varierat som möjligt är det bästa.

"Äta lite av varje"...? Jo, den har man ju hört några gånger..! :rolleyes: 
Skämt åtsido, livsfarligt med sådana generaliseringar men eftersom du kunde pricka av mycket hoppas jag att förklaring på vad det innebär framgick i övrigt?
Själv äter jag så här på höstkanten minimorötter ur landet, bara lite lätt avtorkade. Hoppas rädda tarmfloran med snigel och maskbajs! :D

• Gilla 5
  • Haha 1
Länk till inlägg

Ja Maria, maskbajs är kononbra! och snigel ska ju vara en delikatess...

Mnja, det var inte lite av varje i största allmänhet utan t.ex. många olika sorters grönsaker i liten mängd i stället för enbart t.ex. ½kg. broccoli.

Det var ingen föreläsning om LCHF det visste jag men han berättade även om studier kring läckande tarm och vad som kan skada den som t.ex. antibiotika, gluten, tillsatser och att det finns stark koppling mellan läckande tarm/mager tarmflora och depressioner, ADHD, Autism, Alzheimers mm

Medelhavsmat & "Blå zoner" mm. Helt okej ☺️Jag tror även att M-L H. hade blivit glad.......

• Gilla 1
  • Haha 1
Länk till inlägg
3 minuter sedan, DRAKULLA sade:

många olika sorters grönsaker i liten mängd i stället för enbart t.ex. ½kg. broccoli.

Då gör jag nog ungefär rätt ?. Jag äter många olika sorters grönsaker varje dag (i princip). Har väl som mest blivit tolv olika, men minst sju. ?

• Gilla 4
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Lördagskväll. Packar och städar inför några veckors semester. Going west, as usual. Hund/husvakten är redo och för en gångs skull är barnen positiva till att åka. Lilleman har åka varenda bergodalbana i planerad park via webben men tyckte inte alls att vi skulle spara pengarna och hoppa över ett riktigt besök. :)Hundstackaren märker förstås att vi är konstiga så hon klänger och vandrar efter oss. Lilla gumman... 
Igår kväll firade jag lite olika positiva saker från den gångna veckan med lite rödvin. Blev ett halvt glas och jag har haft huvudvärk hela dagen idag. Nu blir det inget mer, det är inte värt det. Aldrig haft problem med rödvin tidigare och funderar på om det kan vara sorten? Men å andra sidan har det kommit smygande det sista året så det hör säkert klimakteriet till, det gör ju all annan skit. ? 

Hörde att väderprognosen inför kommande vecka i mitt hemområde är rätt okej, hyfsat mycket sol, ca10*C. I Los Angeles ska det också bli sol men mellan 27-29*C. Tror jag kommer kunna leva med det även om 10*C är skönare att springa i... Men men, jag får väl offra mig på löpband i luftkonditionerat utrymme. ^_^

• Gilla 7
Länk till inlägg

God morgon!

Jag var på föreläsning i går om arbetsglädje. Jag lyckades vinna en bok eftersom jag var snabbast att svara på vilken hjärnans viktigaste uppgift är.

Jag ropade högt

-ÖVERLEVNAD!!!  

Fick då boken "Skapa arbetsglädje" av Christina Stielli.

• Gilla 7
Länk till inlägg

Eftersom jag i skrivandes stund befinner mig i Los Angeles-området är det väl snarare kvälls-teet än morgon-teet jag satte i vrångstrupen av detta klämmiga inslag:

• Gilla 4
Länk till inlägg

Nej, absolut inte, bara mot en icke namngiven stor studie och klämkäckheten. Upp och hoppa! Typ... Är väl rätt färgad av andra av hennes budskap så jag har lite svårt även för detta. ? Men det är sant att rörelse är viktigt. 

• Gilla 4
Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Nej, absolut inte, bara mot en icke namngiven stor studie och klämkäckheten. Upp och hoppa! Typ... Är väl rätt färgad av andra av hennes budskap så jag har lite svårt även för detta. ? Men det är sant att rörelse är viktigt. 

Är inte du och jag också lite klämkäcka ibland? ;)

Jag tänker att det är bra att skilja på person och vad som sägs.Håller inte med MLH om kostrekomendationer men. Det är bra att påminna om hur vår livsstil ändras hela tiden till mer stillasittande. Hon ser ju ut att praktisera det själv. Tänker också att det borde diskuteras mer hur alla som har stillasittande jobb kan få en bättre arbetssituation med mer rörelse och variation.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Men...visst finns det nån rätt ny undersökning som visar att det där med att stå på jobbet inte alls var så bra som man trodde?...?

Självklart håller jag med om att man bör röra på sig mera, även om man kan fundera över hur de räknat tiden... Har du ett (stillasittande) kontorsarbete, ska kunna sitta när du äter frukost, lunch och middag, då blir redan det rätt mycket tid... Har man sen som jag en dryg timmes resa till jobbet, sittande i bil eller buss, så blir det ytterligare tid...

• Gilla 5
Länk till inlägg
3 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Men...visst finns det nån rätt ny undersökning som visar att det där med att stå på jobbet inte alls var så bra som man trodde?...?

Självklart håller jag med om att man bör röra på sig mera, även om man kan fundera över hur de räknat tiden... Har du ett (stillasittande) kontorsarbete, ska kunna sitta när du äter frukost, lunch och middag, då blir redan det rätt mycket tid... Har man sen som jag en dryg timmes resa till jobbet, sittande i bil eller buss, så blir det ytterligare tid...

Ja , jag hade såna villkor förut jag med. Och läste då och då om hur mkt det påverkar hälsan att pendla dagligen. Det är problematiskt att våra liv är så inordnade för stillasittande, men samtidigt tänker jag att det är bättre att se problemet och kunna utveckla bättre villkor, än att tänka att det är fel på rekomendationerna. När jag hade semester från mitt pendlande och sittande-jobb mådde jag mkt bättre i kroppen, mindre stel, bättre kondition.

• Gilla 3
  • Tack! 1
Länk till inlägg
1 minut sedan, Angelico sade:

Ja , jag hade såna villkor förut jag med. Och läste då och då om hur mkt det påverkar hälsan att pendla dagligen. Det är problematiskt att våra liv är så inordnade för stillasittande, men samtidigt tänker jag att det är bättre att se problemet och kunna utveckla bättre villkor, än att tänka att det är fel på rekomendationerna. När jag hade semester från mitt pendlande och sittande-jobb mådde jag mkt bättre i kroppen, mindre stel, bättre kondition.

Jag har förmånen att kunna jobba hemifrån flera dagar i veckan. Nu har jag i och för sig i dagsläget inte det ultimata skrivbordet för det, men jag rör mig betydligt mer. Om inte annat lägger in en tvätt i maskinen, går ut och fyller på mat till fåglarna, hämtar posten...
Trivs så otroligt bra med mitt arbete så i dagsläget finns inga planer på att förändra den biten. Håller jag mig bara frisk så försöker jag ut och röra på mig hemma istället. Inne på v 9 (!) av förkylning nu och först NU börjar det känns någorlunda, även om luftvägarna inte är helt optimala än...

• Gilla 3
  • Ledsen 1
Länk till inlägg
13 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Jag har förmånen att kunna jobba hemifrån flera dagar i veckan. Nu har jag i och för sig i dagsläget inte det ultimata skrivbordet för det, men jag rör mig betydligt mer. Om inte annat lägger in en tvätt i maskinen, går ut och fyller på mat till fåglarna, hämtar posten...
Trivs så otroligt bra med mitt arbete så i dagsläget finns inga planer på att förändra den biten. Håller jag mig bara frisk så försöker jag ut och röra på mig hemma istället. Inne på v 9 (!) av förkylning nu och först NU börjar det känns någorlunda, även om luftvägarna inte är helt optimala än...

Ja, har liknande situation nu, jobbar i egen verksamhet och kan röra mig fritt när jag vill. Gör alla mina ärenden gåendes eller på cykel. Älskar att leva så, men det är verkligen en lyxsituation och jag tänker på det ofta när jag ser tex de som sitter bakom kassan i en matbutik.

• Gilla 4
Länk till inlägg
1 timme sedan, Jamtlandstjej sade:

Ja uppenbarligen! ??

Mina förkylningar försvann innan jag började med KS, det räckte med ketogen kost. Numera är det Karnivor som gäller med lit avsteg när kroppen säger att det är okej.

Länk till inlägg
1 minut sedan, jala sade:

Mina förkylningar försvann innan jag började med KS, det räckte med ketogen kost. Numera är det Karnivor som gäller med lit avsteg när kroppen säger att det är okej.

Har ätit carnivore i en period och mådde gott av det, var väl mest att det blev lite tråkigt rent socialt...

Håller på att försöka dra mig tillbaka mot det. Får snart hem en låda med prima kött så då ska jag köra på! ?

• Gilla 4
Länk till inlägg

Julfest på jobbet: ?

Citat

Specialkost (sätt kryss)

Vi kan dessvärre inte ta hänsyn till olika dieter.

o Vegetarian
o Vegan
o Laktosfritt
o Glutenfritt
o Övriga allergier 

Jag blev helt gaaalen! ? Nu har jag skrivit under "Övriga allergier": 

Hur kommer det sig att ni tar hänsyn till dieterna Vegetarian och Vegan, men inte andra dieter?
Min specialkost är lågkolhydratskost (för diabetes), tack!

Förväntar mig inget svar, men hoppas att de börjar tänka ... ?

• Gilla 1
  • Tack! 2
Länk till inlägg