Annamaria

Godmorgontråd?

Recommended Posts

Sockertrollet och tugga-tugga monstret har hållit sig på sin plats. Däremot slog hungermonstret till i går kväll, så det blev en extra måltid. Beror troligen på att jag för lite till kvällsmat, då det blev både gymmet och en ordentlig promenad med hunden i går.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövde äta upp lite lchf bröd som legat ett tag i frysen, Gud vad gott det är med frukost på morgonen haha :). 

Men nu är de skärpning! Bara middag eller åtminstone lunch och middag framöver ^^.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon allihop I vintermörkret!

Drömde I natt att jag åt bröd, vitt ganska tråkigt bröd...Sist (för ganska längesedan) var det Mariekex. Ska jag ändå drömma dumheter kan jag väl drömma om något riktigt smarrigt!

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dröm feta goda drömmar. Dröm om smör.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, jala sade:

Dröm feta goda drömmar. Dröm om smör.

Fast det behöver jag inte drömma om...det äter jag ju I verkligheten :-)

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu hoppas jag att det är slutskottat för ett tag. Samtidigt är det skönt att skotta snö på morgonen, för att sedan gå in och dricka en kopp varmt te. Se till och ät mycket fett nu, för kylan tycks vara på väg.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här i Göteborg är det strålande solsken. Aningen is och snö kvar från något snöfall, men ingen går ut och skottar. Jag har kommit tillbaka från en sånglektion; den första på egen hand. Jag sjunger ju i kör, men känner att jag vill ha mer, och hitta vad jag ska öva på. Jag mår bra av att sjunga, och nu med lediga fredagar känns det som att jag har tid med det.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga lediga fredagar för mig men jag har hittat en danskurs i orientalisk dans som jag ska anmäla mig till. :wub: Har inte dansat sen jag flyttade till min nuvarande ort för 4år sen. Det är bara 5ggr initialt och det känns så himla lagom. Blir stressad av att boka upp en hel termin. Hoppas det kan ge lite ökad livsglädje och bidra till en aning ökad smidighet. Eller ja... det där sista är väl utopi förstås men... :rolleyes:

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår såg jag veganprogaganda på facebook. En ytligt bekant har sedan något år varit tillsammans med en vegan. Nu har han, som är flitig på insta och facebook, börjat lägga upp inlägg med den etiska aspekten i att döda andra levande varelser. Ja, jag besparar er detaljerna i inlägget, det var inget nytt, möjligen mer aggressivt. 
Hur som helst blev jag så sorgsen. Vi har jämngamla barn och hans blir bara allt tjockare på bilderna som läggs upp på dem. En av dem har diagnostiserats med autism eller ADHD. Fredagsmyschipsen glittrar på bilderna. Jag orkar inte ta diskussionen just nu men för barnens skull blir jag så himla ledsen. 

• Gilla 1
  • Ledsen 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orientalisk dans? Är det magdans eller något annat. Jag var på en pröva-på-lektion I magdans en gang. Har aldrig känt mig så mycket som ett skåp som den gången...

Veganpropaganda tål jag inte. Ofta är ju hälsan ointressant - åtminstone de diskussioner jag har sett - men det skär I hjärtat när barn är inblandade. Sedan kan man ju äta skräpmat även utan veganmat...och det är svårt även då.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon :-)

Idag har jag ätit två ägg och spinat til frokost med en kopp kaffe och vatten. Jag har tänkt mig att vandra från mitt hem och närmesta shopping center, det är ca. 2 - 4 km. Handla paiform, såna vottar man använder när man tar ut från ugnen . 

Ha en bra dag alla samans

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Effie sade:

Orientalisk dans? Är det magdans eller något annat. Jag var på en pröva-på-lektion I magdans en gang. Har aldrig känt mig så mycket som ett skåp som den gången...

Japp, även kallat magdans! Började för att jag gick där i det stora teknikföretagets kontorslandskap bland gubbar i skjortor med kragsnibbar, manchesterbyxor från förr och ingenjörstofflor i de ständigt moderiktiga färgerna brunt, svart och marinblå, och kände mig likadan. :unsure:Och jag håller med, jag kände mig som ett frysskåp, stel, tung och så långt från eldig som man kan komma. Men så himla kul!!!!! Är så glad att de försöker få till det i vår lilla stad! :wub:

• Gilla 5
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

vår lilla stad!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jäklar vilken tung snö det var idag. Ja,ja, bra uppvärmning inför dagens gympass.

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag var det riktigt varmt och skönt. Snön och isen har nästan smält bort helt; bara lite fläckar kvar. I går hade Nordpolen gått vilse, när jag skulle gå hem...så vidrigt kallt, med blötsnö och hard vind. Gympass? Nej, jag ska gå och dansa squaredans ikväll; avancerad nivå. Mest hjärngympa, men det blir nog ett par km om jag dansar mycket.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God Morgon!

Jag lever! :lol:

Det kommer att vara en stressig vår, så ni ser mig nog inte förrän det är dags att prokrastinera. :ph34r:

Ha en bra dag, och vår. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Skymning sade:

förrän det är dags att prokrastinera. :ph34r:

Prokrastinera kan man väl alltid göra...? Inte är det praktiskt I längden, men det går... :-)

• Gilla 4
  • Tack! 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För några dagar sedan läste jag ett inlägg av Martina Johansson om keto mm. Hon skriver "1 hel burk jordnötssmör i en sittning är varken LCHF eller nyttigt ur något perspektiv. Detsamma gäller 1 hel hushållsost eller att vispa grädde och äta direkt ur bunken." Jag triggade lite på detta. Här i forumet skrivs det också ibland om att tex frukt inte är LCHF eller att knäckebröd inte är LCHF och jag känner att vi lider av att det inte finns någon enhetlig definition av LCHF.
Nu har Kostdoktorn definierat om LCHF till <100g kolhydrater/dygn och kallar det liberalt (internationellt är väl lowcarb=max 100gkolh/dygn?). Jonas Bergqvist har också en egen tolkning utifrån det totala energibehovet (tex kan elitidrottare som äter 6000kcal tillåta sig lite mer kolh i gram).
Annika Dahlqvist m fl definierade för länge sedan LCHF som <50g kolhydrater/dygn. Möjligen kommer 80E% fett därifrån också? Men... finns det egentligen några andra definitioner? Det finns rekommendationer, japp. Många. "Undvik socker. Undvik frukt. Undvik spannmål. Ät mat som ÄR ingredienser, inte HAR ingredienser, max 5g kolh/100g vara" med flera. Så... vem bestämmer egentligen vem som äter LCHF? För mig, som gärna håller fast vid Annikas enkla definition, finns utrymme för allt möjligt fast i begränsad mängd. Inte så att jag äter allt möjligt för det, men jag hävdar att man kan äta i stort sett allt om fördelningen blir rätt för då är det LCHF. Hälsosamt eller ej, det är en annan fråga. ;)
På något vis gör bristen på definition att det är svårt att kommunicera budskapet. För vissa är det inte LCHF om det inte är strikt keto (köttbit som simmar i en soppa av smält smör). För andra är det inte LCHF om man äter rostade rotfrukter. För ytterligare någon grupp måste man äta potatismjöl i vatten, smör ur paketet, kokosolja på sked eller... Sedan finns det de som landat i strikt paleotanke och insisterar på att det är inte LCHF om man intar mejerier för det är inte arteget, och det har de ju rätt i, det är inte arteget.
Är det bara jag som ledsnat på alla dessa do and don'ts? Alla egna tolkningar av vad som är LCHF och inte? Och den otydlighet som uppstår av bristen på definition? Som när en vegetarian-kompis tyckte att jag "äter extremt" och det visade sig att hennes bild av LCHF var just köttbiten i smör. Fast jag äter mer grönsaker än henne (fast hon äter spannmål förstås). Vi pratar mycket hälsa och känslighet för olika ämnen här men det är inte det jag menar här. Självklart ska man utesluta mejerier eller gluten eller vad det än kan vara som skapar obalanser i kroppen. Men varför finns det ingen entydig definition på begreppet efter alla dessa år? Synd, tycker jag!

• Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Effie sade:

Prokrastinera kan man väl alltid göra...? Inte är det praktiskt I längden, men det går... :-)

Mm.. jag tror jag är expert på prokrastinering?

"Visst går det, om inte annat så går det galet." :blink:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är också bra på det, särskilt förr innan tentor. Jag byggde läktaren till ridbanan tre dagar innan tenta som exempel ?

Men jag jobbar alltid bäst under press, då blir mycket gjort och jag hinner alltid det jag ska göra......vad jag minns?

Rolle på Österlen

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har infört Microsoft Teams på jobbet. Jag vet banne mig inte om jag ska skratta eller gråta?! Eller bara riva av mig håret.
Vi går ifrån mail för att ha allt samlat på ett ställe. Varje gång någon skriver en kommentar i en uppgift eller konversation så får medlemmarna i uppgiften mail om detta. Då kunde vi ju lika gärna skickat ett mail själva till gruppen, eller? Inte går det att stänga av just den notifieringen heller. Suck... Klimakterietanter är inte gjorda för nya fåntrattverktyg! Orkar inte med sånt tjafs! :angry: Det är kanske bra för den som glider runt med surfplattan på jobbet men för en annan vars mjukvaror kräver lite resurser och behöver en normal dator blir det bara jobbigt... 

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MariaF, du har min totala sympati, och jag råkar vara "expert" på användbarhet. Det är inte något som åstadkoms av snubbar som sitter på tjusiga kontor, det är något man kan komma fram till genom att studera och fråga de verkliga användarna. Det är ju de som har ett behov och en faktisk verksamhet/verklighet de behöver hjälp att hantera.

• Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, MariaF sade:

Vi har infört Microsoft Teams på jobbet. Jag vet banne mig inte om jag ska skratta eller gråta?! Eller bara riva av mig håret.

O, håll tyst om det där! Det verkar vara ett verktyg någon har missat på mitt jobb. En massa konstiga verktyg har vi, det ena mer oanvändbart och användarfientligt än det förra... Jag vet inte vem som hittar på sånt. Inte frågar de någon vad de behöver, i alla fall.

• Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg