Annamaria

Godmorgontråd?

Recommended Posts

4 timmar sedan, Stefan S sade:

Apropå skador så var det inte bara solskenshistoria när jag slog mitt joggning rekord :/. Har gått med värk på utsidan höger foten, troligen stressfraktur eller cubion syndrom... har inte ens kunnat promenera på tre dagar... :(

Ett stillsammare förslag denna gång; MAF. Helst i kombination med POSE.
Nu vet jag förstås inte VARFÖR du har ont, du kanske trampade snett? Om det kom sig av att du landar på hälen vill jag slå ett slag för POSE, framfotsteknik med mycket styrka för kroppen (finns andra med samma löpstil, Chi Running t ex). Inom MAF finns också biomekanik men där pratas det mer om det, man går inte (i bokform) in på hur man gör. MAF kan man träna på andra sätt också, konditionsmaskiner t ex.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt fel man gör när man börjar träna oavsett vad man tränar är ju att "konditionen"/styrkan ökar fortare än andra delar av systemet såsom leder, senor mm vilket ofta får till följd att det känns så bra så man tränar fortare/längre/tyngre än vad vissa delar av kroppen mäktar med.  Så börja alltid lungt, kort , långsamt.  När jag coachar folk för löpning som är helt nya så lägger jag på mycket gång i deras löppass då de  flesta kroppar tål det. så de ändå får tiden ute i spåret... men själva löpningen ökar vi långsamt. 

När jag hjälper folk med styrketräning börjar vi i princip alltid med tom stång... och höjer ca 2.5 kg per gång. då hinner de andra delarna med plus att man lär sig tekniken ordentligt innan det blir särskilt tungt. Det tar ändå inte särskilt lång tid innan man har vettiga vikter på stången.  Jag vill alltid också att de kör med stång och inte i maskiner då stången gör att man även tränar andra muskler för att stabilisera kroppen osv samtidigt.

Sen har jag ju lite svårt att lyda detta själv! :ph34r:

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, jesper sade:

Ett vanligt fel man gör när man börjar träna oavsett vad man tränar är ju att "konditionen"/styrkan ökar fortare än andra delar av systemet såsom leder, senor mm vilket ofta får till följd att det känns så bra så man tränar fortare/längre/tyngre än vad vissa delar av kroppen mäktar med.

@Stefan S Tänkte på det jesper skriver när jag började läsa denna serie om sub-system. Det börjar med senor och sånt. Kanske nåt att läsa medan du vilar? https://runninginsystems.com/2014/09/10/the-tales-of-forgotten-subsystems-part-i-the-fasciae/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, MariaF sade:

Ett stillsammare förslag denna gång; MAF. Helst i kombination med POSE.
Nu vet jag förstås inte VARFÖR du har ont, du kanske trampade snett? Om det kom sig av att du landar på hälen vill jag slå ett slag för POSE, framfotsteknik med mycket styrka för kroppen (finns andra med samma löpstil, Chi Running t ex). Inom MAF finns också biomekanik men där pratas det mer om det, man går inte (i bokform) in på hur man gör. MAF kan man träna på andra sätt också, konditionsmaskiner t ex.

Jag tror på stressfraktur, dvs att jag påfrestade min kropp mer än vad den är van vid. 

Att konditionen och kroppen höll men att vissa delar av min kropp inte tyckte detsamma. Inget minne av att jag trampat snett eller så. För den smärtan kommer ju "direkt", den här smärtan kom först dagen efter.

Jag ska titta på MAF, men jag lovar inget :P. Jag har köpt nya inlägg till skorna som jag hoppas lite på också! :D

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Stefan S sade:

Jag ska titta på MAF, men jag lovar inget :P.

Det sa jag till jesper i en annan tråd förra sommaren också... Han var så tjatig så till slut var jag tvungen att kolla i alla fall... Sen blev jag kär... I den mån man kan bli det i ett koncept! :D

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, MariaF sade:

Det sa jag till jesper i en annan tråd förra sommaren också... Han var så tjatig så till slut var jag tvungen att kolla i alla fall... Sen blev jag kär... I den mån man kan bli det i ett koncept! :D

Jag har sjukgymnast på tisdag, han får gärna berätta vad han tror var felet :). Han är också en person jag har tillit till och jag tror på hans breda mångåriga kunskap. Så jag ger han en chans först ! Oavsett var det var så tror jag han har en viss aning. 

Alltså, jag är knappast den första löparen som nånsin får en fotskada :D

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Stefan S sade:

Alltså, jag är knappast den första löparen som nånsin får en fotskada :D

Nä, det är många oförståndiga som bara drar iväg... :P Tur jag hann räddas av Ninjakrigaren innan det gick så långt! ;) :D

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon! Nu har jag så där många fönster öppna i webläsaren igen..?! Jag ska läsa om subsystem (bindväv, homeostas, svett...), hur rundade axlar och huvudet framför kroppen hindrar i löpning (t-spine mechanism), brunt fett mm och jag har kommunens karta öppen för att hitta nya vägar att gå/springa (provade en delvis ny runda igår, yes!) och jag känner att tid återigen är en bristvara. Jag vet, det är prioriteringar... så sonen som varit hos en kompis i natt får gå 5mil hem idag för mamma ska läsa/gå ut och gå och pappa jobbar extra och kan inte heller hämta. :D Konstigt att man alltid hittar alla roliga artiklar när man inte har tid att läsa dem... Ja just det, jag ska ju bygga lock till pallkragarna för att komma igång med odlingen tidigt också... Hm, får nog hämta pojken och skapa en läslista igen istället. ^_^
Önskar alla en skön Trettondag!

• Gilla 1
  • Haha 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan, MariaF sade:

så sonen som varit hos en kompis i natt får gå 5mil hem idag

Tyckte det var lite väl hardcore ;) 

Idag firar jag min andra julafton... Serberna är orthodoxa så här fastas det och för de flesta blir det kyrkbesök.  

Ja Svetten är ju människans superkraft... Det anordnas en lång löptävling varje år mellan människa och häst och de åren det är riktigt varmt vinner alltid människan och de åren det är lite svalare får vi pisk.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

God morgon! Nu har jag så där många fönster öppna i webläsaren igen..?! Jag ska läsa om subsystem (bindväv, homeostas, svett...), hur rundade axlar och huvudet framför kroppen hindrar i löpning (t-spine mechanism), brunt fett mm och jag har kommunens karta öppen för att hitta nya vägar att gå/springa (provade en delvis ny runda igår, yes!) och jag känner att tid återigen är en bristvara. Jag vet, det är prioriteringar... så sonen som varit hos en kompis i natt får gå 5mil hem idag för mamma ska läsa/gå ut och gå och pappa jobbar extra och kan inte heller hämta. :D Konstigt att man alltid hittar alla roliga artiklar när man inte har tid att läsa dem... Ja just det, jag ska ju bygga lock till pallkragarna för att komma igång med odlingen tidigt också... Hm, får nog hämta pojken och skapa en läslista igen istället. ^_^
Önskar alla en skön Trettondag!

:) Har samma "problem", två webläsare igång med massor av fönster öppna, för att senare få tid att läsa allt detta intressanta :P och sen så stänger datorn av sig själv, eller jag blir tvungen att stänga och fönstren försvinner :o

Fast för tillfället är det nästan bara fönster om tomat, gurka och paprikaodling öppna, då vi satte upp ett växthus i höstas och jag längtar väldigt till att få börja sätta några frön, själv driva upp plantor, sätta ut dem i växthuset och få skörda giftfria grönsaker gödslade med bokashi.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd Pocket!

Spar ner artiklar till Pocket med ett klick och läs senare. Går att tagga artiklar för att lättare hitta senare. Från vilken dator som helst.

Finns redan inbyggt i Firefox. Finns som tillägg till andra webbläsare.

Det behövs inget tillägg för att komma åt sitt konto. Det blir bara lättare att spara ner artiklar.

Finns som app till mobilen. Synkar automagiskt. Perfekt om man vill läsa någon annanstans än framför datorn. Eller om man vill SMS:a någon en länk som man springer på vid datorn. Spar ner den bara så finns den direkt i mobilen.

Eller tvärtom. Spar ner artiklar/länkar man hittar i mobilen för att senare kolla upp dom vid datorn.

Gratis för grundfunktionerna. Premiumfunktioner kostar en slant.

https://getpocket.com/

Det är Mozilla (som står bakom Firefox) som står bakom Pocket.

https://blog.mozilla.org/blog/2017/02/27/mozilla-acquires-pocket/

Tillägg: Jag gjorde en koll och jag har länkar till artiklar kvar från 2009 och det var väl då jag började använda Pocket (som då hette "Read It Later"). Man riskerar inte att tappa bort artiklar/länkar man vill ha kvar.

Även artiklar som man läst och tagit bort finns kvar i "Arkivet". Jag förstår inte hur man klarar sig utan Pocket :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Syster sade:

jag längtar väldigt till att få börja sätta några frön, själv driva upp plantor, sätta ut dem i växthuset

De sidorna tog jag före jul... Fick fröpåsarna strax innan julhelgen. :) Fast jag har inget växthus (inga planer just nu heller) så jag tänker en enkel ram i trä klädd med byggplast bara för att få lite drivbänkseffekt. Idag har vi minusgrader men annars är det en riktig blötvinter.

2 timmar sedan, Ganymedes sade:

Använd Pocket!

Jag kör med bokmärken men glömmer kolla listan när jag väl stängt ner Safari... Har nu lagt in flera av sidorna jag nämnde ovan i listan och hittade andra jag glömt bort att jag sparat tidigare...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, MariaF sade:

stängt ner Safari... 

Vem stänger nånsin sin Mac eller Safari? :blink: Min har varit ingång sen mitten av 80-talet, typ. :wub: ;) 

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan, iAnna sade:

Vem stänger nånsin sin Mac eller Safari? :blink:

Det var faktiskt en stor anledning till att jag bytte ut PCn! En stabil dator. Och så fick jag ett måndagsexemplar?! Ominstallerade den (med hjälp av servicefolk per telefon) flera gånger när den var ny och fick väl till slut hyfsad ordning på den. Stänger av datorn ibland för säkerhets skull. Har inte haft problem på flera år nu förrän härom kvällen när jag försökte lära mig editera filmer, det verkar den tycka är jobbigt. Antingen var det min frustration över iMovie eller så blir den less av semesterfilm..? ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, iAnna sade:

Vem stänger nånsin sin Mac eller Safari? :blink: Min har varit ingång sen mitten av 80-talet, typ. :wub: ;) 

Dags att köpa ny? ;)

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Jag kör med bokmärken...

Jo, det är ett alternativ. Det är jag som aldrig fastnat för bokmärken. Jag upplever Pocket som smidigare och mer användbart. Speciellt sedan jag sent om sider skaffade mig en smartlur.

Det var bara ett tips om någon skulle vara intresserad

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar på att ta min Vim ett steg till. Hur får man tag på massor av is regelbundet om man inte har plats för stor extra frys? Tips plz

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan, jesper sade:

Funderar på att ta min Vim ett steg till. Hur får man tag på massor av is regelbundet om man inte har plats för stor extra frys? Tips plz

Flyttar norröver..? Eller snor en påse då och då på baksidan den kommunala ishallen? ;) I USA säljer de is i påse i vanliga livsmedelsaffärer och på sommaren kan man få med det i kassan för att kyla färskvarorna. I Sverige har jag bara sett att vissa har kylsskåp som producerar det i dörren men det räcker väl inte så långt förstås...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan, jesper sade:

Om du har en fiskaffär i närheten så kolla med dom. Vi brukar ta krossad is därifrån när det är dags för lite större fester. Bra att hålla maten kyld på och att kyla div. flaskor.;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon! De nio första dagarna på året har gått utmärkta. Tre bra mål mat om dagen, minimalt med sug och minst 12-14 timmars fasta under natten. Kroppen börjar kännas lättare och mer energi. Dock finns det en liten röst som viskar, "Nu när du har varit så duktig borde det gå bra med lite jordnötssmör eller choklad". Det är med de tankar som det börjar gå mot ett snedsteg, så det blir också där som kampen får utkämpas.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, MalinBÅ sade:

Godmorgon! De nio första dagarna på året har gått utmärkta. Tre bra mål mat om dagen, minimalt med sug och minst 12-14 timmars fasta under natten. Kroppen börjar kännas lättare och mer energi. Dock finns det en liten röst som viskar, "Nu när du har varit så duktig borde det gå bra med lite jordnötssmör eller choklad". Det är med de tankar som det börjar gå mot ett snedsteg, så det blir också där som kampen får utkämpas.

Vaddå duktig?! Det är ju helt normalt att äta tre bra mål om dagen, det har inget med duktig att göra. ;) Jordnötssmör och choklad går inte bra! Det kan du eventuellt smaka på till midsommar.

Kämpa på! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, iAnna sade:

Vaddå duktig?! Det är ju helt normalt att äta tre bra mål om dagen, det har inget med duktig att göra. ;) Jordnötssmör och choklad går inte bra! Det kan du eventuellt smaka på till midsommar.

Kämpa på! :)

För mig är det inte normalt med tre mål, trotts 2 år med LCHF. Äter av många anledningar förutom hunger. Jag anser inte att jag är duktig, utan mer ett ord som representerar tanken som vill få mig att trilla dit, på det jag vet att jag inte mår bra av.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MalinBÅ sade:

Dock finns det en liten röst som viskar, "Nu när du har varit så duktig borde det gå bra med lite jordnötssmör eller choklad". Det är med de tankar som det börjar gå mot ett snedsteg, så det blir också där som kampen får utkämpas.

Aj aj aj...Tugga-tugga-monstret. Det måste identifieras och visualiseras, och du får ta diskussionen med det! Inse att det inte är du som har de här åsikterna (för du vill ju äta bra!). Lyssna av monstrets argument (de brukar inte hålla när man synar dem), och be det sedan dra... :-)

Var snäll mot dig själv (och det betyder inte choklad)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Effie sade:

Tugga-tugga-monstret.

Det är alltså Sockertrollets kusin..? Tänk, jag har grunnat på vad det är för en rackare som tar över när Sockertrollet vilar?! En till av de där trollen jag önskade jag inte ens visste att de finns! :angry: Men... det är bra att identifiera dem, det är lättare att kämpa mot en synlig fiende än en osynlig..!

Företagets ägare goes low carb. Han ska banta efter helgerna. Förstod jag det rätt åt han ett ägg och kvarg till kvällsmat och var vrålhungrig när han skulle sova. LCLF, kan det vara nåt..? Skulle tro att det inte varar så länge... :wacko:

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

ägg och kvarg till kvällsmat och var vrålhungrig när han skulle sova. LCLF, kan det vara nåt..? 

Ack, denna fettskrämdhet... LCLF blir automatiskt HP; blir man extreme kallas det rabbit starvation, och det är inget bra alls.

Mitt tugga-tugga-monster är en liten bevingad grön orm som sitter på min axel och viskar om allt trevligt man kan äta. Själv vill jag ju enbart äta nyttigt. :-) Eller kanske inte alls.

• Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg